Renault 21RX: sobere lijn, indrukwekkende prestaties AUTOFABRIKANT LIJDT MILJARDENVERLIEZEN 2000 KIL s VRIJDAG 2 ME11986 VRIJDAG 2 ME11986 Smaakvol Rijgenot Concurrentie Ontslagen Buitenland Renault 21 Quitte Vervangers Verplicht Door Willem Reijn De Renault 21 RX waarmee wij een week de weg op zijn geweest en die vandaag lever baar wordt, onder scheidt zich op twee punten: uitstekende prestaties en een al even indrukwekkende prijs. De acceleratie van 0 naar 100 kilome ter in 9.7 seconden, de top van 200 kilometer per uur en de prijs van 37.000 of zoals wij hem reden, ƒ41.000: het zijn gegevens om even stil van te worden. De Renault 21 wordt in de benzineversies met twee ver schillende motoren geleverd: de 1721 cc, die we nu ook on der de motorkap van de Ne derlandse Volvo 340 kunnen vinden, en een ijzersterk twee-liter-blok. Wij reden met de tweede, maar hebben toch de indruk dat we met de eerste motor heel wel hadden kunnen leven. De 21 is de opvolger van de 18, een keurige, zakelijke ge zinswagen die -zeker voor Renault-begrippen - al snel (acht jaar na verschijning) verouderd raakte. De laatste 'Versailles'-versies gingen voor ƒ25.000 van de hand en dat betekent dat de Renault- trouwe automobilist nu ten minste twee mille extra moet uittrekken voor de vervan ging van zijn vervoermiddel. Hij krijgt dan de tamelijk eenvoudige 21TL. Die prijs stijging valt in een periode van een omslag van inflatie naar deflatie en kan daarom potentiële kopers afschrik ken. Maar de 21 is wel een echte nieuwe wagen, zij het dat er motorisch weinig nieuws on der de horizon is. De wagen die wij reden was perfect af gewerkt. Smaakvol, ruim voorzien van accessoires, geen kerstboom, werkelijk een compliment waard. Een detail waaraan je de zorgvul digheid van afwerken kunt aflezen, is de bekleding van de portieren die tot aan het glas van de ruit doorloopt. De auto is bijzonder ruim, veel ruimer dan zijn voorganger en heeft een zeer grote kof ferbak. Die koffer kan zelfs nog worden uitgebreid als de achterbank wordt neerge klapt. Dat is overigens een 'extra'. Het dashboard van de 21RX is zeer compleet: een toerenteller en een oliepeil- meter ontbreken niet. Het dikke stuurwiel ligt prettig in de hand. De stoelen zitten goed, zij het dat enige gewen ning nodig is. De zijdelingse steun is wat al te sterk aan gebracht en kan bij een korte proefrit als storend worden ervaren. Wij reden gelukkig een week met de wagen, zo dat we er aardig aan gewend raakten. Van buiten is de Renault aanmerkelijk soberder: na tuurlijk scoort hij laag wat Cw-waarden betreft (van 0.29 tot 0.33), maar we zouden lie gen als we stelden dat de Franse ingenieurs een op zienbarende lijn hebben ont worpen. Hij lijkt, verzeker den nogal wat collega's, wat op de Audi 80 en 100. De slanke auto verraadt van buiten niets van de opwin dende prestaties. Want de Renault 21RX geeft werkelijk rijgenot. Al bij lage toerentallen trekt de motor als een lier en de top van 200 wordt vlot bereikt. Met de fabrieksopgaven (ac celeratie en top) lijkt Renault niets te hebben overdreven. De sturing is zeer licht, wat vooral in het stadsverkeer bijzonder aangenaam is. Maar vooral op de snelweg onderscheidt de 21 zich. Zon der enig windgeruis van be tekenis (een goede Cw- waarde geeft die garantie op zich nog niet, dus vermelden we het maar even) en pas bij hoge toerentallen met een goedmoedige motorbrom laat de 21 zich maar moeilijk into men tot de sterk omstreden nationale maximumsnelheid. Het is als een renpaard voor een rouwkoets. De 21 wil graag en dat is tevens de re den dat het benzineverbruik nog niet in de verste verte bij de fabrieksopgaven terecht komt. Die opgaven melden per 100 kilometer 5,8 liter bij 90 km uur, 7,1 liter bij 120 km uur en 10,7 bij stadsver keer. Wij kwamen na 1100 ki