Proust tè opwindend in beeld gebracht ook in de BIOSCOOP SPEELFILMS OP TV 'UN AMOUR DE SWANN 'Afzien': Nederlandse variant op 'Big Chili' Jonge Amerikaan leert Arabieren even mores 'Kunstzinnige vorming onderwijs zorgwekkend' •IRON EAGLE' VAN SIDNEY FURIE RAAD VOOR DE KUNST iNDERD DE FIAT PANDA EN T RENTELOOS KREDIET VAN I RITMO EN DE FIAT REGATA )AAD DAT U GEEN KOSTEN )NDITIES GEWOON WORDEN IN DEZE VOOR DE PERIODE RWAARDEN. WIJ NEMEN BIJ T DUS 10 MAANDEN LANG Door Marjan Mes Hoewel een Franse filmmaatschappij al in 1962 de rechten had verworven van de romancyclus 'A la re- Lerche du temps perdu' van Marcel Proust, zijn alle pogingen sindsdien om het als onverfilmbaar gei lende literaire meesterwerk te verfilmen mislukt. Visconti probeerde het met Jhet deel 'Sodom en Gomorra'. Joseph Losey en Harold Pinter trachtten de complete cyclus tot filmscenario te verwerken. Lter Brooks en Jean-Claude barrière (scenarioschrijver Ln o.a. Bunuel) beperkten lach tot het deel 'Un amour de Swann'. Maar Peter Brook, die het kou regisseren, trok zich ook terug en zo duurde het nog ja ren voordat eindelijk de ge- Ischikte cineast gevonden iwerd: de Duitser Volker Schlöndorff, die vooral met l'Die Blechtrommel' bewezen Ihadeen complexe roman film isch vorm te kunnen geven. Hij heeft oprecht geprobeerd lom een eigen interpretatie te [geven van wat hem bij het le ren van Proust getroffen heeft ■en in ieder geval niet ge schroomd om een heleboel on- [serfilmbare zaken te vermij len. Marcel Proust schreef zijn uit twaalf delen bestaande herinnering aan 'de verloren Jtijd' tussen 1913 en 1927. Het is (sindsdien beschouwd als een |van de allergrootste literaire oeuvres van de 20e eeuw. Voor ■de eerste maal in de geschie denis van de roman was er i afgerond verhaal en dui- |kcn er tal van personages op, die in latere delen weer heel [anders zijn geworden dan ze ■erst leken. Essentieel in de [cyclus is de emotionele bele ving van de onherroepelijk [voortschrijdende tijd, die alles [vernietigt. En die alleen over wonnen kan worden door de [herinnering. Die herinnering 'kan met alle zintuigen, ook [door de geur en de smaak, worden opgeroepen, maar [nooit zal het moment uit het [verleden precies weer zo be- lleefd worden als toen. De her- jvonden tijd, die alleen in de [verbeelding bestaat, was voor Troust een diepe beleving van een onuitsprekelijk geluk. Toen de schrijver die crea- jtieve mogelijkheid had ont dekt, begon hij zijn herinne ringen te beschrijven vanaf tijn vroegste jeugd (hij was [geboren in 1881), zonder dat hij [overigens een autobiografie [schreef en eigenlijk ook geen romans in de traditionele zin. Eigenlijk kan alleen 'Un amour de Swann', dat in 1982/1983 op basis van het sce nario van Jean-Claude Car rière door Volker Schlöndorff werd verfilmd, als een afge ronde roman beschouwd wor den. Het is het tweede deel van het eerste boek. Het eerste deel heet 'Combray' en gaat over de herinneringen van het kind Marcel aan zijn jeugd in een klein dorp bij Parijs, waar ook de joodse Charles Swann woont. 'Un amour de Swann' gaat helemaal over wat de verteller Marcel (die alleen in dit deel niet of nauwelijks op treedt) in zijn jeugd over Swann gehoord heeft. Het filmscenario is toegespitst op de liefde van Swann voor de courtisane Odette de Crécy en zijn enorme jaloezie op haar andere, al dan niet vermeende contacten, o.a. met vrouwen. Op de achtergrond zien we iets van de döor Proust tot in de details beschreven aristocrati sche en burgerlijke kringen met hun onuitstaanbare ge drag. Wat bij Proust vaak een buitengewoon fijnzinnige mo nologue intérieur is, wordt in de film al te uitgesproken in beeld gebracht. Zoals de lief desscènes tussen Charles en Odette en