Harde
actie
in L.A.
Spannende film over
de Beiroet-gijzeling
de mooie mi llirt
'Jagged Edge' thriller met intelligente plot
Speelfilms op televisie
'AGNES OF
VRIJDAG
23 ME11986
T2 'PAGINA GIDS 1
programma's
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 2
EEN JONGE novice baart heimelijk in haar
cel een kind en stopt het in de prullebak. Zie
daar het uitgangspunt van de spannende thril
ler 'Agnes of God' van Norman Jewison.
Suske en Wiske:
THE DELTA FORCE
OKKE: De hinderl
GJffl Momaitf-
x onnnm en
tfl/IBIH IS £H D£
SUiULD run.
r|chtimg
JOUR6
VRIJDAG 23 ME11986
Kane en
Abel
J
ïen sterke overlevingsdrang
joudt Abel op de been, wan
neer hij met andere Polen
naar Siberië wordt gedepor-
leerd. Eenmaal in het ge
vangenkamp aangekomen
doet hij een poging om te
onvluchten. Hij wil naar
Amerika. Intussen is in dat
werelddeel William Kane
absoluut niet ingenomen
met het tweede huwelijk
van zijn moeder. William
ziet in David Osborne een
opportunist, die op zijn moe
ders geld uit is. Kate krijgt
informatie over haar echt
genoot, die haar doet beslui
ten een onderzoek naar haar
echtgenoot in te stellen. De
resulaten brengen haar van
haar stuk. h;
th
oi
tr
Onbevlekt
ontvangen
Chuck Norris temidden van de gijzelaars in 'The Delta Force'. - fotocannon
Door Marjan Mes
Plaats van handeling is een ouderwets klooster bij
Montreal in Quebec (Canada). De tijdssituering is
niettemin de jaren tachtig, want aan de wand hangt
een portret van de huidige paus.
De van oorsprong Canadese
cineast Norman Jewison heeft
al veel onderhoudende films
gemaakt, waarvan de laatste
'A Soldier's Story' was; een
film die zich eveneens als een
thriller liet bekijken en
waarin eveneens een moord
was gepleegd in een besloten
gemeenschap. Hij baseerde
'Agnes of God' op het met een
Tony Award bekroonde to
neelstuk van John Pielmeier
(what's in a name?). Na het
gruwelijke gebeuren in het
klooster, waarmee de film
suggestief doch decent begint,
wordt door justitie een vrou
welijke psychiater naar de be
treffende, jonge non gestuurd.
Zij moet opheldering ver
schaffen over de geestesge
steldheid van deze Agnes, die
beweert niets van een zwan
gerschap of een bevalling te
weten. De psychiater komt er
al snel achter, dat er veel mis
is met het meisje. Zij trekt zich
haar lot aan en wil haar be
vrijden van haar angsten en
obsessies. Ze vindt echter een
moeder-overste op haar weg,
die liever in een 'wonder' (een
onbevlekte ontvangenis) wil
geloven en die haar aanvan
kelijk tegenwerkt in haar psy
chiatrische onderzoek.
Zelf wordt de psychiater
vortdurerrd door het justitie
apparaat onder druk gezet om
haast te maken met haar con
clusies. Ze raakt ook verwad
door wat ze zoal te horen
krijgt van het tragische meis
je, dat onmiskenbaar een gru
welijke jeugd achter de rug
Jane Fonda als psychiater en meg Tilly als van moord op haar baby verdachte novice in 'Agnes of God'. - foto. Columbia pictures
heeft. Kennelijk is de novice in
het klooster gegaan om die
van haar af te schudden en
heeft ze haar eigen slechte er
varingen omgezet in een ir
reële liefde voor God en de
mensheid. De psychiater prikt
die met enige moeite door.
Haar eigen katholieke jeugd
frustraties maken het haar in
ieder geval mogelijk om zich
met het van moord verdachte
meisje te identificeren.
