V, I Amerikaanse (ex)-nonnen verhalen van hun liefde ERIK DE ZW I 'Als er radio kom uit dit omi De Festiviteiten in de Maasstad RUIM 25 JAAR NA START AANLEG EERSTE LIJN ZATERDAG 26 APRIL 1986 ÜT5 Sneltram 40.000 Reizigers /vVy Viaduct Kralingers Capelle Emancipatie Integer boek over relaties in het klooster A-sexueel Genegenheid ZATERDAG 26 APRIL 1986 G1 Blèren Rotvragen KOK AN DAAG is het feest in Rotterdam. De Maasstad viert de ingebruikname van het voorlopig laatste deel van het metronet. Het gaat om het meest westelijke stuk van de oost-westüjn, tussen de Coolhaven en het Marconiplein. Deze üjn reikt nu van het Marconiplein tot Ommoord en Zevenkamp, in het uiterste noordoosten van Rotterdam. Ter hoogte van het Churchillplein kruist de nu gereedgekomen lijn de andere metroverbinding van de stad, de noord-zuidlijn, die het Centraal Station, via onder meer het Zuidplein en Hoogvliet, verbindt met Spijkenisse. Vandaag komt met de feestelijke open dag, met onder meer gratis reizen op beide lijnen, een einde aan 25 jaar denken en praten over en tekenen en bouwen aan de Rotterdamse metro. Door Hans Knijff HET PROJECT baarde aan het eind van de vijftiger jaren groot op zien. Het heeft de gemoederen in de stad-van-de-werkers regelmatig be ziggehouden en er is in de loop der jaren erg veel geld in gestoken. De 'ondergrondse' biedt bovenal echter een behoorlijke oplossing voor de vervoersproblemen in de stad zelf. Na de gereedkoming van het eerste stuk metrolijn, in 1968, was de Rotter damse metro nog onderwerp van spot. 'De stad met de grootste haven ter we reld heeft het kleinste metrolijntje ter we reld', zo werd geschamperd over dat eer ste deel, van het Centraal Station naar Zuidplein. Anno 1986 is het lijnennet, met een to tale lengte van 40,1 kilometer, volwassen gegroeid. Dagelijks maken 215.000 men sen van de openbaar vervoer-voorziening gebruik. Het lijnennet van de Rotter damse metro telt 38 stations, bij negen waarvan er een zogenaamde P(ark) R(ide)-voorziening is, zeg maar een par keerplaats voor mensen die 'van buiten' komen en voor het vervoer in Rotterdam zelf de voorkeur geven aan de metro. De metro die de reiziger snel en zonder op onthoud naar zijn bestemming brengt. Dat is andere koek dan met de auto Rot terdam doorkruisen. In de spits is dat haast onbegonnen werk, maar buiten die uren vergt het ook nog altijd veel geduld en uithoudingsvermogen. Overigens rijden de metrorijtuigen op bijna de helft van de oost-westüjn als sneltram. Het gaat om 8,4 van de in to taal 18,3 kilometer van deze lijn. Van het totale metronet ligt 13,8 kilometer onder gronds, 8,4 kilometer op een viaduct, 8,7 kilometer op een aardebaan en 9,2 kilo meter op een onderheide baan. De RET (Rotterdamse Elektrische Tram), die de metro exploiteert, heeft uitgerekend dat de metrotreinen tussen de ingebruikstel ling van het eerste tracé, in 1968, en nu pakweg 103 miljoen kilometer hebben af gelegd en in die 18 jaar 679 miljoen men sen hebben vervoerd. Met alles erop en eraan heeft de aan leg van de twee Rotterdamse metrolijnen 1,4 miljard gekost. De aanleg van de Rotterdamse metro heeft nogal wat voeten in de aarde ge had. Niet alleen vanwege het grote inves teringsbedrag. Vooral omdat voor het slagen van het project diende te worden afgerekend met specifieke problemen, voor de oplossing waarvan geen beroep kon worden gedaan op de ervaringen, opgedaan met de pakweg 50 metro's die er op dat moment al in steden elders op de wereld waren. Zo is het Rotterdamse metronet het eerste