BOEKEN G! 'Vorstenschool': een lesje in vorstelijkheid IRA en Britten onder één deken Anna K iiin'p Bj<( kFD ouhe hacken B0EKENB0N KRIJGT NIEUW GEZICHT Met Sprinkhaan op stap Het Volgende Slachtoffer OVER GESPROKEN ZATERDAG 26 APRIL 1986 G2 Debuut Vrouwestuk DRIE NIEUWE THRILLERS islog een keer incest ®KKE: De hin Door Mathieu Kothuis WAT DE in de Franse schrijver Gustave Flaubert geïnteresseerde le zers _blij ft intrigeren is dat Jean Paul Sartre in zijn 'L'I- diote de la familie' (het domme jongetje van de familie) wél het leven van Flau bert tot op het bot ontleedde, maar het vierde deel (over Flaubert's meester werk 'Madame Bo- vary') nooit voltooi de. En dat is vooral zo opmer kelijk omdat Sartre 'L'Idio- te' had aangekondigd als een studie over leven en werken van Flaubert Sarte bleef zijn leven lang diep geboeid door Flaubert en hij beschouwde met name 'Madame Bovary' als een uitzonderlijk meesterwerk. Zo werd bijvoorbeeld de jongen in Sartre's autobio grafie 'Les Mots' door de laatste bladzijden van deze roman hevig gegrepen. Zonder dit vierde deel (de eerste drie delen van deze monumentale studie beslaan in totaal tweeduizend achth onderdéén bladzijden) geeft Sartre's studie in feite een incompleet beeld van Flau bert. In het voorjaar van '76 merkte Sartre over het ont breken van dit vierde deel op: „In zekere zin vind ik het vervelend het vierde deel Liefdesbrieven van Sartre aan Simone de Beauvoir Jean Paul Sartre en Simone de Beauvoir. niet te hebben geschre vene....). Al heb ik niet de to tale Flaubert geschreven, ik heb wel de totale Flaubert van vóór Madame Bovary geschreven. Maar het is waar, ik heb niet gereali seerd wat ik van plan was". Desondanks geeft Sartre's studie een ongeëvenaard in zicht in het leven van Flau bert. In '71 antwoordde de schrijver/filosoof op de vraag of hij niet bang was dat iemand Sartre zou gaan bestuderen zoals hij Flau- - foto archief de stem bert had bestudeerd: „Inte gendeel, ik zou er zeer blij mee zijn. Zoals iedere schrij ver verberg ik mij, maar ik ben ook publiek persoon. Ik hoop dat dit onderzoek eens zal plaatsvinden. Het komt niet in mij op brieven te ver branden of andere docu menten over mijn persoon te vernietigen. Alles zal be kend worden. Des te beter, als dit het mogelijk maakt even transparant te zijn in het ogen van het nageslacht - als dat zich voor mij inte resseert - als Flaubert dat nu voor mij is". Sartre's levensgezellin, de onlangs overleden Simone de Beauvoir, heeft zich de laatste jaren van haar leven strikt aan deze wens van Sartre gehouden. Na het overlijden van Sartre in 1980 stelde De Beauvoir aan de hand van eerder gepubli ceerd materiaal drie boeken samen die het bestaande beeld van Sartre bevestigen of juist helemaal tegenspre ken. Het eerste boek was 'La Cérémonie des Adieu', een onaangenaam verslag van de laatste jaren van aftake ling van Sartre, afgewisseld met vraaggesprekken met De Beauvoir waarin Sartre zijn eigen werk beoordeelt. Het tweede boek was 'les Carnets de la Dröle de Guer re', een aantal zwaarwich tige passages uit een dag boek dat Sartre als soldaat bij de metereologische dienst van het Franse leger bijhield totdat hij in juni 1940 gevangen werd geno men. Drie jaar geleden gaf De Beauvoir tenslotte meer dan 800 pagina's aan liefdesbrie ven vrij onder de titel'Let tres au Castor'. Sartre schreef deze brieven aan De Beauvoir (Castor is Sartre's koosnaampje voor De Beau voir) tussen 1926 en 1939. Deze bundel is onlangs in het Nederlands uitgegeven door de Arbeiderspers in Amsterdam onder de titel 'Brieven aan Castor'. Castor wordt in deze brieven door Sartre nooit bij haar echte naam aangesproken, maar altijd als 'mon charmant Castor' of 'mon petit Castor'. De brieven zijn geen filoso fische gedachtenwisselingen en zelfs niet literair. Het zijn puur liefdesbrieven. In een voorwoord legt De Beauvoir uit dat ze besloot deze intieme corresponden tie te publiceren omdat Sar tre zijn brieven beschouwde als 'een getuigenis van mijn leven'. De brieven zijn spon taan geschreven zonder al te veel zorg voor wat het nage slacht daarvan zou denken. De brieven staan vol met half uitgesproken verwijten over De Beauvoir's gebrek aan fantasie en gevoeligheid maar ze bevestigen ook wat in Sartre's autobiografie staat, namenlij k dat hij 'Castor alles vertelde, meer dan alles'. 