UITBLAZEN Arbeidsduur en leeftijd allesbepalend Surinamebeleid blijft zigzaggen Senaat VS heeft twijfels over haalbaarheid SDI Bon Bondgenoten VS 'in' voor SDI sociale ■On zekerheid RAAD F_ DESTEMCOI Natte Pasen Riskant spel WIM KOCK WOENSDAG 2 APRIL 1986 DE NIEUWE WERKLOOSHEIDSWET: JUIIfilOTSM ACHTERGROND HUMANITAIRE HULP ALS POLITIEK MIDDEL - FOTODESTEM/JOHANVANGURP WOENSDAG 2 APRIL 1 HOOGERHEIDE - De I op de vliegbasis Woen enkele weken starten, het ministerie van Defe AKKOORDEN MET BONN EN L ONDEN VOOR de thuisblijvers boden de televisie beelden van omver- gewaaide caravans een leuke afwisseling van de eeuwige plaatjes van paas- en pinksterfiles die je an ders altijd te zien krijgt in feestelijke weekends. Dit was dus een Pasen van niks. Al leen in de supermarkt bloeiden de narcissen. Wat doe je in een water- doornat paasweekend? Thuis blijven. Naar de televisie kijken en lezen. Door de televisie wor den wc getransformeerd van le zende mens in kijkende mens. Zégt men. Ik weet het niet. Ga ik op mijn eigen ervaring af, dan zou ik eerder het tegendeel denken. De zogenaamde actua liteiten-programma's doen mij als krantenlezer al lang niets meer. Eigenlijk zet ik de tv al leen nog aan voor films en een speciaal soort series als Chess- game, door de AVRO 'S-pion- nen' genoemd, de nog niet zo lang geleden uitgezonden series met inspecteur Dalglish, geba seerd op boeken van P. D. Ja mes en de maandagavond op Nederland-1 begonnen serie Maalstroom, die ik eerder op België had gemist. Series die ik goed vind, heeft de BRT meestal een paar maanden eerder dan Neder land. Zaterdag begonnen ze met Kane ana Abel, naar de bestseller waarmee de Engelse politicus/schrijver Jeffrey Ar cher destijds zijn roem vestigde. Het is een dramatisch verhaal van twee mannen die ver van elkaar - de een in Polen, de an der in Boston USA - in zeer verschillende omstandigheden, maar op dezelfde dag werden geboren en door het lot zijn voorbestemd om hevig met el kaar in botsing te komen. De eerste aflevering moest zo'n 25 a 35 jaar overspannen, vanaf beider geboorte tot aan hun eerste, al meteen vijandige ont moeting. Het door elkaar vlech ten van de twee levensverhalen leverde een nogal chaotische wisseling van beelden op, waar aan - vrees ik - kijkers die het boek niet gelezen hebben nau welijks een touw hebben kun nen vastknopen. Viel tegen dus. - De televisie viel in het alge meen tegen, dus werd het lezen. Nu is de lezende mens die thril lers zit te verslinden intellectu eel gesproken geen haar beter dan de kijkende mens die nog om André van Duin kan la chen. Ik had niet de moed of de energie om aan het gewichtiger leeswerk, dat eigenlijk lag te wachten op zoiets als een re genachtig lang weekend, te be ginnen. Ik koos voor het ont spannende gemak van de thril ler. Drie heb ik er gelezen en aan een vierde kon ik nog net beginnen. De KGB was alom tegenwoordig, al moesten de Russen in thriller nummer 2, een louter actieboek met veel doden, zware verliezen accepte ren. Een punt in het voordeel van de schrijver was, vond ik, dat hij de CIA een spel liet spe len, minstens zo smerig als dat van de KGB. Geen echte Rambo dus, deze J.C. Pollock, al bleek hij wel een groot ver eerder van de Green Bereis te zijn. Twee van die groene ba retten legden niet minder dan lllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllimilllllllllllllllllllllllllllllllllllllr twaalf KGB-age nten en der- s tien Russische commando's om alvorens zelf de geest te geven, nummer laatst ten slotte nog