lometer uit op 1 op 10,2. En gezien de gedachte dat rus tige rijders deze 21-uitvoe- rinte niet zullen kopen om stil te\ïtaan (dat idee krijg je echt wanneer je 110 rijdt), raden wij eventuele kopers aan een dergelijk verbruikcijfer se rieus te nemen. Veel lof dus voor de nieuwe 21, maar dat geldt - helaas- niet voor de prijs. Die is dan wel concurrerend, maar toch stevig. De serie begint bij 27.440 (rijklaar), maar voor de, naar wij hoorden populai re, 21GTS moet reeds 30.670 worden neergeteld. De RX komt op 36.745 en onze wa gen werd aangekleed in zwart (ƒ760) met een com- fortpakket bestaande uit cen trale portiervergrendeling met afstandsbediening, elek trisch bediende ruiten vóór, en zonwerend glas 1765), het neerklapbare bank-pak- ket dat deels voor zichzelf spreekt maar ook geïnter- greerde hoofdsteunen een midden armsteun omvat (ƒ625) alsmede lichtmetalen wielen 1110). Een totaal prijs dus van 41.005. Voor dat geld kun je een hoop andere leuke auto's ko pen. De Renault 25 GTS bij voorbeeld om eens binnen V" *T- -*4; - 2£ De Renault 21 RX voor het fraaie stadhuis van Klundert: indrukwekkende prestaties en perfect afgewerkt interieur. - foto de stem/dick de boer hetzelfde merk te blijven. De snelheidsduvels kunnen voor dat geld ook de Alfa Romeo 75 2L, BMW 320i, Ford Sierra 2L of Peugeot 505 kopen, om eens wat te noemen. Kortom: de 21 zit in een felbevochten marktsegment. De wagen heeft objectief gezien genoeg kwaliteit om zich een plaats te veroveren, maar het is voor Renault de vraag of het Franse merk voldoende heeft l afgerekend met een roestig imago, dat bij de consument langer kan blijven hangen dan de werkelijkheid recht vaardigt. Renault 21: Rijklaarprijzen 1721- motor: TL (4-bak) ƒ27.440, TS 28.995, GTS 30.670, TSE 36.320, 2 liter: RX ƒ36.745, TXE ƒ39.995 Verbruik 1721 motor naar schat ting 1 op 13, 2 liter 1 op 10,5. We genbelasting 1721-types: 539 per jaar, 2 liter: 636. Door Willem Reijn HET STAATSCON- CERN Renault maakt moeilijke tijden door. De Franse autofa- briek leed vorig jaar een verlies van 4 miljard, na een re- cordverlies van 5 miljard in '84. Dat zijn astronomische bedragen. Om een indruk te krijgen hoe ongezond Renault draait, zou je het verlies kunnen omslaan. Dan blijkt dat per werknemer er een verlies van 50.000 ('84) en 46.000 ('85) wordt geleden. Of per personenauto ongeveer vierduizend gulden. Zelfs een overheidsbedrijf kan dergelijke verliezen niet dragen, is iedereen wel duidelijk. De bezem moet er doorheen en trouble shooter Georges Besse, die eerder het aluminiumbedrijf Pechiné uit de rode cijfers sleepte, is daar nu ruim een jaar mee bezig. Dat heeft nog niet de vruchten afgeworpen waarop werd gehoopt, maar, zo wordt er van Renault-zijde aan toegevoegd, bij zo'n grote onderneming kun je het roer niet zo maar omgooien. Besse timmert hard aan de weg. Hij verschijnt met een 'Super cinq', de nieuwe Renault 5, op zij n werk in plaats van in een Renault 25 Limousine Turbo, teneinde ook in zijn persoonlijke optreden de werknemers ervan te overtuigen dat een drastische afslanking noodzakelijk is. Besse verscheen zelfs op het Franse derde net, waar bedrijven zendtijd kunnen kopen. Hij richtte zich in een twintig minuten durende rede tot de natie. Zijn boodschap: Renault is van het Franse volk, de verliezen kunnen niet langer worden gedragen en dus is het ook het belang van de gewone burger dat een nieuwe zakelijke koers wordt gevaren. Renault en de Franse slag Die zakelijke koers houdt onder meer een uitdunning van het werknemersbestand in. Het aantal werknemers loopt al langere tijd terug, maar niet snel genoeg. In 1980 waren nog 105.000 mensen in dienst, vorig jaar werden twaalfduizend mensen ontslagen en zakte het bestand van 98.000 naar 86.000 en ook dit jaar zal er een dergelijke ronde volgen. Het doel, 74.000 werknemers, is dan gehaald. Bedrijfseconomisch is de sanering alleszins verantwoord. Bij Renault bestond het Engelse schrikbeeld van stokers op elektrische treinen. Renault stond vooraan toen het ging om de aanschaf van robots, maar hield de arbeiders in dienst, van wie het werk was overgenomen. De kosten van een dergelijk groot apparaat is een van de belangrijkste redenen waarom Renault pas bij een verkoop en produktie van 1,4 miljoen auto's zijn break-even-point (winst noch verlies) bereikt. Als doelstelling geldt dat het B.E.