Qyi I IDEREI T Amnesty-dag bij de Avro Hoera,3fbto's extra! Mqxi! 'e zijn gewoon niet zo irieus als de anderen' ar Quartz] ©©©[ft AAK DONE) 45.0I 16.7! 5 24.7! AGENDA t <KING, ORT )ERDAG- IEDINGEI Theo Stokkink regisseert satirisch hoorspel: KIJKERS KUNNEN MEEDOEN AAN SCHRIJFACTIES AGFA DOM - en laanderen L-SLIJTERIJ parfumerie sidssalon [én ding is zeker, lachen zal er wor- L Er zitten men- in de zaal die bij Ijl opname op aan- ■zing gaan lachen. |de tekst is precies rigegeven op In heel Europa verkrijgbaar. nt-Jansteen 2635 oor uw feestjes dranken!! Cental As Anything op Lochem-festival A^DAG 6 ME11986 CL ,Ik moet zeggen dat het katholicisme in elk geval voor je muzikale ontwikkeling een goed geloof is Frans Fiselier, bas-bariton DEAU met inhoud ian Dior CADEAU SUEBOX t.w.v. 75- UIVER ir Mart van der Sanden like momenten dat at gebeuren". j,eo Stokkink heeft het pre voor het onzekere ge- ten. Zijn satirisch hoor- i in vijf delen 'Catshuis, iranciers achterom' on- ting vorige week op de B-radio zijn vuurdoop, een plat op de bek gaan f gebrek aan spontane ktie uit het publiek was lis niet bij. Geen kwestie [onzekerheid, zegt regis- stokkink, maar een po- - om het hoorspel te ver- ndigen. 'Catshuis' wordt de po- Jke actualiteit rond de kiezingen in mei mild sa- ich gevolgd. De KRO digde het programma zonder poeha aan als [Nederlandse radioversie Spitting Image, de ise poppenshow waarin fici en showtoppers ge- jjloos in hun hemd wor- [gezet. gtentieus Pie vergelijking is izinnig pretentieus", it Stokkink toe. „Ook bij ■spelen acteurs de rol van pnd die bekend is uit de Kek. In zoverre gaat de ielijking op. Maar of wij Tdat niveau van satire en halen, weet ik niet", fatshuis' is in ieder geval Ier. Stokkink: „Daar zijn hele goede redenen voor. ting Image wordt door |iPRO uitgezonden, een ep met een heel andere jerban dan de KRO. Bo- feien moet 'Catshuis' pas- 'in de formule van Radio en familiezender, dus It het voor een breed pu- lek geschikt zijn. We zitten pn andere hap-snappro- na's die over het alge- t niet zo ambitieus zijn. boet ervan uitgaan dat publiek alleen de koppen je krant heeft gelezen, «iccent zal eerder liggen pmedy dan op satire. We ten wel de spot met pen, maar niet met de eling hen te kwetsen." 'Er is een kleine kans dat 't lukt De Frisse Jongens Titus en Bavo schrijven actuele poli tieke grappen. 'IEGELTJE CADEAU. - 01 140-14133 shoudster .e aflevering speelt zich Jhet Catshuis, de ambts- jtig van de minister- Theo Stokkink heeft een lange staat van dienst als maker van pop- en kunstprogramma's. Om het gemis aan satire op radio en tv op te vangen bedacht hij 'Catshuis, leveranciers achterom', een satirisch hoorspel, waarin de politieke ac tualiteit rond de verkiezingen wordt gevolgd. Vrijdagmiddag om 15.03 uur is de tweede afle vering te beluisteren op Radio 2. Regisseur Theo Stokkink legt uit wat de luisteraar ervan mag verwachten. president. De huishoudster van het Catshuis bestuurt in feite het land, omdat Lub bers nooit aanwezig is en zijn vrouw volledig wordt ondergesneeuwd. In het Catshuis is het een zoete in val; bekende, en onbekende figuren bellen regelmatig op of staan ineens aan de deur. Stokkink: „Mevrouw Kok zal ooit eens op de bel druk ken en proberen binnen te kijken of het meubilair haar wel aanstaat, voor het geval haar man premier wordt. Minister Van Aardenne zal een keer komen aanzetten met archieven die de eerste 80 jaar niet mogen worden ingezien. In de eerste afleve ring zit waarschijnlijk een belegering door omroep mensen uit Hilversum. Elke politicus is geil op publiciteit en dus met een natte vinger te lijmen. Door hun 'geil heid' springen politici in op elk verzoek van de omroep. Of ze nu te kakken worden Theo Stokkink: regisseur van 'Catshuis'. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM gezet of moeten opdraven in hun onderbroek, het doet er niet toe. Ze zijn er, ze staan, in de belangstelling en dat is wat ze op dit moment nodig hebben. Daarover kun je ontzettend veel grappen ma ken." Die grappen worden ver zonnen door een team van vijf mensen: Titus van Tiel Groenestege, Bavo Galama (samen het cabaretduo Frisse Jongens), Jack Spij kerman, Chris Houtman en Dick van den Heuvel. „Ik heb niet de voor de hand lig gende mensen aangezocht", zegt Stokkink. „Die zijn el ders druk bezig. Je kunt hun niet halverwege het seizoen vragen even vijf afleverin gen satire te schrijven. Iemand als Jack Gadellaa zit aan de stamtafel bij VA- RA's Rooie Haan. Die om roep moet al genoeg moeite doen om dat een leuk pro gramma te laten blijven. Fred Florusse en Jacques Klöters, die de techniek van het grappen maken ook on der de knie hebben, waren evenmin beschikbaar. Ik wil niet zeggen dat je dan bij tweede garnituur uitkomt, maar wel bij nieuwe mensen die je een kans wil geven." Stokkink schrijft zelf niet mee. Hij schrapt in de tek sten, corrigeert en komt met ideeën. „Ik heb in deze jonge groep voldoende overwicht om dat zonder tegenstand te doen. Dat kun je voor een deel aan onzekerheid van de tekstschrijvers wijten, maar anderzijds kan mijn analyse van een tekst ook zo scherp zijn dat ze meteen erkennen dat ze fout zitten", aldus Stokkink. De afleveringen worden een paar uur van te voren opgenomen in de studio. Volgens Stokkink niet om de band nog te kunnen afluis teren en te kunnen ingrij pen, wanneer de makers in de ogen van de KRO-leiding te ver zijn gegaan. „De enige reden is dat Catshuis zit in geklemd tussen andere pro gramma's en dus precies op maat moet worden gesne den." „Ach", zegt Stokkink, „er is een kleine kans dat het mislukt, er is een kleine kans dat het lukt en alles wat daartussen zit is grijs". Haan Door onze rtv-redactie HILVERSUM/AMSTERDAM - Amnesty International, de wereldwijde organisatie die opkomt voor de mensenrech ten, bestaat eind mei 25 jaar. Reden voor een feestje is er eigenlijk niet, want het besef dat Amnesty meer dan ooit bestaansrechten heeft kan niet tot vreugde stemmen. Men dacht aanvankelijk aan een soort 'Een voor Afri ka', maar dan voor een jarige mensenrechtenorganisatie. Na contacten met de omroepen bleek een gezamelijk tv-avon- tuur niet haalbaar. De Avro toonde wel belangstelling om een avondvullend programma over Amnesty International te maken. Vrijdag (9 mei) is het dan zo ver. Om 10.00 uur 's morgens begint op Radio Vijf een door Karei van de Graaf en Cathe rine Keyl gepresenteerd pro gramma. Tot drie uur 's mid dags praten beiden met des kundigen, artsen, vertegen woordigers van Amnesty en met inmiddels vrijgelaten po litieke gevangenen. Het geva rieerde programma, waar pu bliek welkom is, wordt life verzorgd vanuit Studio 1. De radio-uitzending over Amnesty wordt besloten met een speciale aan de mensen rechtenorganisatie gewijde aflevering van het door jonge- iemand die spoorloos verdwe nen is. De kijkers en de aan wezigen in de zaal (er zijn nog volop kaarten verkrijgbaar) worden opgeroepen om de autoriteiten in de betrokken vier landen te schrijven met het verzoek de gevangene vrij te laten, de executie niet'uit te voeren of de martelingen te staken. Amnesty werkt volgens dat principe. Een gewetensgevan gene wordt geadopteerd door Amnesty. Er zijn over de hele wereld basisgroepen die de autoriteiten van een land be stoken met verzoeken om bij voorbeeld vrijlating. Tijdens de tv-uitzending kan iedereen dergelijke verzoeken richten aan de ambassades van de be trokken landen. De PTT werkt aan deze actie mee. Door