Lagere prijs benzine iaat gas onverlet
(IN AUTOSCHADE
OPEL
AKRA
dse ML-behandelii
/IAKRA
enauIt bindt
strijd aan met
gevolgen van
de Franse slag
O. MAKRA
Cadeau-acties
tankstations
zijn slimme
klantenbinders
Honderd jaar
autoreclame:
noodzakelijk
kwaad werd
geraffineerde
marketing
1955SÉM'
Benzine voor uw anekdote
Vallen
ITOJSCHADE
derzijde behandelin
OIYMPIA
REK0RD
KAPITAN
1983
1985
nbi1984
1983
1982
1983
1982
1982
1982
1981
1981
1979
1980
1980
1980
1979
1979
1979
1978
1978
1981
In der Plas1981
1981
1978
1979
1971
E EN FINANCIERING
IINDERHOUD AAN
KEN AUTO'S
.J. Haarmanweg 45
=uzen
3-12156
AT WEER ZIJN!
/IERK VOOR VAKWERI
door Ad Pertijs
[OU DENBOSCH - Het is nu
nog beetje behelpen aan de
Oudenbossche Molenstraat.
|Ben van Bilderbeek prepa
reert de twee Mondiale For-
Imule Ford 1600's van zijn
BS-Racing-team in een oude
|sehuur. De entourage in
I Oudenbosch heeft weinig
weg van de glitter en gla-
Imour uit de wereld van de
formule een. Toch moet die
Igarage een kweekbak zijn
van nieuwe race-sterren.
Een talent heeft Van Bilder
beek al afgeleverd: Gerald
Ivan Uitert, de Dongenaar,
die nu full-time met de race-
Irij bezig is in Engeland.
Piet Bouwmeister uit
Semmel heeft de plaats van
'an Uitert ingenomen,
iaarmee kon Van Bilder-
)eek van voor af aan begin
ton. Bouwmeister won vorig
jaar de Marlboro Challenge
'up zonder een meter race-
irvaring. De paasraces op
(Zandvoort waren vorige
maand dan ook de eerste
[kennismaking met de racerij
[voor de Gelderlander. In de
•egen ziet Bouwmeister een
[plaats bij de eerste drie ver
loren gaan door een botsing
iet een slippende Belg. Met
>n geschonden wagen kan
louwmeister vervolgen en
ilsnog als zesde eindigen,
louwmeister heeft na afloop
■een goed woord over voor
ie Belg, die in de panorama-
locht de fout in ging. Tijd
lus voor coach Van Bilder-
ieek om de zaak in zijn
luiste proporties terug te
irengen. „Piet liep zo snel in
>p die Belg, dat hij rustig
ïad kunnen wachten tot het
pechte eind om hem te passe-
pen. Nu wilde hij hem te vlug
lakken en dat gaat niet zon-
ier risico's."
BS Racing is de professio-
iele uitwas van de grote
lobby van Ben van Bilder-
leek: het stoeien met race-
■agens. Na een tijdje zelf
jereden te hebben kwam de
ludenbosschenaar er al snel
[achter dat het sleutelen aan
le wagens hem meer plezier
;af dan het racen zelf. Na
paar jaar de nodige
land- en spandiensten ver
leend te hebben aan diverse
"ijders besloot Ben van Bil-
ierbeek eind 1984 samen met
:ijn vriend Pieter Slinger
ien eigen raceteam op te zet
ten. Vooral de financiële
•tart verliep voorspoedig. In
loord-Ierland werd het
agentschap verkregen van
Mondiale, een kleine wagen-
louwer en BS Racing werd
Ben van Bilderbeek.
Het team van BS Racing verzameld voor de mobiele garage/trailer. Links Challenge Cup-winnaar Piet Bouwmeister,
rechts Milko Tas. Op het trapje: Monique van Bilderbeek (linksboven), Ben van Bilderbeek (rechtsboven) en de monteurs
Jan Gulden (linksonder) en Ron Bijlsma.
t
De oude en nieuwe Challenge Cup-winnaar nemen de chicane op Zolder. Voorop Gerald van Uitert, Piet Bouwmeister
Piet Bouwmeister in actie op het circuit van Zolder.
al direct uitverkozen om de
Marlboro Challenge Cup
winnaar een seizoen lang te
begeleiden.