dat in veengrond is aangelegd. In mei 1959 ging in de Rotterdamse gemeenteraad de kogel door de kerk. Het besluit tot aanleg van de eerste lijn, van het Centraal Station naar het Zuidplein, werd opmerkelijk genoeg genomen met maar één stem tegen. Opmerkelijk, om dat het toch om een uiterst gedurfd pro ject ging, dat niet alleen in de bouwpe- K ZOU tegenwoordig niet graag de mensen de kost geven die zonder meer alle mannelijke kloosterlingen voor homo aanzien en alle vrouwen in het klooster voor lesbienne; zo niet van nature dan wel vanwege de leefsituatie. Dit vooroordeel moet wel wijd en zijd verspreid zijn, als het waar is dat dit een van de populairste thema's is in de hedendaagse pornografie. Door Jan Bouwmans VOOR mensen die niet verder zul len komen dan de omslag van het boek 'Lesbische nonnen: de stilte verbroken' van de twee Ameri kaanse ex-nonnen Rosemary Curb en Nancy Manahan, is deze titel waarschijnlijk de bevestiging van dat algemene vooroordeel; nog ver sterkt door de ondertitel 'Het intri gerende relaas van lesbische non nen over sexualiteit binnen .het klooster', die mijns inziens inder daad speculeert op sensatiezucht. Dat is jammer, omdat het boek een volstrekt integer relaas is van 49 vrouwen - FOTO ANP Feest in Rotterdam: metro eindelijk klaar riode een fors beroep zou doen op het in casseringsvermogen van de omwonenden van de lijn. Overigens was het in allereer ste instantie de bedoeling om een tram tunnel aan te leggen. De tramstellen zou den echter maar maximaal 10.000 reizi gers per uur van de ene naar de andere Maasoever kunnen brengen, de metro liefst vier keer zo veel! Op 14 november 1960 ging vóór het Centraal Station de eerste 'spa' in de grond. In het hart van de Maasstad, on der meer onder de Coolsingel, en onder de Nieuwe Maas werd een tunnel aange legd. In de veengrond werd gekozen voor een 'natte bouw'-methode. Een droge bouwput dreigde het grondwater-even- wicht in de binnenstad te verstoren, met als mogelijk gevolg verzakkingen op forse schaal. In de bouwtunnel werden de tunnelsegmenten binnengevaren en afgezonken. Het proces trok belangstel lenden vanuit de hele wereld. Overigens ook vanwege een aantal technische nieuwtjes. Zo werden in de bouwtunnel domweg 3000 palen geheid, waarbij nau welijks werd gelet op de hoogte ervan. Op bet metrostation ZuMple.n ROTTERDAM De ingebruik name tra» het voltooide lijnennet va» de Rotterdamse metro wordt vandaag luister bijgezet met een Behalve deze activiteiten, zijn groot aantal festiviteiten. op deze en de andere metrostations De belangrijkste 'feestelijkheid' in de stad nog tal van andere feeste- is wel dat het reizen met de 'onder- tijkheden. grondse' de hele dag gratis is. Op Ter gelegenheid van bet pree* het lijnennet van de tram rijden en- komen van de metrobouw in Rot» kele historische trams en ook de ia terdan» hebben de RIT* en 'jazztrara', met aan boord een jazz- stad een 'Metroboek' uitgegeven. Op het parkeerterrein van bet overzicht van de geschiedenis van dit ambitieuze project. Van moei lijke technische verhandelingen is afgezien. gelost voor een behendigheidswed- Het boek is voor 20 gulden te strijd met RET-stadsbussen. Vanaf koop in onder mei 14.00 uur is er hier ook een wieier- kdaaafe Cad%d©. Eerst na het afzinken van de segmenten werd op elk van de palen een plastickop aangebracht, die met de gewenste hoe veelheid beton werd volgestort. Nogal wat opschudding veroorzaakte het besluit, in 1961, om het vervolg van de eerste lijn in Rotterdam-zuid zijn be slag te laten