*zier.
HOLLYWOOD DRAAIDE TIEN JAAR OM 'FIRST BLOOD' HEEN
Japans epos verbeeldt
zinloosheid van oorlog
ook in de
BIOSCOOP
Rambo 3: nieuwe klus van 15
miljoen dollar voor Stallone
SKODA
OSCAR-WINNAAR RANVOL SCHOONHEIDEN WREEDHEID
VRIJDAG 2 ME11986
T2 PAGINA GIDS 1
ff
Speelfilms op tv
neer het zakelijke met
d u naar de dichtstbij-
nefrit in de Traveller van
ilen. Uw zakelijk instinkt
mr
)E TOEKOMST.
Buitenlands geld
Waanzinnige
yfS-
ZATERDAG
Crime Busters (Italië
1976, Ned. 1, 23.30 uur).
Het duo Bud Spencer en
Terence Hill als twee po
litiemannen tegen wil en
dank.
Skyjacked (USA 1972,
Did. 1, 23.50 uur). Vlieg
tuigkaping met Charlton
Heston in de pilotenrol.
Rampenfilm van John
Guillermin.
La venere dei pirati (Ita
lië 1960, Did. 2, 15.45 uur).
Piraten in de 16de eeuw.
Met Massimo Gerato en
Gianna Maria Canale.
Uno sceriffo extraterre-
stre poco extra e molto
terrestre (Italië 1978, Did.
2, 20.15 uur). Sheriff Bud
Spencer raakt bevriend
met een buitenaards we
zen.
Stir (Australië 1980, Did.
2, 23.05 uur). Film over
een Australische gevan
genisopstand in 1974. Met
Bryan Brown.
Easter Parade (USA 1948,
Did. 3 WDF, 22.25 uur).
Musical van Irving Ber
lin met Fred Astaire en
Judy Garland.
Imitation of life (USA
1934, België 1, 16.00 uur).
Vrouw neemt negerin in
huis die beschikt over een
fantastisch recept. Met
Claudette Colbert en
Louise Beavers.
ZONDAG
Lad: a dog (USA 1962,
Did. 1, 14.45 uur). Ver
lamd meisje krijgt door
de hond van de buren
haar levensmoed en ge
zondheid terug.
Under the vulcano (USA
1983, Did. 2, 21.05 uur).
Verfilming door John
Huston van de roman
van Malcolm Lowry over
de laatste 24 uur van een
aan de drank geraakte
diplomaat. Met Albert
Finney.
Paisa (Italië 1946, Did. 2,
23.10 uur). Episodenfilm
van Roberto Rossellini
over de slotfase van de
Tweede Wereldoorlog in
Italië.
MAANDAG
De ijssalon (Nederland
1985, Ned. 1, 20.28 uur).
Film over Duitse overval
op een Amsterdamse ijs-
salon in 1941. Met Gerard
Thoolen, Renée Souten-
dijk en Bruno Ganz. Re
gie: Dimitri Frenkel
Frank.
The Blues Brothers (USA
1980, Ned. 2, 19.27 uur).
Harde humor, kapotte
auto's en bluesmuziek.
Dan Aykroyd en John
Belushi in film van John
Landis.
DINSDAG
Carry on constable (En
geland 1960, Did. 2, 20.20
uur). Film uit de Carry
on-serie over vier politie-
kadetten, die ervaren col
lega's moeten vervangen.
Met Sidney James en
Eric Barker.
WOENSDAG
The plumber (Australië
1980, Ned. 1, 20.45 uur).
Opdringerige loodgieter
verstoort het leven van
een antropologe.
Duel in the sun (USA
1946, Did. 1, 23.45 uur).
Western van King Vidor
rond Jennifer Jones als
een half-Indiaanse, op
wie twee neven, Gregory
Peck en Joseph Cotton,
verliefd worden.
Liebe 47 (W.-Duitsland
1948, Did. 2, 22.05 uur).
Twee mensen, die zelf
moord willen plegen.
L'amour par terre
(Frankrijk 1984, Did. 3,
22.30 uur). Spel tussen
fantasie en werkelijkheid
van Jacques Rivette met
Geraldine Chaplin en
Jane Birkin in de belang
rijkste rollen.
