Kunst- en Antiekbeurs Breda: eigen kwaliteit Twee documentaires over Birma-spoorweg Veronica pijnlijk verrast Frank Zappa jaagt zijn fans op kosten P«P SPR AAR AGENDA 'ONDER ELKE BIELS EEN DODE' Barbra Streisand arts in eigen film over Aids DUIZENDEN REACTIES OP OPTREDEN PUNGENEZER INeTINEKE Ondraaglijk Huilend Joe Cocker Matt Bianco Echt leren zemen in diverse maten. 6 75 NÜ 5.75 975 NÜ 8.75 13.75 NÜ 11.75 16.75 NÜ 14.75 19.75 Nil 16.75 NÜVANAF Quartz wekkers o.a. in zwart, wit grijs of pasteltinten. Div. modellen. 22.75,24.75 of 29.75. Nü3r GOEDKOPER gen geldig t/m 29 maart '86. iur. Men denkt dat Ik WD' er benen arrogant omdat ik bekakt praat - ik s|reek helaas geen T*eirt^ Adriaan van Dia, tv-preeemawi T2 PAGINA GIDS 1 Door Henk Egbers BREDA - De 20e Ne derlandse Kunst- en Antiekbeurs in het Turfschip te Breda is al voortijdig vol wassen. Het is een beurs met een typi sche eigen kwaliteit, die gekarakteriseerd kan worden door het woord 'veelzijdig heid'. Veelzijdig is de getoonde markt aan objecten, veelzij dig is het soort handelaren (van hele dure- tot gewone eerlijke jongens, die op de kleintjes passen) en veelzij dig is het kopende publiek. Toen deze beurs twintig jaar geleden begon in kas teel Bouvigne was zij - hoe kneuterig soms ook - eigen lijk de enige echte beurs op dit gebied naast het gere nommeerde 'Delft'. Intussen is deze markt in zijn alge meenheid sterk uitgebreid, verbeterd en vaak ook ver waterd, Maar het feit dat de handelaren van Delft het voorrecht hebben nog voor de opening in Breda te ko men neuzen en te kopen bij hun collega's (en dat ook doen) zegt wel iets over de kwaliteit. Ook het feit dat er nogal wat antiquairs via Breda in Delft werden toegelaten on derstreept dit nog eens. Breda blijkt dikwijls een goede opstap. Anderzijds wordt er ook gemokt over het achteruit gaan van Delft en zijn er momenteel plan nen in de maak om de beurs in de Nieuwe Kerk te Am sterdam (onlangs gehouden en niet erg uitblinkend) te combineren met die in Delft inde RAI. Met Delft is antiek verbonden als status symbool en handelskapitaal; Breda heeft het klaar ge speeld om antiek min of meer te populariseren. Maar Delft lost dat niet op met de RAI. Breda was vroeger de enige beurs in de paastijd. Nu hebben we dicht bij el kaar Amsterdam, Maas tricht en Breda. Maar met name voor de handelaren e.d. die uit het buitenland komen blijkt dit praktisch. Antiekhandelaren heten behoudende lieden te zijn. Vanuit dat image konden zij de extra tentoonstelling (Sa menspel) op deze beurs be denken. Interieurartisten als Jan des Bouvrie, Roger Ha- geman, Ruys, Vogel, Hillen, Warnars en Donders maak ten een aantal interieurs, waarbij oud(antiek) en mo dern werden gecombineerd. Heel chique. Wat blijkt? Dat modern nogal antiek is; dat de inspiratie in het heden sterk leunt op het verleden. Het zijn geen interieurs om lekker los in te leven. Antiek wordt hier toch weer een beetje Delft. Een goede zaak is ook dat de statige, nietszeggende ca talogus vervangen is door een extra uitgave van het tijdschrift Antiek. Goed daarbij is dat via deskun dige teksten achtergronden gegeven worden van oude objecten. De beurs krijgt op deze manier ook iets mense lijks. Een initiatiief dat nog verder uitgebouwd kan worden. Het liefst op deze bijna wat informale manier. Breda is dus een beurs met van alles en nog wat. Alleen is het nooit gelukt - zeker niet na de opkomst van Pictura - om de schil derkunst er goed vertegen woordigd te krijgen. Er han gen wel wat schilderijen (vooral -uit de Haagseïo- mantische periode), maar het