Qyi
I
IDEREI
T
Amnesty-dag
bij de Avro
Hoera,3fbto's extra! Mqxi!
'e zijn gewoon niet zo
irieus als de anderen'
ar Quartz]
©©©[ft
AAK
DONE)
45.0I
16.7!
5
24.7!
AGENDA
t
<KING,
ORT
)ERDAG-
IEDINGEI
Theo Stokkink regisseert satirisch hoorspel:
KIJKERS KUNNEN MEEDOEN AAN SCHRIJFACTIES
AGFA
DOM
- en
laanderen
L-SLIJTERIJ
parfumerie
sidssalon
[én ding is zeker,
lachen zal er wor-
L Er zitten men-
in de zaal die bij
Ijl opname op aan-
■zing gaan lachen.
|de tekst is precies
rigegeven op
In heel Europa verkrijgbaar.
nt-Jansteen
2635
oor uw feestjes
dranken!!
Cental As Anything op Lochem-festival
A^DAG 6 ME11986
CL
,Ik moet zeggen dat het katholicisme
in elk geval voor je muzikale
ontwikkeling een goed geloof is
Frans Fiselier, bas-bariton
DEAU met inhoud
ian Dior CADEAU
SUEBOX
t.w.v. 75-
UIVER
ir Mart van der Sanden
like momenten dat
at gebeuren".
j,eo Stokkink heeft het
pre voor het onzekere ge-
ten. Zijn satirisch hoor-
i in vijf delen 'Catshuis,
iranciers achterom' on-
ting vorige week op de
B-radio zijn vuurdoop,
een plat op de bek gaan
f gebrek aan spontane
ktie uit het publiek was
lis niet bij. Geen kwestie
[onzekerheid, zegt regis-
stokkink, maar een po-
- om het hoorspel te ver-
ndigen.
'Catshuis' wordt de po-
Jke actualiteit rond de
kiezingen in mei mild sa-
ich gevolgd. De KRO
digde het programma
zonder poeha aan als
[Nederlandse radioversie
Spitting Image, de
ise poppenshow waarin
fici en showtoppers ge-
jjloos in hun hemd wor-
[gezet.
gtentieus
Pie vergelijking is
izinnig pretentieus",
it Stokkink toe. „Ook bij
■spelen acteurs de rol van
pnd die bekend is uit de
Kek. In zoverre gaat de
ielijking op. Maar of wij
Tdat niveau van satire
en halen, weet ik niet",
fatshuis' is in ieder geval
Ier. Stokkink: „Daar zijn
hele goede redenen voor.
ting Image wordt door
|iPRO uitgezonden, een
ep met een heel andere
jerban dan de KRO. Bo-
feien moet 'Catshuis' pas-
'in de formule van Radio
en familiezender, dus
It het voor een breed pu-
lek geschikt zijn. We zitten
pn andere hap-snappro-
na's die over het alge-
t niet zo ambitieus zijn.
boet ervan uitgaan dat
publiek alleen de koppen
je krant heeft gelezen,
«iccent zal eerder liggen
pmedy dan op satire. We
ten wel de spot met
pen, maar niet met de
eling hen te kwetsen."
'Er is een kleine
kans dat 't lukt
De Frisse Jongens Titus en Bavo schrijven actuele poli
tieke grappen.
'IEGELTJE CADEAU.
- 01 140-14133
shoudster
.e aflevering speelt zich
Jhet Catshuis, de ambts-
jtig van de minister-
Theo Stokkink heeft een lange staat van dienst
als maker van pop- en kunstprogramma's. Om
het gemis aan satire op radio en tv op te vangen
bedacht hij 'Catshuis, leveranciers achterom',
een satirisch hoorspel, waarin de politieke ac
tualiteit rond de verkiezingen wordt gevolgd.
