Otto Preminger: de meest gehate man van Hollywood JAPANNERS KOMEN MET WEGWERPRADI0 OMROEP WEER IN GEVARENZONE Is uw salarisrekening wel makkelijk genoeg? Jazz-weekend in Noordwijk verenigde spaarbank REGISSEUR VAN 'EXODUS' OVERLEDEN Controleer eens of uw betaalrekening wel net zo makkelijk is als onze Privérekening Kunt u bijvoorbeeld bij alle kantoren van uw bank in het hele land geld opnemen zonder lang te wachten op telefonische goedkeuring? Onbeperkt uw eigen geld opnemen zonder cheques uit te schrijven? Als vaste cliënt even meer geld op nemen dan op uw rekening staat als dat nodig is? Betaalt u bij 'rood staan' een redelijke rente? Uw vragen op financieel gebied bespreken met 'n deskundige bij uw bank? Als u niet alle vragen met 'ja' hebt kunnen beantwoor den, ga dan eens praten met iemand van de Verenigde Spaarbank Wij zijn niet voor niets de makkelijke bank in de buurt. Volten Zuiverheid Stadium MM» VPRO gaat op jacht naar tientjesleden ïault adviseert elf oW mmhmhhmhmmm HILVERSUM (ANP) - De B- status van de VPRO raakt in gevaar en daarom neemt deze omroep besloten een aantal maatregelen, die er vooral op gericht zijn 'tientjesleden' te werven on der de potentiële aanhang van deze omroep. Door middel van een verbeterde ex perimentele uitgave van het blad 'Vrije Geluiden', direct-mailing en bestaande leden aan te sporen nieuwe leden te werven, wil de VPRO proberen uit de gevarenzone te komen. Tevens zal de VPRO-gids een gedaanteverwisseling ondergaan. De directievoorstellen met betrekking tot de campagne zijn in middels goedgekeurd door het VPRO- bestuur, zo werd gisteren bekend ge maakt. Eind vorig jaar werd duidelijk dat de relatief comfortabele buffer in het le denbestand angstwekkend geslonken was. In '83 bereikte de omroep met bijna 360.000 leden, de top, hetgeen aan leiding was de omroep de B-status te verlenen. Voor deze status zijn mini maal 300.000 leden nodig. De leden-con tribuanten (tientjesleden) waren in feite verantwoordelijk voor dit succes. In '84 en '85 trad vervolgens een sterke daling op van het aantal leden uit deze groep - zij hadden hun best gedaan op de VPRO aan de B-status te helpen -, terwijl het aantal leden-abonnee's vrij wel constant bleef. Na een verlies in twee jaar van ruim 40.000 tientjesleden zit de VPRO nu met ruim 318.000 leden (133.000 abonnee's, 185.000 tientjesle den), zeer dicht tegen de kritische grens aan. Onderzoek wees uit dat het verlies aan contribuanten voornamelijk te ma ken had met vergeetachtigheid en ge brek aan geld. Slechts eenderde haakte af uit onvredg met de programmering, aldus de VPRO. Onderzoek naar de achterban van de VPRO, zowel onder leden-abonnee's als potentiële leden, gaf eveneens aan dat de programma's over het algemeen gunstig worden be oordeeld. Reden waarom de directie in de campagne tot behoud van de B-sta tus de nadruk wilde leggen op verbete ring van het image van de omroep via de brievenbus. Het blad Vrije Geluiden, speciaal be doeld om mensen met de VPRO kennis te laten maken, heeft daarin een speer puntfunctie. Het onderzoek heeft even wel uitgewezen dat het blad niet ge noeg aansloeg, vooral omdat geen reke ning was gehouden met de kenmerken van de doelgroep. Het potentiële tientjeslid, waarvan er naar schatting 650.000 rondlopen, beschouwt zich zelf als geïnteresseerd, kritisch, progressief en geëngageerd. Voorts heeft hij een minder hoge