Alternatieve geneeswijzen zijn meer dan aanvulling Dag Politiek, Dag Kerk )KS c| N EYSDEN aal gezicht 1ANDAG 21 APRIL 1986 EXTRA 'APIER lOOR UW PEN dvertentie Dankbaar Den Uyl Zegeningen Veestapel Libië Christelijk Van twee wal letjes Tweeverdieners Ogen open PAPIER VOOR UW PEN Links Kritiek liet wist uit te diepen ilde of niet kon huiskamer zit bij zo'n mma ademloos op 't van de stoel en wil alles ook dat wat niet gezegd „Waarom doet die man „Wat wil die vrouw met ;tiegroep „Hoe deden die twee rollebollers op unertapijt En - mooi- irbeeld van de soms stu- mpak van zo'n praatpro- a-: „Waar en hoe berg verzameling vaa 800 auto's op?" Het is al k om voor êèn auto zon- ns op diefstal of bescha- een plek te vinder, laat voor 800 zeer kostbare laren. Dèt had heel Ne il dus graag gehcord, aiks. Slechts: „Goh', en .Beetje bij beetje ojge- l, dus niet duur, fantas- ïfi" inert bij Sonja de nonnen ging het on ering tot de PvdA dacht »eloze kijker even. Lo- Sonja, Vara, rood, ver- 'enstijd, PvdA-stuntje. we hadden het kunnen dat was niet de opzet en nddoel van het gesprel. erikken bleken het tl oeld te hebben bij de ai- te beelden: twee nonnen in één programma. Op reep kwam de aap uit de Dat boek van die twee kaansen vol bekentenis- wel onthullingen over les- relaties binnen de klcos- ren, hoe dacht zij twetën ver! gemak en de kracht ïee die vraag als niet ter :n voor hun totaal onhe- lk werd afgedaan was m- ;nd. Opeens kreeg ales j tevoren gezegd haddsn, e zeggingskracht en de ke stellingname steeg in e. Het bleek een ora- keuze van twee evat- ge vrouwen met een le- maar gezonde kijk op de chappij, die ook hm werkelijkheid is. Nonntn 1986. Veet de redactie dat eel naast iedere ver- nraktisch een uitke- •echtigde staat Dat de sociale zekerheid in het nationaal in- vroeg en voor 1986 ),5% is - Is De Stem oogte dat binnen het Den Uyl, in 1976, nister Boersma een over stelselherzie- gevraagd Ook toen aankomen dat voor albaarheid er gren- het ultgaven-pa- oesten komen. Dat is doelstelling van dit De bezuiniging van d is over een tijdsbe- n 20 jaar berekend; - Stemredactie de ge- lis van onze sociale ng De christelijke kunnen dit eerder goed' noemen dan de ten. Dankt men dat binnen het CDA ordt gehecht Na- weet de hoofdre- lit allemaalDuide- venwel dat het Stem- ïtaar sinds kort kiest eenzijdige belichting appositie. lOUt, miners de kop 'Sociaal ge laat de schrijver van em-commentaar de goed op de kop- erkeersleiders, weg- •ders, brandweerlie- redische specialisten enkele andere groe- deburgers kenen, als ken, voor heel wat t zorgen. Een mach- pen om het loon op houden of zelfs meer het handje te krijgen- met werkelijk lage :ns, we denken maar in het legioei uitke- ekkers en bejaarden, met verbazng toe iit land het 'recht van kste(n)' word; toege- oor hen geen kans het van de staking uit de lege kast te hélen. ZD i dus een makkelijke roor de maar steeds ïrende bezuirigings- in dit kabinet tn 'm°" as blijven inleveren- r Lubbers: „Di kabi- iet a-sociaal T47 IhO"1 WEI [jen ik op 17 maart j.l. De Stem oppakte om te kijken j jaar nog iets bijzonders stond, werd ik getroffen joor een advertentie. In deze dvertentie werden mensen [geroepen om bij de ko- jende verkiezingen voor ieenteraad en Tweede lamer te kiezen voor de PvdA. Het motto van deze dvertentie was dat, zoals jet grote letters bovenaan lezen stond, de economie teliswaar groeit, maar dat jOW'ers 9.2% koopkracht ageleverd hebben. Om daar ets aan te doen werden de Sers opgeroepen om op de PvdA te stemmen. Toen ik je advertentie las, schrok ik i beetje, want daar stond dat mijn AOW in feite iet 9.2% was gekort. Nadat i echter in mijn papieren nagekeken wat ik in de