'Ik kan nu zonder schroom eigenwijs zijn' SHOCKING BLUE DOET DE OUDE SUCCESSEN OVER IN DONKERE ZAALTJES Actrice Bessie Love overleden m DINSDAG 29 APRIL 1986 HMSDAG 29 APRIL 1986 PAGINA GIDS 1 Hier en Nu NEDERLAND 1 RAYMOND VAN HET GROENEWOUD IS NIET ECHT ONTEVREDEN Griezelig Alleenling Oogkleppen NEDERLAND 2 uske en Wiske: „De b )KKE: De hinderlaag „Tegenwoordig ben je grensverleggend bezig, als je 25 j aar getrouwd bent Gerard Cox, artiest In 'Hier en Nu' (Nederland 1, 22.10 u tage over het functioneren van de I trouwelijke documenten tonen aan der in staat is weerstand te bieden nister Korthals-Altes is in de stud klachtenlijst van de poitie. 'Nederland is te klein voor ons' Door Raoul van den Booren SHOCKING BLUE bestaat weer. Nederlands enige popgroep die het ooit tot een nummer één hit wist te brengen in Amerika probeert het succes van weleer over te doen in obscure clubs en donkere zaaltjes. Daar slijten de musici, die inmiddels een gevorderde leeftijd bereikt hebben, hun oude repertoire aan een jong disco-publiek. Er zit brood in het uitmelken van oude successen en Shocking Blue eet dankbaar mee uit de rijk gevulde ruif. Mariska Veres nu. - FOTOARCHIEF DE STEM Maar er zijn ook nieuwe plannen. Binnenkort zal de groep ook een nieuwe single uitbrengen onder de titel 'The Jury and the Judge'. „De tijd is er rijp voor", stelt bandlei der Robbie van Leeuwen te vreden vast. Niet dat de fans nu ineens weer in rijen staan te dringen voor propvolle zalen. Van de oude bezetting zijn alleen gi tarist Rob van Leeuwen (39) en zangeres Mariska Veres (38) overgebleven. Zij worden on dersteund door drummer Jan Peijnenburg (ex-Doe Maar) en bassist Wim Voermans. Maar de naam Shocking Blue staat nog altijd garant voor een aantal grote hits zodat de oude naam zorgvuldig is gehand haafd. Bij de bekende groepsleden heeft de tand des tijds heeft zijn werk gedaan. De rondbor stige Mariska, ooit onderwerp van vele jongensdromen, heeft haar uiterlijke aantrekkelijk- LONDEN (AP) - In het Londense Vernon- ziekenhuis is overleden de in de VS geboren actrice Bessie Love, wiens carrière zowel de periode van de stomme film als de televisie omvat. Ze is 87 jaar geworden. Ze werd geboren als Juanita Horton in Midland, Texas, en dankte haar carrière aan filmregisseur D.W. Griffith die haar een rol gaf. Haar waarschijnlijk bekendste film is één van de eerste sprekende films, 'Broad way Melody', waarvoor zij in 1929 een Oscar nominatie kreeg. Zij huwde met filmregisseur Bill Hawks, van wie zij in 1935 na vijf jaar scheidde, om nooit meer te trouwen. Zij vestigde zich kort na haar scheiding in Groot-Brittannië en werd 15 jaar geleden genaturaliseerd tot Brits burger. Films waaraan zij heeft meegewerkt zijn: 'Intolerance' (1916), 'Forget me not' (1922), 'Human wreckage' (1923) en 'Those who dan ce' (1924). Latere optredens waren in de tele visieserie 'Edward and Mrs. Simpson' en de films 'Isadora', 'Sunday, Bloody Sunday' en (haar laatste) 'Ragtime'. heden moeten inruilen voor een wat volumineus postuur. En de modieuze baardscha- duw bij Rob van Leeuwen kan niet verhullen dat daaronder het doorleefde gezicht van een vermoeide bij na-veertiger schuilgaat. Een oud affiche dat stamt uit de glorietijd, maar nog altijd dienst doet als publiekslokker, herinnert wat dat betreft aan mooiere tijden. W ederopstanding In 1974 ging Shocking Blue voor