opleiding, is minder ont vankelijk voor een elitaire of snobisti sche aanpak en is wat jonger dan het bestaande lid (30 tot 35 jaar tegenover 35 tot 40 jaar). De inhoud van het blad zal nu wor den aangepast. Het bestuur heeft de di rectie van de VPRO toestemming gege ven voor verlenging van het experi ment met een jaar. Ook de VPRO-gids wordt aangepast aan de wensen van de abonnee. Hij wordt groter en zal van wege de standaardomvang van 40 pagi na's geen advertenties bevatten. De uit gave van het VPRO-blad, dat informa tie geeft over bijeenkomsten van vere- nigingsorganen, wordt in deze opzet overbodig en zal worden gestaakt. Met de andere wijzigingen in de sfeer van public relations en werving zal de begroting van de VPRO 260.000 gulden duurder uitkomen dan de in eind '85 goedgekeurde begroting. Als de maat regelen pas in septembér zouden in gaan, zal het effect voor het lopende be grotingsjaar echter niet meer bedragen dan 90.000 gulden, hetgeen ten laste van de reserves zal moeten komen. Clark Terry. FOTO HENK KLOOSWIJK Van een onzer verslagggevers Monty Alexander, John Clayton, Harry 'Sweets' Edison en Slide Hampton behoren tot de attracties van de Jazz-Inn Party die van 9 tot 11 mei wordt gehouden in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Het idee van een jazz-weekend in een groot hotel is door Hans en An nette Loonstijn uit Amerika geïmporteerd. Deelname aan de 'party', inclusief diners, maar exclusief overnachting, kost 425 (voor infor matie: 020-235662). Op dezelfde dagen wordt overigens ook het Oude Stijl Jazz-festival in Breda gehouden. Naast een modeshow, een thé-complet, een gala-avond en een jazz brunch wordt er gemusiceerd door o.a. het Monty Alexander Trio, met Monty Alexander op piano, John Clayton op bas en Jeff Hamilton op drums, het Cedar Walton Trio en het Cees Slinger Trio. Verder zijn van de partij de trompettisten Conté Candoli, Harry 'Sweets' Edison en Clark Terry, de trombonisten Al Grey, Slide Hampton en Benny Powell, de saxofonisten Al Cohn, Frank Foster, Scott Hamilton, Red Holloway, Spike Robinson en Buddy Tate, de pianist 'Sir' Roland Han- na, gitarist Kenny Burrell, vocaliste Ernestine Anderson en de Big Band van John Clayton met zang van Dee Daniels. NEW YORK (AFP, AP) - De Amerikaanse regisseur Otto Pre minger is gisteren in zijn woning in New York overleden. Pre minger, die 79 jaar geleden in Wenen geboren werd, regisseerde onder meer de films 'Bonjour tristesse', 'Porgy and Bess' en 'Exodus'. Eerst als acteur en later als regisseur maakte Preminger een carrière die langer dan 40 jaar geduurd heeft'. Als acteur speelde hij vooral rollen van nazi's, waarbij hij een voor keur had voor mensen met een sadistische instelling. In 1935 emigreerde de jood Preminger uit Wenen naar de Verenigde Staten. Al een jaar later debuteerde hij als regis seur met de film 'Margin for Error'. Kort erop volgde 'Un der Your Spell'. Preminger gold als een autoritaire regisseur die ac teurs als kinderen behandelde. „Het is veel eenvoudiger om acteur te zijn dan regisseur", zei hij eens in een vraagge sprek. „Je hoeft dan alleen maar bevelen op te volgen. Men zegt je waar je moet gaan staan en wat je moet zeggen. Het is een spel". De acteurs kozen hem ooit tot meest gehate man in Hol lywood. Preminger was op de set een autocraat, maar met zijn barse optreden wist hij menig acteur of actrice tot grote prestaties te