door de verraderlijke kogel van een CIA-scherpschutter. Die eeuwig durende worste- s ling van KGB, CIA, MI6, Spe- aal Branch en IRA (het waren alle vier spionage-thrillers) mag j= opwindend lijken, je wordt er §j op de duur wel duf van en daarom liet ik me door mijn zoon overhalen om mee naar PSV-NE C te gaan kijken. Alle jS kranten hebben al vermeld dat het een wedstrijd van niks was, 5 maar een paar hoogtepunten haal je er altijd wel uit. Zo 3 mocht ik voor het eerst sterren als Ruud Gullit, Eric Gereis, Frank Arnesen en Jan Heinlze in levende lijve aanschouwen. De volgens mijn zoon altijd 3 zeer onsportieve eretribune joeg met traag ritmisch handge- j= klap en gefluit Ruud Gullit op 3 de kast. De donkere speler, zonder wie PSV alsnog de mist s in zou kunnen gaan, wendde 3 zich met woedende gebaren tot 3 de hoofdtribune, een van de weinige momenten waarop er echt iets gebeurde. Goed voor het evenwicht is er de staantri- 5 bune aan de overzijde die 3 prompt begint te zingen en te j| juichen wanneer de hoofdtri- s bune kankert. Heel aardig vond ik het spel dat Jan Heintze vlak voor ons speelde (we zaten helemaal be- 3 neden, achter het gaas). Hoe hij 3 het precies deed, zag je niet, s maar hij pikte elke tegenstan- j§j der die in zijn buurt kwam de bal af. Even volgde hij zijn man. Dan kronkelde zijn rug, 3 een flitsende beweging met zijn benen en - hup daar had 'ie de bal weer. Hij deed me den- 3 ken aan een verdediger die ik in j| mijn hockey-te am had. Die leek over een telescopische arm te beschikken. Als een tegen- |j stander dacht dat hij hem voor- E bij was, kwamen daar toch nog die rekbare meters stick en arm 5 achter hem aan om de bal als- nog weg te graaien. Het waaide hard en af en 3 toe viel er een dikke spetter van 5 de dakrand, hoog boven ons, maar we genoten daar in het Eindhovense stadion toch het E beste deel van de dag. De zon 3 scheen tenminste. Boven de 3 mooie, maar met geparkeerde auto's volgepakte markt van E Oirschot, waar we afstegen E voor koffie, kwamen weer E hoogzwangere regenwolken 3 aandrijven. „Je zult zien", zei mijn E zoon, net als ik teleurgesteld E omdat de verwachte barrage 3 van doelpunten was uitgeble- 5 ven, „dat de wedstrijd straks op e Studio Sport er een stuk leuker E uitziet." Die voorspelling kwam 3 uit. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229,4800 M8 Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alleen abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28,01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150 Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910 Postadres. Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: f 23,60 per maand, 68,05 per kwartaal of J 264,45 per jaar Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RpnlrrplntiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584- Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA 2 Door Lidy Nicolosen DE nieuwe werkloos heidswet (NWW) ver vangt de huidige WW en WWV. De uitkerin gen daalden de afgelo pen jaren al van 80 naar 70 ze worden korter voor jongeren en wat langer voor ouderen. Nu heeft iedereen die on vrijwillig wordt ontslagen en in het jaar voor het ont slag 130 dagen heeft ge werkt, een half jaar recht op een WW-uitkering van 70% van het laatstverdiende loon. De WW wordt betaald van premies en uitgekeerd door de bedrijfsvereniging. Wie langer dan een half jaar werkloos is moet naar de gemeente voor een WWV- uitkering, een voorziening die betaald wordt van belas tinggeld. Tot voor