het eerst uit elkaar. Daarna werd nog een paar keer geprobeerd opnieuw te beginnen, maar de wederop standingen bleven zonder suc ces. Mariska belandde in een Haagse discotheek waar zij als disc-jockey werkte ('leuk om ook eens anderen te mogen aankondigen') en Robbie van Leeuwen trok zich eenzaam terug in Luxemburg om daar de royalties voor zijn composi tie 'Venus' na te tellen. „Daar heb ik in ieder geval goed van kunnen leven", merkt de com ponist tevreden op. Nu staat Van Leeuwen op nieuw op de planken met 'zijn' geesteskind. „We zijn alweer een tijdje bezig, maar dat is niemand opgevallen. Maar half mei brengen we een nieuwe single uit en dan zal dat allemaal veranderen", al dus Van Leeuwen met enig zelfvertrouwen. Beatnacht Rob van Leeuwen legt uit Scene, uit 'Laat maar lopen' (Ned* min; I He'Ko'ob" lUJtoj mysterie Pit Nieuw-Zeeland komt een science-fictionserie voor de jeugd, die over normale kinderen van deze tijd gaat. 'Het Kolob-mysterie' begint, wanneer de 12-jarige Gret- chen Dierney bij haar oom en tante op de boerderij gaat logeren. Ze is erg geïnteres seerd in astronomie en daarom neemt ze haar ster renkijker mee. Maar zelfs inder kijker ontdekt ze al [auw op het dak van de ihuur een vreemd 'voor- rerp, dat uit zichzelf be- eegt. docu wikk land: de je dank laise eerst 'De J dioos van Mar was danki gevlu naast hiils, Sirk) dook rard met filmp Shocking Blue in 1970, met Mariska Veres en Robbie van Leeuwen (tweede van rechts). - foto archief de st0 waarom de groep weer bij elk aar gekomen is. „Er werd vreselijk aan ons getrokken voor een reünie concert tijdens de Haagse Beatnacht. Ik had daar aan vankelijk absoluut geen zin in. Ik hou namelijk niet van die nostalgische sixties-toestan- den. Maar eigenlijk was het achteraf best leuk en hebben we besloten het nog eens te proberen. We spelen nu voor een jong disco-publiek dat niet op onze naam afkomt maar gewoon geamuseerd wil wor den. Gek? Ach nee, we hebben altijd al voor een jonger pu bliek dan wij zelf opgetreden". Mariska bewerkt intussen haar gezicht met een in drukwekkende hoeveelheid poeder. Vanachter een bruinkleurige stofwolk voegt ze eraan toe: „Ach, als je niks anders te doen hebt, en je je het kunt permitteren, waarom zou je dan niet weer gaan op treden?" Discussie gesloten en Mariska grijpt naar de lippen stift. Muziekwereld Hebben de groepsleden de turbulente muziekwereld erg gemist? Van Leeuwen: „Daar sta ik nooit zo bij stil. We hebben dan wel nummer één in de States gestaan, maar dat wil niet zeggen dat je het ook tien jaar daarna volhoudt. Het is een ijzeren wet dat de meeste popgroepen niet langer dan vijfjaar bestaan". Volgens Van Leeuwen is er weer vraag naar het oude werk. „Moderne muziek is koud ep emotieloos. Het pu bliek wil de warmte van de ja ren zestig voelen. Daarom zijn ook groepen als Q'65 en de Maskers weer bij elkaar kun nen komen. Maar daar kun je ons natuurlijk niet mee verge lijken. Dat zijn onbetekenende Nederlandse bandjes. Vergeet niet dat wij een top-attractie over de hele wereld zijn ge weest. Nederland is eigenlijk te klein voor ons. Ik gok op nieuw op een internationaal succes". Het succes van vroeger kende echter ook zijn scha- - duwkanten. Zo herinneren Mariska en Robbie.zich nog maar al te goed hoe zij op het Geleense Pinkpopfestival met eieren en rotte tomaten wer den bekogeld. Pinkpop Door Wim van