[•PIESSENS DBANK IMIENTIE" 'Muziek is gebaseerd op intuïtie op hoe het van binnen voelt' Holland Festival brengt maand topvoorstellingen VAR A's Konsumentenman gaat deze zomer naar Spaanse strand LPPENDIJK COCK ROBIN LAAT OP PINKPOP WARE GEZICHT ZIEN Kostbaar fotodocument van Aart Klein TERZANDE COMPIET :heek >PEN! 'S-KINDT TESTOVERD Assurantiën RACEBOOT-PILOOT STERZANDE Vreemden Hey Jude Eiland DIEUWERTJE BLOK KRIJGT PRAATSHOW A57 WOENSDAG 14 ME11986 T lenstraatfeesten is de ■n afgeschreven boeken (ei van 13.00-19.00 uur. f3, Kloosterzande xat 30, Biervliet idelijke Artikelen (Alles voor Uw tuin ideplein 18 l-Juwelier ideplein 22 SI en ZONDAG 18 MEI ;ande - Hulst 140-13524 sterstraat 99 zondag en maandag op het n met als specialiteit m. Anjerstraat 23 Door Wim van Leest OP HET oog heeft de Amerikaanse groep Cock Robin weinig meer te wensen. De single The promise we made' be landde in Nederland op de eerste plaats van de bitparade en ook elders in Europa werd goed ge scoord. De nieuwe single Thought you were on my side' is inmiddels Alarm- schijf bij Veronica en dat betekent dat er wederom een stevige hit in zit. En, als Cock Robin live net zo goed is als op de titelloze debuutelpee, dan zullen de pakweg 50.000 bezoe kers van Pinkpop er voor zorgen dat de naam Cock Robin ook als elpeegroep gevestigd gaat worden. Wat dat betreft klagen zangeres Anna LaCazio en de van origine Engelse gita rist Clive Wright ook niet, als ik met ze praat over Cock Robin. De pijn zit 'm vooral in de thuisbasis Amerika, waar nog maar nauwelijks aandacht aan de groep is be steed. Praten met een Ameri kaanse groep betekent op dit moment ook praten over het wegblijven van veel Ameri kanen uit Europa uit vrees voor aanslagen en radioac tieve besmetting. Zodoende is het Pinkpop-concert van Stevie Ray Vaughan ge schrapt. Cock Robin zelf is met die angst ook geconfron teerd, want drummer Louis Molino bleef thuis. Hij is in middels vervangen. Cock Robin heeft momen teel succes met een plaat, die voor een deel in 1984 en voor een deel begin 1985 werd ge componeerd. De groep moet dus inmiddels al flink wat afstand genomen hebben van dat materiaal. Clive Wright: „We zijn uiteraard verder ontwik keld. Op Pinkpop zul je ho ren hoe ver we staan. We hebben inmiddels al genoeg materiaal bij elkaar voor een volgende elpee. Ik geloof dat nu we het proces van een elpee maken doorgemaakt hebben, we weten waar onze kracht ligt en in welke rich ting onze muziek gaat. In principe is de Cock Robin van dit moment nog wel te vergelijken met de eerste el pee, maar de nieuwe elpee zal wel heel wat heavier gaan klinken, omdat we live heavy zijn. We zijn als groep indertijd gecontracteerd om onze live-kwaliteiten. Onze grootste kracht wordt op het podium zichtbaar." Jullie hebben nu hier in „Het voelt goed om in Cock Robin te zitten, het is net als thuis zijn. Succes is wellicht belangrijk, maar voor ons is het belangrijker om succes te hebben met goede muziek." - FOTO CBS Europa veel succes. Heeft dat invloed op de groep? Anna 'LaCazio: „Het suc ces dat we hebben is nog op pervlakkig. Het heeft onze leefstijl nog niet beïnvloed. Maar we zitten wel in een wereldje dat niet normaal is. Je moet proberen jezelf te zijn in omgeving van vreem den, heel veel vreemden. Vreemden die zeggen je te kennen, door je muziek. Ze denken dat ze je kennen èn dat ze je bezitten." De band groeit als het ware in dat succes? Clive: „Je groeit met elk aar en je leeft met elkaar. Cock Robin