- point bij 1,2 miljoen auto's wordt gehaald. Maar juist bij het staatsbedrijf liggen ontslagen erg gevoelig. Niet alleen omdat de republiek nog altijd onder leiding van de socialist Mitterrand staat, maar ook door de opkomst van het neo- fascistische Front Nationale van Le Pen, dat gedijt in de maatschappelij ke ontwikkelingen van toenemende vreemdelingenhaat en werkloosheid. Juist in de Franse auto-industrie werken veel buitenlanders, voornamelijk afkomstig uit de oude koloniën in Noordelijk Afrika. In de fabrieken te Flins en Billancourt bijvoorbeeld werken respectievelijk 40 en 45 procent buitenlanders. Door de automatisering vallen onder dat lager geschoold personeel de klappen, want robots maken vooral het eenvoudige werk overbodig. Voor een voortschrij dende verpaupering van de Parijse voorsteden moet dus worden gevreesd. Voor een even hard voortwoekerend neo-fascisme als een kankergezwel in de Franse samenleving evenzeer. Politiek ligt de kwestie Renault zo gevoelig, dat al is gesuggereerd dat de devaluatie van de Franse frank zeker ook is bewerkstelligd om Renault een sterkere concurrentiepositie te doen verwerven. De tv-toespraak van Besse was dus niet overbodig. Er móet worden gesaneerd. Dat lukt in het buitenland nog niet. In de fabrieken te Mexico worden stevige verliezen geleden. En het Amerikaans avontuur kost de Fransen eveneens honderden miljoenen guldens. Het plan om de fabriek AMC te sluiten dan wel de Amerikaanse divisie af te stoten, is van tafeldat zou nóg meer geld kosten. Renault zit behoorlijk met die affaire in zijn maag, want de hopeloos verouderde fabriek heeft miljardeninjecties nodig om technisch volwaardig te kunnen concurreren. Dat geld is nu juist weer nodig in Europa, want de autofabrikant dient hier een agressieve verkooppolitiek te volgen om de afzet te verbeteren. Het is pijnlijk voor de fabrikant dat juist op de Franse thuismarkt de buitenlandse concurrentie hard heeft toegeslagen. In vier jaar tijd tuimelde Renault's marktaandeel van 39,1 ('82) naar 30,8 procent ('85). En de buitenlanders, met als koplopers Ford, Volkswagen en Fiat (opmerkelijk: Opel komt pas op de vierde plaats), stegen in de periode'82 - '84 van 30,6 naar 35,9 procent. Voor een grote autoproducent mogen deze Renault heeft al een groot deel van het modellengamma in korte tijd vernieuwd. De 20 en 30 werden door de fraaie 25 vervangen. - foto Renault Super 5 in felle strijd zijn verwikkeld, gaan Peugeot en Renault met de 309 contra dei en 11 een keiharde concurrentiestrijd aan. En ondertussen hebben de koper ook de aangenaam geprijsde BX niet links laten liggen. Kortom: de Franse slag woed in alle hevigheid. Met de R21 mikt Renault behalve op de oude R18- rijders, vooral op de Duitse Opel en Ford. Van Thienen ziet wel Ascona-klanten overstappen 'want die wagen valt wat terug'. En ook onder de Sierra-duiven wil Renaul' graag schieten. Maar de R18 rijders zullen wellicht even slikken als ze de nieuwe prijzen zien, werpen we op. „De laatste jaren is de R18- prijs kunstmatig laag gehouden", zegt Van Thienei „Prijstechnisch was de wagi interessant, maar produkttechnisch verouder! Voor de 18GTL is de goedkoopste 21TL uitvoerig een rechtstreekse vervanger] voor de 18 en 18TL, die wat