Charles' bezoek aan een bordeel; allemaal heel sensueel en spannend, maar niet bepaald een eerbewijs aan Proust. Daar staan schitterend aan geklede decors tegenover; de propvolle interieurs van het Belle Epoque, die tot in de de tails zijn herschapen. En prachtig spel van Jeremy Irons als Swann. Hij zet hem neer met heel precieze gebaren en een mimiek, waarin zich enigszins de herinneringsme chanismen, zoals door Proust beschreven, laten herkennen. Je ziet zijn geheugen werken en hij verwijst op die manier ook naar Marcel Proust zelf. Ornella Muti is een uitste kende Odette, hoe men zich haar ook mocht hebben voor gesteld; plagerig, uiterst sen sueel en ook een beetje dom mig. Heel opmerkelijk is de verschijning van Alain Delon als de homoseksuele baron de Charlus; een zeer expressieve Jeremy Irons en Ornella Muti in 'Un amour de Swann' naar de roman van Proust. rol, heel anders dan we van hem gewend zijn. Tegen deze baron maakt Swann, anders dan in het boek (aan het slot en tegen zichzelf) de opmer king, dat hij zijn tijd verspild heeft aan een vrouw, 'die mij niet aantrok, die mijn soort niet was'. In de roman voelt Swann vooral liefde voor Odette als zij er niet is. Hij heeft die liefde alleen in zijn geest gecreëerd, vanwege het genot van het verliefd zijn. Vandaar dat teveel te expliciet overkomt, terwijl andere za ken, zoals de verschillende mi lieus, er bekaaid af komen. Aan het slot laat Schlöndorff (de film is overigens in het Frans) de oudere en zieke Swann uit de latere delen te rugkijken op die verspilde liefde. Associaties, die door middel van bepaalde voorwer pen, geuren en smaken kun nen worden opgewekt, zijn moeilijk op film te visualise ren. De cineast heeft dit toch een paar keer met succes ge daan. Bijvoorbeeld met het corsage in het decolleté van Odette, dat in close-up wordt getoond; dè verlokkende aan leiding voor Swann om op - FOTO CONCORDE FILM Odette verliefd te worden en hèt detail dat in zijn geheugen gegrift blijft en daardoor zijn herinnering op gang brengt. Schlöndorff laat Swann ero tisch meteen een stuk verder gaan dan dat corsage en ik kan niet zeggen, dat dat ver velend is om naar te kijken. 'Un amour de Swann' van Volker Schlöndorff. Cinésol 2 in Breda. Door Marjan Mes TELEURGESTELDE dertigers; intellectuelen, wier wor tels in de jaren zestig lagen met politieke idealen over ge lijkheid en gelijke kansen voor iedereen. Daarover ging menige Amerikaanse film, 'Return of the Secaucus Seven' en The Big Chili' waren er voortreffelijke voorbeelden van. Gerard Verhage, voorheen medewerker van het Am sterdams Stadsjournaal, heeft met zijn lange speelfilmde buut, 'Afzien', een fraaie Nederlandse variant op dit genre gemaakt. Een enigszins decadente, prachtig geacteerde film, waarop de aanwezigheid van een aantal belangrijke toneelacteurs een zwaar stempel drukt. Dat is dan ook meteen het grote ver schil met de Amerikaanse voorbeelden. Gerard Ver hage heeft ideologisch een even grote zwenking ge maakt als de personages uit deze persoonlijke film. Hij maakte als lid van het Am sterdamse Stadsjournaal- collectief films over arbei- dersproblematiek met een avantgardistische vorm en met een communistische maatschappijopvatting. Op een gegeven moment kwam hij tot de conclusie, dat het Pedagogische gebruik van film zinloos was. Toen hij gefascineerd raakte door twee koppelba ten waarover hij een docu mentaire maakte, 'Sst, vader slaapt', raakte hij gebrouil- 'eerd met het collectief. Dat vond dat je zulke slechte mensen niet teveel ruimte mocht geven en duidelijk moest laten zien dat ze af keurenswaardig waren, verhage begreep dat hij niet 'anger op een dergelijke, voorgekookte manier wilde filmen. Vervolgens maakte de documentaire, 'De ^r6', waarin gedesillusio- oeerde leden van de CPN aan het woord kwamen. Een film over gevoelens, die vol gens de cineast zelf veel te maken heeft met 'Afzien'. Verhage was voorheen ook redacteur van het linkse, filmanalytische blad Skrien en mede-oprichter van het Vrije Circuit, de vereniging van filmhuizen. 