Vrijdagmiddag om 15.03 uur is de tweede afle
vering te beluisteren op Radio 2. Regisseur Theo
Stokkink legt uit wat de luisteraar ervan mag
verwachten.
president. De huishoudster
van het Catshuis bestuurt in
feite het land, omdat Lub
bers nooit aanwezig is en
zijn vrouw volledig wordt
ondergesneeuwd. In het
Catshuis is het een zoete in
val; bekende, en onbekende
figuren bellen regelmatig op
of staan ineens aan de deur.
Stokkink: „Mevrouw Kok
zal ooit eens op de bel druk
ken en proberen binnen te
kijken of het meubilair haar
wel aanstaat, voor het geval
haar man premier wordt.
Minister Van Aardenne zal
een keer komen aanzetten
met archieven die de eerste
80 jaar niet mogen worden
ingezien. In de eerste afleve
ring zit waarschijnlijk een
belegering door omroep
mensen uit Hilversum. Elke
politicus is geil op publiciteit
en dus met een natte vinger
te lijmen. Door hun 'geil
heid' springen politici in op
elk verzoek van de omroep.
Of ze nu te kakken worden
Theo Stokkink: regisseur
van 'Catshuis'.
- FOTO'S ARCHIEF DE STEM
gezet of moeten opdraven in
hun onderbroek, het doet er
niet toe. Ze zijn er, ze staan,
in de belangstelling en dat is
wat ze op dit moment nodig
hebben. Daarover kun je
ontzettend veel grappen ma
ken."
Die grappen worden ver
zonnen door een team van
vijf mensen: Titus van Tiel
Groenestege, Bavo Galama
(samen het cabaretduo
Frisse Jongens), Jack Spij
kerman, Chris Houtman en
Dick van den Heuvel. „Ik
heb niet de voor de hand lig
gende mensen aangezocht",
zegt Stokkink. „Die zijn el
ders druk bezig. Je kunt hun
niet halverwege het seizoen
vragen even vijf afleverin
gen satire te schrijven.
Iemand als Jack Gadellaa
zit aan de stamtafel bij VA-
RA's Rooie Haan. Die om
roep moet al genoeg moeite
doen om dat een leuk pro
gramma te laten blijven.
Fred Florusse en Jacques
Klöters, die de techniek van
het grappen maken ook on
der de knie hebben, waren
evenmin beschikbaar. Ik wil
niet zeggen dat je dan bij
tweede garnituur uitkomt,
maar wel bij nieuwe mensen
die je een kans wil geven."
Stokkink schrijft zelf niet
mee. Hij schrapt in de tek
sten, corrigeert en komt met
ideeën. „Ik heb in deze jonge
groep voldoende overwicht
om dat zonder tegenstand te
doen. Dat kun je voor een
deel aan onzekerheid van de
tekstschrijvers wijten, maar
anderzijds kan mijn analyse
van een tekst ook zo scherp
zijn dat ze meteen erkennen
dat ze fout zitten", aldus
Stokkink.
De afleveringen worden
een paar uur van te voren
opgenomen in de studio.
Volgens Stokkink niet om de
band nog te kunnen afluis
teren en te kunnen ingrij
pen, wanneer de makers in
de ogen van de KRO-leiding
te ver zijn gegaan. „De enige
reden is dat Catshuis zit in
geklemd tussen andere pro
gramma's en dus precies op
maat moet worden gesne
den."
„Ach", zegt Stokkink, „er
is een kleine kans dat het
mislukt, er is een kleine
kans dat het lukt en alles
wat daartussen zit is grijs".
Haan
Door onze rtv-redactie
HILVERSUM/AMSTERDAM
- Amnesty International, de
wereldwijde organisatie die
opkomt voor de mensenrech
ten, bestaat eind mei 25 jaar.
Reden voor een feestje is er
eigenlijk niet, want het besef
dat Amnesty meer dan ooit
bestaansrechten heeft kan niet
tot vreugde stemmen.