kort kreeg vrijwel iedereen een WWV- uitkering (70 van het laat ste loon) van twee jaar. Maar dit kabinet verkortte de duur van de uitkering voor jongeren en verscherpte de arbeidsverledeneis om de gelijke behandeling van mannen en vrouwen te kun nen betalen. Oudere werklozen (50 jaar en ouder) kregen recht op 70 van het minimumloon, de 57,5 jarigen en ouder kon den hun WW-uitkering hou den tot hun 65e. De rest moest na de WWV naar de bijstand (RWW). De NWW begint met een uitkering van een half jaar die ook 70 van het laatste inkomen bedraagt. De 130 .dagen zijn ingeruild voor 26 'weken, waardoor ook deel tijdwerkers een uitkering kunnen krijgen. Wie na dat half jaar voor WW in aanmerking wil ko men, moet in de vijf jaar voor het ontslag tenminste drie jaar een vast dienstver band hebben gehad. Wie aan deze 'arbeidsverledeneis'. voldoet heeft ook recht op een vervolguitkering van een jaar, die 70 van het minimumloon bedraagt. Maar vraag is natuurlijk: hoelang duurt de periode tussen het eerste halfjaar en de vervolguitkering? Er is lang over gekibbeld. Aan vankelijk wilde het kabinet deze uitkering koppelen aan de leeftijd en in halfjaar lijkse stapjes verlagen naar het minimum. Nog voordat De Graaf dit plan in de Ka mer kon verdedigen, kwam premier Lubbers de kritiek al tegemoet door de stapjes weg te strepen tegen een ex tra korting op de uitkerings duur. Het CDA had zich bij dit plan al neergelegd, toen De Graaf een oud VVD-plan van stal haalde. Niks korten op de uitkeringen, niks half jaarlijkse stapjes. Het nieuwe plan levert geld op, maar werkt ook 25 van de werklozen uit de boot. Hoe ziet het eruit? Door slaggevend voor de duur van de WW-uitkering moet de tijd zijn dat iemand heeft gewerkt. Daarover is ieder een het eens. Maar hoe bere ken je dat? Lang niet alle ar beidsverledens zijn geregi streerd en alleen op de werkloze zelf afgaan wil het kabinet niet. Zekerheid bestaat slechts over de vijf jaar die vooraf gaan aan het ontslag en waarin de werkloze drie jaar lang werk moet hebben ge had. Dat wordt het 'feitelij ke' arbeidsverleden ge noemd. Daar wordt een 'fictief' arbeidsverleden aan gekop peld, zeg maar een verzon nen arbeidsverleden. Gere kend wordt vanaf het 18e le vensjaar, dan worden men sen geacht aan het arbeids proces deel te nemen. Trek die 18 jaar plus de vijf jaar ('feitelijk' arbeidsverleden) af van de leeftijd van de werkloze en men krijgt het 'fictieve' arbeidsverleden. Een voorbeeld. Louw de Graaf, gewoon werknemer, is 55 jaar. Hij heeft voor zijn ontslag vijf jaar gewerkt. Hij heeft een fictief arbeids verleden van 32 jaar (50 min 18) en een feitelijk arbeids verleden van vijf jaar. Maakt samen 37. Dat geeft De Graaf recht op een uitke ring van vier jaar, vervol gens op de vervolguitkering. Hij is dan 60 en komt in de IOW, een minimum-uitke ring voor oudere werklozen. In het huidige systeem had hij een verlengde WWV-uit- kering (70 van het laatste loon) tot zijn 65e gekregen. Een andere werkloze is 30 jaar en heeft in de vijf jaar voor het ontslag vier jaar gewerkt. Het arbeidsverle den is 11 jaar (fictief: 25 min 18 is 7. Tel daarbij de vier jaar feitelijk). Deze werkloze krijgt een jaar WW en daarna de vervolguitkering. Nu zou hij of zij recht heb ben gehad op 2,5 jaar. Zo ziet het er voor ieder een uit: WAARHEEN MET DE ABW NWW AOW WAO/AWW IOW TW ABW NWW AOW 'AO/AWW IOW TW ABW NWW AOW WAO/AWW IOW TW ZW ABW NWW AOW Arbeid»- Ultkarlngt- Virvolg- virleden duur ultkiiing 0,5 tot 4 jaar 0,5 1 5 tot 9 jaar 0,75 1 0 tot 