6Eén miskoop en ons hele bedrijf is failliet
Doc Cheatham en Benny Watei
naar Oude Stijl Jazz in Breda
Van Hache
tot Plafond
WIM T. SCHIPPERS TERUG OP DE TV
WOENSDAG 9 APRIL 1986 T2
WOENSDAG 9 APRIL 1986
Jacques Plafond: een ietwat onhandig, opge
wonden groot kind dat het VPRO-scherm op
de woensdagmiddag onveilig maakt.
SPECIALE AANDACHT VOOR SAXOFOON
NEDERLAND 1
Plan Amsterc
Culturele
Hoof stad van
Europa 1987
NEDERLAND 2
BELGIE NED 2
fuske en Wiske
SKY CHANNEL: LIEVER SAMENWERKEN DAN CONCURREREN MET NEDERLANDSE OMROEPl
Ovtloty
<ou>
]KKE: De hinderla
Wim T. Schippers is de
meester van de puberale hu
mor. In 'Ronflonflon avec
Jacques Plafond' op de radio
en de daaruit afgeleide tv-
show 'Plafond over de vloer'
zijn grappen rond gevoelige
lichaamsdelen niet van de
lucht. Met figuren als Wilhel-
mina Kuttje jr., Jaap Knaster-
huis en Jan Vos richt hij
doorlopend chaos in de
ether aan.
Schippers' interpretatie
van humor is fel omstreden,
maar trekt vrijwel altijd hoge
kijkcijfers. Hij maakte met
het naaktoptreden van Phil
Bloom in Hoepla en de
shows rond Fred Haché, Ba
rend Servet en Sjef van
Oekel hevige emoties los.
Met de VPRO-leiding lag
hij regelmatig in de clinch,
maar telkens werd Schippers
min of meer liefdevol terug
gehaald, de laatste keer door
Burny Bos, hoofd van de
jeugdafdeling.
'Het moet eruitzien
of Je maar wat doet'
in Sesamstraat doet hij sa
men met Paul Haenen al 12
jaar lang de stemmetjes van
Bert en Ernie. Als beeldend
kunstenaar is hij vertegen
woordigd in een groot aantal
collecties, waaronder die van
het Stedelijk Museum in Am
sterdam. En ais toneelschrij
ver verdiende hij zijn sporen
met het stuk Kutzwagers.
Een interview met een ge
boren dwarsligger die zich
zelf een perfectionist noemt.
Door Mart van der Sanden
Struikelend, tafels omverlopend en brand veroorza
kend met sigarettepeukjes baant hij zich een weg
door de negen afleveringen tellende tv-serie 'Plafond
over de vloer'.
Kortom, verwarring alom.
Een kleurige stropdas is over
Plafonds linkerschouder ge
drapeerd. Wanneer de das
voor de borst dreigt te vallen,
schikt hij het kledingstuk keu
rig op de plaats waar het hele
maal niet thuishoort. Een ty
pisch geval van verzorgde
slordigheid, georganiseerde
chaos.
Wim T. Schippers: de man
achter Jacques Plafond. Af en
toe lijkt Schippers van zijn tv-
held een copie van zichzelf te
hebben gemaakt. Als Schip
pers zijn gesprekspartner
even verlaat, valt hij bij te
rugkeer in de Amsterdamse
bodega Keyzer prompt over
een zojuist binnengekomen
gast. Tegen het einde van het
interview danst na een onver
hoedse beweging van Schip
pers plotseling een asbak over
de tafel. Maar in werkelijk
heid heeft de geestelijke vader
van Jacques Plafond de el
lende die deze aanricht, prima
onder controle.
Rommeligheid
Schippers: „Het moet eruit
zien alsof je zo maar wat doet,
maar het is een heel werk om
het zo te krijgen. Alle romme
ligheid schrijf ik helemaal uit.
Dan werkt het ook goed. An
ders gaat het vervelen door
herhalingen en zo. Daarom
hou ik ook van exacte acteurs,
die mijn tekst letterlijk uit
spreken. Ik zit ontzettend te
dubben of ik hier 'eh' zal zet
ten en daar een komma. Dan
wil ik ook dat het precies zo
klinkt. Ik schrijf de tekst ten
slotte niet voor niets."
