BOEKEN KUNSTREISBOEKEN VOOR DROOGSTOPPELS 'Ik heb zoveel geleerd van mensen uit 'vreemde' culturen' Aardigheid is niet altijd aardig De bijbelse vrouwen van Silva Ley Dichten tussen liefde en dood INTRIGES VAN ALBERT HAGENAARS hui NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 DUITSLAND 1 wuske en Wiske: „De bonk De hinderlaag1 DONDERDAG 10 APRIL 1986 InONPERPAG 10 APRIL 1986 Door Gerard van Herpen De Zwitsers zijn gerenom meerde kaarten- en gidsen- makers. Toeristische orga nisaties en uitgeverijen ge neren zich bij die uitgaven niet om samen te werken met benzinemaatschappijen. Ik herinner mij een histo rische kunstgids over Wal lis, die een coöproduktie was van de Zwitserse toeristi sche organisatie en de Shell. Qua informatie en uitvoe ring was dat een aantrekke lijke en bijna onmisbare gids. Plezierig vertelde in formatie, aantrekkelijk geïl lustreerd, van goed kaart materiaal voorzien en afge- stemd op de directe behoefte van de geïnteresseerde toe rist. Bij Uitgeverij Van Kam pen hebben de Kunstführer der Schweiz model gestaan voor de kunstreisboeken van Nederland, waarvan het eerste deel in 1940 verscheen. Na de oorlog verschenen af zonderlijke gidsjes in slappe bandjes, die afgestemd wa ren op een combinatie van provincies. In die gidsjes werd van a tot z informatie gegeven. Dat wil zeggen, ze begonnen droogweg bij Aarle Rixtel en eindigden bij Zundert. Ze gaven heel puntige, droge bouwkundige informatie over de aard, bouwstijl en bouwgeschie denis van de historische ob jecten en die overzichtjes werden geillustreerd met plattegrondjes van steden of historische panden. Dat was het dan. Aan de specifieke geaardheid van het land schap of van de bouwstijl en aan de geschiedenis, die bij de ontwikkeling van stad en dorp een rol gespeeld had, werd droogweg voorbijge gaan. Wie meer kennis wilde verwerven dan zuiver bouwkundige informatie, had behalve deze gidsjes nog wel een andere blauwdruk nodig. Naar mijn overtuiging verstaan de Zwitsers beter de kunst om alle elementen in één attraktieve gids te krijgen, dan het voorname gezelschap dat de Neder landse gidsjes heeft samen gesteld. Niettemin heb ik vroeger altijd met plezier de afzonderlijke kunstgidsjes benut, totdat alle deeltjes in één Kunstreisboek werden verzameld. Veel veranderde er overigens niet aan de in formatie van die uitgave. Je had nu alleen alle deeltjes in een dik, onhandig boek bij een. Wanneer ik naar Ij zen- dij ke ging om een kerk te bezichtigen, sjouwde ik het grote boek mee. Bijster han dig was dat niet. De uitgever heeft nu nieuwe bundels in het voor uitzicht gesteld. Elf afzon derlijke kunstreisboeken, met nieuwe informatie aan gevuld en in stevige band gevat. De eerste twee zijn inmiddels verschenen en zij hebben betrekking op de provincies Zuid-Holland en Zeeland. Nieuw aan die gid sen is de toevoeging van een kort historisch overzicht per provincie en een globale be schrijving van nederzet- tingsvormen en soorten mo numenten. Die inleidingen zijn van duidelijke tekenin gen en foto's voorzien. Dat fleurt het geheel ook al een beetje op, maar ik vrees toch dat het belangrijkste in dit vernieuwingsproces nog moet gebeuren. De plaatselijke beschrij ving van monumenten en andere kunstwerken kan eenvoudig niet zonder een bescheiden historische lo kale achtergrondinformatie. De nieuwe uitgave wekt de indruk alsof een oude kerk toegankelijker wordt ge maakt door haar te voorzie van een attraktief portaal De Kunstreisboeken zien et beslist aantrekkelijker mt dan vroeger, maar de infor. matie is, op een geillua. treerde inleiding na, nog net I zo droogstoppelig van aatjl als in de oude uitvoering Dus toch nog maar eens te. rug naar de Zwitserse bron I waar de uitgevers kennelijk I een breder publiek voot I ogen hebben bij de uitgave I van kunstreisboeken. Kunstreisboek voor Zeeland Prijs f 26,50 Kunstreisboek voor Zuid-Hol I land. Prijs f 59.50. Uitgeverij I Van Kampen en Zn, Weesp. 