14 jaar 1 1 15 tot 19 jaar 1,5 1 20 tot 24 jaar 2 1 25 tot 29 jaar 2,5 1 30 tot 34 jaar 3 1 35 tot 39 jaar 4 1 40 en meer 5 1 Als de WW of de vervolguit kering onder het minimum zakt, kunnen gezinnen een beroep doen op de Toesla genwet. Stof hebben ook de aanpak van de fraudebestrijding en het begrip passend werk in de NWW doen opwaaien. Staatssecretaris De Graaf is daarvan zo geschrokken, dat hij de term 'omkering van de bewijslast' heeft weggemof feld. Nu spreekt hij nadruk kelijk over mensen die mis bruik maken van de sociale zekerheid. De uitkeringsgerechtigde moet informatie geven als de bedrijfsvereniging (die het geld uitkeert) daarom vraagt. Als geconstateerd wordt dat er gefraudeerd is, moet de uitkeringsgerech tigde zelf aannemelijk ma ken dat hij of zij niet eerder fraudeerde. Nu moet de uit kerende instantie (bedrijfs vereniging of gemeente) het bewijs leveren. Bij het begrip passende arbeid heeft De Graaf voor alle zekerheid zijn toelich ting laten vallen. Er staat in de laatste versie te lezen: passende arbeid is alle ar beid die voor de krachten en bekwaamheden van de werknemer is berekend, ten zij aanvaarding om redenen van lichamelijke of sociale aard niet van hem kan wor den gevraagd. Zo staat het ook in de Bijstandswet. Een nieuw begrip is „ver wijtbaar" werkloos. Het be tekent dat mensen door eigen schuld werkloos zijn. De bedrijfsvereniging kan dan straffen uitdelen die va rieren van helemaal geen WW of slechts 70 van het minimumloon. Nu beoor deelt de gemeente dat en die straft doorgaans met zes .maanden of een korting van tien of vijf procent. Dit was de eerste aflevering in de serie over de herziening van het stelsel voor de sociale zekerheid. Morgen volgt een aflevering over de nieuwe re gels in de WAO/AAW: 'WA- O'er ook werkloos'. Door Frans Boogaard „SORRY, ik wil eerst weten waar u me nu mee confronteert. Kunt u me éven uitleg gen wat er aan de hand is?" Minister Schoo (Ontwik kelingssamenwerking) pakt met een verbeten trek om de mond het ANP-tje aan dat een verslaggever haar be reidwillig toesteekt. En zo neemt ook zij, tijdens een tussenlanding op Schiphol, tenslotte nog kennis van het feit dat haar collega Van den Broek (Buitenlandse Zaken) enkele uren eerder via de TROS-radio de medische hulp aan Suriname heeft op geschort. Hulp die door haar, Schoo, aan het dictatoriaal be stuurde Surinaamse volk was toegezegd. Coördinatiefoutjes, hoe potsierlijk ook, kunnen vóórkomen tussen twee mi nisters, zeker als ze zo uit huizig zijn als Schoo en Van den Broek. Maar die fre quente afwezigheid kan nooit worden aangevoerd als excuus voor het zigzag-be- leid dat Nederland nu al een paar jaar jegens Suriname voert. Kort na de beruchte de cembermoorden van '82, waarmee voor het eerst de De minister van Ont wikkelingssamenwer king Eegje Schoo. toen bijna twee jaar oude re volutie haar ware gezicht liet zien, schortte Nederland de verdragshulp (nu nog rond 1,4 miljoen) op. Nederlandse ministers meden bevelhebber Bouterse als een besmettelijke ziekte. Het Surinaamse verzet in Nederland werd welwillend bejegend, op voorwaarde dat het zich, althans op Neder lands grondgebied, van bui tenwettelijke activiteiten zou onthouden. Maar de tijden verande ren. En marge wilden Van den Broek en Schoo zich na een poosje toch wel met de bevelhebber onderhouden, en weer wat later werden geruchten over hervatting van de hulp op termijn met minder felheid weersproken dan daarvoor. De opheffing van de nood toestand en het vorig jaar herstelde