kaal waren, niet". In Nederland mikt Renault dit jaar op een verkoop van zesduizend 21's. In Frankrijl moet de 21 het marktaandeel opkrikken naar 32 procent. Om weer helemaal terug komen in de Nederlandse markt, waar Renault in tienl jaar tijd terugviel van 8,9 in via 5,5 procent in '84 naar 5,8 procent in '85, moet het roestige imago van de Frans grootste probleem is dat Renault bij de consument gi imago van degelijkheid heel zegt Van Thienen. „Vooral roest heeft dat veroorzaakt. Sinds 1981 is de kwaliteit danig verbeterd, en nu kui de dealers de klanten naar occasionhoek brengen en lal zien dat die wagens er primj Brandstof is een pro een abstracte kwaliti zin dat je als leek nie bent te beoordelen of stof van het ene mei beter en schoner is cU het andere. Het zal automobilisten dan wezen welke firma h< volgooit. De blijde rijder let Door John van Dinther Hebt u ook al een whiskyglas, een melkglas of een bad- landdoek van 100 x 50 cm? Wie slim is, tankt zich rijk. Cassette- Dandjes, tulpenbollen, lastic handschoenen] m andere nuttige lebbedingetjes. Wie litkijkt, scharrelt z'n Lele uitzet bij elkaar] tan de pomp. Het is ;en fluitje van een] :ent. Voor drie waar-{ lepunten heb je al eent iratis whiskyglas, 'oor 49 zegels een :assettebandje van ƒ8,-. Vijftig, gemak-j kelijk te verliezen, ze geltjes, zijn goed voor| een badhanddoek van 10,95. En voor vier| stempeltjes per exem plaar kunt u een com pleet servies opbou wen van melkglazenj 2 maal elf cent... Het is zaterdagmiddag en we staan bij een tankstation in het oosten van het land. Een man in vrijetijdskleding Tekent af bij de pompbediende. Neemt achteloos de gratis zegeltjes in| ontvangst en loopt naar zijn etalic-grijze, fonkelnieuwe MW 524 Turbo Diesel Injection (circa 60.000,-). Nogl jeen dertig tellen later staat f ij met een tomaatrood hoofd eer voor de pompbediende, let in zijn kielzog zijn vrouwJ ie kennelijk de regisseur is an deze scene. De man werptl iet een bestudeerd onchalant gebaar de zegeltje] ip de toonbank en zegt met iet merkwaardig benepen temmetje „Ik geloof dat ik at te weinig zegeltjes heb ruggekregen..ha ha...althar olgens mijn vrouw'." De pompbediende heeft ichtbaar moeite zich in te louden. Hij vergelijkt de ■ekening met het aantal geitjes en zegt dan: .Inderdaad, meneer, u hebt lelijk, neem mij niet kwalijkj n verstrekt hem met een talen gezicht nog twee geitjes a raison van 11 :enten. De man geeft ze door an zijn triomfantelijk ij kende echtgenote, die onde iet weglopen niet kan nalateri "B ?P te merken dat hij voortaa: eter uit zijn doppen moet ij ken voor dit soort isseltrucs. „Want", kwetter ze, „ik wil het boekje vol Tijgen voor een ladhanddoek". Mevrouw beseft niet dat ieneer daar, grof berekend, I el ongeveer 2000 kilometer Foor moet rijden oftewel 250 uitzien. Het probleem is dat liter diesel voor dient te zo de naam hebt datje wagjfcerstoken. Dat kost hem aan I roesten, maar het lange tijd brandstof ongeveer 250 duurt voordat je die naam Shell biedt een zegeltje per 5 weer kwijt bent. Ik durf te liter. Voor een handdoek heb stellen dat onze wagens nuje er 50 nodig voor een zo roestbestendig zijn als defjiadlaken 100.' Een kaart met J egeltjes kan in geld worden] ?mgezet. Dat levert de klant f5,50 op, terwijl de badhanddoek gekocht kan vorden voor f 10,95. Duitsers". De roest-reputatie heeft voor magere inruilprijzen gezorgd, met uitzondering vj de Renault 5 waar kapitali voor worden betaald. Het vertrouwen van de consumi zal zich behalve in de nieuv] verkopen ook in de tweedehandsprijzen moetei vertalen. 