|2000 KILOMETER RIJDEN VOOR EEN BADHANDDOEK
Alternatieve route
voor autosnelweg
Consumentenbond maakt
'garage-opdrachtbrief'
VRIJDAG 2 ME11986
S]
'Brandstof is een produkt met
een abstracte kwaliteit. In die
zin dat je als leek niet in staat
bent te beoordelen of de brand
stof van het ene merk sneller,
beter en schoner is dan die van
het andere. Het zal de meeste
automobilisten dan ook worst
wezen welke firma hen de tank
volgooit.
De blijde rijder let alleen op
de prijs, want wat dat betreft
is hij snel uitgekeken, want de
prijzen ontlopen elkaar niet
veel. Dat weten de benzine
maatschappijen natuurlijk ook
en daarom zijn zij andere ar
gumenten gaan gebruiken om
de klanten naar hun tapkranen
te lokken: koppen, mokken,
glazen, handdoeken en sleutel
hangers bijvoorbeeld. Want
hoe gek het ook klinkt, zelfs de
meest verwende burger van
onze wegwerpmaatschappij
vindt het fijn om iets voor niets
te krijgen.
De oude tankstations, waar je
alleen kon tanken en eventueel
olie verversen, zijn uitgebouwd
tot moderne mini-markten.
Heb je de klant die 'tippelt' op
een gratis ballpoint, eenmaal
binnen, dan zit je goed, want
kijkers worden volgens de
oude handels wijsheid nu een
maal kopers.
En die laten vaak meer aan
de strijkstok hangen dan het
onnozele balpennetje waar ze
eigenlijk voor kwamen. Tot die
conclusie kwam ook onze ver
slaggever, die eens kritisch
rondneusde in de wereld van
de benzinestations en werd be
dolven onder de zegeltjes, de
stempelkaarten en de folders.
Jïsr
Renault 21
Quitte
Lagere prijzen
ledereen
Brandstof
Zes keer daags
Heel gedoe
SPORT
Biesheuvel/
Biesheuvel
schakelen
over op
4x4 Sierra
Vierwiel-
spéktakel
in Breda en
R'donksveer
Tijstermannen
weer naar
Afrika
Meer steun
voor
John Bosch
A56
Nederland tankt zich rijk
afgewerkt interieur.
/dick de boer
FOTOUbalfcM
bult 21: Rijklaarprijzen 1721-
r: TL (4-bak) ƒ27.440, TS
05, GTS 30.670, TSE 36.320,
■r: RX 36.745, TXE 39.995.
bruik 1721 motor naar schat-
|1 op 13, 2 liter 1 op 10,5. We-
elasting 1721-types: ƒ539 per
,2 liter: 636.
Door John van Dinther
[ebt u ook al een
whiskyglas, een
lelkglas of een bad-
ianddoek van 100 x 50
;m? Wie slim is, tankt
óch rijk. Cassette-
>andjes, tulpenbollen,
plastic handschoenen
;n andere nuttige
hebbedingetj es. Wie
litkijkt, scharrelt z'n
hele uitzet bij elkaar
lan de pomp. Het is
;en fluitje van een
;ent. Voor drie waar-
depunten heb je al een
sratis whiskyglas.
roor 49 zegels een
cassettebandje van
ƒ8,-. Vijftig, gemak
kelijk te verliezen, ze
geltjes, zijn goed voor
een badhanddoek van
10,95. En voor vier
(stempeltjes per exem-
uper 5 in felle strijd zijn
brwikkeld, gaan Peugeot en
[enault met de 309 contra de 8
111 een keiharde
bncurrentiestrijd aan. En
ndertussen hebben de kopers plaar kunt U een COm-
ok de aangenaam geprijsde p]eet servies OpbOU-
tortom:1 d'fFranseslfgw'oedt wen van melkglazen.
i alle hevigheid.
Met de R21 mikt Renault
ehalve op de oude R18-
rijders, vooral op de Duitse
Dpel en Ford. Van Thienen
ziet wel Ascona-klanten
overstappen 'want die wagen
valt wat terug'. En ook onder
de Sierra-duiven wil Renault
graag schieten. Maar de R18
rijders zullen wellicht even
slikken als ze de nieuwe
prijzen zien, werpen we op.
„De laatste jaren is de R18-
prijs kunstmatig laag
gehouden", zegt Van Thienen|
„Prijstechnisch was de wagei
interessant, maar
produkttechnisch verouderd.
