WW B, Uitvoerige test materiaal in Huijbergen Emotioneel Maten Bestaansrecht Tientonners Duwboot Testbank BERT VAN VELZEN Levende doden ZATERDAG 10 ME11986 W2 >IJ DE landmacht gaat men bij het doen van nieuwe aankopen niet over één nacht ijs. Zaken, nodig bij de verdediging van het goede vaderland, moeten aan hoge eisen voldoen. Met militaire voertuigen moet je immers ook buiten de gebaande wegen uit de voeten kunnen en het militaire gevechtstenue moet tegen heel wat meer stoten kunnen dan het gewone zondagse burgerpak. Of het nu gaat om de aanschaf van een nieuwe tank, het materiaal voor het maken van bruggen of een nieuw soldatenpak, alles wat aan speciale eisen moet voldoen wordt onderworpen aan het oordeel van een eigen testapparaat, gevestigd in het fraaie bosgebied van het Brabantse Huijbergen. MBA2 (Materiaal Beproevings Afdeüng) heet de aldaar gevestigde dienst, de militaire evenknie van TNO. De laatste maanden kwam deze dienst in het nieuws vanwege de kritiek op de nieuwe militaire kleding, die door MBA2 momenteel wordt getest. Maar behalve ondergoed, sokken, broeken, gevechtsjassen en militaire regenkleding zijn de specialisten van MBA2 met nog tal van andere zaken bezig. Overigens: binnen de landmacht bestaat ook de dienst MBA1, maar die houdt zich uitsluitend met het testen van wapens en munitie bezig. De duwboot die bestemd is voor de Genie, wordt in Huijbergen uitgetest. Jan Soldaat moet nog even wachten op het nieuwe pak Door Bas Augustijn HUIJBERGEN - Hoe de nieuwe pak ken van de landmacht eruit gaan zien? Bij MBA2 -het in Huijbergen geves tigde testapparaat van de landmacht- hangen de verschillende onderdelen van het nieuwe tenue in diverse maten keurig op een rijtje. Ze blijven daar overigens niet hangen. Op tal van manieren worden ze beproefd op sterkte, brandveiligheid, waterafstotendheid en dergelijke. Zelfs wordt bekeken hoe de kleding zich gedraagt als die met allerlei middeltjes wordt gewassen. En op de leger plaats Oirschot lopen -nauwlettend gadege slagen door MBA2- enkele honderden dienstpüchtigen in het nieuwe pak om te zien of het in de praktijk wel of niet voldoet. Het zal overigens nog wel even duren voordat het nieuwe pak de plaats in gaat ne men van het bekende groene soldatenpak uit de vijftiger jaren. De beproeving van het nieuwe tenue neemt namehjk meer tijd in beslag dan was verwacht. Toen in september vorig jaar het testen begon, werd gedacht dat men voor de zoge naamde operationele beproeving (om ant woord te vinden op de vraag: hoe gedraagt het tenue zich in de praktijk) zo'n anderhalf jaar nodig had en voor de technische be proeving ongeveer één jaar. Nu al is duidehjk dat MBA2 veel meer tijd voor het onderzoek nodig heeft. Min stens een half jaar meer. Waarom? „Het stikt van de details, die bijgesteld moeten worden", legt kolonel ir. J. van den Bosch, hoofd van MBA2 uit. En alle veranderingen wil MBA2 eerst goed bekijken. Vandaar de vertraging. Het nieuwe tenue moet zo sterk zijn dat een achttien maanden mee gaat. „De uitrus ting moet zodanig zijn dat dienstpüchtigen tijdens hun diensttijd zo min mogehjk spul len hoeven te vervangen", merkt kolonel Van den Bosch op. Hoe hij aankijkt tegen de kritiek, die op het nieuwe tenue is geleverd? „De kritiek is meer emotioneel dan zakelijk", meent de commandant van MBA2. „Het nieuwe te nue is niet slecht. Maar het is maar net welke eisen je laat prevaleren. Er zijn eisen op het gebied van camouflage, brandwe rendheid en dergeüjke. Maar daarnaast wil men er in het pak ook fantastisch uitzien. En daardoor wordt een beoordeling moeiüjk. Je krijgt te maken met een stuk subjectiviteit en daarmee moet je voorzichtig omsprin gen". De vermogenstestbak: de trots van MBA2. Hetgeen niet wegneemt dat er aan de uit rusting al veel is gesleuteld en nog veel ver anderd moet worden. Het tenue heeft al zo'n veertig wijzigingen ondergaan. Het regen pak, behorend bij de nieuwe persoonlijke uitrusting van de soldaat, is zelfs helemaal afgekeurd. De stof, die daarvoor was