contact met de 'oude' politieke leiders Lach- mon (VHP), Arron (NPS) en Soemita (KTPI) waren een nieuw teken voor de Neder landse regering dat Bouterse het toch zo slecht nog niet meende. Toen er tenslotte nog een Nationaal Instituut Mensen rechten (NIM) werd opge richt en de bevelhebber bij de-vijfde verjaardag van de revolutie, februari jongstle den, binnen goed twee jaar verkiezingen beloofde, toon den Van den Broek en Schoo zich zó opgetogen, dat ze meenden hun straffe hou ding, aangenomen na de moord op vijftien critici van het militaire bewind eind '82, toch minstens gedeeltelijk te kunnen laten varen. Weliswaar zou de ontwik kelingshulp niet worden hervat, maar als 'eerste stapjes' kon Paramaribo vanaf nu weer rekenen op medische hulp, medische stages en hervatting van de gesprekken over het remi gratiebeleid. De Kamer steigerde aan vankelijk unaniem, maar ging vervolgens vrij soe peitjes door de knieën, op voorwaarde dat de medische hulp - hulp immers van hu manitaire aard - uitdrukke lijk van elke politieke bete kenis zou worden ontdaan. De stem van het Suri naamse verzet in Nederland werd niet gehoord. Die hield niet op te"^rklaren dat de hervormingen die Bouterse tot nu toe heeft doorgevoerd, minder waard zijn dan de Surinaamse gulden. De noodtoestand is im mers opgeheven zonder dat de bijbehorende vrijheden werden hersteld; het Natio naal Instituut Mensenrech ten controleert niet alleen de machthebbers maar wordt op zijn beurt ook door de machthebbers gecontroleerd en het overleg met de op per soonlijke titel opererende 'olide' politieke leiders kan bezwaarlijk als een volks raadpleging worden gezien, zolang in het Suriname van Bouterse politieke vergade ringen verboden zijn. Nu inmiddels de verden king zeer sterk is dat Bou terse ook buiten de Suri naamse landsgrenzen de misdaad dient - de arresta tie, in Miami, van zijn rech terhand Boerenveen kwam ironisch genoeg ongeveer op het moment dat premier Udenhout minister Schoo een blauwdruk voor de so ciaal-economische ontwik- .lfgjtfig van Suriname over handigde - is dat voor Ne derland opnieuw aanleiding tot een herbezinning. Want hoewel de humanitaire nood in Suriname nog even groot is als twee weken geleden, wordt nu de medische hulp opgeschort. De drie grote Kamerfrac ties PvdA, CDA en WD - die een week geleden nog be zworen dat aan die medi- cijnzendingen geen politieke betekenis mocht worden toe gekend - eisten dat op hoge toon, en natuurlijk op poli tieke gronden. Terwijl nu al vaststaat dat bij het eerstvolgende posi tieve signaal uit Paramaribo het licht weer op groen gaat, ook als er dan in heel Suri name aan medische hulp géén behoefte bestaat. Zaterdag op Schiphol ver klaarde Schoo dat „het pra ten met de Surinaamse machthebbers aan beperkin gen onderhevig is", maar dat „we wel móeten in het be lang van het Surinaamse volk". Dat zal best kloppen. Maar het verklaart nog altijd niet waarom Boutersè' - per slot van rekening niet meer dan een eenvoudig sportleraar - in zijn Neder - land-beleid nu al vijf jaar lang veel consequenter is dan Nederland in zijn Suri- name-beleid. Door Jo Wijnen DE wetenschappers die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het Strategisch Defensie Initiatief (SDI) - ook wel Star Wars ge noemd - stuiten op steeds grotere moeilijk heden. „Het enige resultaat dat het onderzoek tot dusver heeft opgeleverd is dat we nu Weten voor welke ontzag lijke uitdaging we staan", zegt een gedeeltelijk vrijge geven rapport dat door en kele leden van de Ameri