Duitse deelstaten komen met eigen satelliet-tv HIGH DEFINITION TELEVISION Amsterdam als fotostad mm Kunstkennis in Tilburg weer groter en gekker Nooit gebouwde bouwkunst in Tilburg E- EIDER (STER) jk Zn. B.V., Industrieweg 8, -17751. Park Leerlingen T VOOR 5JEUGD N JULIANA" pQNDERDAG 22 ME11986 T2 er r n gevallen wordt dit oor uw inruil, tot januari '87 ■rende bedrag geen ■kening Renault, met zoveel keus. ar een proefrit ;n wegen een flink J moet er wel aktie loopt maar ;ot ziens. per 5 is er al vanaf W). Afleveringskos- :n voorbehouden. Super 5 betaalt u Door onze correspondent Rink Drost IbONN 'Het begin van het einde van de ARD', zo noemt woord- I vcterder Peter Glotz van de grote linkse oppositiepartij SPD in Ipuitslan de plannen van drie Zuidduitse deelstaten, met een Ljen satelliet-tv-programma te beginnen. In de ARD zijn de Inroepen van alle Duitse deelstaten en West-Berlijn verenigd. regeringsleiders van de deelstaten Baden-Würtemberg, I Beieren en Rijnland-Palts, resp. Spath, Strauss en Vogel, heb- L een akkoord getekend dat de uitzendingen een fikse stap I dichterbij brengt. Alle drie de deelstaten hebben een CDU- of CSU-regering. Het is de bedoeling dat particuliere ondernemingen de uitzen dingen gaan verzorgen. Rond de komende jaarwisseling moeten de eerste programma's te ontvangen zijn. De parlementen van de deelstaten moeten aan het akkoord nog hun goedkeuring hechten. Een aantal particuliere zendgemachtigden zit al op het vin kentouw. Goede kansen maken Sat-1, een combinatie van het Springer-concern, grote uitgeverijen als Burda en B?' t en en kele kleinere dagbladondernemingen. Ee' andere ...ogelijke kanshebber is RTL Plus, die net als Sat-1 ï.u al satellietuitzen dingen verzorgt. De kritiek van socialistische kant op de plannen van de deel staten waarin de christelijke partijen de meerderheid bezitten, is zeer groot. SPD-woordvoerder Goltz neemt het de drie zuide lijke deelstaten bijzonder kwalijk dat ze hun zin doordrijven, terwijl op dit moment een door de SPD aangespannen geding loopt tegen de noordelijke deelstaten Sleeswijk-Holstein en Ne- dersaksen plus West-Berlijn. Die drie, eveneens met een meer derheid van christen-democraten, hebben in maart een derge lijk verdrag gesloten. Eerder waren langdurige onderhandelin gen over een voor de hele Bondsrepubliek geldende nieuwe me diawet vastgelopen. Een tv-beeld zo groot als een bioscoopdoek Bij HDTV kan men reusachtige schermen in de huiskamer plaatsen met ongekende beeldkwaliteit. - foto archief de stem Door Jan Koesen CANNES - High Definition Television (HDTV) is een tech niek waarbij het televisie beeld dramatisch verbeterd worden. De mogelijkheden zijn legio, maar of dit techni sche hoogstandje ooit onze ge bruikelijke toestellen zal op volgen, is de vraag. Amerika en Japan hebben HDTV al aanvaard, maar Europa aar zelt. Het gaat niet alleen om een nieuw soort tv-toestellen, maar het hele systeem moet vernieuwd worden: zenders, tapes, recorders, camera's, an tennes, kabels enz. Als HDTV er komt, zal dit zeker nog tien jaar duren. Het scherm is veel groter en kan zelfs een complete muur beslaan. De scherpte staat tot ,-die van gewone tv als 35-mm film staat tot 8 mmm. Van dichtbij en opzij vindt amper verlies van scherpte, helder heid en kleur plaats. Het beeld heeft geen hinderlijke flikke ringen of vervormde lijnen. En bovendien heeft HDTV geen korrel, ook niet van dichtbij. Bij een standaard tv toestel moet men niet komen binnen een afstand zeven maal de hoogte van het scherm komen, want dan krijgt met hoofdpijn en is het beeld niet om aan te zien. Dit betekent ook