Voor de 18GTL is de
goedkoopste 21TL uitvoerig
een rechtstreekse vervanger,
voor de 18 en 18TL, die wat
kaal waren, niet". In
Nederland mikt Renault dit
jaar op een verkoop van
zesduizend 21's. In Frankrijk
moet de 21 het marktaandeel
opkrikken naar 32 procent.
Om weer helemaal terug te]
komen in de Nederlandse
markt, waar Renault in tien
jaar tijd terugviel van 8,9 in
via 5,5 procent in '84 naar 5,8
procent in '85, moet het
roestige imago van de Frai
wagen worden uitgewist, „Hf
grootste probleem is dat
Renault bij de consument gf
2 maal elf cent...
I Het is zaterdagmiddag en
we staan bij een tankstation in
het oosten van het land. Een
tan in vrijetijdskleding
ekent af bij de
lompbediende. Neemt
achteloos de gratis zegeltjes in
ontvangst en loopt naar zijn
letalic-grijze, fonkelnieuwe
IMW 524 Turbo Diesel
Ejection (circa 60.000,-). Nog
;een dertig tellen later staat
ij met een tomaatrood hoofd
eer voor de pompbediende,
et in zijn kielzog zijn vrouw,
ie kennelijk de regisseur is
an deze scene. De man werpt
et een bestudeerd
lonchalant gebaar de zegeltjes
op de toonbank en zegt met
et merkwaardig benepen
itemmetje „Ik geloof dat ik
at te weinig zegeltjes heb
xuggekregen...ha ha...althans
olgens mijn vrouw'."
De pompbediende heeft
ichtbaar moeite zich in te
ouden. Hij vergelijkt de
•ekening met het aantal
egeltjes en zegt dan:
.Inderdaad, meneer, u hebt
;elijk, neem mij niet kwalijk"
in verstrekt hem met een
italen gezicht nog twee
geitjes a raison van 11
fnten. De man geeft ze door
an zijn triomfantelijk
Ijkende echtgenote, die onder
het weglopen niet kan nalaten
op te merken dat hij voortaan
ter uit zijn doppen moet
ijken voor dit soort
imago van degelijkheid heeft ^wisseltrucs. „Want", kwettert
zegt Van Thienen. „Vooral ze, „ik wil het boekje vol
roest heeft dat veroorzaakt.
Sinds 1981 is de kwaliteit
danig verbeterd, en nu kuntf
de dealers de klanten naar dl
occasionhoek brengen en la
zien dat die wagens er primaj
uitzien. Het probleem is dat
zo de naam hebt dat je wage
roesten, maar het lange tijd
duurt voordat je die naam
weer kwijt bent. Ik durf te
:i] gen vooreen
badhanddoek".
Mevrouw beseft niet dat
ïeneer daar, grof berekend,
rel ongeveer 2000 kilometer
'oor moet rijden oftewel 250
Sater diesel voor dient te
werstoken. Dat kost hem aan
irandstof ongeveer 250,-.
Shell biedt een zegeltje per 5
liter. Voor een handdoek hebt
stellen dat onze wagens nu i» je er 50 nodig, voor een
zo roestbestendig zij n als de jaadlaken 100. Een kaart met 50
Duitsers".
De roest-reputatie heeft i
voor magere inruilprijzen
gezorgd, met uitzondering val ladhanddoek gekocht kan
de Renault 5 waar kapitalen vorden voor f 10,95.
voor worden betaald. Het
vertrouwen van de consume^R/grnlirht
zal zich behalve in de nieuw r7
verkopen ook in de
tweedehandsprijzen moeten
vertalen.
egeltjes kan in geld worden
mgezet. Dat levert de klant
5,50 op, terwijl de
Ondanks het tegenvallend!
verlies verwacht Renault ds «Vrachtwagenchauffeur zijn
Merkwaardig. Hoe kan dat?
