*zier. HOLLYWOOD DRAAIDE TIEN JAAR OM 'FIRST BLOOD' HEEN Japans epos verbeeldt zinloosheid van oorlog ook in de BIOSCOOP Rambo 3: nieuwe klus van 15 miljoen dollar voor Stallone SKODA OSCAR-WINNAAR RANVOL SCHOONHEIDEN WREEDHEID VRIJDAG 2 ME11986 T2 PAGINA GIDS 1 ff Speelfilms op tv neer het zakelijke met d u naar de dichtstbij- nefrit in de Traveller van ilen. Uw zakelijk instinkt mr )E TOEKOMST. Buitenlands geld Waanzinnige yfS- ZATERDAG Crime Busters (Italië 1976, Ned. 1, 23.30 uur). Het duo Bud Spencer en Terence Hill als twee po litiemannen tegen wil en dank. Skyjacked (USA 1972, Did. 1, 23.50 uur). Vlieg tuigkaping met Charlton Heston in de pilotenrol. Rampenfilm van John Guillermin. La venere dei pirati (Ita lië 1960, Did. 2, 15.45 uur). Piraten in de 16de eeuw. Met Massimo Gerato en Gianna Maria Canale. Uno sceriffo extraterre- stre poco extra e molto terrestre (Italië 1978, Did. 2, 20.15 uur). Sheriff Bud Spencer raakt bevriend met een buitenaards we zen. Stir (Australië 1980, Did. 2, 23.05 uur). Film over een Australische gevan genisopstand in 1974. Met Bryan Brown. Easter Parade (USA 1948, Did. 3 WDF, 22.25 uur). Musical van Irving Ber lin met Fred Astaire en Judy Garland. Imitation of life (USA 1934, België 1, 16.00 uur). Vrouw neemt negerin in huis die beschikt over een fantastisch recept. Met Claudette Colbert en Louise Beavers. ZONDAG Lad: a dog (USA 1962, Did. 1, 14.45 uur). Ver lamd meisje krijgt door de hond van de buren haar levensmoed en ge zondheid terug. Under the vulcano (USA 1983, Did. 2, 21.05 uur). Verfilming door John Huston van de roman van Malcolm Lowry over de laatste 24 uur van een aan de drank geraakte diplomaat. Met Albert Finney. Paisa (Italië 1946, Did. 2, 23.10 uur). Episodenfilm van Roberto Rossellini over de slotfase van de Tweede Wereldoorlog in Italië. MAANDAG De ijssalon (Nederland 1985, Ned. 1, 20.28 uur). Film over Duitse overval op een Amsterdamse ijs- salon in 1941. Met Gerard Thoolen, Renée Souten- dijk en Bruno Ganz. Re gie: Dimitri Frenkel Frank. The Blues Brothers (USA 1980, Ned. 2, 19.27 uur). Harde humor, kapotte auto's en bluesmuziek. Dan Aykroyd en John Belushi in film van John Landis. DINSDAG Carry on constable (En geland 1960, Did. 2, 20.20 uur). Film uit de Carry on-serie over vier politie- kadetten, die ervaren col lega's moeten vervangen. Met Sidney James en Eric Barker. WOENSDAG The plumber (Australië 1980, Ned. 1, 20.45 uur). Opdringerige loodgieter verstoort het leven van een antropologe. Duel in the sun (USA 1946, Did. 1, 23.45 uur). Western van King Vidor rond Jennifer Jones als een half-Indiaanse, op wie twee neven, Gregory Peck en Joseph Cotton, verliefd worden. Liebe 47 (W.-Duitsland 1948, Did. 2, 22.05 uur). Twee mensen, die zelf moord willen plegen. L'amour par terre (Frankrijk 1984, Did. 3, 22.30 uur). Spel tussen fantasie en werkelijkheid van Jacques Rivette met Geraldine Chaplin en Jane Birkin in de belang rijkste rollen. DONDERDAG Two for the road (Enge land 1967, Did. 1, 16.10 uur). Audrey Hepburn en Albert Finney kijken tij dens een tocht door Frankrijk terug op hun mislukt huwelijk. King of kings (USA 1960, Did. 2, 16.20 uur). Specta- kelfilm over het leven van Christus met Jeffrey Hunter en Siobhan McKenna. Obsession (Engeland 1949, Did. 3,20.15 uur). Ja loerse arts wil minnaar van