krijgen op een bovengronds viaduct. De bewoners van Zuid, het grootste woongebied van de stad, voel den zich gepakt: de middenstanders in het centrum konden profiteren van een dure ondergrondse openbaar vervoer- verbinding; zij, op de andere rivieroever, kregen een lawaaimaker dwars door de achtertuin. Beloofd werd om de rails op het viaduct zodanig in te pakken dat de metrotreinstellen nauwelijks geluidsover last zouden veroorzaken. En wie wel eens gebruik heeft gemaakt van de Rotterdamse metro op een van de bovengrondse trajecten en die ervaring vergelijkt met het gerammel en gedender van bijvoorbeeld de Parijse ondergrond se, moet erkennen dat Rotterdam die be lofte is nagekomen. Op 9 februari 1968 togen (toen nog) prinses Beatrix en prins Claus naar de Maasstad om de eerste lijn officieel in gebruik te stellen. Al in 1970 kwam de eerste verlenging van de noord-zuidlijn, tot station Slinge, gereed. Daar vandaan werd de lijn nog verder doorgetrokken naar de Rotter damse 'satelliet' Hoogvliet, een uitbrei ding die in 1974 gereed kwam. De totale lengte was daarmee op bijna 17 kilome ter gekomen. Vorig jaar werd de noord- zuidverbinding nog verder doorgetrok ken tot haar voorlopige eindpunt, in Spijkenisse, een andere slaapstad onder de rook van Rotterdam. Intussen was al lang en breed gestart met de aanleg van een tweede metrover binding in de stad, van west naar oost. Op het Churchillplein, op het zuidelijkste puntje van de Coolsingel, kruist de lijn de noord-zuidverbinding. In 1984 reikte de nieuwe tweede lijn al tot Ommoord, de woonwijk die louter uit flats lijkt te zijn opgetrokken. Vorig jaar kwam de verlenging gereed tot Zevenkamp. Deze week dus vindt de ingebruikname plaats van de vooralsnog laatste uitbreiding in westelijke richting. Behalve met de bewoners van Zuid, is Rotterdam bij de aanleg van de metrolij nen ook nog eens vol in aanvaring geko men met de Kralingers, van wie een aan tal als gevolg van de bouw, dwars door de wijk, zijn huis af moest staan aan de sloper. Weliswaar werden deze bewoners aan een andere woning geholpen, maar dit nieuwbouwhuis was in de regel een stuk duurder dan het oude. Overigens zijn beslist niet alle wonin gen op het Kralingse tracé gesloopt. Op sommige plaatsen zijn de metrobouwers gewoon onder de woonblokken door ge gaan. Daartoe werd onder de betonnen keldervloeren en tussen de palen onder de huizen zo veel grond weggegraven, dat er ruimte genoeg was om in delen buizen in de grond te heien. Met twee rijen van zulke, dicht naast elkaar geplaatste en la ter met beton gevulde, buizen konden de wanden van de metrotunnel worden ge vormd. Op de wanden werd een zware betonplaat gestort: het dak van de tun nel. Dit dak is zo sterk dat het gewicht van de huizen erop kon worden overge bracht. Daarna werden de oorspronke lijke palen van de huizen met thermische lansen afgebrand en kwamen de huizen letterlijk op een nieuwe fundering te staan: het tunneldak. Al dit werk vond plaats terwijl de bewoners gewoon in hun huis bleven. Dat er deze week een punt wordt gezet achter de metrobouw in Rotterdam bete kent niet dat er nooit en te nimmer nog verder zal worden uitgebreid. Weliswaar heeft RET-directeur J.J.Ph. Kunst op een persconferentie laten weten dat 'de me trobouw, voor zover wij in de toekomst kunnen kijken, in Rotterdam is afge rond'. Het is echter niet denkbeeldig dat het net in de toekomst nog wordt doorge trokken naar de oostelijke buurgemeente Capelle aan den IJssel. In Den Haag ligt een plan van Capelle, dat