|2000 KILOMETER RIJDEN VOOR EEN BADHANDDOEK Alternatieve route voor autosnelweg Consumentenbond maakt 'garage-opdrachtbrief' VRIJDAG 2 ME11986 S] 'Brandstof is een produkt met een abstracte kwaliteit. In die zin dat je als leek niet in staat bent te beoordelen of de brand stof van het ene merk sneller, beter en schoner is dan die van het andere. Het zal de meeste automobilisten dan ook worst wezen welke firma hen de tank volgooit. De blijde rijder let alleen op de prijs, want wat dat betreft is hij snel uitgekeken, want de prijzen ontlopen elkaar niet veel. Dat weten de benzine maatschappijen natuurlijk ook en daarom zijn zij andere ar gumenten gaan gebruiken om de klanten naar hun tapkranen te lokken: koppen, mokken, glazen, handdoeken en sleutel hangers bijvoorbeeld. Want hoe gek het ook klinkt, zelfs de meest verwende burger van onze wegwerpmaatschappij vindt het fijn om iets voor niets te krijgen. De oude tankstations, waar je alleen kon tanken en eventueel olie verversen, zijn uitgebouwd tot moderne mini-markten. Heb je de klant die 'tippelt' op een gratis ballpoint, eenmaal binnen, dan zit je goed, want kijkers worden volgens de oude handels wijsheid nu een maal kopers. En die laten vaak meer aan de strijkstok hangen dan het onnozele balpennetje waar ze eigenlijk voor kwamen. Tot die conclusie kwam ook onze ver slaggever, die eens kritisch rondneusde in de wereld van de benzinestations en werd be dolven onder de zegeltjes, de stempelkaarten en de folders. Jïsr Renault 21 Quitte Lagere prijzen ledereen Brandstof Zes keer daags Heel gedoe SPORT Biesheuvel/ Biesheuvel schakelen over op 4x4 Sierra Vierwiel- spéktakel in Breda en R'donksveer Tijstermannen weer naar Afrika Meer steun voor John Bosch A56 Nederland tankt zich rijk afgewerkt interieur. /dick de boer FOTOUbalfcM bult 21: Rijklaarprijzen 1721- r: TL (4-bak) ƒ27.440, TS 05, GTS 30.670, TSE 36.320, ■r: RX 36.745, TXE 39.995. bruik 1721 motor naar schat- |1 op 13, 2 liter 1 op 10,5. We- elasting 1721-types: ƒ539 per ,2 liter: 636. Door John van Dinther [ebt u ook al een whiskyglas, een lelkglas of een bad- ianddoek van 100 x 50 ;m? Wie slim is, tankt óch rijk. Cassette- >andjes, tulpenbollen, plastic handschoenen ;n andere nuttige hebbedingetj es. Wie litkijkt, scharrelt z'n hele uitzet bij elkaar lan de pomp. Het is ;en fluitje van een ;ent. Voor drie waar- depunten heb je al een sratis whiskyglas. roor 49 zegels een cassettebandje van ƒ8,-. Vijftig, gemak kelijk te verliezen, ze geltjes, zijn goed voor een badhanddoek van 10,95. En voor vier (stempeltjes per exem- uper 5 in felle strijd zijn brwikkeld, gaan Peugeot en [enault met de 309 contra de 8 111 een keiharde bncurrentiestrijd aan. En ndertussen hebben de kopers plaar kunt U een COm- ok de aangenaam geprijsde p]eet servies OpbOU- tortom:1 d'fFranseslfgw'oedt wen van melkglazen. i alle hevigheid. Met de R21 mikt Renault ehalve op de oude R18- rijders, vooral op de Duitse Dpel en Ford. Van Thienen ziet wel Ascona-klanten overstappen 'want die wagen valt wat terug'. En ook onder de Sierra-duiven wil Renault graag schieten. Maar de R18 rijders zullen wellicht even slikken als ze de nieuwe prijzen zien, werpen we op. „De laatste jaren is de R18- prijs kunstmatig laag gehouden", zegt Van Thienen| „Prijstechnisch was de wagei interessant, maar produkttechnisch verouderd. Voor de 18GTL is de goedkoopste 21TL uitvoerig een rechtstreekse vervanger, voor de 18 en 18TL, die wat kaal waren, niet". In Nederland mikt