w, 'Streef onbekommerd naar het ideale' IDERS li Loesje wil naar de Kamer 'Met dit project staan we op gelijk niveau met seskaarting mTERDAG 26 APRIL 1986 Vlees- ijskaarting Kringloop beurs (LEINTJE W2 EN HUISVUIL gemeente Sanat Tiyatrosü Gespleten Veiliger Diplomatie Aft ondag 27 april Tborgd 35 vleesorii pii R. Thiiiema! Aanvan Namen. Iiur. Iterdag 26 april te Schaapskooi, I. aanvang 14.3ÓUü. gewaarborgd, in|e bn verkoop, bemin I van nieuwe- en gs 3 goederen, q, topbeurs, Wilhelmi I 82a, St. Janstesi 1140-10257 bn: resultaten boe. Bfiitfjpj woensdag 30 10 tot 17.00 uur pe fabriek Kou- pht (België), de Nederlan- reeds vele ja- ^myrna tafelkle- ert bijbeho- unieke gele- abrieksprijs uw ^an te schaffen aardig mee ver- ijn wij ook nog kg 1 mei, zater- jlag 4 mei 1986 |0 uur. Zij kun- an in alle maten Ibaby- en peu- Ize zusterfirma lUTEKflM iKieldrecht jok f van een woning mei de Heerstraat te Sint I Verwey, Prlna Hen- Ivan Hulst brengen ter emens zijn in afwijking estemmingsplan „Bui i artikel 19 van de Wel i artikel 50, lid 8, van lerlenen voor de bouw i een perceel aan de kadastraal bekend Irden gebouwd op een [aan de grond gebon- arop geen glasopstal- loegestaan (La7(zg))" pliere woning betreft, is i ter plaatse geldende - ligt het bouwplan ge- afdeling algemene za- tegen het bouwplan, nde termijn schriftelijk wethouders. bster, acobs. loeren. 0 NDANKS goede bedoelingen blijven er dikwijls grote afstanden mssen Nederlanders en medelanders buitenlanders, immigranten, jllochtonen - we bedachten vele iamen). Er is nogal wat aan mensen n geld geïnvesteerd om die buitenlanders te leren hoe zij zich tunnen/moeten integreren binnen de Nederlandse samenleving. In Etten- Leur werd bedacht dat het aarschijnlijk zinvoller is om samen op voet van gelijkheid - iets te doen op het creatieve vlak. Turken en Nederlanders zijn nu samen bezig een loneelstuk van Brecht in te studeren. Dat het om méér gaat dan oneelspelen maakt dit, inmiddels irovinciale, project duidelijk. t Pers van Hulst maken 3t koninginnedag tie auw" zal worden ge il 1986. Iers van Hulst, iurgemeester, :.A.W. Jacobs •ecretaris, van Denderen neuzen brengt ter at insdag 29 april 198' is van Terneuzen ee" an de raad der op jden. emeester voornoemd- C. Ockeloe" Door Henk Egbers „HA, DAAR heb je Hassan... in plaats van: daar heb je de Turk. Net zoals je zegt: Ha, daar heb je Piet, in plaats van: daar heb je de Nederlander! Met dit theaterproject proberen we het ge neraliseren te doorbreken en te komen tot specifieke individuele reacties...," aldus Mustafa, één van de projectlei ders. Een Turkse deelnemer: „Ik woon al 12 jaar in Nederland. Voor het eerst maak ik nu mee, dat ik échte Nederlandse vrienden krijg. Nederlanders denken dat wij alleen hier zijn om geld te verdienen. Door dit pro ject hebben onze contacten van weerskan ten nieuwe waarden gekregen..." „Kijk, als er in Nederland over integratie van buitenlanders in de Nederlandse sa menleving gesproken wordt, dan is er meestal alleen sprake van eenrichtingsver keer. Het zijn de Nederlandse ontwikke lingswerkers, instanties en burgers die ver tellen hoe een Turk, Surinamer of Marok kaan zich moet aanpassen. Met dit project op gelijk ni veau met elkaar," aldus Mustafa, die maat- staan Nederlanders en Turken schappelijk werker is bij de 'Stichting Tur ken Etten-Leur'. Er wonen in deze plaats zo'n zestig Turkse gezinnen met rond de 3 50 pei uil :rsonen. Met het 'Algemeen Maatschappe- ijk Werk Etten-Leur' heeft de stichting een theater-project ontwikkeld, dat van méér betekenis is dan samen 'toneelspelen'. Aanleiding was wel een man, die veel met toneel van doen heeft. De professionele turkse toneelregisseur C. Tarhan (roep naam: Emin) verblijft enige tijd in Etten- Leur, de plaats waaruit zijn vtouw stamt. -Hij is er om (toneel) te schrijven. Hij heeft internationale ervaring. Vanuit zijn huidige verblijfplaats, Parijs, werkte hij met be roepsgezelschappen in