DONDERDAG
Two for the road (Enge
land 1967, Did. 1, 16.10
uur). Audrey Hepburn en
Albert Finney kijken tij
dens een tocht door
Frankrijk terug op hun
mislukt huwelijk.
King of kings (USA 1960,
Did. 2, 16.20 uur). Specta-
kelfilm over het leven
van Christus met Jeffrey
Hunter en Siobhan
McKenna.
Obsession (Engeland
1949, Did. 3,20.15 uur). Ja
loerse arts wil minnaar
van zijn vrouw uitscha
kelen. Robert Newton in
thriller van Edward
Dmytryk.
Summer Holiday (Enge
land 1963, België 1, 15.30
uur). Muziekfilm van Pe
ter Yates, waarin Cliff
Richard met een dubbel
dekker door Europa trekt
en zingt.
De trage opmars van John Rambo
de hardhandige sheriff Teasle
en de begrijpende pelotons
commandant Trautman, aan
wie Rambo aan het einde van
de film zijn wapentuig toever
trouwt.
Na bijna een jaar kreeg Co
lumbia Pictures ineens haast
met het in produktie nemen
van 'First Blood'. Omdat
Brooks niet tevreden was met
het script en hij bovendien de
handen vol had aan 'Bite the
Bullit' en 'Looking for Mr
Goodbar', trok Columbia de
opdracht in.
Moe van het wachten op het
einde van de Vietnam-oorlog
verkocht deze droomfabrikant
zijn rechten voor 125.000 dol
lar door aan Warner Brothers,
een naast de deur wonende
concurrent in Burbank, Los
Angeles.
Warner nam voor de regie
Martin Rit in de arm. Voor de
hoofdrol vond men niemand
beter geschikt dan Robert De
Niro. Geruchten willen echter
dat Clint Eastwood het script
ook in handen kreeg. Kan best,
want deze superster krijgt nu
eenmaal ongevraagd elk film
script toegezonden. Zijn naam
alleen is goed genoeg voor een
voorschot van tien miljoen,
dollars uiteraard.
Voor regisseur Ritt was de
figuur Rambo geen enkel pro
bleem. „Moord is nooit goed te
praten. Dus weigerde ik van
Rambo een held te maken. Ik
beschouw hem meer als een
arme klootzak die zich ineens
met tomeloos geweld losmaakt
uit de hoek waarin hij door
geüniformeerde schoften ge
dreven is." Sydney Pollack
werd ingeschakeld om het
script op te poetsen. Volgens
hem was - we zitten nu met de
speurtocht in de lente van 1975
- juist Steve McQueen geknipt
voor Rambo.
Blijkbaar werd er stevig ge
leurd met deze geflipte Viet-
nam-veteraan, want de vol
gende regisseur Martin Breg-
man ('Serpico' en 'Dog Day
Het open einde van 'First Blood': John Rambo geeft zich over. In september gaat Rambo
weer op oorlogspad. Waarheen weet 'Hollywood' nog niet. - foto archief de stem
Nog deze zomer begint men met 'Rambo
III', een keiharde klus waar Sylvester
Stallone minstens 15 miljoen dollar voor
opstrijkt.
Wat weinigen weten is het ge-
leur met Rambo langs bijna alle film
studio's in Hollywood voordat 'First
Blood' in 1982 in première ging. Weini
gen weten dat er tientallen acteurs vóór
Stallone met het filmscript zijn bena
derd, uiteenlopend van Clint Eastwood,
Al Pacino tot John Travolta.
Afternoon') rende onmiddel
lijk naar zijn vriendje Al Pa
cino. Maar die zag niets op
wekkends in 'First Blood'. Pa
cino omschreef het boek als 'a
dark piece', waarvoor hij geen
enkele sympathie kon opbren
gen.
Na de Amerikaanse aftocht
uit Saigon, april 1975, durfde
geen geen filmbaas als eerste
een Vietnam-film op de pro-
duktielijst te zetten. Daarvoor
was de schaamte te groot. En
lagen de echte Vietnam-vete-
ranen vooralsnog alleen met
zichzelf overhoop.
In 1977, net toen Burt Lan
caster de moed had om een
hoofdrol te spelen in de eerste
kritische Vietnam-film 'Go
Tell It To the Spartans', kreeg
producent William Sackheim
het beduimelde script van
'First Blood' op zijn bureau.
