UITBLAZEN Het abc van 'formatieland' Voortbestaan joodse staat in het geding Doorl I* even. NEDERLAND VOOR ONBEPAALDE TIJD IN GREEP VAN FORMATIE-JARGON DESTEMCOIV De zakelijkheit Vogelvrije toerist -2 ISRAEL TELT IN 2000 22% NIET-JOODSE INWONERS EEN 'ROOI' Doorbraak defi WIMKOCK DONDERDAG 22 ME11986 BIBTIM ■ACHTERGROND Adviseurs Adviezen Demissionair Formateur Formatie Formatieduur Geheim Informateur Opdracht Kabinet Kabinetten (soorten van) O Regering Regeerakkoord Rit uitzitten Staatshoofd Staphorster variant Testamenten Voetnoot Daling Geboortebeleid PONDERDAG 22 ME11< 'WE hebben liever een mooi Zuiden dan een rooi Zui den'. Dat was de diepste wens van de Brabantse Commis saris van de Konin gin Dries van Agt toen hij zijn bij drage leverde aan de verkiezingscam pagne van het CDA. Een bijdrage die be doeld was om het 'rooie vloed' in Bra bant en Limburg te stoppen. I PREMIER LUBBERS startte enkele I zingsstrijd heel direct: „Het gaat I kreeg gisteren volledig gelijk. De I fase van de campagne zorgvuldigl en 's lands premier. Zo Won hij opl lijsttrekker die een 'duwer' moest I van het CDA het midden moest zie| zalig CDA-kabinetsbeleid' en hetzé partner voor een nieuw kabinet. [N DE praktijk kan de toerist maar moeilijk zonder touroperator, vooral als het om verder dan een buurland gelegen bestemmingen gaat. Wie geheel op eigen houtje per ttjnvlucht naar Malta gaat en daar zelf een hotel zoekt, is een veelvoud kwijt van wat hij voor een geheel ver zorgde vakantiereis naar Malta neertelt. De goedkope vliegvakantie heeft natuurlijk een toege voegde prijs. Voor de tourope rator zijn de winstmarges per klant zeer klein. Hij kan zich op het gebied van service dus niet te veel veroorloven. In het boek De Vogelvrije Toerist van Brian Moynahan (zie ook Uit- bl. van gisteren) zegt een tour operator het heel treffend: „De mensen klagen dat we ze op luchthavens, in vliegtuigen en hotels als vee behandelen. Nou, we "berekenen hen ook slechts veeprijzen." Bekend is de chaos in de vliegtarieven. Moynahan geeft daarvan een mooi voorbeeld, betrekking hebbend op de noord-Atlantische route. „Op dezelfde rij van een vlucht kunt u aantreffen: een zakenman die 1.035 gul den heeft betaald voor een standaard economy ticket; een grootvader die zijn kinde ren en kleinkinderen gaat be zoeken en dié op een drie maanden vooruit geboekte stoel van 675 gulden zit; een student die een op de dag van vertrek te boeken ticket van 585 gulden in de wacht heeft gesleept; een tweede student met een nog goedkoper - 540 gulden - stand by ticket; een vakantieganger voor wie het vlieggedeelte van zijn ge boekte vakantie 430 gulden kost; een reisagent met een han- delskortingsticket van 160 gul den en een Australiër op wereldron- dreis voor wie het Atlantisch trajekt op zo'n 315 gulden komt." De schrik slaat je een beetje om het hart wanneer je leest hoe er gefraudeerd wordt met credit cards en vooral traveller cheques. Van die laatste worden er meer gestolen dan verloren. Er worden er ook nog heel wat ten onrechte als verloren opge geven. De verliezer is door gaans redelijk verzekerd al is het wel zaak ook de kleine let tertjes te lezen. Bij American Express verliest 1 op de 200 klanten zijn reischeques. Het hoofdkantoor van de maat schappij in New York heeft 35 man die zich alleen bezighou den met het voeren van tele foongesprekken, in gemiddeld 13 talen, met klanten die hun cheques zijn kwijtgeraakt. 