BS Racing is alleen nog
actief in de FFI600, de laag
ste race-klasse. Voorlopig
wil Van Bilderbeek nog niet
promoveren naar de FF2000,
F3 of F3000. „Dit is een leuke
klasse. Doordat er bijna niet
geëxperimenteerd kan wor
den met de wagen (er mag
zelfs maar op een type band
gereden worden) kun je veel
aandacht schenken aan de
begeleiding van de rijder
zelf. Momenteel heb ik twee
rijders, Milko Tas en Piet
Bouwmeister. Voor een
derde rijder zijn we nog be
zig een sponsor te vinden.
Groter dan drie wagen moet
het team nu nog niet wor
den. Daar hebben we de
mankracht niet voor. Mis
schien dat we in de toekomst
wel gaan uitbreiden."
BS Racing heeft voor het
tweede achtereenvolgende
jaar de formule 1-reus Marl
boro als sponsor binnen de
blauwe deuren weten te ha
len. De sigarettenfirma on
dersteunt jaarlijks een aan
tal coureurs in diverse ra
ceklassen. Ken van de meest
ambitieuze ondernemingen
is de Challenge Cup. Via in
schrijfformulieren, rijtests
en een finaledag op Zand
voort Komt uaal leuei jaar
een Challenge Cup-winnaar
uit voort. De gelukkige mag
een seizoen op kosten van
Marlboro in een FF1600 rij
den. De sigarettenjongens
runnen niet zelf een team en
besteden de winnaar der-
volgt.
halve uit aan een van de be
staande FF1600-teams.
Jim Duim van Marlboro
hecht veel waarde aan de
begeleiding van de Chal
lenge Cup-winnaar. „Het
mag bekend zijn dat wij veel
geld in' de racerij stoppen.
We willen dat geld niet al
leen in toprijders steken. We
willen ook aandacht beste
den aan de opleiding van
jonge talenten. Die Chal
lenge Cup is een ideale for
mule. Een formule ook die
werkt. Gerald van Uitert uit
Dongen is hét voorbeeld. Een
jongen die vorig jaar van ons
een kans kreeg en het binnen
een jaar heeft geschopt tot
fabrieksrijder bij Reynard.
Langzamerhand worden al
die winnaars wel een pro
bleem. Zo lang ze zich blij
ven bewijzen willen we ze
ondersteunen. Er rijden dit
seizoen maar liefst zes jon
gens rond met onze sponso
ring. Ik heb begrepen dat in
Frankrijk de Challenge Cup
inmiddels is stilgezet omdat
ze de begeleiding van de vo
rige winnaars nauwelijks
meer aankunnen".
Duim heeft een simpele
verklaring voor het kiezen
van BS Racing als team voor
de Challenge cup-winnaar:
„Bij Van Bilderbeek krijgen
ze gewoon de beste indivi
duele begeleiding. Het is nog
een klein team en er is
daarom honderd procent
aandacht voor de rijder. In
grotere teams zijn de belan
gen van de rijder nogal eens
ondergeschikt aan die van
het team."
BS Racing is inderdaad
nog een klein beginnend be
drijf. Van Bilderbeek is als
eigenaar de man die er fi
nancieel iets aan overhoud
of verliest. Het team wordt
gecompleteerd door enthou
siaste hobbyisten. Een van
die vrijwilligers is Jan Gul
den. De Oudenbosschenaar
stoeit in het dagelijks leven
met computers en leeft zich
in de weekeinden en avond
uren uit op de racewagens.
„Jan is nu zelfs zo ver dat ik
hem de verantwoording voor
de Marlboro heb gegeven",
aldus Ben van Bilderbeek.