Frankrijk, Amerika, Engeland, Oost-Duitsland, Italië e.a.; was regisseur van het Staatstheater te Ankara en docent aan de Sorbonne in Parijs. Hij is ver trouwd met alle grote stukken uit het we reldrepertoire en schrijft zelf stukken. Zijn verblijf in Etten-Leur is wat uitgelo pen. Daarvan heeft Mustafa gebruik kun nen maken. „Wat ik hier gedaan heb, is to taal anders dan wat ik doorgaans gewend ben te doen," zegt hij. Maar hij vindt het niet van belang dat zijn naam genoemd wordt, want hij benadrukt de collectieve ac tiviteit van de hele groep. Die heeft zich gesierd met de naam Bra bants Kunst Theater of Brabant Sanat Tiya trosü (BST). In samenwerking met het Pro vinciaal Opbouw Orgaan werd een werk plan gemaakt. Subsidies aangevraagd. Orga nisaties op gebied van theater (BCA, Stipt) ingeschakeld. In 1985 werden in de gehele provincie regionale bijeenkomsten gehou den om mensen te interesseren. Hoewel Et ten-Leur ongeveer veertig nationaliteiten binnen zijn grenzen heeft, is de gemeen schap toch té klein voor een dergelijk veelei send project. Gemikt werd op deelname van Turken én Nederlanders. Er gaven zich 47 mensen op (25 zijn er minimaal nodig). Maar door het trage ver loop van de subsidie-aanvragen, ging de aanvankelijke spanning verloren en waren er nog slechts twaalf mensen over bij de start. Maar die groep is weer aangegroeid tot tweeëntwintig (negen Nederlanders en dertien Turken). Ze komen uit de hele pro vincie, gedurende negen maanden, bij elk aar op iedere zaterdag en zondag. Ze beta len zelf hun reiskosten. EG MET de dogma's, opzij met alle benepenheid! Voortaan is in de politiek weer alles mogelijk. Ziehier in een notedop het even simpele als opgewekte verkiezingsprogramma, waarmee de nieuwe partij Loesje straks op 21 mei naar de kiezersgunst dingt. Loesje wil namelijk naar de Tweede kamer. In 's lands vergaderzaal aan het Binnenhof wordt, als we Loesje moeten geloven, met oogkleppen op naar de wereld gekeken. Men ontbeert daar een frisse kijk op de dingen. Door Ham Gulpen „WAT Loesje wil", stelt lijsttrekker Niels van de Griend (23) uit Arnhem, „is de werkelijke wereld instappen, zonder beperkende gedachten." Hoe ziet de wereld er volgens Loesje uit En wie is Loesje eigenlijk Eerst maar de tweede vraag. Scène uit De Kaukasische Krijtkring met Turkse en Nederlandse spelers. - foto's de stem/ben steffen Toneel als ontmoetingsplaats tussen Nederlanders en Turken Lang is er gedubd over het te spelen stuk. Er waren drie mogelijkheden: een authen tiek Turks stuk, dat het drankprobleem als onderwerp heeft; een door regisseur Tarhan geschreven stuk, dat gaat over geloofspro- blemen of een stuk uit het 'klassieke' reper toire, namelijk 'De Kaukasische Krijtkring' van Bertolt Brecht. Uiteindelijk werd voor het laatste gekozen, vanwege zijn brede oriëntatie in de probleemstelling. Er werd een trainingsschema van drie clusters ontworpen. Drie maal drie maan den met een specifiek karakter. De eerste drie waren voor algemene toneeloriëntatie (toneelhistorie en toneeltechnieken); de tweede serie van drie maanden werden be steed aan onderlinge communicatietechnie ken, waarbij persoonlijke confrontatie met teamgenoten een zwaar accent kreeg. De derde serie bestaat uit het inoefenen van het stuk van Brecht zelf. Werden in het begin de Engelse en Turkse taal gebruikt om zaken duidelijk te maken, op den duur ontstond er een 'eigen taal' die de groep tot een eenheid smeedde. De confrontatietechnieken maakten vervol gens erg veel onderling los. De relatiepro blemen Nederlander-buitenlander stonden daarbij sterk op de voorgrond. „Maar niet alleen discussiëren. We gingen nadien ook automatisch met elkaar uit, klinkt het en thousiast van zowel Turkse als Nederlandse zijde. Als heel belangrijk wordt ervaren de mo gelijkheid om via kunst echt creatief bezig te kunnen zijn. „In een fabriek, waar nogal wat Turken werken, kun je niet produceren wat je wilt. Het produktie-proces splitst de mens. De westerse