Schippers heeft volledig de
vrije hand bij het 'vullen' van
de hem toegemeten zendtijd.
Een verworvenheid van de
VPRO, die vrijwel nergens
anders ter wereld bestaat.
Schippers was een van de
mensen die ervoor hebben ge
zorgd dat een dergelijke 'vrij
plaats' op tv kon ontstaan. Dat
begon in de jaren zestig toen
hij met enkele vrienden van de
Kunstnijverheidschool in Am
sterdam (nu de Rietveldacade
mie) naar de VPRO, toen nog
een ingeslapen protestants-
christelijk omroepje, stapte
met het idee een magazine
voor jongeren te maken. Dat
werd Hoepla dat al na drie af
leveringen zoveel bonje ople
verde (Phil Bloom trad er
naakt in op) dat het weer van
het scherm werd gehaald.
Oude krant
Later maakte Schippers fu
rore met shows rond Fred Ha
ché, Barend Servet en Sjef van
Oekel. „In die tijd wist echt
niemand wat er 's avonds op
het scherm zou komen. Je had
bij wijze van spreken net zo
goed een oude krant kunnen
filmen, en die een uur lang
uitzenden", aldus Schippers.
Toch leverde die vrijheid
van handelen in de loop van de
tijd forse conflicten op. Welis
waar zorgde Schippers voor
pieken in de kijkcijfers, zeker
voor VPRO-begrippen. Maar
dat betekende nog niet dat de
waardering altijd even hoog
was. De Lachende Scheer
kwast werd door toenmalig
tv-directeur Arie Kleijwegt
stopgezet. Schippers' reactie
achteraf: „Nog voordat hij het
programma had gezien, begon
Arie al te roepen dat ik alleen
maar voor tien jaar ellende
had gezorgd. Hij begon al te
krijsen dat het zo niet kon,
voordat hij wist waar het over
ging. Toen begon ook ineens
het gedoe dat er uitgewerkte
draaiboeken moesten zijn, ter
wijl ik van tevoren altijd mijn
gang had kunnen gaan. Ik
vond dat onredelijk tegenover
mij, omdat ik een van de men
sen ben geweest die ervoor
hebben gezorgd dat de VPRO
is kunnen worden wat zij nu
is. Dat is niet iets om over op
te scheppen, want het is me
ook maar overkomen. Maar
het is wel een feit. Maar ja, als
je je zin wilt krijgen in het le
ven, stuit je wel eens op ge
rommel en gedoe."
Kijkdichtheidsfreak
Schippers wenst zich niet te
laten betuttelen door de tv-ba-
zen noch door het tv-publiek.
„Je moet gewoon maken wat
je als leuk of waardevol voor
komt. Je moet ook niet gaan
uitrekenen hoe je programma
bij de kijkers zal overkomen.
Er leven veel misverstanden
dat ik een kijkdichtheidsfreak
zou zijn. Dat is helemaal niet
waar. Natuurlijk wil ik als tv-
maker dat mijn programma's
door zo veel mogelijk mensen
worden gezien. Dat vind ik
volkomen legitiem. Inderdaad
zegt Ivo Niehe dat ook, maar
die werkt bijna enquêtegewijs.
Ik maak mijn programma's
zonder water in de wijn te
doen. Niehe gaat na wat de
mensen leuk vinden en dat
gaat hij dan vervolgens ma
ken. Dat is het makkelijkste
wat er is. Maar dan wordt het
een invuloefening en word je
zelf een loonslaaf".
'Plafond over de vloer'
wordt uitgezonden op de
woensdagmiddag, niet direct
prime time waarop veel kij
kers worden bereikt. „Nee,
maar die zendtijd moet toch
ook worden gevuld. Daarom
hoeft het nog niet minder te
zijn. Ik zal ook best wel weer
eens wat op een andere tijd
doen, maar ik voel me niet te
kort gedaan doordat ik nu op
de woensdagmiddag zit, nee.