de kijker actief bij het werk van Amnesty te betrek ken hoopt de mensenrechten organisatie veel blijvende steun te verwerven. Er is een informatielijn (06-4100) ge opend voor belangstellende kijkers. Tijdens de jubileumuitzen ding is ook ruimte voor muzi kale intermezzo's. Chris Rea, Patty Labelle, Conny Stuart, Rob de Nijs, Theo Olof, Gra ham Nash, Danny de Munk, Liesbeth List en Louis van Dijk zijn de voornaamste ar tiesten die het Amnesty-lus trum komen opluisteren. ren gemaakte programma Mignon. De jeugdige pro grammamakers zullen de in terviews verzorgen, zelf ge schreven gedichten voordra gen en speciaal voor de gele genheid gecomponeerde lied jes vertolken. Documentaire Het tv-programma valt in twee delen uiteen. Tussen 16.30 uur en 18.30 uur wordt er een documentair programma uit gezonden. Dat begint met een half uurtje van Karei van de Graaf die met jongeren praat over Amnesty International. Tot aan het vaste blok met jeugdprogramma's en jour naal, zijn er twee films te zien. Eén over het werk van Am nesty International met veel authentieke beelden, hoewel de allerschokkenste er van wege het vroege uitzenduur uitgesneden zijn. En één over het lot van een politieke ge vangene en zijn gezin. Om 20.40 is Amnesty dan weer terug op het scherm. Vanuit het Congresgebouw in Den Haag wordt door Ria Bre mer en Mark Blaisse het eigenlijk jubileumprogramma gepresenteerd. Tot in de kleine uurtjes - 'het wordt beslist na twaalven, zegt de Avro - wordt aandacht besteed aan het werk van Amnesty. Dat gebeurt aan de hand van vier door Amnesty geselecteerde 'gevallen'. Het gaat daarbij om gevangenen uit Zuid-Korea, de DDR, Guatemala en Iran. Elke gevangene staat voor een van de vier voornaamste schendingen van de mensen rechten waarvoor Amnesty op de bres staat. Vier gevallen Het gaat dus om een poli tieke gevangene, om een ge vangene die de doodstraf heeft gekregen maar nog niet is ge ëxecuteerd, om een gevangene die gemarteld wordt en om GENU Verkrijgbaar bij: penstraat 10 - Hulst Tel. 01140-12214 dstraat16-Terneuzef Tel. 01150-12337 )oor Wim van Leest RALIË is in de ogen peel popliefhebbers een kontwikkeld gebied. ]kale invloed heeft dat pent niet en maar Jjesmaat slagen pïlische (en Nieuwzee- Je) groepen erin hier |te dringen. In de jaren H slaagden The Bee |en de Easy Beats erin. was het geruime tijd I het eind van de jaren pg maakte vooral IC indruk met onge- 'elde hardrock, die tot 'en zijn aanhang heeft jen. Split Enz heeft "tijd wel een trouwe lng gehad, maar groot jroep hier nooit gewor- as toen Tim Finn een Ppee maakte kwamen P grote hits. Enz is in- f teneinde. Even Men at Work er met Jetige pop in hier hits pen, maar groter dan yrmaat van een een- j'eg werd ook die jliiet. Jlaatste jaren probeert een aantal Australi- Tjoepen hier voet aan jond te krijgen. Mid- |0'1 tracht publiek te met compromisloze -achtige rock, er is een Australische garage- dat hier min of r' eultótatus heeft en ast Nick Cave heeft e status van alter- P.superster bereikt. van de leukste groe- j Australië is op dit moment Mental as Any thing. Die groep leverde een zeer sterke elpee af met 'Fundamental' en de single 'Live it up' dreigde even een hit te worden. Op Hemel- vaartdag 8 mei presenteert Mental as Anything zich aan het Nederlandse festivalpu- bliek op het jaarlijkse Lo chem-festival. Een tijdje geleden was Mental As Anything in het land om o.a. een clip voor Countdown te maken en de pers te spreken. Bij die gele genheid praatte ik met Greedy Smith, schrijver van o.a, 'Live it up' en zanger/ toetsenist van de band. Mental As Anything be staat uit vijf man (kunststu denten) en had in Australië van begin af aan succes met de elpees 'Get Wet', 'Espresso Bongo', 'Cats and dogs', 