250 andere bedienden houden zich uitsluitend bezig met het afhan delen van de restitutieclaims die hieruit voortkomen. Twee steden springen er duidelijk uit als het gaat om de herkomst van restitutieclaims: Bangkok en Amsterdam. In Bangkok gaat het voorname lijk om gestolen cheques. In Amsterdam zit er vooral op lichterij achter. Cheques wor- s den als verloren of gestolen op- gegeven en na restitutie alsnog iiiimiiiiiiimiiiiiiii verzilverd. American Express kan daar wel achterkomen, maar het betekent veel werk zo dat aangenomen mag worden dat het slechts steekproefsge wijs gebeurt. Het loont dus vaak en Amsterdam is berucht vanwege deze praktijk. Het massatoerisme is tege lijk een zorgwekkend verschijn sel en een zegen. Het doet hele kusten vervuilen en verloederen en het veroorzaakt wrijving tus sen toeristen en autochtonen, het vervalst culturen en folklo res en het stimuleert de mis daad. Maar het schept ook veel welvaart en werk en het stelt de mensen, tegen een schappelijke prijs, in staat een stuk verder te kijken dan hun neuzen lang zijn. Hoewel: niet iedereen doet dat. Een Engels meisje over haar dagindeling in Torremoli- nos: Van kwart over zeven tot één uur 's-middags ligt ze beur telings een uur op haar rug en een uur op haar buik. Na de lunch, wanneer hetëcht heet is, wentelt ze zich elk half uur om. Na vier uur doet ze het weer om het uur. Om zes uur houdt ze het voor gezien. Zwemmen kan ze niet. Ze vindt trouwens dat het water stinkt. Lezen doet ze evenmin. „Je komt voor de zon. Er is nergens anders tijd voor." Nu ik uw aandacht zo uit voerig op De Vogelvrije Toerist' van Brian Moynahan (Uitgeve rij Mingus Baarn. Prijs 24.50) heb gevestigd moet ik volledig heidshalve nog vermelden dat het buitengewoon slecht ver taald werd. Ik heb er de origi nele Engelse versie niet bij ge had, maar de talloze kromme, soms zelfs onbegrijpelijke zin nen verraden dat de vertaalster weinig feeling heeft gehad voor het snelle en lenige, journalis tieke taalgebruik van Moyna han. Hinderlijk is d.e haarziekte waaraan het taalgebruik van de vertaalster lijdt. Geen onzijdig woord of ze weet het te ver vrouwelijken; zelfs in een zin als: „Het neemt een derde van de toeristeninkomsten van de gehele wereld voor haar reke ning. Ondanks deze schoonheids- fouten is het een prima hand boek voor de toerist die zich ge manipuleerd weet, bedrogen soms, en die zich daar een beetje tegen wil wapenen, al is het maar met een gezonde dosis skepsis. Die biedt De Vogelvrije Toerist in ruime mate. Daarbij is het ook goed te bedenken dat - zoals ook Moynahan schrijft - verreweg de meeste mensen tevreden van vakantie terugko men. De eerstkomende dagen ga ik zelf een beetje de toerist uithan gen. Na volgende week hoop ik er weer te zijn. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr 41, 236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150 Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of J 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RfinkrpIfitiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. J5 DEN HAAG (ANP) - Nu de verkiezingen voorbij zijn richt zich aller aandacht op de formatie: de vorming van een nieuw kabinet. Voor een onbepaalde periode wordt Nederland 'formatieland' en worden begrippen als informateur en formateur, demissionair en ad viezen gemeengoed. Voor een goed begrip van het formatie-jargon volgt hieronder een korte (alfabeti sche) uiteenzetting van wat daaron der moet worden verstaan. Direct na de verkiezingen begint het staatshoofd met het in ont vangst nemen van adviezen voor de komende formatie. Zij ontvangt achtereenvolgens de vice-president van de Raad van State, de voorzit ters van de beide