Bovendien is vooral de school
jeugd geporteerd voor Jacques
Plafond. Daar doe ik overi
gens niet speciaal moeite voor,
want ik voel er niets voor de
mensheid in te delen in oude
ren en jongeren. Iedereen
moet er maar uitpikken wat
hij zelf leuk vindt."
Sommigen zweren bij
Schippers' humor. Anderen
verafschuwen zijn stijl. „Dat
vind ik prima. Iedereen moet
kunnen zeggen dat hij het ver
werpelijk vindt wat ik doe en
dat anderen dat eigenlijk ook
moeten vinden." Maar toch
maakt ook Schippers zich zo
nu en dan kwaad over datgene
wat over hem wordt beweerd.
„Leo Derksen schreef eens in
De Telegraaf dat ze vroeger
wel raad wisten met mensen
als mij. Die werden gewoon
opgehangen of opgeborgen.
Toen dacht ik: 'Nu ga je wel
een beetje ver'. Het kwam erop
neer dat ik moest worden
'kaltgestellt'. Dat vind ik echt
schandelijk, maar ik heb maar
niet gereageerd, want dat is
zo'n man toch niet uit te leg
gen. Die man begrijpt niet hoe
liefdevol ik te werk ga, ook in
mijn beledigingen".
Wim Schippers als Jacques Plafond, vanmiddag om 15.30 uur op Nederland 2.
Jan Blokker wekte ook ooit
de toorn van Schippers op.
„Die beweerde eens dat hij het
idee had dat Wim T. Schippers
een programma als Waldolala
gelet op de kijkcijfers alleen
voor zichzelf maakte. Ik dacht:
'Wat is dat nu weer'. Blokker
moet uit zijn VPRO-tijd heb
ben geweten dat Waldolala
cijfermatig een succes was.
Dat had ik van tevoren uitge
rekend. Ik had er alle ingre
diënten ingestopt die succes
garanderen: sex, gore bakken
en blote dans".
Dus toch enquêtewerk?
„Eigenlijk wel ja, maar met
mijn speciale sausje. Boven
dien had ik er een reden voor,
want ik wilde kijken of mijn
theorie klopte. En die klopte.
Dat is geen water in de wijn
doen, want ik heb met de in
grediënten van Waldolala een
nieuw spel gespeeld".
Heeft Wim Schippers nog
toekomstplannen, nu alle ta
boes die hij ooit heeft aange
pakt, allang zijn doorbroken?
„Mensen zeggen wel vaker te
gen me: 'Wim, wat moet je nou
nog? Er zijn toch geen taboes
meer'. Maar het zou toch wel
heel dun zijn, als je alleen
maar programma's maakte
om taboes te doorbreken. Ik
heb niet zo de ambitie om de
mensheid even te laten zien
hoe de wereld in elkaar zit."
En dan volgt de toverspreuk
die Schippers herhaalde ma
len formuleert: „Ik doe het ge
woon omdat ik het leuk vind".
Toekomstplannen zijn er
dus nog en die behelzen (nog)
vage aspiraties om een Jac-
ques-Plafondfilm te maken.
Verder probeert Schippers de
VPRO zo ver te krijgen dat zij
een langlopende comedy-serie
gaat uitzenden. „Daarvoor
probeer ik jong schrijversta
lent om me heen te verzame
len. Die moeten eerst onder
mijn plak aan de slag gaan,
want het moet in mijn stijl ge
beuren. Over de inhoud wil ik
- FOTO ARCHIEF DE STEM
nog niets zeggen, omdat het
idee nog niet precies is uitge
werkt. Maar in ieder geval
moet het een serie naar Ame
rikaans voorbeeld worden met
afgeronde verhaaltjes waarin
steeds dezelfde karakters
voorkomen".
Is zo'n 'Amerikaanse' serie
met de in Nederland rondlo
pende kwaliteit wel te maken?
„Waarom niet? Er wordt hier
wel altijd gemopperd op ac
teurs, maar het zijn eerder de
schrijvers en de regisseurs die
ervoor zorgen dat alles zo
middelmatig en zo slecht
wordt. Neem nou Andrea
Domburg in 'De kip en het ei'.