brengen. Sommigen rebelleerden tegen zijn manier van optreden, maar de meesten respecteer den zijn vakman- en kunste naarschap. Buiten het licht van de schijnwerpers was hij een innemend verteller. De meeste films waarvoor hij als regisseur verantwoor delijk was, hadden zakelijk succes, enkele waren echter omstreden. Hij was ook een moedige vernieuwer, die de strenge censuurcodes van de filmindustrie in baanbrekende films tartte. Voorbeelden zijn 'The Moon is Blue' uit 1953, een sexy komedie waarin woorden gebruikt werden die voordien taboe waren, en 'The Man With The Golden Arm' uit 1956, waarin voor het eerst op het witte doek het gebruik van verdovende middelen werd getoond. Aan beide films wilde de organisatie van filmprodu centen haar goedkeuringsze gel niet toekennen. Voorbeelden van films, waarin hij tot een commer cieel aantrekkelijke combina tie van thema en eigen bood schap wist te komen, zijn 'Exodus', 'The Cardinal' en 'Hurry Sundown'. Preminger werkte met grote namen, en in 1957 maakte hij een onbekend meisje uit Iowa beroemd in 'St. Joan': Jean Se- berg. Zijn grootste kunstwerk was wellicht het moord-mis- terie 'Laura', waarin Dana Andrews, Gene Tierney, Clif ton Webb en Vincent Price speelden. Zijn latere films, zoals 'Skiddoo' met Jackie Gleason en Carol Channing in 1968, waren minder succesvol. Zijn laatste grote film was 'Hurry Sundown' met Jane Fonda en Michael Caine in 1967. Otto Preminger. FOTOAP TOKIO (RTR) - De Japanse onderneming IHS heeft gis teren een wegwerpradio geïntroduceerd die omgerekend ongeveer tien gulden gaat kosten. Het zeer kleine eivor mige apparaat kan .35 uur spelen en is dan rijp voor de prullebak. IHS hoopt dat de consument liever telkens een nieuwe radio koopt dan de moeite te nemen batterijen te vervangen. De onderneming denkt in augustus al een miljoen exemplaren in Japan te hebben verkocht en wil de apparaten binnenkort ook gaan exporteren. (ADVERTENTIE) ^LÏCHTiNGÈN. DISTRICTSKANTOREN BREDA, CATHARINASTRMT 15, TEL 076-284000. GOES, GROTE MARKT 40, TEL 01100-30870. •André Volten, maquettes en modellen. Hogeschool Tilburg; ruimte bij aula. Open: voor iedere belangstellende tijdens openingsuren KHT; tot 9 juni. gfl96Binnen het kader van de manifestatie 'Nooit gebouwd Tilburg', die zaterdag 26 april om 14.30 uur in de schouwburg van die stad geopend wordt, lijkt deze expositie geen directe rela tie te hebben met deze stad. Er zijn nog drie exposities in dit verband: in de schouwburg, bij TlAS, Stationsstraat 19 en bij Artikel, Wilhelminapark 36. Verder zijn er een vijftal lezin gen over stedelijke architectuur, films dienaangaande in het filmhuis, een videoprogramma m de schouwburg, een forum en een boek (informatie 013-362033). Alles duurt tot 5 mei. Volten is een fenomeen uit de Periode 'designed environments' -■de zeventiger jaren. De tijd dat de beeldend kunstenaar zich niet Heer liet gebruiken als sierdop voor de architectuur, maar er ^en wezenlijk onderdeel van wenste uit te maken. Dat heeft geleid tot de gehoonde bielzen- bandjes èn veelgeprezen omge vingssituaties. De terreinplas tieken van Volten, veelal de om geving opdelend in geometrisch gedachte structuren, zijn daar bij bekend geworden. In Breda JJaat ook een Volten bij het Turfschip. In een vijver, die.