kamers der Sta- ten-Generaal, eventueel ministers van Staat, en alle gekozen fractie voorzitters uit de Tweede Kamer. De consultaties van het staatshoofd worden nog dezelfde dag schrifte lijk bevestigd en - voor zover het de adviezen van de fractievoorzitters betreft - ook gepubliceerd. Tegen het gebruik in publiceerde ook de vroegere Kamervoorzitter dr. ir. A. Vondeling zijn destijds aan konin gin Juliana uitgebrachte adviezen. Voor het eerst gebeurde dat in zijn boek 'Nasmaak en voorproef' (1968), waarin het advies van 1 maart 1965 werd opgenomen. Later - bij zijn aftreden als Kamervoorzitter (1979) - werden de overige door Vondeling uitgebrachte adviezen nog eens pu bliekelijk op een rijtje gezet. „Ik ben mij bewust dat daarmee een taboe wordt doorbroken", zo schreef Von deling destijds. De huidige Kamervoorzitter dr. D. Dolman heeft - als geen gekozen politiek leider - principiële bezwa ren tegen het uitbrengen van een advies ontwikkeld. Hij mag, zo heeft hij in 1981 gezegd, de koningin geen positief advies uitbrengen. Hij kan bijstand verlenen bij het uitzet ten van de politieke kaart. Hij kan wijzen op mogelijkheden en waar schuwen voor moeilijkheden, maar hij mag niet concluderen tot een op dracht aan formateur X of infor mateur Y. Dat doen, alvorens het staatshoofd beslist, door hun frac ties gemachtigde politieke leiders. Op de dag van de periodieke ver kiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer biedt het zittend kabinet aan het staatshoofd zijn ontslag aan. Hei kabinet is dan demissio nair. Een dergelijk kabinet wordt gevraagd „al datgene te blijven doen wat het in het belang van het koninkrijk noodzakelijk acht". De positie van demissionaire be windslieden heeft enige wijziging ondergaan. Voorzover zij bij de ver kiezingen ook tot lid van de Tweede- Kamer zijn gekozen kunnen zij beide functies blijven verenigen, totdat er een nieuw kabinet is aan getreden. Vroeger moest er na maximaal drie maanden worden gekozen of voor voortzetting van het ministersambt of voor het Ka merlidmaatschap. Een demissionair kabinet be moeit zich doorgaans niet (meer) met grote politieke zaken. Politiek niet-controversiële onderwerpen en de behandeling en afdoening van lopende zaken staan dan nog slechts op de agenda. Formateur is hij, die van het staats hoofd de opdracht heeft gekregen een kabinet samen te stellen. De aard van het te vormen kabinet wordt meestal in de opdracht om schreven. De vroegere Kamervoorzitter Vondeling vergeleek de formatie ooit eens met een legpuzzel en over de formateur schreef hij dat deze de stukken aan elkaar moet proberen Kamervoorzitter Dolman: „Binnen zes weken moet het ge piept zijn". - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GlIRP te leggen, zodat zij in de ogen van de meerderheid een zinvol geheel vor men. Het samenstellen van een nieuwe regeringsploeg voor een nieuwe, in beginsel vierjarige periode heet for matie. Oud-premier dr. W. Drees heeft die periode eens omschreven als „een heel zwakke plek in de Ne derlandse politiek". De formaties geven in ons land veelal geen ver kwikkelijk beeld van ons politieke leven, zo formuleerde hij destijds. Het proces van formatie is belang rijk, omdat het bepaalt hoe en door wie ons land wordt geregeerd. De noodzaak tot kabinetsformaties doet zich voor na een verkiezing of val van een kabinet. De tijd, gemoeid met het formeren (samenstellen) van een kabinet in ons land loopt nogal uiteen. De na oorlogse formaties kenden een tijdsduur, variërend van 10 dagen (1958) tot 208 dagen (eerste kabinet- Van Agt