ifgelopen jaren per maand seb ontvangen, viel er een pak van mijn hart, omdat ik tag dat ik in 1982 maande- 1.045,30 ontving en in per maand 1.094,80 setgeen er op neerkomt dat i nu per jaar ƒ600 meer jitvang dan ik 1982. Dat is ïel wat anders dan de 9.2% korting waarover men in de dvertentie schrijft. Dat zou lij immers 1.100 per jaar losten. Ik vind het eigen- uidig dat men zoiets in een idvertentie schrijft, omdat let volgens mij niet kloipt. ik vraag mij af of zoiets al lemaal maar kan in Neder land, en het zou goed zijn als eens wat meer naar ge leken werd. Inndert, IDamen Kaar aanleiding van een ad vertentie van de Hartpa- léntenvereniging in uw waarin deze vereni- zich ernstig bezorgd slaakt over de kwaliteit van le gezondheidszorg, menen lij te mogen stellen dat de staatssecretaris een voor de kart- en vaatpatiënten be langrijke beslissing heeft genomen, door Vasolastine, geneesmiddel dat bij 80 pincent van deze patiënten een aanmerkelijke vermin- iering van hun klachten op te nemen in het zie kenfondspakket. Daarmee ieeft de staatssecretaris een nieuwe weg geopend voor de kart- en vaatpatiënten, want door tijdige toepassing van Vasolastine kan het aantal open hartoperaties tatisch worden verlaagd. Dit beleid getuigt van toe- iimstvisie, daar zijn wij de staatssecretaris dankbaar >wr. Wij hebben de hartpa- Sentenvereniging uitgeno digd met ons te bekijken hoe nieuwe mogelijkheid -ptimaal kan worden benut, togen op Zoom, Patiëntenvereniging toytn therapie De SDAP vocht vroeger te gen de drie K's: kerk, kroeg en kapitaal. Toen deze partij tor naam veranderde in PvdA en de doorbraak tot tandbracht, was men er al- (emeen van overtuigd, dat leze partij haar strijd tegen de kerk had gestaakt. De on- kngs door de heer Den Uyl (edane uitspraken voor de ten duiden er mijns inziens M wel sterk op, dat de 'torman van de PvdA zijn gevecht tegen de kerk nog iet heeft opgegeven. Ma, HSnüt binnenkort de CDA- 'wkiezingskaravaan weer "Ponze regio af komt, is het "ei eens interessant om op tan rij te zetten wat zoveel Bren op het CDA-stemmen, widen van het land aan *8eningen heeft opgele- Kijken we hier in Bra- rond, dan zie we een --ntratie van grote mili- 'fe vliegvelden: Volkel, "ze-Rijen, Woensdrecht r Oerdelen we Nederland een zuidelijke en een "tordelijke helft, dan blij- alle kernenergiecentra- hier te staan en het CDA er hard aan om ook de hier in het zuiden te —en (Moerdijk). Toen A er doorgedrukt ww er in ons dichtbe- iourt 'ant* Kruisraketten hu. Komen, gingen ze J n waar in het zuiden ktmrommel geplaatst zou r™nen worden; was het m Venray, dan maar in oensdrecht. De militaire dsn "?rre'nen in onze ste er^- Kjven maar door- ^%ien. Nadat de besturen en de grote rivieren de 'a8 van kernafval had- geweieerd. heeft de re gering besloten dat dit ofte wel in Klundert oftewel in Borsele zal gebeuren. Kort om, onder leiding van het CDA is Zuid-Nederland de nationale vuilnisbak gewor den en het aangewezen ge bied voor alle produktie van kernenergie, plaatsing van kruisraketten enz. In duide lijk contrast hiermee staan provincies die niet door het CDA geregeerd worden. De IJsselmeerpolders, de Wad denzee enz. mogen niet aan getast worden. Ook al wo nen daar weinig of geen mensen. En alhoewel WD'ers erkende liefheb bers zijn van kernenergie, kruisraketten enz. mogen in provincies waar hun men sen Commissaris van de Ko ningin zijn (Groningen, Friesland) geen kernener giecentrales e.d. komen. Wiegel stelt openlijk dat Zuidwest-Nederland daar voor het geëigende gebied is (hij is ook voorzitter van de Nationale Raad voor de Ruimtelijke Ordening; dus dat komt wel goed). Deze mensen willen in hun pro vincies ook geen