Men dacht aanvankelijk
aan een soort 'Een voor Afri
ka', maar dan voor een jarige
mensenrechtenorganisatie. Na
contacten met de omroepen
bleek een gezamelijk tv-avon-
tuur niet haalbaar. De Avro
toonde wel belangstelling om
een avondvullend programma
over Amnesty International te
maken.
Vrijdag (9 mei) is het dan zo
ver. Om 10.00 uur 's morgens
begint op Radio Vijf een door
Karei van de Graaf en Cathe
rine Keyl gepresenteerd pro
gramma. Tot drie uur 's mid
dags praten beiden met des
kundigen, artsen, vertegen
woordigers van Amnesty en
met inmiddels vrijgelaten po
litieke gevangenen. Het geva
rieerde programma, waar pu
bliek welkom is, wordt life
verzorgd vanuit Studio 1.
De radio-uitzending over
Amnesty wordt besloten met
een speciale aan de mensen
rechtenorganisatie gewijde
aflevering van het door jonge-
iemand die spoorloos verdwe
nen is. De kijkers en de aan
wezigen in de zaal (er zijn nog
volop kaarten verkrijgbaar)
worden opgeroepen om de
autoriteiten in de betrokken
vier landen te schrijven met
het verzoek de gevangene vrij
te laten, de executie niet'uit te
voeren of de martelingen te
staken.
Amnesty werkt volgens dat
principe. Een gewetensgevan
gene wordt geadopteerd door
Amnesty. Er zijn over de hele
wereld basisgroepen die de
autoriteiten van een land be
stoken met verzoeken om bij
voorbeeld vrijlating. Tijdens
de tv-uitzending kan iedereen
dergelijke verzoeken richten
aan de ambassades van de be
trokken landen. De PTT werkt
aan deze actie mee.
Door de kijker actief bij het
werk van Amnesty te betrek
ken hoopt de mensenrechten
organisatie veel blijvende
steun te verwerven. Er is een
informatielijn (06-4100) ge
opend voor belangstellende
kijkers.
Tijdens de jubileumuitzen
ding is ook ruimte voor muzi
kale intermezzo's. Chris Rea,
Patty Labelle, Conny Stuart,
Rob de Nijs, Theo Olof, Gra
ham Nash, Danny de Munk,
Liesbeth List en Louis van
Dijk zijn de voornaamste ar
tiesten die het Amnesty-lus
trum komen opluisteren.
ren gemaakte programma
Mignon. De jeugdige pro
grammamakers zullen de in
terviews verzorgen, zelf ge
schreven gedichten voordra
gen en speciaal voor de gele
genheid gecomponeerde lied
jes vertolken.
Documentaire
Het tv-programma valt in
twee delen uiteen. Tussen 16.30
uur en 18.30 uur wordt er een
documentair programma uit
gezonden. Dat begint met een
half uurtje van Karei van de
Graaf die met jongeren praat
over Amnesty International.
Tot aan het vaste blok met
jeugdprogramma's en jour
naal, zijn er twee films te zien.
Eén over het werk van Am
nesty International met veel
authentieke beelden, hoewel
de allerschokkenste er van
wege het vroege uitzenduur
uitgesneden zijn. En één over
het lot van een politieke ge
vangene en zijn gezin.
Om 20.40 is Amnesty dan
weer terug op het scherm.
Vanuit het Congresgebouw in
Den Haag wordt door Ria Bre
mer en Mark Blaisse het
eigenlijk jubileumprogramma
gepresenteerd. Tot in de kleine
uurtjes - 'het wordt beslist na
twaalven, zegt de Avro -
wordt aandacht besteed aan
het werk van Amnesty. Dat
gebeurt aan de hand van vier
door Amnesty geselecteerde
'gevallen'. Het gaat daarbij om
gevangenen uit Zuid-Korea,
de DDR, Guatemala en Iran.
Elke gevangene staat voor een
van de vier voornaamste
schendingen van de mensen
rechten waarvoor Amnesty op
de bres staat.