kaanse Senaat is opgesteld. Dat rapport constateert ook dat er op dit ogenblik nog geen technische doorbraak in het SDI-programma te melden valt. Drie jaar geleden lan ceerde president Reagan zijn SDI-programma en het is sindsdien een van de belang rijkste doelstellingen van zijn presidentschap gewor den. Het onderzoeksprogram ma, dat vrijwel onmiddellijk na Reagans aankondiging op gang werd gebracht, is op dit ogenblik nog niet veel meer dan een soort haalbaar heidsstudie. Het rapport dat nu aan de Senaat is gepresenteerd zal de felle discussie die in de VS over het SDI wordt gevoerd nog verder aanwakkeren, temeer omdat het ernstige twijfels uit over de techni sche, financiële en weten schappelijke haalbaarheid van Star Wars. Bovendien verslindt het onderzoek on gekend grote sommen geld. Alleen al voor 1987 heeft het Witte Huis 4.8 miljard dollar voor het SDI-onderzoek ge vraagd. Zulke bedragen zijn even wel te verwaarlozen als men ze vergelijkt met het geld dat straks nodig is om het Strategisch Defensie Initia tief operationeel te maken. SDI is een stelsel van sa tellieten en ruimtestations dat een schild moet vormen tegen iedere vijandige raket die door de ruimte op de VS wordt afgevuurd. Uiterst ge voelige apparatuur is nodig om die raketten op te sporen. Na het opsporen moeten de raketten vervolgens worden vernietigd. SDI-weten- schappers onderzoeken op dit ogenblik of daarvoor zo- genaande 'laserkanonnen' kunnen worden toegepast. Het ruimteschild zal - zo stelt het senaatsrapport vast - moeten bestaan uit duizenden satelieten en ruimtestations. Uitgaande van de huidige kosten, gaat alleen al het in de ruimte' brengen van die stations en satelieten ergens tussen de 87 en 174 miljard dollar kos ten. De kosten van de sate lieten en stations zelf en van de wapensystemen die ze aan boord hebben, zijn niet meegeteld. Omdat het ruim teschild een permanent ka rakter draagt, moet het ver volgens worden onderhou den en van tijd tot tijd gemo derniseerd. Wat vooral zorgen baart is de 'strategische' kant van SDI. Een raket die via de ruimte naar haar doel vliegt, vervoert tientallen en met tertijd misschien wel hon derden zogenaamde 'atoom koppen'. Nu al staat vast dat SDI pas kans van slagen heeft als het die raketten kan vernietigen voordat de atoomkoppen zich van haar losmaken. Het is vrijwel onmogelijk om de afzonderlijke naar hun doel vliegende atoom koppen op te sporen, te on derscheppen en te vernieti gen. Bij een massale aanval zal er wellicht sprake zijn van duizenden atoomkoppen De directeur van het Amerikaanse SDI-programma, generaal James Abrahamson. - fotoap die zich vanuit verschillende richtingen naar verschil- lendfe doelen bewegen. On der die atoomkoppen zullen zich, zo vermoeden de SDI- wetenschappers, vele hon derden 'lokvogels' bevinden die geen inhoud en ook geen nucleaire lading hebben, maar die door de opspo- ringssatelieten niet van de echte atoomkoppen te onder scheiden zijn. Om ieder ri sico uit te sluiten zullen niet temin al die duizenden atoomkoppen - inclusief de 'lokvogels' - onschadelijk gemaakt moet worden, wat technisch en wetenschappe lijk vrijwel onmogelijk is. Niettemin blijft generaal James A. Abrahamson, di recteur van het SDI-bureau van het Amerikaanse minis terie van defensie, optimis tisch. Hij verklaart in alle toonaarden dat SDI „tech nisch haalbaar" is. Volgens het Senaatsrap port zijn er evenwel talloze bij het project betrokken wetenschappers die hun twijfels hebben. „Als die wetenschappers iets haten, dan