Dat weet ik ook niet", zegt
en Shell-pompbediende met
en onschuldig gezicht. „De
iadhanddoeken zijn van goede
fwaliteit", verdedigt hij zijn
"erkgever.
eind '87 weer quitte zal
worden gespeeld. De
vernieuwde modellenreeks
geeft aanleiding tot
vertrouwen. Renault zal
kunnen profiteren van het
gekeerde economisch tij. De
Franse slag zal hevig blij vf
En om de bedrijfsresultaten
beschermen zal de
voortdurende industriële
lobby naar de Franse regel
op volle oorlogskracht moe!
doorgaan, want anders krijl
de Franse auto-industrie ns|
de Duitse een Japanse inv:
Die concurrentie hebben
Renault, Peugeot en Citroei
binnenslands nog niet dai
de hoge tolmuren.
er in ieder geval erg over te
preken". Nogal wiedes, voor
le moderne asfaltcowboys, die
rr week duizenden
ilometers vreten en elke dag
an de slurf hangen, is een
[eschenk inderdaad een
leschenk.
De woordvoerder van Shell
in Rotterdam, J.Verkuil, heeft
Trel een aannemelijke
'erklaring voor het verschil
'an 5,45. „We zijn dat
'ettelijk verplicht. We
foeten de klant de keuze
leven", zegt Verkuil. „Dat
leldbedrag is de helft van de
nkelwaarde. Wij betrekken
Ie spullen via de tussenhandel
en da kost geld". Zoals het een
oofa van de persdienst van
Shell betaamt, heeft Verkuil
alleen maar positieve geluiden
opgevangen over de actie. „Het
is een leuk, sympathiek
cadeau. Jong en oud kan een
badhanddoek gebruiken. De
actie is zo succesvol dat we
naar alle waarschijnlijkheid
doorgaan tot aan het einde
van het jaar".
We rekenen Verkuil voor
dat je, als dieselrijder, 2000
kilometer moet rijden om een
handdoek te bemachtigen.
„Dat is ook de bedoeling",
geeft hij toe. Van het woord
'lokkertje' wil hij niet horen.
„Dat klinkt zo
ongenuanceerd", zegt hij. „Wij
noemen het klantenbinding.
Echt, de klant heeft er
voordeel van. Wij hebben de
indruk dat de mensen speciaal
voor de cadeaus bij ons
tanken. Ook die mensen die
veel rijden en normaal dan
pas bij een tankstation
stoppen als het
brandstoflampje begint te
branden. Zij tanken of bij een
Shell-dealer, of riskeren een
lege tank".
De consument vraagt erom
misleid te worden en tuint met
open ogen in de door
uitgekookte reclameboys
psychologisch uitgestippelde
verkoopstrategieën. Er wordt
handig ingespeeld op onze
hebberigheid en het woord
gratis doet wonderen. Maar zo
gratis ajs het klinkt is het in
de praktijk niet.
„Benzinemaatschap pijen
doen er beter aan de prijs te
verlagen", bitst een
woordvoerder van de
Consumentenbond. „Volgens
ons wordt de 'Wet bepaling
cadeaustelsels' wel met voeten
getreden. Rijk worden aan de
tank is onmogelijk. De
maatschappijen versluieren
de werkelijkheid. Reken maar
eens uit hoeveel
waardepunten of zegels je
nodig hebt voor je in het bezit
komt van een glas,
badhanddoek, lepel en weet ik
veel. De consument betaalt
dubbel en dwars, maar heeft
dat niet in de gaten. Wij
adviseren de mensen: ga toch
bij de Witte Pompen tanken.
Daar is het stukken goedkoper
en de kwaliteit is excact
hetzelfde. Al die geschenken
bij de bekende stations zijn
louter bedoeld ais lokmiddel".
Hoe gaat het in de praktijk?
„Jan, zo'n melkglas lijkt me
best aardig", zegt moeder de
vrouw. „Ga voortaan maar bij
BP tanken. Aan een
whiskyglas heb ik niets. En jij
pimpelt toch al te veel". Dus
rijdt pa voor de lieve vrede
naar het al dan niet verderop
gelegen BP-station, betaalt 80
gulden en krijgt een
stempeltje. Ma tevreden. Nog
drie. Want: „Vier keer naar
een deelnemend BP-station en
u bent verzekerd van zo'n
prachtig melkglas. Gemaakt
van dat fraaie Arcoroc
rookglas door de bekende
Verrerie d'Arques". Wat dat
ook mag wezen.