'Creatures of Leisure' en momenteel 'Fundamen tal'. De muziek van Mental As Anything heeft zijn wor tels in de jaren zestig en heeft de 'klassieke' popsong hoog in het vaandel staan. Daarnaast is er in de muziek veel ruimte voor humor en is de groep pretentieloos zon der ook maar iets aan zeg gingskracht in te boeten. Hoe raakte Mental As Anything in de popmuziek en bijvoorbeeld op een festi val als dat van Lochem ver zeild Greedy Smith: „We heb ben nooit de bedoeling ge had een professionele band te worden. Het enige profes sionele dat we aanvankelijk hadden, was om door mu ziek maken in kroegen drankjes gratis te krijgen. Een paar vrienden van ons begonnen rond '79 een pla- tenmaatschappijtje en wij moesten min of meer als proefkonijn dienen. Het was bij ons nog niet opgekomen om een plaat te maken, laat staan dat we het idee dat we een band waren. We deden een een eepeeQe met drie kantjes: 'Mental As Any thing plays at your party'. Daarna zijn we alleen maar beroemder geworden. Het gekke is dat veel mensen denken dat we heel gevat en grappig zijn, maar we zijn gewoon niet zo serieus als anderen. Veel bands zouden zijn zoals als wij als ze maar van het idee afkwamen dat je een atmosfeer van ernst om je heen moet hebben." Jullie laatste elpee 'Fun damental' is een prima plaat. Hij ligt makkelijk in het gehoor en lijkt met het grootste gemak van de we reld gemaakt? „We hebben geprobeerd de plaat zo natuurlijk moge lijk te houden. Het meeste plezier beleven we aan mu ziek die op het podium goed te spelen is en waarmee je het publiek te lijf kunt. .'Fundamental' is simpel, al jzitten er wel gekke kronke- 'lingen in de teksten. Hoe makkelijker het is, hoe pret tiger het is. Muziek moet zo direct mogelijk zijn, zonder overigens goedkoop of cli ché-matig te worden." Richard Gottherer, be kend van o.a. Blondie, Ro bert Gordon, Go-Go's en Mental As Anything met rechtsboven Greedy Smith: „We hebben nooit de ambitie gehad rocksterren te zijn. Die houding helpt ons, al ziet trekt onze manager zich soms de haren uit het hoofd.fotocbs Joan Armatrading, deed de produktie. Heeft dat bijge dragen aan de kwaliteit van de plaat? „Er zit een leuk verhaal aan 'Fundamental' vast. Ri chard Gottherer speelde in de jaren zestig in The Stran- geloves. Dat bandje had suc ces met nummers als 'Sor row', dat David Bowie later gecovered heeft, 'I want candy' en 'My boyfriend's back', dat in de versie van de Shirelles een hit werd. Die Strangeloves droegen Ze bra-gestreepte jassen en be weerden dat ze uit Arm strong in Australië kwamen, maar ze waren New Yor kers. Armstrong in Austra lië. bestaat niet eens. Dus het was leuk om Richard nu eens echt naar Australië te halen en met hem een plaat te maken. Er zat een stukje rechtvaardiging in. Richard heeft nog steeds dat jaren zestig-gevoel om in drie mi nuten van alles te laten ge beuren. Hij bracht het beste in ons boven." Waarom wil een Australi sche band eigenlijk succes hebben in andere wereldde len „Dit soort trips zijn door de platenmaatschappij be taald, dus waarom niet, je ziet zo nog eels wat van de wereld. Maar zonder gek heid, het belangrijkste voor ons is platen maken. Na een maand of acht ben je niet meer tevreden over je laat ste plaat. De worst die je je zelf voorhoudt, is dat de vol gende plaat nog beter moet worden. Maar om platen te kunnen verkopen moet je overzee, want in Australië zijn niet genoeg platenko pers om je op termijn be staansrecht te verschaffen." Hier in Europa hoor je nogal eens de kritiek dat Australische muziek ouder wets is. „Ik weet niet of dat zo is. Onze muziek is in ieder ge val niet ouderwets, maar we proberen niet modieus te zijn. De muziekscene in Australië zit anders in elk aar. Mensen