HUNKE IVO NIEHE IS ZEER TEVREDEN OVER ZICHZELF Jaarlijkse Beatlesdag in Utrecht EO wil naar de A-status DONDERDAG 3 APRIL 1986 DONDERDAG 3 APRIL Textiel Herdenking Foto's Concentratie Joodse vrouwen emaniciperen. Neil Young er Simple Minds naar Werchtei „Dansen is een pijnlijke egotrip. Eigenlijk is het masochisme" Annemarie Norton, danseres T2 PAGINA GIDS 'Ik heb één opdracht: grootste kijkdichtheid' Door Jan Koesen LAREN - De Wonderboy gaat met vakantie. Zijn TV-Show staat een poos op stal. Loom hangend in een modern meubel in een spier witte, bijna kale kamer in een pluche villa in Laren, ontvouwt de directeur van Ivo Niehe Productions BV zijn plannen, idealen, illusies en ontgoochelingen. Aan het einde van het in terview springt hij kwiek overeind. Het be drijfsleven wacht op zijn dynamiek. Eerst een vraag onder de gordel. Hoe ervaart hij zijn door Koot en Bie toebedeelde bijnaam Nivo Nihil? De regel matige gelaatstrekken ver wringen zich even in korzelig heid. „Ik ben toevallig docto randus Frans. Ik heb gym alfa, weet iets van Shakespeare af en heb een heel uitgebouwde maatschappij-visie. Nee, die bijnaam staat me niet. En een woordspeling op een naam is een wel heel goedkope manier van humor." Ivo Niehe stapt op zijn 28ste de universiteit uit. Wat nu? Hij duikt de tv-wereld in en voelt zich terstond thuis. De TROS ontvangt het talent met uitgespreide armen. Ivo leest nieuws, wordt in Wibo's Ak- tua-team gerecruteerd, snelt naar de functie van hoofd amusement, doet wat quizzen en spellefjes en gaat dan voor zizhzelf beginnen. De zaken gaan goed, beaamt de directeur. „Maar we zijn heel silent bezig." Hij mag contractueel alleen voor de TROS werken. Maar ook bui ten lonkt volop emplooy. Ivo Niehe Productions is puur commercieel, van omroepidea- lisme kan men Niehe niet be schuldigen. Hij is niet bleu in het belijden van zijn levensvi sie. „Commercie is geen vies woord voor mij. En het oordeel daar over mijn werk is uitein delijk veel harder dan bij het publiek of bij de recensenten. Het gaat er uitsluitend om of een klant tevreden is of niet." Een Duitse pillenfabriek belt Laren. Niehe en zijn asso ciés gaan aan de slag. Een multinational wil zich visueel profileren, Niehe staat paraat. Maar ook individuen, mits van faam en rentabiliteit verze kerd, kunnen zijn diensten ko pen. Zo is daar de Club van 144, „allemaal gouden me- dalje-winnaars en wereld kampioenen zoals Geesink, maar ook Lubbers, Luns, Prins Bernhard en Van Agt zitten erin. Die wilden een vrolijke avond. Heb ik giste ren gegeven. Een live quiz op de video, multiple choice vra gen en zo. Dat was me een bre ker! Gelachen dat ze hebben!" Keurig Ivo Niehe is naar zijn zeg gen het zoeken naar glorie ontstegen. Werd hij vroeger nog in zijn ego gekieteld bij het aanschouwen van zichzelf op de buis, nu wordt hij daar, naar zijn zeggen, koud noch warm van. „Voor 50% van de kijkers ben ik die keurige heer die altijd de juiste vragen stelt en voor de andere 50% ben ik vreselijk. Men is voor mij of tegen mij. Ik ben geen Kuifje, geen non-persoon. Ik ben iemand, ik beq een uitgespro ken persoonlijkheid." De persoonlijkheid kijkt nooit terug. „Ik ken mijn be perkingen. Ik kan het niet al leen. Je bent zo goed als je re dactie. Ik heb mijn redactie broodnodig. En hetzelfde geldt voor Sonja. Dat uur op de buis zjjri is voor mij een feest. Ik heb veel liever live dan dat het opgenomen wordt. Live vergt dracht. Maar voor controver ses ben ik ook niet bang. Ik was de eerste die twee lesbi sche vrouwen die in de kerk wilden trouwen in een pro gramma had. De TROS con troleert me niet van tevoren op de inhoud van mijn