Alternatieve geneeswijzen zijn meer dan aanvulling
Dag Politiek, Dag Kerk
)KS c|
N EYSDEN
aal gezicht
1ANDAG 21 APRIL 1986
EXTRA
'APIER
lOOR UW PEN
dvertentie
Dankbaar
Den Uyl
Zegeningen
Veestapel
Libië
Christelijk
Van twee wal
letjes
Tweeverdieners
Ogen open
PAPIER
VOOR UW PEN
Links
Kritiek
liet wist uit te diepen
ilde of niet kon
huiskamer zit bij zo'n
mma ademloos op 't
van de stoel en wil alles
ook dat wat niet gezegd
„Waarom doet die man
„Wat wil die vrouw met
;tiegroep „Hoe deden
die twee rollebollers
op
unertapijt En - mooi-
irbeeld van de soms stu-
mpak van zo'n praatpro-
a-: „Waar en hoe berg
verzameling vaa 800
auto's op?" Het is al
k om voor êèn auto zon-
ns op diefstal of bescha-
een plek te vinder, laat
voor 800 zeer kostbare
laren. Dèt had heel Ne
il dus graag gehcord,
aiks. Slechts: „Goh', en
.Beetje bij beetje ojge-
l, dus niet duur, fantas-
ïfi"
inert bij Sonja
de nonnen ging het on
ering tot de PvdA dacht
»eloze kijker even. Lo-
Sonja, Vara, rood, ver-
'enstijd, PvdA-stuntje.
we hadden het kunnen
dat was niet de opzet en
nddoel van het gesprel.
erikken bleken het tl
oeld te hebben bij de ai-
te beelden: twee nonnen
in één programma. Op
reep kwam de aap uit de
Dat boek van die twee
kaansen vol bekentenis-
wel onthullingen over les-
relaties binnen de klcos-
ren, hoe dacht zij twetën
ver!
gemak en de kracht
ïee die vraag als niet ter
:n voor hun totaal onhe-
lk werd afgedaan was m-
;nd. Opeens kreeg ales
j tevoren gezegd haddsn,
e zeggingskracht en de
ke stellingname steeg in
e. Het bleek een ora-
keuze van twee evat-
ge vrouwen met een le-
maar gezonde kijk op de
chappij, die ook hm
werkelijkheid is. Nonntn
1986.
Veet de redactie dat
eel naast iedere ver-
nraktisch een uitke-
•echtigde staat Dat
de sociale zekerheid
in het nationaal in-
vroeg en voor 1986
),5% is - Is De Stem
oogte dat binnen het
Den Uyl, in 1976,
nister Boersma een
over stelselherzie-
gevraagd Ook toen
aankomen dat voor
albaarheid er gren-
het ultgaven-pa-
oesten komen. Dat is
doelstelling van dit
De bezuiniging van
d is over een tijdsbe-
n 20 jaar berekend; -
Stemredactie de ge-
lis van onze sociale
ng De christelijke
kunnen dit eerder
goed' noemen dan de
ten. Dankt men dat
binnen het CDA
ordt gehecht Na-
weet de hoofdre-
lit allemaalDuide-
venwel dat het Stem-
ïtaar sinds kort kiest
eenzijdige belichting
appositie.
lOUt,
miners
de kop 'Sociaal ge
laat de schrijver van
em-commentaar de
goed op de kop-
erkeersleiders, weg-
•ders, brandweerlie-
redische specialisten
enkele andere groe-
deburgers kenen, als
ken, voor heel wat
t zorgen. Een mach-
pen om het loon op
houden of zelfs meer
het handje te krijgen-
met werkelijk lage
:ns, we denken maar
in het legioei uitke-
ekkers en bejaarden,
met verbazng toe
iit land het 'recht van
kste(n)' word; toege-
oor hen geen kans het
van de staking uit de
lege kast te hélen. ZD
i dus een makkelijke
roor de maar steeds
ïrende bezuirigings-
in dit kabinet tn 'm°"
as blijven inleveren-
r Lubbers: „Di kabi-
iet a-sociaal
T47
IhO"1
WEI
[jen ik op 17 maart j.l. De
Stem oppakte om te kijken
j jaar nog iets bijzonders
stond, werd ik getroffen
joor een advertentie. In deze
dvertentie werden mensen
[geroepen om bij de ko-
jende verkiezingen voor
ieenteraad en Tweede
lamer te kiezen voor de
PvdA. Het motto van deze
dvertentie was dat, zoals
jet grote letters bovenaan
lezen stond, de economie
teliswaar groeit, maar dat
jOW'ers 9.2% koopkracht
ageleverd hebben. Om daar
ets aan te doen werden de
Sers opgeroepen om op de
PvdA te stemmen. Toen ik
je advertentie las, schrok ik
i beetje, want daar stond
dat mijn AOW in feite
iet 9.2% was gekort. Nadat
i echter in mijn papieren
nagekeken wat ik in de
ifgelopen jaren per maand
seb ontvangen, viel er een
pak van mijn hart, omdat ik
tag dat ik in 1982 maande-
1.045,30 ontving en in
per maand 1.094,80
setgeen er op neerkomt dat
i nu per jaar ƒ600 meer
jitvang dan ik 1982. Dat is
ïel wat anders dan de 9.2%
korting waarover men in de
dvertentie schrijft. Dat zou
lij immers 1.100 per jaar
losten. Ik vind het eigen-
uidig dat men zoiets in een
idvertentie schrijft, omdat
let volgens mij niet kloipt.