Leest De Nederlandstalige popmuziek heeft zijn beste tijd gehad. De hoogtijdagen liggen al bijna drie jaar achter ons en van al de toppers van toen spartelt alleen Frank Boeijen nog een beetje na. Het gekke van die Neder landstalige popexplosie was, dat de grote baanbreker er part noch deel aan had. Ray mond van het Groenewoud, want over hem hebben we het hier, ging aan de voor avond van de Doe Maar-hys- terie in het najaar van '81 op retraije en hij liet pas vorig jaar weer van zich horen met de elpee 'Habba!'. Toen was de rage al lang en breed voorbij Toch is Van het Groene woud gewoon door gegaan en hijheeft bijna vanzelfspre- kerd zijn positie van voor 1982 weer ingenomen. Zijn nieuwe elpee 'Ontevreden' laat horen dat hij nog immer op eenzame hoogte staat. Met simpele rockmuziek en soms verbluffend eenvoudige tek sten weet hij een maximum aan sfeer en emotie op de plaat vast te leggen. Vol gende maand gaat hij met band uitgebreid op toernee. Vrijdag 2 mei is hij te zien in de Schakel in Zevenbergen en 30 mei wordt er gespeeld in Bergen op Zoom. Vorige week resideerde Raymond tijdelijk in het hoofdstedelij ke Marriot-ho- tel' qm daar de vaderlandse pers tekst en uitleg te geven over zijn nieuwe plaat. De vorige elpee 'Habba!' werd door Henny Vrienten geproduceerd en liet vooral veel moderne klanken horen. Elektrofunk, reggae en Afri kaanse muziek met onzin- teksten voerden de boven toon. 'Ontrevreden' sluit veel meer aan bij 'Nooit meer drinken', de klassieke elpee uit '77. Is dat een stap terug of heeft Raympnd gewoon de draad weer opgepakt? Raymond van het Groene woud: „Voor mij is de kern van het verhaal liedjes te maken die ik zelf kan spelen en die ik daarna op kan ne men met mijn eigen groep. Dat klinkt bijna contradicto- risch, maar als ik die liedjes alleen kan doen, dan weet ik dat ze helemaal sterk staan als lied. Ze met mijn eigen groep spelen houdt in dat ik ze kan laten klinken zo als ik het hoor en ik het wil. Vroe ger deed ik ongeveer hetzelf de, maar nu ben ik me dat al lemaal meer bewust. Door de live-optredens na 'Habba!', merkte ik dat het publiek voor mij kwam en niet voor de drumsoslo's of instrumen tale improvisaties, die de muziek van die plaat met zich mee bracht. Men kwam toch blijkbaar meer voor emotionele stellingnames van mijn kant dan om de muziek te horen die ik toen zelf leuk vond om te spelen." „Dat de plaat qua sfeer aansluit bij 'Nooit meer drin ken' zal wel komen omdat het wezen van mezelf niet spectaculair is veranderd. Er zal wel een constante zijn, al was het maar de melancholie en het er zich tegen af zet ten." Je bent een tijdje geleden ook vader geworden. Heeft dat je nog beïnvloed. „Het heeft me wel beïn vloed, maar ik laat in het midden of het positief is of niet. Wel vraag ik me elke keer af of het nou is dat ik een kind heb, dat ik me erger aan de manier waarop de wereld verkankert." Met 'Habba!' leek je totaal andere muzikale paden te zullen gaan bewandelen. „Dat kwam vooral door mijn vakantie. Alle druk was weggevallen. Ik heb me drie jaar lang echt kunnen amu seren als buitenstaander met muziek. Mijn interesses ver breedden en ik had de rust om ongegeneerd andere stij len aan te pakken. Ik had niet direct dat publiek bij me dat zei 'hé, we kennen je niet meer' en 'dat mag niet'. Het is daar achteraf bezien dan toch op neergekomen, hoor. Maar goed, zolang ik