'Brieven aan Cas tor' is in feite een logisch antwoord op de wens van Sartre het nageslacht een volledig getuigenis te geven van zijn leven, een getuige nis dat Sartre met zijn visie op Flaubert aan datzelfde nageslacht heeft onthouden. Jean Paul Sartre: 'Brieven aan Castor'. Uitg. De Arbeiderspers, prijs 62,50 TOEN Multatuli in 1872 het drama 'Vorstenschool' in Keu len had voleind, schreef hij aan Conrad Busken Huet dat het een 'praat-kollegie' was geworden, waarin "wijsheid in woorden wordt verkocht'. Op 1 maart 1875 werd het veelbe sproken drama van Multatuli opgevoerd in de Utrechtse schouwburg. Het was een sensatie. Het publiek kende het stuk gro tendeels, omdat Multatuli het eerste, tweede en vierde be drijf op voordrachtavonden al had voorgedragen. Multatuli had gelijk, 'Vorstenschool' heeft één groot gebrek, een be langrijk deel van het toneel stuk bestaat uit alleenspraak van de Koningin, maar wat zij zegt is dan ook wel zo raak en van alle tijden, dat het ontbre ken van actie ruimschoots wordt vergoed. Het stuk 'Vor stenschool' veroorzaakte enige deining, omdat velen in het verhaal een persiflage op ko ning Willem III zagen. Er was bij de eerste voorstelling dan- ook veel politie in de zaal en ontijdig applaus werd meteen gesust. De Nederlandsche Biblio theek, die ook de 'Max Have- laar' en 'Aleid' uitgaf, ver zorgde in 1907 een fraaie uit gave van Multatuli's toneel spel. In dat jaar verschenen vier drukken bij de NB, die wel aangeven dat het stuk in korte tijd heel gretig werd ge lezen. Het bijzondere van deze uitgave, die ik mij in 1944 voor drie kwartjes aanschafte, is dat er een foto in voorkomt van de actrice Alida Tartaud- Klein, die in 1890 zo van de to neelschool in dit stuk de hoofdrol (Louise) moest spe len, omdat de hoofdrolspeel ster, mevrouw Beersmans, ziek was geworden. Bovendien bevat deze uitgave een infor matief voorwoord van me vrouw Douwes Dekker-Sche pel en voorberichten van Mul tatuli zelf. 'Het kind van de to neelschool' speelde de rol na één repetitie en trad daarna met veel succes op in 's Herto genbosch, Breda, Middelburg en Rotterdam. De betekenis van 'Vorsten school' wordt vooral bepaald door de creatie van een vor stin, die aan alle anderen aan het koninklijke hof, koning, raadsheren, ministers en poli tici een allerminst schools lesje geeft in wijs beleid. 'Vor stenschool' is een echte vrou westuk. De vrouwen in 'Vor stenschool', Koningin Louise en de 'eenvoudige volksvrouw' Hanna steken qua wijsheid en ROVclllSt verstandelijke begaafdheid ver boven de mannen in dit stuk uit ministers, die hun tijd verspil len met roddel verhaalt] es over de verhouding van hun konin gin. Een dergelijke seigneur voegt zij toe te knielen en na dat hij is opgestaan, gebiedt zij hem: „Wis uw knieën af, en wat er verder aan u vuil mag zijn". Koning George is vergele ken met haar maar een twee derangs figuur, die zijn tijd besteedt aan uniform-passerij nachtelijke drinkfeest]es en jachtpartijen. Het bijzondere aan Louise is dat zij dit one dele gezelschap laat zien welke de echte rechten en plichten van een vorst dienen te zijn. In haar terechtwijzing van de hooggeplaatsten aan hof en in regering wijst Louise op de naaister Hanna, die zij met haar ongekunstelde wijs heid en edele opvattingen hoog acht en ten