items. Dat wil niet zeggen dat er na afloop geen flink robbertje ge vochten kan worden." Ivo Niehe vindt televisie een indringender medium dan bij voorbeeld een boek. „Ik heb tien jaar Franse literatuur ge studeerd en daar weet ik niets meer van. Maar die film van de Paringsdans van de Reiger zal me mijn hele leven bij bij - ven. En als ik iets over een on derwerp wil weten, dan raak ik geen boek aan, dan kies ik de video." Zachtaardig Ivo Niehe: 'Krankzinnig goed betaald'. zoveel concentratie dat daar mee de spanning wegvalt. De items moeten van het publiek heel kort zijn. Een lang, diep gaand gesprek word je niet in dank afgenomen. Geef de kij kers maar veel, want dat wil len ze. De TV-Show is het hoogst scorende praatprogramma. Het lijkt een beetje op 'De Vuist' omdat wij ook bereid zijn net als Willem Duys des tijds een beetje lol te trappen. Maar hoe goed je artiesten ook zijn, je succes wordt bepaald door je gesprekken. Om die re den ben ik vermoedelijke de enige televisie-maker die lie ver een laag dan een hoog budget wil. Ik heb hooguit een paar honderd gulden over voor een artiest, meer niet. Daarom ben ik voor de omroe pen goud waard." Niehe: „Ik heb niet de grote journalistieke pretenties die aan praatprogramma's wordt toegedicht. Ik wil gewoon de mensen een uur plezier bezor gen. En daarom voel ik me eerder entertainer dan infor mant. Die keuze heb ik van meet af aan gemaakt. Het gaat om ontspanning, Ik vind het daarom prima als een gast mij in de maling neemt. Falen en afgaan zie ik niet als een on dergang, maar positief, als een - FOTO 'T STICHT middel om iets te bereiken. Laatst vertelde ik Luns een grap. Die zei: 'Ik heb betere gehoord'. Vroeger zou ik van zo'n opmerking door de grond zijn gezakt, nu niet meer. En vergeet niet, als ik een dieper gravend gesprek heb, zoals onlangs met Mies Bou- huys, dan pikken zes miljoen kijkers dat toch maar even mee. Zorg voor de grootste kijkdichtheid, dat is mijn op- Hij komt zelfverzekerd over. Onzekerheid knaagt van binnen. „Laatst wilde ik een hond hebben. De eigenaar kijkt me aan en zegt, 'jij krijgt geen mannetje. Neem jij maar een vrouwtje. Want je bent van binnen te zachtaardig'. Maar inderdaad, ik kom zelf verzekerd over. Dat komt om dat ik me op de televisie pre cies zo gedraag als ik ben. Dat is altijd mijn streven geweest. Mezelf zijn. Daarom ben ik na enige tijd met die quizzen op gehouden, want daar speelde ik een rol. Willem Ruis heeft een maniertje ontdekt om po pulair te zijn. Hij is zichzelf niet. En dat gaat op de lange duur toch tegen je werken. Ik was vroeger veel eerzuchtiger dan nu, maar ik kan heel goed het cynische spel meespelen." Het geluk heeft de tv-pre- sentator stevig in zijn vingers. „Ik leef nu als een prins. Overal word ik geroepen en gefêteerd. Ik ben helemaal het heertje. Hoe ze over me klet sen, interesseert me niet. Als je je daar iets van aantrekt, doe je nooit meer iets. Als je op straat loopt, vinden hooguit een op de drie mensen je aar dig. Wie ben ik dat ik meer zq. willen!" Ivo Niehe is een zondags kind. „Ik vind het geweldij wat ik doe en ik verdien er ee: ontzettend dikke boterhas aan. En bovendien kan ik niet anders. Als ik een gast ont vang, speel ik een thuiswed strijd. Mij kan niets gebeurei. Daarom ben ik zo ontspanne: Ik zit thuis. En uiteindelijk: zo'n praatschow ook maar ee nummer, een act. Ik ben oo best tevreden over mezelf. Al ik in 5 minuten 5 miljoen vocj een goed doel bij elkaar klet nou, dan ben je toch iemanc Ja hoor, ik heb een heerlijk 1; ven. Toen ik afgestudeerd war stond ik voor de vraag wat moest doen. Les geven, wetei schappelijk medewerker woi den