HUNKEMÖLLER: EEN EEUW LANG IN 4 Ik ging altijd mee in 't pashokje9 feil Young en jimple Minds laar Werchter EO wil naar de A-status 35 JAAR VERKOOPSTER BIJ HUNKEMÖLLER: noNDERDAG 3 APRIL 1986 egotrip, s". danseres 'AGINA GIDS 1 ben ik dat ik meer zou «Jiehe is een zondags, lik vind het geweldig doe en ik verdien er een end dikke boterham i bovendien kan ik niets Als ik een gast ont- bpeel ik een thuiswed- |Mij kan niets gebeuren ben ik zo ontspannen. 7 (thuis. En uiteindelijk is raatschow ook maar een Ier, een act. Ik ben ook pvreden over mezelf. Als minuten 5 miljoen voor doel bij elkaar klets, lan ben je toch iemand, |>r, ik heb een heerlijk Ie- ik afgestudeerd was, I ik voor de vraag wat ik ft doen. Les geven, weten- ïpelijk medewerker wor- jan iets Middeleeuws? Ik (het absoluut niet. Toen nand: 'Zou tv niks vooi |ijn?' Ik ben als het wars l door de gong. Alles wal Ik vind om te doen, kan ik [oen en ik krijg er nog zinnig goed voor be- I. Dan lig ik ook 's avonds I tevreden in bed. Ergens er ik ten onder te gaan st zei een haptonoom |t therapeut) tegen me, t ben jij ontspannen!" Dat want ergens raakt hel liet. Nee, voor mij geen gzweer." Niehe gelooft in vak- (schap. Ook op dit terreii hij zich onovertroffen heb het hele vak mogen le- Toen ik drie maanden hij was, moest ik al eer eëneenhalf uur durenl ramma over euthanasii ten. Als hoofd amusemenl ik bedacht en geschreven veet meer dan enig presen- pr over de juiste technieket i licht en geluid. Meestal is presentator iemand die al- i maar praat, maar ik weel It van alles." Lot slot een samenvatting elevisie is een fabriek vas prsnee produkten. En toe- (lig zit daar soms iets goed let Belgische dubbelfestivs brhout/Werchter heeft ooi it jaar weer enkele zwaarge lichten uit de popmuziek we In te strikken. Met een geva ieerd programma hoopt orga- isator Herman Schuereman keer zowel de jonge als 4 udere generatie aan te spr< en. Op het programma vat 'orhout/Werchter staat aller- irst een optreden van Vete an Neil Young en zijn groei azy Horse. Van de partij 'erder Simply Red, een vri lieuwe groep die zich in ee norme populariteit mag ver- leugen. Robert Cray zal ooi ijn opwachting maken,even Is Lloyd Cole The Comnw -ions. Zo goed als zeker zij' /erder optredens van Simp' Minds The Waterboys. U laatste groep is eveneens Pinkpop te zien. De organisii tie is nog op zoek naar dril, acts. Genoemd worden de nsj men van Arno Hintjens, Tal! 'alk, Feargal Sharkey, Echo! 'he Bunnymen en Don Dixon Torhout/ Werchter vinl plaats op 5 en 6 juli. Toegang! kaarten zullen 700 Bfr koste' De concerten beginnen °f 11.00 uur en zullen duren tot uur 's nachts. HILVERSUM (ANP) - Evangelische Omroep is k gonnen aan een massale 'f denwerfactie om de omroep1 de richting van de A-status1 stuwen. Van 1 april tot 1 ij1' zal via huis-aan-huis-acW samenzangavonden en radi' uitzendingen getracht word" de 'statistisch aangetoond groep van circa 200.000 poM tiële EO-leden over de strcf te trekken. De EO zal de nieuwe led' vooral zoeken onder de tege' standers van euthanasie en Wet Gelijke Behandeling, blijkt uit de actie-documenS tie. fl - foto hunkemöller Een Hunkemöller Lexis-etalage uit de tijd toen grote beha's en corsetten nog in waren. Bij Hunkemöller zijn ze Madonna dankbaar: want Madonna zorgde ervoor dat de belangstelling voor mooi dameson dergoed een enorme vlucht heeft genomen. fotoap De evolutie van de beha HET winkelmeisje (me vrouw Van der Waal, nu 78 jaar): „In 1929 ben ik begon nen als verkoopster bij Hun kemöller in Leiden. Het is een moeilijk vak, je moet er wel verstand van hebben. De meeste vrouwen kopen een bustehouder bijvoor beeld veel te klein, omdat ze denken dat ze slank zijn. Maar in die tijd had je ge lukkig nog de tijd om een klant te adviseren. Ik ging altijd mee in het pashokje. We lieten nooit iemand al leen passen. Oude dametjes hielp je met aan- en uitkle den, want die konden dat niet meer zelf. Ja, toen was het veel leuker om als ver koopster te werken. Step-innetjes en corselet ten heb ik heel veel ver kocht. Die hadden toen nog stalen sluitingen. Ik