'imegNü HALF om* iterdagas. Platenmarkt lijkt zich te herstellen Rob Out aast op commerciëel net in België Lennon live: eindelijk gerechtigheid Glimmer Twins vertonen slijtageverschijnselen Pinkpop weer springlevend J, W£T.' ndens museum koopt uur kabinet in Breda [LIEDEN bril) naar Sanders I aankoop van J/erborgen kosten Jtoe en kunnen Daapkamers, |ld is. (En voldoet Top, 's Gravenhage. DAAL, Rucphensebaan aragebedrijf Jan van Contacten /eek aas, Ilkel, Utrecht en Vlaardingea Iting en afbouw voor ver- J werken in Nederland. lereist. [inodig te reflecteren. mag u zonder één cent rente n* Bij aflevering 1/3 van de jes maanden /g, SKODA n trekken we de eerste intant geld op 95,-. ondities. BV. Dobbeweq 2, Voorschoten. htmetalen wielen tegen meerprijs, ivoorbehouden De kast die een kwart miljoen waard bleek te zijn. - foto archief de stem Van de kunstredactie BREDA - Een unieke, barokke kruisvoetkabinet is dezer da gen voor meer dan een kwart niljoen - de juiste prijs was te achterhalen - door de Bredase antiquair L. van lAalst verkocht aan het Victo ria and Albert Museum aan de j Cromwell Road in Londen. „Nederlandse musea, die dit (werkstuk van Jan van Meke- ren (1658-1733) eerder hebben aangeboden gekregen, lieten Ide kans liggen", aldus Van Aalst. Deze kast van eikehout, ge- Ifineerd met notehout en di- Iverse andere vruchthoutsoor- |ten stamt uit 1690. Dit exem- plaar (205 cm hoog, 170 cm I breed en 55 cm diep) is één van Ide vier nog bekende kasten Ivan deze meester. Eén staat er I in- het Amsterdamse Rrjksmu- Iseum, twee in het kasteel lAmerongen (waarvan onlangs ■één, voor meer geld dan de ■Londense aankoop nu, bij ■Christies werd gekocht) en één Izit er bij een Engelse handels- I maatschappij. De kast waarom het nu gaat, is 15 jaar geleden in En- geland gekocht uit particulier [bezit. Van Aalst: „Ik ben er lang mee bezig geweest." Twee jaar geleden toonde hij hem in Delft op de beurs. „Directeur B. Haak van het Amsterdams Historisch Museum nam toen een optie; hield die één jaar lang vast en zei toen 'nee'. Toen heb ik geprobeerd de kast aan paleis Het Loo te ver kopen, omdat hij zo uitstekend past in deze omgeving. Lukte niet. Het Amsterdamse Rijks museum was niet geïnteres seerd om zijn noten Van Me- keren-kast met een eiken aan te vullen. Een particulier heeft het Historisch Museum in Amsterdam nog 25% van de aankoopsom aangeboden. Niets. Ik was toen het leuren in Nederland zat", aldus Van Aalst. „Ik heb toen een museum- realtie van me in Engeland aangesproken. Het was toen snel bekeken. Het Victoria and Albert Museum in Londen is er dolblij mee, want nu gaat de kast weer terug naar een van de eerdere eigenaren. Nee, hij staat niet op 'de lijst' en mag dus hét land uit. Een particu lier in Nederland heeft nu te elfde ure nog geprobeerd om hem op de lijst te krijgen, om dat hij de kast graag wil ko pen." HILVERSUM (ANP) - Er zijn vorig jaar in ons land veel meer grammofoonplaten, compact-discs en musicasset- tes (muziekdragers) verkocht. De omzet in deze branche steeg elf procent vergeleken met 1984. De branche-organi satie NVPI heeft dit gisteren bekend gemaakt. De NVPI is daarom ook te spreken over dit resultaat om dat er een eind kwam aan de gestage omzetdaling op de lp- markt. De omzet vorig jaar (305 miljoen gulden) is gelijk aan die in 1984. In 1983 ging er nog voor 330 miljoen gulden aan langspeelplaten over de toonbanken. De platenindustrie kampte tot 1985 ook met een totale om zetdaling. Het laatste kwar taal van 1984 betekende echter 'een keerpunt in de tot dan re gelmatige reeks van jaarlijkse omzetdalingen', aldus de NVPI. De organisatie was toen nog onzeker of dit herstel