Ernstige
voor lai
in Sovjei
BMW MAAKT RIJDEN GEWE1DIC
Robots aan|
bestrijding
DE STEM VAN DONDERDAG 1 ME11986
*ve*||
\w
&1
Sommige dingen nam je op de
koop toe bij een diesel. Een diesel werd gekocht
omdat hij zuiniger was dan een benzine
model. En omdat hij een langere levensduur
had. En daardoor een lagere kilometerprijs.
Waarom toch niet iedereen in een
diesel rijdt, moet dan ook andere oorzaken
hebben. In vergelijking met een benzinemodel
was een diesel, op zijn zachtst gezegd, nogal
lawaaiig. Hij was ook eerder traag te noemen
dan vlot. En ook in zijn topsnelheid kwam hij
behoorlijk wat tekort.
De dieselrijder maakte echter van
de nood een deugd. En wist deze nadelen voor
zichzelf in voordelen om te buigen.
Hij waardeerde zijn diesel juist om
zijn rustige gedrag. Om zijn karakteristieke ge
luid en zijn bezadigd optreden.
Maar ook de dieseltechniek is niet
Stil blijven staan. De laatste jaren is er zelfs
meer gebeurd op het gebied van de diesel
technologie dan in de twintig jaar daarvoor.
Vooral door de Duitse auto-indus
trie zijn er snellere, stillere en nog zuinigere
diesels ontwikkeld.
Misschien wel het beste voorbeeld
hiervan is de introductie tweeëneenhalf jaar
geleden van de BMW 524 turbodiesel.
Op dat moment de snelste in serie gebouwde
diesel ter wereld.Voor het eerst kon een diesel
concurreren met snelle benzinemodellen.
Niet alleen wat betreft zijn topsnel
heid, 185 km/u, maar ook door zijn accelera
tietijden en zijn lage geluidsniveau.
De BMW 524td was de eerste die
sel waar je het niet aan merkte.
De BMW 524td bevindt zich in het
topsegment van de dieselmarkt.
Tot nu toe was BMW nog niet aan
wezig in het middensegment van deze markt.
En was daardoor afwezig in een segment
waarin zich nu juist de meeste dieselrijders
bevinden. Met de nieuwe 324d is BMW er in
één keer in dit segment.
BMW is dan misschien wat later
op die markt gekomen, maar hierdoor heb
ben we ook een diesel kunnen ontwikkelen die
op dit moment de modernste is.
De BMW 324d is een diesel van de
laatste generatie. En de kloof tussen de
nieuwe en de oude generatie blijkt bij nadere
beschouwing erg breed.
Wat opvalt is dat verreweg de
meeste diesels in dit segment nog steeds de
eigenschappen hebben van een diesel van
10 jaar geleden.
Dat ze nog net zo traag zijn als
toen, dat ze nog net zoveel lawaai maken als
toen en dat ze nog net zo'n sloom rijgedrag
vertonen als toen.
En dat is ook niet zo vreemd als je
de techniek van al deze diesels beter bekijkt.
Dan constateer je dat het vermo
gen in de laatste tien jaar nauwelijks is toege
nomen. Dat het rendement van deze motoren
weinig is verbeterd. En dat, bijvoorbeeld,
de motoren nog steeds niet trillingsvrij lopen.
Wat blijkt eigenlijk? In heel veel die
sels zit nog dezelfde ouderwetse langeslag-
motor. Een motor die eigenlijk niet meer past
in een moderne schuin-af lopende carrosserie.
Je ziet in zo'n auto dan ook vaak een j
bult op de motorkap.
De modellen van de auto's veran-|
deren wel, maar het motorblok niet. Een diesel
wordt wel een moderne auto om te zien,
maar niet'zo'n moderne auto om in te rijden
Bij BMW hebben we dat toch het
liefst allebei. Dat merk je ook aan de nieuwe j
324d. In plaats van vier cilinders heeft deze
BMW een zes-cilinder korteslagdieselmotor.I
Met een inhoud van 2443cc en een vermogen
van 63 kW (85 pk).
Waardoor hij trillingsvrij loopt, veel
stiller is en de bekende dieseldreun mist.
Om de auto nog stiller te maken, is]
de motor volledig ingekapseld.
Het laatste waar je aan denkt als je|
de 324d rijdt, is een diesel.
Het eerste waar je dat weer aanj
merkt, is je portemonnee.
De nieuwe BMW324d is ook een|
opmerkelijk zuinige auto geworden. Bij 90
km/u verbruikt hij 1 op 18,5 km. Bij 120 km/u|
is dat 1 op 13,9 km.
O. Kotora
r. Zaton
BMW 324d 4-DEURS, 6-CILINDER, 2,4 LTR,VERMOGEM|
63 DIN KW (86 PK), ACCELERATIE 0-100 KM/U:
16,4 SEC.,TOPSNELHEID165 KM/U. PRIJSV.A. FL.4O.340|
INCL. BTW, EXCL. AFLEVERKOSTEN.