zijn vrouw uitscha kelen. Robert Newton in thriller van Edward Dmytryk. Summer Holiday (Enge land 1963, België 1, 15.30 uur). Muziekfilm van Pe ter Yates, waarin Cliff Richard met een dubbel dekker door Europa trekt en zingt. De trage opmars van John Rambo de hardhandige sheriff Teasle en de begrijpende pelotons commandant Trautman, aan wie Rambo aan het einde van de film zijn wapentuig toever trouwt. Na bijna een jaar kreeg Co lumbia Pictures ineens haast met het in produktie nemen van 'First Blood'. Omdat Brooks niet tevreden was met het script en hij bovendien de handen vol had aan 'Bite the Bullit' en 'Looking for Mr Goodbar', trok Columbia de opdracht in. Moe van het wachten op het einde van de Vietnam-oorlog verkocht deze droomfabrikant zijn rechten voor 125.000 dol lar door aan Warner Brothers, een naast de deur wonende concurrent in Burbank, Los Angeles. Warner nam voor de regie Martin Rit in de arm. Voor de hoofdrol vond men niemand beter geschikt dan Robert De Niro. Geruchten willen echter dat Clint Eastwood het script ook in handen kreeg. Kan best, want deze superster krijgt nu eenmaal ongevraagd elk film script toegezonden. Zijn naam alleen is goed genoeg voor een voorschot van tien miljoen, dollars uiteraard. Voor regisseur Ritt was de figuur Rambo geen enkel pro bleem. „Moord is nooit goed te praten. Dus weigerde ik van Rambo een held te maken. Ik beschouw hem meer als een arme klootzak die zich ineens met tomeloos geweld losmaakt uit de hoek waarin hij door geüniformeerde schoften ge dreven is." Sydney Pollack werd ingeschakeld om het script op te poetsen. Volgens hem was - we zitten nu met de speurtocht in de lente van 1975 - juist Steve McQueen geknipt voor Rambo. Blijkbaar werd er stevig ge leurd met deze geflipte Viet- nam-veteraan, want de vol gende regisseur Martin Breg- man ('Serpico' en 'Dog Day Het open einde van 'First Blood': John Rambo geeft zich over. In september gaat Rambo weer op oorlogspad. Waarheen weet 'Hollywood' nog niet. - foto archief de stem Nog deze zomer begint men met 'Rambo III', een keiharde klus waar Sylvester Stallone minstens 15 miljoen dollar voor opstrijkt. Wat weinigen weten is het ge- leur met Rambo langs bijna alle film studio's in Hollywood voordat 'First Blood' in 1982 in première ging. Weini gen weten dat er tientallen acteurs vóór Stallone met het filmscript zijn bena derd, uiteenlopend van Clint Eastwood, Al Pacino tot John Travolta. Afternoon') rende onmiddel lijk naar zijn vriendje Al Pa cino. Maar die zag niets op wekkends in 'First Blood'. Pa cino omschreef het boek als 'a dark piece', waarvoor hij geen enkele sympathie kon opbren gen. Na de Amerikaanse aftocht uit Saigon, april 1975, durfde geen geen filmbaas als eerste een Vietnam-film op de pro- duktielijst te zetten. Daarvoor was de schaamte te groot. En lagen de echte Vietnam-vete- ranen vooralsnog alleen met zichzelf overhoop. In 1977, net toen Burt Lan caster de moed had om een hoofdrol te spelen in de eerste kritische Vietnam-film 'Go Tell It To the Spartans', kreeg producent William Sackheim het beduimelde script van 'First Blood' op zijn bureau. Voor hem stond vast dat John Rambo een jonge All Ameri can Boy was. geflipt terugge keerd uit een verloren oorlog. Dus liet hij John Travolta op draven, anno 1977 het idool van Hollywood tot