'Afzien' gaat over zes vrienden en vriendinnen die gedwongen een middag en avond samen doorbrengen, omdat er een (onopgehelder de) ramp heeft plaatsgevon den. Misschien wel het begin van de Derde Wereldoorlog. De titel heeft overigens be trekking op de bekende term uit de wielersport. De intel lectuele dertigers uit het chique milieu in 'Afzien' hebben de neiging om de ra cefiets te pakken om span ningen weg te werken. Het zijn ex-revolutionairen uit 1968, die na alle pseudo-so- ciale betrokkenheid nauwe lijks nog gevoel over hebben en hun hartstochten en wer kelijke overtuigingen achter cynisme verbergen. De villa waar de zes el kaar ontmoeten, is van de zojuist gescheiden ouders van een van hen, Alex (een prachtige Pierre Bokma). De moeder (Annet Nieuwen- huyzen) is ook aanwezig. Zij heeft haar zoon met een moederbinding en seksuele problemen opgescheept; een rijkeluisdame, die uit verve- Ger Thijs (aangekleed) en Gerardjan Rijnders in 'Afzien', het veelbelovende speelfilmdebuut van Ge rard Verhage. - foto fugitive film ling de strijd tegen de kern bewapening als hobby heeft. Verder is er een architecte nechtpaar, waarvan de man niet tegen het succes van zijn vrouw kan, terwijl zijn vriendin hem probeert over te halen mee naar Amerika te gaan. Ze worden schitte rend gespeeld door Ger Thijs, Mies de Heer en Jen- tien de Boer. Dan is er nog een weinig opvallende vrouw (Cathe rine ten Bruggencate), die eigenlijk buiten het milieu valt en die verliefd is op Os car (Gerardjan Rijnders), een scherpzinnige en cyni sche homoseksueel. Naar de achtergronden van deze twee blijft het raden. In te genstelling tot de anderen arriveren zij per fiets bij de villa en vervullen een be schouwende rol. De onmacht, en lusteloosheid van deze elite wordt redelijk overtui gend voelbaar gemaakt, hoewel sommige mono- en dialogen te opgelegd zijn om te kunnen overtuigen. 'Afzien' van Gerard Ver hage draait tot en met woensdag 23 april in Film huis Concordia, Van Cooth- plein in Breda. Om 20.15 en 22.00 uur. Van onze filmredactie 'IRON Eagle' van de geroutineerde actiefilmer Sidney J. Furie lijkt opnieuw een verfilmd jongensboek. Alleen lang zo char mant niet als de 'jongensboekenavonturen' van Steven Spiel berg en navolgers. De Amerikaanse tiener Jason Gedrick is een verjongde utgave van Rambo en Rocky. Zijn patriottisme is even simpel en hij zal die stomme vijanden - in dit geval Arabie ren - wel eens even op z'n eentje mores leren. Zijn vader is namelijk een kei van een straaljagerpiloot, die helaas bij een actie boven een land in het Midden-Oosten wordt neergehaald en ter dood ver oordeeld. Voor het zover komt, weet de jongen zijn bij zijn va der in de cockpit opgedane vliegervaring in praktijk te brengen. In kort tijdsbestek ontpopt hij zich tot de 'ideale Ameri kaan'. Hij kaapt een straalja ger en krijgt hulp van een zwarte reserve-luchtmachtko lonel (Louis Gosset jr.), lid van dezelfde Eagle-club als zijn vader. Eindelijk gerechtig heid; die stomme Arabieren worden met hun Russische ge vechtsvliegtuigen één voor één opgeblazen. De jongen rea geert net als Rambo, die de ne derlaag van Vietnam op z'n eentje wilde wreken. Hij is te leurgesteld dat actie van de regering achterwege blijft, te meer 'nu die Pinda-president (Carter) eindelijk weg is'. „Mijn vader is gevangen geno men en niemand doet er wat aan, net als toen met Carter en de gevangenen in de Ameri kaanse ambassade", laat hij weten. Het lijkt wel een propagan dafilm, maar wel van een eng soort. De luchtgevechten zijn overigens spannend in beeld gebracht, terwijl daarbij onaf gebroken popmuziek davert. Wat dat betreft is er geen ver schil met andere 'jeugdfilms'. 