1 De PH-DDA van de Dutch Dakota Assc jaar DC-3' (Nederland 1, 22.35 uur). Albert Hagenaars. Door Henk Egbers 'Met mijn dichtbundel 'In triges' ben ik tot literaire rijpheid uitgegroeid. Met mijn volgende bundel hoop ik tot menselijke rijpheid te komen". Albert Hagenaars (1955), letterlijk en figuur lijk een zwerver door de we reld, woont in wat hij noemt 'het hart van het Neder landse taalgebied': Bergen op Zoom. „Mijn velden lig gen open van traditie,/ maar de ruimte om me heen blijft leeg;/ de juiste keuze wordt nog niet gemaaktZo be gint één van de gedichten. Jongeren uit dertig ver schillende culturen tref je aan in het centrum voor Vormingswerk Jong Vol wassenen te Bergen op Zoom, waar Albert vijf jaar Nederlandse les geeft. Dat is een beetje symbolisch voor de-manier waarop hij in de wereld staat. „Uitzicht/ op de eigen verte,/ desnoods bekleed/ met de ivoren pla ten/ uit de relatie/ taal en verwijzing/ tot het ene in zicht...". „Ik heb zoveel ge leerd van die mensen uit die 'vreemde' culturen. Ze heb ben me beschaving bijge bracht; respect voor ande ren. Maar ik wil tegelijk mijn eigen Europese cultuur niet kwijt". Hagenaars studeert, schil dert en schrijft, maar voelt dat hij moet kiezen, wil hij zich niet versnipperen. „Ik heb gekozen voor het schrij verschap, omdat ik dan min der geconfronteerd wordt met een commerciële wereld dan in de beeldende kunst. Bovendien komt via het schrijven in mij beter tot ontwikkeling datgene wat ik het belangrijkste vind: het feit dat alles een samenhang heeft. Ik ontken toeval. De kosmos, de wereld, de maat schappij.... alles heeft her kenbare structuren; berust niet op zweverige gegevens. Mijn bezoek aan Indonesië in 1983 is van grote invloed geweest op mijn denken. De buddhistische tempel Boro- budur heeft een duidelijke gelede constructie. Dat heeft zijn doorwerking in mijn volgende bundel". Albert Hagenaars deed na zijn Havo de pedagogische academie in Oudenbosch en ging daarna Nederlands studeren. Zijn liefde voor te kenen en schilderen werd inmiddels gevoed door de docenten Fons Gieles en Loek Melis. Zijn eerste ex positie had hij in Parijs, waar hij een jaar woonde. In Bergen op Zoom exploi teerde Albert vervolgens anderhalf jaar de galerie voor hedendaagse kunst 'Valkenstein'. Hij schildert nog steeds, maar exposeert niet meer. Wel deed hij per formances in tien steden, zo als San Francisco, Parijs, Singapore en Berlijn (tegen de Muur). Op dit moment studeert hij Frans. „Dat reizen en trekken over de wereld betekent voor mij een confrontatie met myn eigen ik. Reizen is schrijven en schrijven is rei zen. Ik voel me een ontdek kingsreiziger in taal: „Niets/ dan het verraad./ Toch de vergelijking./ Eb op het pa pier/ of dood tij.// Het om gekeerde/ gebeurt noig steeds;// van niets naar iets/ in plaats van andersom,/ zo als in de buitentaai// iets...". „Ik zwierf door Indonesië, de Verenigde Staten, Mexico, Israël, Egypte, Frankrijk. In Parijs onderging ik een zaamheid en vervreem ding". De bundel begint er mee: „De stad valt, veld ge worden, stil./ Slechts lege staken steken uit de sneeuw, schuin omhoog, als enig te ken van wat/ ook innerlijk niet meer te verhinderen Toch koos hij uiteindelijk weer voor Bergen op Zoom, omdat 'hier de brede basis ligt voor al die culturen'. Daar gaf hij bij uitgeverij WEL, zijn eerste bundels uit: Stadskoorts (1979) en Sper tijd (1982). Intriges ontstond, vijlend en schaf end, in de periode 1980/85. Het boek is ingedeeld in vier