[•PIESSENS
DBANK
IMIENTIE"
'Muziek is gebaseerd op intuïtie
op hoe het van binnen voelt'
Holland Festival brengt
maand topvoorstellingen
VAR A's Konsumentenman gaat
deze zomer naar Spaanse strand
LPPENDIJK
COCK ROBIN LAAT OP PINKPOP WARE GEZICHT ZIEN
Kostbaar fotodocument van Aart Klein
TERZANDE
COMPIET
:heek
>PEN!
'S-KINDT
TESTOVERD
Assurantiën
RACEBOOT-PILOOT
STERZANDE
Vreemden
Hey Jude
Eiland
DIEUWERTJE BLOK KRIJGT PRAATSHOW
A57 WOENSDAG 14 ME11986
T
lenstraatfeesten is de
■n afgeschreven boeken
(ei van 13.00-19.00 uur.
f3, Kloosterzande
xat 30, Biervliet
idelijke Artikelen
(Alles voor Uw tuin
ideplein 18
l-Juwelier
ideplein 22
SI en ZONDAG 18 MEI
;ande - Hulst
140-13524
sterstraat 99
zondag en maandag op het
n met als specialiteit
m. Anjerstraat 23
Door Wim van Leest
OP HET oog heeft de
Amerikaanse groep Cock
Robin weinig meer te
wensen. De single The
promise we made' be
landde in Nederland op
de eerste plaats van de
bitparade en ook elders
in Europa werd goed ge
scoord. De nieuwe single
Thought you were on my
side' is inmiddels Alarm-
schijf bij Veronica en dat
betekent dat er wederom
een stevige hit in zit. En,
als Cock Robin live net zo
goed is als op de titelloze
debuutelpee, dan zullen
de pakweg 50.000 bezoe
kers van Pinkpop er voor
zorgen dat de naam Cock
Robin ook als elpeegroep
gevestigd gaat worden.
Wat dat betreft klagen
zangeres Anna LaCazio en
de van origine Engelse gita
rist Clive Wright ook niet,
als ik met ze praat over Cock
Robin. De pijn zit 'm vooral
in de thuisbasis Amerika,
waar nog maar nauwelijks
aandacht aan de groep is be
steed.
Praten met een Ameri
kaanse groep betekent op dit
moment ook praten over het
wegblijven van veel Ameri
kanen uit Europa uit vrees
voor aanslagen en radioac
tieve besmetting. Zodoende
is het Pinkpop-concert van
Stevie Ray Vaughan ge
schrapt. Cock Robin zelf is
met die angst ook geconfron
teerd, want drummer Louis
Molino bleef thuis. Hij is in
middels vervangen.
Cock Robin heeft momen
teel succes met een plaat, die
voor een deel in 1984 en voor
een deel begin 1985 werd ge
componeerd. De groep moet
dus inmiddels al flink wat
afstand genomen hebben
van dat materiaal.
Clive Wright: „We zijn
uiteraard verder ontwik
keld. Op Pinkpop zul je ho
ren hoe ver we staan. We
hebben inmiddels al genoeg
materiaal bij elkaar voor
een volgende elpee. Ik geloof
dat nu we het proces van een
elpee maken doorgemaakt
hebben, we weten waar onze
kracht ligt en in welke rich
ting onze muziek gaat. In
principe is de Cock Robin
van dit moment nog wel te
vergelijken met de eerste el
pee, maar de nieuwe elpee
zal wel heel wat heavier
gaan klinken, omdat we live
heavy zijn. We zijn als groep
indertijd gecontracteerd om
onze live-kwaliteiten. Onze
grootste kracht wordt op het
podium zichtbaar."
Jullie hebben nu hier in
„Het voelt goed om in Cock Robin te zitten, het is net als thuis zijn. Succes is wellicht
belangrijk, maar voor ons is het belangrijker om succes te hebben met goede muziek."
- FOTO CBS
Europa veel succes. Heeft
dat invloed op de groep?
Anna 'LaCazio: „Het suc
ces dat we hebben is nog op
pervlakkig. Het heeft onze
leefstijl nog niet beïnvloed.
Maar we zitten wel in een
wereldje dat niet normaal is.
Je moet proberen jezelf te
zijn in omgeving van vreem
den, heel veel vreemden.