is voor ons een soort huwelijk. Als je zo in tensief met elkaar optrekt, is het onvermijdelijk dat je eikaars goede en slechte kanten leert kennen. Als je daar samen mee overweg kunt, dan win je aan kracht." Dat ermee overweg kun nen is meer dan compromis sen sluiten Anna: „Ja het is meer dan dat. Het is een belofte doen, zoals bij een huwelijk ge beurt. Eikaars kwaliteiten onderkennen, doet een band ontstaan. We groeien crea tief gezien." Wat vinden jullie ervan dat je in Europa wel en in de VS nauwelijks succes hebt Clive: „Elk succes is na tuurlijk prima. Het is een geruststelling om te weten dat Europa ons goed vindt, want Europa heeft in onze ogen meer niveau. Dat bete kent dus dat je muziek wel goed moet zijn." Anna: „Wat de VS betreft, denk ik dat het uiteindelijk wel goed komt en mocht dat niet gebeuren, dan hebben we pech gehad. De situatie in Amerika maakt ons niet ge lukkig, maar een nummer 1- hit in Nederland is natuur lijk ook te gek. Amerikanen leren hun muziek vaak ken nen via een omweg. Er zijn meer Amerikaanse bands eerst in Europa groot gewor den. We krijgen momenteel nog weinig aandacht op de radio. Ik weet niet waarom, maar dat overkomt wel meer groepen. Talking Heads had daar aanvanke lijk ook last van." Clive: „Engelse groepen worden in Amerika snel op gepikt, want de trend is dat wat uit Engeland komt goed is. Voor ons zou er een omge keerde situatie kunnen ont staan. Als het succes in En geland doorzet, zouden we meteen succes hebben in Amerika." Hoe ontstaat een groep als Cock Robin eigenlijk? Anna: „Dat was een sa menloop van omstandighe den. Als ik onze zanger Peter Kingsbery niet had ontmoet, dan probeerden we mis schien nu nog steeds om ieder afzonderlijk iets op te starten. Het was toeval. We hadden niet het idee om een groep te beginnen en een smak geld te verdienen. Het was meer een creatief sa menwerken, kijken wat je met elkaar in muziek kunt bereiken." Clive: „Ik voelde dat het goed zat toen ik Peter en Anna onmoette. Het was het beste wat er op dat moment voor handen was, artistiek gezien." Anna: „Het voelt goed om in Cock Robin te zitten, het is net als thuis zijn. Succes is wellicht belangrijk, maar voor ons is het belangrijker om succes te hebben met goede muziek. Sommige mensen vinden ons mis schien niet goed, maar wij voelen er ons prima bij. Mu ziek is gebaseerd op intuïtie, op hoe het van binnen voelt. Tegenwoordig lijkt dat vaak niet meer zo te zijn. Er wordt te veel met images gewerkt. De media zijn in staat men sen te doen geloven dat re gelrechte shit een kunststuk is. Ik moet altijd denken aan 'Hey Jude' van de Beatles: 'Take a bad song and make it bette?'. En dat beter maken doe je dan met allerlei pro- duktiegeintjes". Is muziek in staat je leven te veranderen Anna: „Zeker dat van de muzikant en waarschijnlijk ook van de luisteraar. Als wij niet ooit muziek gehoord hadden waar we weg van waren, dan zouden we geen muzikanten zijn." Clive: „Ik vraag me wel eens af of dat nog zo vaak gebeurt als vroeger. De Beatles hadden zo'n effect op je leven. Ik herinner me ge beurtenissen van toen aan de hand van songs van de Beat les of de Stones. Ik kan al leen maar veronderstellen dat dat nu nog steeds ge beurt" Anna: „Ik denk het wel. Ik vind het lullig om dit onder scheid te maken, maar ik denk dat bij kids bij wie er iets in het koppie omgaat daar naar zoeken in muziek. Er zijn ook kids die gewoon lol willen hebben, daar is ook muziek voor. Popmuziek is een jonge industrie, maar