Film 'Potemkin' met herontdekte muziek Ianmensen Dan Aykroyd en Chevy Chase op spionnenpad JONGE SHERLOCK HOLMES IN VICTORIAANSE' FANTASIE ook inde BIOSCOOP Brabants Orkest zet traditie voort Overzicht van Eisenstein in filmhuizen SPEELFILMS OP TELEVISIE IJDAG 28 MAART 1986 T2 OROSCOOP a e n Bloemen houden i i i i i i l )l Door Marjan Mes Kond het concert van Het Brabants Orkest bij de vertoning van Eisenstein's 'stomme' film, 'Pantserkruiser Potemkin' uit 1925, wordt in de Brabantse filmhuizen een 'terugblik' aan de Russische cineast Sergei Eisenstein gewijd. Van woensdag 2 april tot en met 9 april worden alle films van Eisenstein vertoond: 'Staking' (1924), 'Pantserkruiser Potem- Kin' (1925), 'Oktober* (1927), 'De generale lijn' (1926-1929), Alexander Nevski' (1938) en 'Iwan de Verschrikkelijke' (1945-1946). Waar het Eisenstein om ging, was de toeschouwer emotio nele prikkels uit te delen, die hijzelf 'attracties' noemde. Hij bereikte dit door van verschillende onverwachtse beeldcom binaties een associatieve werking te laten uitgaan. Een ge durfd voorbeeld was in zijn eerste film, 'Staking' ('24), de vergelijking van de tsaristische onderdrukking met het slachten van koeien in een abattoir. De geavanceerde filmische middelen die Eisenstein ge bruikte, maakte hem tot een avant-garde-cineast, die in de ogen van de officiële Bolsjewistische cultuur-organisatie, 'Proletkult', politiek onbetrouwbaar was. Toch bejubelden zijn films de overwinning van de arbei dersklasse. In 'Pantserkruiser Potemkin' komen geen indi viduen meer voor, maar uitsluitend nog collectieven: het volk, het tsaristische leger en de muitende matrozen. In 'De generale lijn' zijn er zelfs geen collectieven meer, maar al leen machines; de tractor en de typemachine (als symbool van de uit de hand gelopen bureaucratie). In 'Alexander Nevski' portretteerde hij een individuele held en maakte hij gebruik van professionele acteurs, wat hij daarvoor nooit had gedaan. Dit gold ook voor 'Iwan de Verschrikkelijke', een monumentaal epos, dat geniaal is van beeldcompositie, spel en belichting. 'Iwan de Verschrikkelijke' is op 2 april in De Botte Hommel in Bergen op Zoom, 3 april in Filmhuis Roosendaal, 4 april in Filmhuls Oosterhout, 5 april Filmhuis Concordia in Breda en 9 april in De Borg in Breda. Alle overige Eisensteinfilms zijn te zien in Filmhuis Concordia in Breda; 'Staking' op 3 april, 'Oktober' op 4 april, 'Alex ander Nevski' op 7 april, 'De generale lijn' op 9 april. Filmregisseur Sergei Eisenstein in 1926. - foto archief de stem Door Henk Eg bers Het Brabants Orkest mag dan niet dezelfde wereld faam verwerven als Sergei M. Eisensteins zwijgende film 'Pantserkruiser Potem kin', toch lijkt ook HBO met de heruitvoering daarvan geschiedenis te schrijven. Door de musicoloog van het orkest, Theo van Houten, werd na vier jaar persoon lijke research in Rusland, Amerika en Oost-Duitsland de door Edmund Meisel (1894-1930) daarbij geschre ven muziek weer opge spoord en gereconstrueerd. Omdat dit in Berlijn en Londen mislukte wordt HBO gevraagd ook in deze steden de presentatie van deze film te vertonen. Waar schijnlijk wordt het Londen nadat er eerst op 6 april in het Casino in Den Bosch, 7 april in Vreenburg Utrecht, 8 april in Cocordia in Breda en 10 april in de Schouw burg in Tilburg voorstelling gegeven zijn. Zoals bekend heeft HBO langzamerhand een traditie opgebouwd met het draaien van originele zwijgende films en het tegelijk uitvoe ren van muziek, die be faamde componisten daarbij indertijd geschreven heb ben. Eén keer werd mede- orkestlid Jo van den Booren opdracht gegeven heden daagse muziek te schrijven bij zo'n 'stomme' film (Jeanne d'Arc van Dreyer). Eisensteins' Potemkin opende een nieuw tijdperk. Het was in 1925 dé filmge beurtenis. De revolutie om bet Russische tsarendom ten val te brengen is