ik vraag mij af of zoiets al
lemaal maar kan in Neder
land, en het zou goed zijn als
eens wat meer naar ge
leken werd.
Inndert,
IDamen
Kaar aanleiding van een ad
vertentie van de Hartpa-
léntenvereniging in uw
waarin deze vereni-
zich ernstig bezorgd
slaakt over de kwaliteit van
le gezondheidszorg, menen
lij te mogen stellen dat de
staatssecretaris een voor de
kart- en vaatpatiënten be
langrijke beslissing heeft
genomen, door Vasolastine,
geneesmiddel dat bij 80
pincent van deze patiënten
een aanmerkelijke vermin-
iering van hun klachten
op te nemen in het zie
kenfondspakket. Daarmee
ieeft de staatssecretaris een
nieuwe weg geopend voor de
kart- en vaatpatiënten,
want door tijdige toepassing
van Vasolastine kan het
aantal open hartoperaties
tatisch worden verlaagd.
Dit beleid getuigt van toe-
iimstvisie, daar zijn wij de
staatssecretaris dankbaar
>wr. Wij hebben de hartpa-
Sentenvereniging uitgeno
digd met ons te bekijken hoe
nieuwe mogelijkheid
-ptimaal kan worden benut,
togen op Zoom,
Patiëntenvereniging
toytn therapie
De SDAP vocht vroeger te
gen de drie K's: kerk, kroeg
en kapitaal. Toen deze partij
tor naam veranderde in
PvdA en de doorbraak tot
tandbracht, was men er al-
(emeen van overtuigd, dat
leze partij haar strijd tegen
de kerk had gestaakt. De on-
kngs door de heer Den Uyl
(edane uitspraken voor de
ten duiden er mijns inziens
M wel sterk op, dat de
'torman van de PvdA zijn
gevecht tegen de kerk nog
iet heeft opgegeven.
Ma,
HSnüt
binnenkort de CDA-
'wkiezingskaravaan weer
"Ponze regio af komt, is het
"ei eens interessant om op
tan rij te zetten wat zoveel
Bren op het CDA-stemmen,
widen van het land aan
*8eningen heeft opgele-
Kijken we hier in Bra-
rond, dan zie we een
--ntratie van grote mili-
'fe vliegvelden: Volkel,
"ze-Rijen, Woensdrecht
r Oerdelen we Nederland
een zuidelijke en een
"tordelijke helft, dan blij-
alle kernenergiecentra-
hier te staan en het CDA
er hard aan om ook de
hier in het zuiden te
—en (Moerdijk). Toen
A er doorgedrukt
ww er in ons dichtbe-
iourt 'ant* Kruisraketten
hu. Komen, gingen ze
J n waar in het zuiden
ktmrommel geplaatst zou
r™nen worden; was het
m Venray, dan maar in
oensdrecht. De militaire
dsn "?rre'nen in onze ste
er^- Kjven maar door-
^%ien. Nadat de besturen
en de grote rivieren de
'a8 van kernafval had-
geweieerd. heeft de re
gering besloten dat dit ofte
wel in Klundert oftewel in
Borsele zal gebeuren. Kort
om, onder leiding van het
CDA is Zuid-Nederland de
nationale vuilnisbak gewor
den en het aangewezen ge
bied voor alle produktie van
kernenergie, plaatsing van
kruisraketten enz. In duide
lijk contrast hiermee staan
provincies die niet door het
CDA geregeerd worden. De
IJsselmeerpolders, de Wad
denzee enz. mogen niet aan
getast worden. Ook al wo
nen daar weinig of geen
mensen. En alhoewel
WD'ers erkende liefheb
bers zijn van kernenergie,
kruisraketten enz. mogen in
provincies waar hun men
sen Commissaris van de Ko
ningin zijn (Groningen,
Friesland) geen kernener
giecentrales e.d. komen.