Hilversum. Voor de rol van commandant Trautman belde bij George C Scott en Gene Hackman. Charles Durning leek de rol van sheriff op het lijf geschre ven. Na acht maanden zwoegen op een aanvaardbaar script - volgens Sackheim was 'First Blood' niet meer dan een mis verstand tussen twee man netjesputters - verdween Rambo weer in de bak 'Bewa ren'. Lauwe interesse van ac teurs, te weinig geld van de filmbazen, Hollywoods angst om voorop te lopen in een ver late parade voor de Vietnam- veteranen; zie daar de valkui len in de trage opmars van John Rambo. Enige tijd later stond regis seur John Frankenheimer zich te verkneukelen boven een doorslag van 'First Blood', waarvoor hij samen met pro ducent De Haven 25000 dollar optie-rechten had betaald aan Warner Bros. Ineens leek de voor-produk- tie de goede kant op te lopen. Michael Douglas en Nick Nolte waren in principe bereid voor de hoofdrol. Het script kreeg - in tegenstelling tot het oor spronkelijke verhaal - een open einde. Rambo zou in le ven blijven. Hem doden kost alleen maar geld Eind 1979 stroopte Carolco, een even jong als ongeduldig filmproduktieteam, Holly wood af op zoek naar een script waarmee men Zijn visi tekaartje kon afgeven. Een maal bij Warner kocht Ca rolco 'First Blood' op voor 375.000 dollar. Het tij was bo vendien gunstig voor Viet nam-films. 'Apocalypse Now' en 'Coming Home' hadden de eerste klappen uitgedeeld uit naam van de vergeten vetera nen. Andrew Vajna, een van de oprichters van Carolco, legt uit: „Vietnam was de schaamte voorbij. Maar nog niet zover dat we blind de held van het boek konden volgen. Rambo mocht namelijk niet overkomen als een krankzin nige moordenaar, maar meer als een slachtoffer van onge wenste omstandigheden." Daar Vajna in Rambo gelij kenissen zag met Rocky stond de naam van de hoofdrolspeler van meet af aan buiten kijf: Michael Sylvester Stallone. Die greep deze kans met beide handen aan. Zijn carrière zat stevig in het slop. Afgezien van zijn twee Rocky-spetters was hij op zijn gezicht gegaan met 'F.I.S.T.', 'Nighthawks' en 'Victory'. Stallone trok zich de hele zomer van 1981 terug om vooral veel dialogen weg te strepen uit het Rambo-ver- haal. In de oorspronkelijke versie is John Rambo mans genoeg om bijna twintig blad zijden lang een tirade af te steken over de schandalige be handeling van hem en zijn lot genoten. Stallone is niet zo'n prater. Hij veranderde zelfs even de titel in 'Once a Hero'. Na zeven versies schoof Ca rolco Stallones laatste versie toch even door naar Larry Gross. Deze doorgewinterde scenario-schrijver van films als '48 Hours' en 'Streets of Fi re' veranderde het slot. Vol gens hem behoorde Rambo wel degelijk te sterven. „Deze veteraan verdiende niet an ders dan een tragisch einde." Maar Carolco zocht een visi tekaartje, geen bidprentje. November 1981 lag er acht tien miljoen dollar klaar voor de verfilming van 'First Blood', die nu wereldwijd 120 miljoen dollar heeft opgele verd. 'Rambo' ofwel 'First Blood Part II' veegde finan cieel de vloer aan met de wei felaars van Hollywood: op brengst dik 200 miljoen dollar. Logisch dat men zich bij Ca rolco, nu een poenige film maatschappij zetelend op de negende verdieping van een glazen toren aan Sunset Bou levard, suf peinst over een derde eenmansoorlog van John Rambo. „We hebben nog geen idee waar we Stallone nu op af moeten sturen", grijnst Amy Kastens, woordvoerdster van Carolco, „maar Rambo III' gaat begin september in pro duktie." 