vervuilende industrie (dan maar liever werkloosheid). Wel eisen ze overplaatsing van dienst verlenende instellingen naar hun gebied, zoals de PTT. Ook al kost dat massa's geld. CDA-vertegenwoordigers willen graag een goede beurt maken in Den Haag. Als beloning wordt bijvoor beeld Van Agt, toch een der kampioenen van kruisra ketten en kernenergie, nu benoemd tot voorzitter van de coimmissie die ons land op het gebied van de milieu zorg in Europa gaat verte genwoordigen! Kortom, met het CDA kunnen we wel weer eens vier jaar de mist ingaan, terwijl het mooie weer ergens anders terecht komt. Hoogeloon, M. v.d. Laar In De Stem van woensdag 2 april j.l. stond boven een ar tikel over de zure regenweek een uitspraak van mij afge drukt in koeieletters. 'Helft veestapel moet minstens verdwijnen'. Ik schrok er zelf van. Dat suggereert dat ik alleen de landbouw de schuld geef van het zure re genprobleem. Uit de rest van het artikel blijkt dat dit niet juist is. Het verkeer, de kolencentrales bij Geertrui- denberg, de suikerindustrie en de chemische industrie vervuilen in West-Brabant de lucht meer en tasten de bossen en monumenten meer aan dan de landbouw. De Wouwse Plantage bij Bergen op Zoom krijgt bo vendien een akelig hoge por tie zwavelzuur uit Antwer pen. Ik kan mij voorstellen dat mijn uitspraak, dat min stens de helft van de veesta pel weg moet, bij veel men sen lachstuipen en bij boe ren woede opwekt. Mijn op merking sloeg op bepaalde gemeenten in Oost-Brabant. Daar is het probleem van ammoniak in de bossen in derdaad heel ernstig. Ook het grondwater, de beken en de bodemvruchtbaarheid lijden in dat deel van Bra bant enorme schade. Het mestoverschot in Brabant is veel te groot om het pro bleem op te lossen met mest- transport naar West-Bra bant. Vier miljoen varkens en 20 miljoen kippen zet je ook niet zomaar op dieet en mest in de Peel vernietigen is technisch voorlopig nog onmogelijk of in elk geval een dure grap. Wij kunnen drie dingen doen: accepteren dat de Peel in de mest ver zuipt óf West-Brabant er voor op laten draaien óf structurele maatreglen ne men; de mestproduktie en dus de veestapel omlaag. Wat de Brabantse Milieufe deratie bepleit is het laatste - als noodzakelijke aanvul ling op allerlei technische voorzieningen die ook nodig zijn. In een groot deel van Oost-Brabant moet inder daad zuiver uit milieu-oog punt de veestapel minstens met de helft omlaag! maar wij willen niet dat boeren daarvan de dupe worden. Er moet voor gezorgd worden dat boeren met minder vee toch genoeg verdienen. De overheid, de Rabobank en de veevoederindustrie zullen financieel moeten bijsprin gen, maar ook de consument zal het merken in de prijs van z'n lapje vlees. Daar valt moeilijk aan te ontko men. Elke oplossing kost nu eenmaal geld. Tilburg Wim Haalboom Door de aanvallen op Libië werd op pijnlijke wijze dui delijk dat Amerika zich erg weinig van de afspraken met bondgenoten aantrekt. De Nederlandse regering heeft zo ook niets in te bren gen bij eventueel gebruik vankruisraketten in Woensdrecht. Op deze wijze wordt duidelijk dat de ra ketbases in Woensdrecht er niet moet komen. Breda T. van Doorn De acupuctuur is een van die alternatieve geneeswijzen die behulpzaam kunnen zijn bij genezing ofpijnverlichting. - FOTOARCHIEF DE STEM Verrassend én verfrissend vind ik het om te bemerken dat ook in De Stem, in de medische rubriek aandacht besteed wordt aan de alternatieve geneeswij zen. En dan nog wel een prettig ge schreven, goed gedocumenteerd arti kel. Toch wil ik reageren met enkele kanttekeningen. Op een duidelijke ma nier geeft Jan Paalman aan dat in de reguliere geneeskunde het lichamelijke en het geestelijke als twee