in iets Middeleeuws? wist het absoluut niet. Ti zei iemand: 'Zou tv niks vi jou zijn?' Ik ben als het wa: gered door de gong. Alles w; ik leuk vind om te doen, kani nu doen en ik krijg er na krankzinnig goed voor bf taald. Dan lig ik ook 's avont zeer tevreden in bed. Erger weiger ik ten onder te gaai Laatst zei een haptonoot (soort therapeut) tegen m „Wat ben jij ontspannen!" Di klopt, want ergens raakt bi me niet. Nee, voor mij ge maagzweer." Ivo Niehe gelooft in vai manschap. Ook op dit ten acht hij zich onovertroffi „Ik heb het hele vak mogen li ren. Toen ik drie maanden b Wibo was, moest ik al tweeëneenhalf uur dura programma over euthanas maken. Als hoofd amusemc heb ik bedacht en geschreve Ik weet meer dan enig preset tator over de juiste techniek) van licht en geluid. Meestal de presentator iemand die leen maar praat, maar ik m echt van alles." Tot slot een samenvatti „Televisie is een fabriek v: doorsnee produkten. En to vallig zit daar soms iets goei bij." Van een onzer verslaggevers UTRECHT - Rond de duizend Beatlesfans uit binnen- en buitenland worden verwacht op de jaarlijkse Internationale Beatlesdag, zaterdag 5 april in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht. De dag, die voor de zevende maal gehoden wordt, is georganiseerd door de re dactie van het fanblad Beatles Unlimited. Hoofdschotel van het pro gramma vormt het optreden van vier genodigden. Belang rijkste van hen is Tony Bar row, die van 1963 tot '69 fun geerde als woordvoerder van the Beatles en sinds Epstein's dood in '67 als hun perschef optrad. Tweede gast is de Amerikaan Joel Glazier, die een grondige studie heeft ge maakt van de 'theorieën' als zou de oorspronkelijke Paul McCartney dood zijn. Alhoe wel die speculaties al jaren ge leden definitief naar het rijk der fabelen zijn verwezen, is Glazier niettemin uitgenodigd o.m. zijn (achterhaalde) klankbeeld te vertonen. Voorts komt Mark Lewisohn, mede werker van het Britse 'Beatles Monthly Book', zijn binnen kort te verschijnen naslag werk 'The Beatles Live' pro moten. Gast uit eigen land is video- en filmverzamelaar Fenno Werkman. Hij zal zeld zaam beeldmateriaal verto- Overigens was ook de Ame rikaanse pianist Billy Preston uitgenodigd, die in '69 plaat- en filmopnamen met the Beat les heeft gemaakt. Preston woont momenteel in Neder land, maar zegde de uitnodi ging af, omdat hij binnenkort naar de States terugkeert. Het verdere' programma van deze Beatlesdag voorziet in een veiling en een boeken- platen- en curiosamarkt. Aan vang 10.00 uur. Muziekcen trum Vredenburg grenst aan winkelcentrum Hoog-Cathe- rijne. NAAR KUNST KIJKEN Standpunten. Textiele kunst uit Nederland, Nederlands Textielmuseum, Goirkes- straat 96, Tilburg. Open dinsdag t/m vrijdag van 10.00-17.00 uur, zaterdag en zondag van 12.00-17.00 uur, t/m 15 juni. Ter gelegenheid van de opening van het nieuwe tex tielmuseum, heeft Marjan Unger haar visie op de ge schiedenis van de Neder landse textielkunst in een publikatie vervat, die tevens dient als catalogus. Een in drukwekkende en moedige daad om stelling te nemen in dit gebied vol voetangels, klemmen en lange tenen. Natuurlijk vallen er op- en aanmerkingen te maken, het belangrijkste is echter de rode draad die door het hele verhaal loopt: er is, behalve dan dat een aantal kunste naars hun ideeën ontlenen aan of daadwerkelijk bezig zijn met textiel, géén samen hang. Stijlkenmerken kun nen niet worden gerelateerd aan het materiaal. De titel Standpunten lijkt bijna on vermijdelijk. Als vertegenwoordigers van uitsluitend zichzelf han gen en staan en liggen het werk van vijftien kunste naars, die min of meer bij het