fases; de len van een vervreemdings proces, waarin het ik lang zamerhand moet plaats ma ken voor een wij. In deel 1 wordt vooral de confrontatie met de grote stad (i.e. Parijs) aangegaan; deel 2 met de titel 'Souvenirs' gaat over de macht van het verleden..." het ongeziene richt zich langzaam op,/ schemert in een documentair licht/ al tot in de eerste van zijn leu gens..." Deel 3 heeft als titel 'Pas sages' en bedrijft poëzie met de leefwereld. „Met nog maals leger geworden/ pa pier voor ogen, tracht hij/ - FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN zich te verliezen in ae taal....". In deel 4 vindt er een bezinning op de taal zelf plaats met als achtergrond: Stoppen of opnieuw begin nen! Hagenaars vindt dat hij invloed onderging van het tijdschrift Raster en de daarmee verbonden schrij vers. Toch probeert hij zich zoveel mogelijk te onttrek ken aan regels en eisen van het metrum, zoals die van buitenaf opgelegd worden. Hij onderkent dat zijn francofiele aard gevoed werd door schrijvers als Baudelaire en Verlaine. Hij probeert verleden, heden en toekomst tot een themati sche eenheid te smeden. Nee, pessimistisch vindt hij zich zelf zeker niet. Als hij in het gedicht 'Straatsburg' zegt: 'In de sluizen kolkt het bloed', dan doelt hij op bloed als teken van leven. En 'de ijzig koude mist' in 'S. Fran cisco' ervaart hij als reini gend. De lokkende leugens in het gedicht 'Istanbul' staan voor de decadente be schaving van deze stad. Het was de dichter Peter Nijmeijer die Albert Hage naars 'ontdekte'. En uitgeve rij Knipscheer werd zijn fa voriete uitgever, omdat ze 'daar geen boeken, maar schrijvers uitgeven'. Hij is nu bezig aan een roman. De laatste regels van Intriges luiden: „De woorden leegte,/ aan de randen/ nog ge kruld,/ maar niet lang/ meer...". Albert Hagenaars: Intriges - ge dichten. Uitg. In de Knipscheer - f25. Vijftig jaar DC-3 Door Henk Egbers In de serie chique uitgaven (rood linnen met goudopdruk) van uitgeverij Heeffer is het boek van de niet al te bekende Sjoerd de Vries de moeite waard. Het is een verhaal over een man, die in het le ven de rol van slachtoffer prefereert bo ven opkomen voor eigenbelang; die zich voortdurend aanpast in plaats van verzet te plegen tegen onrecht. Grondoorzaak is de gefrustreerde relatie die deze Herman Wegman had met zijn moeder. Geen al te origineel thema, maar De Vries maakt er een met verve geschreven en goed lees baar verhaal van. Van De Vries verschenen eerder de ro mans: Samen slapen (1969), Armoe houdt netjes (1969), Kjoe-Kjoe, of de lijdensweg van een aanrander (1971) en Beer, het varkensromannetje (1971). De inhoud en het gehalte ervan zijn ons onbekend. In 'Een aardig mens' raakt Sjoerd nogal wat psychologische processen aan en coquet - teert met literaire gegevens, maar erg diep gaat dat niet. Wat er staat is goed en zonder opsmuk verteld. Als moeder dood is, levert hij haar - uit een soort wraak - terstond over aan de medische wetenschap, die dan in haar mag snijden. De breuk ontstond toen hij als kind zijn moeder-weduwe vrijend aantrof. De moeder besluit dan zichzelf voor hem 'op te offeren'. Dat heeft ge werkt als een harnas. Daarbij torst hij het merkteken 'arbeiderskind' mee. Conflicten ontstaan als hij op de mavo door een 'vriend' erin geluisd wordt en met zijn in- en aanpassing het onderspit delft. In ieder geval heeft hij tijdens dit incident zijn liefde voor Proust (A la re cherche du temps perdu) en aanverwante literatuur overgehouden. Ook na haar dood blijft moeder zoonlief 'opeten'. Zijn relatie met vrouwen lijkt daarom bij voorbaat al op mislukkingen uit te lopen. Als dan toch 'de grote liefde' in zijn leven verschijnt, laat hij zich bedonderen door een 'erudiete