Pacificatie-democratie beter niet idealiseren Turkije wil heropening gesprek over toetreding tot EG OPEC: Zelfs de schijn bedroog even..u UITBLAZEN 'GE VERZOENING ZONDER BOETE IN ZUID-AFRIKA (ON)MOGELIJK Politiek op rijm DESTEMCOMME Fwee petten loeizaam overleg 'ACHTERGROND' Schutter iaakte straat juveilig Kerk-reclame op het voetbalveld DEN H ciale een cao het pe goed so SOMS valt een kamer lid in de praktijk wel eens tegen. Hij is op de kieslijst opgevoerd als een briljante coming man en vervolgens hoor je vier jaar niets meer van hem. Bij de volgende verkiezin gen verlaat zo'n man dan via de achterdeur de politiek. Momenteel werpen opnieuw tweede kamerverkiezingen hun schaduw vooruit, zoals dat zo mooi heet. Alle lijsten vertonen wel weer nieuwe gezichten. He laas misschien is het niet zo dat iedere stad of streek een eigen afgevaardigde naar het parle ment stuurt (districtenstelsel). Desondanks lijkt het onder staande lied, ingestuurd door de 90-jarige mevrouw Pouleijn uit Ulvenhout, via haar doch ter, mevrouw W. Adriaansens- Pouleijnme met het oog op de komende verkiezingen wel toe passelijk: De kiezersraad van Bommelhui- was dronken van de brandewijn omdat er in de Tweede Kamer 'n afgevaardigde moest zijn. Toen kozen ze een hereboertje omdat hij dikwijls kranten las. Omdat hij veel op Cats trak teerde en omdat er memand anders DINSDAG 25 MAART 1986 DINSDAG 25 MAART 1986 WIM KOCK Daar houdt hij ellenlange reden de beste spreker dat is hij. Daar neemt men zijn interpella ties met algemene stemmen aan. Daar heeft hij heel zijn verder le ven aan 's werelds landsbelang ge daan. Al sinds m'n kinderjaren ken ik het liedje van de dikke dominee die 'zijn gat heeft ver band aan de kachelrand'. A. Si mons uit Breda stuurde me een variant die nieuw voor me was: Ta ra ra boemdiejee De blikken dominee Die schoot met kruit en lood Zijn arme naaister dood. Nu zit hij in de kast Al aan een ketting vast. De jongens roepen luid: Hij komt er nooit meer uit. Ik heb nog een paar mooie inzendingen liggen. Onder meer een lang vers over het Be leg van Leiden (inzender: J.H. Harmeijer uit Etten-Leur) en een paar prachtige verzen, op geschreven door ene Mathijs van Gils in 1892 en ingezonden door de Terheijdense Heem kundekring 'De Vlasselt'. Deze teksten zijn echter te lang om in deze rubriek te passen en te gecompliceerd om op de ge bruikelijke wijze te worden in gekort. Jammer. Ik ga nu lang zamerhand een punt zetten achter deze 'serie in een serie', dus aan de straatliederen e.d. In de volgende aflevering keren we terug naar het oorspronke lijke onderwerp: Nederlandse spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden, en wel aan de hand van het standaardwerk van prof. dr. FA. Stoelt. Alleen als u nog oude liedjes of verzen kent met een politieke strek king, als het lied hierboven, houd ik me gaarnè aanbevolen. Wie weet hoeveel lering eruit te trekken valt met het oog op de komende kamerverkiezingen. Het moeten dan wel volkse lied jes zijn en geen professioneel werk als cabaretliedjes, partij liederen e.d. (Dit is de 21ste aflevering in de serie 'Bij wijze van spreken'). Het boertje stribbelde wel wat tegen omdat hij meer om vette varkens dan om een kamerzetel gaf. Ook had hij er geen idee van welk beginsel hij was toe gedaan tot hij ten einde raad de keukenmeid raadpleegde en die maakte dadelijk zo'n kabaal. Ze zei: „je zoent me om 'n hoekie, je bent een fijne liberaal.Dat was aan geen dovemansoren gezegd: En toen hij zijn beginsel kende toen nam hij afscheid van zijn vrouw. Hij kocht een rok, een stok, een degen en ging in 't Haagje aan de sjouw. Hij peinsde over 's lands belan gen en hij trakteerde heel royaal. Voor al die Haagse lieve meisjes was hij de ware liberaal. Afgezien van z'n sukses bij de lieve Haagse meisjes deed het boertje het niet best. In de ka mer kwam er geen stom woord uit zijn mond. Hij wist niet waar het over ging. Tot er een nieuwe drankwet op het tapijt kwam. Daar was hij absoluut voor: Maar toen de Kamer wou gaan stemmen was hij het die erbij ontbrak. 