een industrie niettemin." Wil je als groep iets berei ken waar je zelf achter kunt staan dan moet je dus risi co's nemen Anna: „Ja we nemen risi co. Onze drummer niet. Die durfde niet naar Europa te komen om al dat gedoe met Libië, de kernramp bij Kiev. Wij zijn wel gekomen. We hebben het nieuws beluis terd en alles afgewogen. We kwamen tot de conclusie dat het veiliger in Europa zou zijn dan in de VS. We zijn muzikanten, we moeten overal spelen." De meeste rocksterren zijn juist in de VS overleden Clive: „Voor mij als En gelsman is het makkelijker om naar Europa te komen. Ik kijk door de hysterie in de Amerikaanse kranten heen. Amerika verschilt niet zo veel van Rusland. Ook Ame rika is een eiland, omringd door zijn eigen media, in Europa ben je beter geïnfor meerd, omdat er meer on derling contact is, meer ob jectiviteit. Europa is ouder." Anna: „Amerika is een nog jong land. Je zou het kunnen beschouwen als een radicale teenager die nog niet weet wat hij aan het doen is." Vroeger werd popmuziek nog wel eens gebruikt als protestmiddel. Wat mij op valt is dat je weinig of geen anti-Reagan-songs hoort. Anna: „Dat verbaasde mij ook, tot ik erachter kwam dat Reagan vooral veel stemmen heeft gekregen van jongeren tussen 18 en 25. Dat zegt genoeg, want dat zou den toch de mensen moeten zijn, die iets tegen Reagan zouden moeten doen." Clive: „Iedereen is zo ge wend om in images te den ken. Daarom kan zo'n twee derangs acteur president worden. Hij ziet er goed uit, heeft een leuke babbel, kortom uiterlijk is er niks op aan te merken. Maar als je naar de politieke gebeurte nissen kijkt dan is het na tuurlijk een totaal ander verhaal. Dat is een horror- story. De mensen zien dat niet. De Amerikanen zijn nooit met het oorlogsgeweld geconfronteerd, zoals dat in deze eeuw in Europa zicht baar was. Nu worden die Amerikanen ineens paranoï de, omdat ze op vakantie in Europa met geweld gecon fronteerd kunnen worden. Ze zien nu in dat wereld heel klein is, dat radioactieve wolken zo naar hun eigen Amerika overkunnen waai en. Misschien dat ze nu wak ker worden." Misschien is het met pop muziek wel net zo als met het bewaren van de vrede. Als iedereen maar voorzich tig genoeg is dan kan er niks fout gaan. De popmuziek is er niet beter op geworden en de westerse mens raakt bij het minste of geringste in paniek. Anna: „Toch geloof ik dat er hoop voor de mensheid is. Als we ons gezamenlijk in zetten moet het lukken. Wat de popmuziek betreft: er is talent genoeg om de muziek te veranderen, die talenten mogen het alleen niet. Om een platencontract te krij gen, moet je zo ongeveer je ziel verkopen. In Los Ange les komen iedere dag weer muzikanten met koffers vol idealen aan, maar ze laten zich uiteindelijk bijna alle maal inpakken. De business is zo verrot dat je een deal niet kunt krijgen zonder in te leveren. Tegen de tijd dat een jonge muzikant een con tract krijgt is hij al oud en gerimpeld en heeft hij het uiterlijk van de verloederde, neurotische ster." Door Henk Egbers BIJ DE fototentoonstelling van de vermaarde Aart Klein, die tot en met 8 juni te zien is in De Beyerd te Breda, is een opvallend fotoboek verschenen. Van een boek kun je eigenlijk niet spreken. Jan Bons, vormgever, bedacht een grote stevige doos - met op het front een foto van de veerpont Zijpe-St.