Ook de moeder-overste
heeft al het een en ander ach
ter de rug; ze was getrouwd en
heeft kinderen, die haar niet
meer willen kennen. Waarom
ze in het klooster ging, wordt
overigens niet duidelijk. De
twee vrouwen, beiden intelli
gent en nuchter, zijn aan elk
aar gewaagd en uiteindelijk
krijgt de psychiater toestem
ming om de novice onder hyp
nose de waarheid te laten ver
tellen.
De enige man, die het
klooster pleegt te bezoeken, is
een stokoude priester, die dus
niet, de verwekker geweest
kan zijn. Wel ontdekt de psy
chiater een geheime doorgang
naar buiten. Onder hypnose
vertelt Agnes inderdaad wat
er gebeurd is, maar zij blijft
volhouden, dat alleen God met
haar zwangerschap te maken
heeft gehad. In een sugges
tieve scène suggereert de film,
dat het meisje inderdaad een
geheime ontmoeting heeft ge
had, die zijzelf als 'goddelijk'
omschrijft. Een moderne kij
ker zal haar als 'gek' beschou
wen. Niettemin krijgt zij
spontaan stigmata (bloedende
wonden) in handpalmen, voe
ten en zij.
Als je ervan uitgaat dat een
geslaagde film 'bigger than li
fe' moet zijn dan is 'Agnes of
God' inderdaad een geslaagde
film. Hij pakt je zonder meer
in, mede door het goede spel
van Meg Tilly als Agnes en
Anne Bancroft als de slimme
moeder-overste. Beiden kre
gen voor deze rollen dan ook
een oscar-nominatie. Jane
Fonda is een typische, neuroti
sche, werkende vrouw van
deze tijd. Ze is een kettin
grookster en treft in de moe
der-overste iemand die stie-
kum ook dol is op een sigaret.
Toch bestaat achteraf de in
druk van behendig geregis
seerde lariekoek. Jewison
heeft, waarschijnlijk onge
wild, de kloostergemeenschap
afgeschilderd als een instituut
waar geschifte en seksueel ge
frustreerde vrouwen onder
dak vinden met instemming
van de kerk.
'Agnes of God' van Norman
Jewison. Cinésol 2 in Breda.
'Protocol'. Komedie van Herbert Ross met Goldie Hawn,
geschreven door Buck Henry. Tegelijk in bioscoop en op
video. Goldie speelt een serveerster, die bij toeval een
aanslag op een Arabisch staatshoofd verijdelt en de hel
din van Amerika wordt. Politici besluiten haar charme
en simpele doortastendheid te gebruiken voor hun Mid-
den-Oosten-beleid. Slotstuk van de film is het bezoek van
de Arabische leider aan de bar in Washington. Veel gooi
en smijtwerk, maar niet echt leuk.
'Swing Shift'. Goldie Hawn in een min of meer serieuze
rol in een film van Jonathan Demme, die de Nederlandse
bioscopen ten onrechte nooit haalde. Goldie en andere
vrouwen worden in de Tweede Wereldoorlog door hun
mannen achtergelaten en gaan in de oorlogsindustrie
werken. Goldie wordt verliefd op haar voorman in de fa
briek (Ken Russell), die trompet speelt in een nachtclub,
en krijgt porblemen met haar wettige echtgenoot (Ed
Harris). De sfeer van de jaren veertig is goed getroffen en
het melodramatische verhaal blijft boeien.
'Best Friends' en 'Private Benjamin'. Nog twee oude films
van Goldie Hawn worden door Warner Home Video op de
markt gebracht. De eerste film is een komedie met Burt
Reynolds, de tweede een dwaze soldatenf ilm.
De
octopus
hlOI'lftllillït:MBi
ZATERDAG
The longest yard (USA 1974, Ned. 1, 22.00 uur). Burt Rey
nolds als veroordeelde ex-footballprof, die team gevan
genen gaat trainen voor wedstrijd tegen bewakers.
Dial M for murder (USA 1954, Did. 1, 20.15 uur). Hitch
cock-thriller met Ray Milland die zijn rijke vrouw Grace
Kelly) uit de weg wil laten ruimen.