't Kamerlid van Bommelhuizen lag straalbeschonken in de bak. Thuis onder de kiezers stak een storm van verontwaardiging op. Voor het kamerlid uit Bom- 3 meihuizen zat er uiteindelijk |j niets anders op dan z'n biezen §j te pakken. Trouwens: Z'n hart verlangde naar z'n var- 5 ken en naar z'n brave keukenmeid. M In plaats van de Tweede Ka- §j mer nam hij nu zitting thuis in de beste kamer. En: Ja, daar nu woont hij alle dagen de zitting zeer aandachtig bij. 3 minuiminminhui1 Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883 Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14. 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14. 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, f 1,80 per kwartaal, j 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18 30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek 101053738. Door Jan Bouivmans TERWIJL Zuid-Afrika nog volop in de ellende zit en er nog geen enkel concreet uitzicht is op een waarachtige af schaffing van de apart heidspolitiek, laait ook buiten Zuid-Afrika zelf op gezette tijden de dis cussie op wat voor dat land de beste politieke constellatie voor de toe komst zou kunnen zijn. Dat ook mensen in Neder land zich daar druk over ma ken, mag niet zo verwonde ren. Een plotselinge wijzi ging van de machtsverhou dingen in Zuid-Afrika, waarbij zwart de plaats in neemt van blank, zou aan ons land zeker niet ongemerkt voorbij gaan. Per slot van re kening wonen in Zuid- Afrika nog heel wat landge noten die bij een wisseling van de macht best weer eens de wijk naar het vaderland zouden kunnen nemen. Of zo'n stroom vluchtelingen, en vooral hun politieke gedach- tengoed, de binnenlandse verhoudingen ten goede komt, is maar de vraag. Prof. dr. S. W. Couwen- berg, hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Eras- musuniversiteit in Rotter dam, is een van de landgeno ten die zich regelmatig mengt in de discussie over Zuid-Afrika's toekomst. On langs deed hij dat nog met een bijdrage in een gerenom meerd landelijk dagblad naar aanleiding van een nieuw boek van de Neder lands-Amerikaanse politico loog Arend Lijphart - 'Machtsdeling in Zuid- Afrika'- die volgens Cou- wenberg een internationaal erkend deskundige is wat be treft de staatkundige proble matiek van het land. Theoretisch zijn er voor Zuid-Afrika's toekomstig staatsbestel vier mogelijkhe den denkbaar, zegt Couwen- berg Lijphart na: het streven naar een zwart meerder heidsregime; ondemocrati sche oplossingen zoals invoe ring van een beperkt kies recht; opdeling van het land zoals de thuislandenpolitiek beoogt of nog radicaler in aparte staten voor blank, zwart en bruin; pacificatie politiek en -democratie. De eerste drie mogelijkheden worden onmiddelijk van ta fel geveegd. De afwijzing van een zwart meerderheidsbe wind wordt nader gemoti veerd met de argumenten dat het zowel voor blank als voor zwart schadelijk zou zijn. „Een zwart meerderheidsbe wind zal onvermijdelijk lei den tot schending van de rechten van zowel de blanke als de zwarte minderheden, tot etnische en raciale polari satie en tot burgeroorlog en/of dicatuur. Het is vol strekt onjuist de conflictsi tuatie in Zuid-Afrika te her leiden