Vier gevallen
Het gaat dus om een poli
tieke gevangene, om een ge
vangene die de doodstraf heeft
gekregen maar nog niet is ge
ëxecuteerd, om een gevangene
die gemarteld wordt en om
GENU
Verkrijgbaar bij:
penstraat 10 - Hulst
Tel. 01140-12214
dstraat16-Terneuzef
Tel. 01150-12337
)oor Wim van Leest
RALIË is in de ogen
peel popliefhebbers een
kontwikkeld gebied.
]kale invloed heeft dat
pent niet en maar
Jjesmaat slagen
pïlische (en Nieuwzee-
Je) groepen erin hier
|te dringen. In de jaren
H slaagden The Bee
|en de Easy Beats erin.
was het geruime tijd
I het eind van de jaren
pg maakte vooral
IC indruk met onge-
'elde hardrock, die tot
'en zijn aanhang heeft
jen. Split Enz heeft
"tijd wel een trouwe
lng gehad, maar groot
jroep hier nooit gewor-
as toen Tim Finn een
Ppee maakte kwamen
P grote hits. Enz is in-
f teneinde. Even
Men at Work er met
Jetige pop in hier hits
pen, maar groter dan
yrmaat van een een-
j'eg werd ook die
jliiet.
Jlaatste jaren probeert
een aantal Australi-
Tjoepen hier voet aan
jond te krijgen. Mid-
|0'1 tracht publiek te
met compromisloze
-achtige rock, er is een
Australische garage-
dat hier min of
r' eultótatus heeft en
ast Nick Cave heeft
e status van alter-
P.superster bereikt.
van de leukste groe-
j Australië is op dit
moment Mental as Any
thing. Die groep leverde een
zeer sterke elpee af met
'Fundamental' en de single
'Live it up' dreigde even een
hit te worden. Op Hemel-
vaartdag 8 mei presenteert
Mental as Anything zich aan
het Nederlandse festivalpu-
bliek op het jaarlijkse Lo
chem-festival.
Een tijdje geleden was
Mental As Anything in het
land om o.a. een clip voor
Countdown te maken en de
pers te spreken. Bij die gele
genheid praatte ik met
Greedy Smith, schrijver van
o.a, 'Live it up' en zanger/
toetsenist van de band.
Mental As Anything be
staat uit vijf man (kunststu
denten) en had in Australië
van begin af aan succes met
de elpees 'Get Wet',
'Espresso Bongo', 'Cats and
dogs', 'Creatures of Leisure'
en momenteel 'Fundamen
tal'. De muziek van Mental
As Anything heeft zijn wor
tels in de jaren zestig en
heeft de 'klassieke' popsong
hoog in het vaandel staan.
Daarnaast is er in de muziek
veel ruimte voor humor en is
de groep pretentieloos zon
der ook maar iets aan zeg
gingskracht in te boeten.
Hoe raakte Mental As
Anything in de popmuziek
en bijvoorbeeld op een festi
val als dat van Lochem ver
zeild
Greedy Smith: „We heb
ben nooit de bedoeling ge
had een professionele band
te worden. Het enige profes
sionele dat we aanvankelijk
hadden, was om door mu
ziek maken in kroegen
drankjes gratis te krijgen.
Een paar vrienden van ons
begonnen rond '79 een pla-
tenmaatschappijtje en wij
moesten min of meer als
proefkonijn dienen. Het was
bij ons nog niet opgekomen
om een plaat te maken, laat
staan dat we het idee dat we
een band waren. We deden
een een eepeeQe met drie
kantjes: 'Mental As Any
thing plays at your party'.
Daarna zijn we alleen maar
beroemder geworden. Het
gekke is dat veel mensen
denken dat we heel gevat en
grappig zijn, maar we zijn
gewoon niet zo serieus als
anderen. Veel bands zouden
zijn zoals als wij als ze maar
van het idee afkwamen dat
je een atmosfeer van ernst
om je heen moet hebben."
