ERIK DE ZWART, 'PITTIGSTE DISKJOCKEY': De bezemwagen van de omroep Dovenraad boos op NOS-Journaal Kinderopvang in 'Het Capitool' door Vertalen rATERDAG 26 APRIL 1986 G1 Blèren y Rotvragi Herkend KORRELATIE VANGT AL 20 JAAR MENSEN OP stichting korrelatie Invloed Verwijten int Rot- en de van de «3*. van 'an moei» is I gestart [ïetrover- oost. idelijkste it de lijn |84 reikte Immoord, Is lijkt te jcwam de np. Deze tie plaats weiding in t Zuid, is metrolij- ng geko- |e een aan- vars door aan de bewoners en, maar regel een (le wonin- lloopt. Op fobouwers i door ge- I betonnen Jen onder Jraven, dat len buizen rijen van ltste en la- konden de korden ge en zware de tun- bt gewicht jen overge- brspronke- hermische Ide huizen pdering te verk vond it gezet kdam bete- miner nog (Weliswaar [inst op een at 'de me- toekomst is afge- iig dat het Ut doorge- trgemeente P Haag ügt at van een BO miljoen ats omdat slaapstad rdamse be- feid bij te er dat ook |g in ooste- bt. I het nieuwe IVANOERMEIJOE met wegeb- dan niet de 1 is wel - en het klooster telling ach- nken stem- te uitgetre- ek aan het eid aan hun denken. En dat Ameri- daas doen. e is van in- hulp, dient elektrische on den en in lange tijd mm um van van zieke en homo's en Europea an. i" in de VS van veront- s Rosemary hebben het en twee da- and werden k in het Ne- het best zijn 'schande' ee alleen al >en vooroor- id gewassen. Manahan: verbroken', in, ƒ29,90. Door Tom Smeets ERIK de Zwart (28) blijft in het nieuws. Het voorlo pig laatste is dat hij de TROS verruilt voor zijn oude werkgever Veronica. En dat is opmerkelijk, omdat de TROS nog maar net met gepaste trots had aangekondigd dat Erik in oktober de presenta tor zal zijn van het (satelliet)televisieprogramma, dat de TROS in samenwerking met Sky Channel gaat maken. Die klus wordt nu overgenomen door Linda de Mol. De TROS neemt Veronica deze transfer' niet in dank af. De IKOS-directie werd pas op het laatste moment ingelicht en be- icbuldigt Veronica dan ook van schending van de zogenoemde ATV-afspraken, gemaakt tussen AVRO, TROS en Veronica, waarin tevens een gedragscode was opgenomen voor de onder linge werving van personeel. Veronica werpt echter tegen dat de omroep zich na de schending van de gedragscode door de AVRO, die Veronica-omroepster Leonie Sazias overnam, niet meer ge bonden voelt. Erik de Zwart maakte in oktober '84 de overstap naar de TROS, nadat hij eerst vier jaar voor Veronica had gewerkt. Bij zijn oude werkgever zal hij op televisie het programma 'Neder land muziekland' presenteren en op Radio 3 zal hij de presenta tie gaan verzorgen van een twee uur durend popprogramma op de vrij dagmorgen. Wie is Erik de Zwart, die door de lezers van Muziek Expres is uitgeroepen tot 'de pittigste discjockeyOp uitnodiging van deze krant ging een groep middelbare scholieren (een klas van de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen) Erik opzoeken bij een tv-opname in een poging deze vraag beantwoord te krijgen. Hieronder een getrouwe weergave van dit vraag- en antwoord let. Welke opleiding heb je gevolgd? Ik heb de MAVO. Na een aanvankelijke start op het Athe neum, ben ik eerst naar de HAVO gegaan en toen gepromoveerd naar de MAVO. Ik heb uiteindelijk toch het diploma gehaald en ben een tijdje student geweest op een HTS. Maar dat vond ik niet leuk, dus daar ben ik mee opgehouden. Welke hobby's heb je? Ik heb een paar hobby's. Ik vind het altijd leuk om met vrien den spelletjes te doen, zoals Monopoly. Dat doen we al vijf jaar, iedere week een avond. Dat doe ik met een aantal andere om- roepcollega's. Ferry Maat doet ook altijd mee. En ik houd van electrische treintjes, kleintjes, modelletjes. Dat heb ik ook thuis, dat vind ik leuk. Hoe ben je aan deze baan gekomen? Ik heb gesolliciteerd, ooit eens bij Veronica. Ik