voorbeeld stelt. Louise en Hanna dreigen het slachtoffer te worden van een roddelcampgane aan het Hof. De vorstin wordt dan me nigmaal door haar koninklijke moeder 'een dweepster' ge noemd, maar wat Louise zegt getuigt van moed, inzicht, wijsheid, mildheid en karak tervastheid. De rode draad door het verhaal is, dat de ko ningin haar eigen gemaal en diens raadgevers voorhoudt hoe zij hun roeping ook zouden kunnen opvatten, in plaats van te jagen, te roddelen, te feesten en op baantjes te ja gen. Het voor die tijd misschien toch revolutionaire in dit stuk is dat er een vorstin in aan het woord is, die zich geroepen voelt om het volk niet alleen te regeren, doch ook op te voeden en hun noden te lenigen. Vor stin Louise is bovendien een spijkerharde als het gaat om bestraffing van raadsheren en In zijn voorbericht bij de eerste druk schreef Multatuli, dat sommige Nederlanders wel heel zonderling op zijn stuk hadden gereageerd. „Ik zelf ben royalist" en.. „Ik ben zelf democraat", schreef hij. „Ik verzoek van dien wrevel en van die toejuichting ver schoond te blijven. Na honder den jaren zal het de vraag niet Alida Tartaud-Klein als Louise in 'Vorstenschool' van Multatuli. zijn, of ik mij de moeite ge troost heb zekere koning te be doelen. Hoogstens zal men vragen, of de koningen die in mijn tijd leefden- hoe heetten ze ook ?- mij behoorlijk hun dank betuigden voor m'n ar beid. Wanneer ik iets te zeg gen heb aan 'n bepaald per soon, dan noem ik hem bij z'n naam". De auteur heeft zich inten sief bemoeid met de opvoering van zijn stuk. Hij kwam er drie weken voor uit Wiesba den over. De actrice Mina Kruseman, die zich nogal beij - verd heeft voor de opvoering van dit stuk kreeg het bij de repetities tamelijk zwaar te verduren. Toen Mina Kruse man een strofe over liefde nogal toonloos afdraaide, gilde Douwes Dekker haar toe: „Juffrouw, zo wil ik nog geen liefde van mijn keukenmeid". Esther de Boer-van Rijk heeft, ver voordat zij een be roemd actrice werd, in 'Vor stenschool' nog een rolletje als lakei-rijknecht (groom) ge speeld. Multatuli ergerde zich groen en geel aan het spel van een zekere Buderman en vroeg aan de regisseur of hij geen meisje had dat dat rolletje kon spelen". Dat' meisje, Esther van Rijk, kreeg een groom- pakje, blauw met zilver, aan en speelde het rolletje uitste kend. De boodschap van 'Vorsten school' vindt een dramatische ontlading in de bekering van de koning door Louise, waar hij zegt „Bij God, 'k zal anders worden dan ik was. Ik wil, als gij, Louise, mijne plaats vero veren in het hart des Volks". Multatuli stierf in 1887 in Nieder-Ingelheim (Dl). Ter ge legenheid van het honderdste jubileum van de eerste opvoe ring, verzorgde de Vara op 6 mei 1975 een televisie-uitvoe ring van 'Vorstenschool'. Vor stin, lakeien, ministers, politi ci, naaisters en letterzetters hebben misschien eenstemmig (en met Multatuli!) uitgeroe pen: „Gut, mens schei toch uit, wij weten 't al". De Nederlandse Boekverkopersbond heeft de bekende Boe- kenbon een nieuw uiterlijk gegeven. De nieuwe bon ziet er moderner uit dan de oude ponskaart en heeft nu iets van een bankbiljet. De boekenbond zegt dat men deze vorm heeft ge kozen omdat uit een onderzoek gebleken is dat de consument een cadeaubon 'met een feestelijker uiterlijk'wenst. Er zijn Boekenbonnen van 5 gulden, maar ook van 100 gul den. Ze zijn te krijgen bij 1500 erkende boekhandels. Vorig jaar gingen 1,4 miljoen bonnen over de toonbank met een ge zamenlijke waarde van 35 miljoen gulden. J3«mi WW-«hon I» «J*** dg» B«k*u 1900463166 1900463166 Door Wim Koek JACK HIGGINS heeft ooit een bestseller geschreven die met sukses is verfilmd. Dat was de 'Adelaar is geland', het spu, nende verhaal van een eenheid Duitse infiltranten in Engeln die Winston Churchill moeten doden of ontvoeren. Sinds deze 