Jullie laatste elpee 'Fun
damental' is een prima
plaat. Hij ligt makkelijk in
het gehoor en lijkt met het
grootste gemak van de we
reld gemaakt?
„We hebben geprobeerd
de plaat zo natuurlijk moge
lijk te houden. Het meeste
plezier beleven we aan mu
ziek die op het podium goed
te spelen is en waarmee je
het publiek te lijf kunt.
.'Fundamental' is simpel, al
jzitten er wel gekke kronke-
'lingen in de teksten. Hoe
makkelijker het is, hoe pret
tiger het is. Muziek moet zo
direct mogelijk zijn, zonder
overigens goedkoop of cli
ché-matig te worden."
Richard Gottherer, be
kend van o.a. Blondie, Ro
bert Gordon, Go-Go's en
Mental As Anything met rechtsboven Greedy Smith:
„We hebben nooit de ambitie gehad rocksterren te zijn.
Die houding helpt ons, al ziet trekt onze manager zich
soms de haren uit het hoofd.fotocbs
Joan Armatrading, deed de
produktie. Heeft dat bijge
dragen aan de kwaliteit van
de plaat?
„Er zit een leuk verhaal
aan 'Fundamental' vast. Ri
chard Gottherer speelde in
de jaren zestig in The Stran-
geloves. Dat bandje had suc
ces met nummers als 'Sor
row', dat David Bowie later
gecovered heeft, 'I want
candy' en 'My boyfriend's
back', dat in de versie van de
Shirelles een hit werd. Die
Strangeloves droegen Ze
bra-gestreepte jassen en be
weerden dat ze uit Arm
strong in Australië kwamen,
maar ze waren New Yor
kers. Armstrong in Austra
lië. bestaat niet eens. Dus het
was leuk om Richard nu
eens echt naar Australië te
halen en met hem een plaat
te maken. Er zat een stukje
rechtvaardiging in. Richard
heeft nog steeds dat jaren
zestig-gevoel om in drie mi
nuten van alles te laten ge
beuren. Hij bracht het beste
in ons boven."
Waarom wil een Australi
sche band eigenlijk succes
hebben in andere wereldde
len
„Dit soort trips zijn door
de platenmaatschappij be
taald, dus waarom niet, je
ziet zo nog eels wat van de
wereld. Maar zonder gek
heid, het belangrijkste voor
ons is platen maken. Na een
maand of acht ben je niet
meer tevreden over je laat
ste plaat. De worst die je je
zelf voorhoudt, is dat de vol
gende plaat nog beter moet
worden. Maar om platen te
kunnen verkopen moet je
overzee, want in Australië
zijn niet genoeg platenko
pers om je op termijn be
staansrecht te verschaffen."
Hier in Europa hoor je
nogal eens de kritiek dat
Australische muziek ouder
wets is.
„Ik weet niet of dat zo is.
Onze muziek is in ieder ge
val niet ouderwets, maar we
proberen niet modieus te
zijn. De muziekscene in
Australië zit anders in elk
aar. Mensen zijn bands
trouw en letten niet zozeer
op de songs. Je bouwt er een
publiek op. Concerten zijn er
het belangrijkste. Van pla
ten kun je er niet leven. De
meeste groepen zijn live
bands. Er wordt nauwelijks
moderne elektronische ap
paratuur gebruikt. Toen ik
onlangs in Engeland was,
zak ik dat het daar totaal
anders is. Daar is het vooral
op plaatprodukties toege
spitst en zijn concerten veel
minder belangrijk."
De leden van Mental As
Anything leerden elkaar op
de kunstacademie kennen.
Daarmee is de groep de zo
veelste band (Stones, Roxy
Music e.a.), die vanuit de
kunstacademie de wereld
tracht te veroveren.
