Harde actie in L.A. Spannende film over de Beiroet-gijzeling de mooie mi llirt 'Jagged Edge' thriller met intelligente plot Speelfilms op televisie 'AGNES OF VRIJDAG 23 ME11986 T2 'PAGINA GIDS 1 programma's NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 2 EEN JONGE novice baart heimelijk in haar cel een kind en stopt het in de prullebak. Zie daar het uitgangspunt van de spannende thril ler 'Agnes of God' van Norman Jewison. Suske en Wiske: THE DELTA FORCE OKKE: De hinderl GJffl Momaitf- x onnnm en tfl/IBIH IS £H D£ SUiULD run. r|chtimg JOUR6 VRIJDAG 23 ME11986 Kane en Abel J ïen sterke overlevingsdrang joudt Abel op de been, wan neer hij met andere Polen naar Siberië wordt gedepor- leerd. Eenmaal in het ge vangenkamp aangekomen doet hij een poging om te onvluchten. Hij wil naar Amerika. Intussen is in dat werelddeel William Kane absoluut niet ingenomen met het tweede huwelijk van zijn moeder. William ziet in David Osborne een opportunist, die op zijn moe ders geld uit is. Kate krijgt informatie over haar echt genoot, die haar doet beslui ten een onderzoek naar haar echtgenoot in te stellen. De resulaten brengen haar van haar stuk. h; th oi tr Onbevlekt ontvangen Chuck Norris temidden van de gijzelaars in 'The Delta Force'. - fotocannon Door Marjan Mes Plaats van handeling is een ouderwets klooster bij Montreal in Quebec (Canada). De tijdssituering is niettemin de jaren tachtig, want aan de wand hangt een portret van de huidige paus. De van oorsprong Canadese cineast Norman Jewison heeft al veel onderhoudende films gemaakt, waarvan de laatste 'A Soldier's Story' was; een film die zich eveneens als een thriller liet bekijken en waarin eveneens een moord was gepleegd in een besloten gemeenschap. Hij baseerde 'Agnes of God' op het met een Tony Award bekroonde to neelstuk van John Pielmeier (what's in a name?). Na het gruwelijke gebeuren in het klooster, waarmee de film suggestief doch decent begint, wordt door justitie een vrou welijke psychiater naar de be treffende, jonge non gestuurd. Zij moet opheldering ver schaffen over de geestesge steldheid van deze Agnes, die beweert niets van een zwan gerschap of een bevalling te weten. De psychiater komt er al snel achter, dat er veel mis is met het meisje. Zij trekt zich haar lot aan en wil haar be vrijden van haar angsten en obsessies. Ze vindt echter een moeder-overste op haar weg, die liever in een 'wonder' (een onbevlekte ontvangenis) wil geloven en die haar aanvan kelijk tegenwerkt in haar psy chiatrische onderzoek. Zelf wordt de psychiater vortdurerrd door het justitie apparaat onder druk gezet om haast te maken met haar con clusies. Ze raakt ook verwad door wat ze zoal te horen krijgt van het tragische meis je, dat onmiskenbaar een gru welijke jeugd achter de rug Jane Fonda als psychiater en meg Tilly als van moord op haar baby verdachte novice in 'Agnes of God'. - foto. Columbia pictures heeft. Kennelijk is de novice in het klooster gegaan om die van haar af te schudden en heeft ze haar eigen slechte er varingen omgezet in een ir reële liefde voor God en de mensheid. De psychiater prikt die met enige moeite door. Haar eigen katholieke jeugd frustraties maken het haar in ieder geval mogelijk om zich met het van moord verdachte meisje te identificeren. Ook de moeder-overste heeft al het een en ander ach ter de rug; ze was getrouwd en heeft kinderen, die haar niet meer willen kennen. Waarom ze in het klooster ging, wordt overigens niet duidelijk. De twee vrouwen, beiden intelli gent en nuchter, zijn aan elk aar gewaagd en uiteindelijk krijgt de psychiater toestem ming om de novice onder hyp nose de waarheid te laten ver tellen. De enige man, die het klooster pleegt te bezoeken, is een stokoude priester, die dus niet, de verwekker geweest kan zijn. Wel ontdekt de psy chiater een geheime doorgang naar buiten. Onder hypnose vertelt Agnes inderdaad wat er gebeurd is, maar