is het te moe ten toegeven dat hun onder zoek weinig oplevert. Dat immers ondermijnt hun we tenschappelijke geloofwaar digheid", aldus het Senaats rapport. Het is dan ook niet zonder ironie dat nu al wordt ge zegd dat, als SDI zal worden gerealiseerd, de supermach ten toch weer onderlinge af spraken moeten maken over aantallen, controle en over gedragsregels voor onver wachte en ongewilde inci denten. In dat geval zal er toch weer sprake zijn van een soort bewapeningswed loop en de daarbij behorende onderhandelingen om die wedloop te stoppen. En dat is nu net wat president Reagan met zijn SDI wil voorkomen. Want hij heeft juist ge zegd dat „SDI ons kan be vrijden uit de gevangenis der nucleaire bedreiging." ONDANKS eerdere be denkingen en de jongste twijfels van de Ameri kaanse Senaat, lijken de bondgenoten van de VS het omstreden Ameri kaanse SDI-onderzoek schoorvoetend te aan vaarden als een realiteit waar men niet om heen kan. De meeste hebben er geen bezwaar tegen dat hun be drijven aan het door Moskou gewraakte project deelne men. De Bondsrepubliek sloot daartoe vorige week, als tweede land na Groot- Brittannië, zelfs een officiële overeenkomst. Proberen de bondgenoten alsnog een plaatsje op de SDI-trein te verwerven Op een recente NAVO-vergade ring in Würzburg wilde de Amerikaanse minister van Defensie, Caspar Weinber ger, nog niet zo ver gaan. Wel wees hij er op dat ook andere landen geïnteres seerd zijn in het sluiten van een overeenkomst over deel neming van hun bedrijfsle ven aan het SDI-program ma. Amerikaanse functio narissen hopen dat er voor de zomer ook akkoorden worden gesloten met Italië, Japan en Israel. Andere landen als Frank rijk, Nederland, Denemar ken, Noorwegen, Grieken land en Canada wijzen een officiële participatie aan het SDI-onderzoek af. Zelfs Frankrijk, de koplo per in het verzet tegen presi dent Reagans 'Strategisch Defensie Initiatief' (SDI), heeft er niets op tegen dat staatsbedrijven als Matra en Thomson pogen een hap te nemen uit de SDI-koek. Om de nog altijd leveride bondgenootschappelijke be zwaren te omzeilen hebben de Amerikanen de laatste tijd minder de nadruk ge legd op de omstreden strate gische implicaties van het SDI. Zij onderstrepen dat het SDI vooralsnog niet meer is dan een onderzoeks programma, bedoeld voor het bestuderen van een aan tal opties voor de toekomst. Ook wijzen zij op de voorde len die het onderzoek naar geavanceerde en tamelijke exotische defensietechnolo gieën kan opleveren voor de civiele sector. De Europese bondgenoten blijken gevoelig voor dat laatste argument. Een van de redenen Van de Britten en Westduitsers om SDI-over- eenkomsten te sluiten is de gedachte dat men het zich niet kan veroorloven op technologisch gebied nog verder achter te raken op de VS en Japan. Maar Europese functiona rissen vragen zich af of de I VS werkelijk bereid zijn totI het verlenen van lucratieve contracten aan Europese be drijven of tot het delen van de technologische resultaten van het project. Groot-Brit- tannië en West-Duitsland zullen, aldus een Franse ambtenaar, niet voor of I midden in de SDI-trein j plaatsnemen. „Ze mogen a) blij zijn als ze uiteindelijk j terechtkomen in de goede- j renwagon". Van de 26 miljard dollar I die de regering-Reagan tot 1989 voor het programma wil uittrekken zou 3 miljard bestemd zijn om richting Europa te vloeien. (ANP) UTRECHT (ANP) - Bij zie kenfondsen, particuliere ziek tekostenverzekeraars en de Ziekenfondsraad stonden gis teren de telefoons roodgloeiend