heb een bandje opgestuurd met een briefje erbij dat ik graag dit werk wilde doen. Ik had het geluk dat ik precies op het juiste moment aan klopte. Ik werd meteen aangenomen. Ik had tegelijkertijd ook een sollicitatie lopen bij de KRO en ook daar werd ik aangeno men. Toen moest ik dus kiezen. En aangezien ik jong was en wat wilde... Toen je nog op school zat, wat wilde je toen worden? Discjockey. Maar daar heb je geen opleiding voor, vandaar dat ik niet zo'n grandioze leerling was. Wat is je liefste wens? Een dagelijks radioprogramma op een commercieel station, zodat je iedere dag gewoon lekker leuk een programma kunt maken en niet zoals nu op Radio 3, dat je een week moet wach ten voordat je weer een keertje mag blèren in de microfoon. Mocht er commerciële radio komen, dan ben ik meteen uit dit omroepbestel vertrokken. En dan laat ik televisie rustig schie ten. Ben je verliefd, verloofd of getrouwd? Ik ben verliefd, niet getrouwd. Ik heb een hele lieve vriendin. Hoe vind je die agressieve videoclips? Nou, ik vind dat het wel meevalt. Kijk, het suggereert vaak iets. Artiesten gebruiken videoclips om de inhoud van het liedje waar het over gaat extra te accentueren. Ik denk dat het geweid dat in een videoclip zou zitten, eerder een boodschap tegen dan voor geweld is. Ik denk eerder dat ze het laten zien om aan te to nen hoe belachelijk het is. H; ;en Stel je zelf je programma's samen? De radioprogramma's wel, hoewel de Nationale Hitparade in Erik de Zwart tussen zijn fans. principe een lijst is die je moet afdraaien. Er tussen door draai ik plaatjes waarvan ik denk dat het eventueel een hit kan wor den. Kijk, ik zit er natuurlijk niet voor mezelf, maar voor de luisteraars. Bij televisie ben ik niet alleen verantwoordelijk voor de samenstelling. Als je nou een artiest moet interviewen die je helemaal niet leuk vindt, of je moet hem interviewen over een liedje dat je niet kunt uitstaan, laat je dat dan blijken? Dat gebeurt inderdaad wel eens. Dan is het natuurlijk de kunst om dat niet te laten merken, maar dat kost wel eens moei te. Stel je dan nooit eens van die rotvragen? Dat heb ik wel eens gedaan, ja. Ik heb eens een keer een laai ende ruzie gehad met een zanger, Johnny Rotten. Die had een liedje en dat heette 'This is not a lovesong'. Ik stapte naar hem toe en zei dat ik het eigenlijk wel een leuk liefdesliedje vond. Hij zei toen alleen maar 'yes' en liep weg. Ik stond mooi voor paal en dat vond ik niet leuk. Vooral niet omdat Veronica dit inter viewtje, dat het kortste is uit m'n hele carrière, wel drie keer heeft herhaald. Wat vind je nou zo leuk aan dit vak? Dat weet ik eigenlijk niet. Toen ik dertien was had m'n vriendje de bandrecorder van zijn vader gepikt en toen zijn we radioprogrammatjes gaan namaken. Dat deden we altijd na schooltijd, dat vonden we toen leuk en op de een of andere ma nier ben ik daar altijd aan verslingerd gebleven. Ik heb altijd thuis een studiootje gehad en daar zat ik zelf te spelen. Ik heb het nooit afgeleerd. Ook met drive-in-shows, in het weekend bij sporthuizen disco-avondjes doenVoordat je het weet is het je werk. Wat vind je van hetgeen nu in de Top 40 staat een heel mooi nummer? Ik vind Cock Robin met 'The promise you made' een van de betere nummers. Dat nummer van Elton John is zo vaak herhaald, kun je daar dan nog net zo vrolijk over doen of denk je wel eens bij jezelf: 'Jezus, al weer*? Natuurlijk denk ik dat ook wel eens. Maar 'Nikita' van Elton John vond ik zo'n opvallend nummer dat het me na tien weken nog niet verveelde. Er zijn andere nummers die ik zou kunnen opnoemen die me na twee weken al gaan vervelen. Word je op straat herkend? Ik heb er niet zo veel last van, hoor. Over het algemeen lopen de mensen in een winkelstraat met de blik op oneindig en het verstand op nul. Dus