Daarin laten ze haar maar een
beetje aanrommelen. Je hoort
gewoon dat ze een zin fout be
gint en weer opnieuw begint.
Dat zit er gewoon in. Aan zo'n
serie is niet gewerkt. De
meeste Nederlandse tv-ma-
kers begrijpen niet hoe tv
werkt. Ik heb het idee dat ik
dat wel goed begrijp".
Van een oneer verslaggevers
De saxofoon staat centraal op het 16e Oude Stijl Jazz Festival
dat van 8 tot 11 mei wordt gehouden in Breda. In het Turfschip
vindt een 'Saxoiree' plaats, waaraan wordt deelgenomen door de
Amerikaan Benny Waters en andere saxofoon-giganten uit bin
nen- en buitenland. Verder wordt er vier dagen lang weer ge
musiceerd in kroegen en straten en op de Grote Markt en de Ha
vermarkt. Streetparades, een jazzmarkt, een poëzie-middag, een
amateur-concours en een kroegentocht maken het vertrouwde
beeld compleet.
Tijdens het themaconcert
'Saxoiree' is donderdagavond
(8 mei, Hemelvaartsdag) te ho
ren wat er allemaal uit de sa
xofoon te halen is. Het Olivier
Franc Jazz Quintet uit Frank
rijk presenteert de sopraan
sax, de Fondy Riverside Bullet
Band uit België (met als gast-
solist Adolf Robertus) de alt
sax, Benny Waters (begeleid
door het Nederlandse trio van
Rob Agerbeek) de tenorsax,
Tom Baker uit Australië de
baritonsax en Ronald Jansen
Heijtmajer (met de Consonant
Four) de bassax.
Er is voor deze gelegenheid
een 'Breda Sax Gang' opge
richt, bestaande uit de Duitser
Claus Jacobi (die ook zorgt
voor de arrangementen), En
gelhard Schatz, Robert Veen,
Tom Baker, Joep Peeters en de
ritmesectie van de Jojo
Swingband. Het trio van Joop
Hendriks brengt een ode aan
grote tenoristen als Hawkins
en Lester Young. Alle deelne
mers aan de sax-show komen
aan het eind van deze (donder-
)dag avond op het podium om
voor een grote finale te zorgen.
Vrijdag 9 mei wordt in
'Congres' aan de Boschstraat
in Breda tussen 11 en 13 uur
weer de 'Duo Special' gehou
den. Musici die nog nooit eer
der samen gespeeld hebben,
worden aan elkaar gekoppeld.
Deze formule heeft de vorige
jaren al voor verrassende re
sultaten gezorgd.
In het Turfschip is vrijdag
avond 'At the Jazzband Ball'.
Er kan gedanst worden op
muziek van de boogie-woogie
pianist Little Willie Little-
field, Gilbert Leroux Wash
board Group, Aunt Hagar's
Gang, Joseph Lam Jazzband
en de Green River Jass Band.
Doc Cheatham is het mid
delpunt van de 'Doc's Special',
die zaterdagmorgen in Con
gres wordt gehouden. Chea
tham vertelt over zijn loop
baan in een 'talkshow' en
speelt uiteraard trompet, be
geleid door Marcel Hendriks
op piano. Adolphus 'Doe'
Cheatham was in 1977, 1981 en
1984 in Breda. De man die ooit
lead-trompettist was bij Cab
Calloway's Orkest, is inmid
dels 81 jaar, maar hij reist nog
regelmatig door Europa en
Afrika.
Tot de belangrijkste gasten
tijdens het Nachtconcert in de
zalen en de foyer van het
Turfschip (zaterdag van 21 tot
3 uur) behoren de New Or
leans Blues Serenaders. Op
richter van de Serenaders is
de Zweedse klarinettist
Orange Kellin, die sinds 1966
in New Orleans woont en zich
ten doel stelt met de legenda
rische musici de oude stijl jazz
te propageren. Het was ook
deze Orange Kellin die de mu
sical 'One mo' time' uit de
grond stampte, een show die in
1979 opende in New York,
daarna de aardbol rond ging
en vooral in Londen veel suc
ces had.
