t BRENG HTERBU Jos Brink en Frank Sanders werken aan homo emancipatie r1 S d THORESENl IfjjfÉRDAG 19 APRIL 1986 /ice en de Te koop seizoenplaatsen Tuin van Europa Reserveer S Vakantie en Sport tkelhoek kuctam Munsterland De Smokkelhoi Musicalwetten Verlies Emancipatie Religie Doodgezwegen Herijken Benauwend Èfel - sm 55-2710 J seizoenplaats, aangesloten op wal |ng frs., incl. voortent. Ij-caravans vrij: op de mooist gelet jjid-Limburg, in de leerplaats voor Hemelsvaart, Pinkste lantie. ntatie hing „Gulperberg Panorama", Bergh (pen. Postbus 54. te Zegge. Tel. 01650-51920/51986. pom thans een grote collectie bungali an Walker, André Jamet en Cabanon collectie kampeerartikelen. (André Jamet en Markanto en vele mo erckeman vanaf 5995-, Adria I a. 5495,- verder Intercamp en Bel Ir dan 60 schitterende inruilcaravans Ttiespecialist bij uitstek. Financiering fttara en La (meer 't kas- en. ltsvaste weg- lavancentrum Rijsbergse- tourcaravans. Duitse klasse. Caravancenti de Baronie, Rijsber; weg, Breda. Stacaravans Sun See Montana, Silverstar. div. occasions. id met de auto? Neem dan de makkelijk- J Thoresen. De voordelen? 'aarten per dag op liefst vijf verschil® l in te passen in uw vakantieplannen* inuit België: Oostende (naar Dover) en en Felixstowe). De snelste overtom zo'n vijf kwartier! En dan ook nog Boi« 60-uurs retour voor de halve prijs. ■Boe'1 laatste moment. Liefst 50% korting, s op bijna alle afvaarten, lag nog de bon in voor de uitgebreide irochure met daarin alle informatie voordelige mini-trips, etc. Of vraager sunt ook bellen-, tel. 020-22 38 32. x de uitgebreide Townsend Thoresen brochure frankeerde TOWNSENDI De vloot van oranje naar Grooift Door Marjan Mes Jos Brink ontvangt de verslaggeef ster of hij haar al jaren kent. Dat wij elkaar tien jaar geleden al eens in zijn kleedkamer ontmoetten, weet hij zich overigens nog precies te herinneren. Het is kennelijk poetsdag in huize Brink. Twee werksters zijn op de antiek bete gelde parterre in de weer. Gedurende het gesprek in de met kost baar antiek gestoffeerde kamer op de bo venverdieping klinken stofzuiger- en an dere geluiden. Tot ons ongenoegen keren die ook terug op het cassettebandje met het gesprek. Buiten is het gruwelijk koud voor de tijd van het jaar en vakantie is een dankbaar onderwerp. Vooral nu Brink en Sanders na een musicaltoernee van bijna een half jaar enigszins aan het eind van hun latijn zijn. Met zichtbaar genoegen constateert Jos, dat zij hun werk van dit seizoen aan het afbouwen zijn en dat zij in juni naar hun vaste stek in Italië vertrekken. Frank Sanders, die inmiddels is binnengekomen, merkt zui nigjes op dat hun dadelijk 'heel Neder land' weet waar zij in juni zitten. Zijn vriend kan dat kennelijk weinig schelen. „We gaan altijd terug naar een klein, stil dorpje waar lange zandstranden zijn, want daar zijn we gek op. We zijn nogal behoudend en daarom is ook Londen en New York sinds jaar en dag vaste prik in de vakantie. Hoewel, New York slaan we ditmaal maar over, want dat begint wel een erg kostbare geschiedenis te worden. We zijn dan misschien wel boven-mo- daal, maar elke avond plus drie matinees per week naar een show is te kostbaar ge worden. Tweehonderd gulden per kaartje... dus reken maar uit." Het zijn die vakanties in Amerika en aan de Italiaanse stranden die de ideeën voor nieuwe musicals en toneel opleve ren. „De eerste veertien