Voor hem stond vast dat John
Rambo een jonge All Ameri
can Boy was. geflipt terugge
keerd uit een verloren oorlog.
Dus liet hij John Travolta op
draven, anno 1977 het idool
van Hollywood tot Hilversum.
Voor de rol van commandant
Trautman belde bij George C
Scott en Gene Hackman.
Charles Durning leek de rol
van sheriff op het lijf geschre
ven.
Na acht maanden zwoegen
op een aanvaardbaar script -
volgens Sackheim was 'First
Blood' niet meer dan een mis
verstand tussen twee man
netjesputters - verdween
Rambo weer in de bak 'Bewa
ren'.
Lauwe interesse van ac
teurs, te weinig geld van de
filmbazen, Hollywoods angst
om voorop te lopen in een ver
late parade voor de Vietnam-
veteranen; zie daar de valkui
len in de trage opmars van
John Rambo.
Enige tijd later stond regis
seur John Frankenheimer zich
te verkneukelen boven een
doorslag van 'First Blood',
waarvoor hij samen met pro
ducent De Haven 25000 dollar
optie-rechten had betaald aan
Warner Bros.
Ineens leek de voor-produk-
tie de goede kant op te lopen.
Michael Douglas en Nick Nolte
waren in principe bereid voor
de hoofdrol. Het script kreeg -
in tegenstelling tot het oor
spronkelijke verhaal - een
open einde. Rambo zou in le
ven blijven. Hem doden kost
alleen maar geld
Eind 1979 stroopte Carolco,
een even jong als ongeduldig
filmproduktieteam, Holly
wood af op zoek naar een
script waarmee men Zijn visi
tekaartje kon afgeven. Een
maal bij Warner kocht Ca
rolco 'First Blood' op voor
375.000 dollar. Het tij was bo
vendien gunstig voor Viet
nam-films. 'Apocalypse Now'
en 'Coming Home' hadden de
eerste klappen uitgedeeld uit
naam van de vergeten vetera
nen.
Andrew Vajna, een van de
oprichters van Carolco, legt
uit: „Vietnam was de
schaamte voorbij. Maar nog
niet zover dat we blind de held
van het boek konden volgen.
Rambo mocht namelijk niet
overkomen als een krankzin
nige moordenaar, maar meer
als een slachtoffer van onge
wenste omstandigheden."
Daar Vajna in Rambo gelij
kenissen zag met Rocky stond
de naam van de hoofdrolspeler
van meet af aan buiten kijf:
Michael Sylvester Stallone.
Die greep deze kans met beide
handen aan. Zijn carrière zat
stevig in het slop. Afgezien
van zijn twee Rocky-spetters
was hij op zijn gezicht gegaan
met 'F.I.S.T.', 'Nighthawks'
en 'Victory'.
Stallone trok zich de hele
zomer van 1981 terug om
vooral veel dialogen weg te
strepen uit het Rambo-ver-
haal. In de oorspronkelijke
versie is John Rambo mans
genoeg om bijna twintig blad
zijden lang een tirade af te
steken over de schandalige be
handeling van hem en zijn lot
genoten. Stallone is niet zo'n
prater. Hij veranderde zelfs
even de titel in 'Once a Hero'.
Na zeven versies schoof Ca
rolco Stallones laatste versie
toch even door naar Larry
Gross. Deze doorgewinterde
scenario-schrijver van films
als '48 Hours' en 'Streets of Fi
re' veranderde het slot. Vol
gens hem behoorde Rambo
wel degelijk te sterven. „Deze
veteraan verdiende niet an
ders dan een tragisch einde."
Maar Carolco zocht een visi
tekaartje, geen bidprentje.
November 1981 lag er acht
tien miljoen dollar klaar voor
de verfilming van 'First
Blood', die nu wereldwijd 120
miljoen dollar heeft opgele
verd. 'Rambo' ofwel 'First
Blood Part II' veegde finan
cieel de vloer aan met de wei
felaars van Hollywood: op
brengst dik 200 miljoen dollar.
