Lagere prijs benzine iaat gas onverlet (IN AUTOSCHADE OPEL AKRA dse ML-behandelii /IAKRA enauIt bindt strijd aan met gevolgen van de Franse slag O. MAKRA Cadeau-acties tankstations zijn slimme klantenbinders Honderd jaar autoreclame: noodzakelijk kwaad werd geraffineerde marketing 1955SÉM' Benzine voor uw anekdote Vallen ITOJSCHADE derzijde behandelin OIYMPIA REK0RD KAPITAN 1983 1985 nbi1984 1983 1982 1983 1982 1982 1982 1981 1981 1979 1980 1980 1980 1979 1979 1979 1978 1978 1981 In der Plas1981 1981 1978 1979 1971 E EN FINANCIERING IINDERHOUD AAN KEN AUTO'S .J. Haarmanweg 45 =uzen 3-12156 AT WEER ZIJN! /IERK VOOR VAKWERI door Ad Pertijs [OU DENBOSCH - Het is nu nog beetje behelpen aan de Oudenbossche Molenstraat. |Ben van Bilderbeek prepa reert de twee Mondiale For- Imule Ford 1600's van zijn BS-Racing-team in een oude |sehuur. De entourage in I Oudenbosch heeft weinig weg van de glitter en gla- Imour uit de wereld van de formule een. Toch moet die Igarage een kweekbak zijn van nieuwe race-sterren. Een talent heeft Van Bilder beek al afgeleverd: Gerald Ivan Uitert, de Dongenaar, die nu full-time met de race- Irij bezig is in Engeland. Piet Bouwmeister uit Semmel heeft de plaats van 'an Uitert ingenomen, iaarmee kon Van Bilder- )eek van voor af aan begin ton. Bouwmeister won vorig jaar de Marlboro Challenge 'up zonder een meter race- irvaring. De paasraces op (Zandvoort waren vorige maand dan ook de eerste [kennismaking met de racerij [voor de Gelderlander. In de •egen ziet Bouwmeister een [plaats bij de eerste drie ver loren gaan door een botsing iet een slippende Belg. Met >n geschonden wagen kan louwmeister vervolgen en ilsnog als zesde eindigen, louwmeister heeft na afloop ■een goed woord over voor ie Belg, die in de panorama- locht de fout in ging. Tijd lus voor coach Van Bilder- ieek om de zaak in zijn luiste proporties terug te irengen. „Piet liep zo snel in >p die Belg, dat hij rustig ïad kunnen wachten tot het pechte eind om hem te passe- pen. Nu wilde hij hem te vlug lakken en dat gaat niet zon- ier risico's." BS Racing is de professio- iele uitwas van de grote lobby van Ben van Bilder- leek: het stoeien met race- ■agens. Na een tijdje zelf jereden te hebben kwam de ludenbosschenaar er al snel [achter dat het sleutelen aan le wagens hem meer plezier ;af dan het racen zelf. Na paar jaar de nodige land- en spandiensten ver leend te hebben aan diverse "ijders besloot Ben van Bil- ierbeek eind 1984 samen met :ijn vriend Pieter Slinger ien eigen raceteam op te zet ten. Vooral de financiële •tart verliep voorspoedig. In loord-Ierland werd het agentschap verkregen van Mondiale, een kleine wagen- louwer en BS Racing werd Ben van Bilderbeek. Het team van BS Racing verzameld voor de mobiele garage/trailer. Links Challenge Cup-winnaar Piet Bouwmeister, rechts Milko Tas. Op het trapje: Monique van Bilderbeek (linksboven), Ben van Bilderbeek (rechtsboven) en de monteurs Jan Gulden (linksonder) en Ron Bijlsma. t De oude en nieuwe Challenge Cup-winnaar nemen de chicane op Zolder. Voorop Gerald van Uitert, Piet Bouwmeister Piet Bouwmeister in actie op het circuit van Zolder. al direct uitverkozen om de Marlboro Challenge Cup winnaar een seizoen lang te begeleiden. BS Racing is alleen nog actief in de FFI600, de laag ste race-klasse. Voorlopig wil Van Bilderbeek nog niet promoveren naar de FF2000, F3 of F3000. „Dit is een leuke klasse. Doordat er bijna niet geëxperimenteerd kan wor den met de wagen (er mag zelfs maar op een type band gereden worden) kun je veel aandacht schenken aan de begeleiding van de rijder zelf. Momenteel heb ik twee rijders, Milko Tas en Piet Bouwmeister. Voor een derde rijder zijn we nog be zig een sponsor te vinden. Groter dan drie wagen moet het team nu nog niet wor den. Daar hebben we de mankracht niet voor. Mis schien dat we in de toekomst wel gaan uitbreiden." BS Racing heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de formule 1-reus Marl boro als sponsor binnen de blauwe deuren weten te ha len. De sigarettenfirma on dersteunt jaarlijks een aan tal coureurs in diverse ra ceklassen. Ken van de meest ambitieuze ondernemingen is de Challenge Cup. Via in schrijfformulieren, rijtests en een finaledag