zich zou voortzetten. De compactdisc had in 1985 ook een belangrijk aandeel in de omzetstijging van elf pro cent. De omzet van dit produkt bedroeg 65 miljoen gulden, of wel een stijging van liefst 160 procent. De musicassette omzet ont wikkelt zich ook 'zeer interes sant'. In 1985 werd meer dan ooit verkocht van deze ge luidsdrager. Lp's en compactdiscs wor den vooral door 'twintigers' aangeschaft. Deze groep zorgde bij de lp's voor bijna 42 procent van de omzet en bij de cd's voor 54 procent van de omzet. James Cagney: underdog in een misdadige wereld Van onze filmredactie De Amerikaanse acteur Ja mes Cagney, die zondag op 86-jarige leeftijd is overle den, was in veel van zijn films een driftkop, die het op moest nemen tegen kerels die veel groter waren dan hij. De bioscoopbezoekers waardeerden zijn underdog- positie. Hij was de man met wie men zich in de crisisja ren komn identificeren. James Cagney was bij het grote publiek vooral bekend van de film 'Yankee Doodle Dandy', een musical waarin hij danste en zong. De film werd gemaakt in 1942 en was bedoeld om het Ameri kaanse patriottisme te sti muleren in de oorlogsjaren. Cagney was op 17 juli 1899 in New York geboren als tweede in een gezin van ze ven kinderen. Zijn vader, een man van Ierse afkomst, had een kroeg en Jimmy kwam de showbusiness bin nen als piepjonge entertai ner, danser in revues en Broadway-shows. Toch lag zijn grote kracht ergens anders. Cagney was een schurk in de vele gang sterfilms die in de jaren der tig en veertig werden ge maakt en waarin ook Ed ward G. Robinson en Humphrey Bogart grote na men waren. Films als 'Public Enemy' (1931), 'Angels with dirty fa ces' (1938) en 'The Oklahoma Kid' (1939) toonden een harde maatschappij waarin niet alleen de boeven, maar ook vaak de agenten vol slechte streken zaten. In die zwarte wereld werd de kleine Cagney populair, om dat hij eigenlijk tegen zijn Van onze correspondent Aad Jongbloed BRUSSEL - De directeur van Veronica, Rob Out, heeft in België voor veel verwarring gezorgd door na men door elkaar te halen van maatschappijen, die hem gevraagd hebben een commerciëel tv-net in Bel gië op te zetten, dat zich zal richten op Vlaanderen en Nederland. wil in het verkeerde milieu verkeerde en uiteindelijk de taak had te bewijzen dat ge rechtigheid toch altijd wint. In de jaren vijftig was het gedaan met het ruwe gang- ster-gerire en verdween Cagney geleidelijk uit het middelpunt van de belang stelling. In 1961 besloot hij, als VUT-gerechtigde, volle dig te stoppen met filmen en trok hij zich terug op zijn boerderij in Stanfordsville in de staat New York. Met schilderen en schrijven hoopte hij zijn laatste jaren te vullen. Het liep anders. Hij begon te sukkelen met zijn gezond heid, hij kreeg een lichte Cagney (1981). Ragtime - foto ap hartaanval en was suiker patiënt, maar volgens zijn dokter kwam dat, omdat hij James Cagney drukt een grapefruit in het gezicht van Mae Clark in de film 'Public Enemy' (1931). fotoap zijn energie niet kwijt kon. Cagney nam in 1980 het aan bod van regisseur Milos Forman aan om in de film 'Ragtime' de rol van politie commissaris Rheinlander Waldo te spelen. Dat deed hij inderdaad, maar het was niet alleen het begin, maar ook het einde van zijn tweede filmcarrière. In 1984 speelde hij nog wel in de tv- film 'Terrible Joe Moran', maar meer liet zijn gezond heid niet toe. In dat jaar kreeg hij ook van president Reagan de 'Medal of Free dom'. Volgens Out was hij bena derd door de Vlaamse Media Maatschappij (VMM), maar gisteravond laat bleek bij monde van teevee-regisseur Bert Decorte dat het ging om de Werkgroep Vlaamse TV, een organisatie die is opgezet om zo snel