een grote Scene uit 'Pantserkruiser Potemkin' van Eisenstein. inspiratiebron geweest voor talrijke films. De mislukte revolutie van 1905 (met als belangrijkste wapenfeit de muiterij van 800 opvarenden van de pantserkruiser Po temkin in de Zwarte Zee) zou in 1925 herdacht worden. Nina Agadzhanova-Shutko maakte een draaiboek voor een zesdelige film. Uit de 42 geplande shots in het vierde deel groeide een van de be roemdste films uit de ge schiedenis. De acteur-regisseur schrijver Sergei Mikhailo- vitsj Eisenstein (27) kreeg de opdracht voor de verfilming van '1905', nadat de desbe treffende commissie zijn eerste film 'Staking' (1925) bekeken had. Eistenstein was actief in de revolutio naire beweging. Zijn theo- riëen over montage en film esthetiek volgden op thea terexperimenten met Wer- tow en Koelesjow. Eisen stein ontwikkelde daaruit zijn film-montagetechnie ken. Eisenstein is verweten dat hij de historische werkelijk heid heeft aangetast met zijn artistieke lyrische weergave, waarbij overi gens de wreedheden niet van de lucht zijn. De film is - fotoarchief de stem in veel landen gecensureerd, verknipt en omgemonteerd, naar gelang men open stond voor revolutionaire bewe gingen. In Duitsland is zelfs de 'opzwepende muziek' van Meisel daarbij verboden ge weest. In Nederland werd de film in 1930 ook uitgesloten van openbare vertoningen. Wel draaide de Filmliga hem. Uit de talrijke kopieën verspreid over de wereld maakte de filmhistoricus Naum Kleyman in 1975 een zo volledig mogelijke versie, die HBO draait. Bij de eerste openbare vertoning in het Moskouse Bolsjoi Theater speelde een orkest een ratjetou van be staande muziek (Beethoven, Tsjajkovsky etc.). De vrouw van de schrijver Maxim Gorki bracht Eisenstein in contact met Edmund Meisel (1894-1930), componist van het links-progressieve Pis- cator Theater in Berlijn. Deze handige theatermusi cus, schreef in twaalf dagen muziek bij deze zwijgende film. Deze muziek staat on der invloed van de Ameri kaanse jazz- en amuse mentsmuziek, roep reminis centies op aan Varèse door het vele slagwerk, terwijl Meisel ook doet denken aan de jonge Hindemith, Weill en Dessau, aldus Theo van Houten, die op zoek ging naar de originele partituur. Na vier jaar speuren kwam hij tot de ontdekking dat Meisel waarschijnlijk nooit een volledige orkest partituur heeft uitgeschre ven. In ieder geval is die nooit in druk uitgekomen. Wel verschenen er in druk 'piano-uitreksels', waarvan twee exemplaren bewaard zijn gebleven; één in Dres den en één in Moskou. HBO heeft de beschikking over een kopie van het Russische exemplaar. HBO beschikt inmiddels over orkestpar tijen en partituurrecon structie, die geschonken zijn door het Eisenstein-archief in Moskou, alsmede over het gebruik van het 'klavieruit treksel'. Het is nu precies 60 jaar geleden dat Eisenstein en Meisel voor het eerst in Ber lijn succes oogsten met hun samenwerking voor Potem kin. Muziekritme als uit drukkingsmiddel en geruis waren kwalitateiten die deze muziek als positieve waarderingen werden mee gegeven. In 1930 heeft de componist met een groot or kest in Londen nog een Uit voering gegeven; vervaar digde hij een geluidsversie van de film (met gebruik van stemmenmateriaal) en publiceerde hij een suite uit de filmmuziek. Behalve een reconstructie bij een Ameri kaanse kopie van de film, heeft Meisels Potemkin- partituur na 1930 niet meer geklonken. am—mm (ADVERTENTIE) Alsubloemenscliildert 1 op uw eitje, kuiit u het v/w» beste een echt bosje als voorbeeld nemen. hoonmaak nadert zet heel even de Dcmen buiten. u uw ei kwijt wilt heeft de bióemenman vu Yv/\ een aantal fleurige suggesties. 'ie de meeste eieren ndt heeft een bloe- eqe wel verdiend. Alleen de allergrootste eieren onder u ver- pgj\ geten met Pasen een bloemetje te kopen c bloemen in uw tuin helemaal uit hun jvan het doorbreken- vooqaarszonnctje. 