zijn bands trouw en letten niet zozeer op de songs. Je bouwt er een publiek op. Concerten zijn er het belangrijkste. Van pla ten kun je er niet leven. De meeste groepen zijn live bands. Er wordt nauwelijks moderne elektronische ap paratuur gebruikt. Toen ik onlangs in Engeland was, zak ik dat het daar totaal anders is. Daar is het vooral op plaatprodukties toege spitst en zijn concerten veel minder belangrijk." De leden van Mental As Anything leerden elkaar op de kunstacademie kennen. Daarmee is de groep de zo veelste band (Stones, Roxy Music e.a.), die vanuit de kunstacademie de wereld tracht te veroveren. „Eigenlijk zijn we kunst schilders en geen muzikan ten. Onze ouders denken nog steeds dat we eens kunst schilders zullen zijn. Voor kunststudenten maken we simpele muziek. We willen per se geen art rock. We ma ken muziek voor kunststu denten voor de momenten dat ze niet serieus willen zijn. Ik heb overigens een afdoende theorie bedacht voor het feit dat er zoveel kunststudenten in de pop- rw SPR KI HbKKbACTIF. WIM VAN LEEST muziek zitten. De reden is dat je op een kunstacademie niet veel hoeft te schrijven of te studeren. Je maakt per week een paar schilderijen of tekeningen en dat is ge noeg. Als je een beetje mo dern te werk gaat, ben je in een uurtje klaar en dan doe je dus dat wat voor een vol waardige kunstopleiding wordt verwacht. De andere 38 uur van de week zit je in de kroeg. Je hebt geen geld om je drank te betalen dus ga je een bandje beginnen om gratis drank te verdie nen. Dat is ons ontstaans- verhaal en ik denk dat voor meer bands opgaat. De kunstacademie is een op vanghuis voor teenagers die nog niet weten wat ze willen gaan doen. We hebben nooit de ambitie gehad rockster ren te zijn. Die houding helpt ons, al ziet trekt onze manager zich soms de haren uit het hoofd." Wat heeft Australië de popliefhebbers te bieden? „Zijn isolement vooral. Op een bepaalde manier zijn we puurder dan de muzikanten in Europa of Amerika. Live muziek is bij ons het belang rijkste en we maken ons minder zorgen om image en video's. Je moet je bij ons op het toneel waar maken. Daarnaast is er bij ons een meer relaxte houding ten opzichte van de muziek. De muziek is niet het belang rijkste, het plezier van mu- ziekmaken staat voorop." Wat gaat er met Mental As Anything gebeuren, zijn er grote doelen? „We gaan gewoon door. We zijn niet gefixeerd op grote hits maken. Het be langrijkste voor is steeds be tere platen te maken, fouten uit het verleden te corrige ren en dat dan vooral voor de persoonlijke bevrediging. In Engeland zag ik dat de top veertig een soort god was. De toestand daar staat bol van de concurrentie, ze zijn gek daar." Laaste vraag, is Greedy je echte naam? „Nee, nee, ik werd Greedy genoemd, omdat ik eens een keer te veel at. Ik kreeg die naam voor een enkele keer me te buiten gaan. Mijn echte naam is Andrew. Ook niet dynamische hé. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Joe Jackson, 19 mei in Brussel (Vorst Nationaal) en 21 mei en 22 mei in Rotterdam (Ahoy) Laurie Anderson, 7 en 8 mei in Amsterdam (Carré) en 30 mei in Nijmegen (Vereeniging) Jesus Mary Chain, Cult, Cure, Fine Young Canibals, Water boys e.a., 19 mei in Geleen (Pink- pop) Queen, 11 en 12 juni in Leiden (Groenoordhal) Topper Headon, 13 mei in Rot terdam (Arena) Depeche Mode, 24 mei in Rotter dam (Ahoy) Billy Bragg, Mental as Any thing, Frankie Miller, Gin on the rocks, Nina Hagen, Manu Di- bango, Big Country, 8 mei in Lo chem (festival) Waterboys, Robert Cray, Lloyd Cole and the commotions, Sim ply Red, Simple Minds, 5 juli in Torhout en 6 juli in Werchter. If Cl- zii er XX dc le- n- >e- ;al iji li ra >e- 11 II [O X

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19