civilisatie is dan ook een gespleten beschaving. Het produktieproces verleertje creatief te zijn; wat ook zijn door werking in negatieve zin heeft op je vermo gen tot het maken van contacten. Via dit to neelstuk, via het creatief bezigzijn met wat Regisseur Emin Tarhan: „Dit is totaal anders dan ik gewend ben te doen! Brecht aandraagt, leren de deelnemers weer hoe je oprecht met elkaar bezig kunt zijn, contacten kunt leggen. Van belang is daar bij dat de Nederlanders en Turken daarbij op voet van gelijkwaardigheid met elkaar omgaan; dat de Nederlanders de Turken geen integratie-lesjes geven," aldus de groep. De produktie die momenteel gemaakt wordt om straks voor het publiek te spelen is er niet op gericht de kijkers te schokken of een beweging op gang te brengen. Van belang is wel, dat mensen kennis kunnen nemen van het proces; dat getoond wordt hoe uiteenlopende mensen gezamenlijk iets kunnen doen en dat daarmee ook een omge ving gestimuleerd kan worden. De Turkse regisseur zegt, dat hij vooral werkt aan het creëren van sferen, die welis waar een half amateuristisch en half profes sioneel karakter hebben maar met een goed gehalte een identificatie-proces ontlokken; die contradictorisch met het leven zelf om- mekeren van 360 graden kunnen veroorza ken. De hele voorstelling wordt als een goed werkende machine waarbij de onderlinge elementen goed op elkaar zijn afgestemd. Tarhan wil zijn spelers contact laten ma ken met atmosferen, die in de klassieke zin het lichaam laten acteren, maar ook via Brecht contact leren maken met het eigen li chaam. Illusie en werkelijkheid moeten elk aar in balans houden. Bewust is alle politiek uit het stuk gehaald om met het verhaal zelf dat proces helder te kunnen maken. De boodschap mag niet versluierend werken. Het zelf ontworpen décor wordt door vrijwilligers via een workshop-systeem uit- In 1983 werd Arnhem voor het eerst ge confronteerd met affiches met opschriften als 'Streef onbekommerd naar het ideale', 'Wacht niet op jezelf, knal eruit' en 'Waarom bouwt Reagan geen ruimteschild tegen de honger'. Ondertekend door een ze kere Loesje. Loesje, een nog pril meisje, is de vinding van een aantal jeugdige Arnhemmers, dat vindt dat er niet zo zwaar aan het leven ge tild moet worden. De politiek, de samenle ving en het burgermansbestaan, het is alle maal zo serieus en grauw. Er moet meer ge lachen worden! Het lachen bleef niet tot Arnhem be perkt, maar woei over naar andere steden. De bedenkers van Loesje kregen spoedig aanhang in Nijmegen, in Apeldoorn, Wage- ningen en Deventer. Dit jaar kwamen daar nog tientallen andere Nederlandse plaatsen bij. Inmiddels hangen de affiches van Loesje in ruim 100 steden en dorpen. Ook in Leeu warden glimlacht men nu om: „Rambo zakt in elkaar. Iemand heeft het ventieltje eruit getrokken." De aanplakbiljetten worden maandelijks in een oplage van 24.000 stuks gedrukt, de vereniging telt 500 opgewekt be talende leden. Uitgeverij Bruna wil zelfs een boekje met de leukste spreuken op de markt brengen. En het Arnhemse Gemeentemu seum kocht onlangs enige affiches voor zijn collectie aan. Enthousiasme alom dus. „Dat komt om dat mensen zich in onze teksten en uit gangspunten herkennen", licht Anne Veen- stra (23), een van de Loesje-leden van het eerste uur, toe. „Wij keren ons tegen de. lamlendigheid. Een van onze prioriteiten is het afschaffen van het woord 'haalbaar'. Je hoort zo vaak dat iets niet kan. Maar geld en kennis zijn er genoeg. Je stelt eenvoudig een doel en je zorgt dat je het bereikt. Klaar uit." Volgens kandidaat-Kamerlid Van de Griend zien velen de wereld als een poel van ellende, waaraan zij geen deel meer hebben. „Wij willen juist deze scheiding tussen mens en wereld opheffen. Met een optimistische instelling lukt dat. Mensen zijn scheppende wezens. Ze moeten zich ontplooien, creatief zijn en zin in het leven hebben." Geluiden van die strekking werden al eens eerder vernomen. In de jaren zestig bij voorbeeld, toen