— Jol keien gegooid is. Gek dat daarover nooit een rel ontstaan is! In Tilburg staan nogal forse dmquettes, wat nonchalant weg gezet op drums. Geen schoonhe den, maar effectieve illustraties Van zijn werkwijze, van zijn spel met bebouwde omgevingen. ®°ms heel nadrukkelijk, soms opvallend bescheiden (waarbij ^ermoe^t dat dat meer voort gekomen is vanwege gebrek aan middelen (geld) dan aan preten ties). Het betreft bouwwerken in nuitsland (onder meer München ed Mannheim) en Nederlandse Plaatsen als Eindhoven, Amster dam, Rotterdam, Hilversum, fwijndrecht, Haarlem en 1ht °ok 18 er een Project uit arijg te zien. Jammer dat er diets bijgevoegd is aan begelei dde teksten, Aan achtergrond- formatie. va??, badende formuleringen Volten, zijn plastische meta- ti vormen in relatie met archi- tiur. stedenbouw of land schap, mogen op zich helder zijn, de praktijk wijst uit dat het gros der kijkers te weinig verbeel dingskracht heeft om maquettes in realiteiten te vertalen. Geluk kig zijn hier en daar wat foto's van het uitgevoerde werk aan wezig. Maar hoe klakkeloos deze maquettes ook zijn opgesteld, bij nadere beschouwing besef je toch dat het jammer is dat - al thans op deze wijze - de ontwik kelingen in de zeventiger jaren wat afgestopt lijken terwille van een hernieuwde objectivering van het beeld op zich. •Kees Vet en Ton Schouten. Ga lerie Esprit, Gravenstraat 99, Clinge. Open: alle dagen ook za. en zo. van 13^0-18.00 uur. Dl. ge sloten. De nieuwe tentoonstelling in Galerie Esprit te Clinge, drie km van Hulst, is gewijd aan het werk van twee beel dende kunstenaars, die beide hun opleiding ontvin gen aan de Academie Sint- Joost te Breda: de beeldhou wer Kees Vet (1937) en de schilder Ton Schouten (1946). Het werk van laatstge noemde draagt een duidelijk constructivistisch karakter, zijn composities zijn in het algemeen van een mathe matische opbouw en streng heid, zij hebben alles te ma ken met Mondriaan en vooral met Vasarely en diens klemverschuivingen. Schouten, die reeds expo seerde in het Stedelijk Mu seum te Amsterdam en van wie werk werd aangekocht door het Ministerie van CRM en de PTT, werkt in zijn kleurentekeningen en - litho's met vierkanten, rui ten, cirkels, die in talloze va riaties en herhalingen te rugkeren Even wordt zijn werk minder streng en wat schilderachtiger wanneer hij ons de ingekrompen ruimte van een kubus in en kele composities toont. Zijn werk ademt een frisse deco ratieve kracht, die zich vooral in een modern inte rieur geldend maakt. heid bepaalt ook het karak ter van hun gezamenlijke expositie. WILLEM ENZINCK Beeldhouwer Kees Vet is romantischer van aard, maar beperkt zich in zijn expressie toch tot het we zenlijke wat vooral blijkt uit een klein plastiek als 'Ruud', waarin hij in grote vormen en een enkel detail tot de 'idee' rond doordringt. Een plastiek die, zoals ook op aanwezige foto's te zien is, groot en monumentaal ge dacht is en die men graag zo in de open lucht geplaatst zou willen zien Vet is ge boeid door dieren, vooral paarden, maar zijn visie daarop is heel wat rustiger dan die van Marino Marini b.v. Wat hem daarenboven intrigeert is het vervreem dende element dat mensen in de loop der tijden aan het dier toevoegden, zoals b.v. pantserplaten of door wat hij er zelf aan toevoegt door ze van een neushoorn te voorzien. Bijna vanzelfsprekend komen in zijn werk ook rui ters voor maar Vet weet ze zo te vervreemden dat ze licht-surreëel aandoen. Dat is ook het geval met een plastiek als 'Kastje met fi guurtje'. Zijn