7^*5" V heeft met iemand een duilk c^e tc pcllcrt Het enige dat hem nog kan redden Muit met Pasen dagtochtje te n ikea Bij voorkeur de bióemenman. Met Pasen bent u op uw mooist U heeft immers een bloemetje in uw knoopsgat? kleurtjes die het ste bij uw eitje passen Kit u bij de bloemen- ■an. v hJ bent het haasje als u yj zonder bloemen bij uw vriendin aankomt Valt het hele jaar ahn Q Pasen herinnerd "den.Daaromkoopt yogbloemen. Van onze filmredactie Wie bij het horen van de na men Dan Aykroyd en Chevy Chase al bijvoorbaat de lach- kriebels krijgt, moet beslist naar 'Spies like us' oftewel '(S)Pionnen'. Niet bepaald een geestige, maar soms wel een grappige klucht, gemaakt door John Landis. Landis was de maker van o.a. 'Kentucky Fried Movie', 'National Lampoon's Animal House', 'The Blues Brothers', 'Trading Places' en 'An Ame rican Werewolf in London'. Gezegd moet worden dat hij er kwalitatief niet op vooruit is gegaan, want zijn voorlaatste, 'Into the night' was een be hoorlijke flop. Chevy Chase was onder meer te zien in 'Na tional Lampoon's Vacation' en 'Fletch'. Dan Aykroyd mag zich hier te lande in een gro tere populariteit verheugen, vooral sinds 'The Blues Bro thers', waarin hij samen met John Belushi de beest uithing, en 'Ghostbusters'. In 'Spies like us' zijn Chase en Aykroyd twee gekke bek ken trekkende, spionnen van het Amerikaanse ministerie van defensie, maar ze worden door hun hooggeplaatste, mili taire werkgevers ook als pion nen ingezet. Chevy Chase werkt in de kelders van hét ministerie en is heel handig in het ontraadselen van geheime, vijandelijke codes. Dan Aykroyd is de voorlichter van defensie, die als hem op een persconferentie lastige vragen worden gesteld, meteen een uitgekookte truc voorradig heeft. Samen worden ze op een ge heime missie naar Afghani-, stan gestuurd om daar de Rus sen in verwarring te brengen. Die Russen zijn in de ogen van het duo maar stomme idioten Dan Aykroyd (links) en Chevy Chase in de klucht 'Spies like US'. - - foto warner bros evneais de bevolking van Af ghanistan en Pakistan. Niette min sluiten ze vriendschap met een Russische patrouille en valt Dan Aykroyd in de ar men van een Russische schone (de Amerikaanse Vanessa An gel). Ze krijgen ook nog te ma ken met de fraaie Donna Di xon, die een collegiale landge note speelt. Het slot is een parodie op 'Dr. Strangelove'. Hierin wordt de waanzin ten top ge voerd. Terwijl twee top-func- tionarissen gezellig een kopje koffie drinken, is de raket die de derde wereldoorlog moet ontketenen al onderweg. De grappen zijn nogal vergezocht en zelden spits, terwijl de twee komieken het voornamelijk hebben gezocht in overdreven kluchtigheid. 'Spies like us' zou geen commerciële Ameri kaanse film zijn als er niet een paar tophits in voorkwamen. In dit geval o.a.: De titelsong, gezongen door Paul McCart ney en 'Soul Finger' door de Bar-Kays. 'Spies like us' van John Landis. Cinésol 1 in Breda. Grand Theater in Breda, City 1 in Roosendaal, Cine- m'actueel 1 en 2 in Bergen op Zoom en De Koning van En geland in Hulst prolongeren 'Mama is boos'. Vermakelij ke, ironische komedie van Ruud van Hemert over de rumoerige familie uit 'Schatjes'. Mama (Geert de Jong) is razend op haar man (Peter Faber) omdat deze in het geheim een verhouding met een excentrieke dame (Adelheid Roosen) heeft doorgezet. In Grand Theater in Breda blijven ook 'De Troe telbeertjes' (The Care Bears Movie); schattige, getekende beertjes, die wel een beetje moralistisch zijn in hun streven om de mensheid te redden van het kwaad. Mignon in Breda komt met een puberklacht: 'Hot Chili'. Met de gebruikelijke ingrediënten; oversexte tie ners die achter de dames aanzitten. Casino 1 in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom, City 2 in Roosendaal en Luxor in Terneuzen gaan door met de meeslepende maar qua mentaliteit nogal weer zinwekkende Stallone-film 'Rocky 4'. Rocky velt tijdens een keihard boksduel een als onoverwinnelijk beschouw de, Russische tegenstander; een robotachtige supermens. Hij verbindt er tot slot nog gauw een vredesboodschap aan; dat Amerikanen en Russen samen moeten wer ken. 