The curse of the mummy's tomb (Engeland 1964, Did. 1,
23.50 uur). Mummie van een 3000 jaar oude farao zet Len
den op stelten. Horrorfilm van Michael Carreras.
Meine Frau Teresa (Duitsland 1942, Did. 2, 16.00 uur)
Bestsellerauteur besluit bij gebrek aan inspiratie ees
boekje over zijn gelukkig huwelijk te schrijven. Komedie
van Arthur Maria Rabenalt.
Rosemary's baby (USA 1967, Did. 2, 23.20 uur). Perfecte
verfilming van de thriller van Ira Levin door Roman Po-
lanski. Mia Farrow speelt de jonge vrouw, die in een nel
van hekserij terecht komt.
The killing of sister George (USA 1968, Did. 3 WDF, 223
uur). Oudere actrice raakt van slag wanneer haar tv-se-
rie na jaren wordt opgeheven. Film van Robert Aldricli
met Beryl Reid en Susannah York.
Angel (USA 1937, België 1,16.00 uur). Mariene Dietrich als
een getrouwde vrouw, die tijdens een korte vakantie ver
liefd wordt.
Scene uit 'To live and die in L.A.'.
Van ome filmredactie
OOIT maakte William
Friedkin The French
Comnnection'. Met To live
and die in L.A.' heeft hij ge
probeerd de geslaagde for
mule van deze misdaadfilm
nog eens te herhalen. Maar
ai gauw wordt duidelijk, dat
ook hij is aangestoken door
de geweldziekte en het
'Rambosyndroom'.
Ondanks het fraaie came
ra-werk van Robby Müller
(de vaste cameraman van
Wim Wenders) draait alles
om de harde actie en blijven
eventueel interessante aan
zetten steken in oppervlak
kigheid. Een geheim-agent
wil ten koste van alles zijn
collega en vriend wreken
nadat deze tijdens zijn jacht
op een valsemuntersbende
werd vermoord. Samen met
een nieuwe collega arres
teert hij een koerier van de
bende, waarna de hel los
breekt.
Het politieduo schuwt zelf
de misdaad niet om door te
- FOTO UIP
dringen in het hol van de
leeuw en stuit daarbij op een
heler, die een agent van de
FBI blijkt te zijn.
Een
krankzinnige achtervolging
op de helse autobaan van het
gloeiendhete, vervuilde Los
Angeles behoort tot de be
langrijkste 'attracties' van
de film. Robby Müller heeft
er zijn kwaliteiten als foto
graaf op uitgeleefd. Maar
eigenlijk slaat het allemaal
nergerts op, al is het verhaal
gebaseerd op ervaringen
van fraude-agenten in Los
Angeles. Zelfs met 'The Ex-
corsist' leverde Friedkin een
beter scenario af.
To Uve and die in L.A.' van
William Friedkin is te zien in
Mignon in Breda.
Drugsdealer Cirinna loopt
niets vermoedend in de val
van inspecteur Corrado.
Door zijn arrestatie krijgt
Corrado eindelijk erkenning
van zijn medewerkers. Een
onderzoek toont bovendien
aan, dat het wapen van Ci
rinna hetzelfde is, als dat
waarmee de commissaris
werd vermoord. Corrado be
seft echter heel goed, dat Ci
rinna slechts een klein scha-
keltje is in de wijd vertakte
mafia-keten.
Tramlijn
Begeerte
"Het toneelstuk 'A streetcar
named desire' met de jonge
acteur Marlon Brando was
reeds vier jaar een succes
voordat Elia Kazan er een
film van maakte met op
nieuw Marlon Brando in de
schitterende hoofdrol. Het
verhaal speelt zich af in de
broeierige sfeer van New
Orleans. In een arme wijk
wonen Stanley Kowalski en
zijn vrouw Stella. Door dit
huwelijk is Stella ver bene
den haar stand getrouwd,
maar realistisch als ze is,
heeft ze het verleden van
zich af gezet. Het paar krijgt
bezoek van Stella's zusje
Blanche Dubois, die berooid
naar New Orleans is geko
men, maar dat niet wil toe
geven.