-Annaland 1962 -, waarin een tekst van Pauline Terreehorst als brochure bij ruim honderd losbladige fotore- produkties (28x33 cm); twee aan twee bij elk aar in een horizontale en een vertikale groep. Uitgeverij Reflex heeft de persoonlijke keus van Aart Klein uit zijn werk fraai vorm laten geven. Voor dat echte collectioneurs is het een soort portef olio waarin deze verzameling gekoesterd kan worden. Voor anderen prikkelt deze wijze van uitgeven om iets te doen met dit materiaal; bijvoorbeeld in een wissellijst de collectie thuis de revue laten passeren. De manier waarop de foto's bij elkaar gezocht en tegen elkaar aange zet zijn, zal de een storen de andere prikkelen om contrasten en rijmen te ontdekken. De tekst van Terreehorst is sober informa tief. Daarmee kun je als kijker uit de voeten om van Klein's werk te genieten. Aart Klein begon, als timmermanszoon en werkloze AJ- C'er, bij Polygoon als reorganisator van de foto-afdeling, omdat de socialistische voorman Koos Vorrink hem er geïntroduceerd had. Dat was in 1930. Hij leerde daar het vak in de prak tijk. Er is maar één foto van zijn hand over uit die periode: Rachmaninov, de beroemde Russi sche componist en pianist (1873-1943) achter een vleugel in het Amsterdamse Concertge bouw (in het boek afgedrukt). De rest werd in de oorlog vernietigd. In de oorlog was hij niet zo Deutsch-freund- lich; werd daarna in zijn kraag gepikt; werkte verplicht in Duitsland; ontsnapte en dook on der. In de tien jaren na de oorlog vormde hij zichzelf technisch en. artistiek tot een vakman. Hij was daarbij tamelijk eenzelvig, maar had toch contacten met vakgenoten als Carel Bla zer en Ad Windig. In de ideeën van prof. Stei- nert vond hij zijn ideologische basis: de subjec tieve fotografie. Brokken uit de realiteit niet reproduceren, maar opnieuw verbeelden is zijn uitgangspunt. Maar bij het kiezen van de reali teit is hij al zeer geduldig bezig op een subjec tieve manier dat te kiezen dat hij als realiteit ervaart. Daarna gebeurt er nog het een en an der in de donkere kamer. Hij staat tegenover de aanhangers van de theorie van 'het beslis sende moment'. Zijn keuze voor de sterke zwart-wit contras ten, de geometrisch bepaalde uitsneden, de sterk grafische uitdrukkingsvormen, die bij voorbeeld de tegenstelling natuur-cultuur (het spontane-bedachte) accentueren, hebben te maken met zijn uitgesproken voorkeur of standpunt. De prachtige foto van de bouw plaats voor de Oosterscheldedam uit 1981 illu streert dat bijvoorbeeld duidelijk. Klein heeft overigens veel in Zeeland gefotografeerd. Be halve de Deltawerken bevat de map foto's uit Hulst, Yerseke, Tholen e.a. Uiteraard is ook Amsterdam, de Beemster of de IJssel door hem opgemerkt. Fotografeerde hij in Ierland, Ja pan, België, Engeland, Frankrijk, Italië, Portu gal e.a. Zijn bedrijfsfotografie (tenslotte moet een kunstenaar ook leven) krijgt in deze uit gave niet zoveel aandacht. Aart Klein, zoals hij in deze collectie naar voren komt, is op de eerste plaats een estheet. Zijn vakmanschap als fotograaf stelt hem in staat dat adequaat tot uitdrukking te brengen. De Beyerd heeft met genoemde tentoonstelling en met het initiatief voor de uitgave van deze map een belangrijk stukje kunsthistorische fo tografie gedocumenteerd. Doordat het departe ment van WVC dit financieel honoreerde, is de prijs gedrukt tot een redelijk niveau. Aart Klein, fotograaf. Uitg. Reflex, prijs 65,- Van onze kunstredactie HET HOLLAND Festival, dat op 1 juni in Amsterdam begint en de gehele maand juni duurt, staat vooral in het teken van Franse kunst uitingen. Zo komt het be faamde Theatre du Soleil van Ariane Mnouchkine voor de eerste