heb heel wat boerenvrouwen met die dikke buiken erin gehesen. Als mijn man weieens in de zaak kwam, zei hij zachtjes 'wat is dat voor harnas'. Maar ja, het kleedde wel slank af. De japonnen ston den veel leuker. Vroeger moest je hard lo pen om een flinke omzet te halen. Ik ben begonnen met een salaris van 35 per maand, dat werd aangevuld met een provisie van een half procent van de omzet. De prijzen van de lingerie waren toen nog erg laag, dus je kunt wel nagaan hoeveel behaatjes je moest verkopen om het in je loonzakje te voelen. In de jaren '20 kon je al hempjes voor 29 cent ko pen en onderjurken waren er vanaf 98 cent. In 1940 ben ik cheffin ge worden in een Hunkemöl- ler-zaak in Rotterdam. Aan de oorlogjaren heb ik heel nare herinneringen. Tijdens het bombardement ben ik in één klap alles kwijtgeraakt. De zaak brandde uit en toen ik thuiskwam was ook mijn huis gebombardeerd. Later ben ik naar Arnhem geëva cueerd. Daar werd ik cheffin van de Hünkemöller-winkel in de Ketelstraat, een fan tastisch punt in de stad. In Arnhem maakten we alles nog een keer meer. In september 1944 werden we geëvacueerd en toen we na de bevrijding terugkwamen was de stad één rokende puinhoop. Tijdens de bevrij dingsfeesten stonden ze er zelfs muziekbandjes in de etalage van Hunkemöller te spelen. Daar heb ik snel een eind aan gemaakt. Tot 1964 ben ik cheffin ge bleven in Arnhem. Het werk werd me te zwaar, vooral na het overlijden van mijn man. Ik maakte altijd heel lange dagen: maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 20.00 uur en zaterdag tot 22.00 uur. Zondag maakte ik de balans op. Je had ook altijd pijn in je voeten, wantje mocht niet gaan zitten. Als cheffin kneep ik soms een oogje dicht als de meisjes stiekem een la opentrokken en erop gingen zitten. Toen lag er niets voor het grijpen in de zaak, zoals te genwoordig. De klant zocht een model uit in de monster- la, en daarna ging je naar achter om de juiste maat uit een voorraaddoos te halen. Toen ik met werken stop te, heb ik gejankt. Ik heb al tijd hart gehad voor de zaak. Je kende je vaste klanten en wist welke maat ze hadden. Laatst stond ik bij de poelier in Velp, zie ik daar een oude klant van me. Ze draait zich om en zegt: 'He, mevrouw Van der Waal, hoe is het er mee.' Ze herkende mij nog... en dat na 22 jaar." EEN MAN die 20 jaar geleden zijn vrouw omhelsde, voelde meestal twee harde, priemende punten In zijn borst prikken. Oorzaak: de voorgevormde bustehouder (beha). Tegenwoordig hebben geliefden geen last meer van dit soort ongerief. De knellende, stugge beha's van weleer zijn prak tisch niet meer te koop. Damesondergoed is in de loop der ja ren zachter, elastischer en lichaamsvrlendelljker geworden. Ook in de wereld van de lingerie heeft de tijd niet stilge staan. Hunkemöller, een begrip voor miljoenen Nederlandse vrouwen, kan daar over meepraten. De speciaalzaak in dame sondergoed dit voorjaar 100 Jaar. Reden om eens een kijkje te nemen achter de schermen in de lingerie-wereld. Een verhaal over de winkels waar mannen niet gewenst zijn, het effect van 'Ban de Beha' en het succes van mooi en sexy ondergoed. Door Harriet Verbeek HET 'Ma donna-effect' noemen ze het in vakkringen. Het zangeresje Madonna dat in korte tijd is uitgegroeid tot een wereld ster, niet alleen vanwege haar zangkwali teiten, maar vooral door haar optredens waarin zij gedeeltelijk in sexy ondergoed is gehuld. Bij Hunkemöller zijn ze haar dankbaar: want Madonna zorgde ervoor, dat de belangstelling voor mooi damesondergoed een enorme vlucht heeft genomen. „Er is absoluut meer belangstel ling voor mooi ondergoed gekomen", stelt direc teur J. Holtel van Hunkemöller tevreden vast. De rage ontstond twee jaar geleden toen de pop groep Vanity Six populair werd: drie fraaie dames die uitsluitend in ondergoed op traden. „De invloed van die video-clip is enorm ge weest", aldus de directeur. „Het begon met een jonge groep, de meisjes van 18, 19 jaar met vaste verkering. Die kwamen opeens in de winkel mooie lingerie uit zoeken, samen met hun vriendje. Voorheen verkoch ten we het mooie spul