Moeder zal
je bevallen
sa
De zwangerschap van de
jonge weduwe Francesca
Kinsolving is reeds in een nl
*s//tee/k/£/u/oHru/?6M
sfflSKSwOSIKS
ZONDAG
Los santos inocentes (Spanje 1984, Ned. 2, 22.11 uur), In*
drukwekkend drama van Mario Camus over leven op
landgoed van een grootgrondbezitter in de zestiger jaren
Mommie dearest (USA 1981, Did. 1, 20.15 uur). Adoptief-
dochter Christina Crawford rekent af met haar moeder,
de filmdiva Joan Crawford. Met Faye Dunaway.
MAANDAG
Nic nie stoi na przeszkodzie (Polen 1980, Did. 1,23.00 uur)-
Echtpaar wil oude moeder en zieke tante uit bejaarden
huis te houden.
DINSDAG
The bride came C.O.D. (USA 1941, Did. 2,20.15 uur). We?
gelopen bruid wordt verliefd op een ander. Met Bette Da-
vis en James Cagney.
WOENSDAG
The human factor (Engeland 1979, Did. 2, 22.35 uur). Ma
tige verfilming van Graham Greene's spionageroma»
over een agent, die dubbelspion zou zijn. Met Richard A»-
tenborough en Derek Jacobi (en Joop Doderer).
Los deseos concebidos (Chili 1980-82, Did. 3 WDF, 22*
uur). Scholier zoekt een weg in de wereld der volwasse
nen. Regie: Christian Sanchez.
DONDERDAG
Valentina (Spanje 1982, Did. 1,14.25 uur). Spaanse gevan
gene haalt in 1939 na de nederlaag tegen Franco herinn?
ringen op aan zijn jeugd. Anna Karenina (Engeland
Did. 2,10.05 uur). Tolstoi's beroemde roman verfilmd doe'
Julien Duvivier met Vivien Leigh en Ralph Richardson.
She wore a yellow ribbon (USA 1949, Did. 2, 15.30 uun.
John Wayne moet twee dames begeleiden in western va»
John Ford.
Tollwut (W.-Duitsland 1982, Did. 2,17.15 uur). Twee naas
elkaar wonende jongens worden dikke vrienden. Hu»
'ouders kunnen elkaar niet uitstaan.
Larcency (USA 1948, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Dan Durö'
en John Payne als twee oplichters.
'Out of Africa', de mooie
romantische film over het
leven van de schrijfster
Karen Blixen (Meryl
Streep), blijft geprolon
geerd in Casino 1 in Breda,
City 2 in Roosendaal, Cine-
m'actueel 1 in Bergen op
Zoom en De Koning van
Engeland in Hulst.
'Jewel of the Nile', het
spectaculaire, komische
avontuur in de woestijn
van Kathleen Turner en
Michael Douglas, blijft in
Grand Theater in Breda.
'Absolute Beginners', de
bezienswaardige maar in
houdelijk nogal lege 'vi
deoclip' op bioscoopfor
maat van Julien Temple,
gaat door in Cinesol 3 in
Breda, Cinem'actueel 2 in
Bergen op Zoom en De Ko
ning van Engeland in
Hulst. Teenagercultuur in
het Londense Soho van
1958. David Bowie heeft
een klein, onaanzienlijk
rolletje en zijn tophit
klinkt slechts bij de begin-
en slotbeelden. Opmerke
lijke massaregie, fotogra
fie en belichting.
Cinesol 1 komt terug met
de spannende Ospar-win-
naar, 'Prizzi's Honor* van
John Huston. Jack Lem-
mon en Anjelica Huston
spelen hoofdrollen in een
bizar verhaal over de min
der rechtlijnige nazaten
van twee Amerikaanse
Mafia-families van Ita
liaanse afkomst.
