Terneuzen komt afspraak
woonwagencentrum niet na
di
rv-.;
0 Jaar en...
liljoen Fans.
GEDEPUTEERDE R. BARBÉ OVER NIEUW PLAN:
Joy-riderdumpte auto's in kanaal
Grond Van Wijckhuisenpolder
is voor deel verontreinigd
letfal
HET WEER
-en premierente.
Jit-rekening twee
le zomen/akantie,
lijk advies nemen
NU 2 DOZEN
NAAR
KEUZE
JECTINRICHTING
YL en KURKVLOERBEDEKKlj
ZONWERPl
PAGINA ZEELAND 1
PROVINCIE GAAT ZELF PLAATS AANWIJZEN
MIDDELBURG - Een pluspunt, waarmee we
wellicht ook de tegenstanders over de streep
kunnen trekken".
Douane
recherche
onderschept
kilo hasj
GIFVATEN DOW WORDEN VERBRAND
DINSDAG
13 ME11986
Regen of buien
Lokaties
Weer in Europa
Bouwbureau
nieuwe
kerncentrales
gaat dicht
Arrestatie
in affaire
Kanaaleiland
A89
Hazelnoot of Irish
cream bonbons. Doos a
i Pizza-, kaas- of sesamcrackers.
Doos a 75 gram. 1.25
Aanbiedingen geldig t/m 17/5.
el vrijblijvend onze scherpe ofljjjl
iten van scholen, kantoren, win»
1001 gereedschappen
van de beste kwaliteit
We beste gereedschappen en machinerieën v
hobbyist, vakman en Industrie. I
VAN ZEELAND
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Het Zeeuws
provinciebestuur is het ge
marchandeer van de gemeente
Terneuzen bij het zoeken naar
een locatie voor de vestiging
van een woonwagencentrum
meer dan beu. De provincie
maakt aanstalten om nu dan
toch eindelijk zelf een vesti
gingsplaats in Terneuzen aan
te wijzen.
Dat bleek gistermiddag tij
dens een vergadering van de
Zeeuwse statencommissie
voor het welzijn. De verant
woordelijke gedeputeerde E.
Maris-Koster (WD) maakte
bekend dat de provincie intern
al met een zogenaamde aan
wijzingsprocedure is gestart.
Dat betekent dat de provincie
zelf, «naar op kosten van de
gemeenten, een plaats gaat
aanwijzea
De gemeente zal dan in
ieder geval worden verplicht
ruimte te maken voor 10
standplaatsen. Maris-Koster
overweegt zelfs om de ge
meente meteen vast te pinnen
op de 15 standplaatsen, die er
eigenlijk al hadden moeten
zij a
Of dat laatste mogelijk is,
hangt af van de juridische mo
gelijkheden die de provincie
heeft Maris-Koster wil de ge
meente nog één kans geven
orde op zaken te stellea Bin
nen twee weken vindt daar
over een gesprek plaats. Ook
de commissaris van de konin
gin, dr. C. Boeftien, gaat dan.
mee naar Terneuzen om het
gemeentebestuur de pin op de
neus te zettea
De Zeeuwse staten drongen
er vorig jaar al op aan om in te
grijpen. Maar een meerder
heid het die mogelijkheid uit
eindelijk voorbij gaan. Men
het zich verleiden tot een
'compromis'. Terneuzen be
loofde dat voor 1 juni van dit
jaar begonnen zou worden met
de aanleg van 10 standplaat
sen, de andere 5 zouden dan in
latere jaren gerealiseerd moe
ten worden. De provincie
meende daarmee op korte ter-
mijn in ieder geval 10 stand
plaatsen binnen te kunnen ha
len, wat beter werd geacht dan
een jarenlange juridische pro
cedure die nodig zou zijn ge
weest om Terneuzen tot de
aanleg van 15 standplaatsen te
dwingen.
Gisteren constateerde de
statencommissie mis te heb
ben gegrepen. Over ruim twee
weken zou de eerste spade
voor het 'afgeslankte' woon
wagencentrum in de grpnd
moeten, maar zelfs de ge
meenteraad heeft daartoe nog
geen voorstel gezien. Terneu
zen wees -overigens met goed
vinden van gedeputeerde Ma
ris-Koster- wel een locatie in
Biervliet aan, maar het was
van te voren duidelijk dat deze
plaats niet aan de normen van
het ministerie van VROM zou
voldoen. Het ministerie hield
de poot stijf en de gemeente
was weer terug bij af.
'Een grof schandaal', 'een
hele trieste zaak', 'bijna uit
zichtloos'. Dat waren de kwa
lificaties waarmee vrijwel alle
fractiewoordvoerders de hou
ding van de gemeente Terneu
zen veroordeelden. Sommigen,
zoals het D'66-statenlid A.