dagen aan het strand dan zeggen we niet veel tegen el kaar, dan lezen we en slapen we aleen maar", aldus Brink. „Maar dan komt er toch een moment dat je met je voetjes door de golven gaat en zegt:-gut, dat zou leuk zijn om te doen. Uitgevoerd hoeft het dan nog niet eens te worden. Frank schrijft alles op; die houdt al onze woeste plannen bij." De musical 'Madame Arthur' is het af gelopen half jaar een immens publieks- ucces geworden. Een prachtig uitziend spektakel met homo-acceptatie als bood schap. Alleen de situering in de jaren dertig met de NSB als foute partij lijkt wat gemakzuchtig gevonden en doet zelfs wat goedkoop aan. Jos en Frank ontken nen die beschuldiging. „Je hebt nu eenmaal te maken met be paalde musicalwetten en 1933 kun je na tuurlijk heel mooi aankleden", zegt Jos terwijl hij ons met wijd open gesperde ogen enigszins vragend aankijkt. „Dra maturgisch gezien is het van groot belang te weten hoe de geschiedenis is afgelopen en de geschiedenis heeft feitelijk de plot al geschreven. Daardoor kan je je waar schuwing beter kwijt. Je hoeft niets meer uit te leggen en de verwijzing naar zaken als de Centrum Partij en de gigantische intolerantie die de kop opsteekt, is daarom veel gemakkelijker. Als je het in onze tijd zou willen laten afspelen dan zou je het in een andere vorm moeten doen." Frank Sanders valt hem, in de rede. „Zou je een musical in deze tijd laten spelen dan zou je alle extreme dingen van deze tijd moeten gebruiken. Maar daar is deze tijd dan toch weer niet ex treem genoeg voor. Je zou een duidelijk herkenbaar milieu moeten vinden, iets met punk... We hebben heel lang gestu deerd op demogelijkheden van de musi cal, maar musicals die voor het publiek een grote impact hebben, vallen altijd binnen een bepaald, herkenbaar milieu of tijdsbestek. 'Jesus Christ Superstar', een Bijbelverhaal, is voor iedere regisseur interessant omdat hij met dat gegeven alle analogieën van die tijd over kan brengen naar deze tijd. Verder is het ab soluut noodzakelijk, dat je je eigen, na tionale cultuur - onze Nederlandse situa tie dus - herkenbaar laat zien." Al tijdens de keiharde repetitieperiode met de Britse choreograaf Lindsay Dolan rees bij Brink en Sanders het vermoeden, dat 'Madame Arthur' wel eens een hit zou kunnen worden. En inderdaad. On- -danks de enorme crisis in het theaterbe zoek zitten de theaters waar zij optreden met hun luxe-spektakel elke avond vol. „Mensen krijgen waar voor hun geld", antwoordt Jos Brink opgewekt op de vraag waar die enorme belangstelling vandaan komt. „Zulke grote shows wor den niet meer gemaakt en eigenlijk kan het ook niet meer." 'Madame Arthur' heeft ruim twee mil joen gulden gekost. Veel te duur eigen lijk, want ondanks de enorme toeloop en de stampvolle speellijst wordt er verlies geleden. „Het is wel een beetje verdrie tig", aldus Jos Brink, „hoewel we er toch redelijk vrolijk onder blijven, wantje kan maar beter die financiële zorg hebben dan dat je geen succes hebt. Maar het legt helaas wel beperkingen op voor eventuele volgende produkties. Tegen het advies van deskundigen in hebben we toch doorgezet. We zeiden doodleuk: we doen het toch", zegt hij met een gemaakt stemmetje en een licht komische gelaats verandering. De kolossale verkleedpartijen in tra vestie in 'Madame Arthur' hebben vol gens het vriendenpaar niets te maken met persoonlijke hobbies. „Met jurken