Vandaag en morgen
draait in Filmhuis Concor-
hangende pootjes uit Iran te
ruggekeerd waar president
Carter er niet in slaagde om de
Amerikaanse ambassade te
laten ontzetten. Ditmaal is dus
niets hen te gek om te winnen.
Zo raast Norris nu rond op een
motorfiets waarmee hij mid
den in West-Beiroet raketten
afschiet op van angst sidde
rende vijanden. Eigenlijk te
gek voor woorden, maar on
danks de brutale effecten pakt
de film de kijker helemaal in.
Hij werd vakkundig gemaakt
en je rolt van de ene sensatie
in de andere zonder een mo
ment tot rust te kunnen ko
men.
Van enige nuancering in de
karakters is natuurlijk geen
sprake. Wat dat betreft lijkt
deze film precies op de inmid
dels alweer ouderwets gewor
den vliegtuigrampenfilms.
Hanna Schygulla speelt een
Duitse stewardess met plati
nablond opgestoken haar, die
weigert de paspoorten met
joods klinkende namen aan de
wrede kapers te overhandigen.
Shelley Winters is een opzich
tige jiddische mamma, wier
echtgenoot (Martin Balsam)
kennelijk een Duits concen
tratiekamp heeft overleefd. De
overige passagiers worden ook
door Hollywood-sterren uitge
beeld. Onder hen George Ken
nedy, Lainie Kazan en Susan
Strasberg. Het zijn allemaal
onschuldige en aardige men
sen, terwijl de kapers psycho-
patische schurken en de red
ders edelmoedige helden zijn.
The Delta Force' van Menahem
Golan draait in Casino 3 in Breda.
dia om 19.30 uur 'Salo of de
120 dagen van Sodom', de
gruwelijke parabel van
Pasolini over de absolute
macht van fascisten over
onschuldige jonge mensen.
Om 22.00 uur draait diens
'Evangelie volgens Mal-
theus'; een schitterende,
'marxistische' visie op het
leven van Christus met in-
•drukwekkende zwart-wit-
beelden en muziek van
Bach. Van 26 tot en met 28
mei biedt het Pasolini Fes
tival: 'Mamma Roma', een
realistische film over een
volksvrouw (Anna Magna-
ni) uit 1962 (om 19.30 uur).
Om 22.00 uur draait 'tc-
celiacci e Uccellini', een
parabel over de verschil
lende maatschappelijke
klassen.
Filmhuis Oosterhout
vertoont vanavond 'Pervo-
Ia', de bijzondere film over
de vete tussen twee broers
van Orlow Seunke. Meer
bizar dan echt overtui
gend, maar met prachtige
opnamen in het Noord-
pool-gebied en met goed
spel van Bram v.d. Vlugt
en Gerard Thoolen. Op 25
mei in 't Schouw in Dongen
en 27 mei in De Borg in
Breda.
ZICH SCHUIL. ALS De TW6E
OP 6NIG6 AFSTAND VOORBUftlJDEK
Voor het eerst sinds hiy me
de-eigenaar werd van het dy
namische, internationale film
concern heeft hij weer als ci
neast gereageerd op een histo
rische reddingsactie. Zijn su
per-spannende actiefilm, 'The
Delta Force' gaat over de be
ruchte vliegtuigkaping in Bei
roet. Deze begon vorig jaar
tussen Athene en Rome en
eindigde met de vrijlating van
de merendeels Amerikaanse
passagiers in Beiroet Golan
heeft zich wel enige dichter
lijke vrijheden toegestaan,
maar voor het merendeel
hoefde hij alleen maar de
waar gebeurde feiten op een
rij te zetten. Chuck Norris en
Lee Marvin leiden een spe
ciaal anti-terreurcommando
met de naam 'Delta Force'. Dit
bevrijdt de gijzelaars, vernie
tigt het Palestijnse hoofd
kwartier in Libanon en brengt
het gekaapte vliegtuig veilig
thuis.