mensen en dieren in brons bewegen zich in het grensgebied van fantasie en werkelijkheid. In deze zin zijn ze bij al hun charme ook een beetje angstwekkend. Wat beide kunstenaars gemeen hebben is een grote zuiverheid van intentie en visie. Die zuiver- Paul Houben, schilderijen, ga lerie De Gaffelaer, Baronielaan 244, Breda. Open di„ \va, vrij. 10- 13 u. en 14-17 u. za. 10-16 u., zo. 13-17 u., t/m 30 april. Door zijn keuze van on derwerpen en schildertrant is de schilderende arts Paul Houben binnen de traditie van de naïeve schilderkunst te plaatsen, iets wat bij amateurschilders misschien voor de hand lijkt te liggen, maar lang niet altijd opgaat. Houben heeft een voor keur voor literaire thema's: warmte, concentratie, het bruidsboeket, die hij vorm geeft in een directe realisti sche stijl. Zijn techniek is niet verder ontwikkeld dan het eerste stadium; om te schilderen moet de verf op een grondering worden aan gebracht. Zijn kleurkeus daarentegen is opvallend, heeft een breder draagvlak dan het zuiver realistische weergeven. Zijn 'baadsters' is een fris, lichtvoetig tafe reel van badende vrouwen in uitsluitend pasteltinten, terwijl 'de amazone in de wind' door de paars-rose kleuren een dromerig ka rakter krijgt en de wat stijve onbeholpen figuratie daardoor opvangt. Houben heeft in het meest recente werk 'eruptie' een overtui gend gebruik gemaakt van het vogelvluchtperspectief. Daarnaast heeft hij ook meer aandacht besteed aan zijn techniek, zodat het een landschap werd, dat de cy clus van een vulkaanuitbar sting in beeld brengt met verwoesting en nieuw gebo ren vruchtbaarheid, maar ook schilderkunstig aan trekkelijk is. Met een goed gevoel voor verhoudingen Deze 'Gegensprung' van Tina Juretzek is nog tot 3 mei te zien in galerie Goma, Bosch- dijk 223a, Eindhoven. Het is de eerste keer dat deze Westduitse kunstenares (Leipzig, 1952) in Nederland getoond wordt. Ze studeerde aan de academie van Düsseldorf. Nadat zij in 1984 het belangrijke Kaiserring-Stipendium-Goslar had gekregen, begonnen veel grote musea haar werk aan te kopen. Ze heeft een eigen techniek van schilderen, teke nen en collage ontwikkeld, waarbij de ene vorm de andere ontwikkelt. Het doek wordt heftig bewerkt, bespat, beplakt, overgeschilderd, afgescheurd etc. Te zien van di.-za. 10.00-18.00 (za. 17.00) uur. koos Houben kleuren en verfstructuren, die een rela tie leggen met eruptie, zon der een al te nadrukkelijke figuratie daarvan. AMSTERDAM: Ruim dertig galeries presenteren zich op Ga lerie '86 in de Koopmansbeurs (naast de Bijenkorf) in Amster dam. Donderdag en vrijdag 24- 25 april, 11.00-21.00 uur en zater dag, zonda, maandag 26, 27, 28 april, 11.00-18.00 uur. Deze beurs wil voorgangers in De Nieuwe Kerk en de Rai vervangen. De galeries komen onder meer uit Brabant (vijf stuks). Entree 7.50 p.p. DEN BOSCH: Het museum voor hedendaagse kunst (Kruit huis) laat tot en met 11 mei het fotoproject van Jan Bogaerts zien: In de Hinthamerstraat. In opdracht van zijn gemeente heeft hij het sociale beeld in deze buurt vastgelegd. Tussen hoeren en nonnen. Tevens laat Ad Ger ritsen er zijn schilderijen en te keningen zien. Tot 12 mei di.