in 1977). Aan de formatie van het kabinet-Lubbers gingen 57 formatiedagen vooraf. De vroegere voorzitter van de Raad van State, dr. M. Ruppert, noemde de lange duur van forme ren „rampzalig". Kamervoorzitter dr. D. Dolman heeft recent nog aangedrongen op een korte formatieduur. „Binnen zes weken, voor juli moet het ge piept zijn", zo formuleerde hij het Men moet, zo meent hijzich niet al te zeer laten vertragen door details, maar overeenstemming zoeken op hoofdzaken. Hetgeen tijdens een formatie tussen het staatshoofd (de koningin) en haar adviseurs wordt besproken blijft geheim. Tijdens de regeerpe riode van koningin Juliana werd dit omschreven als „het geheim van Soestdijk". Naar gelang de ont vangstruimte is er thans sprake van het geheim van het Noordeinde of van het geheim van het Voorhout. Hij (of zij), die in opdracht van het staatshoofd de mogelijkheden moet onderzoeken naar een nieuw te vor men kabinet. „Zij zijn er vooral om meer helderheid te verschaffen over de praktische mogelijkheden om tot een kabinet te komen", zo is wel gezegd. De eerste informateur die in ons land optrad was mr D. U. Stikker (1951). Zijn taak omschreef hijzelf als volgt: „Iemand moest de voornaamste hinderpalen, die aan de vorming van een nieuwe coalitie in de weg stonden, in kaart bren gen; van deze ontdekkingstocht zou dan wellicht iemand anders kunnen Oud-informateur Ruppert: de 208 dagen informatie van 1977 waren 'rampzalig'. - FOTO ARCHIEF DE STEM „De functie van het staatshoofd bij de vorming van nieuwe kabi netten is olie in de machine". - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP profileren". De taak van de informateur wordt in studieboeken als volgt om schreven: „het bouwrijp maken van de grond waarop Jiet regeringskas teel zal worden gebouwd, terwijl de formateur dat kasteel ontwerpt en bouwt". Een informateur werd ooit wel eens omschreven als een verkenner, die het voorbereidende werk voor een formateur verricht. Elders werd geschreven, dat de informa teur verhelderend en ook verzoe nend moet werken. De gezamenlijke bewindspersonen (ministers) vormen het kabinet. Een kabinet heet vaak naar de minister president: het kabinet-Lubbers. Soms ook wel wordt daaraan de naam van de vice-premier (mede) toegevoegd: het kabinet Van Agt/ Wiegel. Al naar gelang de samenstelling van kabinetten worden daaraan namen gegeven, die de aard van het kabinet weergeven. Voorbeelden daarvan zijn: - Extra-parlementair: zonder enig overleg met de Kamer tot stand gekomen en heeft geen bin ding met de fracties. - Interim: tussentijds waarne mend kabinet. - Meerderheidskabinet: kabinet dat steunt op meerderheid in de Tweede Kamer (ook wel parlemen tair kabinet genoemd). - Nationaal kabinet: kabinet dat is samengesteld uit ministers van alle grote politieke partijen. - Rompkabinet: een onvolledig kabinet, waarin - na een crisis bij - Het kabinet en het staatshoofd (de koningin) vormen samen een rege ring. Het is (sinds 1918) min of meer ge bruik geworden, dat tussen forma teur en fracties afspraken worden gemaakt voor de komende regeer periode. Dan worden de voorzien bare hoofdpunten van het rege ringsbeleid vastgelegd. Een zeer gedetailleerd regeerak koord was het Akkoord van Wasse naar (4 juli 1963). Daarop was de totstandkoming van het kabinet- Mar ij nen gebaseerd. Ondanks de uitvoerigheid ervan viel het kabinet na twee jaar op de omroepkwestie. In de afgelopen jaren werd nogal een forse kritiek geleverd op de uit voerigheid van dergelijke overeen komsten. Dr. W. Drees daarover: staatsrechtelijk en staatkundig