Dijkwel, staken ook de hand in
eigen boezem. „Ik ontkom niet
aan de indruk dat de laatste
jaren sprake is van discrimi
nerend bestuur. Daaraan is
ook de provincie schuldig". Al
leen H. Colijn (RPF/GPV). Hij
zei dat men ook oog dient te
hebben voor de belangen van
de 'gewone mensen' en vroeg
zich af waarom er altijd maar
problemen zijn met woonwa
genbewoners.
'Tunnel natuurvriendelijk'
Zo schatte de Zeeuwse gedeputeerde R. Barbé giste
ren bij de presentatie van zijn nieuwe WOV-plan de
mogelijkheid in om een tunnel te boren onder de Wes-
terschelde, die zowel in Zeeuwsch-Vlaanderen als in
Midden-Zeeland vrij direct aansluit op het bestaande
wegennet.
De tunnel, zich schuin onder
de Westerschelde uitstrekkend
van de oostelijk van Terneu
zen gelegen buurtschap
Othene tot aan het Borselse
dorp Elewoutsdijk, maakt vol
gens Barbé geen of nauwelijks
inbreuk op belangrijke na
tuurwaarden.
Van de tunnel zullen alleen
een zestal ventilatiekokers bo
ven water uitsteken op plaat
sen waar ze het scheepvaart
verkeer niet hinderen. Anders
dan bij een brug-tunnel, zo
meldt het begeleidende rap
port, worden natuur en nauti-
sché belangen niet geschaad.
De tunnel kan bij Terneuzen
'redelijk direct' op de Trac-
taatweg naar Gent worden
aangesloten. Wel moet reke
ning worden gehouden met de
toekomstige stadsuitbreiding
over de Otheense Kreek. In
Zuid-Beveland kost de aan
sluiting van de tunnel op het
Sloegebied meer landbouw
grond, maar dat wordt geen
onoverkomelijk bezwaar
geacht omdat het kleinscha
lige -en landschappehjk aan-
Monoretho-
potdff
Ros von Terneuzen
Everdmgen
Ellewoutsdijk
bwarsdoorsnee en breedteprofiel van de tunnel. Twee reusachtige boormachine's, -de één
wnuit Terneuzen, de ander vanuit Ellewoutsdijk- moeten zich in piéV jaar tijd door de Wes-
krschelde-bodem graven. Gezien de verkeersprognose, minstens 9.500 tot 14.000motorvoertui-
8cn per etmaal, wil men volstaan met een enkelbaansweg. De 'mollengang' moet 8,7 kilometer
kng worden en krijgt een doorsnee van 10,8 meter.
trekkehjke- poldergebied zo
veel mogelijk wordt verme
den.
De provinciale werkgroep,
die het tunnelplan heeft opge
steld, nam ook twee andere
tracé's onder de loep. Men zag
vrij snel af van een tracé vlak
langs de kust bij Vlissingen.
Men achtte het te excentrisch
gelegen, het zou niet aanslui
ten op een adequate wegen-
structuur, de rivierbodem zou
er minder geschikt zijn en er
zou teveel druk van zwaar
verkeer ontstaan op de vooral
voor recreatief verkeer be
doelde Dammenweg. Ook een
tracé westelijk van Terneuzen
werd verworpen omdat de
verkeersafwikkeling naar de
Tractaatweg teveel knelpun
ten zou opleveren (brug Sluis
kil).
Tot voor kort werd altijd
gesteld dat de bouw van een
vaste oeververbinding bij Ter
neuzen technisch onmogelijk
zou zijn. Maar door de toepas
sing van het boor-procede,
waarmee recentelijk te Rome
ook in een zanderige bodem
een goed resultaat is bereikt,
behoort dit probleem tot het
verleden. Als nadeel noemt de
studie de grote lengte van de
tunnel: 8,7 kilometer. „De
weggebruiker zal hieraan zeer
moeten wennen". Maar gezien
de ervaringen in het buiten
land met soortgelijke tunnels
verwacht men op dit punt
geen grote problemen. Wel
zullen nadere voorzieningen
voor de veiligheid aange
bracht moeten worden.
De studie staat ook nog even
stil bij de gevolgen van de op
heffing van de beide Wester-
schelde-veren. Daardoor zul
len 400 arbeidsplaatsen verlo
ren gaan. Daar staat tegen
over dat de bouw van de tun
nel 4.000 manjaren werk ople
vert en de exploitatie goed is
voor 50 arbeidsplaatsen. Men
neemt verder aan dat de tun
nel het econbomisch klimaat
in Zeeland geducht zal ver
sterken. Opgemerkt wordt
verder dat het gebruik van de
wegenstructuur, met name in
Zeeuwsch-Vlaanderen, aan
merkelijk zal veranderen. De
gevolgen daarvan, aldus de
studie, kunnen thans nog niet
worden overzien.