Wiegel stelt openlijk dat
Zuidwest-Nederland daar
voor het geëigende gebied is
(hij is ook voorzitter van de
Nationale Raad voor de
Ruimtelijke Ordening; dus
dat komt wel goed). Deze
mensen willen in hun pro
vincies ook geen vervuilende
industrie (dan maar liever
werkloosheid). Wel eisen ze
overplaatsing van dienst
verlenende instellingen naar
hun gebied, zoals de PTT.
Ook al kost dat massa's geld.
CDA-vertegenwoordigers
willen graag een goede
beurt maken in Den Haag.
Als beloning wordt bijvoor
beeld Van Agt, toch een der
kampioenen van kruisra
ketten en kernenergie, nu
benoemd tot voorzitter van
de coimmissie die ons land
op het gebied van de milieu
zorg in Europa gaat verte
genwoordigen! Kortom, met
het CDA kunnen we wel
weer eens vier jaar de mist
ingaan, terwijl het mooie
weer ergens anders terecht
komt.
Hoogeloon,
M. v.d. Laar
In De Stem van woensdag 2
april j.l. stond boven een ar
tikel over de zure regenweek
een uitspraak van mij afge
drukt in koeieletters. 'Helft
veestapel moet minstens
verdwijnen'. Ik schrok er
zelf van. Dat suggereert dat
ik alleen de landbouw de
schuld geef van het zure re
genprobleem. Uit de rest
van het artikel blijkt dat dit
niet juist is. Het verkeer, de
kolencentrales bij Geertrui-
denberg, de suikerindustrie
en de chemische industrie
vervuilen in West-Brabant
de lucht meer en tasten de
bossen en monumenten
meer aan dan de landbouw.
De Wouwse Plantage bij
Bergen op Zoom krijgt bo
vendien een akelig hoge por
tie zwavelzuur uit Antwer
pen. Ik kan mij voorstellen
dat mijn uitspraak, dat min
stens de helft van de veesta
pel weg moet, bij veel men
sen lachstuipen en bij boe
ren woede opwekt. Mijn op
merking sloeg op bepaalde
gemeenten in Oost-Brabant.
Daar is het probleem van
ammoniak in de bossen in
derdaad heel ernstig. Ook
het grondwater, de beken en
de bodemvruchtbaarheid
lijden in dat deel van Bra
bant enorme schade. Het
mestoverschot in Brabant is
veel te groot om het pro
bleem op te lossen met mest-
transport naar West-Bra
bant. Vier miljoen varkens
en 20 miljoen kippen zet je
ook niet zomaar op dieet en
mest in de Peel vernietigen
is technisch voorlopig nog
onmogelijk of in elk geval
een dure grap. Wij kunnen
drie dingen doen: accepteren
dat de Peel in de mest ver
zuipt óf West-Brabant er
voor op laten draaien óf
structurele maatreglen ne
men; de mestproduktie en
dus de veestapel omlaag.
Wat de Brabantse Milieufe
deratie bepleit is het laatste
- als noodzakelijke aanvul
ling op allerlei technische
voorzieningen die ook nodig
zijn. In een groot deel van
Oost-Brabant moet inder
daad zuiver uit milieu-oog
punt de veestapel minstens
met de helft omlaag! maar
wij willen niet dat boeren
daarvan de dupe worden. Er
moet voor gezorgd worden
dat boeren met minder vee
toch genoeg verdienen. De
overheid, de Rabobank en de
veevoederindustrie zullen
financieel moeten bijsprin
gen, maar ook de consument
zal het merken in de prijs
van z'n lapje vlees. Daar
valt moeilijk aan te ontko
men. Elke oplossing kost nu
eenmaal geld.
Tilburg
Wim Haalboom
Door de aanvallen op Libië
werd op pijnlijke wijze dui
delijk dat Amerika zich erg
weinig van de afspraken
met bondgenoten aantrekt.
De Nederlandse regering
heeft zo ook niets in te bren
gen bij eventueel gebruik
vankruisraketten in
Woensdrecht. Op deze wijze
wordt duidelijk dat de ra
ketbases in Woensdrecht er
niet moet komen.
Breda
T. van Doorn
De acupuctuur is een van die alternatieve geneeswijzen die behulpzaam kunnen zijn bij genezing ofpijnverlichting.