mogelijk commer ciële teevee in België te gaan maken. Decorte zei gister avond daartoe snel tot een ak koord te willen komen met de VMM. „De heer Out heeft on gewild een misverstand in het leven geroepen", aldus Decor te. „Wij hebben hem voor onze organisatie gevraagd en hij heeft ja gezegd". Out zei ook contacten te hebben gehad met vertegen woordigers van de Belgische regeringspartijen, de christen democraten en liberalen. Van die zijden werd een dergelijk contact echter ontkend. Pre mier Martens zei daarover in het weekeinde: „Met de hand op mijn hart, ik ken de heer Out niet, maar ik denk dat hij gevraagd is door de VMM". Een woordvoerder van de VMM, Mercks, ontkende dat vervolgens: „We hebben nooit contact gehad met Out". Out daarentegen beweerde dat zijn taak zelfs al omschre ven was: het inkoop- en aan koopbeleid bepalen, de organi satie vormen eh merchandi sing en sponsoring regelen. Out: „Ik ben naar het Neder landse ministerie' van WVC geweest met de vraag of ik dat zou kunnen doen. Op uitleen basis zou dat kunnen, zei men daar. De bedoeling is dat de Vlaamse commerciële zender in juni 1987 begint. Ik heb tot vijf maal toe gesprekken ge voerd, driemaal in België en tweemaal in Nederland. Het ging daarbij om vertegen woordigers van de politiek en de uitgevers, die participeren in de VMM". Later bleek Out hiermee de Werkgroep Vlaamse TV te bedoelen, die overigens toegaf dat gestreefd wordt naar commerciële tele visie per juni 1987 in Vlaande ren. Of Out in Nederland een concessie zal krijgen om een commerciëel net op te zetten is in grote mate afhankelijk van de regering die na de verkie zingen van 21 mei aantreedt. De beslissing daarover zal een grote invloed hebben op de wijze waarop Out zich met Vlaanderen zal bemoeien. JOHN LENNON stond bij leven te boek als een van 's werelds grootste rockers. Zo'n specifieke reputatie ontleen je niet enkel aan in drukwekkende studioprak tijken en erosie-bestendige composities, maar op de eer ste plaats aan overtuigende podium verrichtingen. Rock'n'Roll heerst immers allereerst op - én voor- het podium. Een live-album uit brengen betekent daarom voor grote rockartiesten een bevestiging van hun stersta tus. Toch heeft juist John Lennon het om onbegrijpe lijke redenen heel lang zon der zo'n visitekaartje moe ten doen. Om precies te zijn: tot voor drie weken. Toen verscheen 'John Lennon Live In New York City', vijf jaar na 's mans dood en 15 jaar na zijn Beatles-periode. Nu is het niet zo, dat er de afgelopen jaren helemaal geen live-opnamen van Lennon verkrijgbaar zijn geweest. Maar het was niet bepaald materiaal dat de platenkoper aan een goed beeld van Lennon als live artiest kon helpen. Immers de meeste bootlegs zijn daarvoor te slecht van ge luidskwaliteit en de paar le gale platen met live-takes bevatten rommelige opna men die stuk voor stuk na minimale voorbereiding tot stand zijn gekomen en het slechts van de artistieke spontaneïteit moeten heb ben: Lennon jamt curieus met Zappa; Lennon speelt leuk met Elton John; Len non jamt verdienstelijk met Clapton en Klaus Voorman, terwijl Yoko ook bloedstol lend meekrijst. Meer is er niet en het is weinig-repre sentatief. Maar nu is er dus 'John Lennon Live In New York City', een schijf die thuis hoort onder het kopje 'ein delijk gerechtigheid'. Deze plaat laat nu eens precies horen wat Lennon live waard was als hij wél een echt concert gaf. Bovendien is de geluidskwaliteit supe rieur (digitaal opgenomen van de moederband en heeft Yoko Ono, die de plaat pro duceerde, het eindelijk kun nen opbrengen om zichzelf helemaal weg te cijferen. De opnamen laten Lennon horen tijdens twee histori sche concerten die hij beide op 30 augustus 1972 in Madi son Sqaure Garden gaf tbv. het One -to-One fonds voor geestelijk gehandicapte kin deren. Hij werd daarbij vaardig begeleid door de New Yorkse band Ele phant's Memory, waarmee hij juist zijn elpee 'Some Time In New York City' had opgenomen. Met deze groep gaf/ geeft Lennon een staal kaart van zijn toenmalige repertoire, vol versies die meerendeels kunnen wedij veren met de originele stu- diotakes. Lennons ijle, so bere studiosound is ijl dit vuurwerk totaal afwezig: we horen stomende versies van o.m. 