tot een zwart-wit con frontatie", aldus citeert Cou- wenberg met instemming Lijphart. Beide heren maken zich echter schuldig aan het zaaien van begripsverwar ring. Gesuggereerd wordt namelijk dat een zwart meerderheidsbewind een ge slaagde greep naar de macht betekent van één enkele stam. In feite geeft de term 'meerderheidsbewind' alleen maar aan, dat de zwarten in normale democratische ver houdingen op grond van hun getalssterkte ook in het landsbestuur de meerderheid zouden zijn. Opstandjes drijven op jongeren. Zoeken beide heren een excuus met voorbedachte ra de Het gaat niet aan het apartheidssysteem op één lijn te stellen met andere problemen die Zuid-Afrika ook heeft. Die truc haalt het blanke regime' ook graag uit om het voortbestaan van de apartheid te rechtvaardigen. Hét centrale probleem in Zuid-Afrika is dat zwart - zonder onderscheid naar stam of wat dan ook- van elementaire rechten is ver stoken en dat blank niet ge negen lijkt dat fundamenteel te wijzigen. Stammentegen stellingen - in heel Afrika een bekend verschijnsel, maar veel dichter bij huis vinden we exact hetzelfde tussen Walen en Vlamingen bijvoorbeeld - zijn er zeer ze ker, maar wel even van een andere orde. Je kunt je bo vendien afvragen in hoe verre het blanke bewind de stammentegenstellingen vol gens het principe 'verdeel en heers' niet uitlokt en/of be vordert. Bewijzen daarvoor liggen in het gevoerde thuis- landenbeleid voor het opra pen. Couwenberg pleit in na volging van Lijphart harts tochtelijk voor een pacifica tiepolitiek en pacificatiede mocratie in het Zuid-Afrika van de toekomst. Dit model en een zwart meerderheids- bewind hebben meer ver wantschap dan wordt toege geven en juist dat maakt hun pleidooi wat verdacht. Het lijkt wel of beide heren er vooral op uit zijn om de schade van toekomstige fun damentele wijzigingen voor de blanken zoveel mogelijk te beperken, om er de blanken vooral zonder enig kleer scheuren van af te laten ko men. Dat is een eenzijdige benadering die zich wreekt. Bloedvergieten voorkomen is heel veel inspanning waard, maar het is al te idealistisch niet in te calculeren dat de blanken een prijs zullen moeten betalen voor hun ge- neratieslange onderdrukking en juist daaraan lijken Cou wenberg en Lijphart te wil len ontkomen. Een pacificatie-democratie voor Zuid-Afrika houdt na melijk het volgende in: deel neming aan de macht door vertegenwoordigers van alle bevolkingsgroepen, ver gaande autonomie voor elk van die groepen, evenredige vertegenwoordiging en ver deling van de openbare amb ten en financiële middelen, een vetorecht voor minder heden als het gaat om vitale belangen. Dit op consensus gerichte model zou de enig realistische en vreedzame oplossing zijn voor het hui dige conflict in Zuid-Afrika. Zo'n pacificatie-democra tie is ongetwijfeld een voor treffelijke oplossing wanneer hij tot stand komt vanuit on geveer gelijkwaardige krachtsverhoudingen van participanten. Zou Zuid- Afrika van het huidige apartheidssysteem direct overstappen naar zo'n pacifi catie-democratie, dan zou blank er uiterst genadig at. I komen, want men kan bin. I nen de verregaande autono-l mie met aftrek van de zwar. I ten gewoon op de oude voet I verder gaan. Gezien de be-1 staande politieke, economi. I sche en culturele machtspo.1 sitie van de blanken zouden I de zwarten in zo'n constella. tie opnieuw genadebrood te eten krijgen. Maar bovendien heeft blank intussen te veel li berokkend aan zwart in| Zuid-Afrika dat het psycho-1 logisch gezien onrealistisch is I te veronderstellen dat een I „alles is vergeven en verge-1 ten" - en dat lijkt de pacifica-1 