'The Jewel of the Nile', ko misch fantasie-avontuur van Lewis Teague, is ge prolongeerd in Grand Theater in Breda en in Rex in Antwerpen. Spectacu laire achtervolgingen met Michael Douglas en Kath leen Turner in de woestijn. Een vervolg op het geesti ger 'Romancing the Stone' van Robert Zemeckis. 'Out of Africa' van Syd ney Pollack, gebaseerd op het leven van de schrijfster Karen Blixen, blijft in Grand Theater in Breda, City 2 in Roosendaal, Cine- m'actueel 2 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Meryl Streep speelt een prachtige hoofdrol in een verder nogal oppervlakkige film, waarin Robert Redford als Karen's Britse minnaar ongeloofwaardig over komt. Mignon in Breda, Cine- m'actueel 3 in Bergen op Zoom, Luxor in Terneuzen en Grand in Goes gaan door met de zwarte kome die 'Mama is boos' van Ruud van Hemert. Met Pe ter Faber en Geert de Jong als strijdend echtpaar. 'De Aanslag' van Fons Rade makers is te zien in City 1 in Roosendaal en de Nobe- laer in Etten-Leur (zon dagavond). Cinesol 1 in Breda brengt 'Life of Brian' van het Monty-Pythonteam té- rug. Kluchtige satire op het leven van Christus. Ci nesol 2 prolongeert op nieuw 'Abel', de bijzondere en humoristische fabel van en met Alex van Warmer dam over een jongeman van 31, die niet volwassen kan en wil worden. Casino 2 in Breda gaat verder met 'Iron Eagle'. Amerikaanse tiener neemt wraak op 'stomme' Libiërs, die zijn vadec, een straal jagerpiloot, neerhaalden. Spannende luchtgevech ten, kwalijke mentaliteit. 'Brewster's Millions' met Richard Pryor als geluks vogel die er in korte tijd zijn geërfde miljoenen door moet jagen, draait deze week in De Koning van Engeland in Hulst en Luxor in Terneuzen. Casino 3 in Breda en De Koning van Engeland in Hulst prolongeren nog steeds 'Rocky 4' van en met Sylvester Stallone. 'Peter Pan', de voortreffelijke Disney-tekenfilm over het fantasie-avontuur van het meisje Wendy en het ge lijknamige elfje, draait nog in Casino 2. Filmhuis Concordia ver toont vanaf donderdag 8 tot en met 14 mei 'My din ner with André' van Louis Malle uit 1981. Een uniek filmisch waagstuk, waar van de acteurs ook de sce- narioschrijves waren. Het zijn de Amerikaanse to neelmensen André Gre gory en Wallace Shawn, die samen tijdens een diner discussiëren over leven en kunst. De twee ontpoppen zich als eikaars tegenge stelden. Drama en hilari teit wisselen elkaar af, maar over het algemeen is de opzet iets te mager voor een film. Als toneelstuk is 'My dinner with André' (Mijn diner met André) op 16 mei in Theater Ach terom te zien mét Ramses Shaffy en Hugo Kool schijn. De boeiende Braziliaan se, met een Oscar be kroonde film, "The Kiss of the Spiderwoman' van Hector Babenco draait vanavond in Filmhuis Oosterhout, op 4 mei in 't Schouw in Dongen en op 6 mei in De Borg in Breda, met John Hurt en Raul Ju lia als Zuidamerikaanse gevangenen die samen een cel delen. Ter gelegenheid van 25 jaar Amnesty Internatio nal vertoont het Westbra bants Filmcircuit vanaf 7 mei (in De Botte Hommel in Bergen op Zoom) The Secret Policeman's Ball' uit 1979 van de Brit Roger Graef. Een registratie van een "liefdadigheidsoptreden ten bate van Amnesty door