'Instant Karma', 'Woman Is The Nigger...', 'Mother', 'It's So Hard', 'Come Together' en 'Cold Turkey'. Het is onversneden Rock'n'Roll, die tot slot zelfs even komisch wordt als Winston O'Boogie een par lando gezongen 'Hound Dog' uit de piano rammelt. 'We all shine on, like the stars, the moon and the sun...On and on and on' zingt Lennon vol overtuiging in 'Instant Karma'. Zijn we duwe citeert dat op de hoes -en gelijk heeft ze: 'Live In New York City' is Lennon- de-rocker in volle glorie. Leo Nierse VEEL roek-idolen stierven een vroege en vaak specta culaire dood. Namen noe men heeft geen zin, iedereen heeft zo zijn lievelings over ledene onder de gewezen popmuzikanten. Hun mu ziek leeft onstuitbaar voort en wordt in veel gevallen npg grijs gedraaid. Dat heeft niets met misplaatste nostalgie te maken maar ropt de onderkenning van kwaliteit, die van alle tijden De Rolling Stones zijn nog springlevend, Brian Jones en piano-aanhangsef Ian Stewart even buiten be schouwing gelaten, en blij ven dus muziek maken. Op het hoogtepunt van hun creativiteit ('Let it bleed', Exile on Main Street') is dit quintet niet met een vlieg tuig neer gestort of ten prooi gevallen aan overmatig ge bruik van drank en drugs. Op zich is dat een gegeven waarmee vooral hun fami lieleden gelukkig zullen zijn, maar het heeft allemaal wel tot gevolg, dat ze nu met EINDREDACTIE WIM VAN LEEST 'Dirty Work' hun 26e offi ciële langspeelplaat uitbren gen. En met dat produkt trekken de Stones het ge middelde niveau van hun totale oeuvre, dat vooral in het begin van de jaren zestig en halverwege de jaren ze ventig naar een alleszins aanvaardbaar peil gejaagd was, op bedenkelijke wijze omlaag. Daar helpt geen Steve Lil- lywhite (producer) aan en de bijdragen van mensen als Patti Scialfa, Jimmy Cliff, Kirsty MacGall en Tom Waits zijn van te minimaal gehalte om 'Dirty Work' tot iets bijzonders te maken. De Glimmer Twins vertonen ernstige slijtageverschijnse len en dat is heel jammer. Hoe dat komt is moeilijk te achterhalen. Keith Richards echter uit in diverse inter views lichte kritiek op Mick Jagger. Het zou Jagger zijn die de opnamen van het laatste album zeer ver traagd heeft. Bovendien zou Jagger er de voorkeur aan geven alleen maar platen uit te brengen en optredens tot,, het absolute minimum te beperken. De Glimmer-tandem is zijn soepelheid kwijt. Van creativiteit is op 'Dirty Work' nauwelijks nog spra ke. Er staan twee aardige nummers op; 'Too Rude' en 'Sleep Tonight'. Op beide songs speelt Keith Richards De Stones: Van creativiteit is nauwelijks nog sprake. - foto cbs een vocale hoofdrol. 'Too Rude' is een merkwaardig uitstapje naar de reggae. Niet briljant, maar wel een verademing tussen alle nummers, die alleen maar herinneringen oproepen aan eerder werk van de Stones. 'Sleep Tonight' is een sle pend piano-nummer waarop Tom Waits te horen is. Absoluut dieptepunt wordt gevormd door de single 'Harlem Shuffle'. Een prachtig oud nummer van Bob&Earl wordt gecoverd zonder dat er ook maar iets fraais aan toegevoegd wordt. Het tegenoverge stelde is eerder het geval. 