provo's en kabouters de we reld als een speelplaats zagen, waarin de verbeelding aan de macht was. Loesje her kent daar wel iets in, al is zij te jong om die tijd nog bewust meegemaakt te hebben. „Wij zijn er ook niet vies van om alles op speelse manier op zijn kop te zetten", zegt Anne Veenstra. Wat Loesje, in casu Van de Griend, straks in de Tweede Kamer wil bereiken, wordt niet helemaal duidelijk. De lijsttrek ker weet wel te vertellen dat het in het parle ment danig aan kwaliteit schort. Van de Griend is niet bang in de Kamer te worden weggelachen. Afgezien van het feit dat hij ervan overtuigd is een heilzame invloed te hebben, wil hij die uitdaging ook wel aan. „Anders moet je meteen tussen zes plankjes gaan liggen", zo klinkt het. Dat Loesje rechtsoverstijgend is, vindt niet iedereen. De Stadskrant in Arnhem bij voorbeeld, spreekbuis van zeer links, noemt het partijtje 'kleinburgerlijk en rechts'. Vol- Ta gewerkt en gerealiseerd. De modevakschool van Breda verzorgt de kostuums. Gezamen lijk werd besloten om de Nederlandse taal te gebruiken, met name om praktische rede nen: het willen spelen voor een Nederlands ubliek. Ad van de Kieboom, een Neder lands regisseur uit Breda - ooit verbonden geweest aan Proloog - werd erbij betrokken om onder meer de al te moeilijke Neder landse woorden en begrippen om te zetten in voor Turken hanteerbare uitdrukkingen. Hij zal waarschijnlijk doorgaan met de groep als Tarhan deze zomer weer vertrok ken is. Er is te veel met de deelnemers gebeurd - vinden ze zelf - om met deze manier van werken, met deze manier van leren omgaan met elkaar, niet verder te gaan. „We hebben conflicten, die vaak het samenleven tussen Nederlanders en Medelanders bepalen, le ren hanteren. We zijn ons veiliger bij elkaar gaan voelen", klinkt het bij de groep als we zitten te praten in het buurthuis 'De Noord- wiek' in Etten-Leur. Uit een zijzaal waar een moskee is geves tigd, klinken geluiden die erop wijzen dat je als Nederlander de confrontatie met buiten landers, die we zelf naar hier uitgenodigd hebben, aan moeten op een manier die we waarschijnlijk zelf niet verwacht hadden. Het project in Etten-leur gaat derhalve om heel wat meer dan toneel. Op 30 en 31 mei is de première van 'De Kaukasische Krijtkring' door Brabant Sanat Tiyatrosü in De Nobelaer in Etten-Leur. Vast staat al dat het stuk daarna ook ge speeld wordt in Eindhoven, Tilburg en Lei den. Instellingen e.d. die ervoor voelen deze voorstelling ook in hun omgeving te bren gen kunnen contact opnemen met het Bra bants Kunst Theater, De Noordwiek 2, 4872 XX Etten-Leur of Postbus 382, 4870 AJ Etten-Leur. Mustafa wil inlichtingen ge ven via telefoon 01608-16450/13188. gens de krant, die een aantal van zijn redac teuren naar Loesje zag overlopen, wrijven Lubbers en Van Aardenne zich in de han den over 'zo'n hadjememaar-partij'. Loesje doet in alle 19 districten aan de verkiezingen mee. De 19.000 gulden in schrijfgeld daarvoor verkreeg de vereniging door een tientjes-actie onder leden en lenin gen van vrienden en bekenden. Uit de op brengst van briefkaarten, buttons en stic kers (die aardig schijnen te verkopen) kan de campagne worden gefinancierd. De campagne is nog niet vast omlijnd, maar komende weken staan in ieder geval een paar verkiezingsbijeenkomsten op het programma. Waar de lijsttrekker 'flitsende' betogen over actuele zaken zal afsteken. „Een van de zaken die ik zeker bij de kop zal nemen is de sexuele woningnood. Het is toch schrijnend dat zoveel jonge mensen het met dit weer onder bruggen of in het open veld moeten doen? Daarvoor moeten open bare vrijplaatsen worden ingericht". Ook als het muurbloempje Loesje geen vaste voet in Den Haag krijgt, is er geen man overboord. Er Uggen nog zoveel andere uitdagingen, meent Anne Veenstra. „We kunnen alle kanten op. We piekeren erover om ook in België te beginnen. Daar heeft men belangstelling. En misschien gaan we richting Hilversum. Dan richten we een om- roepje op." 