publiek bekend zijn. Treffender illustratie van de identiteitscrisis waarover Unger het heeft en waaraan de textiele kunst lijdt kan een mens zich niet denken. Het is een tentoonstelling, die aantoont dat het zinloos is te blijven vasthouden aan de verzamelnaam textiele kunst. Zo wordt er steeds op nieuw voedsel gegeven aan het tweede rangs imago van nijverheid en het nuttig heidssyndroom dat kunst in textiel altijd schijnt te moe ten vergezellen. Deze kunst uitingen zijn in textiel uitge voerd. Dat is zo, maar ze re presentanten van structure le, conceptuele, abstracte en andere stijlen binnen de he dendaagse kunst. Vanuit deze hoek zijn er wel rode draden te trekken. Geschiedenis wordt ge maakt door geschiedschrijf- ster of schrijver. De veelzij digheid en de openheid waarmee Unger dit stiefkind van de beeldende kunst be nadert, stemt tot nadenken, vooral over de gevolgen, die het historisch gezien, voor een kunstwerk heeft om als textiel kunst benoemd te worden. L.R. Jos Hendrickx, grafiek, Mu seum Dhont-Dhaenens, Deurle. Open: wo-do-vr van 14.00-17.00 uur, za-zo 10.00- 12.00 en van 14.00-17.00 uur. Tot 13 april. Hóewei het zijn leven lang - en dat duurde van 1906 tot 1971 - tot de stillen in den lande is blijven behoren, wisten kenners dat de Ant werpse kunstenaar Jos Hen drickx tot de zeer groten der Vlaamse grafiek behoorde. Niemand minder dan Frans Masereel uitte zich al vroeg in die zin. Hendrickx was een all-round graficus, die de tekening, de houtsnede, de burijngravure ongeloof lijk knap beheerste en in de laatste jaren van zijn leven voor meerdere kerken in Vlaanderen magnifieke, ge heel door zijn grafische op vatting beheerste glasramen ontwierp en uitvoerde. Aan de basis van zijn kunst stond echter de tekening, een teke ning, die het gekozen onder werp, of dit nu de Notre Dame te Parijs, een groep al leenstaande bomen in het vlakke land of een kasteel met omgeving was, abstra herend tot de kern herleidde en zo qua wezen transparant maakte. Nooit zei Hendrickx de zichtbare werkelijkheid geheel vaarwel, maar hij maakte ze tot een door uiter ste askese bepaalde wereld en, zoals Maurice Gilliams het eenmaal meesterlijk for muleerde: 'In die kale, als het ware ontschorste wereld heerste een krakende stilte'. Zo schiep Hendrickx bladen die men, als men ze eenmaal gezien heeft, nooit meer ver- Vrouwen op Simchat Tora of: hoe veroveren vrouwen een evenwaardige plaats naast dte mannen in de synago ge? - FOTO JOODS HISTOHISCH MUSEUM op een stil en groot kunste naar. Zij is met name van betekenis voor wie Jos Hen drickx uit zijn beste werk reeds kende. Kenners ook zullen zich interesseren voor de vele in vitrines onderge brachte documenten, foto's en brieven betreffende de kunstenaar. Daarom is het te hopen dat het Museum Dhont Dhaenens in de komende ja ren nog eens een uiteraard omvangrijke, maar zorgvul dig geselecteerde, ook meer met Hendrickx eigen steeds uitzuiverende geestesge steldheid in overeenstem ming zijnde expositie enta meert, die aan een breed pu bliek met één slag zijn on omstotelijke grootheid in het licht stelt. geet en omgekeerd: als men bepaalde geliefkoosde on derwerpen van hem in de werkelijkheid ziet, denkt men aan Jos Hendrickx. Be reikt een kunstenaar dit laatste, dan getuigt dit van zijn formaat. Deze herdenkingstentoon stelling spitst zich uitslui tend toe op Hendrickx nala tenschap en is veel omvat tend. Misschien wel een beetje te veel omvattend. Zijn grafische veelzijdigheid komt goed uit. Lang niet alle hier geëxposeerde tekenin gen', houtsneden, gravures en vensters zouden het tegen de rigoureuze zelfkritiek van deze kunstenaar uitgehou