'Iron Eagle' van Sidney J. Furie draait in Casino 3 in Breda. I B JJ DE MET zeven Oscars be kroonde film 'Out of Africa' van Sydney Pollack draait deze week voor het eerst in Ci- nem'actueel 1 en 3 in Bergen op Zoom en in de De Koning van Engeland in Hulst. De film toont het leven van de Deense schrijfster Karen Bli- xen in Kenia aan het begin van deze eeuw. Het Afri kaanse landschap speelt de absolute hoofdrol en daar naast zijn de zien: Meryl Streep, Robert Redford en Klaus-Maria Brandauer. Vol gende week komen wij uitge breid terug op deze film. 'Witness', de met twee Os cars bekroonde thriller van Peter Weir, komt terug naar Mignon in Breda. Een span nende film over een politie man (Harrison Ford) die door dringt in een strenge, gods dienstige sekte om een moord te onderzoeken. Twee culturen botsen op elkaar, waarbij er tussen hem en een knappe we duwe uit de sekte toch weder zijds respect ontstaat. Haar zoontje is getuige geweest van de moord. 'Mama is boos', de ironische familieklucht van Ruud van Hemert, blijft in Grand Thea ter in Breda, City 1 in Roosen daal, Cinem'actueel 2 in Ber gen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Ook 'De Troetelbeertjes', de tekenfilm met de schattige mensenreddertjes, is nog ge prolongeerd in Grand in Bre da. 'Abel' draait nog in Cinésol 3 in Breda; een bijzondere en geestige film over een volwas sen kind (Alex van Warmer dam). Prachtig om te zien, T2 PAGINA GIDS 2 maar achteraf toch niet zo in teressant van inhoud. Cinésol 1 prolongeert de klucht, 'Spies like us', van John Landis met de komieken Dan Aykroyd en Chevy Chase als Amerikaanse spionnen die de Russen in verwarring moe ten brengen. 'Rocky 4' gaat verder in Ca sino 1 in Breda, City 2 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en Luxor in Terneu- zen. Bokser Sylvester Stallone overwint een Russische ge vechtsautomaat (Dolph Lundgren). Keiharde actie, sentiment en een simpele poli tieke boodschap. Casino 2 in Breda gaat nog altijd door met 'De Aanslag', de mooie verfilming van Fons Rademakers van de roman van Harry Mulisch. 'Dust' van Marion Hansel over de gewelddadige gebeur tenissen op een boerderij in Zuid-Afrika draait bij het Westbrabants Filmcircuit. Op woensdag 16 april in De Botte Hommel in Bergen op Zoom, 17 april in Filmhuis Roosen daal, 18 april Filmhuis Ooster hout, 20 april Filmliga 't Schouw in Dongen en 22 april Filmclub De Borg in Breda. Jane Birkin speelt, overigens niet sterk genoeg, een oude vrijster, die vergeefs om aan dacht van haar vader vraagt. Werkelijkheid en zinsbegoo cheling zijn door de ongestruc tureerde vormgeving soms nauwelijks van elkaar te on derscheiden. Op donderdg 17 april ver toont Theater Achterom in Breda 'Die Buchse der Pando ra' uit 1925 van G.W. Pabst, gebaseerd op het toneelstuk 'Lulu' van Frank Wedekind. Over de fatale vrouw Lulu, een prachtige Louise Brooks, die iedereen naar de onder gang sleept. Sensationeel was voor die tijd de scène van Lulu met haar lesbische aanbidster gravin Geschwitz. Brooks was de mooiste actrice van de stomme film en nog altijd mo dern om te zien. ZATERDAG An unmarried woman (USA 1978, Ned. 2, 20.22 uur). Vrouw na zestien jaar huwelijk alleen. Jill Clayburgh in gevoelige film van Paul Mazursky. Profession: Reporter (Italië 1974, Ned. 2, 23.10 uur). Journalist ruilt uit onvrede van identiteit met een dode. Boeiende film van Michelangelo Antonioni met Jack Nicholson en Maria Schnei der. Heaven can wait (USA 1943, Did. 1, 10.30 uur). Ernst Lubitsch- komedie over rokkenjager Don Ameche, die bij de poort van de hel aanklopt, maar niet wordt toegelaten. Wilde Wasser (W.