Vreemden die zeggen je te
kennen, door je muziek. Ze
denken dat ze je kennen èn
dat ze je bezitten."
De band groeit als het
ware in dat succes?
Clive: „Je groeit met elk
aar en je leeft met elkaar.
Cock Robin is voor ons een
soort huwelijk. Als je zo in
tensief met elkaar optrekt, is
het onvermijdelijk dat je
eikaars goede en slechte
kanten leert kennen. Als je
daar samen mee overweg
kunt, dan win je aan
kracht."
Dat ermee overweg kun
nen is meer dan compromis
sen sluiten
Anna: „Ja het is meer dan
dat. Het is een belofte doen,
zoals bij een huwelijk ge
beurt. Eikaars kwaliteiten
onderkennen, doet een band
ontstaan. We groeien crea
tief gezien."
Wat vinden jullie ervan
dat je in Europa wel en in de
VS nauwelijks succes hebt
Clive: „Elk succes is na
tuurlijk prima. Het is een
geruststelling om te weten
dat Europa ons goed vindt,
want Europa heeft in onze
ogen meer niveau. Dat bete
kent dus dat je muziek wel
goed moet zijn."
Anna: „Wat de VS betreft,
denk ik dat het uiteindelijk
wel goed komt en mocht dat
niet gebeuren, dan hebben
we pech gehad. De situatie in
Amerika maakt ons niet ge
lukkig, maar een nummer 1-
hit in Nederland is natuur
lijk ook te gek. Amerikanen
leren hun muziek vaak ken
nen via een omweg. Er zijn
meer Amerikaanse bands
eerst in Europa groot gewor
den. We krijgen momenteel
nog weinig aandacht op de
radio. Ik weet niet waarom,
maar dat overkomt wel
meer groepen. Talking
Heads had daar aanvanke
lijk ook last van."
Clive: „Engelse groepen
worden in Amerika snel op
gepikt, want de trend is dat
wat uit Engeland komt goed
is. Voor ons zou er een omge
keerde situatie kunnen ont
staan. Als het succes in En
geland doorzet, zouden we
meteen succes hebben in
Amerika."
Hoe ontstaat een groep als
Cock Robin eigenlijk?
Anna: „Dat was een sa
menloop van omstandighe
den. Als ik onze zanger Peter
Kingsbery niet had ontmoet,
dan probeerden we mis
schien nu nog steeds om
ieder afzonderlijk iets op te
starten. Het was toeval. We
hadden niet het idee om een
groep te beginnen en een
smak geld te verdienen. Het
was meer een creatief sa
menwerken, kijken wat je
met elkaar in muziek kunt
bereiken."
Clive: „Ik voelde dat het
goed zat toen ik Peter en
Anna onmoette. Het was het
beste wat er op dat moment
voor handen was, artistiek
gezien."
Anna: „Het voelt goed om
in Cock Robin te zitten, het is
net als thuis zijn. Succes is
wellicht belangrijk, maar
voor ons is het belangrijker
om succes te hebben met
goede muziek. Sommige
mensen vinden ons mis
schien niet goed, maar wij
voelen er ons prima bij. Mu
ziek is gebaseerd op intuïtie,
op hoe het van binnen voelt.
Tegenwoordig lijkt dat vaak
niet meer zo te zijn. Er wordt
te veel met images gewerkt.
De media zijn in staat men
sen te doen geloven dat re
gelrechte shit een kunststuk
is. Ik moet altijd denken aan
'Hey Jude' van de Beatles:
'Take a bad song and make it
bette?'. En dat beter maken
doe je dan met allerlei pro-
duktiegeintjes".
Is muziek in staat je leven
te veranderen
Anna: „Zeker dat van de
muzikant en waarschijnlijk
ook van de luisteraar. Als
wij niet ooit muziek gehoord
hadden waar we weg van
waren, dan zouden we geen
muzikanten zijn."
Clive: „Ik vraag me wel
eens af of dat nog zo vaak
gebeurt als vroeger. De
Beatles hadden zo'n effect op
je leven. Ik herinner me ge
beurtenissen van toen aan de
hand van songs van de Beat
les of de Stones. Ik kan al
leen maar veronderstellen
dat dat nu nog steeds ge
beurt"
Anna: „Ik denk het wel. Ik
vind het lullig om dit onder
scheid te maken, maar ik
denk dat bij kids bij wie er
iets in het koppie omgaat
daar naar zoeken in muziek.