Golaa is een vurig pleitbe
zorger van Reagan's no-non-
sense-beleid en laat er nooit
twijfel over bestaan dat hij
een voorstander is van hard
ingrijpen daar waar Ameri
kaanse of Israëlische belangen
(hij is Israëli van oorsprong)
worden bedreigd. Net als bij
'Rambo' en andere Ameri
kaanse films van rechtse sig
natuur staat bij 'The Delta
Force' de Amerikaanse eer
hoog in het vaandel geschre
ven
Marvin en Norris zijn met
MENAHEM GOLAN is de
enige filmconcernbaas die ook
nog zelf regisseert. Voordat hij
directeur werd van de Cannon
Group, die o.a. ook de Amster
damse bioscopen Tuschinsky
en City beheert, maakte hij in
1977 de actiefilm, 'Operatie
Thunderbolt'. Deze film over
de reddingsactie in Entebbe
kreeg zelfs een Oscar-nomina
tie.
Van onze filmredactie
IN EEN schitterende villa aan zee wor
den een schatrijke vrouw en haar dienst
meisje met messteken gruwelijk ver
moord door een gemaskerde figuur. De
film 'Jagged Edge' (Motief voor moord)
van Richard Marquand begint als een ge
wone horror-produktie. Maar al gauw
blijkt dat we eindelijk weer eens met een
ouderwets degelijke thriller te maken
hebben.
De politie volgt het foute spoor, want
die denkt met een gestoorde geest te ma
ken te hebben. De titel slaat op de gekar
telde rand van het moordwapen, maar
ook op de psyche van sommige persona
ges. De echtgenoot van de vermoorde
vrouw is zelf ook gewond, maar niet ern
stig genoeg om niet verdacht te zijn. Ten
slotte leefde hij van het geld van zijn
vrouw, de erfgename van een kranten
magnaat, en wacht hem een gigantische
erfenis.
De officier van justitie heeft het bo
vendien op hem voorzien, omdat hij in
zijn politieke carrière werd tegengewerkt
door de echtgenoot, die hoofdredacteur
van een krant is. Deze sympathieke, rus
tige man (goed gespeeld door Jeff Brid
ges) neemt een vrouwelijke advocaat
(Glenn Close) in de arm om hem te verde
digen. En vanaf dat moment ontstaat een
Hitchcock-achtige puzzel, waarbij de kij
ker telkens op het verkeerde spoor wordt
gezet.
De sympathie van de kijker blijft uit
gaan naar de weduwnaar, maar telkens
als een andere verdachte afvalt, gaat men
zich meer afvragen of hij het toch niet
geweest kan zijn. De advocate, een ge
scheiden vrouw, en haar cliënt worden
verliefd op elkaar en zodoende raken de
personages steeds dieper verstrikt in het
drama. Het steekspel in de rechtszaal is
intelligent en mede daardoor wordt deze
film boven de doorsnee-thriller van deze
tijd verheven.
Richard Marquand (The Legacy en Re
turn of the Jedi) blijkt een bekwaam
spelregisseur. Jeff Bridges is een verte
derende persoonlijkheid en Robert Log
gia een prachtige, bejaarde en aan de al
cohol verslaafde privé-detective. Hij
kreeg voor deze rol overigens een Oscar
nominatie. Duidelijk is dat Marquand
zich door de grote meester Hitchcock
heeft laten inspireren. Ook hier raken
volstrekt onschuldigen betrokken bij een
nachtmerrie waar ze geenszins verant
woordelijk voor zijn, terwijl de onvermij
delijke verliefdheid tussen de hoofdper
sonen de zaak nog gecompliceerder
maakt.
Maar Marquand mist uiteindelijk toch
Hitchcock's duistere fantasie, terwijl
diens camera-instellingen ongeëvenaard
blijven. Het soort spanning dat 'Hitch'
met simpele middelen wist te bereiken,
lijkt voorgoed verleden tijd. Toch is 'Jag
ged Edge' stukken beter dan al die
moordverhalen, die aan de lopende band
op televisie te zien zijn en die uitsluitend
nog via dit huiskamermedium kunnen
boeien.
'Jagged Edge' van Richard Marquand draait in
Casino 2 in Breda.