„Eigenlijk zijn we kunst
schilders en geen muzikan
ten. Onze ouders denken nog
steeds dat we eens kunst
schilders zullen zijn. Voor
kunststudenten maken we
simpele muziek. We willen
per se geen art rock. We ma
ken muziek voor kunststu
denten voor de momenten
dat ze niet serieus willen
zijn. Ik heb overigens een
afdoende theorie bedacht
voor het feit dat er zoveel
kunststudenten in de pop-
rw
SPR
KI HbKKbACTIF. WIM VAN LEEST
muziek zitten. De reden is
dat je op een kunstacademie
niet veel hoeft te schrijven
of te studeren. Je maakt per
week een paar schilderijen
of tekeningen en dat is ge
noeg. Als je een beetje mo
dern te werk gaat, ben je in
een uurtje klaar en dan doe
je dus dat wat voor een vol
waardige kunstopleiding
wordt verwacht. De andere
38 uur van de week zit je in
de kroeg. Je hebt geen geld
om je drank te betalen dus
ga je een bandje beginnen
om gratis drank te verdie
nen. Dat is ons ontstaans-
verhaal en ik denk dat voor
meer bands opgaat. De
kunstacademie is een op
vanghuis voor teenagers die
nog niet weten wat ze willen
gaan doen. We hebben nooit
de ambitie gehad rockster
ren te zijn. Die houding
helpt ons, al ziet trekt onze
manager zich soms de haren
uit het hoofd."
Wat heeft Australië de
popliefhebbers te bieden?
„Zijn isolement vooral. Op
een bepaalde manier zijn we
puurder dan de muzikanten
in Europa of Amerika. Live
muziek is bij ons het belang
rijkste en we maken ons
minder zorgen om image en
video's. Je moet je bij ons op
het toneel waar maken.
Daarnaast is er bij ons een
meer relaxte houding ten
opzichte van de muziek. De
muziek is niet het belang
rijkste, het plezier van mu-
ziekmaken staat voorop."
Wat gaat er met Mental
As Anything gebeuren, zijn
er grote doelen?
„We gaan gewoon door.
We zijn niet gefixeerd op
grote hits maken. Het be
langrijkste voor is steeds be
tere platen te maken, fouten
uit het verleden te corrige
ren en dat dan vooral voor
de persoonlijke bevrediging.
In Engeland zag ik dat de
top veertig een soort god
was. De toestand daar staat
bol van de concurrentie, ze
zijn gek daar."
Laaste vraag, is Greedy je
echte naam?
„Nee, nee, ik werd Greedy
genoemd, omdat ik eens een
keer te veel at. Ik kreeg die
naam voor een enkele keer
me te buiten gaan. Mijn
echte naam is Andrew. Ook
niet dynamische hé.
De agenda voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Joe Jackson, 19 mei in Brussel
(Vorst Nationaal) en 21 mei en 22
mei in Rotterdam (Ahoy)
Laurie Anderson, 7 en 8 mei in
Amsterdam (Carré) en 30 mei in
Nijmegen (Vereeniging)
Jesus Mary Chain, Cult, Cure,
Fine Young Canibals, Water
boys e.a., 19 mei in Geleen (Pink-
pop)
Queen, 11 en 12 juni in Leiden
(Groenoordhal)
Topper Headon, 13 mei in Rot
terdam (Arena)
Depeche Mode, 24 mei in Rotter
dam (Ahoy)
Billy Bragg, Mental as Any
thing, Frankie Miller, Gin on the
rocks, Nina Hagen, Manu Di-
bango, Big Country, 8 mei in Lo
chem (festival)
Waterboys, Robert Cray, Lloyd
Cole and the commotions, Sim
ply Red, Simple Minds, 5 juli in
Torhout en 6 juli in Werchter.
If
Cl-
zii
er
XX
dc
le-
n-
>e-
;al
iji
li
ra
>e-
11
II
[O
X