ver werpelijk en ook praktisch onver dedigbaar. Men zal zich moeten be perken tot overleg, hetzij voor, het zij na de verkiezingen, over alge mene richtlijnen, waarbij aan mo gelijke geschilpunten speciale aan dacht zal zijn te schenken. Elders werd opgemerkt, dat uiterst gedetailleerde afspraken voor een nieuwe kabinetsperiode betekenen, dat de Tweede Kamer nauwelijks meer kan bijsturen en dat moeilijk rekening kan worden gehouden met nieuwe ontwikkelin gen. Minister-president Lubbers heeft zich zeer recent uitgesproken, voor een „redelijk strak, maar helder re- geerakkoord". Betekent het volmaken van een normale, vierjarige regeerperiode. Na de oorlog waren er vijf kabinet- I ten, die gehele regeerperiode aan bleven: tweede kabinet Drees (1952- 1956), kabinet-De Quay (1959-19f kabinet-De Jong (1967-1971), kabi- I net-Van Agt (1977-1981) en kabinet- Lubbers (1982-1986). Oud-premier Drees: „Formatie is een heel zwakke plek in de Ne derlandse politiek". - FOTO ARCHIEF DE STEM voorbeeld - ministers ontbreken, omdat een partij zich uit de rege ring heeft teruggetrokken. - Zakenkabinet: een kabinet dat geen kwesties afhandelt met een politieke lading, maar alleen zake lijke onderwerpen afhandelt. De aard van het te vormen kabinet wordt meestal in de opdracht van de formateur omschreven. Bij voor beeld: een kabinet, dat kan rekenen op een meerderheid in het parle ment. Of: een kabinet te vormen, dat zich verzekerd weet van een zo breed mogelijke steun in de volks vertegenwoordiging. Een opdracht werd ook wel aldus geformuleerd: „te onderzoeken op welke wijze op zo kort mogelijke termijn een kabinet kan worden ge vormd dat zich verzekerd weet van een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal, dan wel mag vertrouwen een ruime steun in de volksvertegenwoordiging te zullen ondervinden". Het is gebruik dat een formateur zijn opdracht in beraad houdt. Slaagt hij, eerst dan aanvaardt hij de opdracht. Ziet hij geen kans een nieuw kabinet te vormen, dan le vert hij de opdracht weer in. Zo kan hij officieel dus ook nooit misluk ken. De taak van het staatshoofd is e«n I bijzondere. Deze taak houdt in het inwinnen van adviezen en het op grond van die adviezen aanwijzen van een (in)formateur. „De functie van het staatshoofd bij de vorming van nieuwe kabinetten is olie in de machine", aldus de vroegere minis- ter mr E. H. Toxopeus. „Deze func- tie past in onze constitutionele mo narchie onder het Huis van Oranje en is daar belangrijk in. Hier gaat iemand aan het werk, die daarvoor is opgevoed en opgeleid, die buiten de partijen staat en in wie het volk groot vertrouwen stellen kan". Minister-president Lubbers over I de rol van het staatshoofd bij de ko mende formatie: „Na de verkiezin gen zal de kabinetsformatie volgen; die zal een bijzondere verantwoor delijkheid op de koningin leggen. In ons land met een zo grote verschei denheid aan inzichten en opvattin gen wordt veel wijsheid en behoed-1 zaamheid van het staatshoofd ge- vraagd. Eigenschappen die konin-1 gin Beatrix in het verleden heeit bewezen in ruime mate te bezitten". Aan een CDA/WD-kabinet, dat I gesteund wordt door de drie kleine christelijke partijen (GPV, SGP en RPF), wordt wel de term 'Staphor ster variant' toegekend. GPV-lijst- trekker Schutte heeft zeer recent verklaard, van'deze term afstand te willen nemen, omdat deze „zowel voor de inwoners van Staphorst als voor de christelijke politiek een ne gatieve betekenis heeft". En omdat de GPV in Groningen sterk verte genwoordigd is, stelt Schutte voor I de Staphorster variant te