-Duitsland 1962, Did. 1,20.15 uur). Heimatfilm met een weggelopen zoon, die tot inkeer komt. Cape Fear (USA 1962, Did. 1, 23.45 uur). Thriller van J. Lee Thompson, waarin een ex-gevangene zich wreekt. Met Gregory Peck en Robert Mitchum. Drums slong the Mohawk (USA 1939, Did. 2, 23.20 uur). Henry Fonda en Claudette Colbert als een jong paar in het roerige Westen. Frenchie (USA 1950, Did. 3 WDF, 22.15 uur). Western met Shelley Winters als 'revolverlady', die de moordenaar van haar vader zoekt. The thrill of it all (USA 1962, België 1, 16.00 uur). Komedie van Norman Jewison, waarin huisvrouw Doris Day de grote ster van reclamespotjes wordt. ZONDAG Adventures of Don Juan (USA 1948, Ned. 1,15.55 uur). De avon turen van de legendarische vrouwengek, met Errol Flynn. A zed and two noughts (Zoo), (Engeland 1985, Ned. 2, 22.27 uur). Zwarte komedie van Peter Greenaway. Met Andrea Ferreol, Brian en Eric Deacon. MAANDAG That's entertainment II (USA 1976, Ned. 1, 22.30 uur). Tweede deel van de compilatiefilm met hoogtepunten uit MGM-films. DINSDAG Die glückliche Jahre der Thorwalds (W.-Duitsland 1962, Did. 2, 20.15 uur). Kroniek van een Duitse familie in de jaren tien en twintig. Met Elisabeth Bergner. WOENSDAG La religieuse (Frankrijk 1966, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Verfilming van roman van Denis Diderot uit 1796. De film van Jean Rivette bracht Frankrijk in opschudding wegens vermeende anticleri- cale tendensen. Anna Karina in de hoofdrol. Body and soul (USA 1947, België 2,20.20 uur). Jonge bokser vecht zich niets en niemand ontziend naar de top. John Garfield in een film van Robert Rossen. DONDERDAG Playtime (Frankrijk 1965, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Laatste film uit de Tati-serie. Satire op de onmenselijke wereld van glas, staal en beton. Heaven's gate (USA 1980, België 2,20.20 uur). Een van de duurste flops uit de filmgeschiedenis, geregisseerd door Michael Cimino (van 'The Deer Hunter'). Over het verzet van de veeboeren tegen de groeiende immigrantenbevolking omstreeks 1890. Met Kris Kristofferson en Isabelle Huppert. DEN HAAG (ANP) - De Raad voor de Kunst, adviesorgaan voor de minister van WVC, is zeer bezorgd over de netelige positie waarin de kunstzinnige vakken in het onderwijs zich bevinden. Deze zorg geldt, te meer omdat er sprake is van een neergaande lijn, aldus de raad. Bij het voortgezet on derwijs is de situatie nog zorgwekkender dan bij het basisonderwijs. De raad zegt dit in kritische reactie op de beleidsnotitie 'Kunstzinnige vorming, ama teuristische kunstbeoefening' van minister Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur. Voor de in de beleidsnotitie gesignaleerde knel- en breek punten tussen de kunstzinnige vorming en amateuristische kunstbeoefenbing enerzijds en het onderwijs aan de andere kant worden geen oplossingen in het ministeriële stuk aange dragen. Tot dusver is het de partement van WVC niet ver der gekomen dan een plicht matige bereidheidsverklaring voor een gemeenschappelijke aanpak met het ministerie van Onderwijs. Ook een aantal andere za ken rond het kunstvakonder wijs, zoals de volwassenen educatie, is volgens de raad in de notitie van de minister on derbelicht. De raad dringt in zijn reactie aan op een spoedig overleg tussen de ministeries van WVC en van Onderwijs en Wetenschappen. Ook doet de raad de aanbeveling tot het instellen van een onderzoeks- commissie die het gehele ter rein van de na- en bijscholing bestudeert.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19