De eenmanszaak BS Ra
cing heeft zich ten doel ge
steld: „Het onderhouden en
preparen van raceauto's en
het opleiden van jong talent
in de FF1600". Dat jonge ta
lent kan zich spontaan aan
melden. Voorwaarde is wel
dat het betreffende talent
het nodige geld meebrengt
om een jaartje te racen.
Sponsors moeten dat bedrag
veelal op tafel leggen. Pieter
Slinger is de man die na
mens BS Racing tracht de
benodigde sponsoring rond
te krijgen.
Oudenbosch lijkt nu op
het eerste oog niet het
mekka van de autosport.
Ben van Bilderbeek, die nu
drie jaar in Oudenbosch
woont, heeft het toch naar
zijn zin in West-Brabant. „Ik
- FOTO'S DE STEM/DICK DE BOER
hoef niet per se op Zand
voort te zitten. We zitten
hier lekker centraal. Op een
.uurtje afstand van Zolder en
de boot naar Engeland". Van
Bilderbeek wil zijn auto-
sportactviteiten in Ouden
bosch nog vérder gaan uit
breiden. In zijn garage
bouwt hij nu al de nodige
motorblokken op. Een oud
Ford-blok dient als basis
voor een BS Power-blok.
Voor de toekomst heeft
Van Bilderbeek nog grootste
plannen. „Mondiale heeft wil
in 1987 op het vaste land een
steunpunt voor West-
Europa op gaan zetten om
haar klanten sneller van
wagens en onderdelen te
voorzien. Ik denk dat dat
centrum best eens in Ouden
bosch kan komen. We zitten
hier tamelijk centraal. Wij
hebben het grote voordeel
dat we alle talen spreken. De
Fransen houden hardnekkig
aan hun eigen taal vast en
prijzen zich daarmee bij de
Britten uit de markt."
Van een onzer verslaggevers
VEENDAM BREDA - Het
aantal automobilisten dat
gas prefereert boven benzine
is ondanks de snel gedaalde
benzineprijzen niet veran
derd.
Dat blijkt uit cijfers van
de Rijksdienst voor het Weg
verkeer te Veendam, dat de
inname van 'benzine-kente-
kens' registreert, die vervol
gens met een 'G' worden af
gegeven.
De oorzaak van de stabiele
gasmarkt is gelegen in het
nauwelijks veranderde
prijsverschil tussen LPG en
benzine.
Terwijl in Zuidwest-Ne
derland de superbenzine
prijs van ongeveer 1,90 per
liter naar 1,45 kelderde,
gingen de autogasprijzen
van ƒ0,75 naar ongeveer
0,45 Dat betekent dat het
voordeel per liter gas welis
waar iets kleiner is gewor
den 1,15 tegen 1,00) ver
geleken met de piek in de
benzineprijzen, maar dat het
beeld op langere termijn on
geveer gelijk is gebleven.
Juist het verschil is beslis
send bij de aankoop van een
gasinstallatié. Dat verschil is
voor de automobilist een
contributie-marge, een soort
bruto-winst, waartegen de
extra kosten (afschrijving
gasinstallatie, hogere belas
ting, hoger verbruik) kun
nen worden goedgemaakt.
Na aftrek van deze kosten
blijft de netto-winst over.
Afhankelijk van het ben
zineverbruik (LPG loont
sneller bij 'gulzige' wagens)
kan worden vastgesteld bij
hoeveel kilometer per jaar
het 'break-even-point'
wordt bereikt. Gemiddeld
was en is dat aantal rond de
16.000 kilometer. Daarna
gaat gas dus geld opleveren.
Als extra voordeel mag een
milieuvriendelij kere uitstoot
van uitlaatgassen worden
opgetekend.
De achterstand die heel
wat keuringsstations hebben
bij het controleren van
LPG-installaties, moet voor
de komende zomer voor een
belangrij k deel ingelopen
zijn.