Logisch dat men zich bij Ca
rolco, nu een poenige film
maatschappij zetelend op de
negende verdieping van een
glazen toren aan Sunset Bou
levard, suf peinst over een
derde eenmansoorlog van
John Rambo.
„We hebben nog geen idee
waar we Stallone nu op af
moeten sturen", grijnst Amy
Kastens, woordvoerdster van
Carolco, „maar Rambo III'
gaat begin september in pro
duktie."
'The Jewel of the Nile', ko
misch fantasie-avontuur
van Lewis Teague, is ge
prolongeerd in Grand
Theater in Breda en in Rex
in Antwerpen. Spectacu
laire achtervolgingen met
Michael Douglas en Kath
leen Turner in de woestijn.
Een vervolg op het geesti
ger 'Romancing the Stone'
van Robert Zemeckis.
'Out of Africa' van Syd
ney Pollack, gebaseerd op
het leven van de schrijfster
Karen Blixen, blijft in
Grand Theater in Breda,
City 2 in Roosendaal, Cine-
m'actueel 2 in Bergen op
Zoom en De Koning van
Engeland in Hulst. Meryl
Streep speelt een prachtige
hoofdrol in een verder
nogal oppervlakkige film,
waarin Robert Redford als
Karen's Britse minnaar
ongeloofwaardig over
komt.
Mignon in Breda, Cine-
m'actueel 3 in Bergen op
Zoom, Luxor in Terneuzen
en Grand in Goes gaan
door met de zwarte kome
die 'Mama is boos' van
Ruud van Hemert. Met Pe
ter Faber en Geert de Jong
als strijdend echtpaar. 'De
Aanslag' van Fons Rade
makers is te zien in City 1
in Roosendaal en de Nobe-
laer in Etten-Leur (zon
dagavond).
Cinesol 1 in Breda
brengt 'Life of Brian' van
het Monty-Pythonteam té-
rug. Kluchtige satire op
het leven van Christus. Ci
nesol 2 prolongeert op
nieuw 'Abel', de bijzondere
en humoristische fabel van
en met Alex van Warmer
dam over een jongeman
van 31, die niet volwassen
kan en wil worden.
Casino 2 in Breda gaat
verder met 'Iron Eagle'.
Amerikaanse tiener neemt
wraak op 'stomme' Libiërs,
die zijn vadec, een straal
jagerpiloot, neerhaalden.
Spannende luchtgevech
ten, kwalijke mentaliteit.
'Brewster's Millions' met
Richard Pryor als geluks
vogel die er in korte tijd
zijn geërfde miljoenen
door moet jagen, draait
deze week in De Koning
van Engeland in Hulst en
Luxor in Terneuzen.
Casino 3 in Breda en De
Koning van Engeland in
Hulst prolongeren nog
steeds 'Rocky 4' van en met
Sylvester Stallone. 'Peter
Pan', de voortreffelijke
Disney-tekenfilm over het
fantasie-avontuur van het
meisje Wendy en het ge
lijknamige elfje, draait nog
in Casino 2.
Filmhuis Concordia ver
toont vanaf donderdag 8
tot en met 14 mei 'My din
ner with André' van Louis
Malle uit 1981. Een uniek
filmisch waagstuk, waar
van de acteurs ook de sce-
narioschrijves waren. Het
zijn de Amerikaanse to
neelmensen André Gre
gory en Wallace Shawn,
die samen tijdens een diner
discussiëren over leven en
kunst. De twee ontpoppen
zich als eikaars tegenge
stelden. Drama en hilari
teit wisselen elkaar af,
maar over het algemeen is
de opzet iets te mager voor
een film. Als toneelstuk is
'My dinner with André'
(Mijn diner met André) op
16 mei in Theater Ach
terom te zien mét Ramses
Shaffy en Hugo Kool
schijn.
De boeiende Braziliaan
se, met een Oscar be
kroonde film, "The Kiss of
the Spiderwoman' van
Hector Babenco draait
vanavond in Filmhuis
Oosterhout, op 4 mei in 't
Schouw in Dongen en op 6
mei in De Borg in Breda,
met John Hurt en Raul Ju
lia als Zuidamerikaanse
gevangenen die samen een
cel delen.