dat de kijkhoek slechts 10 graden is. Bij HDTV kan men prak- HDTV biedt een kijkhoek van 30 graden, terwijl het hui dige tv-toestel (rechtsboven) maar tot 10 graden komt. tisch op het scherm kruipen en is de kijkhoek 30 graden, waarbij de illusie van rea lisme sterk wordt verhoogd. Gekoppeld met moderne ge luidstechnieken (zoals de CD en PCM) krijgt men in de huiskamer een beeld of men uit het raam kijkt. Hoe wordt dit wonder be reikt? De gewone systemen (Pal en Secam) werken met 300.000 punten en 625 lijnen. HDTV gebruikt 1.600.000 mil joen punten en 1125 lijnen. De hiermee opgebouwde beelden hebben een verbazingwek kende resolutie en helderheid, waardoor men werkelijk in het kijkspel wordt opgenomen. Aan HDTV is 15 jaar ge sleuteld door de Amerikaanse omroepmaatschappij CBS en de Japanse NHK. NHK bun delde alle technische koppen in Japan, van Sony tot Mat sushita, van Ikegame tot Tos hiba. Honderden miljoenen dollars en twaalf jaar later werden HDTV geboren. Al de fasen in tv-maken moesten herzien worden. Er moesten speciale camera's en monitors gebouwd worden, maar ook nieuwe recorders en mengpa nelen. Met de computer en de laser werd al het bestaande omgegooid. HDTV wil nu 35 en 16 mm film de markt uitwerken. Ook het traditionele omroepsys teem moet hier voor wijken. Maar ook de video-markt, de kabel en toepassingen als de bioscoop, printen en mini-the- ters staat de HDTV-makers voor ogen. In Frankrijk wor den al reclame-spots gemaakt met de nieuwe techniek, in Amerika zijn filmgrootheden als Francis Ford Coppola en George Lucas al aan het expe rimenteren met HDTV. Het heeft zoals gezegd weinig zin om te wachten op het nieuwe systeem, want dan zijn we al dik in de Jaren Negentig. Van de kunstredactie TILBURG - Op de terreinen en in de gebouwen van de hogeschool in Tilburg wordt, op zondag 1 juni 11.30-18.00 uur, voor de derde keer een Kunstkennis gehouden. Een groots spektakel met beel dende kunstmanifestaties, concerten, theater, lezingen etc. Opvallend daarbij dit jaar is de zogeheten kunst processie die dwars door Tilburg naar de kermis trekt. Deze gebeurtenissen zijn toegankelijk voor ieder- De opmaat bestaat uit een officiële opening door het Tweede Kamerlid Frits Niessen uit Raamsdonks- veer en een koffieconcert (aula) door het bekende pia noduo Levente Kende en Heidi Hendrickx. De vaste punten op deze kermis zijn dan een kunstmarkt, waar aan dertig beeldende kun stenaars deelnemen; een ex positie met maquettes van het werk van André Volten; videokunst van de Amster damse stichting Monte Vi deo met werk van Kees de Groot en Tomiyo Sasaki; een. sieradenexpositie verzorgd door galerie Kokon en een glasexpositie met werk van o.a. Willem Heessen, Dirk en Sybren Valkema en Floris Meydam, verzorgd door ga lerie De Ganzerik. Tevens wordt geopend een beeldenexpositie in het park van de hogeschool, die tot september te zien zal zijn. Negen beeldende kunste naars (o.a. Geus Holst, Hes- sel Kikstra, Jan Spit en Theo Coenen) 'maken een reis van de oertijd naar de twintigste eeuw'. Van 20-30 mei exposeren zes Brabantse galerieën in het Duvelhok, Josephstraat 133 Tilburg - weekdagen 13- 22 uur - een honderdtal kunstwerken. Dit is de voor bezichtiging van de veiling ervan tijdens deze kermis. Dat gebeurt om 15.30 uur door de directeur van Sothe- by/Amsterdam, Glerum. Werk van o.a. Freymuth, Parabirsingh, Raveel, Adams, Ogura, en Willink. Beeldende kunst is er ook op een patio van de hogeschool, waar Frans van Amelsfoort, Catherine van Oerle en Irene van den Berg proberen een kunstwerk met ballon nen te maken. Beeldend is zeker de 600 meter