-zo. van 11.00 (zo. 13.00) tot 17.00 uur. Gratis. DEN BOSCH: Martine Antonie exposeert weer na 23 jaar. Ach ter deze naam gaat schil me vrouw A. Röling, die jaren in de schaduw leefde van prof. G. Rö ling van de Amsterdamse Rijks academie. Sandberg liet haar in 1961 debuteren in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Na dien exposeerde ze in 1963 nog in Den Haag, Schiedam en Nijme gen. Daarna werd het stil. Gale rie Hüsstege, aan de Verwer- straat 28, heeft haar weer over gehaald naar buiten te treden. Dat doet ze nu met schilderijen met een 'dromerige expressivi teit', tot 10 mei van di.-za. 11.00- 17.30 uur. EINDHOVEN: Het Van Abbe- museum gaat een tijdje dicht in verband met een jubileumexpo sitie (eigen collectie), die op 14 juni door minister Brinkman wordt geopend. Tot en met 27 april zijn er nog enkele interes sante exposities te zien. Op de eerste plaats een overzichtsten toonstelling met vijftig schilde rijen en een collectie tekeningen van René Daniels; periode 1977- 1986. Verder zijn er van de Span jaard Tèpies dertig schilderijen uit de periode 1980-1985, waaruit zijn voorliefde voor de oosterse schilderkunst valt af te leiden. Tevens zijn er enkele, in kera miek uitgevoerde beelden van zijn hand. De Italiaan Michelan gelo Pistoletto heeft vier zalen gevuld met recente beelden en tekeningen, die nog steeds óók te maken hebben met zijn op spie gels geschlderde werken uit de jaren zestig, waarmee hij be kendheid verwierf. Tenslotte toont de Eindhovense Bert Her mens gouaches, die onder meer door Indonesië geïnspireerd zijn. Toch in Eindhoven kun je ook nog wel gaan kijken naar de doeken van Antina Verboom, die tot 3 mei te zien zijn in de nabij gelegen Leolux-showroom aan de Statumsewijk 34 (dagelijks 9.00-17.00 uur). UTRECHT: Het protestantse kerkinterieur van de 16e tot de 19e eeuw is onderwerp van een tentoonstelling in Rijksmuseum Het Catharijneconvent, Nieuwe Gracht 63. Via schilderijen, prenten en tekeningen worden kerken uit de calvinistische, lu- theraanse, doopsgezinde en re monstrantse geledingen uitge licht. Behalve architectonische, komen er ook sociaal-religieuze en artistieke thema's aan de or de. Tot 20 mei di.-zo. 10.00 (za./zo. 11.00-) tot 17.00 uur. Bij de 150 voorwerpen is een catalogus (48 pag. 41 foto's 9). Entree 3.50. ATELIER heet een magazine voor liefhebbers van tekenen en schilderen. Het eerste nummer verscheen onlangs. Het is gericht op actieve creatieve vrijetijdsbe steding. In dit nummer vertelt Rob Houdijk hoe hij twee schil derijen maakte in circus Krone. Er wordt les gegeven in perspec tief en F. de Nooijer maakt dui delijk hoe je buiten kunt tekenen en aquarelleren. Hans Tepe pro beert weg te wijzen in het land van de fijnschilders. Vera de Vries zegt iets over het schilde ren naar model etc. Abonnement kost ƒ45 voor zes nummers, los 8.75. De Doelen Pers, Ramen 36, 1811 LC Alkmaar. ACQUOYAan de Lingedijk 84 in dit plaatsje, in het mooie ri vierengebied nabij Leerdam, ligt De Kijkschuur. Daar is zater dags en zondags de tentoonstel ling 'Bankbiljetten, munten en postzegels' te zien. Kunstenaars die actueel daaraan werken, zo als Wim Crouwel, Willem Diep raam, Jaap Drupsteen, Bruno Ninaber van Eyben en Peter Struycken laten zien hóe ze dat doen. Van 13.00-17.00 uur; tot en met 1 juni. ASTENDe schilderes Cilia Gregoire heeft in atelier 'De Slak' creatieve weekends opge zet in juli en augustus. Begin ners en gevorderden kunnen in het hart van de Peel zich verder bekwamen in aquarelleren, acryl-schilderen, etsen, model tekenen en buitenstudie. Inf. 04936-2868.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21