Ernstige voor lai in Sovjei BMW MAAKT RIJDEN GEWE1DIC Robots aan| bestrijding DE STEM VAN DONDERDAG 1 ME11986 *ve*|| \w &1 Sommige dingen nam je op de koop toe bij een diesel. Een diesel werd gekocht omdat hij zuiniger was dan een benzine model. En omdat hij een langere levensduur had. En daardoor een lagere kilometerprijs. Waarom toch niet iedereen in een diesel rijdt, moet dan ook andere oorzaken hebben. In vergelijking met een benzinemodel was een diesel, op zijn zachtst gezegd, nogal lawaaiig. Hij was ook eerder traag te noemen dan vlot. En ook in zijn topsnelheid kwam hij behoorlijk wat tekort. De dieselrijder maakte echter van de nood een deugd. En wist deze nadelen voor zichzelf in voordelen om te buigen. Hij waardeerde zijn diesel juist om zijn rustige gedrag. Om zijn karakteristieke ge luid en zijn bezadigd optreden. Maar ook de dieseltechniek is niet Stil blijven staan. De laatste jaren is er zelfs meer gebeurd op het gebied van de diesel technologie dan in de twintig jaar daarvoor. Vooral door de Duitse auto-indus trie zijn er snellere, stillere en nog zuinigere diesels ontwikkeld. Misschien wel het beste voorbeeld hiervan is de introductie tweeëneenhalf jaar geleden van de BMW 524 turbodiesel. Op dat moment de snelste in serie gebouwde diesel ter wereld.Voor het eerst kon een diesel concurreren met snelle benzinemodellen. Niet alleen wat betreft zijn topsnel heid, 185 km/u, maar ook door zijn accelera tietijden en zijn lage geluidsniveau. De BMW 524td was de eerste die sel waar je het niet aan merkte. De BMW 524td bevindt zich in het topsegment van de dieselmarkt. Tot nu toe was BMW nog niet aan wezig in het middensegment van deze markt. En was daardoor afwezig in een segment waarin zich nu juist de meeste dieselrijders bevinden. Met de nieuwe 324d is BMW er in één keer in dit segment. BMW is dan misschien wat later op die markt gekomen, maar hierdoor heb ben we ook een diesel kunnen ontwikkelen die op dit moment de modernste is. De BMW 324d is een diesel van de laatste generatie. En de kloof tussen de nieuwe en de oude generatie blijkt bij nadere beschouwing erg breed. Wat opvalt is dat verreweg de meeste diesels in dit segment nog steeds de eigenschappen hebben van een diesel van 10 jaar geleden. Dat ze nog net zo traag zijn als toen, dat ze nog net zoveel lawaai maken als toen en dat ze nog net zo'n sloom rijgedrag vertonen als toen. En dat is ook niet zo vreemd als je de techniek van al deze diesels beter bekijkt. Dan constateer je dat het vermo gen in de laatste tien jaar nauwelijks is toege nomen. Dat het rendement van deze motoren weinig is verbeterd. En dat, bijvoorbeeld, de motoren nog steeds niet trillingsvrij lopen. Wat blijkt eigenlijk? In heel veel die sels zit nog dezelfde ouderwetse langeslag- motor. Een motor die eigenlijk niet meer past in een moderne schuin-af lopende carrosserie. Je ziet in zo'n auto dan ook vaak een j bult op de motorkap. De modellen van de auto's veran-| deren wel, maar het motorblok niet. Een diesel wordt wel een moderne auto om te zien, maar niet'zo'n moderne auto om in te rijden Bij BMW hebben we dat toch het liefst allebei. Dat merk je ook aan de nieuwe j 324d. In plaats van vier cilinders heeft deze BMW een zes-cilinder korteslagdieselmotor.I Met een inhoud van 2443cc en een vermogen van 63 kW (85 pk). Waardoor hij trillingsvrij loopt, veel stiller is en de bekende dieseldreun mist. Om de auto nog stiller te maken, is] de motor volledig ingekapseld. Het laatste waar je aan denkt als je| de 324d rijdt, is een diesel. Het eerste waar je dat weer aanj merkt, is je portemonnee. De nieuwe BMW324d is ook een| opmerkelijk zuinige auto geworden. Bij 90 km/u verbruikt hij 1 op 18,5 km. Bij 120 km/u| is dat 1 op 13,9 km. O. Kotora r. Zaton