van mensen die meer inlichtingen willen over de wijzigingen in de zieken fondsverzekering die dinsdag 1 april zijn ingegaan. Van een onzer vers „Er zijn geen juridische verdrag met de VS door d keurd en het schorsingsve Besluit dat de gemeente ge afgewezen", zo meldt een w De zegsman van Defensie tekent in dit verband nog aan dat er volgende week wellicht meer duidelijkheid is over het tijdstip waarop de „eerste spade de grond in zal gaan. Het zal zeker geen maand meer duren, want enige haast is geboden". Zoals gemeld moeten de werkzaamheden eind 1988, wanneer de kruisra ketten daadwerkelijk worden gestationeerd, gereed zijn. En met name dót motief speelde bij de plaatsvervan gend voorzitter van de afde ling rechtspraak van de Raad van State, mr. C. van Zeben, mee om het schorsingsverzoek dat door IKV, Pax Christi en de Vredesbeweging Woens- drecht was ingediend, af te wijzen. De vredesorganisaties voer den als motief van hun ver zoek onder meer aan dat voor de werkzaamheden aan de ba sis geen ruim twee jaar maar slechts enkele maanden nodig zijn. Ze verwezen in dit ver band naar ervaringen in Bel gië en Italië. „Het valt niet onjuist te ach ten dat de bewindslieden van defensie en VROM het be wuste Koninklijk Besluit heb ben gegehanteerd. Ze dienden rekening te houden met de tijdsduur die met de inrichting en het operationeel maken van de basis is gemoeid en met de door de regering aangegane verplichtingen jegens de VS", zo motiveert mr. Van Zeben zijn beslissing. In dit verband wordt ook de brief genoemd j Vlees eten Thuiswonende bejaarden moeten dagelijks minstens 70 gram vlees eten. De voorzie ning van benodigde voedings stoffen is daarvan afhanke lijk, zo blijkt uit onderzoek van het TNO-Instituut voor de Voeding. ALERTHEID en fantasie kunnen Gorbatsjov niet ontzegd worden speelde hij in op de Amerikaans voor te stellen de Zesde Vloot en dellandse Zee terug te trekken. Voor deze suggestie geldt ong aan het eind van deze eeuw de nen: de realiteitswaarde ervan is Maar daarom is het de Kremlin gonnen. Veeleer wil hij de aand ring in Washington bij het vervuil sen niet om de Sovjet-Unie heen tegelijktijd zijn bereidheid 'zond overleg over zijn voorstel. De o Amerikanen de Russen als gelijk Dat bleek ook nog eens in he jov de vakantie van president nieuw voorstel te komen: snel p proeven. Washington moest on met een vaag 'nee' te komen. In de grootmachtenpolitiek is vaak een schrikbeeld voor de a met de Russen doorgaans niet komsten over specifieke regional staan zeer laag op de prioriteiten gan. Reagan wenst de regionale wetse big-stickdiplomatie aan te in Nicaragua opvoeren, in Hon bouwen om de 'contra's' te ge gnaanse verzet uitrusten met uit nkaanse president is er krachti van het Kremlin bestreden moe Riet contra-infiltratie en militaire oordeel over die landen alle nua 19in9, maar vergeet dat voor de ®e". natuurlijke voedingsbodem tenijkheid, campesino's en een Heagan verliest meer dan welke ook de factor van het menselijk li uit het oog. Wat Nicaragua, Hon concluderen, dat zijn dollars de v ,n.^e' 9rootmachtencontact net Amerikaanse geloof in de bi woordelijkheid voor de veilighei terughoudendheid in conflictsit bang te voorkomen - te hebben zijn verlangen naar een Amerik niet onderdrukken. Hij komt er s glitterige Oscaravond beleed hij [n de goede, oude deugden krachtpatsers John Wayne en werken in het Wilde Westen, aan [toekomst van een geordende w eindelijk tot een riskant spel met

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2