lange kunstprocessie, die om 14.00 uur vertrekt vanaf de Zouavenlaan 77 en ruim één uur later aankomt bij de hogeschool. Aan het begrip 'processie' wil men nieuwe inhoud geven met grote beelden, vlaggen, dans, theater, rijdende stellages etc. De kunst op straat! Het muzikale deel van de kermis wordt verzorgd door vijf optredens op gezette tij den door leerlingen en do centen van het Brabants Conservatorium (o.a. het gi taarduo Hamers/Pullens; accordeonist Ad de Jong en drie ensembles met avant- gardistische muziek). De be kende Tilburgse jazzforma tie Vaalbleek o.l.v. Niko Langenhuysen zorgt tussen 15.00 en 18.00 uur voor spet terende muziek. Tussen 13.30-14.30 uur speelt een slagwerkensemble. Theater. Jules Deelder brengt een selectie uit zijn theatershow (13.30 uur) en Wurre Wurre (Tom Roos, Philippe de Maertelaere met hun hond Boost) maken het weer bont met hun optre dens (16.30 en 17.30 uur). Ruud Ringers uit Chaam houdt de kleintjes bezig met zijn poppenkast. Een literair café met de auteurs Jan Boerstoel, Driek van Wissen, Kees Stip en Gerrit de Boer wordt tussen 14.00 en 18.00 uur ook open gesteld voor nog onbekend talent. Bekende talenten als prof. dr. Jacques Stalpers, drs. Fons Plévoets, ir. Jo Jongen en prof. dr. Frans Grunfeld gaan elkaar te lijf in een talkshow om 14.30 uur over het thema 'Stad en Ruimte' Hoewel André Volten het fenomeen kunstkermis ver afschuwt ('Kunst is er niet om op een oppervlakkige en populaire manier op een kunstkermis te rommelen') hoopt de stichting Test van de hogeschool dat haar or ganisatie van dit evenement dit jaar het dubbele aantal bezoekers van vorig jaar (achtduizend) trekt! SE - Terneuzen 0 rvonden per week ïgd van het voortgezet 1 25 jaar Dvertuiging ng is een pré lijk op de vakken Wis-e meven kunnen words'1 -ectie van het intern^0' ïrtien dagen na het ve d. Foto 86. Op 100 plaatsen in Amsterdam. Open: zie pro grammaboekje - gratis. Inl. 020-226709. Tot Ijuli. Amsterdam is tot 1 juli een fenomenale fotostad met zo veel interessante informatie, dat iedere liefhebber van het vak en zijn artistieke uit- drukkingsvormen er heen moet. Je kunt het beste be ginnen in de Nieuwekerk aan de Dam, waar een mag nifiek overzicht te zien is van fotografie uit de jaren vijftig (internationaal). Een hele merkwaardige ervaring uit documentair oogpunt, maar zeker ook op merkelijk op het gebied van- iechnisch vakmanschap en kunsthistorische ontwikke lingen. Hans Keiler merkt in de catalogus op dat de ver slaggever toen deel uit maakte van de vertoning die rnj in die naoorlogse jaren moest verslaan; een periodë van chaos en tegelijk de ont kenning ervan. Er zijn enkele themaclus- krs die voor zich spreken: *°n Newlook zum Petticoat (Duitse modefotografie uit de jaren vijftig met o.a. 'Undlac en Floter); Life-fo- '°grafie (met prachtige se ries over staatslieden uit die Periode; koude oorlog; Ja mes Dean; rock and roll en bikini)Subjectieve fotogra fe onder aanvoering van Otto Steinert (ook ter sprake geweest bij de expositie van Aart Klein in de Beyerd/ °reda op dit moment; hier is Elein niet te zien, wel bij °ekhandel De Verbeelding aan de Utredhtsestraat) en "e aandacht van vier foto grafen (Jesse, Oorthuys, van der Elsken en Keuken) e°r het 'verdorven Parijs'. 