uitgaat van een benodigde investering van 80 miljoen gulden. Niet in de laatste plaats omdat Capelle ook weer een typische slaapstad is voor werknemers van Rotterdamse be drijven, is de Maasstad bereid bij te springen. Voorwaarde is echter dat ook het rijk voor deze doortrekking in ooste lijke richting over de brug komt. Een foto-van-bovenaf van het nieuwe metrostation Marconiplein. - FOTO JAN VAN DEB MEUOE die of nog altijd en van harte in een klooster leven of zijn uitgetreden, met of zonder rancune. Het scala van levenservaringen van deze nonnen wijkt niet af van de maat schappij in zijn geheel. Het levensverhaal van sommigen is er een van geslagenheid en/of verslagenheid, het levensverhaal van anderen is er een van geestelijke ge zondheid en gaafheid en alle gradaties daar tussenin vormen het levensverhaal van weer anderen. Natuurlijk, de zelfontdekking van de meeste (ex)nonnen van hun lesbische ge aardheid en de weg daar naar toe geeft aan die levensverhalen een aparte dimen sie en dramatiek, alleen al gezien de af wijzende opvattingen over homosexuali- teit in de officiële leer van de R. K. Kerk. Die afwijzing stond ook borg voor een vaak - maar niet altijd en per definitie - verknipte en verkrampte benadering van en omgaan met dit soort wederwaardig heden, met alle menselijke en emotionele uitglijders vandien, over en weer. Maar dezelfde verkniptheid en ver kramping kwam niet minder voor in de maatschappij in zijn geheel. Wie 'De stilte verbroken' op juiste waarde wil schatten, dient de levensverhalen wel te plaatsen tegen de achtergrond van de al gemene sexuele emancipatie die onze westerse samenleving deze eeuw heeft beleefd, een emancipatie die zijn vertrek punt had in de cultuur van ziekelijk Vic toriaanse preutsheid, die ook niet zo wei- nig mensen in huwelijksrelaties heeft be schadigd en verminkt. De sexuele emancipatie van deze eeuw is aan het klooster van vrouwen en man nen niet voorbij gegaan. Wel is het zo dat die emancipatie in de wereld van de reli gieuzen een geheel eigen vorm en inhoud heeft gekend. En misschien is het wel zo dat die emancipatie maar gedeeltelijk is geslaagd, maar is die in de hele maat schappij wel zo'n grandioos succes te noemen Het probleem bij dit onder werp is altijd dat te veel mensen er een zeer eng begrip op na houden van sexua liteit. Voor te veel mensen is dat alleen maar vrijen en met elkaar naar bed gaan. Des te indringerder moet het getuige nis overkomen van de twee schrijfsters Rosemary Curb en Nancy Manahan vo rige week op de Nederlandse televisie bij Adriaan van Dis, dat naar hun ervaring in kloosters niet wordt gevreeën en dat nonnen in die zin niet met elkaar slapen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen ero tische gevoelens en spanningen (kunnen) bestaan. Zolang er kloosters bestaan hebben -en dat is al meer dan 1000 jaar - en zullen bestaan, is blijft de vraag wat kloosterlingen met die erotische ge voelens kunnen en willen doen en hoe ze de spanningen positief kunnen aanwen den. Slagen en falen zijn door de eeuwen heen, zoals overal elders ter wereld, hand in hand gegaan. De Victoriaanse preutsheid had in het begin van deze eeuw van kloosterlingen a-sexuele wezens als ideaalbeeld ge maakt. Lichamelijkheid was zo taboe ge worden dat zelfs douchen een tijd lang als onzedelijk werd beschouwd. Laten we het dan dus maar niet hebben over aller lei gebaren uitingsvormen van menselijke tederheid die altijd verdacht waren. 