zij blijft volhouden, dat alleen God met haar zwangerschap te maken heeft gehad. In een sugges tieve scène suggereert de film, dat het meisje inderdaad een geheime ontmoeting heeft ge had, die zijzelf als 'goddelijk' omschrijft. Een moderne kij ker zal haar als 'gek' beschou wen. Niettemin krijgt zij spontaan stigmata (bloedende wonden) in handpalmen, voe ten en zij. Als je ervan uitgaat dat een geslaagde film 'bigger than li fe' moet zijn dan is 'Agnes of God' inderdaad een geslaagde film. Hij pakt je zonder meer in, mede door het goede spel van Meg Tilly als Agnes en Anne Bancroft als de slimme moeder-overste. Beiden kre gen voor deze rollen dan ook een oscar-nominatie. Jane Fonda is een typische, neuroti sche, werkende vrouw van deze tijd. Ze is een kettin grookster en treft in de moe der-overste iemand die stie- kum ook dol is op een sigaret. Toch bestaat achteraf de in druk van behendig geregis seerde lariekoek. Jewison heeft, waarschijnlijk onge wild, de kloostergemeenschap afgeschilderd als een instituut waar geschifte en seksueel ge frustreerde vrouwen onder dak vinden met instemming van de kerk. 'Agnes of God' van Norman Jewison. Cinésol 2 in Breda. 'Protocol'. Komedie van Herbert Ross met Goldie Hawn, geschreven door Buck Henry. Tegelijk in bioscoop en op video. Goldie speelt een serveerster, die bij toeval een aanslag op een Arabisch staatshoofd verijdelt en de hel din van Amerika wordt. Politici besluiten haar charme en simpele doortastendheid te gebruiken voor hun Mid- den-Oosten-beleid. Slotstuk van de film is het bezoek van de Arabische leider aan de bar in Washington. Veel gooi en smijtwerk, maar niet echt leuk. 'Swing Shift'. Goldie Hawn in een min of meer serieuze rol in een film van Jonathan Demme, die de Nederlandse bioscopen ten onrechte nooit haalde. Goldie en andere vrouwen worden in de Tweede Wereldoorlog door hun mannen achtergelaten en gaan in de oorlogsindustrie werken. Goldie wordt verliefd op haar voorman in de fa briek (Ken Russell), die trompet speelt in een nachtclub, en krijgt porblemen met haar wettige echtgenoot (Ed Harris). De sfeer van de jaren veertig is goed getroffen en het melodramatische verhaal blijft boeien. 'Best Friends' en 'Private Benjamin'. Nog twee oude films van Goldie Hawn worden door Warner Home Video op de markt gebracht. De eerste film is een komedie met Burt Reynolds, de tweede een dwaze soldatenf ilm. De octopus hlOI'lftllillït:MBi ZATERDAG The longest yard (USA 1974, Ned. 1, 22.00 uur). Burt Rey nolds als veroordeelde ex-footballprof, die team gevan genen gaat trainen voor wedstrijd tegen bewakers. Dial M for murder (USA 1954, Did. 1, 20.15 uur). Hitch cock-thriller met Ray Milland die zijn rijke vrouw Grace Kelly) uit de weg wil laten ruimen. The curse of the mummy's tomb (Engeland 1964, Did. 1, 23.50 uur). Mummie van een 3000 jaar oude farao zet Len den op stelten. Horrorfilm van Michael Carreras. Meine Frau Teresa (Duitsland 1942, Did. 2, 16.00 uur) Bestsellerauteur besluit bij gebrek aan inspiratie ees boekje over zijn gelukkig huwelijk te schrijven. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Rosemary's baby (USA 1967, Did. 2, 23.20 uur). Perfecte verfilming van de thriller van Ira Levin door Roman Po- lanski. Mia Farrow speelt de jonge vrouw, die in een nel van hekserij terecht komt. The killing of sister George (USA 1968, Did. 3 WDF, 223 uur). Oudere actrice raakt van slag wanneer haar tv-se- rie na jaren wordt opgeheven. Film van Robert Aldricli met Beryl Reid en Susannah York. Angel (USA 1937, België 1,16.00 uur). Mariene Dietrich als een getrouwde vrouw, die tijdens een korte vakantie ver liefd wordt. Scene uit 'To live and die in L.A.'