Belg' met de trek.; van Charlie Morel uit de Recherche i- Proust. Dit heeft verstrekkende gevolgen v| zijn persoonlijke en maatschappelijke! ven. Wat hem rest is een dubbelfcl 's Avonds verkeerde hij met gepen! teerde, sluwe en soms ronduit crimiy figuren uit de wereld van Proust.] dubbelleven concludeerde hij, waarvan het ene al even passief v het andere. Hij had zich daarmee v zoend en verwachtte niet dat daar» nog verandering in zou komen Sjoerd de Vries heeft in 'Een aarij mens' heel voelbaar gemaakt hoe dek tistisch een mens kan worden, als jen trauma's hem de baas blijven. Een g verhaal over lafheid met de naam digheid' Sjoerd de Vries: "Een aardig mens'. Uitg. Ier, prijs 39,75. Door Henk Egbers 'Draagt niet elke vrouw in zich/ het oerbeeld van de ge wijde leraar/ de meester over het meeslepende gemoed/ de verstandige, de wetende, de wijze.../ Maar wie vindt hem in de werkelijkheid Citaat uit het gedicht 'Maria van Magdala' van de hand van de Bredase Silva Ley. Haar nieuwe bundel 'Vazen vol bal sem' bevat poëtische teksten over vrouwen rond Jezus van Nazareth. Geen felle feminis tisch- theologische getuigenis sen, maar gedachten vol be wondering voor een man, die getuigde van god en liefde. Maria ter Steeg van het KRO-pastoraat schrijft in het voorwoord, dat de vinding rijkheid en de eenvoud van de schrijfster overtuigend zijn. Silva Ley houdt met deze bun del een pleidooi voor de wat vergeten vrouwen uit het nieuwe testament. Dus niet voor 'de' Maria, die devotio neel aardig in de belangstel ling heeft gestaan, maar wel voor de schoonmoeder van Pe trus, het dochtertje van Jaïrus, de samaritaanse vrouw, de vrouw van Pilatus of de bruid van Kana. Hoewel Jezus, vol gens aanduidingen in de evan gelieteksten, door talrijke vrouwen omgeven was, kwa men zij niet écht aan bod. De mannenmaatschappij vierde toen ook al hoogtij en voor de rest zijn de vrouwen weg-ge- Vorig jaar vierde de Dutch Dakota Association het vijf tigjarig bestaan van het Amerikaanse verkeersvlieg tuig, dat onder de type-aan duiding DC-3 de fabriek uit kwam, maar dat de Engel sen spoedig de Dakota gin gen noemen. Een film over de jubileumactiviteiten van de DDA-vereniging geeft een beeld van de gepassio neerde liefde van een groep mensen voor dit toestel, dat I het populairste vliegtuig uit de luchtvaartgeschiedenis is gebleken. De in 1982 opge richte DDA telt ongeveer 1500 Dakota-enthousiasten, die met steun van een spon sor erin slaagden van de Finse luchtmacht een Da kota uit 1943 te kopen. De film brengt eveneens ver slag uit, hoe dit toestel in april 1984 te Finland kon worden opgehaald en werd opgelapt. frisdrank var worden. Rond; mensen in lil pen dagelijks Cola-fles. De I ste Flasche I derts' analyse] op welke ma drank zo pop i den. Historic I consumptie e gen zich tot ee| film over hoe I belangrijk g. tot een stuk <1 tuur kon uitgrö 20.25 Sleight of hand Silva Ley. historiceerd uit de bijbel door een mannen-exegese. De femi nistische exegese zet daarom nogal wat 'vrouwenteksten' uit de bijbel op de helling om ze af te stoffen. Wat Silva Ley doet is nog niet veel meer dan aandacht vragen voor dit gegeven. Heel lief, poëtisch en een taal die aan kracht gewonnen heeft. Jammer genoeg stoot zij niet door tot de wezenlijke kernen van de problemen der bijbelse vrouwen. Zij blijven veelal steken in wat clichématige be wonderende uitroepen voor - FOTOARCHIEF® een man, die met het Heil bonden is voor velen. Ley treft daarbij wel heell culturele sferen uit het belse land, weet te spelen i bijbelse gegevens en weet| problemen van vrouwen i voelen. Maar dan 'Ik, vrouw, mijn liefde mochl| zien Donker is mijn maar ik zal je verder dragen'. Ik ben dat dit voor veel