op Zand voort Komt uaal leuei jaar een Challenge Cup-winnaar uit voort. De gelukkige mag een seizoen op kosten van Marlboro in een FF1600 rij den. De sigarettenjongens runnen niet zelf een team en besteden de winnaar der- volgt. halve uit aan een van de be staande FF1600-teams. Jim Duim van Marlboro hecht veel waarde aan de begeleiding van de Chal lenge Cup-winnaar. „Het mag bekend zijn dat wij veel geld in' de racerij stoppen. We willen dat geld niet al leen in toprijders steken. We willen ook aandacht beste den aan de opleiding van jonge talenten. Die Chal lenge Cup is een ideale for mule. Een formule ook die werkt. Gerald van Uitert uit Dongen is hét voorbeeld. Een jongen die vorig jaar van ons een kans kreeg en het binnen een jaar heeft geschopt tot fabrieksrijder bij Reynard. Langzamerhand worden al die winnaars wel een pro bleem. Zo lang ze zich blij ven bewijzen willen we ze ondersteunen. Er rijden dit seizoen maar liefst zes jon gens rond met onze sponso ring. Ik heb begrepen dat in Frankrijk de Challenge Cup inmiddels is stilgezet omdat ze de begeleiding van de vo rige winnaars nauwelijks meer aankunnen". Duim heeft een simpele verklaring voor het kiezen van BS Racing als team voor de Challenge cup-winnaar: „Bij Van Bilderbeek krijgen ze gewoon de beste indivi duele begeleiding. Het is nog een klein team en er is daarom honderd procent aandacht voor de rijder. In grotere teams zijn de belan gen van de rijder nogal eens ondergeschikt aan die van het team." BS Racing is inderdaad nog een klein beginnend be drijf. Van Bilderbeek is als eigenaar de man die er fi nancieel iets aan overhoud of verliest. Het team wordt gecompleteerd door enthou siaste hobbyisten. Een van die vrijwilligers is Jan Gul den. De Oudenbosschenaar stoeit in het dagelijks leven met computers en leeft zich in de weekeinden en avond uren uit op de racewagens. „Jan is nu zelfs zo ver dat ik hem de verantwoording voor de Marlboro heb gegeven", aldus Ben van Bilderbeek. De eenmanszaak BS Ra cing heeft zich ten doel ge steld: „Het onderhouden en preparen van raceauto's en het opleiden van jong talent in de FF1600". Dat jonge ta lent kan zich spontaan aan melden. Voorwaarde is wel dat het betreffende talent het nodige geld meebrengt om een jaartje te racen. Sponsors moeten dat bedrag veelal op tafel leggen. Pieter Slinger is de man die na mens BS Racing tracht de benodigde sponsoring rond te krijgen. Oudenbosch lijkt nu op het eerste oog niet het mekka van de autosport. Ben van Bilderbeek, die nu drie jaar in Oudenbosch woont, heeft het toch naar zijn zin in West-Brabant. „Ik - FOTO'S DE STEM/DICK DE BOER hoef niet per se op Zand voort te zitten. We zitten hier lekker centraal. Op een .uurtje afstand van Zolder en de boot naar Engeland". Van Bilderbeek wil zijn auto- sportactviteiten in Ouden bosch nog vérder gaan uit breiden. In zijn garage bouwt hij nu al de nodige motorblokken op. Een oud Ford-blok dient als basis voor een BS Power-blok. Voor de toekomst heeft Van Bilderbeek nog grootste plannen. „Mondiale heeft wil in 1987 op het vaste land een steunpunt voor West- Europa op gaan zetten om haar klanten sneller van wagens en onderdelen te voorzien. Ik denk dat dat centrum best eens in Ouden bosch kan komen. We zitten hier tamelijk centraal. Wij hebben het grote voordeel dat we alle talen spreken. De Fransen houden hardnekkig aan hun eigen taal vast en prijzen zich daarmee bij de Britten uit de markt." Van een onzer verslaggevers VEENDAM BREDA - Het aantal automobilisten dat gas prefereert boven benzine is ondanks de snel gedaalde benzineprijzen niet veran derd. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor het Weg verkeer te Veendam, dat de inname van 'benzine-kente- kens' registreert, die vervol gens met een 'G' worden af gegeven. De oorzaak van de stabiele gasmarkt is gelegen in het nauwelijks veranderde prijsverschil tussen LPG en benzine. Terwijl in Zuidwest-Ne derland de superbenzine prijs van ongeveer 1,90 per liter naar 1,45 kelderde, gingen de autogasprijzen van ƒ0,75 naar ongeveer 0,45 Dat betekent dat het voordeel per liter gas welis waar iets kleiner is gewor den 1,15 tegen 1,00) ver geleken met de piek in de benzineprijzen, maar dat het beeld op langere termijn on geveer gelijk is gebleven. Juist het verschil is beslis send bij de aankoop van een gasinstallatié. Dat verschil is voor de automobilist een contributie-marge, een soort bruto-winst, waartegen de extra kosten (afschrijving gasinstallatie, hogere belas ting, hoger verbruik) kun nen worden goedgemaakt. Na aftrek van deze kosten blijft de netto-winst over. Afhankelijk van het ben zineverbruik (LPG loont sneller bij 'gulzige' wagens) kan worden vastgesteld bij hoeveel kilometer per jaar het 'break-even-point' wordt bereikt. Gemiddeld was en is dat aantal rond de 16.000 kilometer. Daarna gaat gas dus geld opleveren. Als extra voordeel mag een milieuvriendelij kere uitstoot van uitlaatgassen worden opgetekend. De achterstand die heel wat keuringsstations hebben bij het controleren van LPG-installaties, moet voor de komende zomer voor een belangrij k deel ingelopen zijn. Volgens Ir. Paar van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kan de achter stand, die op dit moment bij enkele keuringsstations is opgelopen tot bijna een half jaar, worden ingelopen door meer mensen voor dit werk aan te stellen. „Er zijn al nieuwe mensen aangenomen die thans met hun opleidin gen bezig zijn. Daarnaast heeft men op de keurings stations sinds 1 april ook niets meer te maken met de keuringen van trekhaken en dat brengt voor de naatste toekomst ook een werkver- lichting met zich mee". De problemen rond de LPG-keuringen zijn niet al leen ontstaan door het groter aantal auto's die worden voorzien van een gas-instal- latie, maar is ook veroor zaakt door de APK-keurin- gen voor oudere auto's, die met ingang van dit jaar vol ledig op gang is gekomen. „Daardoor werd in de dienstkringen ineens zoveel werk aangeboden dat een keus moest worden gedaan. Om de wachttijd bij de keu ringsstations zo klein moge lijk te houden, heeft men in eerste instantie personeel van minder drukke, naar overvolle dienstkringen overgeplaatst. Wij streven er naar", zegt ir. Paar, „dat binnen enkele weken de wachtlijst voor LPG-keu ringen zal zijn terugge bracht tot gemiddeld 2 maanden. Binnen enkele maanden moet het mogelijk zijn dat men maximaal 5 weken hoeft te wachten voordat de inspectie van de LPG-installatie heeft plaats gevonden". R 21 RX en TXE v.a. f 36.300,00 >n door MAKRA behandeld g en meer „waardevast" .ange Reksestraat 4 itbus 91 - TERNEUZEN el. 01150-95587 f 5.690- f6.250' f 8.450- Iedere maand beloont de autoredactie van De Stem de in zender van de leukste anekdote met 100 gulden bezine- geld. Die anekdote mag over van alles gaan, zolang het maar met de auto of autorijden te maken heeft. Inzendingen kunt u sturen naar De Stem, Autoredac tie, postbus 3229,4800 MB Breda. Net als zoveel automobilis ten, die dagelijks over de rijksweg Breda - Etten- Leur rijden, erger ik me groen en geel aan die h - serie stoplichten bij Ette - Leur. Want u weet hoe dal gaat; staat er één op ror- dan staan ze allemaal op rood. Onlangs waren die stoplichten echter toch aanleiding voor een lach bui. Op weg naar nei eeisie stoplicht reed voor mij een motorrijder. Ik bleef achter hem zitten, want ik kon al zien dat' ik voor rood zou komen te staan. Ik begon gas terug te nemen en de motorrijder deed dat ook. Toen we beiden tot stil stand kwamen, viel de mo torrijder echter om. Ik schrok behoorlijk, maar voor ik iets kon doen, krab belde hij alweer overeind en toen het licht weer op groen sprong, reed hij zon der enig zichtbaar letsel verder. Dit vallen en opstaan ge beurde vier stoplichten achter elkaar en iedere keer stond ik er met mijn auto achter. Voor alle zekerheid besloot i t hem toch maar in u .zien, maar dat ver hinderde niet dat ik ook voor het vijfde stoplicht moest stoppen. De motor rijder reed nu achter me en in mijn spiegel dat hij ook nu weer viel. Ik sprong vlug uit de auto om toch maar eens te vragen wat er aan de hand was en of hij zich wellicht niet lekker voelde. De man keek me verbaasd aan en zei toen: „Jongen wat valt dat tegen. Ik ben al jaren een echte motorliefhebber, maar vandaag rij ik voor het eerst zonder zijspan en da's Wennen." J.C.M. Reijntjens Etten-Leur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13