BMW 324d 4-DEURS, 6-CILINDER, 2,4 LTR,VERMOGEM| 63 DIN KW (86 PK), ACCELERATIE 0-100 KM/U: 16,4 SEC.,TOPSNELHEID165 KM/U. PRIJSV.A. FL.4O.340| INCL. BTW, EXCL. AFLEVERKOSTEN. DE NIEUWE BMW 324d HEEF EEN ZEER LAAG LEASE-TARIEF UW BMW-DEALER VERTELT U ER| MEER OVER. In het stadsverkeer zelfs nog 1 op] 12,5 km. En volgens de ECE-norm heeft de BMW 324d een gemiddeld verbruik van op 14,5 km. Maar de kilometerprijs van een auto wordt ook door andere factoren bepaald! Door levensduuren inruil waarde bij voorbeeld] Bij de introductie van een nieuw model kun je daar in principe nog weinig var] zeggen. Behalve dat we weten dat de diesel motor uit de BMW 524td een uitermati betrouwbare krachtbron is gebleken En dat de inruilwaarde van de arr dere BMW's uit de 3-serie nu eenmaal zeer hoog is. In dedieselmarkt was er nog nooii een auto als de BMW 324d. Onze concur renten zullen nog met weemoed aan die tijden terugdenken. V 4 W0ï IN DE DIESELMARKT WAS ER NOG NOOIT EEN AUTO AIS DE324DL DAT WAREN MOOIE TUDEN VOOR DE CONCURRENTEN. A. Arm#rv*2 ■L L»ttir>gr»d 4 C. Kl#r«* 4 P. Kol* 4 Nteotey** 3 F IMtont O. %mok>n*M 4 IÉ rtlMtrmH..! M vnf i I. lynmtu t. 0d*M K. AfctMt L. Koitto M .SHwrti 3 m. Dit kaartje toont de loc Europese gedeelte van de Soi nN"A' SF i&Leet- BERGEN OP ZOOM: DE MARKIES BV. ABRAHAM DE HAANSTRAAT 9-11, 4624 HW, TELEFOON 01640-3 69 52. BREDA: A VRIENS BV, ETTENSEBAAN 19,4813 AH, TELEFOON 076-13 31 86/22 35 WASHINGTON (RTR) De ramp met de kerncen trale in de buurt van Kiev heeft mogelijk grote gevoll gen voor de veestapel en zuivelindustrie in de Sovl jetunie, zo hebben deskun digen van de Amerikaan regering gezegd. De deskundigen zeider dat de aanvankelijk noordwest staande wind dd radio-actieve gassen well, iswaar heeft weggehouden van de graangebieden, maar niet van enkele be-f langrijke landbouwgebie-| den waar vlees- en zuivell produkten worden geprol duceerd. Edward Cook, een des-| kundige op het gebied van de Sovj etlandbouw van hes Amerikaanse ministerie] van landbouw, zei dat uit] weerrapporten is gebleken dat de radio-actieve woF ken over Wit-Rusland enL de Baltische staten zijn ge-l trokken. Deze gebieden le-l veren normaal ongeveerl slechts vijf procent van 'si lands graanproduktiej maar respectievelijk der-l tien en elf procent van del totale melk- en vleespro-1 duktie. „De besmetting vanl de melk moet een grote I zorg zijn", zei een andere! deskundige. Volgens de specialisten I BRESKENS: HEYBOER BV, SPUIPLEIN 43, 4511 AP, TELEFOON 01172-17 23/01177-12 80. KLUNDERT: SCHOONE BV, OLIEMOLENSTRAAT 3, 4791 JT, TELEFOON 01682-24 03 ROOSENDAA VERHOEVEN, BURG. PRINSENSINGEL 101-103,4701 HL, TELEFOON 01650-6 93 24. TERNEUZEN: VERBRUGGE BV, INDUSTRIEWEG 37,4538 AG, TELEFOON 01150-810 00. BONN (UPI) - Westduitse twee robots naar de Sovjetunil de kerncentrale bij Tsjernobyf teur van het zogenoemde Atoq industrie verklaarde bereid tel satie heeft voor nucleaire noocl len als de Sovjets daarom vra|) geen verzoek ingediend om de f De robots kunnen worden! reactor door dodelij ke straling robots - een grote en een kleinl kunnen worden bediend. De kj nische arm en kan verscheiq verrichten. Deze robot heeft q situatie binnen de centrale kan >n staat een slang te richten od om de brand te blussen is volgl de zuurstoftoevoer door bijvoet zand over de brandhaard tesM De grote robot lijkt op eenl zwaar materieel naar de plaaf een gat in de reactorwand maf] men. De Westduitse kernindc arsenaal apparaten en geree eenlopende werkzaamheden t~ De Sovjetunie heeft de West ficieel op de hoogte gebracht vl de situatie onder controle hee| zinski lichtte minister Zimme volgens Kwizinksi is er geen met voor de Bondsrepubliek. ramp liet de ambassadeur niet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4