Er zijn ook kids die gewoon
lol willen hebben, daar is
ook muziek voor. Popmuziek
is een jonge industrie, maar
een industrie niettemin."
Wil je als groep iets berei
ken waar je zelf achter kunt
staan dan moet je dus risi
co's nemen
Anna: „Ja we nemen risi
co. Onze drummer niet. Die
durfde niet naar Europa te
komen om al dat gedoe met
Libië, de kernramp bij Kiev.
Wij zijn wel gekomen. We
hebben het nieuws beluis
terd en alles afgewogen. We
kwamen tot de conclusie dat
het veiliger in Europa zou
zijn dan in de VS. We zijn
muzikanten, we moeten
overal spelen."
De meeste rocksterren zijn
juist in de VS overleden
Clive: „Voor mij als En
gelsman is het makkelijker
om naar Europa te komen.
Ik kijk door de hysterie in de
Amerikaanse kranten heen.
Amerika verschilt niet zo
veel van Rusland. Ook Ame
rika is een eiland, omringd
door zijn eigen media, in
Europa ben je beter geïnfor
meerd, omdat er meer on
derling contact is, meer ob
jectiviteit. Europa is ouder."
Anna: „Amerika is een
nog jong land. Je zou het
kunnen beschouwen als een
radicale teenager die nog
niet weet wat hij aan het
doen is."
Vroeger werd popmuziek
nog wel eens gebruikt als
protestmiddel. Wat mij op
valt is dat je weinig of geen
anti-Reagan-songs hoort.
Anna: „Dat verbaasde mij
ook, tot ik erachter kwam
dat Reagan vooral veel
stemmen heeft gekregen van
jongeren tussen 18 en 25. Dat
zegt genoeg, want dat zou
den toch de mensen moeten
zijn, die iets tegen Reagan
zouden moeten doen."
Clive: „Iedereen is zo ge
wend om in images te den
ken. Daarom kan zo'n twee
derangs acteur president
worden. Hij ziet er goed uit,
heeft een leuke babbel,
kortom uiterlijk is er niks op
aan te merken. Maar als je
naar de politieke gebeurte
nissen kijkt dan is het na
tuurlijk een totaal ander
verhaal. Dat is een horror-
story. De mensen zien dat
niet. De Amerikanen zijn
nooit met het oorlogsgeweld
geconfronteerd, zoals dat in
deze eeuw in Europa zicht
baar was. Nu worden die
Amerikanen ineens paranoï
de, omdat ze op vakantie in
Europa met geweld gecon
fronteerd kunnen worden.
Ze zien nu in dat wereld heel
klein is, dat radioactieve
wolken zo naar hun eigen
Amerika overkunnen waai
en. Misschien dat ze nu wak
ker worden."
Misschien is het met pop
muziek wel net zo als met
het bewaren van de vrede.
Als iedereen maar voorzich
tig genoeg is dan kan er niks
fout gaan. De popmuziek is
er niet beter op geworden en
de westerse mens raakt bij
het minste of geringste in
paniek.
Anna: „Toch geloof ik dat
er hoop voor de mensheid is.
Als we ons gezamenlijk in
zetten moet het lukken. Wat
de popmuziek betreft: er is
talent genoeg om de muziek
te veranderen, die talenten
mogen het alleen niet. Om
een platencontract te krij
gen, moet je zo ongeveer je
ziel verkopen. In Los Ange
les komen iedere dag weer
muzikanten met koffers vol
idealen aan, maar ze laten
zich uiteindelijk bijna alle
maal inpakken. De business
is zo verrot dat je een deal
niet kunt krijgen zonder in
te leveren. Tegen de tijd dat
een jonge muzikant een con
tract krijgt is hij al oud en
gerimpeld en heeft hij het
uiterlijk van de verloederde,
neurotische ster."
Door Henk Egbers
BIJ DE fototentoonstelling van de vermaarde
Aart Klein, die tot en met 8 juni te zien is in De
Beyerd te Breda, is een opvallend fotoboek
verschenen. Van een boek kun je eigenlijk niet
spreken. Jan Bons, vormgever, bedacht een
grote stevige doos - met op het front een foto
van de veerpont Zijpe-St.-Annaland 1962 -,
waarin een tekst van Pauline Terreehorst als
brochure bij ruim honderd losbladige fotore-
produkties (28x33 cm); twee aan twee bij elk
aar in een horizontale en een vertikale groep.