'Adelaar' kan Higgins bij de uitgevers niet meer kapot en verschijnen re gelmatig thrillers van zijn hand. De jongste in Nederland uitgebrachte heet 'Dodelijke Missie'. In de Ierse republiek is iemand bezig aanslagen te plegen waarmee zelfs de hoog ste top van de IRA ongelukkig is. Dat leidt tot samenwerking tussen IRA en Engelse ge heime dienst. Intermediair en spil in die samenwerking is een oude bekende uit 'De Ade laar is geland', Liam Devlin, de Ier die aan de Duitse kant stond en in 'De Adelaar' de nachtelijke landing van de Duitse parachutisten voorbe reidde. In het nieuwe boek werkt Higgins het Devlin-ka- rakter nader uit tot een ro mantische, erudiete, ouder wordende man die echter als het moet nog steeds staalhard kan zijn en het gevaar niet schuwt. Het is een verhaal van ja gers en prooien. Jacht op de mysterieuze moordenaar, die een KGB-mol blijkt te zijn met als dekmantel een heus priesterschap. Dubbele jacht - door Britten en Russen - op een Russische overloopster etc. De KGB-agent die zich ont maskerd weet, besluit toch nog iets van zijn algemeen ge stelde opdracht - de openbare orde verstoren - te maken en de paus, die Engeland een be zoek brengt, te vermoorden. IRA, pausbezoek en uit de verte het krijgsgerommel bij de Falkland Eilanden vormen de 'actuele' achtergrond van het verhaal. Dat levert, naast Devlin, ook nog een vluchtige ontmoeting op met majoor Tony Villiers van de SAS, de held uit een andere recente Higgins-thriller: 'Exocet'. Higgins is een bekwaam thriller-auteur en 'Dodelijke Missie' is beslist een onder houdend boek, dat wil zeggen: tot iets over de helft. Wanneer de priester-moordenaar een maal Ierland heeft weten te ontvluchten en door Schotland zwerft wordt het allemaal wat te veel van het goede. Net als majoor Steiner in 'de Adelaar' staat de priester-moordenaar al oog in oog met zijn beoogde slachtoffer (de paus dus) eer hij kan worden uitgeschakeld. Tom Keene is voor mij een nieuwe soldaat aan het thril lerfront. De eerste kennisma king, via zijn 'Het Geheim van het Graf', is me bepaald niet tegengevallen. Een Engelsman z'n vader is onder merkwaar dige omstandigheden overre den. Bij het leegruimen van zijn huis ontdekt de zoon dat zijn vader ooit een zeer hoge koninklijke onderscheiding heeft ontvangen voor be toonde moed in de tweede we reldoorlog. De zoon weet niet beter of zijn vader was de hele oorlog ambtenaar. De medaille moet iets te maken hebben met een operatie die Apostel heette. Hij gaat op zoek naar na dere bijzonderheden, maar stuit al gauw op grote geheim zinnigheid en steeds driester tegenwerking. Een Engelse geheime dienst heeft het op zijn leven gemunt omdat via hem de bijzonderheden over 'Apostel' zouden kunnen uit lekken en dat zou desastreuze gevolgen hebben want 'Apostel' diende om de Russen, mocht het ooit nodig zijn, in bedwang te kunnen houden. Het huidige Rusland is echter het Rusland van 1945 niet meer. Om de operatie voor goed geheim te kunnen hou den is de geheime dienst be gonnen de getuigen van toen te liquideren. Zo kwam ook de vader van de hoofdpersoon om het leven. Het boek (en de operatie Apostel) draait om het idee dal de etnische minderheden inde Sovjet Unie, vooral de mo hammedaanse in het zuiden in opstand te brengen zijn te. gen het centrale gezag in Mos kou. Daarom verplaatst Keem zijn verhaal nu en dan Rusland, naar een eenhell mohammedaanse reeruten dj& door hun Russische comman- danten worden gekoeioneerd Hoewel de opbouw van verhaal, vooral in het begin, wat te wensen overlaat is hel een spannende, dus g thriller. J.C. Pollock munt uit in het beschrijven van geweldsscè nes. Dat blijkt wel uit zijn boek 'Het volgende slachtol- fer'. Ook hier gaat het om iel: dat verborgen moet blijven en zo belangrijk is dat de KGB en CIA, voor deze gelegenheid in eendracht, op de 