Gesteld dat alle Jannen en
Pieten door ma de 'melkweg'
worden opgestuurd, dan zou
concurrent Esso toch maar
mooi met al zijn whiskyglazen
blijven zitten. Althans dat
wordt verondersteld. Maar
wat bijna niemand weet is dat
je als klant zonder ook maar
een cent uit te geven zeker
honderd whiskyglazen kunt
verzamelen. Gratis en voor
niks dus. Het personeel van de
Esso-stations is namelijk
verplicht iedere bezoeker die
daarom vraagt, een
waardezegel te geven. Zelfs
als de bezoeker in kwestie niet
een druppel tankt of iets
koopt.
Een proef op de som leert
dat de pompbediendes de
instructies van hogerhand
nauwkeurig opvolgen. Maar je
moet het wel weten, anders
behoor je tot de brave zielen
die in feite 75,- betalen voor
een waardepunt en pas een
whiskyglas in bezit krijgen
nadat ze voor 225 hebben
getankt. Dit lijkt toch op
volksverlakkerij of vergissen
wij ons?
Marc Goyens, coordinator
van de Public relations-
afdeling van Esso in Den
Haag, aarzelt even, antwoordt
dan resoluut: „Nee. Zowel in
de Ster-reclame als op de
folders wordt de klant
duidelijk gemaakt dat hij per
bezoék recht heeft op een
waardezegel".
Dus iemand die zes keer
dagelijks een Esso-Shop
binnenstapt kan in principe
telkens zegels krijgen?
„Ja. De slogan is echt niet zo
gemaakt dat het merendeel
van de mensen niet in de gaten
heeft dat ze niet hoeven te
tanken om zegels te krijgen.
We spelen ook niet in op de
hebberigheid van de mens. De
actie wordt commercieel
eerlijk gespeeld. Volgens de
regels".
Leidt deze actie tot stijging
van de omzet?
„Ik heb nog geen excacte
cijfers, maar de indruk is dat
de actie succesvol is. Op de
eerste plaats echter wil Esso
brandstof verkopen. Volgens
ons wordt het
consumentengedrag niet
alleen bepaald door de
cadeaus".
Wat krijgen we nou? Die
geschenken zijn toch zeker
bedoeld om brandstof te
verkopen?
„Dat is niet de
achterliggende gedachte. De
basis voor het verkoopsucces
zijn nog steeds de service en de
kwaliteit van het produkt. De
promotion-activiteiten
vormen een klein onderdeel".
Waarom verlagen jullie niet
de prijs, in plaats van cadeaus
te geven?
„Zo moet u dat niet stellen, dat
is te complex".
Goed. Ander onderwerp.
Alcohol en verkeer. Twee
extremen, die elkaar niet
verdragen. Toch niet erg
fijntjes om automobilisten te
paaien met drankspullen, of
waren die whiskyglazen door
Esso gedacht als
bloemenvaas?
Mare Goyens: „Dat vind ik
overdreven om die link te
leggen, want wij verplichten
niemand om na het drinken
van een aantal whiskys achter
het stuur te kruipen".
Opmerkelijk is dat het
anders zo alerte Veilig
Verkeer Nederland (VVN) niet
openlijk heeft gereageerd op
deze en de voorgaande Esso-
campagne, waarbij de klant
champagneglazen kon
verzamelen.
„Nou ja", zegt Cees van
Ooremersen van WN, 'op zich
zijn het wel merkwaardige
acties, maar zolang de mensen
na het in ontvangst nemen van
het glas thuis de whisky
drinken en de auto laten staan
is niets aan de hand. Intern
wisten we aanvankelijk niet
goed wat we met die acties
moesten. Maar als we bezwaar
hadden aangetekend, hadden
we ook de wegrestaurants
moeten aanpakken. WN is
niet tegen het matige gebruik
van alcohol, maar houdt de
mensen wel voor de auto thuis
te laten".
Tankend Nederland laat
zich wel degelijk beïnvloeden
door de acties van de
benzinemaatschappijen. Dat
wordt duidelijk na een
rondgang langs een aantal
benzinestations. Centrale
vraag: komen hier klanten
speciaal tanken om de
cadeaus?
„Mijnheer, ik maak het mee
dat iemand zes keer per dag
komt tanken om zoveel
mogelijk stempeltjes te
ontvangen voor 'n melkglas",
zegt een pompbediende van
BP. „In plaats van in een keer
de tank vol te gooien, rijdt zo'n
man wat rond en komt dan
een paar keer terug".
Net als bij Esso zijn ook de
BP-dealers verplicht de
mensen gratis een stempel te
geven als ze daarom vragen.