DE NIEUWE BMW 324d HEEF EEN ZEER
LAAG LEASE-TARIEF UW BMW-DEALER VERTELT U ER|
MEER OVER.
In het stadsverkeer zelfs nog 1 op]
12,5 km. En volgens de ECE-norm heeft
de BMW 324d een gemiddeld verbruik van
op 14,5 km.
Maar de kilometerprijs van een
auto wordt ook door andere factoren bepaald!
Door levensduuren inruil waarde bij voorbeeld]
Bij de introductie van een nieuw
model kun je daar in principe nog weinig var]
zeggen. Behalve dat we weten dat de diesel
motor uit de BMW 524td een uitermati
betrouwbare krachtbron is gebleken
En dat de inruilwaarde van de arr
dere BMW's uit de 3-serie nu eenmaal
zeer hoog is.
In dedieselmarkt was er nog nooii
een auto als de BMW 324d. Onze concur
renten zullen nog met weemoed
aan die tijden terugdenken.
V 4
W0ï
IN DE DIESELMARKT WAS ER NOG
NOOIT EEN AUTO AIS DE324DL
DAT WAREN MOOIE TUDEN VOOR
DE CONCURRENTEN.
A. Arm#rv*2
■L L»ttir>gr»d 4
C. Kl#r«* 4
P. Kol* 4
Nteotey** 3
F IMtont
O. %mok>n*M 4
IÉ rtlMtrmH..! M
vnf i
I. lynmtu
t. 0d*M
K. AfctMt
L. Koitto
M .SHwrti
3 m.
Dit kaartje toont de loc
Europese gedeelte van de Soi
nN"A'
SF
i&Leet-
BERGEN OP ZOOM: DE MARKIES BV. ABRAHAM DE HAANSTRAAT 9-11, 4624 HW, TELEFOON 01640-3 69 52. BREDA: A VRIENS BV, ETTENSEBAAN 19,4813 AH, TELEFOON 076-13 31 86/22 35
WASHINGTON (RTR)
De ramp met de kerncen
trale in de buurt van Kiev
heeft mogelijk grote gevoll
gen voor de veestapel en
zuivelindustrie in de Sovl
jetunie, zo hebben deskun
digen van de Amerikaan
regering gezegd.
De deskundigen zeider
dat de aanvankelijk
noordwest staande wind dd
radio-actieve gassen well,
iswaar heeft weggehouden
van de graangebieden,
maar niet van enkele be-f
langrijke landbouwgebie-|
den waar vlees- en zuivell
produkten worden geprol
duceerd.
Edward Cook, een des-|
kundige op het gebied van
de Sovj etlandbouw van hes
Amerikaanse ministerie]
van landbouw, zei dat uit]
weerrapporten is gebleken
dat de radio-actieve woF
ken over Wit-Rusland enL
de Baltische staten zijn ge-l
trokken. Deze gebieden le-l
veren normaal ongeveerl
slechts vijf procent van 'si
lands graanproduktiej
maar respectievelijk der-l
tien en elf procent van del
totale melk- en vleespro-1
duktie. „De besmetting vanl
de melk moet een grote I
zorg zijn", zei een andere!
deskundige.
Volgens de specialisten I
BRESKENS: HEYBOER BV, SPUIPLEIN 43, 4511 AP, TELEFOON 01172-17 23/01177-12 80. KLUNDERT: SCHOONE BV, OLIEMOLENSTRAAT 3, 4791 JT, TELEFOON 01682-24 03 ROOSENDAA
VERHOEVEN, BURG. PRINSENSINGEL 101-103,4701 HL, TELEFOON 01650-6 93 24. TERNEUZEN: VERBRUGGE BV, INDUSTRIEWEG 37,4538 AG, TELEFOON 01150-810 00.
BONN (UPI) - Westduitse
twee robots naar de Sovjetunil
de kerncentrale bij Tsjernobyf
teur van het zogenoemde Atoq
industrie verklaarde bereid tel
satie heeft voor nucleaire noocl
len als de Sovjets daarom vra|)
geen verzoek ingediend om de f
De robots kunnen worden!
reactor door dodelij ke straling
robots - een grote en een kleinl
kunnen worden bediend. De kj
nische arm en kan verscheiq
verrichten. Deze robot heeft q
situatie binnen de centrale kan
>n staat een slang te richten od
om de brand te blussen is volgl
de zuurstoftoevoer door bijvoet
zand over de brandhaard tesM
De grote robot lijkt op eenl
zwaar materieel naar de plaaf
een gat in de reactorwand maf]
men. De Westduitse kernindc
arsenaal apparaten en geree
eenlopende werkzaamheden t~
De Sovjetunie heeft de West
ficieel op de hoogte gebracht vl
de situatie onder controle hee|
zinski lichtte minister Zimme
volgens Kwizinksi is er geen
met voor de Bondsrepubliek.
ramp liet de ambassadeur niet