den hebben. Hij zelf was er zich tijdens zijn leven ten diepste van bewust dat min der altijd meer is. Dat neemt niet weg dat het hier een hoogst belangwekkende ten toonstelling betreft die op nieuw de aandacht vestigt Gerard Spekman en Simon Clément: fotowerken. VTB- galerie, Nijverheidsweg 33, Etten-Leur. Open: ma-za 10.00-17.00 uur. Tot 4 mei. De Bredase fotograaf (op leiding St. Joost) Gerard Spekman gebruikt zijn me dium als beeldend kunste naar. Op die manier kijkt hij ook naar zijn objecten èn hun context; laat beiden met elkaar een dialoog aangaan. Daarbij maakt hij goed ge bruik van de effecten die het voorhanden liggende mate riaal (bv rulheid van muur; schaduwen) zelf oplevert. Door telkens twee momen ten van hetzelfde beeld bij elkaar te zetten (als het ware aanzetten voor sequenties) bedrijft hij beeldpoëzie. Het grafische karakter van zijn werk ontstaat vooral door kijken en niet door trucs. Papiersoort en lensinstellin gen zijn de voornaamste huimiddelen voor dit mooie werk. Met name zijn zwart wit foto's, gemaakt op reis in Griekenland, hebben sterke momenten. Simon Clement kijkt op een andere manier naar zijn omgeving. Hij ziet vooral wat mensenhanden maakte en hoe dit door de natuur weer wordt aangevreten. Clement observeert met name constructies (hoekige paalconstructies aan het strand van Zoutelande; sim pele graffito versieringen op verweerde muren of een uit gestorven stal). Hij maakt daaruit goede uitsnijdingen, maar verder gebeurt er niet zo veel mee; esthetiek. Piet Vloemans, Etcetera, Markiezenhof, Steenbergse- straat 8. Bergen op Zoom. Open: dgelijks 14.00-17.00 uur, behalve ma., t/m 20 april. Het vlak, de leegte, biedt zich aan niet als medium om beschilderd te worden, maar als object met zelfstandige waarde. Het schilderen is een sensuele bezigheid. De zachte smeuïge verf voegt zich gewillig'naar de schil dershand, maar tot op zekere hoogte: kwast en verf zijn materialen met karakter. Schilderen heeft iets sa craals, kan tot het meest ele mentaire worden terugge voerd: de handeling van het schilderen. Vloemans schuwt alles wat naar onzuiverheid zweemt, geen anecdotische invloeden geen decoratieve neigingen. Als een Zen- boedhist concentreert hij zich tot het uiterste op de handeling. Het abstractie gehalte van de schilderijen is hoog. Bedachtzaam worden de streken, waarvan het concept al vast ligt, naast el kaar gezet. De brede kwast maakt korte, volle, meestal verticale streken, weinig kleuren worden vermengd, wat er staat is onherroepe lijk. Eerbiedig wordt het vlak het vlak gelaten. Schoonheid ontstaat niet uit estetische overwegingen maar uit uitgezuiverde op vattingen. Wie zich in deze strengen opvattingen kan vinden, zal de kwaliteit van dit werk ten volle kunnen waarderen. Lia Roose Zingt tot de Eeuwige een nieuw lied. Joods Historisch Museum; Nieuwmarkt 4, Amsterdam. Open: dinsdag zondag 10 (zondag 13)-17 uur. Tot 2 november. De laatste expositie in het Waaggebouw aan de Nieuw markt, waar dit museum ge opend in het synagogencom- plex aan het Jonas Daniël Meijerplein. Aan de hand van schilderijen (o.a. Joseph en Isaac Israël), prenten, fo to's, kunstzinnige gebruiks voorwerpen en zilver wordt de situatie van de vrouw binnen het westerse joden dom uitgelicht. Op de begane grond worden de beide femi nistische golven in de laatste eeuw, met hun weerslag op joodse vrouwen, helder en summier weergegeven, ter wijl op de bovenetage de ef fecten daarvan, met name op de religieuze belevenis van het jodendom, worden geïl lustreerd. De chantabele vrouw en het leviraatshuwelijks, de huiselijke deugden van de vrouw in relatie met de