Renault dit jaar op een verkoop van zesduizend 21's. In Frankrijk moet de 21 het marktaandeel opkrikken naar 32 procent. Om weer helemaal terug te] komen in de Nederlandse markt, waar Renault in tien jaar tijd terugviel van 8,9 in via 5,5 procent in '84 naar 5,8 procent in '85, moet het roestige imago van de Frai wagen worden uitgewist, „Hf grootste probleem is dat Renault bij de consument gf 2 maal elf cent... I Het is zaterdagmiddag en we staan bij een tankstation in het oosten van het land. Een tan in vrijetijdskleding ekent af bij de lompbediende. Neemt achteloos de gratis zegeltjes in ontvangst en loopt naar zijn letalic-grijze, fonkelnieuwe IMW 524 Turbo Diesel Ejection (circa 60.000,-). Nog ;een dertig tellen later staat ij met een tomaatrood hoofd eer voor de pompbediende, et in zijn kielzog zijn vrouw, ie kennelijk de regisseur is an deze scene. De man werpt et een bestudeerd lonchalant gebaar de zegeltjes op de toonbank en zegt met et merkwaardig benepen itemmetje „Ik geloof dat ik at te weinig zegeltjes heb xuggekregen...ha ha...althans olgens mijn vrouw'." De pompbediende heeft ichtbaar moeite zich in te ouden. Hij vergelijkt de •ekening met het aantal egeltjes en zegt dan: .Inderdaad, meneer, u hebt ;elijk, neem mij niet kwalijk" in verstrekt hem met een italen gezicht nog twee geitjes a raison van 11 fnten. De man geeft ze door an zijn triomfantelijk Ijkende echtgenote, die onder het weglopen niet kan nalaten op te merken dat hij voortaan ter uit zijn doppen moet ijken voor dit soort imago van degelijkheid heeft ^wisseltrucs. „Want", kwettert zegt Van Thienen. „Vooral ze, „ik wil het boekje vol roest heeft dat veroorzaakt. Sinds 1981 is de kwaliteit danig verbeterd, en nu kuntf de dealers de klanten naar dl occasionhoek brengen en la zien dat die wagens er primaj uitzien. Het probleem is dat zo de naam hebt dat je wage roesten, maar het lange tijd duurt voordat je die naam weer kwijt bent. Ik durf te :i] gen vooreen badhanddoek". Mevrouw beseft niet dat ïeneer daar, grof berekend, rel ongeveer 2000 kilometer 'oor moet rijden oftewel 250 Sater diesel voor dient te werstoken. Dat kost hem aan irandstof ongeveer 250,-. Shell biedt een zegeltje per 5 liter. Voor een handdoek hebt stellen dat onze wagens nu i» je er 50 nodig, voor een zo roestbestendig zij n als de jaadlaken 100. Een kaart met 50 Duitsers". De roest-reputatie heeft i voor magere inruilprijzen gezorgd, met uitzondering val ladhanddoek gekocht kan de Renault 5 waar kapitalen vorden voor f 10,95. voor worden betaald. Het vertrouwen van de consume^R/grnlirht zal zich behalve in de nieuw r7 verkopen ook in de tweedehandsprijzen moeten vertalen. egeltjes kan in geld worden mgezet. Dat levert de klant 5,50 op, terwijl de Ondanks het tegenvallend! verlies verwacht Renault ds «Vrachtwagenchauffeur zijn Merkwaardig. Hoe kan dat? Dat weet ik ook niet", zegt en Shell-pompbediende met en onschuldig gezicht. „De iadhanddoeken zijn van goede fwaliteit", verdedigt hij zijn "erkgever. eind '87 weer quitte zal worden gespeeld. De vernieuwde modellenreeks geeft aanleiding tot vertrouwen. Renault zal kunnen profiteren van het gekeerde economisch tij. De Franse slag zal hevig blij vf En om de bedrijfsresultaten beschermen zal de voortdurende industriële lobby naar de Franse regel op volle oorlogskracht moe! doorgaan, want anders krijl de Franse auto-industrie ns| de Duitse een Japanse inv: Die concurrentie hebben Renault, Peugeot en Citroei binnenslands nog niet