zijn geen topstukken; soms zelfs uitgesproken Blik in de extra expositie Samenspel. slechte dingen. Goede stuk ken zagen we bij Rococo. Sympathiek is wel dat bij de stand van Dokter de doeken duidelijk geprijsd zijn. Je zou wensen dat er overal op deze beurs goed te zien was wat je voor de stukken moet neertellen. Meubels vind je op deze beurs, als vanouds, altijd prima vertegenwoor digd. Opvallend is de stand van Van Wittelloostuijn, die ge specialiseerd is in Japanse meubels; een produkt dat nog schaars is. Tot voor kort haalden de Jappaners hier de meubels weg. Dat we nog steeds uit Rusland ikonen kunnen 'weghalen' is te zien bij Zoetmulder (van de 16e tot 19e eeuw). Bij Jungschla- ger komt China nogal om de hoek kijken. We misten - in vergelijking met vorige ja ren - stands die gespeciali seerd zijn in etnologische produkten. Opvallend zijn moderne, van plastic vervaardigde barometers, die beter te be talen zijn als de oude hol- landse bakbarometers. Bert Bolle heeft er een goed ver haal bij. Feest is het ook weer bij Van Os en H.Yu, die weer aanwezig zijn met al lerlei speeldozen en -or geltjes. Verfrissend blijken vaak de plotseling opdui kende stands met Art Deco, Jugendstil en aanverwante toestanden uit de eerste eeuwhelft. Bij Guldemond tref je dan een erg fraai beeld aan dat Hildo Krop van zijn vrouw hakte. Juwe liers met smaragden, robij nen etc. doen Breda ook al tijd ruimschoots aan, terwijl ook de Bredanaar Schreurs dit jaar er weer heel na drukkelijk is met zoveel klokken dat je alle gevoel voor tijd verliest op deze beurs. Voor 8,50 (kinderen 5,- kun je gaan kijken tot en met 31 maart. Dagelijks van 14-22 uur; vanaf goede vrij dag 11-18 uur. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Het noemen iin de Birmaspoorweg roept ij een groep oorlogsslachtof- trs nog steeds heftige emoties Van de 61.000 Europese rijgsgevangen, die door de fipanners in 1942 gedwongen terden aan de spoorweg te terken, lieten 11.000 het leven, ïan de 18.000 Nederlanders teerden er 3100 niet terug. Het antal slachtoffers onder de elandse bevolking (Thais en lirmezen) was nog vele malen proter en het totaal wordt lelfs geschat op 200.000. Een tweedelige documen- lire van Almar Tjepkema en Walvis vertelt nog eens et relaas van die verschrik- elijke ervaringen. Zij wisten iuthentiek film- en fotomate- iaal en door gevangenen,ge laakte tekeningen te verza nden. Daarnaast slaagden ze ook in enkele Japanse oud- uilitairen voor de camera te alen, die hun visie op de duw van de spoorweg geven, 'anavond is op Nederland 2 Ji 21.30 uur de eerste Birma- ncumentaire te zien onder de Itel 'Onder elke biels een do- In 1942 besloten de Japan- ers dwars door het ondoor- nngbare oerwoud van Thai- >nd en Birma de 'spoorweg an de dood' aan te laten leg- sn door geronselde slaven en iljgsgevangenen. De belang- dling voor deze 415 kilome- De brug over de rivier Kivai, zoals die er op dit moment uitziet. - FOTO ARCHIEF DE STEM ter lange spoorlijn groeide bij het grote publiek pas toen de speelfilm 'De brug over de ri vier Kwai' met Alec Guiness in de bioscopen kwam. Het ware verhaal van de Birma-Iijn heeft niets te ma ken met film-romantiek. Het waren jaren van vernedering en ontberingen. Honger en ziekte tastten de krachten aan, de dood lag elke dag op de loer. In de eerste aflevering gaat het voornamelijk om Japanse oud-militairen, die uitleggen wat hun gevoelens nil zijn. Het tweede deel, dat volgende week wordt uitgezonden, heet 'Als toerist in eigen verleden'. Drie Nederlandse ex-krijgse- vangenen gaan in Thailand op zoek