- FOTOARCHIEF DE STEM
Verrassend én verfrissend vind ik het
om te bemerken dat ook in De Stem, in
de medische rubriek aandacht besteed
wordt aan de alternatieve geneeswij
zen. En dan nog wel een prettig ge
schreven, goed gedocumenteerd arti
kel. Toch wil ik reageren met enkele
kanttekeningen. Op een duidelijke ma
nier geeft Jan Paalman aan dat in de
reguliere geneeskunde het lichamelijke
en het geestelijke als twee gescheiden
delen van de mens gezien worden en
dat het zo kan gebeuren dat iemand
tussen neuroloog en psychiater blijft
'pendelen'.
Even verder in het artikel vertelt
Jan Paalman dat de alternatieve ge
neeswijzen goed zijn voor bijzondere
klachten, zoals pijn, slapeloosheid, dui
zeligheid, gespannenheid enz.: die
klachten die niet duidelijk lichamelijk
en niet puur geestelijk zijn. Ook zegt
hij dat bij de alternatieve geneeswijze
bewijzen ontbreken wanneer het gaat
om het genezen van harde, lichame
lijke aandoeningen als kanker, hartin-
f arkt of multiple sclerose.
Sinds enkele eeuwen worden we, in
onze westerse wereld, opgevoed in het
materiële denken. Daarmee bedoel ik
niet het denken in geld, maar in mate
rie, in zichtbare en tastbare zaken, din
gen. Deze manier van denken hebben
we voornamelijk te danken aan Des
cartes, een Frans filosoof die in de 18e
eeuw leefde. Veel van de huidige we
tenschappen stoelen op deze manier
van denken. Iets is pas echt waar, wan
neer het onderzocht is en bewezen kan
worden.
De objektieve waarheid staat hoog in
het vaandel. Ook de medische weten
schap handelt vanuit het materiële -
ofwel cartesiaanse - denken. Wat bete
kent dat voor de medische weten
schap Wel, dat betekent dat je je richt
op het stoffelijke, het lichamelijke, in
eerste instantie. Dat is te zien, tastbaar
en objectief te onderzoeken. Iemand is
dan ook pas ziek wanneer er lichame
lijk letsel is, wanneer er cellen in het li
chaam aangetast zijn; dat is aantoon
baar.
In een later stadium is de geest on
derzocht. Maar om deze wetenschappe
lijk verantwoord te kunnen onder
zoeken, komen alleen de duidelijke af
wijkingen in aanmerking. Men moet
mensen - of groepen van mensen - in
het onderzoek kunnen vergelijken om
conclusies te kunnen trekken. Vandaar
dat men in de reguliere geneeskunde
niet goed raad weet met de zoge
naamde 'vage' klachten, zoals moe-
voelen, pijn, gespannenheid, slijtage
enz.
Wanneer iemand lichamelijk gezond
is - dus geen lichamelijk letsel heeft -
en verder een niet al te afwijkend ge
drag vertoont, zal hij met die 'vage'
klachten moeten leren leven En zo ko
men deze mensen - vaak in de hoop een
laatste redmiddel te vinden - bij de na
tuurgeneeskundig therapeut. Hoe komt
het dan toch dat de alternatieve ge
neeswijzen in veel gevallen (dus niet in
alle gevallen Deze therapeuten zijn
ook maar mensennog wél een ant
woord hebben De meeste alternatieve
geneeswijzen dateren van vóór Descar
tes.
Het natuurgeneeskundige denken is
niet of in ieder geval veel minder door
het materiële denken beïnvloed. En zo
huldigen de alternatieve geneeswijzen
de zienswijze dat een mens méér is dan
op het eerste gezicht te zien is. Bij deze
geneeswijzen wordt uitgegaan van een
wisselwerking tussen geest en lichaam,
maar ook van het feit dat het gevoel
een niet uit te schakelen invloed heeft
én van de wisselwerking tussen een
persoon en zijn of haar omgeving. In de
natuurgeneeskundige manier van den
ken wordt niet uitgegaan van weten-
schapelijke feiten of bewijzen, maar
van ervaringen van mensen, elke erva
ring van iedere persoon afzonderlijk
kan voor die persoon heel belangrijk,
wezenlijk, zijn: ook ziekmakend of ge-
zondmakend.