vrouwen in deze maatschappij knok voor een eigen identiteit i voldoende is. Silva Ley: 'Vazen vol bats Uitg. Luyten, prijs 17,50. Als intermezzo in de Olym pische Sportkwis zendt de NCRV een special uit over de groep Flairck, die een aparte plaats inneemt in het Nederlandse muziekgebeu- ren. De groep, die sinds 1976 bestaat, heeft heeft een heel eigen stijl van musiceren en valt moeilijk in een genre onder te brengen. Door de jaren heen heeft Flairck nogal wat wijzigingen on dergaan, maar desondanks bleef het succes vrij con stant. In zijn tienjarig be staan zijn er zeven elpees van Flairck op de markt verschenen, waaronder 'Sleight of hand'. In deze special wordt een aantal songs van deze plaat ten ge- hore worden gebracht. Spe- i ciale gaste is de Engelse zan- geres Maggie Reilly, bekend f vanhaar platen met Mike I Oldfieid. Daarnaast is goo- chelkampioen Richard Ros te zien, die met trucs de I nummers verbindt. Van de Tu Özgentürk vanavond i Wachter Mur seerd op schrijver Orh ex-politieman dol op unifd kijkt devoot een die boven| een katoensp hij een pa: opzichter, zucht iedereen gime. Murtaz] belangrijker dering van zijl De arbeiders! langer dan naar het toilet! het werk insll zijn baan. OcV beert hij zijn op te leggen, 11]; niet in de gatt ven rondom l| afsterft. Door Henk Egbers KEES WINKLER: LIEFDE IS HET ENIGE (Uitg. Novella - ƒ14,90): Een bloemlezing op een overbekend thema. Honderd gedichten over het al of niet in vervulling gaan van 'liefde', sedert 1945 bijeengeschreven door gerenommeerden. Dus liefde waaraan je je tenminste lite rair geen bult kunt vallen. Auteurs zijn o.a. Bertus Aafjes, Gerrit Achterberg, Frans Babylon, Anna Blaman, Remco Campert, Jan Elburg, Jacques Hamelink, Dick Hillenius, Hans Lodeizen, Neeltje Maria Min, K. Schippers, M. Vasalis, Leo Vroman en Hans Warren. „Gij hadt zo mooie borsten aan uw borst Een weelde door de liefde daar geschapen Opdat die zou gekust worden door knapen Die zo als ik altijd vergaan van dorst.(Aaf jes) „Zoals ze vanavond in haar scha pewol en vachtjes te lezen zit onder de lamp zo is ze lief(samensteller van de bundel: Winkler), luiden de eerste en laatste regels iri deze bundel, die bewijst dat papier geduldiger is dan de 'liefde' zelf. LENZE BROUWERS: RONDELEN (Uitg. Querido - 15,-): De zangerige ron deel - een versvorm die in de 16e eeuw in Frankrijk ontstond (rondeau) - wordt niet zoveel beoefend. Deze vorm, met twee rijmklanken, leent zich voor minne poëzie. Brouwers spreekt in deze mooie verzen zijn liefde uit voor de bezwan gerde aarde vanuit lyrisch geëngageerde thema's, geladen met een religieus-aards besef. „Een stem nog sterker dan de storm die raast: kom snel - gebons - help mee, de dijk bezwijkt, verzamel punt de kerk, met schop en laars; de hele nacht zat ik op wacht, verbaasd dat je niet sterft bij zoveel angst, verdwaasd omdat de zondvloed zeker verder reikt dan zeeland - hoor hoe vader wakker blijkt: een stem nog sterker dan de storm die raast" MARCEL KOOPMAN: OP HET NACHTSLOT (Uitg. De Harmonie - ƒ14,90): Zijn beide eerste bundels Bin nenzee buitengaats (1981) en Drijfveren (1983) zijn goed ontvangen. In deze derde bundel valt op een gespierd taalgebruik met symbolische ladingen. Of het nu gaat over een huishouden, een vertrek zonder muren of een nachtbruid, Koopman duidt met zijn taal naar onderhuidse lagen, die in het 'normale' leven nauwelijks of geen kans krijgen aan de orde te komen. Hij gaat wat barokkerig om met zijn woor denspel. „O oud te zijn zilveren haren spaarzaam als een sikkel en het zwij gend bloed Wat ontroert dieper dan de genadesnede? MARCEL MESSING: WEEFGETOUW TIJD (Uitg. De Beuk - 17,50): „Weefge touw tijd weeft steeds weer nieuwe klederen nieuwe