Ter gelegenheid van 25
jaar Amnesty Internatio
nal vertoont het Westbra
bants Filmcircuit vanaf 7
mei (in De Botte Hommel
in Bergen op Zoom) The
Secret Policeman's Ball'
uit 1979 van de Brit Roger
Graef. Een registratie van
een "liefdadigheidsoptreden
ten bate van Amnesty door
leden van het Monty-Py-
thonteam, Pete Towns-
hend e.a. Als film minder
boeiend. Op 8 mei in Film
huis Roosendaal, 9 mei in
Filmhuis Oosterhout, 11
mei in Dongen en 13 mei in
De Borg in Breda.
Door Hans Toonen in Los An
geles
Eerst terug naar 1972.
In dat jaar kocht Co
lumbia Pictures voor
$75.000 de filmrech
ten van 'First Blood',
geschreven door Da
vid Morrell, een stu
dent uit Pennsylva
nia, in een tijd dat de
oorlog in Vietnam da
gelijks vanuit de
beeldbuis de Ameri
kaanse huiskamers
binnendaverde.
Columbia schoof de best
seller meteen in de bus bij
regisseur Richard Brooks,
die wel oren had naar een
film over de sterk veran
derde opstelling van Ame
rika tegenover zijn oor
logshelden.
Het omspitten van het boek
tot een script bleek een lastig
karwei. Vooral sheriff Teasle,
de sterke arm die Rambo in de
cel afranselt en later opjaagt,
kreeg Brooks niet goed in
beeld. Voornaamste probleem
was de baard van Rambo. In
Morrells boek is juist de baard
en Rambo's weigering ermee
naar de kapper te gaan, het
enige misdrijf waarvoor de
Vietnam-veteraan als een
schurftige hond de stad uit
wordt gejaagd.
Brooks: „Tijdens mijn rond
reizen door verschillende sta
ten merkte ik namelijk dat het
overal stikte van baardige po-
litie-agenten. Dus moest ik op
zoek naar een minder belache
lijke aanleiding voor deze een
mansoorlog."
Intussen was Brooks ook op
zoek naar passende gezichten.
Voor de rol van Rambo had hij
nog niemand op het oog. Burt
Lancaster en Lee Marvin wer
den benaderd voor de rol van
Van onze filmredactie
Terecht heeft het krijgsspek-
takel, 'Ran', van de 75-jarige
Jappaner Akira Kurosawa
een Oscar ontvangen voor de
kostumering, die inderdaad
haar gelijke niet kent in de
huidige internationale film-
produktie. Hoofdrolspelers en
duizenden figuranten werden
in de prachtigste historische
kostuums gestoken. De groot
scheepse enscèneringen van de
legergevechten worden mede
door de in rood, wit, geel en
blauw aangeklede troepen een
weergaloos mooi uitziend
spektakel.
Zeer gruwelijk ook, want de
16e eeuwse Japanse wereld,
die Kurosawa laat zien, is
uiterst gewelddadig en nie
mand overleeft de slachtpar
tijen met uitzondering van een
blinde fluitspeler. 'Ran' bete
kent oproer, omwenteling,
chaos. En met dat 'begrip
wordt de inhoud van de film
ook gedekt. De 16e eeuw was
in Japan een tijd van ver
scherpte klassentegenstellin
gen, terwijl de samoerai-code
verstarde en het land zich iso
leerde van de rest van de we
reld. Het werd geteisterd door
burgeroorlogen en vorstenho
ven bekampten elkaar op ge
nadeloze wijze.
Voor de bejaarde Japanse
cineast is deze gewelddadige
periode enigermate vergelijk
baar met onze tijd. In 'Kage-
musha' uit 1980 belichtte hij
dezelfde periode. Evenals dat
epische spektakel moest 'Ran'
met buitenlands geld worden
medegefinancierd. Francis
Ford Coppola stak in 'Kage-
musha' miljoenen dollars om
Kurosawa in staat te stellen
zijn project te voltooien. De
Franse producent Serge Sil-
berman moest ook inspringen
om de benodigde 35 miljoen
gulden aan te vullen voor de
voltooïng van 'Ran'.