dai de hoge tolmuren. er in ieder geval erg over te preken". Nogal wiedes, voor le moderne asfaltcowboys, die rr week duizenden ilometers vreten en elke dag an de slurf hangen, is een [eschenk inderdaad een leschenk. De woordvoerder van Shell in Rotterdam, J.Verkuil, heeft Trel een aannemelijke 'erklaring voor het verschil 'an 5,45. „We zijn dat 'ettelijk verplicht. We foeten de klant de keuze leven", zegt Verkuil. „Dat leldbedrag is de helft van de nkelwaarde. Wij betrekken Ie spullen via de tussenhandel en da kost geld". Zoals het een oofa van de persdienst van Shell betaamt, heeft Verkuil alleen maar positieve geluiden opgevangen over de actie. „Het is een leuk, sympathiek cadeau. Jong en oud kan een badhanddoek gebruiken. De actie is zo succesvol dat we naar alle waarschijnlijkheid doorgaan tot aan het einde van het jaar". We rekenen Verkuil voor dat je, als dieselrijder, 2000 kilometer moet rijden om een handdoek te bemachtigen. „Dat is ook de bedoeling", geeft hij toe. Van het woord 'lokkertje' wil hij niet horen. „Dat klinkt zo ongenuanceerd", zegt hij. „Wij noemen het klantenbinding. Echt, de klant heeft er voordeel van. Wij hebben de indruk dat de mensen speciaal voor de cadeaus bij ons tanken. Ook die mensen die veel rijden en normaal dan pas bij een tankstation stoppen als het brandstoflampje begint te branden. Zij tanken of bij een Shell-dealer, of riskeren een lege tank". De consument vraagt erom misleid te worden en tuint met open ogen in de door uitgekookte reclameboys psychologisch uitgestippelde verkoopstrategieën. Er wordt handig ingespeeld op onze hebberigheid en het woord gratis doet wonderen. Maar zo gratis ajs het klinkt is het in de praktijk niet. „Benzinemaatschap pijen doen er beter aan de prijs te verlagen", bitst een woordvoerder van de Consumentenbond. „Volgens ons wordt de 'Wet bepaling cadeaustelsels' wel met voeten getreden. Rijk worden aan de tank is onmogelijk. De maatschappijen versluieren de werkelijkheid. Reken maar eens uit hoeveel waardepunten of zegels je nodig hebt voor je in het bezit komt van een glas, badhanddoek, lepel en weet ik veel. De consument betaalt dubbel en dwars, maar heeft dat niet in de gaten. Wij adviseren de mensen: ga toch bij de Witte Pompen tanken. Daar is het stukken goedkoper en de kwaliteit is excact hetzelfde. Al die geschenken bij de bekende stations zijn louter bedoeld ais lokmiddel". Hoe gaat het in de praktijk? „Jan, zo'n melkglas lijkt me best aardig", zegt moeder de vrouw. „Ga voortaan maar bij BP tanken. Aan een whiskyglas heb ik niets. En jij pimpelt toch al te veel". Dus rijdt pa voor de lieve vrede naar het al dan niet verderop gelegen BP-station, betaalt 80 gulden en krijgt een stempeltje. Ma tevreden. Nog drie. Want: „Vier keer naar een deelnemend BP-station en u bent verzekerd van zo'n prachtig melkglas. Gemaakt van dat fraaie Arcoroc rookglas door de bekende Verrerie d'Arques". Wat dat ook mag wezen. Gesteld dat alle Jannen en Pieten door ma de 'melkweg' worden opgestuurd, dan zou concurrent Esso toch maar mooi met al zijn whiskyglazen blijven zitten. Althans dat wordt verondersteld. Maar wat bijna niemand weet is dat je als klant zonder ook maar een cent uit te geven zeker honderd whiskyglazen kunt verzamelen. Gratis en voor niks dus. Het personeel van de Esso-stations is namelijk verplicht iedere bezoeker die daarom vraagt, een waardezegel te geven. Zelfs als de bezoeker in kwestie niet een druppel tankt of iets koopt. Een proef op de som