leden van het Monty-Py- thonteam, Pete Towns- hend e.a. Als film minder boeiend. Op 8 mei in Film huis Roosendaal, 9 mei in Filmhuis Oosterhout, 11 mei in Dongen en 13 mei in De Borg in Breda. Door Hans Toonen in Los An geles Eerst terug naar 1972. In dat jaar kocht Co lumbia Pictures voor $75.000 de filmrech ten van 'First Blood', geschreven door Da vid Morrell, een stu dent uit Pennsylva nia, in een tijd dat de oorlog in Vietnam da gelijks vanuit de beeldbuis de Ameri kaanse huiskamers binnendaverde. Columbia schoof de best seller meteen in de bus bij regisseur Richard Brooks, die wel oren had naar een film over de sterk veran derde opstelling van Ame rika tegenover zijn oor logshelden. Het omspitten van het boek tot een script bleek een lastig karwei. Vooral sheriff Teasle, de sterke arm die Rambo in de cel afranselt en later opjaagt, kreeg Brooks niet goed in beeld. Voornaamste probleem was de baard van Rambo. In Morrells boek is juist de baard en Rambo's weigering ermee naar de kapper te gaan, het enige misdrijf waarvoor de Vietnam-veteraan als een schurftige hond de stad uit wordt gejaagd. Brooks: „Tijdens mijn rond reizen door verschillende sta ten merkte ik namelijk dat het overal stikte van baardige po- litie-agenten. Dus moest ik op zoek naar een minder belache lijke aanleiding voor deze een mansoorlog." Intussen was Brooks ook op zoek naar passende gezichten. Voor de rol van Rambo had hij nog niemand op het oog. Burt Lancaster en Lee Marvin wer den benaderd voor de rol van Van onze filmredactie Terecht heeft het krijgsspek- takel, 'Ran', van de 75-jarige Jappaner Akira Kurosawa een Oscar ontvangen voor de kostumering, die inderdaad haar gelijke niet kent in de huidige internationale film- produktie. Hoofdrolspelers en duizenden figuranten werden in de prachtigste historische kostuums gestoken. De groot scheepse enscèneringen van de legergevechten worden mede door de in rood, wit, geel en blauw aangeklede troepen een weergaloos mooi uitziend spektakel. Zeer gruwelijk ook, want de 16e eeuwse Japanse wereld, die Kurosawa laat zien, is uiterst gewelddadig en nie mand overleeft de slachtpar tijen met uitzondering van een blinde fluitspeler. 'Ran' bete kent oproer, omwenteling, chaos. En met dat 'begrip wordt de inhoud van de film ook gedekt. De 16e eeuw was in Japan een tijd van ver scherpte klassentegenstellin gen, terwijl de samoerai-code verstarde en het land zich iso leerde van de rest van de we reld. Het werd geteisterd door burgeroorlogen en vorstenho ven bekampten elkaar op ge nadeloze wijze. Voor de bejaarde Japanse cineast is deze gewelddadige periode enigermate vergelijk baar met onze tijd. In 'Kage- musha' uit 1980 belichtte hij dezelfde periode. Evenals dat epische spektakel moest 'Ran' met buitenlands geld worden medegefinancierd. Francis Ford Coppola stak in 'Kage- musha' miljoenen dollars om Kurosawa in staat te stellen zijn project te voltooien. De Franse producent Serge Sil- berman moest ook inspringen om de benodigde 35 miljoen gulden aan te vullen voor de voltooïng van 'Ran'. Kurosawa heeft tien jaar aan dit onmiskenbare mees terwerk besteed. Hij ging uiterst perfectionistisch te werk. Zo heeft hij persoonlijk het verven van de duizenden felgekleurde kostuums in de gaten gehouden en wachtte hij soms dagen op het juiste licht vader