als ik daar tussendoor loop Dat je handtekeningen op armen moet zetten, hoe vind je dat? Soms moet ik zelfs hele epistels op iemands arm zetten.Je moet wel goed gek zijn om een handtekening te vragen aan Erik de Zwart. Maar ik voel me zeer vereerd dat het gebeurt. Vind je popmuziek nog steeds leuk? Voorlopig zit ik nog heel goed in het hoekje waar ik nu zit. Tot popmuziek voel ik me nog steeds het meeste aangetrokken, al ben ik al 28. Maar het is niet de bedoeling dat ik het net zo lang volhoud als bijvoorbeeld Ad Visser. Ik denk nog een jaar of vijf, zes. Wat ben je van plan daarna te gaan doen? Dat weet ik nog niet. Rentenieren of zo. Ik weet het echt nog niet. Ik moeten even kijken, ik ben met een aantal dingetjes be zig en je groeit vanzelf verder natuurlijk. Heb je wel eens hobby's gehad die je moest laten schieten om dat je.er geen tijd voor had? Ja, jammer genoeg wel. Ik moet wel eens dingen afzeggen om dat dit werk nogal wat van je tijd rooft. Het is geen veertig uur in de week, het is iets meer! FOTOANEFO Ben je wel eens zenuwachtig? Ja hoor, als ik een hoop mensen zie staan, krijg ik toch even klamme handjes. Nu is het een opname, dus dan kan het eventu eel nog een keertje over. Maar als het een live-uitzending is, sta ik hem te knijpen als een ouwe dief. Bij de radio heb ik daar geen last van. Dat is voor mij een vertrouwde omgeving. Radio is altijd live, al is wat je doet op hetzelfde moment te horen van Groningen tot Maastricht. Daar moet je maar niet bij nadenken, anders word je gek. Vind je je uiterlijk belangrijk? Als je op televisie staat, dan ben je natuurlijk heel brutaal. De mensen drukken een knopje in en je staat in eens in hun huiska mer. Dan vind ik dat je er best wel een beetje fatsoenlijk mag uitzien. Maar ik zit echt niet iedere dag voor de spiegel, hoor. Word je opgemaakt voor een uitzending? Ja, dat vind ik ook het meest verschrikkelijke van televisie. Maar dat moet nu eenmaal, anders zie je er uit als een lopend lijk. Als je close in beeld komt, dan zie je alles, ieder pukkeltje. Dat moet natuurlijk een beetje worden weggewerkt, want zo ij- del zijn we natuurlijk wel. Je krijgt eerst een laag op je gezicht om de walletjes weg te werken, dan komt de camouflagestift en daar doen ze een soort pancake overheen en dan word je nog af gepoeierd ook. Er zit dus een behoorlijke laag op. Je mag dan ook nooit te hard lachen, anders breekt het. Wat is je favoriete bioscoopfilm? Ik vond 'Once upon a time in the west' een van de beste films die ik ooit heb gezien. Wat vond je een hele slechte film? 'Emmanuelle 2', daar ben ik bij in slaap gevallen. Heb je wel eens een blunder gemaakt? Ik heb een keer een vreselijke blunder gemaakt. Dat was in Grave. We waren daar met 'Nederland muziekland'. We hadden toen voor het eerst de Zangeres Zonder Naam. Tijdens de repeti ties 's middags zaten we allemaal grapjes te maken en toen heb ik per ongeluk gezegd 'en daar is ze, de Zangeres Zonder Stem'. Ik ben meteen de set afgelopen. Ik dacht 'ik ga emigreren naar Australië, want dat is het enige wat nog kan helpen'. Na afloop heb ik haar excuses aangeboden. Het was eruit geflapt voordat ik er erg in had. Hoeveel tijd besteed je per dag aan je kapsel? Ongeveer één minuut. Ik heb coupe rommelig en die zit altijd goed. Waarom heb je je haar zo lang? Hoezo lang? Ik heb wel eens een kort kopje uitgeprobeerd, maar dat staat mij niet zo. Wat gebeurt er ais je ziek bent, wie valt er dan in? Dat weet ik niet. Gewoon een kwestie van niet ziek worden. Ik ben nog nooit ziek geweest tijdens een tv-uitzending. Ik vind ook niet dat je kunt wegblijven als je een beetje koorts hebt. Je moet het toch maar proberen, de show must go on! Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik met koorts aan het werk was. Ik vind dat dit erbij hoort, je hebt een verplichting. En de kunst van het vak is er voor te zorgen dat niemand iets merkt. Ik kan toch niet de kijkers gaan lastig vallen met mijn problemen. Wat is de grootste artiest die ooit in je show is geweest? Dat weet ik eigenlijk niet, ik heb zoveel grote artiesten ont moet. Elton John, de jongens van Supertramp. Ook Bronski Beat, dat zijn hele aardige jongens. Ik heb de mazzel gehad dat ik een heleboel bekenden heb ontmoet. Wie ik graag eens zou ontmoeten is Paul McCartney. Zou je zelf een instrument willen bespelen? Ik heb vroeger wel eens achter een drumstel willen zitten, maar daar was ik toch niet erg geschikt voor. Kijk, het is be langrijk dat als je muziek wilt maken, je een beetje muzikaal bent. Ik ben dat niet, misschien is dat wel mijn frustratie en draai ik daarom plaatjes. Van onze rtv-redactie IN NEDERLAND zijn onge veer honderd telefonische hulpdiensten actief. Jaar lijks komen daar honderd duizenden telefoontjes bin nen van mensen die met een probleem zitten. Een van de oudste telefoondiensten is de Stichting Korrelatie in Utrecht, gespecialiseerd in het opvangen van woedende en verdrietige reacties op radio- en tv-programma's. De afgelopen twee jaar bel den ruim 12.000 mensen met Korrelatie om hun gal te spuien of hun leed te vertel len. Korrelatie bestaat 20 jaar. Aanleiding om een hoekje uit te geven onder de titel in gesprek', waarin uitgebreid wordt ingegaan op het werk van de hulp diensten. Op de televisie is een re portage te zien over de Bir- ma-spoorlijn. Tijdens de uitzending en nog vele uren daarna staat de telefoon bij de Stichting Korrelatie roodgloeiend. Mensen vreten zich thuis nog steeds op over de gruwelijkheden die hen door 'de Jappen' zijn aange daan en moeten him leed aan iemand kwijt Anderen spuien hun ver ontwaardiging over de on kunde van de makers die het zowaar hebben bestaan Ja panners aan het woord te la ten. De reactie van een kij ker: „Onbegrijpelijk dat ze daar iemand op afsturen die er geen zak van snapt en dat ze zoiets dan ook nog uitzen den". Hij vraagt zich af hoe het toch in godsnaam moge lijk is dat West-Europa zich na de ervaringen van de Tweede Wereldoorlog door de Japanse industrie onder de voet heeft laten lopen. Hij snapt niet hoe Nederlanders in een Toyota kunnen rond rijden. Aan de medewerkers van Korrelatie wordt het ver borgen leed van Nederland uit en te na voorgeschoteld, en dat al twintig jaar lang. Een speciaal getrainde ploeg van zeven vaste medewer kers probeert de woede, angst en verdriet die radio- O en tv-uitzendingen oproe pen, zo goed en zo kwaad mogelijk op te vangen, soms tot diep in de nacht. Over de ervaringen is een boekje sa mengesteld dat gisteren on der de titel 'In gesprek' werd uitgebracht. Daaruit blijkt dat radio en tv nog steeds een enorme in vloed op de kijker en de luis teraar kunnen uitoefenen. Programma's over onder werpen in de taboesfeer ma ken een stroom reacties los. Wat tv- en radiomakers te weeg hebben gebracht, komt op het bordje van de 'tele- foonbeantwoorders' terecht Aanleiding voor voorzitter drs. G. Kooien 'zijn' Korre latie de bezemwagen van de omroep te noemen. De 'favoriete' onderwer pen liggen voor de hand. Programma's over incest, verkrachting, dementie bij bejaarden, zelfmoord en aids scoren hoog. Wanneer de medische rubriek Heel meesters van Veronica een uitzending wijdt aan de be handeling van patiënten in verpleegtehuizen melden zich tientallen mensen die slechte ervaringen hebben opgedaan met verplegend personeel. Anderzijds bellen boze di recteuren en verpleegkundi gen op die zeggen dat dat ene verpleeghuis van Heel meesters niet 'model staat voor de gezondheidszorg in Nederland en dat het er bij hun heel wat beter aan toe gaat. Vaak krijgen de hulpver leners zelf de verwijten om de