vervan- gen door de 'Groninger variant'. De laatste jaren is het gebruik ge worden, dat zittende ministers noti ties opstellen - politieke testamen ten genoemd - waarin zij per de partement onderwerpen aanmel- I den, die bij de kabinetsformatie bij zondere aandacht verdienen. Deze notities worden doorgaans open baar gemaakt. Bij de formatie van het tweede 1 binet-Van Agt werd in het regeer-1 akkoord op verzoek van de PvdA een voetnoot geplaatst. „De fractie voorzitter van de PvdA tekent bij punt 3 (kernwapens en defensie-in-1 spanning) aan, dat wanneer de hier bedoelde besluitvorming aan de orde komt, dit besluit door zijn I fractie zal worden beoordeeld in het I licht van het verkiezingsprogram", j zo luidde de voetnoot. In een toelichting op deze defen sie-paragraaf tekenden de infor mateurs Lubbers, De Koning en Van Thijn aan, dat de voetnoot on derdeel uitmaakt van het (tussen Ij partijen) gesloten compromis en geenszins mag worden uitgelegd als een poging om, na eerst aan een compromisformule te hebben mee gewerkt, daarvan vervolgens weer afstand te nemen. „De betekenis van deze voetnoot duidt niet op een jj behoefte bij de PvdA om zich extra parlementair terzake van dit vraagstuk op te stellen". In de toe- lichting werd de voetnoot geken-1| merkt als een „ingebouwde tijd bom" en werd de tekst verder om- IJ schreven als „voor de beoogde com- I binatie niet alleen de best denkbare, maar ook de meest werkbare". Door onze correspondent Rob Simons JERUZALEM - Is het einde van het joodse volk nabij? Aan de voor avond van de 38e ver jaardag van de joodse staat heeft de Israëlische regering zich de vorige week over die alarme rende vraag gebogen. Die vraag die de Franse socioloog George Friedman zich al meer dan twintig jaar geleden publiekelijk heeft gesteld, heeft intussen aan actualiteit gewonnen. De laatste vijftien jaar vertoont het joodse volk de neiging om in te krimpen en te vergrij zen. In de diaspora leven tegen woordig nog 9,5 miljoen jo den, maar volgens de demo graaf prof. Roberto Bacchi van de Hebreeuwse universi teit in Jeruzalem, zullen in het jaar 2000 buiten Israel nog maar 8 miljoen joden zijn overgebleven en over veertig jaar zal dat aantal tot 6 mil joen jóden zijn geslonken. Door toenemende assimilatie, gemengde huwelijken en een laag geboortecijfer vermin dert het aantal joden in de wereld. Voor Israel hebben de de mografische gegevens ook politieke betekenis. Als de huidige trend ongewijzigd blijft zal ln het jaar 2000 22 procent van de bevolking van de joodse staat niet-joods zijn tegen 18 procent op het ogen blik. In het gebied tussen de Middellandse Zee en de ri vier de Jordaan, dat sinds de juni-oorlog in 1967 onder Is raëlische heerschappij staat, zal aan het begin van de vol gende eeuw 43 procent van de bevolking arabisch zijn. Als Israel de politieke weg van de Likoed naar een 'Groot Is rael' blijft volgen en dus naar inlijving van de bezette ge bieden blijft streven, zal dat in de praktijk betekenen dat Israel een binationale staat zal worden. Dit Likoed-be- leid zal in een democratisch kader op den duur tot een de mocratische Palestijnse staat leiden, waarmee de politieke doelstelling van de PLO via het 'Groot Israel'-ideaal van de Israëlische havikken zal worden verwezenlijkt. Van alle 110.000 babies die jaarlijks in Israel, de Gaza- strook en de Westelijke Jor- daanoever worden geboren, zijn er 60.000 arabisch en 50.000 joods. Bij het joodse bevolkingsdeel is er boven dien sprake van een snellere daling van het geboortecijfer. Het joodse sterftecijfer is daarentegen