Verder treden tijdens het
Nachtconcert op: Irakli Swing
Orchestra, Brook Tegler's Hot
Jazz, Little Willie Littlefield,
Rod Mason's Hot Five, Para
mount Theatre Orchestra, Dry
Throat Five, London Ragtime
Orchestra, Doc Cheatham-
/Marcel Hendriks, Original
Victoria Band, Jojo Swing-
band met Slim Gaillard. Een
'superjam' besluit de avond.
Aan het begin van het
Nachtconcert speelt het
Leidsch Studenten Jazz Gezel
schap, de winnaar van het
concours van vorig jaar. Ook
dit jaar is er weer een con
cours voor oude stijl amateur
orkesten. De voorronden zijn
donderdag- en vrijdagmiddag
en de finale van het concours
is zondagmiddag in het Turf
schip.
De New Orleans Blues Sere
naders spelen zondag tijdens
de oecumenische kerkdienst in
de Grote Kerk in Breda en tij
dens het slotconcert (met
prijsuitreiking), dat zondag
middag om 16.15 in het Turf
schip begint. In schouwburg
Concordia is zondag (II mei)
van 12 tot 14 uur 'Happy Jazz
en Crazy Poetry', met Peter
van Straaten, Jacques Maas-
sen en de Scat Cats. Tenslotte
wordt in het Stedelijk en Bis
schoppelijk Museum aan de
Grote Markt in Breda de ten
toonstelling 'Saxofonia' ge
houden, waar alle facetten van
de saxofoon aan bod komen.
Er zijn zeer curieuze versies
van dit instrument te bewon
deren.
De kaartverkoop start za
terdag aanstaande. Kaarten
zijn verkrijgbaar bij de VW
Breda, Het Turfschip, bij de
kiosk van G. Couvreur,
H .Schenk en Fa. Spronk en bij
de VW-Theaterbespreekbu-
reaus in Nederland. Tijdens
het festival kan men terecht
op de Grote Markt en aan de
betreffende zalen. Kaarten
voor de 'Saxoiree' kosten
22,50, van de Duo Special 6,
van 'At the Jazzband Ball' 20
en van het Nachtconcert 30.
Voor de laatste keer 'Zeg 'ns Ag
en 20.33 uur).
De
speurder
21.25
AMSTERDAM (ANP) -
toonstellingen onder meei
beeldende kruisten, een m
festatie van cultuuruitii
van culturele rninderfcjj xoen de Amerikaanse
com
ponist Colin McPhee (1900-
1964) in de jaren dertig te
Parijs voor het eerst Bali-
nese muziek hoorde, was hij
poppenfestival en conji® verkocht. De gamalanmu-
en symposia over uiie^ ziek maakte zo'n indruk op
een internationale openlig
manifestatie, een zomt/d
tijn, een Nederlands thej
festival, een internatA
pende onderwerpen m
onder meer aangekondin
het basisprogramma vöj
manifestatie Amsterdam
turele Hoofdstad van Eij
1987.
Dit programma, dat
concrete vorm nog moet
gen, werd gisteren geprsjj
teerd door vertegenwM
gers van de organiseren!]
stellingen, Ad 's Graves
van het Holland Fesl
Steve Austen van het Ni
lands Theater Instituut
en Arthur van Schendel
het Amsterdams Uit I
(AUB). Het programma
gesteld in opdracht vanrj
ter Brinkman van WVC,i
de Europese ministers
Cultuur in 1983 besloten:
sterdam in 1987 aan te
als culturele hoofdstan
Europa na Athene en Floij
(dit jaar).
Aan het allereerste pl.j
de opstellers bij de ran]
indienden hing het
kaartje van 20 miljoen
waar de bewindsman nitl|
akkoord wilde gaan: te
Na enig touwtrekken
een nieuw bedrag op tafe
melijk 14 miljoen. Rijk
meente Amsterdam zulle
miljoen gulden op tafel li
De rest moet uit andere
nen komen.