Van onze correspondent
VLISSINGEN - De doua
ne-recherche te Vlissin
gen heeft zaterdagavond
bij het ontschepen van
een boot van de Olau-lijn
die de dienst Vlissingen
Sheerness onderhoudt,
twee jongemannen gear
resteerd waarvan er een
in het bezit was van een
kilogram hasj.
De aanhouding ge
beurde op een terrein aan
de Vlissingse buitenha
ven waar beiden zich
verdacht ophielden. Het
onderzoek werd voortge
zet in samenwerking met
de gemeentepolitie van
Vlissingen. Beiden, de 23-
jarige D. van M. uit Lon
den en de 21-jarige M. C.
uit Norwich, waarvan
laatstgenoemde de hasj,
verdeeld in zes plakken,
op zijn borst had aange
bracht, werden ingeslo
ten. Ze zijn na bekentenis
in de loop van zondag
weer in vrijheid gesteld.
Twee van de uit het water geviste auto's
Van onze correspondent
SLUISKIL - De zaterdag
middag aangehouden 19-ja
rige Sluiskillenaar F. de B.
heeft tijdens verhoren door
de. gemeentepolitie bekend
zich in de voorgaande weken
schuldig te hebben gemaakt
aan joyriding. Na een ritje
met zo'n gestolen auto
dumpte hij het voertuig in
het kanaal Gent - Terneu
zen ergens tussen Sluiskil en
Sas van Gent.
Nadat er zondag reeds
door de pohtie in samenwer
king met rijkswaterstaat op
de aangewezen plaatsen was
gedregd, werd dit ook giste
ren evenals zondag met suc
ces voorgezet. In totaal wa
ren gistermiddag vijf perso
nenauto's boven water ge
haald. Vast staat in elk ge
val dat drie van deze voer
tuigen door de jongeman het
water zijn ingereden. Over
beide andere, waaronder er
zich een bevindt die onlangs
in Vogelwaarde werd ont
vreemd, bestaat nog geen
Politie en havenschap dreggen bij Sluiskil.
- FOTO'S DE STEM/C0RJ.DE BOER
zekerheid bij de pohtie. Het
onderzoek duurt voort. Ma
zijn bekentenis werd De B.
weer op vrije voeten gesteld.
interieurspecialist
li 23-Hulst-telefoon 01140-14120. beoef,
«morgen vaten op het fabrieksterrein.
FOTO DE STEM COR J. DE BOER
Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN - Een deel van de grond in de
Van Wijckhuisenpolder bij Hoek is verontrei
nigd door lekkende vaten met styreenteer. Het
grondwater is niet vervuild. Dow Chemical
heeft 300 kubieke meter grond verwijderd die
voor een deel verontreinigd is. De opgegraven
grond wordt momenteel nader onderzocht. Het
deel dat verontreinigd is, gaat naar de ver
brandingsoven van de Afval Verwerking
Rijnmond (AVR). Dit deelde gisteren een
woordvoerdster van Dow Chemical mee.
De opgravings-operatie is nu achter de rug.
In totaal zijn er 71 vaten met styreenteer boven
de grond gekomen. Ze hebben een inhoud van
200 liter. Alle vaten worden afgevoerd naar de
AVR. De meeste verkeren in redelijk goede
toestand. Enkele hebben echter gelekt, door
doorroesting.
Vóór 1970
Het styreenteren bevat sporen zwavel.
„Daaruit kunnen we afleiden dat de vaten
voor 1970 onder de grond zijn gestopt, want
vanaf '70 gebruiken we geen zwavel meer bij
het fabricageproces", aldus Dow Chemical. Het
teer is een afvalprodukt van het styreenproces.
De laatste vaten zijn afgelopen donderdag
opgegraven. Gisteren zijn de gaten die gegra
ven zijn, opgevuld met schone grond en de
weg, die door het transport van de vaten voor
een deel was beschadigd, is hersteld. De hele
operatie is bekostigd door Dow Chemical. Hoe
veel de kosten precies bedragen was gisteren
nog niet bekend. De woordvoérster schat dat
het bedrijf zo'n 100.000 gulden zal moeten uit
geven.
De gifvaten bevonden zich op twee lokaties,
een drinkwaterput en een laagte achter een
woning, bij de boerderij van de familie Hame
link aan de Langeweg te Hoek. De opgravin
gen zijn 22 april begonnen.