leert dat de pompbediendes de instructies van hogerhand nauwkeurig opvolgen. Maar je moet het wel weten, anders behoor je tot de brave zielen die in feite 75,- betalen voor een waardepunt en pas een whiskyglas in bezit krijgen nadat ze voor 225 hebben getankt. Dit lijkt toch op volksverlakkerij of vergissen wij ons? Marc Goyens, coordinator van de Public relations- afdeling van Esso in Den Haag, aarzelt even, antwoordt dan resoluut: „Nee. Zowel in de Ster-reclame als op de folders wordt de klant duidelijk gemaakt dat hij per bezoék recht heeft op een waardezegel". Dus iemand die zes keer dagelijks een Esso-Shop binnenstapt kan in principe telkens zegels krijgen? „Ja. De slogan is echt niet zo gemaakt dat het merendeel van de mensen niet in de gaten heeft dat ze niet hoeven te tanken om zegels te krijgen. We spelen ook niet in op de hebberigheid van de mens. De actie wordt commercieel eerlijk gespeeld. Volgens de regels". Leidt deze actie tot stijging van de omzet? „Ik heb nog geen excacte cijfers, maar de indruk is dat de actie succesvol is. Op de eerste plaats echter wil Esso brandstof verkopen. Volgens ons wordt het consumentengedrag niet alleen bepaald door de cadeaus". Wat krijgen we nou? Die geschenken zijn toch zeker bedoeld om brandstof te verkopen? „Dat is niet de achterliggende gedachte. De basis voor het verkoopsucces zijn nog steeds de service en de kwaliteit van het produkt. De promotion-activiteiten vormen een klein onderdeel". Waarom verlagen jullie niet de prijs, in plaats van cadeaus te geven? „Zo moet u dat niet stellen, dat is te complex". Goed. Ander onderwerp. Alcohol en verkeer. Twee extremen, die elkaar niet verdragen. Toch niet erg fijntjes om automobilisten te paaien met drankspullen, of waren die whiskyglazen door Esso gedacht als bloemenvaas? Mare Goyens: „Dat vind ik overdreven om die link te leggen, want wij verplichten niemand om na het drinken van een aantal whiskys achter het stuur te kruipen". Opmerkelijk is dat het anders zo alerte Veilig Verkeer Nederland (VVN) niet openlijk heeft gereageerd op deze en de voorgaande Esso- campagne, waarbij de klant champagneglazen kon verzamelen. „Nou ja", zegt Cees van Ooremersen van WN, 'op zich zijn het wel merkwaardige acties, maar zolang de mensen na het in ontvangst nemen van het glas thuis de whisky drinken en de auto laten staan is niets aan de hand. Intern wisten we aanvankelijk niet goed wat we met die acties moesten. Maar als we bezwaar hadden aangetekend, hadden we ook de wegrestaurants moeten aanpakken. WN is niet tegen het matige gebruik van alcohol, maar houdt de mensen wel voor de auto thuis te laten". Tankend Nederland laat zich wel degelijk beïnvloeden door de acties van de benzinemaatschappijen. Dat wordt duidelijk na een rondgang langs een aantal benzinestations. Centrale vraag: komen hier klanten speciaal tanken om de cadeaus? „Mijnheer, ik maak het mee dat iemand zes keer per dag komt tanken om zoveel mogelijk stempeltjes te ontvangen voor 'n melkglas", zegt een pompbediende van BP. „In plaats van in een keer de tank vol te gooien, rijdt zo'n man wat rond en komt dan een paar keer terug". Net als bij Esso zijn ook de BP-dealers verplicht de mensen gratis een stempel te geven als ze daarom vragen. „Klopt", zegt de BP-man, „maar het gebeurt zelden. U bent een van de weinigen die dat weet. De 'Wet Bepaling Cadeaustelsels' schrijft dat voor". Niet alle maatschappijen hebben zich op de snuisterijen gestort. Bij Gulf en Elf bleven we