En dan is het in eerste instantie van
minder belang of dat bij grote groepen
van mensen hetzelfde is en bewezen
kan worden. Doordat in de alternatieve
geneeswijzen niet uitgegaan wordt van
het materiële denken volgens Descar
tes, kan iemand al ziek zijn voordat er
duidelijk aantoonbaar lichamelijk
en/of geestelijk letsel is. Zo krijgen
ziekmakende faktoren een grotere be
tekenis en is iemand die zich niet goed
'voelt' al ziek en kan er in een vroeg
stadium genezend gehandeld worden.
In de reguliere geneeskunde noemt
men deze manier van genezen preven
tief: voorkómend. Wanneer in dit sta
dium van ziek zijn niet ingegrepen
wordt, kan de ziekte doorgroeien tot er
een aantoonbaar lichamelijk en/of
geestelijk letsel is en er onherstelbare
schade is ontstaan zodat er ofwel niets
meer aan te doen is, ofwel operatief in
gegrepen dient te worden. Het is dan
ook van groot belang dat we ons al in
een vroeg stadium 'ziek voelen'.
Hiermee bedoel ik dat we leren op
ons gevoel af te gaan, zodat we ons li
chaam en onze geest kunnen voelen en
bijtijds kunnen onderkennen wanneer
we ziek zijn of dreigen te worden. Zo
gaan bijvoorbeeld aan een hartinfarct
andere waarschuwingen vooraf: een
manier van leven die niet gezond is,
en/of voeding die ziekmakend is. Van
daar dat de alternatieve geneeswijze
lang niet altijd een genezend antwoord
hebben op ernstige ziekten. Toch kun
nen zij wel vaak verlichtend en sóms
ook genezend werken in geval van een
ernstige lichamelijke en/of geestelijke
aandoening.
Dit is dan niet wetenschappelijk te
bewijzen, omdat elke behandeling in
dividueel is en niet kan worden verge
leken in groepen van mensen. Tot slot
nog dit: ogenschijnlijk kunnen de di
verse alternatieve geneeswijzen elkaar
■in hun manier van behandelen tegen
spreken. Dat kom doordat de ene ma
nier van behandelen meer op het licha
melijke deel en de andere manier mee
op het geestelijke of gevoelsdeel van de
mens gericht is. De grote overeenkomst
is echter dat zij allemaal uitgaan van
die totale mens - lichaam, geest én ge
voel - en zijn omgeving. En zo spreken
zij elkaar niet echt tegen, maar kunnen
zij elkaar juist aanvullen, net zoals de
alternatieve geneeswijzen én de regu
liere geneeswijzen elkaar kunnen aan
vullen.
Hank,
Jan In der Rieden
natuurgeneeskundig therapeut
Er is meer aan de hand in
onze samenleving dan de
meeste mensen denken. In
zijn jirtikel 'De vergeten en
verborgen ketters' zegt Roel
van Duijn: „Wat politiek ac
tieve mensen van de spiri
tuele beweging kunnen le
ren, is een levenswijze, die
gericht is op zelfzucht, op
goede omgang met de aar
de." (Trouw, 3 juli 1985). In
de tv-uitzending van de
IKON op 24 januari 1986,
zegt Don Cupitt, die bevrij
dende bewustwording pro
pageert: „Kerken en reli
gieuze dogma's zijn geen ex
tra toevoegingen van buiten
af voor de menselijke geest,
maar zij hebben slechts zin
binnen de psychologische en
religieuze ervaringen in de
mens zelf." En Marilyn Fer
guson in haar boek: 'De
Aquariumsamenzwering'
„De individuele transforma
tor, bewustzijnsverandering
is voorwaarde vóór én
maakt deel uit van bewust
zijnsverandering op grote
schaal én verandering van
de oude instituties op ideolo
gisch, politiek en maat
schappelijk gebied." Deze
drie mensen verwoorden
duidelijk waar het in het le
ven op aankomt: spirituali
teit. Spirituele bewegingen
beogen om te leven vanuit
de 'spiritus' (geest), als diepe
bron van ervaringen, leven
en creativiteit. Onze per
soonlijkheid en vrijheid ko
men pas tot hun recht in die
spiritualiteit. De poging om
van hieruit te leven en al
zijn elementen - het ik, de
medemens, het milieu en de
aarde - in harmonie met
elkaar te brengen, wordt wel
de visie van het holisme ge
noemd. 'Holos' (Grieks) en
'Whole (Engels) betekenen
immers: geheel.
Hoe eevoudig, natuurlijk
en spontaan ons leven ook is,
het kan niet anders dan in
structuren vorm krijgen. Op
zich genomen moeten struc
turen alleen maar dienst
baar en functioneel zijn in
betrekking met ons leven.