gescheiden delen van de mens gezien worden en dat het zo kan gebeuren dat iemand tussen neuroloog en psychiater blijft 'pendelen'. Even verder in het artikel vertelt Jan Paalman dat de alternatieve ge neeswijzen goed zijn voor bijzondere klachten, zoals pijn, slapeloosheid, dui zeligheid, gespannenheid enz.: die klachten die niet duidelijk lichamelijk en niet puur geestelijk zijn. Ook zegt hij dat bij de alternatieve geneeswijze bewijzen ontbreken wanneer het gaat om het genezen van harde, lichame lijke aandoeningen als kanker, hartin- f arkt of multiple sclerose. Sinds enkele eeuwen worden we, in onze westerse wereld, opgevoed in het materiële denken. Daarmee bedoel ik niet het denken in geld, maar in mate rie, in zichtbare en tastbare zaken, din gen. Deze manier van denken hebben we voornamelijk te danken aan Des cartes, een Frans filosoof die in de 18e eeuw leefde. Veel van de huidige we tenschappen stoelen op deze manier van denken. Iets is pas echt waar, wan neer het onderzocht is en bewezen kan worden. De objektieve waarheid staat hoog in het vaandel. Ook de medische weten schap handelt vanuit het materiële - ofwel cartesiaanse - denken. Wat bete kent dat voor de medische weten schap Wel, dat betekent dat je je richt op het stoffelijke, het lichamelijke, in eerste instantie. Dat is te zien, tastbaar en objectief te onderzoeken. Iemand is dan ook pas ziek wanneer er lichame lijk letsel is, wanneer er cellen in het li chaam aangetast zijn; dat is aantoon baar. In een later stadium is de geest on derzocht. Maar om deze wetenschappe lijk verantwoord te kunnen onder zoeken, komen alleen de duidelijke af wijkingen in aanmerking. Men moet mensen - of groepen van mensen - in het onderzoek kunnen vergelijken om conclusies te kunnen trekken. Vandaar dat men in de reguliere geneeskunde niet goed raad weet met de zoge naamde 'vage' klachten, zoals moe- voelen, pijn, gespannenheid, slijtage enz. Wanneer iemand lichamelijk gezond is - dus geen lichamelijk letsel heeft - en verder een niet al te afwijkend ge drag vertoont, zal hij met die 'vage' klachten moeten leren leven En zo ko men deze mensen - vaak in de hoop een laatste redmiddel te vinden - bij de na tuurgeneeskundig therapeut. Hoe komt het dan toch dat de alternatieve ge neeswijzen in veel gevallen (dus niet in alle gevallen Deze therapeuten zijn ook maar mensennog wél een ant woord hebben De meeste alternatieve geneeswijzen dateren van vóór Descar tes. Het natuurgeneeskundige denken is niet of in ieder geval veel minder door het materiële denken beïnvloed. En zo huldigen de alternatieve geneeswijzen de zienswijze dat een mens méér is dan op het eerste gezicht te zien is. Bij deze geneeswijzen wordt uitgegaan van een wisselwerking tussen geest en lichaam, maar ook van het feit dat het gevoel een niet uit te schakelen invloed heeft én van de wisselwerking tussen een persoon en zijn of haar omgeving. In de natuurgeneeskundige manier van den ken wordt niet uitgegaan van weten- schapelijke feiten of bewijzen, maar van ervaringen van mensen, elke erva ring van iedere persoon afzonderlijk kan voor die persoon heel belangrijk, wezenlijk, zijn: ook ziekmakend of ge- zondmakend. En dan is het in eerste instantie van minder belang of dat bij grote groepen van mensen hetzelfde is en bewezen kan worden. Doordat in de alternatieve geneeswijzen niet uitgegaan wordt van het materiële denken volgens Descar tes, kan iemand al ziek zijn voordat er duidelijk aantoonbaar lichamelijk en/of geestelijk letsel is. Zo krijgen ziekmakende faktoren een grotere be tekenis en is iemand die zich niet goed 'voelt' al ziek en kan er in een vroeg stadium genezend gehandeld worden. In de