Wie verantwoordelijk is voor de dumping
van de vaten is niet meer te achterhalen. Vol
gens het chemisch bedrijf moet een vervoerder
de vaten daar gestort hebben.
13-C5-B6 li uur
:T6.
Matige tot vrij krachtige zuid
westenwind en toenemende
bewolking vanaf de kust, ge
volgd door regen of buien, mo
gelijk met onweer. Minimum
temperaturen van 8 tot 12 gra
den, morgen afwisselend op
klaringen en perioden met
meer bewolking en enkele
buien. Iets frisser. Maximum
temperaturen van 13 tot 18
graden.
De vooruitzichten voor
woensdag tot en met zaterdag:
bewolkte lucht met mooie op
klaringen, maar tijdelijk meer
bewolking, donderdag met
buien. Middagtemperaturen
meestal tussen 13 en 18 gra
den. (Bron: Ukkel)
Amsterdamzwaar bew.22 gr
Eindhoven...:., licht bew.23 gr
Vlissingenzwaar bew.19 gr
Aberdeenhalf bew.16 gr
Athenehalf bew.23 gr
Barcelona.onbewolkt23 gr
Berlijnzwaar bew.18 gr
Boedapestzwaar bew.22 gr
Bordeauxlicht bew.27 gr
Brusselonbewolkt23gr
Dublinregenbui15 gr
Frankfortonbewolkt22gr
Genèvehalf bew.27 gr
Helsinkihalf bew.10 gr
Innsbruckzwaar bew.20gr
Klagenfurthalf bew.23 gr
Kopenhagenzwaar bew.16 gr
Lissabonhalf bew.26 gr
Locarnolicht bew.25 gr
Londenhalf bew.15 gr
Luxemburg.... onbewolkt21 gr
Madridzwaarbew.30gr
Malagaonbewolkt25 gr
Mallorcaonbewolkt26gr
Maltaonbewolkt24 gr
Moskouzwaarbew.16gr
Münchenzwaarbew.20gr
Nicezwaarbew.19gr
Oslozwaarbew.15gr
Parijslicht bew.24 gr
Praaglicht bew.20 gr
Romezwaarbew.22gr
Splitzwaarbew.23gr
Stockholmhalf bew.14 gr
Warschauhalf bew.17 gr
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De Raad
van Bestuur van het Zeeuwse
energiebedrijf PZEM is giste
ren akkoord gegaan met de
voorlopige sluiting van het
bouwbureau dat de eventuele
komst van nieuwe kerncen
trales voorbereidt.
Zoals gemeld, kwamen de
directies van de vijf energie
bedrijven in zuid-, oost- en
noord-Nederland, die bij het
bouwbureau betrokken zijn,
vorige week al tot de conclusie
dat de voorbereidende werk
zaamheden, nu de eerste fase
daarvan toch al is afgesloten,
opgeschort kunnen worden.
Het bureau sluit per 1 juni. De
dertig tot veertig mensen die
tijdelijk aan dit bureau ver
bonden waren, gaan naar hun
oorspronkelijke werkgevers
(de vijf energiebedrijven en
een ingenieursbureau) terug.
De Raad van bestuur van de
PZEM wil eerst de evaluatie
van het ongeluk met de, kern
reactor in het Russische Tsjer-
nobyl afwachten en -zoals al
tijd de bedoeling is geweest-
pas met een tweede voorberei
dingsfase starten nadat het
rijk vestigingsplaatsen heeft
aangewezen. Zoals bekend is
de landelijke besluitvorming
uitgesteld in afwachting van
nadere studies. De nu vrijwel
afgesloten eerste fase van de
voorbereidingen heeft onge
veer 10 miljoen gulden gekost.
De raad van bestuur van de
PZEM heeft maandagmorgen
vertrouwen uitgesproken in
de deugdelijkheid van de
eigen kerncentrale in Borssele
en de bedrijfsvoering. Het ver
trouwen in het personeel van
de kerncentrale is ongeschokt
gebleven, zo werd na afloop
van de vergadering in een
persverklaring meegedeeld.
Van een onzer verslaggevers
TERNEUZEN - In de zoge
naamde Kanaaleiland-affaire
is afgelopen dagen een nieuwe
arrestatie verricht Op ver
denking van bedrieglijke
bankbreuk werd in Terneuzen
de 58-jarige W.J. aangehouden
en in verzekering gesteld.
J. zou betrokken zijn bij
malversaties tijdens het fail-,
lissement van het Philippiense
bedrijf K in 1981, waardoor
crediteuren werden bena
deeld.