vooral aan vrouwen rond de 35 jaar, die aan hun tweede jeugd begonnen." De zogenaamde Ma donna-beha - een glimmend exemplaar waar een onder stuk aan vast zit met ouder wetse drukknopen, haakjes en kant- roept qua model vage herinneringen op aan de lingerie van de vorige eeuw. Toen de vrouw inge snoerd door het leven ging in een slankmakend corset. Met de handel in corsetten begon de geschiedenis van Hunkemöller een eeuw gele den. De Duitser Wilhelm Hunkemöller en zijn Lim burgse vrouw Josephina Le xis openden in 1886 in de Amsterdamse Runstraat een fabriek annex winkel in cor setten. Wilhelm Hunkemöller was geboren in het plaatsje Mettingen in Westfalen en misschien was dat wel een voorteken voor zijn latere succes. Uit Mettingen en omgeving kwamen namelijk ook de families Brennink- meyer (C en A), Vroom, Dreesmann, Voss, Kloppen burg en Lampe, die in die tijd hard aan de weg tim merden om een familie-im perium te van de grond te brengen. Families die later de hele Westeuropese tex tielbranche in handen kre gen. Het is geen toeval dat deze textiel-families allemaal uit dezelfde streek kwamen. Westfalen was in de vorige' eeuw een arm gebied, waar van de mannen ieder jaar naar Friesland trokken om daar als seizoenarbeider te werken. Tijdens de gedwon gen werkloosheid in de win termaanden hielden zij zich thuis bezig met' het spinnen van garen. Deze textiel viel bijzonder in de smaak bij de Nederlandse boerinnen die de stoffen 's zomer grif kochten. Zo ontwikkelde Westfalen zich langzamer hand als een producent van kwalitatief zeer goede tex tiel. Door als hechte familie clans te opereren en met el kaar te trouwen, zorgden fa milies als de Brennink- meyers en de Dreesmannen ervoor dat hun kapitaal niet versnipperd werd. Met ver eende krachten en een enorme zuinigheid werden hun belangen in de textiei- wereld langzaam maar ze ker uitgebreid. „Bij Hunkemöller kun je terecht voor heel goedkoop ondergoed, maar ook voor zeer luxe lingerie." - foto hunkemöller Wilhelm Hunkemöller moest het in Amsterdam zonder de steun van zijn in Duitsland achtergebleven familieleden stellen, hij had slechts de steun van zijn vrouw. Maar aan Josephina had hij dan ook een groot deel van zijn latere succes te danken. Ze ontpopte zich als een succesvol zakenvrouw en al snel konden er elders in het land Hunkemöller Le- xis-winkels worden ge opend. De corsettenfabriek die Wilhelm runde daaren tegen moest in de jaren '20 wegens de enorme concur rentie uit het buitenland sluiten. Sindsdien beperkt het bedrijf zich tot de ver koop van lingerie. Na de oorlog werd de oude Wilhelm Hunkemöller, vol gens familietraditie, opge volgd door zijn zoon Willie. Onder zijn leiding groeide Hunkemöller Lexis in 1971 uit tot een bedrijf met 47 vestigingen. In dat jaar werd echter de grootste za kelijke blunder in het be staan van Hunkemöller ge maakt, die bijna het faillis sement betekende. Het ging in de jaren '70 niet goed met de verkoop van lingerie in de Hunke- möller-winkels, mede van wege de toenemende con currentie van warenhuizen als de Hema die ook onder goed verkochten. Daarom werd besloten de toenmalige Lindor-winkels over te ne men en het assortiment uit te breiden met bovenkle ding. De nieuwe formule sloeg niet aan bij het publiek en werd een catastrofe voor het familiebedrijf: Hunke möller Lexis werd verkocht aan Vendex Internationaal, de naam werd ingekort tot Hunkemöller en directeur Willie ging met pensioen. „Sindsdien zijn wij een andere weg ingeslagen", zegt directeur Holtel van Hunkemöller. „Met ons as sortiment onderscheiden wij ons van de warenhuizen en de textiel-discounts. Bij ons kun je terecht voor heel goedkoop ondergoed, maar ook voor zeer luxe lingerie. Jong en oud, van punker tot bejaarde, iedereen kan bij Hunkemöller terecht, dat is onze kracht." Haar lingerie koopt Hun kemöller in over de hele we reld. „Daar waar het 't goed koopst is", vertelt de direc teur. Ondanks de hoge prij zen koopt Hunkemöller ook ondergoed van Nederlandse fabrikanten. „Maar dat is vanwege de hoge kwaliteit." Dat de confectieindustrie in Nederland