lager dan het arabische, terwijl de natuur lijke groei van de joodse be volking in Israel en de be zette gebieden nog wordt aangevuld door immigratie. De balans van joodse immi gratie en emigratie is echter de laatste jaren soms nega tief, daar een toenemend aantal Israeli's vooral in de Verenigde Staten een betere toekomst zoeken. In 1985 zijn slechts 11.298 nieuwe immi granten naar het beloofde land gekomen, terwijl naar schatting 15.300 Israeli's zich in het buitenland hebben ge vestigd. Volgens premier Peres wijst de grootte van een ge zin op de mate van opti misme ten aanzien van de toekomst van Israel. „Het joodse karakter van de staat Israel wordt in de eerste plaats verzekerd door het de mografische karakter van de staat, de noodzaak om een meerderheid te blijven. Gok hier kunnen we geen bevelen geven, maar we moeten ons wel degelijk tot ieder jong gezin wenden, dat ze tenmin ste zorgen voor vier kinderen per gezin teneinde de toe komst van Israel te verzeke ren", aldus meent Peres, die zelf drie kinderen heeft, de joodse burgers van zijn land op hun nationale plicht te moeten wij zen. De door de schrikbarende geboortecijfers verontruste ministers hebben op het ka binetsberaad ieder naar eigen inzicht en overtuiging een Israëlisch bevolkingsbe leid bepleit. Evenals de na- tionaal-religieuze minister Burg wil Likoed-minister Katsav van Sociale Zaken een actief geboortebeleid voeren door abortussen te beperken. In Israel worden bij joodse vrouwen zo'n 20.000 abortussen per jaar uitge voerd. Katsav wil tevens kin derrijke gezinnen extra fi nanciële steun verlenen. Prof. Bacchi heeft het kabi net op de noodzaak van zo'n beleid gewezen om de demo grafische trends te keren. Volgens Bacchi kunnen fi nanciële prikkels ouders aansporen om grote gezinnen te stichten. In 1983 hadden joodse vrouwen in Israel 2,77 kinderen tegen een gemid delde van 5,31 kinderen van moslimvrouwen. Op voorstel van de socia listische minister Gur van Gezondheid heeft de regering al besloten meer geld be schikbaar te stellen om de vruchtbaarheid van kinder loze gezinnen te verhogen. De nieuwe fondsen zullen ten goede komen aan 6000 echt paren die wachten op kunst matige inseminatie, hormo nenbehandeling of reageer buisbevruchting. De ultra orthodoxe minister van Bin nenlandse Zaken, rabijn Pe- retys, ziet in christelijke en mormoonse missionarissen een ernstige bedreiging voor het joodse volk. Ontmoetin gen tussen arabische en joodse scholieren moeten vol gens Perets verboden wor den, aangezien die contacten in het kader van het middel baar onderwijs de assimilatie kunnen bevorderen. Minister Ya'acobi van Eco nomische Zaken noemde de statistische voorspellingen j| dat over veertien jaar in Is rael en de bezette gebieden I 4,1 miljoen joden en 3,1 mil joen arabieren zullen wonen, I een bedreiing voor Israel's voortbestaan als joodse staat I De liberale minister Rubin stein betoogde dan ook dat I Israel zijn joods en democra-1 tisch karakter alleen kan be- II houden als het naar een rui» I politiek compromis streeft I Annexatie van de bezette ge- bieden zoals door de Likoed I en andere extreem-nationa- listische partijen wordt wenst, is ook vanwege Ml demografisch proces uitge-1 sloten als Israel niet een bi-1 nationale staat wil worden en de arabische inwoner' I van de Westelijke Jordaan-1 oever en de Gaza-strook hun I civiele en politieke rechte11 niet wil onthouden. Volg®5! de duif-achtige minist® I Weizman is Israel voor joden I in de diaspora niet voldoend' I aantrekkelijk. De statistisch I gegevens wijzen