naar restanten van de voor het grootste gedeelte af gebroken spoorlijn. Eén van hen is oud-kapitein Ad Sil- vius, die zelf een deel van het jaar in Bangkok woont en op trad als gids voor de anderen, oud-politieman Ab de Rooy en socioloog Lex Noyon. Barbra Streisand. - FOTO ARCHIEF DE STEM HOLLYWOOD (ÜPI) - De Amerikaanse filmac trice en zangeres Barbra Streisand heeft de film rechten verworven op het succesvolle toneelstuk The Normal Heart*. De Oscarwinnares zal de film over een man die aan de immuunziekte AIDS lijdt zelf regisseren en produceren en er een bijrol als arts in spelen. The Normal Heart' was oorspronkelijk een produktie van Joseph Papp en zijn 'New York Shakespeare Festival's Public Theater*, waar zij het langst lopende stuk uit de geschiedenis van het gezelschap werd. Door onze rtv-redactie HILVERSUM - Veronica wordt nog steeds overstelpt met reacties van mensen die geholpen willen worden door de Braziliaanse pijngenezer Roberto Lengruber, die zaterdagmiddag in het programma Tineke' te gast was. Al meteen in het weekend hebben duizenden mensen gereageerd. Perschef Jan Morriën geeft toe dat zijn omroep pijnlijk verrast is en een dergelijke reactie niet had verwacht. Hij is er ook helemaal niet blij mee: „Ik haal graag publiciteit, maar niet over de ruggen van mensen die pijn hebben. Ik vind dit een hele moeilijke zaak." Een lid van de redactie van 'Tineke' wist dat de Braziliaanse genezer in Londen verbleef. Op het laatste moment werd besloten de man voor een kort tv-optreden naar Nederland te laten komen. Roberto Lengruber geniet in eigen land grote faam als paranormale genezer en treedt daar vaker voor televisie op. Tineke de Nooij besloot een man uit Aalsmeer naar de studio te halen, die vanwege ondraaglijke pijnen bijna niet meer kan lopen. Tineke: telefoon roodgloeiend. - FOTO ARCHIEF DE STEM Zaterdagochtend werd hij door Lengruber behandeld, hetgeen werd gefilmd voor de uitzending van dezelfde middag. Het resultaat was volgens Veronica hoogst opmerkelijk. „De .man kon opeens redelijk lopen, zonder dat hij erge last van pijn had. Daarom besloten we de Braziliaan in de uitzending te halen en hem te confronteren met enkele patiënten uit een pijnkliniek." Van de vijf mensen die zich voor de uitzending hadden aangeboden, koos Roberto Lengruber er twee uit. De behandeling duurde niet langer dan een paar minuten, met een verbluffend resultaat. Volgens Veronica zullen Nederlandse artsen deze week de behandelde patiënten blijven volgen om zo te constateren of het resultaat blijvend is. Meteen na de uitzending stond de telefoon bij Veronica roodgloeiend. Er kwamen zelfs mensen naar de NOS- studio's in een vergeefse poging de genezer ook te spreken te krijgen. De Veronica-omroepster moest zaterdag de kijkers vele malen vragen niet meer te bellen. De mogelijkheid werd wel geboden schriftelij k te reageren. Jan Morriën: „Het is niet uitgesloten dat we Roberto Lengruber nog een keer voor een tv-optreden hier naar toe halen. Maar het is voor ons een kwestie die we heel zorgvuldig zullen overwegen. Je kunt immers nog niet één procent van alle mensen die daarom vragen helpen. We krijgen huilende mensen aan de lijn, mensen die wanhopig zijn, mensen die geld bieden.Nogmaals, we zullen alles heel goed afwegen." FRANK Zappa houdt er zo als bekend zo nu en dan een wat merkwaardige denk trant op na. In het geval van zijn laatste elpee, 'Frank Zappa meets the Mothers of Prevention', heeft dat voor zijn Europese fans verve lende gevolgen. Zij moeten zich, willen ze de verzame ling compleet houden, ook de