Bij de uitgroei van ons leven
en dus van zijn structuren,
ontstaan er variaties en al
lerlei soorten instituties, or
ganisaties, instellingen, stel
sels en systemen. Zo bete
kent 'Politiek': Wijze van
omgaan met elkaar in de sa
menleving. 'Kerk' betekent:
Wijze van omgaan met de
God van de bijbel. Bij ker
ken is dan een verdere inde
ling te maken in protes
tantse keken, die meer ge
structureerd zijn rond de
bijbel en de katholieke kerk,
die behalve structuren rond
de bijbel, ook nog tot een
eigen hiërarchische organi
satie is uitgegroeid.
Naarmate ons leven totaal
verschillende gebieden be
strijkt, in die mate liggen
ook de respectievelijke
structuren daarvan geschei
den van elkaar, kerkelijke
structuren zijn gescheiden
van en staan los van bij
voorbeeld de politieke. Het
zelfde geldt voor de levens
beschouwelijke, de economi
sche, de medische en andere
gebieden en structuren. Dit
is niet zo erg. Maar rampza
liger is het, dat die uitgroei
van structuren uitloopt op
een los komen te staan van
het leven. Dit is fataal.
Waarom? Omdat die struc
turen een zelfstandige
waarde krijgen, waar moei
lijk onder uit te komen is.
Hoe sterker die eigen waar
den van structuren, des te
losser van het eigenlijke le
ven zij komen te staan. Door
die breuk met het leven
worden het dodelijke struc
turen. En de dodelijkheid
van structuren blijkt uit hun
vastheid, taaiheid en hard
nekkigheid.
De structuren zijn niet al
leen taai en hardnekkig,
maar proberen iedereen in
hun wurggreep te krijgen.
„Zo verkeren zeer veel men
sen in wanhoop en cynisme."
(Hervormd Nederland, 22-1-
1983 blz. 7). Zelfs de mooiste
vrucht van De Nieuwe Tijd,
namelijk het benadrukken
van de eigenheid en uniek
heid van elk mens, lijkt
bijna te zwak tegenover dat
cynisme en die wanhoop. De
Nieuwe Tijd, - meer bekend
is de term vanuit Amerika
afkomstig: 'New Age' - pro
beert de positieve krachten
en energieën, die in onze tijd
werkzaam zijn, te bundelen.
Welke krachten en ener
gieën? Gewoon de behoefte
aan meer vitaliteit in de sa-
menlevensvormen; gerecht
vaardigde achterdocht om
voor de zoveelste keer tot
marionetten te worden ge
maakt; het spontaan in actie
komen voor een stuk bos of
ons hele milieu; de vredes
bewegingen; het doorzien
van geestelijke krachtpatse
rijen in de kerken en gods
diensten; vooral het aanvoe
len van de diepe krachten in
echte en vitale gemeen
schappen.
Al maken de structuren
nog zo'n drukte en zeggen zij
gewichtig en onmisbaar te
zijn, de meeste mensen lopen
er rustig onder vandaan en
gaan hun eigen gang. Ker
ken staan en lopen leeg. De
traditionele politiek blijkt
van spiritualiteit - en dus
van leven en groei - ge
speend. Die traditionele po
litiek heeft altijd gedacht in
economische termen van
welvaart en groei; nü horen
wij de economische kreet:
'Het geld is op'! maar zijn
groei en recessie wel zinvol,
wanneer de geest - de zin
voor het leven - afwezig is?
Een zwakzinnige samenle
ving lijkt geen ideaal.
Rijen
Harry Vermeulen
De AAW en WAO moeten
naar beneden, nog meer mi
nimamensen erbij, een kwa
lijke zaak die leed en ellende
in gezinnen brengt. Om deze
maatregelen te verdoezelen
heeft men een aanval op
Den Uyl gelanceerd. Erger
dan wat Den Uyl gezegd
heeft, is de politiek die door
het CDA wordt bedreven.
Men offert de belangen van
de werknemers op aan een
conservatieve keiharde poli
tiek waar alleen bedrijfsre
sultaten heiligmakend zijn.
Zouden de in weelde ba
dende mensen als Lubbers,
die armoede nooit hebben
gekend, ons eens uit kunnen
leggen wat christelijk nu
precies is.
Axel
J. Vayssier
Een beetje lugubere kop,
vindt u niet, boven dit arti
kel? Het is niet slecht be
doeld, maar erg is het wél.
Als de arbeidsongeschikte
straks wordt herkeurd,
heeft hij of zij heel veel kans
voor een deel naar de bij
stand te zullen moeten gaan.