'De Aanslag' blijft in Ca sino 2 in Breda en 'Abel' van Alex van Warmerdam in Ci nésol 3 in Breda. 'American Ninja' van Sam Firstenberg draait in Luxor in Breda. Japanse vechttechnieken en Amerikaans militarisme sa mengebracht. Cinesol 2 in Breda prolon geert Teachers' van Arthur Hiller (Love Story). Een niet al te geestige kijk op de ver loedering op een Ameri kaanse highschool met Nick Nolte als een ruige leraar met een goed hart. De ver makelijke Spielberg-film 'Back tot the future' is nog te zien in de Nobelaer in Etten- Lepr en het Ledel Theater in Oostburg. Op donderdag 3 april ver toont Theater Achterom in Breda de kostelijke komedie 'Broadway Danny Rose' van Woody Allen. Zelf speelt hij een armzalige impresario van derderangs variété-ar tiesten, die verliefd wordt op de verleidster Mia Farrow. Geestige grappen te over in deze korte zwart-witfilm. Heart Beat. John Byrum schreef en regisseerde film over de vriendschap tussen schrijver Jack Kerouac (John Heard), Neal Cassady (Nick Nolte) en Carolyn Cassady (Sissy Spacek) en het non-conformisme van de na-oorlogse 'beatniks'. Verhaal wordt chaotisch verteld, maar de sfeer en de personages zijn goed ge troffen. Sissy Spacek is de liefde van beide mannen, de koppige Neal 'en de toegeeflijke Jack. De eenzaamheid van denker Ke rouac en de roekeloosheid van doener Cassady, die model stond voor de hoofdpersoon in Kerouacs boek 'On the road', zorgen voor ontroering. Into the night. Jeff Goldblum en Michelle Pfeiffer in actiefilm van John Landis. Overspannen ingenieur raakt betrokken bij internationale misdaad. Fast Times at Ridgemont High. Leerlingen en leraren slaan op hol in pretfilm van Amy Heckering. One Eyed Jacks. Western van en met Marton Brando uit 1961. Cannery Row. Nick Nolte en Debra Winger in verfilming van het vermakelijke boek van John Steinbeck. Bolero. Erotische film met Bo Derek, gemaakt door haar echtge noot John Derek. ZATERDAG Soldier Blue (USA 1970, Ned. 1, 22.00 uur). Film van Ralph Nelson over slachting onder de Cheyenne-indianen door Amerikaanse soldaten. Met Candice Bergen. Poulet au vinaigre (Frankrijk 1984, Did. 1, 22.05 uur). Ver lamde weduwe met zoon in krotwoning in film van Claude Chabrol. Met Stéphane Audran. Captain from Castile (USA 1947, Did. 1, 23.50 uur). Tyrone Power en Jean Peters in avon tuur in 16de eeuw. Das Madchen from Pfarrhof (Oostenrijk 1955, Did. 2, 15.00 uur). Priester neemt jonge wees in huis op, waarna de roddel begint. Double indem nity (USA 1944, Did. 3 WDF, 22.25 uur). Fred MacMurray en Barbara Stanwyck in mis daadfilm van Billy Wilder naar boek van James M. Cain. It's a gift (USA 1933, België I, 16.00 uur). Komedie met W.C. Fields, die als kruidenier van een sinaasappelplantage droomt. ZONDAG You only live twice (Engeland 1966, Did. 1, 20.15 uur). Laatste James Bond-film met Sean Connery, Quincy: Hot ice, cold hearts (USA 1977, Did. 1, 23.55 uur). Quincy krijgt te maken met gestolen diamanten. Met Jack Klugman en Lynette Mettey. MAANDAG Mr. Hobbs takes a vacation (USA 1961, Did. 1, 15.05 uur). James Stewart wil een vakan tie met z'n tweetjes. Maureen O'Hara als mrs. Hobbs denkt er anders over. Petulia (USA 1967, Did. 1, 23.25 uur). Film van Richard Lester over geseheiden man en onge lukkig getrouwde vrouw. Met George C. Scott en Julie Chris tie. Ice Station Zebra (USA 1967, Did. 2, 19.30 uur). Thriller naar een boek van Alistair Mclean. Met Rock Hudson en Patrick MacGoohan. Lord of the flies (Engeland 1961/63, België 1, 16.10 uur). Verfilming van de eerste