'Vet hun fotoboeken hebben zij toen 'doorbraken' be werkt. Heel roerend om te zien nu. Verder kom je er werk tegen van kanjers als William Klein, Robert Frank, Edouard Boubat, Georg Rodger en Steef Zoet mulder. Recente fotografie 1980- 1986 is ondergebrachtin de Koopmansbeurs aan het Beiursplein. Het werk van Helmut Newton (vrouwen en Vogue, Stern, elle, Marie Claire etc.) krijgt daarbij extra (wat commercieel ge kleurde) aandacht door de uitgave van een afzonderlijk boek over zijn werk. In de catalogus wordt terecht ge wezen op het zich handha ven van de fotografie als vorm van beeldende kunst in dit tijdperk van kijken en opslaan ('tot we erbij neer vallen'). In die beurs tien thema's, zoals de Nederlandse kleu renfotografie met o.a. Paul den Hollander uit Breda en Italiaanse kleurenfotografie (Tazzetti, Bossan e.a.) in Un- ter-reportage '80. Kleur en vorm bepalen het beeld als in andere takken van de beeldende kunsten. Opmer kelijk is de Elektrografiek van Lieve Prins die het technische multipliceerbare tijdvak der jaren tachtig omzet in een typerende vorm van fotografiek. Alan David-Tu Rommert Boonstra stellen zich ook duidelijk op als beeldende kunstenaars. De naakten van Jeanloup Sieffe accen tueren een te beperkte kant van zijn talent. Op nog negentig andere plaatsen in de hoofdstad worden andere foto-exposi ties gehouden. Daarbij is een alternatief circuit in boek handels, cafè's, culturele centra e.d. Ook zo professio neel mogelijk opgezet, maar met een grote beslissingsbe voegdheid van de expose rende fotografen zelf. Zo to nen een dertig fotografen (tot 8 juni) van de stichting Makkom hun werk aan de Haarlemmerdijk 39; is er jonge Argentijnse fotografie te zien in Centro Cultural José Marti, Herengracht 259 (tot 15 juni); een Stopera Projekt in de Mozes en Aaronkerk (tot 20 juni); 'Melkweg in Focus' in De Melkweg; 20 fotografen (tot 20 juni); Max Natkiel met Paradiso stills (met boek) bij Hollandse Hoogte, Linden- gracht 168 en Jan van Veen met reisfoto's bij Eucalypto, Haarlemmerdijk 140 (tot 15 juni). In het officiële circuit draaien dan onder meer nog mee: de Canadees Evergon met o.a. polaroids van 101x203 cm; galerie Ton Peek, Keizersgracht 431; Ar chitectuur uit de jaren vijf tig (o.a. Van Weele, Oor thuys en d'Oliveira), Stich ting Wonen, Leidsestraat 5. Uit verre landen: Frits IJs- selhof met Rhodesië bij De Populier, Nw. Herengracht 93; Bart Eygenhuysen met Dominicaanse Republiek bij Centrum voor Latijns-Ame rikaanse Cultuur, Nw. He rengracht 29; Zuid-Afrika door Paul Babeliowsky bij De Populier (zie boven). En nog vele andere thema's als Inspirerende vrouwen; Ero tische foto's, Henri Berssen- brugge (Stedelijk museum); Straatportretten; Akroba- tiek-foto's; Sahel, Sabine Weiss (Maison Descartes) etc. Wat fotografie betreft heeft Amsterdam het! De catalogus kost ƒ29.50 en de Portretten van Helmut Newton 14.50 (als set sa men ƒ35). Ze zijn ook in de boekhandel, als een uitgave van de Staatsuitgeverij, te krijgen. Entree kerk en beurs; ieder ƒ7.50; als pas- partout 10. Van de andere exposities zijn er velen gra tis. Nooit gebouwd in Tilburg. Projecten: Schouwburg; open ma t/m za 11-18 uur en 19-21.30 uur, zo 12-17 uur. Nooit gebouwde psychologi sche faculteit, Cees van Dam: Tias, Stationstraat 19, open do, vrij en za 13-17 uur. Projecten voor Goirle-Has- selt: Artikel, Wilhelmina- park 36 do, vrij, za 12-17 uur t/m 25 mei. Maquettes en modellen van André Volten: Hogeschool, t/m 19 juni. HET bijzondere aan Tilburg is dat het als stad niets bij zonders heeft. Geen enkele van de opgeklopte reclame campagnes met leuzen als 'Hart van Brabant' of 'Schoonste stad van 't land' die dienden om de oude fa brieksstad een fris imago te bezorgen heeft mogen baten: Tilburg staat te boek als schoolvoorbeeld van een mislukte stad. Ieder die met het lot van Tilburg begaan is, houydt zijn hart vast na de bekendmaking van ge meentezijde dat er nu ge bouwd gaat worden volgens de 'compacte