met lege handen staan. Elf echter begint dezer dagen ook een actie. Op eigen initiatief overigens. „Mijn baas heeft nog een grote voorraad glazen en pennen ergens in de kelder ontdekt", Vertelt de pompbediende. „Die worden binnenkort gratis aan de klant gegeven. Tja, je moet toch wat doen, want de klant wil nu eenmaal iets in de handen gedrukt krijgen, al is het maar prul. Een van onze betere klanten, een autorijschoolhouderis naar concurrent Texaco overgestapt. Want daar geven ze cassettebandjes weg." Maar met die actie is de concurrentie enige tijd - geleden gestopt, zo vernemen Kopjes en schotels, badhanddoeken, cassettebandjes en whiskyglazen... Tankstations danken hun populariteit niet aan de kwaliteit van de benzine, maar aan de leuke 'hebbedingetjes' voor de automobilist. - foto wil nilwik wij van de pompbediende aan het nauwelijks een kilometer verderop gelegen Texaco- station. En hij is er niet rouwig om. „Door al dat gedoe met die zegeltjes vergat ik soms af te rekenen", zegt hij. „Dan klopte de kas niet en moest ik zelf bijlappen. Bovendien moest mijn baas de cassettebandjes zelf kopen bij Texaco en die kostten per stuk acht gulden. Door al die rompslomp zijn we opgehouden. Misschien dat binnenkort weer, net als vorig jaar, tulpenbollen uitgedeeld moeten worden. Maar ik hoop het niet. Want je hebt van die mensen die vijf keer per dag voor je neus staan. Daar kun je doodziek van worden". Hij wel, maar het publiek niet. Cadeautjes hebben nu eenmaal een magische aantrekkingskracht. Zelfs als je ze niet echt gratis krijgt, maar via een omweg toch betaalt. Zolang die omweg maar onzichtbaar blijft en het whiskyglas niet naar benzine smaakt. NIEUWENDIJK - Het il lustere Brabantse rallyduo Henk en Nico Biesheuvel hebben hun rallyseizoen abrupt afgebroken. De Ne derlandse kampioenen in de hobbycar-klasse heb ben hun oude Ford Escort aan de kant gezet om alle aandacht te schenken aan een vierwielaangedreven Ford Sierra. Bij garage Tigchelaar hebben ze een 4x4 Sierra-onderstel op de kop getikt en nu is het zaak de wagen verder op te bou wen. Gezien de kosten slaan de garagehouders uit Nieuwendijk voorlopig een aantal wedstrijden. De Sierra valt onder de groep N-klasse en behoort tot de nieuwe generatie rally-autos. De Belg Probst won in februari nog een rally voor het Euro pese kampioenschap (Spa) met eenzelfde wagen. TILBURG - Het grootse terreinsport-evenement ooit in Nederland gehou den, gaat eind mei van start in Tilburg. Onder de naam Brabantse Cross Country 500 houdt de Ne derlandse terreinsport as sociatie van 23 t/m 25 mei een driedaags autosport evenement. De wedstrijd is er speci fiek voor terreinwagens. De wedstrijdonderdelen zijn zo samengestel dat er voor andere wagens geen doorkomen aan is. Zater dag 24 mei doet de BCC 500 West-Brabant aan. 's Mor gens komen de deelnemers in actie bij Toyota-impor- teur Louwman en Parqui en het motorcrossterrein van Raamsdonksveer. 's Middags zijn er proeven bij in en rond Breda. Een proef op het motorcros sterrein in Oosterhout is vervallen omdat de betref fende baan inmiddels is opgeheven. Alle takken van de ter reinsport komen in de BCC 500 aan de orde. Zoals: snelheidsproeven, steeple chase, enduro, doorwading, trial en kaartlezen. Kees en Mieke Tijsterman zijn deze week van start gegaan met de voorberei ding van de komende Pa rijs-Dakar (januari 1987). Het echtpaar dat een snelle Mitsubishi Pajero be stuurt, rijdt tot en met 7 mei de Atlas-rally in Ma rokko. Naast de