reguliere geneeskunde noemt men deze manier van genezen preven tief: voorkómend. Wanneer in dit sta dium van ziek zijn niet ingegrepen wordt, kan de ziekte doorgroeien tot er een aantoonbaar lichamelijk en/of geestelijk letsel is en er onherstelbare schade is ontstaan zodat er ofwel niets meer aan te doen is, ofwel operatief in gegrepen dient te worden. Het is dan ook van groot belang dat we ons al in een vroeg stadium 'ziek voelen'. Hiermee bedoel ik dat we leren op ons gevoel af te gaan, zodat we ons li chaam en onze geest kunnen voelen en bijtijds kunnen onderkennen wanneer we ziek zijn of dreigen te worden. Zo gaan bijvoorbeeld aan een hartinfarct andere waarschuwingen vooraf: een manier van leven die niet gezond is, en/of voeding die ziekmakend is. Van daar dat de alternatieve geneeswijze lang niet altijd een genezend antwoord hebben op ernstige ziekten. Toch kun nen zij wel vaak verlichtend en sóms ook genezend werken in geval van een ernstige lichamelijke en/of geestelijke aandoening. Dit is dan niet wetenschappelijk te bewijzen, omdat elke behandeling in dividueel is en niet kan worden verge leken in groepen van mensen. Tot slot nog dit: ogenschijnlijk kunnen de di verse alternatieve geneeswijzen elkaar ■in hun manier van behandelen tegen spreken. Dat kom doordat de ene ma nier van behandelen meer op het licha melijke deel en de andere manier mee op het geestelijke of gevoelsdeel van de mens gericht is. De grote overeenkomst is echter dat zij allemaal uitgaan van die totale mens - lichaam, geest én ge voel - en zijn omgeving. En zo spreken zij elkaar niet echt tegen, maar kunnen zij elkaar juist aanvullen, net zoals de alternatieve geneeswijzen én de regu liere geneeswijzen elkaar kunnen aan vullen. Hank, Jan In der Rieden natuurgeneeskundig therapeut Er is meer aan de hand in onze samenleving dan de meeste mensen denken. In zijn jirtikel 'De vergeten en verborgen ketters' zegt Roel van Duijn: „Wat politiek ac tieve mensen van de spiri tuele beweging kunnen le ren, is een levenswijze, die gericht is op zelfzucht, op goede omgang met de aar de." (Trouw, 3 juli 1985). In de tv-uitzending van de IKON op 24 januari 1986, zegt Don Cupitt, die bevrij dende bewustwording pro pageert: „Kerken en reli gieuze dogma's zijn geen ex tra toevoegingen van buiten af voor de menselijke geest, maar zij hebben slechts zin binnen de psychologische en religieuze ervaringen in de mens zelf." En Marilyn Fer guson in haar boek: 'De Aquariumsamenzwering' „De individuele transforma tor, bewustzijnsverandering is voorwaarde vóór én maakt deel uit van bewust zijnsverandering op grote schaal én verandering van de oude instituties op ideolo gisch, politiek en maat schappelijk gebied." Deze drie mensen verwoorden duidelijk waar het in het le ven op aankomt: spirituali teit. Spirituele bewegingen beogen om te leven vanuit de 'spiritus' (geest), als diepe bron van ervaringen, leven en creativiteit. Onze per soonlijkheid en vrijheid ko men pas tot hun recht in die spiritualiteit. De poging om van hieruit te leven en al zijn elementen - het ik, de medemens, het milieu en de aarde - in harmonie met elkaar te brengen, wordt wel de visie van het holisme ge noemd. 'Holos' (Grieks) en 'Whole (Engels) betekenen immers: geheel. Hoe eevoudig, natuurlijk en spontaan ons leven ook is, het kan niet anders dan in structuren vorm krijgen. Op zich genomen moeten struc turen alleen maar dienst baar en functioneel zijn in betrekking met ons leven. Bij de uitgroei van ons leven en dus van zijn structuren, ontstaan er variaties en al lerlei soorten instituties, or ganisaties, instellingen, stel sels en systemen. Zo bete kent 'Politiek': Wijze van omgaan met elkaar in de sa menleving. 