hebben wij echt helemaal niets"zegt Brink desgevraagd op lacherige toon. „Het is echter wel een heel gek mechanis me, dat je met een jurk aan opeens heel koket wordt en op gaat letten of alles wel goed zit. Je bent extra zorgvuldig met je bijoux en kijkt nog eens goed of je lippen goed gestift zijn. Heel idioot. Zelf zijn wij er inmiddels al aan gewend, maar de brandwachten en toneeltechnici willen nog wel eens besmuikt in een hoekje staan te gluren. Brink maakt een pikant keelgeluid, zoiets als: 'o la la.'" Voor de eerste maal in zijn carrière laat hij zien waar hij zelf staat. Hij be twijfelt of de tijd daar nu wel zo hele maal rijp voor was, maar vermoedt, dat het ook kan, 'omdat wij het zijn'. „Al jaren hebben we aan een bepaalde emancipatie gewerkt. Dat zien we echt al een taak; de barricaden op, reken maar Omdat we populair zijn heeft het ook zin. We hebben trouwens nooit kramp achtig gedaan. Een liefdesliedje zingen voor een meisje... dat heb ik altijd bewust achterwege gelaten." Toch heeft hij nog nooit zijn eigen rol gespeeld; die van een homoseksueel. „Ik sta meteen klaar", zegt hij, „als er een aanleiding toe is." Is die er dan niet met het door hemzelf geschreven toneelstuk over Aids, 'Een nieuwe dood' „Ik zou niet weten hoe ik een homo seksueel zou moeten spelen. Hoe speel je dat Ik kan wel een giechelnicht neerzet ten, maar dat werkt alleen maar vooroor deel bevestigend. De rol van die oudere jongen in mijn stuk, die aan Aids lijdt en ook doodgaat, is heel zwaar. Hij wordt gespeeld door Eddy Brugman." Volgens Jos Brink zit 'Een nieuwe dood' technisch heel slim in elkaar en is het net zo goed als zijn eerste (uitsteken de) toneelstuk over een bejaardentehuis, 'Bessen'. „We hebben er geen enkele commer ciële bedoeling mee, zoals wel eens wordt verondersteld. Het is ontzettend dom om dat te denken. Mochten we winst maken, wat niet te verwachten is, dan stoppen moment zijn Jos en ik er ook steeds mee over gaan nadenken." Afgelopen winter verscheen Jos Brink ontelbare malen op de televisie, 's Mid dags werkte hij aan de quiz 'Wedden dat...' en 's avonds moest hij weer naar Groningen of Maastricht met 'Madame Arthur'. IJdelheid of noodzaak „Wij hebben hard een neveninkomen nodig, want we kunnen dus niet leven van die musical, al werken we ons ka pot", zegt Jos Brink met zijn sensuele, omfloersde stem. „Na zes weken 'Wed den dat...' had ik er wel schoon genoeg van, maar goed zij dank zijn we er door heen gekomen." Aan 'Babbelonië' beleefde hij aanvan kelijk ook veel plezier. Maar op den duur werd het hinderlijk om altijd maar weer met dubbelzinnige onderwerpen te wor den opgescheept. „Als je wilde, kreeg je de onderwerpen vantevoren op en daar werd ook geen geheim van gemaakt. Lous Haasdijk maakte echt haar huis werk, maar dat ging mij nou weer wat te ver." we die in de Aids-kliniek van het Acade misch Medisch Centrum in Amsterdam. Ik wil er absoluut geen geld mee verdie nen." Zelf zijn de twee vrienden, zoals ze ook al bij Sonja Barend vertelden, niet bang voor de gevreesde ziekte, omdat ze monogaam leven. „Maar daar heeft het niet eens zoveel mee te maken", aldus Brink. „Je kunt ook de goden verzoeken. En je krijgt het niet van de wind en ook niet van een deurknop. De raarste india nenverhalen doen daarover de ronde en die heb ik ook voor een klein deel in mijn stuk verwerkt." Het duo werd al jaren geleden