„Klopt", zegt de BP-man,
„maar het gebeurt zelden. U
bent een van de weinigen die
dat weet. De 'Wet Bepaling
Cadeaustelsels' schrijft dat
voor".
Niet alle maatschappijen
hebben zich op de snuisterijen
gestort. Bij Gulf en Elf bleven
we met lege handen staan. Elf
echter begint dezer dagen ook
een actie. Op eigen initiatief
overigens. „Mijn baas heeft
nog een grote voorraad glazen
en pennen ergens in de kelder
ontdekt", Vertelt de
pompbediende. „Die worden
binnenkort gratis aan de klant
gegeven. Tja, je moet toch wat
doen, want de klant wil nu
eenmaal iets in de handen
gedrukt krijgen, al is het maar
prul. Een van onze betere
klanten, een
autorijschoolhouderis naar
concurrent Texaco
overgestapt. Want daar geven
ze cassettebandjes weg."
Maar met die actie is de
concurrentie enige tijd
- geleden gestopt, zo vernemen
Kopjes en schotels,
badhanddoeken,
cassettebandjes en
whiskyglazen... Tankstations
danken hun populariteit
niet aan de kwaliteit van de
benzine, maar aan de leuke
'hebbedingetjes' voor de
automobilist. - foto wil nilwik
wij van de pompbediende aan
het nauwelijks een kilometer
verderop gelegen Texaco-
station. En hij is er niet
rouwig om.
„Door al dat gedoe met die
zegeltjes vergat ik soms af te
rekenen", zegt hij. „Dan klopte
de kas niet en moest ik zelf
bijlappen. Bovendien moest
mijn baas de cassettebandjes
zelf kopen bij Texaco en die
kostten per stuk acht gulden.
Door al die rompslomp zijn we
opgehouden. Misschien dat
binnenkort weer, net als vorig
jaar, tulpenbollen uitgedeeld
moeten worden. Maar ik hoop
het niet. Want je hebt van die
mensen die vijf keer per dag
voor je neus staan. Daar kun
je doodziek van worden".
Hij wel, maar het publiek
niet. Cadeautjes hebben nu
eenmaal een magische
aantrekkingskracht. Zelfs als
je ze niet echt gratis krijgt,
maar via een omweg toch
betaalt. Zolang die omweg
maar onzichtbaar blijft en het
whiskyglas niet naar benzine
smaakt.
NIEUWENDIJK - Het il
lustere Brabantse rallyduo
Henk en Nico Biesheuvel
hebben hun rallyseizoen
abrupt afgebroken. De Ne
derlandse kampioenen in
de hobbycar-klasse heb
ben hun oude Ford Escort
aan de kant gezet om alle
aandacht te schenken aan
een vierwielaangedreven
Ford Sierra. Bij garage
Tigchelaar hebben ze een
4x4 Sierra-onderstel op de
kop getikt en nu is het zaak
de wagen verder op te bou
wen. Gezien de kosten
slaan de garagehouders uit
Nieuwendijk voorlopig een
aantal wedstrijden.
De Sierra valt onder de
groep N-klasse en behoort
tot de nieuwe generatie
rally-autos. De Belg
Probst won in februari nog
een rally voor het Euro
pese kampioenschap (Spa)
met eenzelfde wagen.
TILBURG - Het grootse
terreinsport-evenement
ooit in Nederland gehou
den, gaat eind mei van
start in Tilburg. Onder de
naam Brabantse Cross
Country 500 houdt de Ne
derlandse terreinsport as
sociatie van 23 t/m 25 mei
een driedaags autosport
evenement.
De wedstrijd is er speci
fiek voor terreinwagens.
De wedstrijdonderdelen
zijn zo samengestel dat er
voor andere wagens geen
doorkomen aan is. Zater
dag 24 mei doet de BCC 500
West-Brabant aan. 's Mor
gens komen de deelnemers
in actie bij Toyota-impor-
teur Louwman en Parqui
en het motorcrossterrein
van Raamsdonksveer. 's
Middags zijn er proeven
bij in en rond Breda. Een
proef op het motorcros
sterrein in Oosterhout is
vervallen omdat de betref
fende baan inmiddels is
opgeheven.
Alle takken van de ter
reinsport komen in de BCC
500 aan de orde. Zoals:
snelheidsproeven, steeple
chase, enduro, doorwading,
trial en kaartlezen.