Mitsubishi- equipe zijn ook zes Neder landse motorrijders van uit Tanger richting Marra- kech vertrokken. Het No mad Honda-team schrijft vier rijders in waaronder Arjan Brouwer, die tijdens de laatste Parijs-Dakar een tijdje zoek is geweest. Het toch al niet onbemid delde rallyteam van John Bosch heeft er een aan trekkelijke sponsor bij ge kregen. Rothmans ruilde vorige week het Alpine team in voor het Audi-ge- zelschap van Bosch. Door de komst van Rothmans kan Bosch met zijn quattro meer buitenlandse wed strijden gaan rijden. Er zijn plannen om'een WK- rally te doen, San Remo of de Britse RAC. Rothmans sponsorde tot voorkort het Renault Alpi ne-team van Nederland. Jan Lammers maakte vo rig jaar nog deel uit van die ploeg. Renault gaat nu met steun van Marlboro in kleinere vorm (slechts een wagen) verder met Michel Bleekemolen. UTRECHT - Het aantal ver keersborden op de wegen wordt steeds groter. Op de Nederlandse auto snelwegen is de laatste weken al een speciaal bord te vinden dat gebruikt wordt wanneer er stremmingen zijn die langer dan een uur duren. Door het plaatsen van een extra bord hoopt men dat het verkeer op de auto(snel)wegen zo snel mogelijk kan 'doorlopen'. Voor alle belangrijke wegen Een alternatieve route (4) voor de auto(snel)weg wordt behulp van dit oranje bord aangegeven. DEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond heeft een zoge noemde garage-opdrachtbrief ontworpen waarmee autobezit ters precies kunnen aangeven wat er aan de auto moet gebeu ren. De brief is van belang voor mensen die zelf kleine onder houdswerkzaamheden aan hun auto uitvoeren. Met de brief wordt voorkomen dat de garage deze kleine dingetjes dubbel doet. De brief biedt verder de mogelijkheid om van te voren voor een onderhoudsbeurt of réparatiewerk een prijs af te spreken en vast te leggen dat de garage de klant moet bellen als deze prijs dreigt te worden overschreden. Bovendien stellen afspraken vooraf de klant in staat prijzen van garages te vergelijken. De Consumentenbond heeft de brief opgesteld omdat zij veel klachten kreeg van haar leden over de hoogtes van rekeningen en et ongevraagd uitvoeren van werkzaamheden. Wanneer de vrachtwagen combinatie niet meer op tijd kan afremmen, kan de chauffeur kiezen voor een 'noodstop' in een grindbed, liggen er alternatieven klaar wanneer ergens een nood-si tuatie ontstaat; een nieuw oranje bord zal dan in de berm van de weg verschijnen. De al ternatieve route is door middel van een nummer aangegeven. Als de borden met de num mers worden gevolgd, dan komt men via de snelste en meestal kortste route weer op de auto(snel)weg terug. In Frankrijk en Zwitserland kan men een nieuw verkeers bord tegenkomen dat vooral belangrijk is voor vrachtwa genchauffeurs. Het nieuwe bord is te vinden op plaatsen waar de vrachtwagen-combi- natie aan een lange afdaling begint. Door de te hoge afda lingssnelheid is het afrem mend vermogen van de motor in dergelijke situaties vaak niet meer afdoende en wordt het remsysteem overbelast. De chauffeur die niet tijdig terugschakelt of door welke reden danook in de problemen komt bij remmen tijdens zo'n afdaling, kan aan de hand van het nieuwe verkeersbord, al dus Rij-Instructie, zien dat de rit niet in een catastrofe hoeft te eindigen. De chauffeur kan namelijk kiezen tussen een doorgaande weg en een uitrit die in een kiezelbed eindigt. Op het verkeersbord is dat aangegeven door een geblokt gedeelte.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 15