oren geslingerd. De men sen die bellen, zijn dan te opgewonden of verdrietig om te begrijpen dat zij hun gram eigenlijk bij de omroe pen moeten halen. Tenslotte zijn die verantwoordelijk voor de inhoud van hun pro gramma's. Tv- en radioma kers mogen wel eens vaker stilstaan bij de gevolgen die hun produkten die onge vraagd bij miljoenen men sen in huis komen, kunnen hebben, vindt Korrelatie. NOS-programmacommis- saris A. van den Heuvel pleitte gisteren bij de pre sentatie van 'In gesprek' in dat verband voor het opne men van het vak 'nazorg' in het pakket van de journalis tenopleidingen. Verder zou den in redactiestatuten be palingen moeten worden op genomen waarin de verhou ding van de journalist tot zijn publiek wordt geregeld, aldus Van den Heuvel. Het boekje gaat in op de manier waarop telefoonlij nen, variërend van telefoni sche hulpdiensten tot 'Op je flikker gehad' voor in elkaar geslagen homoseksuelen, mensen met problemen kun nen helpen. Vaak blijkt de anonimiteit door de telefoon een belangrijke stimulans voor mensen om hun hart te luchten, zolang zij aan de andere kant van de lijn een 'warm oor' treffen. „Vaak praten mensen door te tele foon hardop met zichzelf", aldus een hulpverleenster van Korrelatie. De 'mastur- banten' die bellen om aan hun seksueel gerief te ko men, en de eenzame 'veel bellers' die de telefoonlijn gebruiken als buurvrouw om gezellig tegenaan te klet sen, neemt zij in haar werk graag voor lief. HET MOET het meest roemloze moment in zijn carrière zijn geweest. Dinsdagmorgen om 5 uur bekende Marcel Bruyns dat de kluis van Al Capone leeg was en bovendien moest hij zijn excuses maken voor het feit dat hij steeds door de Amerikaanse presentator Geraldo Rivera heen had moeten praten. „Het spijt me verschrikkelijk", zei hij, „maar wij gaan er van uit dat veel mensen moeite hebben met de Engelse taal". Het was onbegonnen werk de opgewonden act van de louche Amerikaan onmiddellijk te vertalen. Marcel Bruyns is wel eens met zijn microfoon over de grens geweest en hij heeft zelfs een abonnement op de Bhagwan, maar twee uur continu vertalen, dat is voor niemand een 'piece of cake'. Hij miste veel en gaf er vaak maar snel een draai aan. Het is ook ongebruikelijk live' te vertalen in Hilversum, waar de NOS- vertaaldienst al jaren op volle toeren en sinds 1984 volledig geautomatiseerd draait. Wij Nederlanders zijn gewend aan onderschriften en zouden het niet pikken als de NOS Reagan in het Nederlands laat zeggen dat Gaddafi een dolle hond is. De vertaaldienst van de NOS heeft twintig vertalers in dienst die zich voornamelijk met het Engels bezig houden. Verder zijn er twee Duitse en twee Franse specialisten en kan een beroep worden gedaan op free- lancers op het gebied van Spaans, Portugees, Pools etc. Als een film wordt uitgezonden, loopt er een schijf mee met de vertaalde dialoog én tijdcodes die aangeven hoe lang de letters op het scherm moeten blijven staan. Het vertalen is geautomatiseerd, maar het kost de NOS toch altijd enige tijd om een film of een documentaire van onderschriften en regelmatig ontstaat er een wachtlijst. Vandaag een film aankopen en volgende week, vertaald, uitzenden, is nog onmogelijk in Nederland. Maar vergeleken met vroeger is er heel veel verbeterd. In de prille tv-jaren moest een titelregisseur de tekstkaarten met de hand wisselen en als hij bij een Russische film een foutje maakte, kon hij die niet corrigeren, omdat hij de taal niet verstond. Vertalen voor de tv is een vak apart. Lange zinnen moeten kort en simpel worden weergegeven. Vaak wordt in een film spreektaal gebruikt en regelmatig duiken moderne uitdrukkingen op die in geen enkel woordenboek voorkomen. In de Nederlandse tv-historie zijn veel vertaal-blunders gemaakt. Zo werd 'too bad' (jammer) vertaald met 'naar