stad-gedachte'. daarom is deze archi-cultu- rele manifestatie op poten gezet. Doel is informatie te verschaffen en discussies te kunnen voeren. De manifes tatie wordt op 24 mei afgslo- ten met een forumdiscussie. Het is bepaald niet een voudig een samenhangend beeld te vormen over wat deze architectuur-tekenin gen en -maquettes willen zeggen. Om te beginnen be slaat de periode van het nooit uitgevoerde werk de hele twintigste eeuw: een periode die aan te veel ver schillende stromingen on derhevig is geweest om als een tijdseenheid beschouwd te kunnen worden. Wat ver klarende architectuur-his torische commentaren zou den de aantrekkelijkheid van deze gebeurtenis zeker vergroot hebben. De band met de realiteit is hier ge- maakt door naast het pro ject, een luchtfoto van de hudige situatie voor zich te laten spreken; zorgvuldig ontdaan van alle achter grondinformatie over de po litieke, economische en of sociale redenen, die er de oorzaak van waren dat de ontwerpen nu nog slechts op hun stilistische, decoratieve of nostalgische kwaliteiten beoordeeld kunnen worden. Van de periode waarin de architectonische denkwijze niét door rationaliteit en functionaliteit werd bepaald maar door schoonheid en aanzien van de stedelijke omgeving stamt een interes sant uitbredingsplan van J. Rückert, de toenmalige di recteur van Publieke Wer ken. Rückerts bedoeling was de dorpse kernen waaruit Tilburg is opgebouwd, door een wegennet, groenvoorzie ningen en een geordende be bouwing, tot een groot ste delijk agglomeraat te ma ken. Delen van het plan werden wel - Ringbaan Oost -, andere niet uitge voerd. De allure die Rückert Tilburg wilde geven, is in latere tijden volkomen ge negeerd. De statige lanen met hun door bomen om zoomde wandeldreven in het midden werden in de zesti ger jaren, ook weer geheel volgens de tijdgeest, veran derd in racebanen ten be hoeve van de moderne hei lige koe: de auto. De tragiek van Tilburg als stad is dat het such altijd heeft willen meten met his torische steden, die een ste delijke geschiedenis van et telijke eeuwen hebben. Til burg is echter pas dank zij de industriële revolutie een stad geworden; dat wil zeg- - gen dat de agrarische dorps kernen met nog veel onont gonnen land ertussen dich ter naar elkaar groeiden. De textielfabrieken die al aan het einde van de 18e eeuw gevestigd werden, vulden de open plaatsen en trokken werkvolk aan dat op weer andere open plaatsen zeer bescheiden optrekjes (we vershuisjes) bouwde. Tot op de dag van van daag is Tilburg bezig met het opvullen van open gaten. Al zijn de nu nog aanwezige gaten van recentere datum. Ze zij n voor een deel de pij n- lijke herinnering aan het re giem van Kees de Sloper, burgemeester Brecht, die geheel volgens Amerikaans model dacht zijn stad van de zegeningen der moderne tijd te kunnen laten meeprofite ren, door op grote schaal kaalslag te plegen en snelle verkeersverbindingen aan te leggen. De andere gaten zijn voor de echte Tilburgers al even pijnlijke confrontaties. Ze herinneren aan de neergang van de stad als textielcen trum. De fabrieksterreinen van weleer vrégen om nieuwe invulling. Een groot deel van de nooit gebouwde ontwerpen staan hiermee in verband. Ze variëren van speelse woningbouwprojec ten tot prestigieuze open bare gebouwen. Zal al deze ongebruikte scheppings drang alsnog inbreng kun nen zijn bij de bouw van de compacte stad? Het wordt wel tijd dat Tilburg niet meer alleen naar beleggers, moneymakers, maar ook naar andere deskundigen op het gebied van bouwen en wonen luistert. v. LIA ROOSE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 23