tie-democratie in te sluiten-1 tegelijk met afschaffing van I de apartheid zonder mee; I mogelijk is. De opstandjes van de laaste twee jaar in d zwarte woonsteden dreven I met de schoolboycot op een I generatie jongeren van wiel niet meer verwacht mag I worden dat ze met genade-1 brood genoegen neemt. Zeker in Zuid-Afrika, dat I zijn apartheid niet op del laatste plaats met theologi- sche argumenten meent tel kunnen rechtvaardigen, zal I men gevoel hebben voor het oer-christelijke gegeven, i berouw van zonde alleen niet I voldoende is voor vergeving I Daar hoort wezenlijk boete I doen bij, voldoening gevenI aan de partij die men bena-1 deeld heeft. Dit is een oer-ge-1 geven van hetzelfde chris-1 tendom, dat zozeer geweld loosheid predikt. Tussen I apartheid en pacificatiede-1 mocratie ligt voor blank I Zuid-Afrika een aparte en I onvermijdelijke fase var, boete voor het verleden. 1 dient door mensen als Cou-I wenberg en Lijphart uit rea-1 liteitszin ook in de discussie betrokken te worden. TURKIJE is bereid uit stel te accepteren van het op 1 december van kracht wordende recht op het zogeheten 'vrije verkeer van personen' in Europa, waardoor Turkse werknemers zich vrij zouden kunnen ves tigen in elke EG-lid- staat. De Turkse premier Turgut Ozal stelt daarbij als voor waarde dat de onderhande lingen met Turkije moeten worden heropend over het volledig lidmaatschap van de Europese Gemeenschap. In een vraaggesprek bena drukt de eerste minister dat er in zijn land, in het licht van Turkse juridische maat staven, geen politieke gevan genen meer zijn en dat het folteren van gevangenen tot het verleden behoort. Op grond van het uit 1963 daterende associatieverdrag dat Turkije heeft met de EG hebben de Turken met in gang van 1 december recht op een 'vrij verkeer van per sonen'. De Europese Com missie, het dagelijks bestuur van de Gemeenschap, heeft begin maart de raad van mi nisters voorgesteld het op heffen van de beperkingen op het vrije verkeer van per sonen enige tijd uit te stellen, in verband met bezwaren die er bij enkele lidstaten leven. Ook de Turkse wens om op termijn volledig lid te wor den van de EG stuit op Euro pese terughoudendheid. Wat zijn naar de mening van premier Ozal de achter gronden van die afhoudende Europese opstelling? Ozal: „Ofschoon het bruto nationaal produkt van Tur kije in vergelijking tot de meeste Europese landen laag is, kan 75 procent van onze industrie concurreren met die uit Europa. De Turkse economie heeft een ander ka rakter dan de Europese eco nomieën. Onze landbouw produceert andere produk- ten. Wij exporteren vooral katoen en tabak. Dat wordt in Europa niet verbouwd. Onze produktie van boter en melk is niet hoog. Wij moeten er zelfs van importeren. Tur kije zal dus de Europese overschotproblemen van bo ter en melk niet vergroten. Ik stel zelfs voor dat Nederland meer.koeien naar Turkye ex porteert. Die kunnen we goed gebruiken". „De Europese Gemeen schap heeft Turkije verzocht het van kracht worden van het recht op het vrije verkeer van personen uit te stellen. Oké, wij zullen op dit verzoek ingaan, maar op één voor waarde: de onderhandelin gen over toetreding van Tur kije tot de EG moeten wor den heropend. Tot het mo ment waarop een nieuwe overeenkomst is gesloten, zullen wij afzien van het recht op het vrije verkeer van personen. Vier of vijf jaar daarna zal Turkije lid worden van de EG. Dat hangt af van de periode die nodig is om onze economie volledig te harmoniseren met die van de EG. Voor het aflo pen van deze eeuw zal de komst van Turkse arbeiders naar Europa zijn beëindigd", aldus de premier. In Nederland en