'Kerk' betekent: Wijze van omgaan met de God van de bijbel. Bij ker ken is dan een verdere inde ling te maken in protes tantse keken, die meer ge structureerd zijn rond de bijbel en de katholieke kerk, die behalve structuren rond de bijbel, ook nog tot een eigen hiërarchische organi satie is uitgegroeid. Naarmate ons leven totaal verschillende gebieden be strijkt, in die mate liggen ook de respectievelijke structuren daarvan geschei den van elkaar, kerkelijke structuren zijn gescheiden van en staan los van bij voorbeeld de politieke. Het zelfde geldt voor de levens beschouwelijke, de economi sche, de medische en andere gebieden en structuren. Dit is niet zo erg. Maar rampza liger is het, dat die uitgroei van structuren uitloopt op een los komen te staan van het leven. Dit is fataal. Waarom? Omdat die struc turen een zelfstandige waarde krijgen, waar moei lijk onder uit te komen is. Hoe sterker die eigen waar den van structuren, des te losser van het eigenlijke le ven zij komen te staan. Door die breuk met het leven worden het dodelijke struc turen. En de dodelijkheid van structuren blijkt uit hun vastheid, taaiheid en hard nekkigheid. De structuren zijn niet al leen taai en hardnekkig, maar proberen iedereen in hun wurggreep te krijgen. „Zo verkeren zeer veel men sen in wanhoop en cynisme." (Hervormd Nederland, 22-1- 1983 blz. 7). Zelfs de mooiste vrucht van De Nieuwe Tijd, namelijk het benadrukken van de eigenheid en uniek heid van elk mens, lijkt bijna te zwak tegenover dat cynisme en die wanhoop. De Nieuwe Tijd, - meer bekend is de term vanuit Amerika afkomstig: 'New Age' - pro beert de positieve krachten en energieën, die in onze tijd werkzaam zijn, te bundelen. Welke krachten en ener gieën? Gewoon de behoefte aan meer vitaliteit in de sa- menlevensvormen; gerecht vaardigde achterdocht om voor de zoveelste keer tot marionetten te worden ge maakt; het spontaan in actie komen voor een stuk bos of ons hele milieu; de vredes bewegingen; het doorzien van geestelijke krachtpatse rijen in de kerken en gods diensten; vooral het aanvoe len van de diepe krachten in echte en vitale gemeen schappen. Al maken de structuren nog zo'n drukte en zeggen zij gewichtig en onmisbaar te zijn, de meeste mensen lopen er rustig onder vandaan en gaan hun eigen gang. Ker ken staan en lopen leeg. De traditionele politiek blijkt van spiritualiteit - en dus van leven en groei - ge speend. Die traditionele po litiek heeft altijd gedacht in economische termen van welvaart en groei; nü horen wij de economische kreet: 'Het geld is op'! maar zijn groei en recessie wel zinvol, wanneer de geest - de zin voor het leven - afwezig is? Een zwakzinnige samenle ving lijkt geen ideaal. Rijen Harry Vermeulen De AAW en WAO moeten naar beneden, nog meer mi nimamensen erbij, een kwa lijke zaak die leed en ellende in gezinnen brengt. Om deze maatregelen te verdoezelen heeft men een aanval op Den Uyl gelanceerd. Erger dan wat Den Uyl gezegd heeft, is de politiek die door het CDA wordt bedreven. Men offert de belangen van de werknemers op aan een conservatieve keiharde poli tiek waar alleen bedrijfsre sultaten heiligmakend zijn. Zouden de in weelde ba dende mensen als Lubbers, die armoede nooit hebben gekend, ons eens uit kunnen leggen wat christelijk nu precies is. Axel J. Vayssier Een beetje lugubere kop, vindt u niet, boven dit arti kel? Het is niet slecht be doeld, maar erg is het wél. Als de arbeidsongeschikte straks wordt herkeurd, heeft hij of zij heel veel kans voor een deel naar de bij stand te zullen moeten gaan. De uitkering zal dan dus van de WAO komen en van de bijstandswet. Dus als het ware van twee