'Die wilde baren van haar blijven maar groeien', zegt de kapper van Loesje op een affiche. Het is een keurig vak Ik heb niet de in druk dat diploma ten slordiger leven dan journa listen. Slechts eenmaal heb il een topdiplomaat het fluwee van zijn discretie zien verliezen Hij had een traumatische rei: door het oerwoud achter de ru( en het leek alsof hij zojuist doo: de Sahel was teruggewandeld Hij dronk op heroïsche wijze er besloot dientengevolge eer aandachtig, zelfs gefascineerd publiek te laten zien hoe dt Pygmeëen rondom een dodt olifant dansen. Om een zo rea listisch mogelijk effect te berei ken ontdeed hij zich van zijn smoking met een hoge graad van urgentie, als een striptease- danseres die de laatste treir nog wil halen. Hij verdween, of één schoen, in een wonderlijkt sfeer van gestolde paniek, inge lijst in verbazing. Zijn andert schoen werd later achter dt piano aangetroffen. Ik heb eei vrolijke baronesse wel eens in getogen maar nijver zien drin ken en een voorname gast oj een diplomatiek diner de kriel aardappelen uit het servet 0[ zijn schoot zien prikken, terwij zijn medaillons de veau op dt kostbare pers te wachten lager op de poes. Ze zeggen wel een: dat diplomaten uit leugens helt gobelins kunnen breien. Mijr persoonlijke waarneminger wijzen uit dat ook op dit tert punt de meeste diplomaten re delijk onkreukbaar zijn. Als zt moeten liegen doen ze dat in het landsbelang. Er is een duidelijke hiërar chie merkbaar in de diploma tieke wereld: junioren in hei vak keffen met de dunne, blik ken stem van de schoothond terwijl de senioren zich, oj ogenblikken van strategischt woede, kunnen bedienen vat de bulderende bas van de bou vier. Is het een wat tragisch be roep? Was het niet Harry (Mis ter recht-voor-z'n-raap) Tru man die het diplomatieke be staan karakteriseerde als „tra gediëen onder de kroonluch ters"? Heide Schulte von Bauming haus Cumes, echtgenote van dt tot voor kort in Den Haag ope rerende Australische ambassa deur James William Crawford Cumes heeft aan de wat vrolij ker kanten van het diploma tieke bedrijf een boekje gewijc dat onder de titel 'Diplomatii Carousel' (De Diplomatieke Draaimolen) is verschenen Heide serveerde graag Mozart kugeln uit Salzburg. Haar vai de Britse ambassadeur overge nomen kok Sunil - een In diër - was een artiest en hi kon zelfs een geloofwaardig) gugelhupf bereiden. Niettemii at Sunil zelf veelal bij Macdo nalds. Haar dienster Patience een meisje uit Ghana, wot 2000 gulden in de Lotto en zi heeft nu twee taxi's rijden it Accra. Tijdens een bezoek aai de kanselarij van de Westduits) ambassade werd het Heide dui delijk dat zij vandaaruit haar scherp kon worden gezien al- zij, in haar blootje, haar dage lijkse gang van de badkame naar haar boudoir maakte. Ja mes is ooit in gezelschap vai prins Claus uit zijn smoking ge knapt. „Milly" zo heette haa zilvergrijze Tonkinese kat me de appelgroene ogen en „Mil ly" was het codewoord waar mee zij het signaal kon geven Het is hier oervervelend; weg wezen! Ze gebrokte de code ii Schönbronn, waar een festivi teit gegeven werd voor Brom Kreisky en Kurt Waldheim maar baar man was de cod< vergeten. Koningin Beatrix wist nie - zo meldt Heide - dat Abe Tasman geboren is in Lutje gast. De Franse ambassadeur die eveneens in de Tobias As serlaan, achter het Vredespa leis, zijn woning had, kon 0( zijn tijd vrolijk zijn: Claudt Kemoularia heeft de voorzittei van het Australische Huis van Afgevaardigden, Sir Billy Sned den, ooit op zijn brede schou ders naar de overkant van dt straat gedragen. Het waret mooie tijden voor Heide. Dt pauselijke nuntius, wijlen mgr Bruno Wüstenberg, bleek vai god en van de wereld, toen zi met een broche een gapend de colleté trachtte te dichten. Dt diplomatieke monseigneu: wierp een blik op de vergezich ten en sprak: „God houdt vai mooie dingen. Ik ook." Jawel de diplomatie heeft ook ziji mooie kanten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 29