'Dirty Work' is een over bodige plaat, misschien ge schikt voor massaconsump tie, maar van een kwaliteit die niet spoort met de repu tatie van de Rolling Stones. Jagger en zijn gevolg mogen van mij hun VUT ruim schoots halen en zelfs meer dan dat, maar ik kan me voorstellen dat er Stones- liefhebbers zijn, die diep in hun hart een beetje jaloers zijn op fans van Jimmi Hen- drix, John Lennon, Elvis Presley en Willy Alberti. Chris van Nijnatten HET Pinkpop-festival in Geleen lijkt zich meer dan uitstekend te gaan herstel len van het dieptepunt dat vorig jaar werd bereikt Toen leverde een middelma tig programma-aanbod een bezoekersaantal van krap 15.000 op. En dat betekende even slikken voor de organi satoren, die tot een paar jaar daarvoor steeds 50.000 man de kassa's zagen passeren. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Matt Bianco, 2 april in Utrecht (Vredenburg) en 3 april in Rotter dam (Doelen) Robert Cray, 2 april in Amsterdam (carré) Cramps, 5 april in Nijmegen (Ver- eeniging) Roger Chapman, 7 april in Nijme gen (Vereeniging) John Hiatt Loudon Wainwright III, 22 april in Nijmegen (Stads schouwburg), 1 mei in Rotterdam (Luxor) James Brown, 21 april in Rotter dam (Ahoy) Siouxie and the Banshees, 22 april in Brussel (Vorst) en 23 april in Amsterdam (Edenhal) Elton John, 23 en 24 april in Rot terdam (Ahoy) Suzanne Vega, 23 april in Nijme gen (Vereeniging) Chris Rea, 23 april in Dienze (Brielpoort) en 24 april in Utrecht (Vredenburg) Twisted Sister, 25 april in Amster dam (Edenhal) Er werd zelfs al gesugge reerd om maar definitief met Pinkpop te stoppen. Van stoppen is echter nu geen sprake meer. Het pro gramma dat op 19 mei in Geleen te zien is, lijkt op voorhand al goed voor 50.000 man. Het begin van Pinkpop ('s ochtends om half tien) is nog rustig met de winnaar van de in april te vergeven Limburgse Nu of Nooit-prijs als openingsact en de tame lijk onbekende groep Ho ward Hughes and the Wes tern Approaches als tweede. Daarna barst het festival echter los met een reeks na men, die het afgelopen jaar goed zijn geweest voor zeer lovende kritieken en in som mige gevallen bejubelde concerten. Achtereenvolgens spelen op het Pinkpop-po dium The Jesus and Mary Chain, Claw Boys Claw, Ste- vie Ray Vaughan, Cock Ro bin, Fine young Cannibals, The Cult, The Waterboys en The Cure. Dat Pinkpop er in ge slaagd is een dergelijk sterk affiche samen te stellen heeft volgens organisator Jan Smeets twee oorzaken. Ten eerste is er dit jaar een verregaande samenwerking met concertpromotor Mojo Concerts. Daarnaast zijn volgens Smeets de onder handelingen dit keer zeer voorspoeding verlopen. Vo rig jaar zat volgens hem al les tegen wat er maar tegen kon zitten. Zo lieten bijvoor beeld Hall Oates het op het laatste moment afweten. In vergelijking met voor gaande jaren is er in de pro grammering een en ander veranderd. Er wordt vroeg (om 9.30 uur) begonnen en laat (rond 22.00 uur) geëin digd, Dat betekent dat bij het laatste concert met een lichtshow gewerkt kan wor den. Festivalgangers zullen zich moeten haasten om in de voorverkoop al een kaartje voor Pinkpop te be machtigen. In Geleen heeft men namelijk besloten voor alsnog slechts 25.000 kaarten in de voorverkoop te doen, Die voorverkoop begint op vrijdag 4 april en hij zou best eens binnen de kortste uitverkocht kruinen zijn. Voorverkoop is er bij de bekende adressen en bij de VW-theaterbespreekbu- reaus. Telefonisch kunnen kaarten besteld worden via 020-273181. Per post kan men bestellen bij bureau Pink pop, postbus 117, 6160 AC Geleen. Meer inlichtingen daaromtrent zijn te krijgen op het Pinkpop-telefoon nummer: 04490-52500.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 17