ge bruikt, kon wel goed tegen de regen. Niet echter tegen een wat ruwere behandeling, waar het materiaal in miütaire dienst toch tegen zal moeten kunnen. Naar de mening van MBA2 zullen van het nieuwe pak wat meer verschillende ma ten moeten komen dan men nu bij de be proeving ter beschikking heeft. Bij het ont werpen van het nieuwe tenue heeft men be wust het aantal maten wat verminderd. Men heeft zich daarbij echter wat verke ken op het feit dat ondertussen de dienst- püchtige leeftijd met een jaar vervroegd is. En dat heeft gevolgen voor het miütaire pak. De soldaten, die in dienst komen, zijn over het algemeen kleiner dan die van de vroege- Materiaal wordt getest op brandbaarheid. re, oudere üchtingen. „Door het vervroegen van de dienstpücht zitten we met te weinig kleine en teveel grote maten. We beschikken nu in totaal over zes verschillende maten. Het is raadzaam dat dit aantal wordt uitgebreid", meent kolonel Van den Bosch. Jan Soldaat zal wat langer op zijn pak moeten wachten dan was gedacht, maar hij krijgt er een beter tenue voor terug dan hij nu heeft. Aanleiding voor defensie om het soldatentenue te vervangen waren de erva ringen, die Israël tijdens de laatste oorlogen in het Midden-Oosten opdeed. De kleding van de Israéüsche soldaten was niet brand werend. Was dat wel zo geweest, dan zou men minder mensen hebben verloren. „We zien niet meer dat bij een oorlog de soldaten te voet door de hei trekken. De mensen zitten in voertuigen. Wordt een voertuig geraakt, dan ontstaat er gemakke- Ujk brand. In die situatie is het belangrijk om brandwerende kleding aan te hebben", meent kolonel Van den Bosch. Overigens is de nieuwe persoonüjke uit rusting wel heel wat duurder dan de spullen, die de nieuwbakken dienstpüchtige bij eer ste opkomst nu nog uitgereikt krijgt. Zo'n twee- tot driemaal duurder. Hoeveel de uit rusting gaat kosten is nog afhankeüjk van de vraag hoeveel stuks kleding de defensielei ding straks in het pakket wil stoppen. Bij voorbeeld twee parka's of maar één? Aan het begin van het gespek merken Van den Bosch en luitenant-kolonel ing. J. Ruedisueli, hoofd van de sectie beproevin gen van MBA2, op dat in een artikel over het miütaire teststation niet tezeer de na druk moet worden gelegd op het beproeven van het nieuwe miütaire tenue. MBA2 is im mers bezig met nog tal van andere, vaak technisch veel interessantere zaken. Met het sterk toegenomen gebruik van electronica is het werk van MBA2 er niet eenvoudiger op geworden. In technisch opzicht is het werk van MBA2 op dit moment nauweüjks meer te vergeüjken met dat van de Werkgroep Ont wikkeling en Beproeving van de DAF YA 318, een trekker voor artillerie. Voor de we deropbouw van de krijgsmacht leverde DAF na de Tweede Wereldoorlog aardig wat ma teriaal. En dat moest getest worden. Uit deze werkgroep ontstond in 1950 het Detachement ter beproeving van het techni sche materieel. Pas in 1957 werd de testafde- üng een apart instituut binnen de landmacht en werd de mankracht tot 52 mensen opge voerd. De dienst was toen nog gevestigd in de Frederikkazerne in Den Haag. Deze huis vesting leverde nogal wat problemen op om dat men 's morgens in het spitsuur met voer tuigen de stad in ging en aan het eind van de middag tijdens spitsuur weer terugkeerde. Naar aanleiding hiervan werd besloten naar een andere plaats uit te zien. Die andere plaats werd Huijbergen, waar in 1969 een oud, leegstaand mobiüsatiecom- plex werd betrokken. Bij die verhuizing werd de hoeveelheid meetapparatuur fors uitgebreid. Huijbergen is voor MBA2 steeds een aantrekkelijke vestigingsplaats geweest. Temeer omdat men niet ver af zit van de Belgische zusterorganisatie, op 35 kilometer afstand ondergebracht in Brasschaat. Met de Belgische collega's wordt sinds 1950 nauw samengewerkt. Een ander voordeel was de nabijheid van de vüegbasis Woensdrecht. Tot 1 januari van dit jaar kon MBA2 voor het testen van voertuigen gebruik maken van de banen van de vüegbasis. Nu de banen meer gebruikt gaan worden door Fokker en