volgens he® op de noodzaak om tot i politieke regeling van t arabisch-Israelisch conffic' I te komen. Gezien de wijdvB breide fanatiek-religieuze c nationalistische stroming® I in de Israëlische samenlel ving, zal ook het demognjj fisch gevaar de joden die® 'Groot Israel'-gedachte aan hangen, niet op andere P0'1'J tieke gedachten brengen. Door Pieter-Jan Dekkers Tevergeefs. Want na 21 mei 1986 zijn Brabant en Limburg linkser dan menige provincie van boven de rivieren. De PvdA wordt de grootste partij in alle grote steden in het zui den. Het Noorden wordt rechts, het Zuiden links, luidt derhalve de conclusie. Een VVD die in Brabant iets minder verlies boekt dan in de rest van het land maar in Limburg een dramatisch ver lies incasseert, een CDA dat zich heeft hersteld van de in het recente verleden opgelo pen klappen en een PvdA die de als historisch gekwalifi ceerde overwinning van de ge meenteraadsverkiezingen in maart jl. heeft behouden en zelfs belangrijk heeft ver sterkt. Kortom, de doorbraak in het Zuiden is een feit. Dr. Felix Heunks, weten schappelijk hoofdmedewerker bij de Vakgroep Bestuurs- en Organisatiewetenschappen van de subfaculteit Sociaal- Culturele Wetenschappen van de Tilburghe Hogeschool, be vestigt dat. De PvdA is niet meer 'even' in Brabant en Niettemin was de lijsttrekker val naar. Maar tragisch voor hem, karf maakt worden in regeermacht. De I gezet, maar in de politiek kan een zer zijn. De kiezers - verheugend massaal laatste nippertje toch voor de 'zeka ger Lubbers en niet voor de gedl schien hadden de socialisten, toel winstprognose van veertig procent écht te kiezen voor het leiderschap schaduw bleef, maar het charismj had kunnen pareren. Ondanks de glansrijke overwinnil lie van CDA en WD verzwakt op ren. Het CDA wordt in de nieuwe cl partner, maar zal meer moeite k] waarin nu de echte liberalen weel naar zijn hand te zetten. De premii zoveel bochten kunnen wringen al het de komende vier jaar toch eenl ln zijn kabinet uithouden, dan lijktl hngsprogramma een voorwaarde. (I kelijk perspectief, want hoe gedetail ma's hoe kleiner de speelruimte vel de afgelopen jaren onze democrat! en mogen opsieren. Als het coalitie! weer wordt vastgelegd in een te nal nog verder buitenspel te staan. Erf kan leiden, kunnen we op dit ogent derburen. Een van de grote voordelen val een nieuw kabinet binnen een A Want, hoe on-Nederlands ook, zol huidige coalitie onomwonden tot i| maakt. Een snelle formatie is gun^ 'eit Dat moeten alle partijen die in 9roei voorwaarde voor herstel van Pure winst beschouwen. Daarnaasl verloren dat de ondernemers vurid eet huidige kabinetsbeleid. Zij voora de investeringen als de PvdA aan ernaar uitziet dat Lubbers met zijn moet in ieder geval bij hén het ve 9roei toenemen. En kunnen ook zij i Ijl? ZUIDEN heeft zich bij deze verl er, aangepast aan de landelijke pof ori fors en zette de trend door diel riii i e9°n 6n dit Jaar bij de Gemeerj I tot z'chtbaar werd. De verdere I ontutaan 9ebracht; de partij heeft. ",Kerkelijking in het zuiden min ofl 'T een pluspunt, omdat eruit karf eer kiezers buiten confessionell I voo Z'^n nu 'n het zuiclen aan eM j^wre de verdergaande democj hoek van de klein® partijei l 'e- ,PN verdwijnt uit de traditionel litiou fkan langzamerhand! Kamerwo°rdenboek, nu ze gelukkl Qi Iens'°tte: de waarde van opiniep! erva en niet aangetast. Maar opniaf met h aan9etoond- Het patroon ovel I bia'ae 9ebruikelijke marges, is def marl een 1|rend is wat anders dan ben heeft' Daar blijven we echtq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2