vervloekt en verstoten. Het is het begin van de gruwe lijke ondergang van familie en rijk. De oudste zoon Taro laat zich al gauw gelden als een wrede tiran, die zelfs geen en kel mededogen met zijn oude vader heeft. Deze vraagt te vergeefs om hulp bij zijn tweede zoon, Jiro. Als de oude ridder zich probeert te ver schansen in een van de burch ten, nikken de twee legers van zijn oudste zoons uit om hem uit te roken. Taro sterft bij de onderlinge gevechten en de zwakkere Jiro kan de macht, die hij dientengevolge krijgt, niet aan. Hij wordt het slacht offer van Taro's weduwe, die haar eigen familie wil wreken welke ooit door Hidetora werd uitgeroeid. Zij verleidt Jiro en verlangt het hoofd van diens vrouw, waar deze zonder veel tegenwerping op ingaat. Tijdens zijn eenzame tocht met zijn hofnar doolt de oude ridder als ëen waanzinnige door zijn vernielde land, ge straft voor de wreedheden die hij ooit zelf beging. Hij komt enigszins tot inkeer, maar is vooral wanhopig en wil zelf moord plegen, maar die wordt hem niet gegund. De jongste zoon, die zijn vader heeft wil len redden, komt te laat. In een definitieve slag storten drie legers in primaire kleuren zich op elkaar. Twee andere legers staan op hoger gelegen heu vels boven het slagveld te wachten om de overwinnaars van de familiestrijd af te slachten. Kurosawa maakte gebruik van de stijlmiddelen van het traditionele Japanse Nóh-theater; een reden mis schien ook dat 'Ran' tamelijk ver van de westerling af blijft staan. Schoonheid en wreed heid gaanin deze bijna drie uur durende film gelijk op en verbijsteren door de kunde van de maker. De kijker moet enorm goed opletten - ook op de ondertitels - om het verhaal te kunnen volgen. Hetzelfde bezwaar gold indertijd 'Kage- musha'. Niettemin een filmi sche prestatie van hoogniveau, die de zinloosheid van oorlog verbeeldt. 'Ran' van Akira Kurosawa. Cinésol 3 in Breda. y< i Traveller L6 S 5-deurs: f27.579,-. TSENDAAL, Rucphensebaan 321. Garagebedrijf Jan van of de perfecte wolkenformatie voordat een scène werd opge nomen. Op die manier is een filmwerk ontstaan dat onge twijfeld de filmhistorie in zal gaan als een van de grootste cinematografische prestaties van de 20e eeuw. Of hij ieders hart zal beroeren, is een an dere kwestie. Kurosawa ontleende zijn verhaal aan een in Japan be faamde legende over een oude vorst met drie goede zonen. Deze mythe wilde hij ontmas keren en daarom koos hij Sha kespeare's 'King Lear' als de andere inspiratiebron. Lear's slechte dochters, die om hun vaders macht strijden en hun dynastie naar de ondergang voeren, zijn in 'Ran' onbe trouwbare zonen geworden. Ridder Hidetora Ichimonji (Tatsuya Nakadai, dezelfde hoofdrolspeler als in 'Kage- musha') wil op zijn zeventigste jaar zijn bezit onder zijn drie zonen verdelen. Zelf heeft hij zijn door drie burchten be heerste rijk met wreedheden veroverd. Hij hoopt, dat zijn zonen het rijk eendrachtig zullen regeren en hijzelf zal met een kleine groep getrou wen beurtelings bij hen te gast zijn. Als de jongste zoon Sabu- ro, die het minst hecht aan macht, hem vertelt, dat de eenheid tussen de broers maar schijn is, wordt hij door zijn Een scène uit 'Ran', het met een Oscar bekroonde epos van de Japanner Akira Kurosawa. - fotoconcorde film

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19