andere Westeuropese landen hebben Turken van de tweede en soms al derde generatie iden titeitsproblemen. Ze komen terecht in een culturele kloof omdat ze zich zowel in Neder land als in Turkije niet ge heel geaccepteerd voelen. Neemt Uw regering maatre gelen om deze moelij kheden te helpen oplossen? Ozal:„De problemen gel den voor een kleine groep en zijn van voorbijgaande aard. Als ze van tijd tot tijd naar Turkije komen, houden ze contact met hun land. Ze vor men een goede brug tussen Europa en Turkije. Wij zijn bezig met een modernise ringsproces en zij kunnen hun opgedane kennis en er varingen overbrengen naar Stichter van de Turkse nationalistische partij, premier Turgut Özal. - fotoap Turkije en bijdragen aan het verbeteren van de betrekkin gen tussen Nederland en Turkije. Hun kennis van beide talen is zeer belangrijk. Met name voor het bevorde ren van het toerisme". Eind vorig jaar hebben vijf Westeuropese landen, waar onder Nederland, een sta- tenklacht tegen Turkije bij de Commissie voor de Men senrechten van de Raad van Europa ingetrokken na een minnelijke schikking. Toch concludeerde Piet Stoffelen (PvdA), de Nederlandse rap porteur van het juridisch, co mité van de assemblee van de Raad van Europa, dat er in Turkije nog op grote schaal wordt gefolterd, speciaal door de politie. Ozal:„Ik heb met Stoffelen gesproken. De meeste verha len waarop hij zijn rapport heeft gebaseerd, zijn verzon nen. Bepaalde gevallen van slechte behandeling van ver dachten en gevangenen heb ben zich voorgedaan in de periode tussen 1980 en 1983 (tijdens de staat van beleg). De militaire autoriteiten wa ren er echter op gebrand om elk geval van foltering dat aan het licht kwam te onder zoeken en de schuldigen te straffen. Ik kan het weten, want ik was vice-premier in de eerste anderhalf jaar". „Niet vergeten moet wor den", zo benadrukt Ozal, „dat voor 1980 zeker 5.000 onschul dige burgers werden ver moord door terroristen. Na 1980 werden veel mensen gearresteerd. Het aantal ver dachten dat moest worden ondervraagd, nam plotseling toe met misschien wel het vijftigvoudige. Ervaren poli- tie-agenten waren onvol doende voorhanden, daarom zijn er mogelijk onbekwame personen ingeschakeld. Waarschijnlijk was dat de oorzaak van al die berichten over martelingen. Heden ten dage wordt er in Turkije niet gefolterd. Wij hebben een vrije pers, een parlement en politieke partijen. Een klein incident kan door de pers en de oppositie 100 maal aan de kaak worden gesteld. Daarom zeg ik dat er geen gevallen van foltering meer zullen voorkomen". Zijn er in Turkije nog poli tieke gevangenen? Ozal:„Wat zijn politieke gevangenen?" Mensen die in de gevange nis zitten omdat ze op ge weldloze manier gebruik hebben gemaakt van hun de mocratische burgerrechten. Niet degenen die met bom men hebben gegooid. Ozal:,,Als u doelt op de verdachten van het Vredes- comité (van wie er twaalf al ruim drie jaar in de gevange nis in voorarrest hebben doorgebracht), zij zijn allen op vrije voeten gesteld. In dien u spreekt over de leden van (de linkse vakbond) DISK, ook zij zijn uit de ge vangenis ontslagen. De pro cessen tegen hen worden voortgezet, maar ik heb geen mogelijkheid de rechtsgang te beïnvloeden. Turkije heeft een volledig onafhankelijke rechtspraak". 