Kees en Mieke Tijsterman
zijn deze week van start
gegaan met de voorberei
ding van de komende Pa
rijs-Dakar (januari 1987).
Het echtpaar dat een snelle
Mitsubishi Pajero be
stuurt, rijdt tot en met 7
mei de Atlas-rally in Ma
rokko.
Naast de Mitsubishi-
equipe zijn ook zes Neder
landse motorrijders van
uit Tanger richting Marra-
kech vertrokken. Het No
mad Honda-team schrijft
vier rijders in waaronder
Arjan Brouwer, die tijdens
de laatste Parijs-Dakar
een tijdje zoek is geweest.
Het toch al niet onbemid
delde rallyteam van John
Bosch heeft er een aan
trekkelijke sponsor bij ge
kregen. Rothmans ruilde
vorige week het Alpine
team in voor het Audi-ge-
zelschap van Bosch. Door
de komst van Rothmans
kan Bosch met zijn quattro
meer buitenlandse wed
strijden gaan rijden. Er
zijn plannen om'een WK-
rally te doen, San Remo of
de Britse RAC.
Rothmans sponsorde tot
voorkort het Renault Alpi
ne-team van Nederland.
Jan Lammers maakte vo
rig jaar nog deel uit van
die ploeg. Renault gaat nu
met steun van Marlboro in
kleinere vorm (slechts een
wagen) verder met Michel
Bleekemolen.
UTRECHT - Het aantal ver
keersborden op de wegen
wordt steeds groter.
Op de Nederlandse auto
snelwegen is de laatste weken
al een speciaal bord te vinden
dat gebruikt wordt wanneer
er stremmingen zijn die langer
dan een uur duren. Door het
plaatsen van een extra bord
hoopt men dat het verkeer op
de auto(snel)wegen zo snel
mogelijk kan 'doorlopen'.
Voor alle belangrijke wegen
Een alternatieve route (4)
voor de auto(snel)weg wordt
behulp van dit oranje bord
aangegeven.
DEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond heeft een zoge
noemde garage-opdrachtbrief ontworpen waarmee autobezit
ters precies kunnen aangeven wat er aan de auto moet gebeu
ren.
De brief is van belang voor mensen die zelf kleine onder
houdswerkzaamheden aan hun auto uitvoeren. Met de brief
wordt voorkomen dat de garage deze kleine dingetjes dubbel
doet. De brief biedt verder de mogelijkheid om van te voren voor
een onderhoudsbeurt of réparatiewerk een prijs af te spreken en
vast te leggen dat de garage de klant moet bellen als deze prijs
dreigt te worden overschreden. Bovendien stellen afspraken
vooraf de klant in staat prijzen van garages te vergelijken.
De Consumentenbond heeft de brief opgesteld omdat zij veel
klachten kreeg van haar leden over de hoogtes van rekeningen
en et ongevraagd uitvoeren van werkzaamheden.
Wanneer de vrachtwagen
combinatie niet meer op tijd
kan afremmen, kan de
chauffeur kiezen voor een
'noodstop' in een grindbed,
liggen er alternatieven klaar
wanneer ergens een nood-si
tuatie ontstaat; een nieuw
oranje bord zal dan in de berm
van de weg verschijnen. De al
ternatieve route is door middel
van een nummer aangegeven.
Als de borden met de num
mers worden gevolgd, dan
komt men via de snelste en
meestal kortste route weer op
de auto(snel)weg terug.
In Frankrijk en Zwitserland
kan men een nieuw verkeers
bord tegenkomen dat vooral
belangrijk is voor vrachtwa
genchauffeurs. Het nieuwe
bord is te vinden op plaatsen
waar de vrachtwagen-combi-
natie aan een lange afdaling
begint. Door de te hoge afda
lingssnelheid is het afrem
mend vermogen van de motor
in dergelijke situaties vaak
niet meer afdoende en wordt
het remsysteem overbelast.
De chauffeur die niet tijdig
terugschakelt of door welke
reden danook in de problemen
komt bij remmen tijdens zo'n
afdaling, kan aan de hand van
het nieuwe verkeersbord, al
dus Rij-Instructie, zien dat de
rit niet in een catastrofe hoeft
te eindigen. De chauffeur kan
namelijk kiezen tussen een
doorgaande weg en een uitrit
die in een kiezelbed eindigt.
Op het verkeersbord is dat
aangegeven door een geblokt
gedeelte.