ten onder is ge gaan, verbaast de directeur niet. Hij beklimt onmiddel lijk het stokpaardje van de Nederlandse ondernemers: de hoge loonlasten. „Dat is ons zwakke punt, in België en Duitsland heeft de indu strie wel kunnen overleven omdat men daar flexibeler is." Ook de lingerie-handel heeft net 5 'magere jaren' achter de rug, waarin het winkelend publiek ieder dubbeltje omdraaide. Niet alleen de hoge loonkosten, maar ook de hoge energie- lasten (in de winkels moet flink gestookt \vorden om de dames in de pashokjes geen kippevel te bezorgen) waren een flinke kostenpost. „Bovendien zijn de winst marges in de lingerie heel klein", deelt Holtel mee die nu weer een opleving van de economie bespeurt. Hunke möller ontwikkelde in die moeilijke tijd een overle vingsstrategie: men ging uitbreiden. De aflopen vijf jaar groeide Hunkemöller sneller dan ooit: er zijn nu 97 vestigingen in Nederland en België. „Dat klinkt tegen strijdig", geeft Holtel toe, „Maar hoe groter het draag vlak, hoe kleiner de over head (gemeenschappelijke kosten als het hoofdkantoor en transport) wordt. We zijn van plan in de toekomst nog meer winkels te openen." In tegenstelling tot de meeste andere industrieën, heeft de automatisering nog steeds geen greep gekregen op de lingerie-industrie. De stukken stof van een beha of slipje worden weliswaar door een machine gesneden, maar daarna wordt het stik ken met de hand gedaan. Dat dit nog steeds handwerk is, ligt aan de enorme kosten om hiervoor een machine te ontwikkelen. Net als in de dameskle ding is er in de lingerie sprake van een jaarlijke modeverschuiving. „Die zit hem hoofdzakelijk in de kleuren, die stemmen wij op de bovenkleding af. Vorig jaar was het nog kobalt blauw, dit jaar is het oranje wat de klok slaat." Een arti kel dat het afgelopen jaar bijzonder in trek was zijn de 'teddies' en 'bodies', Dit is een hemdje dat aan een broekje vast zit. Ondanks het feit dat Hun kemöller zich als een trend setter op lingerie gebied be schouwt en veel aan markt onderzoek doet, komt men soms wel eens voor verras singen te staan. „Het klein ste maatje'S (36,38) wordt de laatste twee jaar niet meer gekocht. De dames kopen liever ondergoed dat wat ruimer valt. Daarom hebben wij naast de XL-maat, een nog grotere XXL-maat geïntroduceerd", zegt Holtel die vermoedt dat de huidige over-sized mode hier debet aan is. Ook de emancipatie-gol ven hebben invloed geljad op de veranderingen van de lingerie-mode. 'Ban de Be ha', een actie van de Dolle Mina's die vrouwen oprie pen om hun knellende beha te verbranden, herinnert Holtel zich nog als de dag van gisteren. „Dat hebben wij ons enorm aangetrok ken." Hij neemt de kritiek letterlijk en gaat voorbij aan de symboliek van de actie- voersters die vrouwen wil den bevrijden van hun knel lende vrouwenrol in de mannen-maatschappij „Vroeger werden dochters in hun puberteit door hun moeder meegenomen naar de winkel en werd hen een beha aangemeten. Precies zo één als de moeder op haar 50-ste droeg. Meestal was de maat niet goed en knelde het ding." Sinds Dolle Mina -eind jaren '60- zijn de stoffen zachter en huidvriepdelijker geworden. De meeste beha's worden tegenwoordig van Lycra gemaakt, een door ve zelfabrikant Dupont ont wikkeld elastisch katoen. Ideaal voor de kleine en middelgrote maten. Alleen de dames niet grote borsten (de C-cup) kunnen niet zon der een wat steviger, onder steunend, materiaal. Eén ding is in de afgelo pen 100 jaar niet veranderd in de Hunkemöller-zaken. De winkel is nog steeds een exclusief terrein voor vrou wen. De Hunkemöller-direc- teur is blij dat de jongeren meer belangstelling voor mooi ondergoed hebben dan hun ouders. De vrijere sek suele moraal zal de verkoop van lingerie alleen maar sti muleren. In bepaalde Zuida- merjkaanse steden, waar mensen veel seksuele con tacten hebben, beschikt men over een hele kast vol onder goed. In Nederland overheerst nog te veel het calvinistische patroon, meent de directeur van Hunkemöller. „Voordat je jezelf bloot geeft, moet eerst het licht uit."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19