17 bedoelt dus dat er geen politieke gevangenen meer zijn Ozal: „Er zijn alleen nog politieke gevangenen naar Europese maatstaven, niet volgens de in Turkije gel dende opvattingen en wetten. Tussen Europa en Turkije is een fundamenteel verschil wat betreft het Wetboek van Strafrecht. Communistische propaganda is in dit land, wegens het gevaar van onze noorderbuur de Sovjet-Unie, bij wet verboden. Ook het ij veren voor het veranderen van de seculiere republiek Turkije in een religieuze staat naar het voorbeeld van Iran of een ander land, is bij wet verboden. Het is niet toe gestaan een politieke forma tie op te richten met de naam Islamitische Democratische Partij. In Europa kan dat wel, bijvoorbeeld een Chris ten-Democratische Partij". De nu 58-jarige premier Turgut Ozal is begonnen als elektrotechnisch ingenieur Onder oud-premier Süley- man Demirel werd hij be-| kend als leidersfiguur het staatsplanbureau. Bij de Wereldbank in Washington, waar hij drie jaar in dienst was, werd hij economisch verder geschoold. Na een carrière in het Turkse be drijfsleven kreeg Ozal in ja nuari 1980 in het kabinet-De- mirel de portefeuille Econo mische Zaken. Ozal is uitge sproken voorstander van een monetaristisch economisch beleid en een vrije markt economie. Uw economisch beleid is ondermeer gebaseerd op htl[ stimuleren van export, beteugelen van de inflatie ei het bevriezen van de lonen De Turkse pers en de opposi tie verwijten u geen oog hebben voor de groeiende or- moede onder de bevolking oli gevolg van de hoge inflatie Hoe reageert U op die kritiek' Ozal:„Turkije is een ont wikkelingsland. Op mon diaal niveau is er de afgelo pen jaren sprake van eenge-| ringe economische Turkije heeft het hoogstel groeipercentage ter wereld] In de voorbije twee jaren reële economische groei var respectievelijk 6 en 5 procent De inflatie is afgenomen, Ir 1984 ging het nog om 50 pre cent. Nu is de inflatie gez tot circa 33 procent. En jaar zullen wij er zonde twijfel in slagen de prijsver hogingen terug te breng® tot 25 procent. Waarort wordt er toch steeds g dat de bestedingen in Turkiji te laag zijn. Er is een rede lijke koopkracht. Om e® voorbeeld te geven: wij heb ben vier jaar geleden klei- rentelevisie geïntroduceerd in Turkije. Vorig jaar zijne' 1,2 miljoen kleuren-tv's ver kocht. Hoe is dat mogelijk3» de koopkracht te laag '3 (ANP) Door Pieter-Jan Dekkers DE bij de OPEC aange sloten olie-producerende landen zijn na acht da gen intensief onderhan delen zonder enig succes te boeken uit elkaar ge gaan. Ze zijn er zelfs niet in geslaagd de interne verdeeldheid te camou fleren met een nietszeg gende slotverklaring, wat meestal wel gebrui kelijk is. Dat de oliehandelaren er geen enkel vertrouwen in hadden dat de OPEC in staat zou zijn haar problemen op te lossen bleek eind vorige week al toen de olieprijzen daal den, ondanks de nadrukke lijke medeldeling uit de OPEC-conferentie dat men het eens was geworden over het uitgangspunt: een pro- duktiebeperking om de olie prijs weer de hoogte in te krijgen. Deze mededeling werd door de oliehandelaren - gezien de daling van de olieprijs - op de werkelijke waarde geschat. Zelfs de schijn bedroog. Ze hebben gelijk gekregen. Want er is in Genève werke lijk niets bereikt. Dat de OPEC-landen vinden dat de olieprijs weer omhoog moet staat gelijk met het inrappen van de bekende open deur. Hoe die hogere prijs te reali seren, daar ging het om en daar is men niet uitgekomen. Sterker nog, de verdeeldheid binnen de OPEC lijkt na acht dagen Genève groter dan ooit. Zoals zo vaak in het verle den blijkt de verdeling van de olieproduktie over de aan gesloten landen het grote struikelblok te zijn. Met name de militante OPEC- landen Algerije, Libië en Iran - grote voorstanders van een produktiebeperking - wilden de Golfstaten de re kening laten betalen. Met name Saoedie Arabië zou weer het meest moeten inle veren. Het zit er dik in dat de Sa- oedies de komende weken hun produktie verder