De uitkering zal dan dus van
de WAO komen en van de
bijstandswet. Dus als het
ware van twee walletjes.
Dat de betrokkene er op
achteruitgaat is wel duide
lijk. Er moet immers veel
bezuinigd worden, nou, en er
zijn heel veel betrokkenen,
dus wordt er vanzelf ook
heel veel bezuinigd. Dat zul
len de betrokkenen wel on
dervinden als het zover is.
Dan nog iets anders, de
kranten staan bol van de op
handen zijnde stelselherzie
ning van de sociale wetge
ving. Wat me hierbij opvalt
is dat telkens weer het ope
ten van eigen huis aan de
orde komt. Dankzij de be-
langenwerkgroep Behoud
Eigen Woning is dit gegeven
een begrip geworden in Den
Haag en in heel ons land.
Jammer dat de vereniging
Eigen Huis zich zo weinig
met dit probleem heeft be-
ziggehuden. Jammer ook dat
de vakbonden hier te weinig
aan hebben gedaan. Het is
een levensgroot probleem,
nog steeds. Als dat niet zo
was zou de gehele landelijke
pers er geen aandacht aan
hebben besteed. Dit heeft ze
kortgeleden nog gedaan
door het plaatsen van een
ANP-foto, een foto waarin
de heer Meutzel uit Etten-
Leur, een zgn. opeethuis
aanbiedt aan premier Lub
bers. Het stond ook in De
Stem. Wij vinden het jam
mer dat zovelen van het eer
ste uur zijn afgehaakt van
de belangenwerkgroep. Mis
schien dat het hen nu weer
beter gaat en voor hen de
problemen zijn opgelost. He
laas is dit voor de meesten
niet het geval, dus moeten
we doorgaan met de strijd
voor het behoud van de
eigen woning.
Halsteren,
L.F. Geers
De huidige tweeverdieners-
wet geeft een onrechtvaar
dige zware belastingdruk
voor de vrouw. Werkt de
vrouw niet, dan heeft de
man een belastingvrije som
van 14.336 gulden. Over de
eerste 7168 gulden die zij
verdient, hoeft zij zelf geen
belasting te betalen. Wel
gaan deze belastingvrije
guldens af van de belasting
vrije som van haar man.
Juist daardoor ontstaat die
zware belastingdruk. Over
elke gulden waar de man
meer belasting over moet
betalen (de eerste 7168 gul
den van zijn vrouw dus)
wordt belast met zijn hoog
ste belastingtarief welke af
hankelijk van zijn inkomen
kan variëren van 16, 25, 32%
(modaal), 42 tot 72% toe.
Dit is een onrechtvaardige
en zware belastingdruk
welke veel vrouwen van 27
jaar en ouder op non-actief
zet, alle opleidingskosten en
personeelsgebrek (bv. zie
kenzorg) ten spijt. Een ver
betering van de tweeverdie-
nerswet ligt voor de hand.
Het is immers mogelijk deze
zware belastingdruk terug
te brengen tot 16% door aan
de meestverdienende part
ner altijd de volledige belas
tingvrije som van 14.336 gul
den te geven, onafhankelijk
van het inkomen van zijn
vrouw. De totale belasting
vrije voet van zowel alleen
verdienergezinnen als twee
verdienergezinnen moeten
echter gelijk zijn.
Daarom zal aan de minst-
verdienende partner géén
belastingvrije som gegeven
kunnen worden. Het gevolg
is dan dat zij al direct 16%
belasting moet betalen (bo
ven de eerste belastingschijf
(9334 gulden) al 25%) maar
dat is meestal veel minder
dan de 25, 32, 42 enz. die bij
de huidige wet indirect via
de man betaald met worden.
Voor de inkomens lager dan
de 14.336 gulden moet de
voetoverheveling uiteraard
gehandhaafd blijven.
Blijft het verlies van de
alleenstaande toeslag op de
belastingvrije soms- bij sa
menwonenden en inwo
nende kinderen van 27 jaar
en ouder en hun ouders. Het
lijkt mij beter de alleen-
staandentoeslag te vervan
gen door algehele belasting
verlaging omdat een lagere
belastingdruk voor alleen
staanden op zich al onrecht
vaardig is en men bovendien
door deze toeslag juist ge-
stimleerd wordt tot het ma
ken van hogere woonlasten
wat natuurlijk idioot is.