ro man van Nobelprijswinnaar William Golding. DINSDAG Carry on teacher (Engeland 1959, Did. 2, 20.15 uur). Zoveel ste Carry on-film van Gerald Thomas over rebellerende scholieren. WOENSDAG She done him wrong (USA 1933, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Mae West als zangeres in een louche kroeg, die Cary Grant probeert te verleiden. DONDERDAG Legitime violence (Frankrijk 1982, Did. 2, 22.50 uur). Politi cus Claude Brasseur) neemt wraak op terroristen. Les vacances de Monsieur Hu- lot (Frankrijk 1953, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Jacques Ta- ti's eerste film met de beroemd geworden figuur van Mon sieur Hulot. Door Marjan Mes Het leuke van het nieuwe fantasie-avon tuur 'Pyramid of Fear" (Pyramide van de angst), is dat er twee klassieke personages in optreden, maar dan in jongensgedaante: Sherlock Holmes en zijn assistent dr. Wat son. Zij gaan school op een deftig Brits col lege in het Victoriaanse Engeland en wor den in dit jongensboekenavontuur onder supervisie van Steven Spielberg geconfron teerd met bizarre moorden. De beginbeelden lijken een mengeling van Dickens en sir Arthur Conan Doyle, de schepper van Sherlock Holmes. Maar al gauw spatten de visuele effecten - heel knap overigens - over het doek en word je er aan herinnerd, dat de producent dezelfde is die o.a. 'Raiders of the Lost Ark' en 'Back to the future' afleverde. Sherlock Holmes (Nicholas Rowe) is een superslimme student, die net als zijn illus tere voorbeeld altijd op tijd lont ruikt als er iets mis is. Dr. Watson (Alan Cox) is een kleine, dikkige angsthaas met een goeig ka rakter, die telkens opnieuw spijt heeft, dat hij zijn medicijnenstudie op het spel heeft gezet voor de speurneigingen van Holmes. Holmes is decent verliefd op Elizabeth (So phie Ward), die betrokken raakt bij hun vreemde avontuur. Haar oom is een van de vijf Londense heren, die getroffen wordt door een vergiftigd pijltje, afgeschoten door een mysterieuze onbekende. Iedereen die dit overkomt, krijgt angstaanjagende hal lucinaties. Holms en Watson komen daar langzaam achter, want aanvankelijk lijkt het slechts om een natuurlijk dood te gaan. De bizarre moorden hebben te maken met een Egypti sche sekte, die jonge vrouwen levend mum mificeert; iets dat ook Elizabeth bijna over komt. Bij hun speurtocht door een Lon dense achterbuurt zakt het jeugdige trio door een vloer en belandt in de Egyptische tempel waar de merkwaardige rituelen met de levende mummies gehouden worden. Het scenario van 'Pyramid of Fear' werd geschreven door Chris Columbus, dezelfde die ook het verhaal van 'The Goonies' en 'Gremlins' bedacht. Net als bij die films is het verhaal van deze nieuwe 'fantasy' niet erg sterk uitgewerkt. Het steunt vooral op de visuele effecten. De feitelijke intrige komt langzaam op gang en blijkt niet ge heel uit de verf te komen. Niettemin is het een bijzonder aardige film, die nu eens niet door schreeuwende muziek wordt begeleid. Ook wordt er leuk geacteerd onder regie van Barry Levinson, dezelfde die in 1982 zo voortreffelijk debuteerde met 'Diner'. Alle belangrijke acteurs zijn Britten wat de Victoriaanse atmosfeer overtuigend maakt. Hoofdrolspeler Nicholas Rowe (19) is een typische Engelse college-student om te zien en in gedrag. Geen wonder, want hij bezocht zelf Eton en later de universiteit van Bristol. Zijn vader is een conservatief parlementslid. Ook de kleine, bebrilde Alan Cox kreeg een typisch Engelse opvoeding. Hij is de zoon van de acteur Brian Cox en speelt al vanaf zijn vijfde jaar rolletjes in televisiestukken. 'Pyramid of Fear* van Barry Levinson. Casino 3 in Breda en Sinjoor in Antwerpen. Het jeugdige trio uit 'Pyramid ofFear'. V.l.n.r. Sophie Ward, Alan Cox als dr. Watson en Nicholas Rowe als Sherlock Holmes. - fotouip

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19