bed' en staat voor 'root beer' vaak 'bier'of zelfs 'wortel bier', terwijl het om een onschuldige frisdrank gaat. Alle omroepen hebben zo hun eigen eisen. De NOS- vertaaldienst verwijdert voor de EO alle toespelingen op zondige dingen en mijdt het woord 'noodlot' dat bij deze omroep niet bestaat. De NCRV krijgt een 'Hill Street Blues' zonder vloeken en 'fucken'. De TROS heeft liever geen vieze woorden, maar Veronica geeft ruim baan aan alle benamingen voor geslachtsdelen. Ooit heette een Mexicaanse cowboy in de serie 'Rawhide' Jesus. De vertalers toverden echter 'Hey Soos' op het scherm, zoals de naam door Clint Eastwood en Eric Fleming werd uitgesproken (op z'n semi-Mexicaans). In 'Hill Street Blues' kwam een Jesus Martinez voor, maar in de Nederlandse vertaling is alleen de achternaam terug te vinden. De voornaam 'Jesus' blijft een probleem in ons land. De Belgen hebben hun eigen manier van vertalen. Tm starving' (Ik sterf van de honger) wordt door de BRT kort weergegeven met 'Ik scheur'. En 'It doesn't matter' krijgt de vertaling: 'Geen belang'. Duitsers hebben vaak veel meer woorden nodig dan Amerikanen. Het 'I appreciate it' (of .predate it') is in het Duits: „Ich weiss es zu schatzen". Graag vergeven wij de vertalers alle fouten. Ondertiteling is voor een land als Nederland het beste systeem. Niemand zal kunnen zeggen dat onze cultuur verarmt en dat wij niet verder komen dan plaatjes kijken. Wij lézen ons suf, elke avond en in het iveekend ook 's nachts. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - In de NOS-televisierubriek Het Capitool wordt zondag (Ned. 2,12.00 uur) van gedachten gewisseld over het onderwerp 'Is kinderopvang een staatszaak?'. Aan de discussie onder leiding van Herman Wigbold ne men deel H. d'Ancona, lid Europees parlement voor de PvdA, I. Weeda, gezinssocioloog, W. Wolters, kinderpsy choloog en het CDA-Eerstekamerlid J.J.M.S. Leyten- de Wijkerslooth de Weerdesteyn. In de radiorubriek TROS Kamerbreed vandaag (Radio 1, 11.00 uur), beantwoordt WD-lijsttrekker Nijpels vra gen van luisteraars. Aan de orde komen onder meer ge zondheidszorg, criminaliteit, onderwijs en de positie van de WD ten opzichte van andere partijen. In het VARA-radiopro- gramma De Rooie Haan wordt vandaag (Radio 2, 12.03 uur) met het PvdA-Tweedekamer- lid Alders gepraat over amb tenaren. Voorts een discussie tussen d'Ancona, Europarle mentariër voor de PvdA, met minister Deetman van onder wijs over de rol van de staat bij de opvoeding van kinderen. Met PvdA-vice-fractievoor- zitter Meijer wordt gesproken over verkiezingen en formatie. Wil Winter, onderhandelaar voor de Voedingsbond FNV en Dick Visser, voorzitter Indus triebond FNV gaan in op de acties voor arbeidstijdverkor ting. Proffessor Ritzen ten slotte, gaat in op de 32-urige werkweek. UTRECHT (ANP) - 'Rampza lig en onbegrijpelijk', zo ken schetst voorzitter J. Wese- raann van de Nederlandse Do venraad de beslissing van de NOS met de ondertiteling van het NOS-journaal van 20.00 uur op Teletekst te stoppen, omdat daar geen geld meer voor is. „Het is gebleken hoe positief de doven en slechthorenden tegenover deze dienstverle ning staan. Nu worden wij door een simpele beslissing van het NOS-bestuur weer in ons isolement teruggewor pen", aldus Wesemann. De Nederlandse Dovenraad zal tegen de gang van zaken protesteren bij de NOS, bij mi nister Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur en bij de Tweede Kamer. De doven hechten met name aan de combinatie van schrifte lijke informatie en televisie beelden, die het nieuws voor doven en slechthorenden niet geeft. Bovendien biedt onder titeling van het NOS-journaal meer gelegenheid samen met huisgenoten naar het nieuws te kijken en daar samen over te praten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 31