Kruisland,
L. Neien
Onlangs sprak een professor
in de verloskunde erover dat
de drie artsen die betrokken
waren bij de dood van een
kind een beoordelingsfout
hadden gemaakt. Bedoelde
de hooggeleerde te zeggen
,GE«eN
dat de drie artsen het dode
lijk effect van de gebruikte
chemicaliën en werktuigen
op dit nagenoeg voldragen
kind hadden overschat? Of
meende hij dat in plaats van
het lange verblijf in de
spoelbak de drie artsen het
kind meteen in de ijskast
hadden moeten zetten? Kan
het misschien zo zijn, dat hij
meent dat de drie artsen de
mogelijkheid van geklets
over hun handelwijze ver
keerd hebben ingeschat? Of
is hij van mening dat de drie
artsen de mist ingingen toen
zij oordeelden dat het laten
sterven van een kind, ander
half uur na diens geboorte,
nauwelijks een meer laak
bare handeling is dan het la
ten doodgaan van eenzelfde
kind voor of tijdens de ge
boorte. Moge hen, die ooit
van mening waren, dat met
wettelijke regelingen, enige
beperking in de abortus
praktijk bereikbaar zou zijn,
door dit ene bekendgewor-
den geval, de ogen open
gaan.
Geertruidenberg,
A IJsselmulden
Naar het mij voorkomt, is
uw dagblad bepaald links
georiënteerd. Enkele voor
beelden. Uit het relaas van
uw Haagse redactie dat
CDA-fractieleider De Vries
in woede ontstoken was over
een cabaretliedje in de rooie
'In de Rooie Haan' meen ik
te begrijpen dat hij (uw
Haagse correspondent) zich
hierover verwondert. E.e.a.
moest nog eens aangedikt
worden als hij concludeert
dat De Vries er nu vlugger
bij was dan vorig jaar toen
hij pas een dag later met te
rugwerkende kracht kwaad
werd over een liedje. Mag
De Vries hierover kwaad
worden? Mag ik hierover als
katholiek-christen kwaad
worden? We zijn echt niet
afgestompt. In de krant van
vandaag ook weer een
schampere opmerking als u
onder 'Stembus 1986' schrijft
'Een voorbeeld daarvan
heeft de CDA-leider ook
weer gevonden'Iets posi
tiefs kan niet m.bt. de zie
kenhuizen en scholen sprak
De Vries toch juiste taal. Als
volgens uw verslag de
VARA moet reorganiseren
en Van Dam stelt dat naast
natuurlijk verloop eventueel
gedwongen ontslag of gesti
muleerde vrijwillige uittre
ding zal plaatsvinden, dan
krijg je op zo'n volksverlak
kerij geen commentaar.
Volks verlakkerij ten top ge
dreven. Als volgens een ver
slag in uw dagblad 2000 le
den van de Industriebond
FNV (aantal leden 200.000)
beslissen over al of niet sta
ken, volgt geen commentaar.
Als volgens uw nieuwsover
zicht buitenland in het so
cialistische Zweden een ar-
beidscomflict van de baan is
omdat de 38-urige werk
week een feit is geworden en
hierop weer geen commen
taar komt, dan vind ik dat u
eenzijdige voorlichting
pleegt.
Sas van Gent
YV.H.M. Colsen
Aan kritiek raak je gewend.
Kritiek kan nuttig zijn en
gefundeerde kritiek is leer
zaam. Helaas heb ik echter
moeten vaststellen dat de
hoofdcommentaren, zoals
die in uw krant verschijnen,
gedurende een groot aantal
jaren zonder enige uitzonde
ring negatief zijn voor de
WD en haar voorlieden.
Uw commentaar van dins
dag 8 april jl. liep echter de
spuigaten uit. Als u in een
commentaar verband legt
tussen de discussie in het
kabinet over de bezuinigin
gen, het door de pomp gaan
van de WD en de 'commo
tie' rond hoog uitgevallen
taxikosten van de fractielei
der, dan gaat u daarmee alle
perken te buiten. U weet of
kon weten dat de Rijksvoor
lichtingsdienst in de week
vóór Pasen duidelijk heeft
gemaakt dat er van declara
ties rond taxikosten van de
fractievoorzitter van de
WD geen sprake is geweest.
Dat u toch nog in een hoofd
redactioneel commentaar op
deze wijze suggesties wekt,
acht ik beneden alle peil.
Dat u bezwaar heeft tegen
het kabinetsbeleid, tegen de
WD of tegen haar voorlie
den is uw goed recht. Maar
dit soort opmerkingen be
schouwen wij als slagen on
der de gordel.
Den Haag
A.J. Evenhuis
Vice-voorzitter
WD-fractie