straks ook door de Amerikanen in verband met plaat sing van de 48 Nederlandse kruisraketten op de vüegbasis Woensdrecht, moet MBA2 uit zien naar een ander testcircuit. Een eigen circuit, met zowel vlakke als hobbeüge we gen, üjkt de beste oplossing. De wensen daarvoor zijn inmiddels al in Den Haag in gediend. Kolonel Van den Bosch zou er geen bezwaar tegen hebben als het testcir cuit op een industrieterrein wordt aainge- legd. Daarvan ligt met name in Brabant toch nog aardig wat braak. Het industrieter rein Moerdijk zou in de ogen van Van den Bosch een goede keuze zijn. Waarom moet de landmacht een eigen testafdeling hebben? Kan niet van de dien sten van TNO worden geprofiteerd? Kolo nel Van den Bosch meent dat MBA2 geen bestaansrecht zou hebben als het voor de landmacht bestemde materiaal louter op zijn technische merites moet worden beoor deeld. „Maar wij moeten met heel wat meer za ken rekening houden", meent de kolonel. „Bij ons gaat het nooit alleen om de puur technische kant. Wij kijken ook naar de wijze waarop het materiaal door dienstpüch tigen in de praktijk wordt gebruikt. Vandaar ook dat we geen eigen testchauffeurs op dé voertuigen zetten, maar dienstpüchtigen. Die verzorgen ook het onderhoud. Op die manier kunnen we nabootsen hoe in de praktijk later met het materiaal wordt ge werkt". Waar bij MBA2 verder rekening mee wordt gehouden is het feit dat het materiaal voor de landmacht aan andere eisen moet voldoen dan dat voor de burgermaatschap pij. „Bij ons moet het bijvoorbeeld langer mee gaan dan in de civiele sector", vindt ko lonel Van den Bosch. Overigens werkt MBA2 niet alleen voor de landmacht. Ook opdrachten van de luchtmacht en soms vanuit het bedrijfsleven komen voor. „Maar het werk voor buiten de landmacht is maar twee tot drie procent per jaar", ücht Van den Bosch toe. Op de üjst van grote klussen, die MBA2 in het verleden heeft afgewerkt, staan heel wat grote vrachtwagens, tanks en zelfs bo ten. Een van de zwaarste klussen van de af gelopen jaren is het testen geweest van de nieuwe serie tientonners van de landmacht. Dat testen is veelomvattend. Met de voorbe reiding is soms enkele jaren gemoeid. En daarna is het testen ook een langdurige zaak. Het testen van de serie tientonners heeft bijvoorbeeld drie jaar in beslag geno men. Eerst werd het prototype bekeken, daarna de modellen, die in de voorfabricage werden vervaardigd en vervolgens de voer tuigen, die van de band kwamen. Een klus waar MBA2 op dit moment mee bezig is, is het testen van een duwboot, waarmee de Genie in korte tijd een brug kan aanleggen. De boot is ontwikkeld door de marine. Voor de technische beproeving is echter MBA2 de aangewezen dienst. Onlangs werd de boot beproefd in het Duitse gedeelte van de Donau. Delen van de brug, die vanaf de kant in het water werden gesmeten, werd door de speciale boot snel opgepikt en aan elkaar gehaakt. Bij het tes ten van de boot bleek er een klein probleem te ontstaan. Niet bij het varen, maar wel bij het vervoer van de boot over weg. De motor- steunen bleken niet tegen de trillingen te kunnen tijdens het wegtransport. Boten zijn nameüjk gebouwd om te varen en niet om er over land mee te crossen. Voor MBA2 een uitdaging om aan het euvel van de te grote trilhngen tijdens het transport wat te doen. Met trillingen heeft MBA2 overigens meer te maken. Zo koopt de landmacht computers. In tegenstelling tot een normaal bedrijf moeten echter bij de landmacht die computers goed vervoerd kunnen worden. „Ze zijn echter niet op vervoer gebouwd. Vandaar dat wij voor ent doel speciale con tracties moeten uitdenken", merkt Van den Bosch op. In technisch opzicht zijn de 84 mensen, die MBA2 nu telt, niet voor een kleintje ver vaard. Een knap staaltje -waar ze zelf trots op zijn- is de constructie van een speciale vermogenstestbank. Geen apparaat met rol len, zoals menig bedrijf dat voor het testen van voertuigen in huis heeft. MBA2 heeft een eigen testbank ontwikkeld waarop van alles kan worden gestest. De apparatuur wordt