. Van ome filmredactie OOIT maakte William Friedkin The French Comnnection'. Met To live and die in L.A.' heeft hij ge probeerd de geslaagde for mule van deze misdaadfilm nog eens te herhalen. Maar ai gauw wordt duidelijk, dat ook hij is aangestoken door de geweldziekte en het 'Rambosyndroom'. Ondanks het fraaie came ra-werk van Robby Müller (de vaste cameraman van Wim Wenders) draait alles om de harde actie en blijven eventueel interessante aan zetten steken in oppervlak kigheid. Een geheim-agent wil ten koste van alles zijn collega en vriend wreken nadat deze tijdens zijn jacht op een valsemuntersbende werd vermoord. Samen met een nieuwe collega arres teert hij een koerier van de bende, waarna de hel los breekt. Het politieduo schuwt zelf de misdaad niet om door te - FOTO UIP dringen in het hol van de leeuw en stuit daarbij op een heler, die een agent van de FBI blijkt te zijn. Een krankzinnige achtervolging op de helse autobaan van het gloeiendhete, vervuilde Los Angeles behoort tot de be langrijkste 'attracties' van de film. Robby Müller heeft er zijn kwaliteiten als foto graaf op uitgeleefd. Maar eigenlijk slaat het allemaal nergerts op, al is het verhaal gebaseerd op ervaringen van fraude-agenten in Los Angeles. Zelfs met 'The Ex- corsist' leverde Friedkin een beter scenario af. To Uve and die in L.A.' van William Friedkin is te zien in Mignon in Breda. Drugsdealer Cirinna loopt niets vermoedend in de val van inspecteur Corrado. Door zijn arrestatie krijgt Corrado eindelijk erkenning van zijn medewerkers. Een onderzoek toont bovendien aan, dat het wapen van Ci rinna hetzelfde is, als dat waarmee de commissaris werd vermoord. Corrado be seft echter heel goed, dat Ci rinna slechts een klein scha- keltje is in de wijd vertakte mafia-keten. Tramlijn Begeerte "Het toneelstuk 'A streetcar named desire' met de jonge acteur Marlon Brando was reeds vier jaar een succes voordat Elia Kazan er een film van maakte met op nieuw Marlon Brando in de schitterende hoofdrol. Het verhaal speelt zich af in de broeierige sfeer van New Orleans. In een arme wijk wonen Stanley Kowalski en zijn vrouw Stella. Door dit huwelijk is Stella ver bene den haar stand getrouwd, maar realistisch als ze is, heeft ze het verleden van zich af gezet. Het paar krijgt bezoek van Stella's zusje Blanche Dubois, die berooid naar New Orleans is geko men, maar dat niet wil toe geven. Moeder zal je bevallen sa De zwangerschap van de jonge weduwe Francesca Kinsolving is reeds in een nl *s//tee/k/£/u/oHru/?6M sfflSKSwOSIKS ZONDAG Los santos inocentes (Spanje 1984, Ned. 2, 22.11 uur), In* drukwekkend drama van Mario Camus over leven op landgoed van een grootgrondbezitter in de zestiger jaren Mommie dearest (USA 1981, Did. 1, 20.15 uur). Adoptief- dochter Christina Crawford rekent af met haar moeder, de filmdiva Joan Crawford. Met Faye Dunaway. MAANDAG Nic nie stoi na przeszkodzie (Polen 1980, Did. 1,23.00 uur)- Echtpaar wil oude moeder en zieke tante uit bejaarden huis te houden. DINSDAG The bride came C.O.D. (USA 1941, Did. 2,20.15 uur). We? gelopen bruid wordt verliefd op een ander. Met Bette Da- vis en James Cagney. WOENSDAG The human factor (Engeland 1979, Did. 2, 22.35 uur). Ma tige verfilming van Graham Greene's spionageroma» over een agent, die dubbelspion zou zijn. Met Richard A»- tenborough en Derek Jacobi (en Joop Doderer). Los deseos concebidos (Chili 1980-82, Did. 3 WDF, 22* uur). Scholier zoekt een weg in de wereld der volwasse nen. Regie: Christian Sanchez. DONDERDAG Valentina (Spanje 1982, Did. 1,14.25 uur). Spaanse gevan gene haalt in 1939 na de nederlaag tegen Franco herinn? ringen op aan zijn jeugd. Anna Karenina (Engeland Did. 2,10.05 uur). Tolstoi's beroemde roman verfilmd doe' Julien Duvivier met Vivien Leigh en Ralph Richardson. She wore a yellow ribbon (USA 1949, Did. 2, 15.30 uun. John Wayne moet twee dames begeleiden in western va» John Ford. Tollwut (W.-Duitsland 1982, Did. 2,17.15 uur). Twee naas elkaar wonende jongens worden dikke vrienden. Hu» 'ouders kunnen elkaar niet uitstaan. Larcency (USA 1948, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Dan Durö' en John Payne als twee oplichters. 