Uitgeverij Reflex heeft de persoonlijke keus
van Aart Klein uit zijn werk fraai vorm laten
geven.
Voor dat echte collectioneurs is het een soort
portef olio waarin deze verzameling gekoesterd
kan worden. Voor anderen prikkelt deze wijze
van uitgeven om iets te doen met dit materiaal;
bijvoorbeeld in een wissellijst de collectie thuis
de revue laten passeren. De manier waarop de
foto's bij elkaar gezocht en tegen elkaar aange
zet zijn, zal de een storen de andere prikkelen
om contrasten en rijmen te ontdekken.
De tekst van Terreehorst is sober informa
tief. Daarmee kun je als kijker uit de voeten
om van Klein's werk te genieten. Aart Klein
begon, als timmermanszoon en werkloze AJ-
C'er, bij Polygoon als reorganisator van de
foto-afdeling, omdat de socialistische voorman
Koos Vorrink hem er geïntroduceerd had. Dat
was in 1930. Hij leerde daar het vak in de prak
tijk. Er is maar één foto van zijn hand over uit
die periode: Rachmaninov, de beroemde Russi
sche componist en pianist (1873-1943) achter
een vleugel in het Amsterdamse Concertge
bouw (in het boek afgedrukt). De rest werd in
de oorlog vernietigd.
In de oorlog was hij niet zo Deutsch-freund-
lich; werd daarna in zijn kraag gepikt; werkte
verplicht in Duitsland; ontsnapte en dook on
der. In de tien jaren na de oorlog vormde hij
zichzelf technisch en. artistiek tot een vakman.
Hij was daarbij tamelijk eenzelvig, maar had
toch contacten met vakgenoten als Carel Bla
zer en Ad Windig. In de ideeën van prof. Stei-
nert vond hij zijn ideologische basis: de subjec
tieve fotografie. Brokken uit de realiteit niet
reproduceren, maar opnieuw verbeelden is zijn
uitgangspunt. Maar bij het kiezen van de reali
teit is hij al zeer geduldig bezig op een subjec
tieve manier dat te kiezen dat hij als realiteit
ervaart. Daarna gebeurt er nog het een en an
der in de donkere kamer. Hij staat tegenover
de aanhangers van de theorie van 'het beslis
sende moment'.
Zijn keuze voor de sterke zwart-wit contras
ten, de geometrisch bepaalde uitsneden, de
sterk grafische uitdrukkingsvormen, die bij
voorbeeld de tegenstelling natuur-cultuur (het
spontane-bedachte) accentueren, hebben te
maken met zijn uitgesproken voorkeur of
standpunt. De prachtige foto van de bouw
plaats voor de Oosterscheldedam uit 1981 illu
streert dat bijvoorbeeld duidelijk. Klein heeft
overigens veel in Zeeland gefotografeerd. Be
halve de Deltawerken bevat de map foto's uit
Hulst, Yerseke, Tholen e.a. Uiteraard is ook
Amsterdam, de Beemster of de IJssel door hem
opgemerkt. Fotografeerde hij in Ierland, Ja
pan, België, Engeland, Frankrijk, Italië, Portu
gal e.a. Zijn bedrijfsfotografie (tenslotte moet
een kunstenaar ook leven) krijgt in deze uit
gave niet zoveel aandacht.
Aart Klein, zoals hij in deze collectie naar
voren komt, is op de eerste plaats een estheet.
Zijn vakmanschap als fotograaf stelt hem in
staat dat adequaat tot uitdrukking te brengen.
De Beyerd heeft met genoemde tentoonstelling
en met het initiatief voor de uitgave van deze
map een belangrijk stukje kunsthistorische fo
tografie gedocumenteerd. Doordat het departe
ment van WVC dit financieel honoreerde, is de
prijs gedrukt tot een redelijk niveau.
Aart Klein, fotograaf. Uitg. Reflex, prijs 65,-
Van onze kunstredactie
HET HOLLAND Festival,
dat op 1 juni in Amsterdam
begint en de gehele maand
juni duurt, staat vooral in
het teken van Franse kunst
uitingen. Zo komt het be
faamde Theatre du Soleil
van Ariane Mnouchkine
voor de eerste maal naar ons
land.