Volgens Ir. Paar van het
Ministerie van Verkeer en
Waterstaat kan de achter
stand, die op dit moment bij
enkele keuringsstations is
opgelopen tot bijna een half
jaar, worden ingelopen door
meer mensen voor dit werk
aan te stellen. „Er zijn al
nieuwe mensen aangenomen
die thans met hun opleidin
gen bezig zijn. Daarnaast
heeft men op de keurings
stations sinds 1 april ook
niets meer te maken met de
keuringen van trekhaken en
dat brengt voor de naatste
toekomst ook een werkver-
lichting met zich mee".
De problemen rond de
LPG-keuringen zijn niet al
leen ontstaan door het groter
aantal auto's die worden
voorzien van een gas-instal-
latie, maar is ook veroor
zaakt door de APK-keurin-
gen voor oudere auto's, die
met ingang van dit jaar vol
ledig op gang is gekomen.
„Daardoor werd in de
dienstkringen ineens zoveel
werk aangeboden dat een
keus moest worden gedaan.
Om de wachttijd bij de keu
ringsstations zo klein moge
lijk te houden, heeft men in
eerste instantie personeel
van minder drukke, naar
overvolle dienstkringen
overgeplaatst. Wij streven er
naar", zegt ir. Paar, „dat
binnen enkele weken de
wachtlijst voor LPG-keu
ringen zal zijn terugge
bracht tot gemiddeld 2
maanden. Binnen enkele
maanden moet het mogelijk
zijn dat men maximaal 5
weken hoeft te wachten
voordat de inspectie van de
LPG-installatie heeft plaats
gevonden".
R 21 RX en TXE
v.a. f 36.300,00
>n door MAKRA behandeld
g en meer „waardevast"
.ange Reksestraat 4
itbus 91 - TERNEUZEN
el. 01150-95587
f 5.690-
f6.250'
f 8.450-
Iedere maand beloont de autoredactie van De Stem de in
zender van de leukste anekdote met 100 gulden bezine-
geld. Die anekdote mag over van alles gaan, zolang het
maar met de auto of autorijden te maken heeft.
Inzendingen kunt u sturen naar De Stem, Autoredac
tie, postbus 3229,4800 MB Breda.
Net als zoveel automobilis
ten, die dagelijks over de
rijksweg Breda - Etten-
Leur rijden, erger ik me
groen en geel aan die h -
serie stoplichten bij Ette -
Leur. Want u weet hoe dal
gaat; staat er één op ror-
dan staan ze allemaal op
rood. Onlangs waren die
stoplichten echter toch
aanleiding voor een lach
bui.
Op weg naar nei eeisie
stoplicht reed voor mij een
motorrijder. Ik bleef achter
hem zitten, want ik kon al
zien dat' ik voor rood zou
komen te staan. Ik begon
gas terug te nemen en de
motorrijder deed dat ook.
Toen we beiden tot stil
stand kwamen, viel de mo
torrijder echter om. Ik
schrok behoorlijk, maar
voor ik iets kon doen, krab
belde hij alweer overeind
en toen het licht weer op
groen sprong, reed hij zon
der enig zichtbaar letsel
verder.
Dit vallen en opstaan ge
beurde vier stoplichten
achter elkaar en iedere keer
stond ik er met mijn auto
achter. Voor alle zekerheid
besloot i t hem toch maar
in u .zien, maar dat ver
hinderde niet dat ik ook
voor het vijfde stoplicht
moest stoppen. De motor
rijder reed nu achter me en
in mijn spiegel dat
hij ook nu weer viel.
Ik sprong vlug uit de
auto om toch maar eens te
vragen wat er aan de hand
was en of hij zich wellicht
niet lekker voelde. De man
keek me verbaasd aan en
zei toen: „Jongen wat valt
dat tegen. Ik ben al jaren
een echte motorliefhebber,
maar vandaag rij ik voor
het eerst zonder zijspan en
da's Wennen."
J.C.M. Reijntjens
Etten-Leur