'Out of Africa', de mooie romantische film over het leven van de schrijfster Karen Blixen (Meryl Streep), blijft geprolon geerd in Casino 1 in Breda, City 2 in Roosendaal, Cine- m'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. 'Jewel of the Nile', het spectaculaire, komische avontuur in de woestijn van Kathleen Turner en Michael Douglas, blijft in Grand Theater in Breda. 'Absolute Beginners', de bezienswaardige maar in houdelijk nogal lege 'vi deoclip' op bioscoopfor maat van Julien Temple, gaat door in Cinesol 3 in Breda, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst. Teenagercultuur in het Londense Soho van 1958. David Bowie heeft een klein, onaanzienlijk rolletje en zijn tophit klinkt slechts bij de begin- en slotbeelden. Opmerke lijke massaregie, fotogra fie en belichting. Cinesol 1 komt terug met de spannende Ospar-win- naar, 'Prizzi's Honor* van John Huston. Jack Lem- mon en Anjelica Huston spelen hoofdrollen in een bizar verhaal over de min der rechtlijnige nazaten van twee Amerikaanse Mafia-families van Ita liaanse afkomst. Vandaag en morgen draait in Filmhuis Concor- hangende pootjes uit Iran te ruggekeerd waar president Carter er niet in slaagde om de Amerikaanse ambassade te laten ontzetten. Ditmaal is dus niets hen te gek om te winnen. Zo raast Norris nu rond op een motorfiets waarmee hij mid den in West-Beiroet raketten afschiet op van angst sidde rende vijanden. Eigenlijk te gek voor woorden, maar on danks de brutale effecten pakt de film de kijker helemaal in. Hij werd vakkundig gemaakt en je rolt van de ene sensatie in de andere zonder een mo ment tot rust te kunnen ko men. Van enige nuancering in de karakters is natuurlijk geen sprake. Wat dat betreft lijkt deze film precies op de inmid dels alweer ouderwets gewor den vliegtuigrampenfilms. Hanna Schygulla speelt een Duitse stewardess met plati nablond opgestoken haar, die weigert de paspoorten met joods klinkende namen aan de wrede kapers te overhandigen. Shelley Winters is een opzich tige jiddische mamma, wier echtgenoot (Martin Balsam) kennelijk een Duits concen tratiekamp heeft overleefd. De overige passagiers worden ook door Hollywood-sterren uitge beeld. Onder hen George Ken nedy, Lainie Kazan en Susan Strasberg. Het zijn allemaal onschuldige en aardige men sen, terwijl de kapers psycho- patische schurken en de red ders edelmoedige helden zijn. The Delta Force' van Menahem Golan draait in Casino 3 in Breda. dia om 19.30 uur 'Salo of de 120 dagen van Sodom', de gruwelijke parabel van Pasolini over de absolute macht van fascisten over onschuldige jonge mensen. Om 22.00 uur draait diens 'Evangelie volgens Mal- theus'; een schitterende, 'marxistische' visie op het leven van Christus met in- •drukwekkende zwart-wit- beelden en muziek van Bach. Van 26 tot en met 28 mei biedt het Pasolini Fes tival: 'Mamma Roma', een realistische film over een volksvrouw (Anna Magna- ni) uit 1962 (om 19.30 uur). Om 22.00 uur draait 'tc- celiacci e Uccellini', een parabel over de verschil lende maatschappelijke klassen. Filmhuis Oosterhout vertoont vanavond 'Pervo- Ia', de bijzondere film over de vete tussen twee broers van Orlow Seunke. Meer bizar dan echt overtui gend, maar met prachtige opnamen in het Noord- pool-gebied en met goed spel van Bram v.d. Vlugt en Gerard Thoolen. Op 25 mei in 't Schouw in Dongen en 27 mei in De Borg in Breda. ZICH SCHUIL. ALS De TW6E OP 6NIG6 AFSTAND VOORBUftlJDEK Voor het eerst sinds hiy me de-eigenaar werd van het dy namische, internationale film concern heeft hij weer als ci neast gereageerd op een histo rische reddingsactie. Zijn su per-spannende actiefilm, 'The Delta Force' gaat over de be ruchte vliegtuigkaping in Bei roet. Deze begon vorig jaar tussen Athene en Rome en eindigde met de vrijlating van de merendeels Amerikaanse passagiers in Beiroet Golan heeft zich wel enige