Gespeeld wordt de mon-
sterproduktie, 'L'Histoire
terrible mais inachevée de
Norodom Sihanouk'. Made
leine Renaud en Bulle Ogier
zullen 'Savannah Bay' van
Marguerite Duras opvoeren.
Duras schreef dit stuk in
dertijd speciaal voor de
grote klassieke tragedienne
Renaud. Ook zal de Groupe
de Recherche van het Pa-
rijse Operaballet uitvoerin
gen geven. Tevens wordt
aandacht besteed aan
Franse muziek en beeldende
kunst, aan Italiaanse mu
ziek en muziek uit de wereld
van de Islam.
Luciano Berio zal zelf zijn
'La veria storia' dirigeren in
het Concertgebouw met een
internationale cast. Pina
Bausch is na vier jaar ook
weer in ons land te zien met
een nieuw avondvullend
stuk. Het festival blijft dit
maal beperkt tot Amster
dam. Een programmablad is
gratis verkrijgbaar bij o.a.
schouwburgen en VW's.
°ieuwertje Blok.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - De
VARA trekt deze zomer
met 'De Konsumenten-
bus' langs de oostkust
van Spanje. Konsumen
tenman Frits Bom gaat
ter plekke misstanden
constateren en aan de
kaak stellen.
De reiziger is vaak hulpe
loos en wordt van alle kanten
genept. Dit jaar zal het bar en
boos worden, profeteert Bom.
Veel vakanties zullen in het
water vallen, met name door
overboekingen en dan rest
vaak alleen nog maar de weg
naar de rechter voor die enke
ling die hiervoor nog de puf en
het geld heeft.
Zoals bekend bestaat er een
Geschillencommissie Reizen
die klachten van vakantiegan
gers behandelt. De Consumen
tenbond is uit deze club ge
stapt uit onvrede. Ook de
VARA vindt de reiziger bijna
geen mogelijkheden heeft om
zijn recht te halen.
„Wij hebben het idee ge
leend van Noorwegen, waar de
Onbudsman door de geografie
van dat land de mensen niet
kon bereiken en daarom met
een zogeheten 'Ombudsbus'
door het land trok. Wij van de
VARA hebben zoiets overwo
gen voor ons eigen program
ma, de Konsumentenman,
maar dit bleek onbetaalbaar."
De VARA-bus legt twee
maal het traject tussen Per-
pignan en Malaga af. De bus
gaat staan op strand of boule
vard, daar waar in elk geval
veel Nederlandse toeristen1 te
verwachten zijn.
„Natuurlijk kunnen wij niet
de klachten zelf oplossen", al
dus Frits Bom. „En de accomo-
datieverschaffers in Spanje
zullen heus niet wakker liggen
van het dreigement dat hun
falen op de Nederlandse tele
visie komt."
Maar de Spaanse overheid
is er volgens Bom wel gevoelig
voor. Het toerisme levert
Spanje 5% miljard gulden
jaarlijks op en er melden zich
38 miljoen mensen uit de hele,
wereld. Deze kip met de gou
den eieren wil men natuurlijk
niet slachten en volgens Bom
zal de Spaanse overheid alles
doen om ongunstige publiciteit
te voorkomen.
De Wereldomroep zal dage
lijks melden waar de bus zich
bevindt. De VARA hoopt ove
rigens niet alleen op sombere
geluiden, maar ook op lollige
belevenissen.
De zomerprogrammering
van de VARA kenmerkt zich
door soberheid. Volgens voor
zitter Marcel van Dam zal de
buikriem nog zeker drie jaar
aangetrokken moeten blijven,
maar dan zal de zon weer gaan
schijnen. 'Breek me de bek
niet open' is een serie van drie
programma's waarin onder
werpen ter sprake komen als
'hoe is het om het oudste kind
te zijn' of 'is het leuk om kind
van een beroemde ouder te
zijn'.
Dieuwertje Blok krijgt een
talk-show, 'Zomertijd' gehe
ten, die vooral amusement zal
brengen. Verdere VARA-
plannen zijn een tiendelige se
rie over het leven van Guis-
seppe Verdi, gemaakt door de
Italiaanse RAI.
Frits Bom.