zullen vergroten. Olieminister Ja- mani heeft al herhaaldelijk voorspeld dat de olieprijs uit eindelijk wel eens op acht dollar per vat (van 159 liter) zal kunnen uitkomen. Mo menteel wordt tussen de twaalf en dertien dollar voor een vat betaald. Met het vergroten van de produktie wil Riaad vooral Groot-Brittannië dwingen in de pas met de andere oliepro ducerende landen te gaan lo pen. Een prijs van acht dollar per vat Noordzee-olie is niet meer rendabel voor de Brit ten. Tevens wil Riaad de dwarsliggende OPEC-landen dwingen eindelijk eens se rieuze afspraken te maken over de verdeling van de olieproduktie, omdat tot nu toe vrijwel geen enkel OPEC-land zich aan ge maakte afspraken heeft ge houden. Behalve de Saoedies dan. Een van de gevolgen van het mislukt overleg is in ieder geval dat de prijs de komende tijd nog verder zal dalen. Jamani is bereid die ontwikkeling een handje te helpen door de produktie op te voeren. Wat was begonnen als een poging het door de OPEC verloren aandeel op de we- reldoliemarkt terug te vero veren is voorlopig geëindigd in een volstrekte chaos. Op 15 april gaan de OPEC-landen een nieuwe poging wagen, maar of het veel zal uithalen wordt ronduit betwijfeld. Als de Saoedies hun con frontatiepolitiek volhouden - en die heeft alleen op wat langere termijn kans van slagen - zullen de weigerach tige OPEC-landen - en mo gelijk ook de Britten - wel gedwongen worden om tot produktie-afspraken te ko men. Riaad neemt immers een ijzersterke positie in. Dat land heeft de produktie de afgelopen maanden bijna verdubbeld en bezit de capa citeit om daar nog een schepje bovenop te doen. Riaad beschikt vooralsW over voldoende financifj middelen om die confront31;! nog een tijdje vol te houdt de meeste andere OPEC-1" den niet, hun schulden den alleen maar groter. En ook in Groot-Brittah groeien de bomen niet n>®| tot in de hemel. De vonij week ingediende begro'- van het kabinet-Thatc draagt daar duidelijk deS ren van. De inkomsten 1 de staat zijn door de dak' olieprijs dermate inge22 dat een verkiezingsbeloftj belastingverlaging - op F lange baan is geschoven. Er wordt zelfs al gefit"; terd dat Thatcher straks,1 Riaad maar lang genoegv houdt, de belastingen moeten verhogen om de lende olie-inkomsten te K nen compenseren. Dat 1 dan tevens het faillissen» van het 'Thatcherisme' in:'| den. lOOGEZAND (ANP) - De 37- rjge W.B. uit Hoogezand Lfft maandagavond met een jubbelloops jachtgeweer de <woners van de burgemees- Van Royenstraat in zijn woonplaats een paar uur de .[uipen op het lijf gejaagd, al- Forens een speciaal arrestie- Ijjm van de rijkspolitie Apel doorn een einde maakte aan ijn capriolen. De Hoogezander, die ge- ronken had, schoot vanuit jn ouderlijke woning de rui- ,n van naburige woningen jrapot en vuurde op passe rende auto's. Daarbij werd „iemand gewond. Toen hij bij Let verlaten van de woning overmeesterd werd, had hij „og 70 jachtpatronen bij zich. )ver zijn motief is nog niets ïkend. Van een onzer verslaggevers geijsteren - Langs het voetbalveld in het Limburgse Geijsteren wordt niet alleen reclame gemaakt voor bedrijven, maar draagt ook het kerkbestuur een bood schap uit. „De week voor het werk, de zondag voor sport en kerk", is het credo dat pastoor j. Pe ters met grote zwarte let ters uitdraagt op een re clamebord. Het bord van het kerk bestuur is afgelopen weekend geplaatst door de voetbalclub tegelijk met tien andere reclame borden. Pastoor Peters: „We moeten ons niet schamen voor onze ge loofsovertuiging en ons op die manier terugtrek ken binnen de kerk. Er zijn tien personen en be drijven die middels zo'n bord hun zaak