'getuigen van toen' jagen. Die getuigen zijn echter geen kleine jongens Het zijn Groene Baretten en Vietnam-veteranen. De KGB- ers leggen bij bosjes het loodje. Als de twee overlevenden vai het viertal Groene Baretta zich terugtrekken in de Cana dese wildernis, besluit de KGI de zaak drastischer aan pakken en een speciale een heid Russische commando) naar Canada te sturen. He tweetal wordt opgespoord maar weet het hele Russisch peloton uit te schakelen. Dai is er nog één Groene Bare over. Die wordt door de CIAdi dood ingejaagd. Een ongeloof waardig verhaal en veel veel geweld. Alleen voor liei hebbers dus. Jack Higgins, Dodelijke Mlnlt ƒ27,50 Tom Keene, Het Geheim van ht Graf. 29,90 J.C. Pollock, Het Volgende Slacht offer./29,90 Alle drie bij Holkema Waren- dorf. Weesp. [5R IS iets heel vervelen gebeurd. Van het stukje ov incest is een bladzij wegg vallen. Het eindigt met 'I eest komt veel voor in a goorten gezinnen, dat v gen leraar, een tuinder, 1 maakt niet.' Zo moest 1 verder gaan: „Van de ki (jermishandelingen die b Itend worden, is 10% seksui kindermishandeling," ze Froukje Jeukens van 1 landelijk Bureau Vertro wensartsen. die vertro vensartsen zijn er in h hele land. Als je hen be kun je er absoluut zeker v jijn dat ze nooit iets aan a deren vertellen als jij r „jet wilt. Ze helpen je e oplossing te vinden die het beste vindt. Als je rr seksuele kindermishanc ling te maken krijgt, zelf een vriendin, kun je daar t recht. Je kunt ook de ki dertelefoon bellen, daar h< pen ze je dan wel weer ve der. ONDERDUIKEN was mei het laarzengestamp over uitreden. Probeer je in te doen alsof je niet bestaat, nen lopen, fluisteren, je z ondergedoken zat, moést j 'Anna is er nog' gaat oi doken zit bij meneer De wat minder eenzaam te Frank een vriendin gef; dammen. Anna heeft geluk, wan terug, ze moet dan weer f is heel fijn, maar ook bei afleren, haar vader helpt mogelijk in de duinen te s ren haar ouders soms wel zij in de oorlog waren er: dood is. Denken ze dat Ar leen maar kunt denken, s: ren van jouw leeftijd. Anna vindt het moeilij gewoon te doen, niet alti; dromen. Aan het eind va haar en dan schrijft ze i boek lees je heel duidelijk mag laten merken dat je een mooi boek. Ida Vos: Anna is er nog Uitg. Leopold ƒ22,50 Stephen King: 'Duister: krachten'. Uitg. Luitingh, prijs 26,90. Twintig korte verha len van de griezelschrijver ge bundeld. 'Griekenland, verhalen vu een land'. Uitg. Meulenhol! roijs 25. Uitgave in de reeks Bibliotheek voor de literaire reiziger, samengesteld dooi Hans Warren en Mario Mole graaf. Vukio Mishima: 'Het Gouden Paviljoen'. Uitg. Meulenhol! prijs 14,90. Vanwege de grote belangstelling voor deze streden Japanse schrijver, in 1970 in het openbaar moord pleegde, een pocki tie van dit boek dat al eeri bij Meulenhoff verscheen. A. Sillitoe: 'De generaal'. W| Hollandia, prijs 18,90. Rink Nauta: 'Medische advie-j zen van radiodokter Ril'! Nauta'. Uitg. de Drie! prijs 35. Boek van homeoi thische arts die wekelijks vi de Tros-radio lezingen houdt Door Muriël Boll EEN boek van de Amerikaan Arnold Lobel is altijd een feest; gevoelige, humoristische verhalen en tekeningen van zo'n grote eenheid ais je maar zelden tegenkomt. Door de mengeling van fantasie en werkelijkheid zijn de verhalen nooit klnderachtpg, ook vol wassenen genieten van zijn boeken die in veel landen be kroond werden. Zijn tekenin gen in warme pastelkleuren zijn heel losjes en soepel, maar niet oppervlakkig. „Bij het schrijven van de verhalen ben ik veel aarzelen- der en voorzichter," zegt Lobel zelf. „Het schrijven kan heel lang duren en erg ontmoedi gend zijn... ik verander veel en probeer alles te schrappen wat er niet beslist moet staan. Voor een prentenboek geldt: hoe minder woorden hoe be ter." Een uitgekiende tekst waarbij je zelf nog van alles kunt fantaseren, misschien verklaart dat ook voor een deel het succes. 