tijdens een bezoek aan een vriendin in New York met de toen nog mysterieuze ziekte Jos en Frank als travestieten in 'Ma dame Arthur'. - FOTO ARCHIEF DE STEM geconfronteerd. „We hoorden toen dat kennissen van haar geen banen of ka mers konden krijgen omdat ze homo wa ren", vertelt Frank Sanders, die het hele gesprek ernstig en zelfs uiterst somber voor zich uit staart. „Zelf had ik ook zoiets van: laat ik mijn bestek maar goed afvegen. Toen we jaren later terugkwa men, bleken er inmiddels heel wat ken nissen van vrienden overleden aan die ziekte. Het leek wel een sciencefiction verhaal. In Amerika was het al die tijd doodgezwegen. Pas toen de New York Times er over had bericht, kon het niet langer worden ontkend. Meteen daarop begonnen er stukken over te verschijnen in de marginale theatertjes en vanaf dat Sociaal gevoel en relgie gaan bij de in middels 44-jarige Jos Brink hand in hand. Voor mensen met problemen weet hij ondanks een overbezet programma altijd tijd te vinden. Tijdens ons bezoek gaat een keer de telefoon. „Het is dat les bische meisje", zegt hij tegen Frank. En tegen mij: „Dat kind heeft me een brief van acht kantjes geschreven, maar dat is toch nog te weinig. Dus moetje daar een gesprek aan wijden. Als je wist wat ouders hun kinderen aandoen, hun eigen kinderen goedverdomme. Daar zou ik wel een boek over kunnen schrijven." Toen Brink zelf een tijdlang twijfels had over zijn eigen ambities in de show- wereld is hij zich meer aan sociale con tacten gaan wijden. „Die contacten zijn ook goed voor ons werk, als voeding van buitenaf. Met al die gigantische beslommeringen zou je anders al gauw helemaal wereldvreemd worden. Er komt van alles op ons af, niet alleen homo's, maar ook andere mensen met relatieproblemen. Veel gescheiden vrouwen ook. Vaak kan ik het per brief af. Het komt niet alleen uit mijn geloof voort, hoor. Want anders zou het een soort zendingswerk zijn en dat vind ik eng." Wat zoekt Jos Brink eigenlijk in de ka tholieke kerk, die homoseksuelen toch per definitie afwijst „Juist, juist daarom. Het werk aan de basis, daar gaat het om. If you can't fight them, join them Nou, ik zal ze krijgen. De bisschop is niet blij met onze progres sieve parochie (De Duif in de Amster damse binnenstad). Maar ik ben ook niet büj met de bisschop, dus dat komt goed uit. Er is altijd evenwicht in het leven. Wij maken de kerk uit en niet de bis schop." Vriend Frank doet er niet aan mee, maar hij heeft geen moeite met Jos zijn levensovertuiging. „Leven en laten le ven", zeg ik altijd. „Als Jos Boeddhist wil worden of Brahmaan doet hij dat maar." „Nou", zegt deze guitig, „dan ga ik van avond maar eens naar de Bhagwan." „Getverderrie nee, dat nou ook weer niet", riposteert Frank met een afkeu rende grimas. Waar zijn drang tot geloofsverkondi ging - hij preekt zelf ook - nou precies vandaan komt, kan Jos niet uitleggen. „Het ligt ook in de lijn van mijn vak; ge dwongen worden om wezenlijke levens zaken aan anderen over te dragen en ze goed te kunnen formuleren. Daarvoor heb ik alle gereedschap in huis, want ik ben behendig in het schrijven maar ook in de overdracht. Dominees kunnen soms prachtige preken maken, maar je valt er wel bij in slaap. De leer van Chris tus is volkomen maatschappelijk. Als de maatschappij zo in elkaar zou zitten zo als hij het bedacht heeft dan zou het keus een stuk beter gaan. De kerk moet her