maal naar ons land. Gespeeld wordt de mon- sterproduktie, 'L'Histoire terrible mais inachevée de Norodom Sihanouk'. Made leine Renaud en Bulle Ogier zullen 'Savannah Bay' van Marguerite Duras opvoeren. Duras schreef dit stuk in dertijd speciaal voor de grote klassieke tragedienne Renaud. Ook zal de Groupe de Recherche van het Pa- rijse Operaballet uitvoerin gen geven. Tevens wordt aandacht besteed aan Franse muziek en beeldende kunst, aan Italiaanse mu ziek en muziek uit de wereld van de Islam. Luciano Berio zal zelf zijn 'La veria storia' dirigeren in het Concertgebouw met een internationale cast. Pina Bausch is na vier jaar ook weer in ons land te zien met een nieuw avondvullend stuk. Het festival blijft dit maal beperkt tot Amster dam. Een programmablad is gratis verkrijgbaar bij o.a. schouwburgen en VW's. °ieuwertje Blok. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De VARA trekt deze zomer met 'De Konsumenten- bus' langs de oostkust van Spanje. Konsumen tenman Frits Bom gaat ter plekke misstanden constateren en aan de kaak stellen. De reiziger is vaak hulpe loos en wordt van alle kanten genept. Dit jaar zal het bar en boos worden, profeteert Bom. Veel vakanties zullen in het water vallen, met name door overboekingen en dan rest vaak alleen nog maar de weg naar de rechter voor die enke ling die hiervoor nog de puf en het geld heeft. Zoals bekend bestaat er een Geschillencommissie Reizen die klachten van vakantiegan gers behandelt. De Consumen tenbond is uit deze club ge stapt uit onvrede. Ook de VARA vindt de reiziger bijna geen mogelijkheden heeft om zijn recht te halen. „Wij hebben het idee ge leend van Noorwegen, waar de Onbudsman door de geografie van dat land de mensen niet kon bereiken en daarom met een zogeheten 'Ombudsbus' door het land trok. Wij van de VARA hebben zoiets overwo gen voor ons eigen program ma, de Konsumentenman, maar dit bleek onbetaalbaar." De VARA-bus legt twee maal het traject tussen Per- pignan en Malaga af. De bus gaat staan op strand of boule vard, daar waar in elk geval veel Nederlandse toeristen1 te verwachten zijn. „Natuurlijk kunnen wij niet de klachten zelf oplossen", al dus Frits Bom. „En de accomo- datieverschaffers in Spanje zullen heus niet wakker liggen van het dreigement dat hun falen op de Nederlandse tele visie komt." Maar de Spaanse overheid is er volgens Bom wel gevoelig voor. Het toerisme levert Spanje 5% miljard gulden jaarlijks op en er melden zich 38 miljoen mensen uit de hele, wereld. Deze kip met de gou den eieren wil men natuurlijk niet slachten en volgens Bom zal de Spaanse overheid alles doen om ongunstige publiciteit te voorkomen. De Wereldomroep zal dage lijks melden waar de bus zich bevindt. De VARA hoopt ove rigens niet alleen op sombere geluiden, maar ook op lollige belevenissen. De zomerprogrammering van de VARA kenmerkt zich door soberheid. Volgens voor zitter Marcel van Dam zal de buikriem nog zeker drie jaar aangetrokken moeten blijven, maar dan zal de zon weer gaan schijnen. 'Breek me de bek niet open' is een serie van drie programma's waarin onder werpen ter sprake komen als 'hoe is het om het oudste kind te zijn' of 'is het leuk om kind van een beroemde ouder te zijn'. Dieuwertje Blok krijgt een talk-show, 'Zomertijd' gehe ten, die vooral amusement zal brengen. Verdere VARA- plannen zijn een tiendelige se rie over het leven van Guis- seppe Verdi, gemaakt door de Italiaanse RAI. Frits Bom.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19