vrij was, heb ik er gebruik van gemaakt en ja wat kun je be ter doen in het leven dan trachten je te amuseren. Ik heb gaandeweg dat mate riaal geschreven, waaruit Henny Vrienten dan kon se lecteren om 'Habba!' samen te stellen. Ik krabbel ten op zichte van 'Habba!' ook niet terug in de zin van 'daar wil ik allemaal niks meer mee te maken hebben', maar wat ik vooral graag heb, is een goede sfeer op het podium en goed contact met het publiek. Ik wil niet eigenwijs doordu wen wat ik zelf leuk vind. Wat mij tijdens de op 'Hab ba!' volgende concerten hin derde, was dat ik te weinig liedjes had. Nu zit ik goed. De beste situatie voor mij is me zelf te zien als zanger en lied jesschrijver, die zich voorlo pig en misschien altijd de luxe kan permiteren zich te omringen met de muzikanten van zijn smaak en voorkeur." - „Ik ben juist meer gemeengoed geworden, maar of het nu is als wielrenner of als ex-wielrenner, dat is me niet altijd duidelijk." - fotoemi Jouw retraite viel onge veer samen met het grote succes van de Nederlandsta lige popmuziek. Dat was een beetje vreemd. „Ik denk wel dat meer za- kengerichte mensen zullen stellen dat ik ze niet alle vijf op een rijtje heb. Ik heb zeker die kreten gehoord van 'je moet het ijzer smeden als het heet is', maar om als teerge voelig zieltje te overleven, heb ik natuurlijk het beste gedaan wat'ik kon doen. Ik wil niet beweren dat die Ne derlandstalige golf niet deugde, maar een modebe weging kan in zijn totaliteit onmogelijk goed zijn. Je moet altijd het kaf van het koren scheiden. Ik vond heel die golf griezelig. Iets soortge lijks gebeurt er nu in Vlaan deren ineens met de blues. Ik vind het leuk voor die zwarte muzikanten die eens een keer kunnen bewijzen dat ze in derdaad heel wat kunnen, maar ik vind het griezelig dat hen nu weer 6 maanden of een jaar wordt toegemeten om plotseling heel veel te mogen optreden." Heb je je voorgenomen om weer alle zalen plat te gaan spelen of zeg je dit of dat doe ik niet meer? „Je ontkomt er niet aan om de zaken te evalueren. Ik be sefte een tijdje geleden dat het eigenlijk niet haalbaar is om tegelijkertijd 100 procent artiest te zijn en 100 procent vedette. De belangen zijn te genstrijdig. Het besef groeit bij mij dat ik 100 procent ar tiest wil zijn. Daardoor neem ik zeker gas terug op het an dere front. Daardoor verlies je bepaalde stukken van het publiek. Ik zit nu midden in die fase. Als ik ontdek dat het werkelijk zo zit dat ik een potentieel publiek alleen maar afschrik door rock roll te spelen dan zal wellicht ook de dag komen dat ik solo ga spelen. Ik heb namelijk al vaker gemerkt bij solo-op tredens dat ik dan een ander EINDREDACTIE WIM VAN LEEST soort publiek aanspreek. Die mensen zijn bijzonder onder de indruk van mijn optreden. Ik ben ooit gestart met de Beatles-droom, maar ik heb nooit een 'Beatles' gehad. Ik ben nooit opgegroeid in grauwe arbeiderswijken met drie kameraden en heb nooit samen met hen met de rug tegen de muur gestaan, zodat we automatisch een groep waren. Als ik nu terugkijk besef ik dat ik eigenlijk altijd een alleenling ben geweest, die uit liefde voor een be paald soort muziek altijd zijn best heeft gedaan om er an dere muzikanten in te be trekken om het dan een groep te kunnen noemen." Je bent op een punt in je carrière aangeland, waarop je alle vrijheid hebt om te doen watje goeddunkt. „Ja en dat is