Belastingadviseur Hollek
houdt zich al geruime tijd
met duistere nevenactivitei
ten bezig. Wanneer hij op
een zeker ogenblik tot de
conclusie komt, dat de ille
gale geldhandel hem te ge
vaarlijk wordt, biedt hij de
officier van justitie zijn ge
hele boekhouding aan. De
administratie staat echter
op een computer-disc, die
toevallig in handen valt van
zijn zoon Bert, een compu
terfreak. Faber ontdekt, dat
de gangsters de jongen in de
gaten houden. Hij neemt
Bert onder zijn hoede, om
dat Hollek reeds het slacht
offer van ernstige mishan
deling is geworden.
Mich
rolleil
van
de kJ
over 1
dedia
zou tó
niet 1
houd
ze he
spool
de p
hand
Mich
ondej
rugk.
hij, dl
ting J
Colin
McPhee
McPhee, dat hij naar Bali
trok, evenals trouwens nog
meer westerlingen in die
tijd. Ook de Duitse schilder
Walter Spies en de Ameri
kaanse antropologe Magaret
Mead raakten in de ban van
het mooie eiland.
Een filmportret van Michael
Blackwood schetst Colin
McPhee's leven, zijn werken
en zijn passie voor de Bali
nese muziekcultuur, die hij
vastlegde in een boek van
600 pagina's. Zijn 'Music in
Bali' verscheen twee jaar na
zijn dood in 1966 en is tegen
woordig een belangrijk leer
boek op de Balinese muziek
school.
In h|
van
wist]
ondt
Gusj
zich
zijn
snel
een
een
rep:
hee
niet
te bi
mi
Kla
mis
die
ei
geel
ham
uni
mad
vooi
20.20
Pickpocket
Robert Bressons d oc innen-
tair-achtige film is het ver
haal van een jonge intellec
tueel, die denkt met zijn su
perieure verstand boven de
wet te staan. Om zijn stel
ling te bewijzen bekwaamt
In
spe
eenl
gesJ
zan
kro
mei
o vel
sch
harl
frhl
miil
stuJl
het
maj
kor
will
SK/
Door Raoul van den Booren
Vanaf de tv-schermen in de kantoren van Sky Channel in hartje
Londen straalt het vertrouwde gezicht van Tros-presentatrice
Linda de Mol de bezoekers van alle kanten tegemoet. In vlekke
loos Engels presenteert zij het programma 'Keep in Touch With
The Dutch' ter gelegenheid van een speciale Nederlandse week
van het satellietstation. Het gezicht van Linda is tijdens deze
week, samen met oer-Hollandse toeristische plaatjes van grach
ten en molens, veelvuldig in de Europese huiskamers te zien.
Binnenkort zal nóg een be
kend Nederlands gezicht re
gelmatig bij Sky Channel ver
schijnen: dat van Tros-pre-
sentator Erik de Zwart. Begin
deze week liet Sky namelijk
weten samen met de Tros het
programma Tros Popformule
op het scherm te zullen bren
gen, hetgeen een eerste stap
naar een verdere samenwer
king moet zijn.
Het is geen wonder dat Sky
Channel zoveel interesse in
ons land heeft: met 2.4 miljoen
kabelaansluitingen haalt de
commerciële tv-zender hier
haar meeste kijkers vandaan.
Om deze reden neemt Sky
Channel ook programma's op
in de discotheek Cartouch in
Utrecht, wordt samengewerkt
met Nederlandse producers
als John de Mol en is een on
derscheiding voor Neder
landse musici ingesteld. „Dat
doen we niet om Nederlandse
kijkers te trekken, maar om de
Nederlandse muziek en cul
tuur aan een breed Europees
publiek te presenteren", zo
formuleert programmaleider
Gary Davey het.
Sky Channel zendt uit sinds
april 1982 en was de eerste sa
tellietzender in Europa. Op dit
moment telt het station 5,6
miljoen kijkers in dertien lan
den. Het is de bedoeling dat dit
jaar de 10 miljoen wordt ge
haald.