walletjes. Dat de betrokkene er op achteruitgaat is wel duide lijk. Er moet immers veel bezuinigd worden, nou, en er zijn heel veel betrokkenen, dus wordt er vanzelf ook heel veel bezuinigd. Dat zul len de betrokkenen wel on dervinden als het zover is. Dan nog iets anders, de kranten staan bol van de op handen zijnde stelselherzie ning van de sociale wetge ving. Wat me hierbij opvalt is dat telkens weer het ope ten van eigen huis aan de orde komt. Dankzij de be- langenwerkgroep Behoud Eigen Woning is dit gegeven een begrip geworden in Den Haag en in heel ons land. Jammer dat de vereniging Eigen Huis zich zo weinig met dit probleem heeft be- ziggehuden. Jammer ook dat de vakbonden hier te weinig aan hebben gedaan. Het is een levensgroot probleem, nog steeds. Als dat niet zo was zou de gehele landelijke pers er geen aandacht aan hebben besteed. Dit heeft ze kortgeleden nog gedaan door het plaatsen van een ANP-foto, een foto waarin de heer Meutzel uit Etten- Leur, een zgn. opeethuis aanbiedt aan premier Lub bers. Het stond ook in De Stem. Wij vinden het jam mer dat zovelen van het eer ste uur zijn afgehaakt van de belangenwerkgroep. Mis schien dat het hen nu weer beter gaat en voor hen de problemen zijn opgelost. He laas is dit voor de meesten niet het geval, dus moeten we doorgaan met de strijd voor het behoud van de eigen woning. Halsteren, L.F. Geers De huidige tweeverdieners- wet geeft een onrechtvaar dige zware belastingdruk voor de vrouw. Werkt de vrouw niet, dan heeft de man een belastingvrije som van 14.336 gulden. Over de eerste 7168 gulden die zij verdient, hoeft zij zelf geen belasting te betalen. Wel gaan deze belastingvrije guldens af van de belasting vrije som van haar man. Juist daardoor ontstaat die zware belastingdruk. Over elke gulden waar de man meer belasting over moet betalen (de eerste 7168 gul den van zijn vrouw dus) wordt belast met zijn hoog ste belastingtarief welke af hankelijk van zijn inkomen kan variëren van 16, 25, 32% (modaal), 42 tot 72% toe. Dit is een onrechtvaardige en zware belastingdruk welke veel vrouwen van 27 jaar en ouder op non-actief zet, alle opleidingskosten en personeelsgebrek (bv. zie kenzorg) ten spijt. Een ver betering van de tweeverdie- nerswet ligt voor de hand. Het is immers mogelijk deze zware belastingdruk terug te brengen tot 16% door aan de meestverdienende part ner altijd de volledige belas tingvrije som van 14.336 gul den te geven, onafhankelijk van het inkomen van zijn vrouw. De totale belasting vrije voet van zowel alleen verdienergezinnen als twee verdienergezinnen moeten echter gelijk zijn. Daarom zal aan de minst- verdienende partner géén belastingvrije som gegeven kunnen worden. Het gevolg is dan dat zij al direct 16% belasting moet betalen (bo ven de eerste belastingschijf (9334 gulden) al 25%) maar dat is meestal veel minder dan de 25, 32, 42 enz. die bij de huidige wet indirect via de man betaald met worden. Voor de inkomens lager dan de 14.336 gulden moet de voetoverheveling uiteraard gehandhaafd blijven. Blijft het verlies van de alleenstaande toeslag op de belastingvrije soms- bij sa menwonenden en inwo nende kinderen van 27 jaar en ouder en hun ouders. Het lijkt mij beter de alleen- staandentoeslag te vervan gen door algehele belasting verlaging omdat een lagere belastingdruk voor alleen staanden op zich al onrecht vaardig is en men bovendien door deze toeslag juist ge- stimleerd wordt tot het ma ken van hogere woonlasten wat natuurlijk idioot is. Kruisland, L. Neien Onlangs sprak een professor in de verloskunde erover dat de drie artsen die betrokken waren bij de dood van een kind een beoordelingsfout hadden gemaakt. Bedoelde de hooggeleerde