daarbij gekoppeld aan de assen van de wielen. „Op de manier, zoals wij dat doen, krijg je meer informatie over het ver mogen van de voertuigen. Bovendien kun je overal beter bij. In deze vorm is het testen van motorvermogens nog niet eerder toege past. We krijgen dan ook in vakkringen aar dig wat belangstelling voor onze werkwijze. Op diverse plaatsen wil men ons gaan navol gen", merkt kolonel Van den Bosch tevre den op. Het rijdende tankstation van de MBA2 in Huijbergen. - FOTO'S DE STEM DICK DE BOER Voodoo, de in Afrika gewortelde volksreli- gie van Haïti, is meer dan zwarte kunst. Meer dan de angst voor de rondzwervende weerwolf, het boze oog en bei inschakelen van boze geesten om lastige buren naar de on- dergang te leiden. Dat hoort a allemaal wel bij en er zijn vood- oopriesters (houngans en, als het vrouwen zijn, mambo's) die wel eens bereid zijn zowel met goede als met boze geesten in zee te gaan. Dat heet dan 'servir a deux mains', het dienen met twee handen. Vanuit het voodooge- loof uit gezien is de schepper, de Gran Mèt (grootmeester), niet zo bijzonder geïnteresseerd in dit soort slonzige aardse zaakjes. Daar staat hij ver bo ven. Hier beneden houdt een galerij van loa's, min of meer gespeciaüseerde geesten, ziel met de zaken van alledag bezig De houngan en de mambo we ten waar ze goed in zijn. Als ruiters uit het hemelrijk willen die geesten in opmerkeüjke ri tuelen wel neerdalen op sen om door hen heen te kun nen dansen en spreken. Dt loa's komen in drie grote groe pen: de loa acheté is „gekocht" en heeft een slechts geringe in vloed; de loa racine, met wor tels dus, is zeer oud en antiek en de loa travail is de krachtig ste en meest werkzame. De g vreesde Papa Doc, preside® van Haïti voor het leven, is in middels een gevreesd en geres pecteerd loa geworden. Tijdens zijn leven deed de vader vandt drie maanden geleden verban nen dictator Jean-Claude Du- valier (Baby Doe) zich voor als de geest van het kerkhof, die de naam Baron Samedi draagt. Zo hield hij de schrik er wel in. In betrekkeüjke onschi heb ik ooit geroepen dat de tra gische toestanden op Haiti a' leen maar kunnen worden g heeld met de magische krach ten van voodoo. Gewone ster velingen kunnen er geen doen. De enige prestaties wor den geleverd op het gebied vai uitbuiting en roof. De grondig heid van de roof büjkt uit hei feit dat na het vertrek van Jean- Claude in de kas van de natio nale bank een totaalbedrag van 1350 dollar werd aangetroffen: de ernst van de uitbuiting bli" uit de titel van een kort geleder verschenen boek: „Haïti, la rt- pubhque des morts vivants' Haïti, de repubüek van dek vende doden. Haïti is een duivelseiland gt- worden; de ondergang van c' eerste vrije zwarte republiek is compleet. Het büjkt nu door Papa Doe Duvaüer detet reurorganisatie van de Tontot Macoutes (de TTM) op dui velse wijze is verweven van dt voodoogenootschappen. Di gaf de oude vos tot in de kleit ste dorpen een vrijwel absofe macht. Ook al in de koloniale periode was de voodookerk eet poütieke instelüng en fungeo den voodoopriesters als pol tieke tussenpersonen. In een ai tikel in de Wall Street Jouffli wijst een deskundige schrijve er op dat de rol van voodoo: riesters in de onafhankelijk heidsstrijd van doorslag vende betekenis is geweest. De architect van de revolu# op Haïti, Toussaint Louverti (bijgenaamd de zwarte Napo leon) stond op goede voet tt de voodooleiders. Hij was es man met opmerkeüjke inzicl ten. Mao en Fidel Castro I ben uit zijn memoires belat rijke inzichten omtrent de re*: lutionaire oorlog kunnen ontk nen. De poütisering van i voodookerk is dus niet v! vandaag of gisteren, maar Pt? Dpc büjkt voodoo en Tont- Macoutes op elkaar geplakt hebben. Er zijn geruchten de Tonton Macoutes sar zweren om de gammele j van generaal Namphy omvei werpen. De macoutes hebi- geweren achtergehouden 1 mee meer dan tienduizend z kunnen worden bewapend.. strijd om de macht zal doof- houngans en de mambo's t den besüst.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 26