De zender brengt 16 uur per
dag uitsluitend programma's
in de Engelse taal, maar dat is
volgens persvoorlichtster
Fiona Waters geen enkel pro
bleem voor de gemiddelde kij
ker. Op de derde verdieping
van het Londense kantoorge
bouw, met op de achtergrond
de hoge Post Office Tower
vanwaar de beelden van Sky
Channel de ruimte in worden
geslingerd, verduidelijkt zij
„Er zijn in Europa genoeg
mensen die Engels verstaan
om onze programma's te kun
nen volgen, met name in Ne
derland en Scandinavië. Bo
vendien brengt Sky Channel
bewust veel muziek en sport
waarvoor geen taalkennis no
dig is".
Sky Channel is voor het
grootste deel eigendom van
Het hart van Sky Channel in Londen.
FOTO SKY CHANNEL
News International, een be
drijf van de Britse kranten
magnaat Rupert Murdoch.
Geheel in diens filosofie wil
Sky Channel familie-enter-
tainment brengen die het hele
gezin aanspreekt. Fiona Wa
ters: „Onze programmama
kers moeten binnen die filoso
fie werken. Als ze zich daar
aan houden, hebben ze veel
bewegingsvrij heid".
Programmaleider Garey
Davey, die is bijgeschoven aan
de grote vergadertafel in het
kantoor, licht zonder veel op
smuk de filosofie toe. „Wij ge
ven de kijker wat hij wil om
dat hij daar ook voor betaalt
via belasting, kabelrechten of
reclame. Want laten we er
geen doekjes om winden: als je
naar de supermarkt gaat en je
koopt iets betaal je automa
tisch de reclame die voor dat
artikel op de commerciële te
levisie wordt gemaakt. De kij
ker heeft dus het recht om zelf
te beslissen wat hij wil zien. Ik
moet altijd lachen om overhe
den die de kijkers zogenaamde
cultuur willen opdringen. Als
mensen slim genoeg zijn om
regeringen te kiezen, dan zijn
ze ook slim genoeg om te bepa
len wat ze op de televisie wol
len zien".
Programma's
De programma's van Sky
Channel bestaan derhalve
vooral uit muziek (Sky Trax)
en sport. Verder heeft de zen
der een groot aantal oude se
ries van stal gehaald: Mork en
Mindy, de Lucy Show, Dick
van Dyke. De populairste serie
blijkt Lost in Space, een afge
dankt oudje van de Ameri
kaanse televisie. Iets totaal
nieuws hoeven we van Sky
Channel niet te verwachten.
„We kopen alleen beproefde
successeries waarvan we ab
soluut zeker zijn dat de men
sen ernaar kijken. We kunnen
geen risico's nemen. Eén mis
koop, en ons hele bedrijf is
failliete boel", aldus Davey.
Tv-programma's met veel
sex en geweld zijn bij Sky
Channel eveneens uit den bo
ze. In blote borsten en afge
hakte hoofden wordt
roepelijk de schaar geze
moeten programma's bi
die geschikt zijn voor M
gezin. We willen geen
ten. Dat kost ons alle®
kijkers, en dus advertee
Wie rotzooi op de tv wil1
maar naar de videothefl
de hoek".
Volgens Gary Davey
Sky nooit een echte conn]
van ons omroepbestel
programmaleider ziet
meer in samenwerkin(|
Hilversum dan in een
rentieslag.
„De Nederlandse oi®l
dachten aanvankelijk
televisie een grote vlas]
waar wij een groot si
kwamen opeten. Mal
werkt het niet. Met onze
is de vlaai alleen grol
worden. De mensen hl®
woon méér televisie
ken. Sky Channel heej
toegevoegd aan de te]
De tv is in Europa altij'
anders behandeld dan
ander medium dan ook
kranten en tijdschrift®
een grote keuze: van
boekjes tot intellectual]
bladen. Bij de televis
stond die verscheiden^
Daardoor is de tv zich#
te serieus gaan nemen1
vervelend geworden
grammamakers hebbó
uitgemaakt wat de
zouden móeten zien,
ze willen zien".