sab- bathviering, de beleving van de reinigingswetten voor de vrouw, de vrouw als rabbijn e.d. worden afgezet en geïl lustreerd tegen een zowel mannelijke- als oosterse inklemming van het joden-, dom. Een interessante expo sitie. Het Belgische dubbeltests' Torhout/Werchter heeft dit jaar weer enkele zwaar; wichten uit de popmuziek ten te strikken. Met een ge« rieerd programma hoopt orgi nisator Herman Schueremai deze keer zowel de jonge alsi oudere generatie aan te spr ken. Op het programma vi Torhout/Werchter staat alle eerst een optreden van Ve'-èj raan Neil Young en zijn grffi Crazy Horse. Van de partij verder Simply Red, een vi|| nieuwe groep die zich in i enorme populariteit mag vejj heugen. Robert Cray zal i zijn opwachting maken,evef als Lloyd Cole The Comot tions. Zo goed als zeker verder optredens van Sin#; Minds en The Waterboys. laatste groep is eveneens Pinkpop te zien. De organ# tie is nog op zoek naar acts. Genoemd worden de men van Arno Hintjens, Tl3 Talk, Feargal Sharkey, Echo The Bunnymen en Don Dixoj Torhout/Werchter vi» plaats op 5 en 6 juli. Toeganf kaarten zullen 700 Bfr kost De concerten beginnen o 11.00 uur en zullen duren toj uur 's nachts. HILVERSUM (ANP) - H Evangelische Omroep is b gonnen aan een massale 1 denwerfactie om de omroep de richting van de A-statui stuwen. Van 1 april tot 1 n zal via huis-aan-huis-actó samenzangavonden en rail uitzendingen getracht worb de 'statistisch aangetoofl groep van circa 200.000 pof tiële EO-leden over de str» te trekken. De EO zal de nieuwe vooral zoeken onder de teff standers van euthanasie er Wet Gelijke Behandeling, blijkt uit de actie-documetj tie. Bij Hunkemöller zijn ze Al dergoed een enorme vluchtI De ei EEN MAN die 20 jaar geledi meestal twee harde, prlemei Oorzaak: de voorgevormde bi Tegenwoordig hebben geil ongerief. De knellende, stugi tlsch niet meer te koop. Darm ren zachter, elastischer en licl Ook in de wereld van de staan. Hunkemöller, een vrouwen, kan daar over mee| sondergoed dit voorjaar 100 j Reden om eens een kijkje de lingerie-wereld. Een verh niet gewenst zijn, het effect van mooi en sexy ondergoed. Door Hart HET 'Madonna-effe<| vakkringen. Het zan in korte tijd is uitgeg ster, niet alleen vanv teiten, maar vooral waarin zij gedeeltelij is gehuld. Bij Hunkemöller zijn Madonna zorgde ervoo voor mooi damesonderj heeft genomen. „Er is a ling voor mooi ondergoil teur J. Hol tel van Hunkq De rage ontstond twee jaar geleden toen de pop groep Vanity Six populair werd: drie fraaie dames die uitsluitend in ondergoed op traden. „De invloed van die video-clip is enorm ge weest", aldus de directeur. „Het begon met een jonge groep, de meisjes van 18, 19 jaar met vaste verkering. Die kwamen opeens in de winkel mooie lingerie uit zoeken, samen met hun vriendje. Voorheen verkoch-. ten we het mooie spul vooral aan vrouwen rond de 3! jaar, die aan hun tweed jeugd begonnen." De zogenaamde Ma donna-beha een glimmem exemplaar waar een onder stpk aan vast zit met ouder wetse drukknopen, haakje, en kant- roept qua mode- vage herinneringen op aarj de lingerie van de vorigtl eeuw. Toen de vrouw inge-l snoerd door het leven ginp I in een slankmakend corset. I Met de handel in corsetter I begon de geschiedenis varl Hunkemöller een eeuw gele-1 den. De Duitser Wilhelm I Hunkemöller en zijn Lim-I burgse vrouw Josephina Le-I xis openden in 1886 in del Amsterdamse Runstraat eer| fabriek annex winkel in cor setten. Wilhelm Hunkemölle: was geboren in het plaatsji Mettingen in Westfalen ei misschien was dat wel eei voorteken voor zijn lateri succes. Uit Mettingen ei

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 18