'Trouble shooter' George Besse: rede tot de natie. Reorganisator George Besse rijdt tegenwoordig in een 'Su per cinq', de nieuwe Renault 5, in plaats van in een Renault 25 Limousine Turbo, teneinde ook in zijn persoonlijke optre den de werknemers ervan te overtuigen dat een drastische - fotoap afslanking noodzakelijk is. ontwikkelingen als desastreus worden aangemerkt. De oorzaak lag, zo zegt Bart van Thienen, Renault Nederland- woordvoerder, vooral in het modellengamma, dat Renault in het begin van de jaren tachtig te bieden had. Een stokoude Renault 4 en de bedaagde Renaults 5,18,20 en 30 konden de klanten steeds minder bekoren. Men heeft zich te lang blind gestaard op het succes van de 5, meent Van Thienen. De marketingpolitiek, zegt Van Thienen, zal een steeds snellere vervanging van modellen met zich brengen. „We zullen niet anders kunnen", zegt Van Thienen. „Een model gaat tegenwoordig maar vijf jaar mee". Een goed voorbeeld daarvan is de Renault 9 11, die in 1982 nog auto van het jaar werd maar vorig jaar in Nederland al een stevige veer moest laten. Van Thienen is het vanzelfsprekend niet eens met de wat badinerende opmerking dat dus ook Renault niet ontkomt aan de 'vernieuwde Dreft'- marketing. Renault heeft al een groot deel van het modellengamma in korte tijd vernieuwd. De 20 en 30 werden door de fraaie 25 vervangen, de 5 is wezenlijk veranderd tot Super5 (Van Thienen: „Er is geen moertje hetzelfde gebleven, maar het sympathieke uiterlijk is behouden. Daar stelde de klant prijs op, zo leerde een marktonderzoek") en vandaag wordt ook de R21 als opvolger van de 18 leverbaar. De eerste die vervolgens van de lijst mag worden afgevoerd zal de R4 worden, want die wagen viert dit jaar zijn zilveren jubileum. De 25 en de Super 5 zijn beide een succes. Vol optimisme vertelt Van Thienen dat in Frankrijk de Super Cinq sinds oktober voorligt op de grote concurrent Peugeot 205. „Je ziet dat nog niet in het cijfer over het hele jaar '85, omdat pas sinds oktober de dieseluitvoeringen verkrijgbaar zijn. De 205 was het hele jaar in een uitgebreid gamma beschikbaar". In Nederland verdubbelden de 5- verkopen vorig jaar bijna (ongeveer 11.000 tegen 6.000). Ook de Renault 25 verkoopt - FOTO RENAULT goed. In Nederland heeft de wagen een marktaandeel van één procent. „De groei is er nu uit, we moeten dit aandeel consolideren. Vergeleken met de 20 en 30 is één procent een geweldige verbetering, want de 20 en 30 hadden nog maar 0,4 procent". De R 9 11-verkoop trekt weer wat aan. Dat is slechts mogelijk dankzij actiemodellen. Na een uitgave onder de naam 'Le Mans' worden de zusjes nu als 'Broadway' aan de man gebracht. Maar zoals bij de kleintjes de Peugeot 205 en de Ondanks het tegenvallei verlies verwacht Renault eind '87 weer quitte zal worden gespeeld. De vernieuwde modellenreeks geeft aanleiding tot vertrouwen. Renault zal kunnen profiteren van het gekeerde economisch tij. Franse slag zal hevig blijvi En om de bedrijfsresulta beschermen zal de voortdurende industriële lobby naar de Franse regel op volle oorlogskracht moei doorgaan, want anders de Franse auto-industrie de Duitse een Japanse invi Die concurrentie hebben Renault, Peugeot en Citri binnenslands nog niet dai de hoge tolmuren. Merkwaardig. Hoe kan da| Dat weet ik ook niet", zegt "n Shell-pompbediende me] n onschuldig gezicht. „De adhanddoeken zijn van goe •waliteit", verdedigt hij zijnl werkgever. "Vrachtwagenchauffeur zijn er in ieder geval erg over te L ipreken". Nogal wiedes, vool te moderne asfaltcowboys, c ■er week duizenden 'lometers vreten en elke da an de slurf hangen, is een leschenk inderdaad een leschenk. De woordvoerder van Shq m Rotterdam, J.Verkuil, he 'vel een aannemelijke 'erklaring voor het verschill an 5,45. „We zijn dat ettelijk verplicht. We loeten de klant de keuze :ey?n". zegt Verkuil. „Dat eldbedrag is de helft van dj winkelwaarde. Wij betrekkj e spullen via de tussenhanj d,8; kost geld". Zoals het j fQ van de persdienst var

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14