willen promoten. En waarom zou de kerk dat dan niet kunnen". HII.V televis dienen verval herstr aantal dienst Dat punter plan Marce midda van de voorge moet v een bei Vervol gegaan voerinf nen. „Zo'n van het vraagd situatie, het cao wenste, koord af De bemoeilijk delingen c Bij de bar delbaar sterk ve liep het n op een ca den. In de taal liggei gen stil. De Kont kelijk nie schuldvra breding van de cao lips en de daaraan to het bankt bonden vai ger person van het pei De Die FNV en CF met iedere verder te i let feit dat mensen nogal eens twee totaal ve ikleden, kan soms tot vreemde situaties lei irlid, dat tevens in het bestuur van een a larom voorstander is van liberalisering var inwege die andere verantwoordelijkheid, g inwoordiger, dat verwerpt omdat zijn fractie in is aan bij de kabinetsformatie gemaakte at Drs. H. A. van Stiphout is ook zo'n man met Intwoordelijkheden. Hij is commissaris bij t laar tegelijkertijd direkteur van de door de i Irganisatie voor Strategisch Arbeidsmarkten lie laatste functie zegt hij dat een 36-urige v Ireiging vormt voor de economische groei eel problemen kan worden doorgevoerd. 7 IKZO echter sanctioneert hij het beleid van d< an dat concern, dat weigert ook maar met de in over het invoeren van die 36-urige werkwe ter zegt hij dat er voldoende vakbekaam per; om die 36-werkweek te kunnen uitvoeren, iKZO voert hij dat tekort juist aan om de 36-t inmogelijkheid' te kwalificeren. Als OSA-dirt it er bijna geen organisatorische problemer «ren van de 36-urige werkweek, maar all IKZO beweert hij het tegendeel. Als commiss ook dat bedrijven niet de morele taak hebbc bestrijden en vindt dus ook dat de regerin 'artoe niet mag dwingen. Als OSA-directeur 'ring zich juist sterk moet maken voor herve is middel om de werkloosheid te bestrijden e 'el degelijk een verantwoordelijkheid dragen. Twee petten, twee tegengestelde meningen, tsproken. IjOORZENDERS als genoemde heer Van Sti 'nstige mate het toch al zo moeizame overk trs en vakbonden over nieuwe CAO's annex IJ9' Zoals de kaarten nu liggen, lijken de grot F, bij die onderhandelingen het onderspit te n de banken zijn zij al buiten spel gezet. De w aar achter hun rug om CAO-accoorden afges tn van het hoger- en leidinggevend personeel het is niet zo vreemd dat het hogere persom Hen arbeidstijdverkorting dan de vertegenwo V*V' Leidinggevend personeel bekleedt in h m h'e 2ictl moei'1jK lenen voor arbeidstijdverl °rdt het bedrijfskader zelf dagelijks geconfror organisatie en produktie die het gevok erktijcJ kunnen zijn. Dat neemt echter niet weg noge mate gebaat is bij rust aan het arbeidsfi n9en verpesten ook voor hen het werkklimaat in h ^-onderhandelingen dreigen nu eer orden tussen de werkgeversorganisaties en n?et de overheid voorlopig als toeschouv dar twee kijven, hebben twee schuld: de weri kennelijk op uit zijn de bonden een toontje nó^e bonden omdat van hun kant niet altijd gebracht voor de problemen, die inderda taia' tijdverkorting verbonden kunnen zijn. triHi nu met 9ebalde vuisten tegenover elk; jaiust maar niet gehinderd door enig benul M®?n eventueel arbeidsconflict, ecierland is te klein, economisch te afhankel unn°m zich dranr>atische conflicten tussen de s ikrh veroo|Toven. Willen we als land profiter aar °P'evin9„de werkloosheid terugdringe laai s°ciaal verzekeringsstelsel in stand houd m "economisch gebied consensus geboden, li p[rir,en ln goed overleg naar oplossingen te lurio en de banken is gebeurd, kunnen we aid herJ,dan da' Pet besef van gezamenlijke L-r' et 9eor9aniseerde bedrijfsleven op he -nsen overlaat.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2