woorden nieuwe taal //de wever het touw de tijd zij zijn het zelf //in kleurtapijt van leven knooppunten van eeuwigheid"Het thema van deze bundel zit in dit gedicht. Messing heeft al verschillende dichtbun dels op zijn naam staan. Zijn antropolo gische, cultuurpsychologische en gods- dienstwetenschappelijke achtergrond spelen een rol in zijn verzen, geschreven met een bedrieglijke eenvoud. Treffende gedachten. JEAN VAN DER AA: EROP OF ER ONDER (uitg. Novella - 12,50): Vrijmoe dige verzen. De vrijmoedigheid van deze rijmelaar was eerder te lezen in de bun deltjes Onthoofde Ouwehoer en Graf schrift op Glazenwasser. Het heeft met dichten niet zo veel van doen, maar het gaat om geintjes als: „Vroeger noemde men het hokken Dat is nu uit de gratie. Je moet evengoed nog dokken. En 't heet nu een relatie". Soms leuk gevonden en dan weer zeer flauwe mannengein. SIMONNE GOBIN: ALS RIJDEN ZONDER HANDEN (Uitg. De Beuk - 10,-): Tere gedachten vol nostalgie, leed en hoop. Zoals je je kunt voorstellen dat dichters bezig zijn op een zolderkamer; alleen doende met verteringsprocessen. Simonne Gobin is in staat om al die ge voelens goed te verwoorden in eenvou dige formuleringen. „Met ogen van in keer kijk ik ep zie mijn eigen wee moed in kleuren" TOON TELLEGEN: IK EN IK (Uitg. Querido - 19,-): De vijfde bundel van Tellegen, die eerder bewees het metier in zijn vingers te hebben. Ik en Ik schrijft' een psychologisch proces. 1 gedichten is sprake van 'wij', waart als lezer het gevoel krijgt dat dit wij gebouwd is uit ik en ik. Maar er i: langen om de eigen cocon te doorbi naar de ander toe. Deze cyclus van ii| kaar hakende gedichten is gecen! rond een tocht met een koets door donkere nacht; een sterk symbolisch laden thema. Daarbij gebeuren er dingen waarmee mensen zich bezig den - van oorlog tot vrijen-. Door de sche atmosfeer die Tellegen op deze nier weet op te roepen, accentueer! het vervreemdende van de werkelijk „Wij lazen in een donker boek. Wij dat wij vergaten dat wij elkaar ki en dat een van ons net meer bes' wij reden langs een weg door het h< koren DICK ROGGEN: WAT MAAKTI UIT? (Uitg. Kofschip Kring - 10,-ij ben een aarzeling tussen Oost en Ik heb twee vaderlanden (één| moederskant). //Ik heb soms eenverj gen naar waar ik niet ben -//—/> voor de restis er niets aan de OT In deze tekst staat op een represents^ manier (eenvoudig, sympathiek herkenbaar) wat de ondertoon vanl oud-Indië-ganger is bij zijn gedict I Dat afgesneden zijn van de tropen» r geliefde wordt opgevangen met troost de religie. Heel menselijk. ANNEKE BERGENSLINGEKPA>| (Uitg. De Witte Abeel, Hertenspro»:j Eindhoven - 12,50): Anna Mons-dc uit Oost-Brabant verenigt in deze b" woord- en beeldkunst. Ze verbak' vanuit een kosmische opstelling has'l voelens op een nogal aangezette i (vaak met overdadig gebruik van tooide deelwoorden). In haar penteWj gen laat ze op een 'kosmische' manjq guren ontstaanlaten we ons Aarden wenden laten we in de A schrijven hoe we doende zijn aW| Los van een soort preektoon kan si lichtvoetig leuk zijn zoals in 'Fuik een zuurpruim). Grösste Flasche des Jahrhunderts In het jaar 1886 brouwde de apotheker Pemberton in At lanta, Georgia voor de eerste maal een bruin drankje, dat later de meeste verkochte Jacques Tat Hulot leeft in twee wereldei een gezellig o rijs, dat waars heeft bestaan regelmatig O] zijn zwager, een plasticfabi futuristisch hi tronische snu: die wereld bi sieur Hulot vreemde, al: dwaalde gast. sche onzin en sprekende riti hij op zijn ei; wijze. Omdat bij zijn oom ook veel gez( probeert mot jongen uit de o omgeving van redden. Maar eerst de boel hebben gezet. m e fOCH !apen ^onderweg

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 22