'God bovenal beminnen en de naaste als jezelf was de levensopdracht. Alle naasten en dus werd een klooster minimaal door enkele tientallen religieu zen bevolkt. Alle naasten en daarom was men er als de dood voor 'bijzondere vriendschappen' - een begrip dat in 'De stilte verbroken' veelvuldig voorkomt. Het kon en mocht niet zo zijn dat er tus sen drie of vier kloosterlingen, laat staan tussen maar twee kloosterlingen, een vriendschapsrelatie opbloeide die zich onderscheidde van de relatie met de ove rige medebroeders of -zusters. In het da gelijks levensritme waren daartegen zo veel mogelijk waarborgen ingebouwd en voor het overige was er de sociale contro le. In het midden van deze eeuw brak ook in de kloosters de emancipatie zich baan. Erkend werd dat een kloosterling geen a- sexueel wezen is. Vooral de jongere gene raties van toen in het klooster zeiden hardop dat 'alle naasten beminnen als jezelf in de praktijk er toch vooral op neerkwam dat geen enkele naaste veel broederlijke/zusterlijke genegenheid kreeg toebedeeld. Het opdelen van de grote groep in kleine en ook emotioneel overzichtelijke leefeenheden was het ge volg ervan en in die dagen een ware revo lutie. In dat kleinere verband kwamen als vanzelf in razend tempo de vragen naar persoonlijke identiteit naar voren, hoe je handen en voeten kon geven aan gevoelens van tederheid en genegenheid voor je huisgenoot. In deze periode liggen veelal de wor tels van de levensverhalen in 'De stilte verbroken'. Verhalen van herkenning en openbloeien van persoonlijkheden, niet zonder pijn en verdriet, soms met wegeb bende woede, het klooster al dan niet de rug toekerend. Heel opvallend is wel - en dat mag buitenstaanders, die het klooster bij voorbaat een aftandse instelling ach ten, op zijn minst tot nadenken stem men- dat verreweg de meeste uitgetre den nonnen die in dit boek aan het woord komen, met genegenheid aan hun periode in het klooster terugdenken. En men moet ook bedenken dat Ameri kaanse (ex)nonnen hun relaas doen. Waar dus bijvoorbeeld sprake is van in schakeling van psychiatrische hulp, dient de lezer te beseffen dat elektrische shocks in Amerika zijn uitgevonden en in de Amerikaanse; psychiatrie lange tijd hebben gegolden als het summum van therapeutische behandeling van zieke mensen, hetgeen lesbiënnes en homo's voor de meeste Amerikanen en Europea nen ten onrechte nog altijd zijn. Toen 'De stilte verbroken' in de VS verscheen, stak er een storm van veront waardiging los. De schrijfsters Rosemary Curb en Nancy Manahan hebben het moeten beleven dat ze binnen twee da gen uit het katholieke Ierland werden weggepest. Nu hun boek ook in het Ne derlands is verschenen, kan het best zijn dat bepaalde groeperingen 'schande' gaan roepen, omdat het idee alleen al weerzin bij hen oproept. Tegen vooroor delen is nu eenmaal geen kruid gewassen. Rosemary Curb en Nancy Manahan: 'Lesbische nonnen: de stilte verbroken', Uitgeverij A.W. Bruna Zoon, 29,90. Door Tom Smeets ERIK de Zwart (28) blijft in het nieu\ pig laatste is dat hij de TROS ver oude werkgever Veronica. En dat i omdat de TROS nog maar net mei had aangekondigd dat Erik in oktobé tor zal zijn van het (satelliet)televii dat de TROS in samenwerking me gaat maken. Die klus wordt nu ovei Linda de Mol. De TROS neemt Veronica deze 'transfer' n TROS-directie werd pas op bet laatste mome schuldigt Veronica dan ook van schending v ATV-afspraken, gemaakt tussen AVRO, 11 waarin tevens een gedragscode was opgenom linge werving van personeel. Veronica werpt i omroep zich na de schending van de gedragso die Veronica-omroepster Leonie