dichter lijke vrijheden toegestaan, maar voor het merendeel hoefde hij alleen maar de waar gebeurde feiten op een rij te zetten. Chuck Norris en Lee Marvin leiden een spe ciaal anti-terreurcommando met de naam 'Delta Force'. Dit bevrijdt de gijzelaars, vernie tigt het Palestijnse hoofd kwartier in Libanon en brengt het gekaapte vliegtuig veilig thuis. Golaa is een vurig pleitbe zorger van Reagan's no-non- sense-beleid en laat er nooit twijfel over bestaan dat hij een voorstander is van hard ingrijpen daar waar Ameri kaanse of Israëlische belangen (hij is Israëli van oorsprong) worden bedreigd. Net als bij 'Rambo' en andere Ameri kaanse films van rechtse sig natuur staat bij 'The Delta Force' de Amerikaanse eer hoog in het vaandel geschre ven Marvin en Norris zijn met MENAHEM GOLAN is de enige filmconcernbaas die ook nog zelf regisseert. Voordat hij directeur werd van de Cannon Group, die o.a. ook de Amster damse bioscopen Tuschinsky en City beheert, maakte hij in 1977 de actiefilm, 'Operatie Thunderbolt'. Deze film over de reddingsactie in Entebbe kreeg zelfs een Oscar-nomina tie. Van onze filmredactie IN EEN schitterende villa aan zee wor den een schatrijke vrouw en haar dienst meisje met messteken gruwelijk ver moord door een gemaskerde figuur. De film 'Jagged Edge' (Motief voor moord) van Richard Marquand begint als een ge wone horror-produktie. Maar al gauw blijkt dat we eindelijk weer eens met een ouderwets degelijke thriller te maken hebben. De politie volgt het foute spoor, want die denkt met een gestoorde geest te ma ken te hebben. De titel slaat op de gekar telde rand van het moordwapen, maar ook op de psyche van sommige persona ges. De echtgenoot van de vermoorde vrouw is zelf ook gewond, maar niet ern stig genoeg om niet verdacht te zijn. Ten slotte leefde hij van het geld van zijn vrouw, de erfgename van een kranten magnaat, en wacht hem een gigantische erfenis. De officier van justitie heeft het bo vendien op hem voorzien, omdat hij in zijn politieke carrière werd tegengewerkt door de echtgenoot, die hoofdredacteur van een krant is. Deze sympathieke, rus tige man (goed gespeeld door Jeff Brid ges) neemt een vrouwelijke advocaat (Glenn Close) in de arm om hem te verde digen. En vanaf dat moment ontstaat een Hitchcock-achtige puzzel, waarbij de kij ker telkens op het verkeerde spoor wordt gezet. De sympathie van de kijker blijft uit gaan naar de weduwnaar, maar telkens als een andere verdachte afvalt, gaat men zich meer afvragen of hij het toch niet geweest kan zijn. De advocate, een ge scheiden vrouw, en haar cliënt worden verliefd op elkaar en zodoende raken de personages steeds dieper verstrikt in het drama. Het steekspel in de rechtszaal is intelligent en mede daardoor wordt deze film boven de doorsnee-thriller van deze tijd verheven. Richard Marquand (The Legacy en Re turn of the Jedi) blijkt een bekwaam spelregisseur. Jeff Bridges is een verte derende persoonlijkheid en Robert Log gia een prachtige, bejaarde en aan de al cohol verslaafde privé-detective. Hij kreeg voor deze rol overigens een Oscar nominatie. Duidelijk is dat Marquand zich door de grote meester Hitchcock heeft laten inspireren. Ook hier raken volstrekt onschuldigen betrokken bij een nachtmerrie waar ze geenszins verant woordelijk voor zijn, terwijl de onvermij delijke verliefdheid tussen de hoofdper sonen de zaak nog gecompliceerder maakt. Maar Marquand mist uiteindelijk toch Hitchcock's duistere fantasie, terwijl diens camera-instellingen ongeëvenaard blijven. Het soort spanning dat 'Hitch' met simpele middelen wist te bereiken, lijkt voorgoed verleden tijd. Toch is 'Jag ged Edge' stukken beter dan al die moordverhalen, die aan de lopende band op televisie te zien zijn en die uitsluitend nog via dit huiskamermedium kunnen boeien. 'Jagged Edge' van Richard Marquand draait in Casino 2 in Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16