een heerlijk gevoel. De angsten vallen weg stelselmatig. Het is leuk het gevoel te hebben dat je beter wordt in wat je doet, dat je rijper bent geworden en dat je het geduld kan op brengen om een liedje echt af te maken. Ik word meer en meer mezelf. Er zijn steeds minder concesssies aan het muzikale tijdsbeeld." Je komt daarbij uit op in wezen heel simpele simpele muziek? „Hoe simpeler hoe lièver. Als het stand houdt dan moet het zijn omdat het stevig is. Als je versiering en bombast nodig hebt dan is dat toch meestal om te verhullen dat je muziek geen stevig ge raamte heeft. Als ik een nummer bijna kan voordra- De schuld schuiven zij af op het Limburgse publiek. „Lim burg heeft een afwijkende smaak. Dat weet ik ook van andere collega's. Het is moei lijk om hier succes te hebben. Maar dat voorval op Pinkpop was ook typerend voor de hou ding van de Nederlanders in het algemeen. Kijk, Shocking Blue was een Middle Of The Road-groep. Maar Nederland was niet rijp om verschillende gen als een gedichtje en daarmee de mensen geboeid kan houden dan ben ik er. Dat is voor mij iets om trots op te zijn. Op den duur zou ik, als ultieme test, het toneel op willen zonder voorberei ding. Echt om een perfor mance te doen. Ik heb tijdens solo-concerten gemerkt dat er een enorme band met het publiek kan ontstaan. Na een van die concerten kwam er iemand naar me toe die zei ervan genoten te hebben en hij vergeleek het met een concert van George Brassens. Die Brassens kwam terug na het optreden, niet om toegif ten te doen, maar hij zette zijn stoel op het podium en vroeg 'Nou wat is er nog, heeft iemand wat te zeggen of te vragen?' Dat lijkt mij ook een prachtig dessert." Die lange vakantie van je, dat was waarschijnlijk heel rijk? „Ja, dat is ongelofelijk. Ik heb daar enorm van genoten. Er vielen oogkleppen van mee af waarvan ik niet wist dat ik ze ophad. Ik leerde de wereld weer op een norma lere manier kennen. Dat pro beer ik ook nu nog een beetje vast te houden. Dat laat ik niet meer helemaal uit mijn handen schieten. Het voelt zo wereldvreemd om topvoet balier of hitmuzikant te zijn." Ik maak uit de loop van dit gesprek op dat je toch niet zo ontevreden bent als de titel van je nieuwe elpee doet ver moeden. „Nee, nee. Bij zo'n plaat gaat het natuurlijk ook om van je af schrijven. Maar het is nog maar amper geschre ven of ik denk al 'het is toch allemaal niet waar'. De the rapeutische functie van de nummers zal ik maar niet meer onderschatten. Maar al met al ik ben er wel degelijk zeer blij mee en daarom voel ik me ook zeer lekker de laat ste tijd. De plaat is zoals ik wil. Stilletjes aan kan ik alles bijna regelen romdom het verschijnsel van een plaat uitbrengen. Ik heb de teugels weer strak in handen en dat doet me enorm plezier. Elke soorten muziek te accepteren Dat verandert nu gelukkig een beetje". De groepsleden maken wat verveelde indruk en zijl weinig mededeelzaam. „Ik hot niet van interviews", laat van Leeuwen dan ook weten „Ik vind het strontvervelem om interviews met politici musici en sportlieden te lezen Politici zeggen niet wat denken, musici denken dat wat te zeggen hebben sportlieden doen geen van de". Tegen middernacht betree® Shocking Blue het podium] Routineus wordt het reper toire afgewerkt en alle hit komen aan de beurt: 'Send Mi A Postcard Darling', 'Neva Merry A Railroad Man 'Mighty Joe'. Met één hand haar zak zingt Mariska luste loos „I'm your Venus, I'm you fire at your desire". De jam zestig zijn nietTmeer wat ze weestzijn. 