Sazlas oven bonden voelt. Erik de Zwart maakte in oktober '84 de TROS, nadat hij eerst vier jaar voor Veronic zijn oude werkgever zal hij op televisie het p land muziekland' presenteren en op Radio 3 z tie gaan verzorgen van een twee uur durend de vrijdagmorgen. Wie is Erik de Zwart, die door de lezers vai uitgeroepen tot 'de pittigste discjockey'? O deze krant ging een groep middelbare scholi de Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen) een tv-opname in een poging deze vraag bear Hieronder een getrouwe weergave van dit vr spel. Welke opleiding heb je gevolgd? Ik heb de MAVO. Na een aanvankelijke neum, ben ik eerst naar de HAVO gegaan en naar de MAVO. Ik heb uiteindelijk toch het ben een tijdje student geweest op een HTS. niet leuk, dus daar ben ik mee opgehouden. Welke hobby's heb je? Ik heb een paar hobby's. Ik vind het altijd 1 den spelletjes te doen, zoals Monopoly. Dat d< iedere week een avond. Dat doe ik met een i roepcollega's. Ferry Maat doet ook altijd mt electrische treintjes, kleintjes, modelletjes. D dat vind ik leuk. Hoe ben je aan deze baan gekomen? Ik heb gesolliciteerd, ooit eens bij Veronica opgestuurd met een briefje erbij dat ik gra doen. Ik had het geluk dat ik precies op het j klopte. Ik werd meteen aangenomen. Ik ha< een sollicitatie lopen bij de KRO en ook daar men. Toen moest ik dus kiezen. En aangezien wilde. Toen je nog op school zat, wat wilde je toen1 Dispjockey. Maar daar heb je geen opleid dat ik niet zo'n grandioze leerling was. Wat is je liefste wens? Een dagelijks radioprogramma op een co zodat je iedere dag gewoon lekker leuk een maken en niet zoals nu op Radio 3, dat je een ten voordat je weer een keertje mag blèrei Mocht er commerciële radio komen, dan ber omroepbestel vertrokken. En dan laat ik telt ten. Ben je verliefd, verloofd of getrouwd? Ik ben verliefd, niet getrouwd. Ik heb een h Hoe vind je die agressieve videoclips? Nou, ik vind dat het wel meevalt. Kijk, h iets. Artiesten gebruiken videoclips om de in waar het over gaat extra te accentueren. Ik d dat in een videoclip zou zitten, eerder een b< voor geweld is. Ik denk eerder dat ze het latei nen hoe belachelijk het is. Stel je zelf je programma's samen? De radioprogramma's wel, hoewel de Natii Van ome rtv-redoctie IN NEDERLAND zijn onge veer honderd telefonische hulpdiensten actief. Jaar lijks komen daar honderd duizenden telefoontjes bin nen van mensen die met een probleem zitten. Een van de oudste telefoondiensten is de Stichting Korrelatie in Utrecht, gespecialiseerd in het opvangen van woedende en verdrietige reacties op radio- en tv-programma's. De afgelopen twee jaar bel den ruim 12.000 mensen met Korrelatie om hun gal te spuien of hun leed te vertel len. Korrelatie bestaat 20 jaar. Aanleiding om een boekje uit te geven onder de titel *In gesprek', waarin uitgebreid wordt ingegaan op het werk van de hulp diensten. Op de televisie is een re portage te zien over de Bir- ma-spoorlijn. Tijdens de uitzending en nog vele uren daarna staat de telefoon bij de Stichting Korrelatie roodgloeiend. Mensen vreten zich thuis nog steeds op over de gruwelijkheden die hen door 'de Jappen' zijn aange daan en moeten hun leed aan iemand kwijt. Andere ontwaarc kunde va zowaar h panners ten. De r ker: „On daar iem er geen zs ze zoiets den". Hij het toch i lijk is dai na de e Tweede de Japan de voet h snapt nie in een To rijden. Aan de Korrelati borgen 1< uit en te en dat al Een speci van zeve kers pr( angst en

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 30