ijkt worden en het is ons soort mensen, lastige mensen, die de hele handel om gooien. Ik ben ook heel erg voor ontmy thologisering, want aan godsdienst als de grote toverdoos hebben we niks." Brink's midlife-crises was wellicht niet vreemd aan zijn begeestering voor het geestelijk leven. „Ik stond aan de top, het ging harstikke goed en we waren geset teld. En toch dacht ik opeens; waar doe ik het eigenlijk allemaal voor Dat maakte me een tijdlang heel depressief en dat was heel vervelend voor Frank, maar die begint er nu zelf ook last van te krijgen, nu het bij mij over is. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat we geen kinderen hebben. Dat heb ik zelf lang als een groot en diep verdriet er varen. Ja, ik heb beslist sterke vaderge- voelens." Hun onvoorstelbaar grote populariteit heeft ook zijn schaduwkanten. „De men sen maken een soort Here Jezus van je", zegt Jos, „en dat valt soms moeilijk te hanteren. Ook dat heeft indertijd bijge dragen tot mijn depressie. Frank heeft toen alles eens op een rijtje gezet. Dat was op Corsica en het hielp enorm. Door Frank had ik geen psychiater nodig. Frank is mijn geluk. Ik vind hem ook nog steeds een smakelijke kracht. Als hij er niet meer zou zijn, zou ik een heleboel dingen niet meer doen." Over die krankzinnige populariteit zegt Jos Brink: „Je bent koningin en prins in dit kleine land en dat is soms be hoorlijk benauwend. Maar toch begin nen we onze dag altijd met de ochtend post; stapels brieven van fans, die heel lief voor ons zijn. Daar doe je het dan toch eigenlijk ook allemaal voor, want we zijn niet materialistisch en in wezen nogal onthecht." „Na de voorstelling van 'Madame Ar thur' wachten nogal eens opgeluchte ouders van homofiele kinderen bij de ar tiestenuitgang. Blij, dat ze bevestigd kre gen wat bij hen soms al als vermoeden leefde", aldus Brink. „Dat mensen ge woon gelukkig met elkaar kunnen wor den en dat daar niets raars of onzedelijks aan is. Mijn parool is nog altijd het woord van Goethe: 'Die Liebe gehort Gott und zwei Menschen'. En verder nie mand anders." Hij ontnuchtert zijn eigen relaas onmiddellijk met de opmerking: „Voor veel mensen zijn we natuurlijk een stelletje rechtse ballen. Maar wat is rechts en wat progressief Ik vind mezelf behoorlijk progressief." Frank Sanders' somberheid lijkt vooral gelegen in het feit, dat mensen die zich progressief noemen vaak heel intole rant tegenover andersdenkenden zijn. „Wat onderling begrip betreft", zegt hij als Jos naar zijn afspraak met het meisje is, „vind ik Nederland helemaal niet pro gressief, maar zelfs heel erg intolerant. Als ik 's avonds die rol (van een homo seksuele travestiet, red.) doe dan denk ik eigenlijk helemaal niet aan een homo, maar veel meer aan iemand die niet geac cepteerd wordt. Mensen laten elkaar in dit land niet vrij in hun denken. Als ik merk hoe sommige lieden op ons reage ren dan denk ik: Waar halen ze de ijdel- heid en het geborneerde opportunisme vandaan om ons de les te willen lezen Pas als Sanders mij uitlaat, komt zijn befaamde toneellach tevoor schijn. Maar dan ben ik al bijna van het hoge stoepje naar buiten gestruikeld. DE MUSICAL 'Madame Arthur' is op 22 en 23 april in Breda. Het toneelstuk, 'Een nieuwe dood', gaat in oktober in première met Eddy Brugman, Jasper de Moor, Hetty Verhoogt en Manon Alving.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 27