21.40 Farce Majeure 20. Het televisieprogramma, dat eens een niet onaardige po pulariteit heeft gekend, iterft vanavond een roem loze dood. De NCRV presen teert de laatste uitzending van Farce Majeure, waarna eind mei alleen nog een compilatie van de hoogte- mnten volgt. In deze laatste aflevering ontvangen de he ren Pola, Fillekers, Bena- irente en Van der Horst als (ast de actrice Adelheid loosen. [19.12] Laat maar lopen Een k plexe hele 1 avond docun puzzle lijk 01 feilloo geit: rijk ii vraag ging li nu to< door c taste 1 ren schou' menta hersei passer Üa enkele schermutselingen net de Amsterdamse recht- >ank heeft de IKON alsnog oestemming gekregen de Driedelige reportage 'Laat naar lopen' uit te zenden. Je film is het verslag van len voettocht door Noorwe ten, die zes jeugdige delin- (uenten als alternatieve itraf kregen opgelegd. De eveneens vorig jaar ge plande bedevaartsroute van rier andere jongeren naar iet Spaanse Santiago de üompostella mislukte, om- lat de deelnemers onderweg le regels uit het oog verlo ren. 20.1 Morgen gaat 't beter Je tweede aflevering van de keer heb ik gemerkt dat in spraak van anderen geen verbetering was. Zeker niet voor mijn zieltje, maar ook niet naar buiten toe. Door allemaal mee te maken heb ik er de krachten uit geput om zonder schroom eigenwijs te zijn. Mensen kunnen het niet beter weten dan ik. Ik weet dat als ik mijn ding goed doe, dan is het in orde. Ik weet dat als ik het goed doe, dat er dan genoeg recht vaardigheid in de wereld is om respons te hebben in die mate dat ik ervan kan leven." Ben je nou door die tijde lijke stilte minder gemeen goed geworden in België? „Ik ben juist meer gemeen goed geworden, maar of het LT nu is als wielrenner of als ex- till de Kddrekollcn met tiet wielrenner, dat is me niet al tijd duidelijk. Vroeger was ik nog in die mate jeugdheld dat ik in dezelfde mate gevaar lijk goed was voor de super marktbezoeker. Nu ben ik meer de geaccepteerde be kende Belg. Ik zou er niet van- kunnen leven, tenzij ik een café opende, maar ik ben wel de slechtste cafébaas die etj maar denkbaar is. Zo a-so ciaal, zo moeilijk communi-| catief." Het Zi een hi de in actrice speelt Merkel maar dochtei apothe trouwt blij da Peter gaan. merkt ten hee fersleu de treil conduc wagon i T*ïw nwHwwwii Kislttl m tlcptwin er middenin De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: John Hiatt Loudon WainV- right III, 1 mei in Rotterdam (Luxor) Joe Jackson, 19 mei in Brussö (Vorst Nationaal) en 21 mei Rotterdam (Ahoy) Laurie Anderson, 7 en 8 mei i"1! Amsterdam (Carré) en 30 mei'11 Nijmegen (Vereeniging) Jesus Mary Chain, Cult, Curt Stevie Ray Vaughan, Fin' Young Canibals, Waterboys e.a<| 19 mei in Geleen (Pinkpop) j Queen, 11 juni in Lei<$| (Groenoordhal) Topper Headon, 13 mei in Ro1' terdam (Arena) Depeche Mode, 24 mei in Rottef'| dam (Ahoy) Billy Bragg, Mental as Atij] thing, Frankie Miller, Gin ontij' rocks, Nina Hagen, Manu D'l bango, Big Country, 8 mei in chem (festival) J Waterboys, Robert Cray, LloP Cole and the commotions, Si®; ply Red, Simple Minds en Young, 5 juli in Torhout en 6j^| in Werchter. Julian Lennon, 6 mei in Amst^' dam (Carré) ALS 6DO KOMT AAKIGALOPPBREN -J^l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16