te zeggen ,GE«eN dat de drie artsen het dode lijk effect van de gebruikte chemicaliën en werktuigen op dit nagenoeg voldragen kind hadden overschat? Of meende hij dat in plaats van het lange verblijf in de spoelbak de drie artsen het kind meteen in de ijskast hadden moeten zetten? Kan het misschien zo zijn, dat hij meent dat de drie artsen de mogelijkheid van geklets over hun handelwijze ver keerd hebben ingeschat? Of is hij van mening dat de drie artsen de mist ingingen toen zij oordeelden dat het laten sterven van een kind, ander half uur na diens geboorte, nauwelijks een meer laak bare handeling is dan het la ten doodgaan van eenzelfde kind voor of tijdens de ge boorte. Moge hen, die ooit van mening waren, dat met wettelijke regelingen, enige beperking in de abortus praktijk bereikbaar zou zijn, door dit ene bekendgewor- den geval, de ogen open gaan. Geertruidenberg, A IJsselmulden Naar het mij voorkomt, is uw dagblad bepaald links georiënteerd. Enkele voor beelden. Uit het relaas van uw Haagse redactie dat CDA-fractieleider De Vries in woede ontstoken was over een cabaretliedje in de rooie 'In de Rooie Haan' meen ik te begrijpen dat hij (uw Haagse correspondent) zich hierover verwondert. E.e.a. moest nog eens aangedikt worden als hij concludeert dat De Vries er nu vlugger bij was dan vorig jaar toen hij pas een dag later met te rugwerkende kracht kwaad werd over een liedje. Mag De Vries hierover kwaad worden? Mag ik hierover als katholiek-christen kwaad worden? We zijn echt niet afgestompt. In de krant van vandaag ook weer een schampere opmerking als u onder 'Stembus 1986' schrijft 'Een voorbeeld daarvan heeft de CDA-leider ook weer gevonden'Iets posi tiefs kan niet m.bt. de zie kenhuizen en scholen sprak De Vries toch juiste taal. Als volgens uw verslag de VARA moet reorganiseren en Van Dam stelt dat naast natuurlijk verloop eventueel gedwongen ontslag of gesti muleerde vrijwillige uittre ding zal plaatsvinden, dan krijg je op zo'n volksverlak kerij geen commentaar. Volks verlakkerij ten top ge dreven. Als volgens een ver slag in uw dagblad 2000 le den van de Industriebond FNV (aantal leden 200.000) beslissen over al of niet sta ken, volgt geen commentaar. Als volgens uw nieuwsover zicht buitenland in het so cialistische Zweden een ar- beidscomflict van de baan is omdat de 38-urige werk week een feit is geworden en hierop weer geen commen taar komt, dan vind ik dat u eenzijdige voorlichting pleegt. Sas van Gent YV.H.M. Colsen Aan kritiek raak je gewend. Kritiek kan nuttig zijn en gefundeerde kritiek is leer zaam. Helaas heb ik echter moeten vaststellen dat de hoofdcommentaren, zoals die in uw krant verschijnen, gedurende een groot aantal jaren zonder enige uitzonde ring negatief zijn voor de WD en haar voorlieden. Uw commentaar van dins dag 8 april jl. liep echter de spuigaten uit. Als u in een commentaar verband legt tussen de discussie in het kabinet over de bezuinigin gen, het door de pomp gaan van de WD en de 'commo tie' rond hoog uitgevallen taxikosten van de fractielei der, dan gaat u daarmee alle perken te buiten. U weet of kon weten dat de Rijksvoor lichtingsdienst in de week vóór Pasen duidelijk heeft gemaakt dat er van declara ties rond taxikosten van de fractievoorzitter van de WD geen sprake is geweest. Dat u toch nog in een hoofd redactioneel commentaar op deze wijze suggesties wekt, acht ik beneden alle peil. Dat u bezwaar heeft tegen het kabinetsbeleid, tegen de WD of tegen haar voorlie den is uw goed recht. Maar dit soort opmerkingen be schouwen wij als slagen on der de gordel. Den Haag A.J. Evenhuis Vice-voorzitter WD-fractie

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 5