'Sprinkhaan op stap,' ee blok-boekje van uitgeverij Ploegsma is weer zo'n ju weeltje. De Kikker en Pad boekjes hadden vooral groene en bruine kleuraccenten die bij deze dieren passen, in Sprinkhaan vooral groen en het roöd van de opkomende en ondergaande zon, de tijdstip pen waartussen zich dit ver haal afspeelt. Sprinkhaan wil op reis gaan. „Ik ga een weg zoeken," zei hij. „Ik wil die weg helemaal aflopen, waar hij ook naar toe gaat." Op een morgen vindt hij een. weg, lang en stoffig en vol heuvels. Een mooie weg waarop hij allerlei dieren te genkomt. De kevers van de club 'Vrienden van de morgen' waar Sprinkhaan bij mag ho ren tot hij zegt dat de middag en de avond ook wel mooi zijn. Hij komt een overijverige huisvlieg tegen die altijd veegt, want naast elk stofje ziet hij weer een stofje en de hele wereld moet schoon. Dan is er mug, de veerman. Die ge looft zo in regels dat hij wei gert zijn verstand te gebrui ken, dat heb je wel meer met dat soort regelneven. 's Middags komt hij drie vlinders tegen die elke dag hetzelfde rondje vliegen, 'dan is elke dag even mooi.' Het was net de tijd om op de paddestoel te landen waar Sprinkhaan op zit, of hij maar ergens wil gaan zitten, 's Avonds vinden de libellen Sprinkhaan maar zielig, zij kunnen gelukkig zien hoe de weg loopt. Sprink haan vindt het veel leuker op de grond; daar kan hij van al les ontdekken en zo langzaam lopen als hij wil. Hij kijkt naar de maan en de sterren en is gelukkig. Het leven van de meeste van deze dieren is al helemaal uitgestippeld en het patroon ligt vast. De enige die ook relativeert is worm in zijn appelhuis. Als het oude huis kapot gaat,is dt wel jammer maar ook' een prachtige tijd om een nieuw huis te zoeken. Er zit dus een boodschap in het verhaal, maar goed verstopt. Heel knap zoals Lobel kinde ren met Sprinkhaan mee laat peinzen over de ene en de an dere kant van de zaak. Nog meer dieren maar dan in een heel ander soort boeken. Uitgeverij Meulenhoff heeft een serie informatieve foto boeken waarin nu ongeveer tien titels zitten. De vier laat ste zijn 'Het leven van de pad', 'In de mierenhoop', 'In het vos- sehol' en 'Parkieten'. Zij zijn een heel goede aanvulling op getekende informatieve boe ken, die zijn vaak mooier dan de echte natuur. Het is een fluitje van een cent om een woelmuis onder een blauw grasklokje te laten zitten, maar probeer dat eens op een foto te krijgen! Deze kleuren foto's laten het dierenleven zien zoals het echt is. Dieren zijn onderwerp nummer één voor een spreek beurt en wie wel eens een kind geholpen heeft met de voorbe reiding daarvan, weet hoe moeilijk het is. Meestal heb ben boeken veel te veel infor matie die op een saaie manier verteld wordt. In deze boeken staan allerlei gegevens helder en duidelijk op een manier die kinderen aanspreekt. Voor» de delen verzorgd door Hansen: Parkieten en Het ie ven van de pad. Zij zijn nog minder afsta'' delijk gedreven dan de andf» delen, foto's van dieren op leeftijden, in allerlei omsta»; digheden; ook foto's van M landschap en close-ups VI> bijv. een paddenoog met goud- tot koperkleurige it'1 Zelf vond ik een pad altijd ec" beetje eng maar als je dit bo® erover gelezen en bekek® hebt, zie je zo'n beest toch andere ogen. Je krijgt zelfs* neiging in sloten te zoel naar de parelsnoeren van deëitjes of naar de luie netjes die het laatste stukje weg naar de vijver door vrouwtjes gedragen worden Arnold Lobel: Sprinkhaan op «W Uitg. Ploegsma, prijs 17,50 Vanaf 5 jaar Elvig Hansen: Het leven vil pad/Parkieten; H. en A Fta*® Nagel: In de mierenhoop; Schnleper en F. Labhardt: to vossehol. Uitg. Meulenhoff, rond 20,-. Vanaf 8 jaar JU BtUFT HIER .TAN POST,EN J6 HOUDT A Dt GAT6N WAT HlBf GEBEURT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 32