Kurosawa heeft tien jaar
aan dit onmiskenbare mees
terwerk besteed. Hij ging
uiterst perfectionistisch te
werk. Zo heeft hij persoonlijk
het verven van de duizenden
felgekleurde kostuums in de
gaten gehouden en wachtte hij
soms dagen op het juiste licht
vader vervloekt en verstoten.
Het is het begin van de gruwe
lijke ondergang van familie en
rijk.
De oudste zoon Taro laat
zich al gauw gelden als een
wrede tiran, die zelfs geen en
kel mededogen met zijn oude
vader heeft. Deze vraagt te
vergeefs om hulp bij zijn
tweede zoon, Jiro. Als de oude
ridder zich probeert te ver
schansen in een van de burch
ten, nikken de twee legers van
zijn oudste zoons uit om hem
uit te roken. Taro sterft bij de
onderlinge gevechten en de
zwakkere Jiro kan de macht,
die hij dientengevolge krijgt,
niet aan. Hij wordt het slacht
offer van Taro's weduwe, die
haar eigen familie wil wreken
welke ooit door Hidetora werd
uitgeroeid. Zij verleidt Jiro en
verlangt het hoofd van diens
vrouw, waar deze zonder veel
tegenwerping op ingaat.
Tijdens zijn eenzame tocht
met zijn hofnar doolt de oude
ridder als ëen waanzinnige
door zijn vernielde land, ge
straft voor de wreedheden die
hij ooit zelf beging. Hij komt
enigszins tot inkeer, maar is
vooral wanhopig en wil zelf
moord plegen, maar die wordt
hem niet gegund. De jongste
zoon, die zijn vader heeft wil
len redden, komt te laat. In een
definitieve slag storten drie
legers in primaire kleuren zich
op elkaar. Twee andere legers
staan op hoger gelegen heu
vels boven het slagveld te
wachten om de overwinnaars
van de familiestrijd af te
slachten. Kurosawa maakte
gebruik van de stijlmiddelen
van het traditionele Japanse
Nóh-theater; een reden mis
schien ook dat 'Ran' tamelijk
ver van de westerling af blijft
staan. Schoonheid en wreed
heid gaanin deze bijna drie
uur durende film gelijk op en
verbijsteren door de kunde
van de maker. De kijker moet
enorm goed opletten - ook op
de ondertitels - om het verhaal
te kunnen volgen. Hetzelfde
bezwaar gold indertijd 'Kage-
musha'. Niettemin een filmi
sche prestatie van hoogniveau,
die de zinloosheid van oorlog
verbeeldt.
'Ran' van Akira Kurosawa.
Cinésol 3 in Breda.
y<
i Traveller L6 S 5-deurs: f27.579,-.
TSENDAAL, Rucphensebaan
321. Garagebedrijf Jan van
of de perfecte wolkenformatie
voordat een scène werd opge
nomen. Op die manier is een
filmwerk ontstaan dat onge
twijfeld de filmhistorie in zal
gaan als een van de grootste
cinematografische prestaties
van de 20e eeuw. Of hij ieders
hart zal beroeren, is een an
dere kwestie.
Kurosawa ontleende zijn
verhaal aan een in Japan be
faamde legende over een oude
vorst met drie goede zonen.
Deze mythe wilde hij ontmas
keren en daarom koos hij Sha
kespeare's 'King Lear' als de
andere inspiratiebron. Lear's
slechte dochters, die om hun
vaders macht strijden en hun
dynastie naar de ondergang
voeren, zijn in 'Ran' onbe
trouwbare zonen geworden.
Ridder Hidetora Ichimonji
(Tatsuya Nakadai, dezelfde
hoofdrolspeler als in 'Kage-
musha') wil op zijn zeventigste
jaar zijn bezit onder zijn drie
zonen verdelen. Zelf heeft hij
zijn door drie burchten be
heerste rijk met wreedheden
veroverd. Hij hoopt, dat zijn
zonen het rijk eendrachtig
zullen regeren en hijzelf zal
met een kleine groep getrou
wen beurtelings bij hen te gast
zijn. Als de jongste zoon Sabu-
ro, die het minst hecht aan
macht, hem vertelt, dat de
eenheid tussen de broers maar
schijn is, wordt hij door zijn
Een scène uit 'Ran', het met een Oscar bekroonde epos van de Japanner Akira Kurosawa.
- fotoconcorde film