Amerikaanse versie van die Plaat aanschaffen. Het volgende is namelijk het geval. Eind vorig jaar werd door een aantal ver ontruste huisvrouwen actie gevoerd tegen door hen ge constateerde porno en an dere vunzigheden op pop- Platen. Dat mondde uit in hoorzittingen in het Ameri kaanse Congres en Zappa 'rad bij die hoorzittingen sa- wen met Dee Snyder van Twisted Sister op als getuige a decharge. Geluidsbanden van die hoorzittingen gebruikte Zappa om er op een van hem bekende wijze een bizar hoorspel van te brouwen. Hat 12 minuten durende hoorspel staat als 'Porn wars' op kant 2 van de Ame rikaanse versie van 'Frank Zappa meets the Mothers of Prevention'. 'Porn wars' be vat uitspraken van politici en huisvrouwen. Die uit spraken zijn uit hun ver band gelicht en doordat ze op verhoogde snelheid wor den afgespeeld krijgen ze een zeer lachwekkend effect. Op de Europese versie van de plaat is 'Porn wars' ech ter vervangen door drie in strumentale stukken. In een mededeling op de hoes heet het dat 'Porn wars' niet inte ressant zou zijn voor ons Europeanen, omdat het te zeer op puur Amerikaanse toestanden in zou gaan. En bij die redeneringen gaat Zappa wat mij betreft lichtjes in de fout. Hij zou toch moeten weten dat juist Europeanen gek zijn op alles wat de VS belachelijk maakt. Daarom vond Zappa destijds met zijn kritiek op de 'plastic' Amerikaanse sa menleving op elpees als 'Freak out', 'Absolutely free' en 'We're only in it for the money' in Europa meer ge hoor dan in zijn vaderland. Door de jaren heen hebben zijn Europese fans geen en kele moeite gehad om Zap pa's toch typisch Ameri kaanse satire te begrijpen en te waarderen. Dus het argu ment om het nummer hier in Europa van de plaat te laten slaat nergens op. Wil je 'Porn wars' toch in huis heb ben, dan betekent dat dat je je een door de dollarkoers duur import-exemplaar van de plaat moet aanschaffen. En zelfs voor de fanatieke verzamelaars is dat een kostbare aangelegenheid voor een enkel nummer. De Europese fans krijgen nu een overwegend instru mentale plaat voorgescho teld, die in ieder geval niet beantwoordt aan de elpee- titel. Kant 1 is heel sterk met in de vorm van 'We're tur ning again' een bijtend Zap- pa-nummer over dode po partiesten en de geculti veerde leegloperij van de ja ren zestig, die onder de veel zeggende naam hippiedom (met'de nadruk op laatste lettergreep) de geschiedenis is ingegaan, 'Yo cats' maakt de sessiemuzikant belache lijk en de instrumentals 'Alien orifice' en 'What's new in Baltimore?' zijn klasse. In laatstgenoemd nummer is ouderwets sterk gitaarspel te horen. Kant twee is echter een tikkeltje te eenzijdig. Het door Johnny Guitar Watson van tekst voorziene en ge- EINDREDACTIE WIM VAN LEEST zongen 'I don't even care' is het opwindendste stuk. Het borduurt voort op 'In Fran ce' van 'Them or us' en 'San Ber'dino' van 'One size fits all'. De vier instrumentals 'One man-One vote', 'H.R. 2911', 'Little beige sambo' en 'Aerobics in bondage' zijn zwaar op de hand en doen nog het meest denken aan de door Pierre Boulez op 'The perfect stranger' vastge legde kamermuziek van Zappa. Je moet ervoor in de stemming zijn om het te kunnen waarderen, maar het contrast met de rest van de nummers is net iets te groot. 'Zappa meets the Mothers of Prevention' is een aardige plaat, maar hij valt in het niets vergeleken met de uit stekende voorgangers 'Them or us' en 'Thing fish'. JOE Cocker is met 'Coc ker' aan zijn elfde elpee toe in een carrière die inmiddels 22 jaar aan de gang is. En al kent die carrière hoogtepun ten en minstens zoveel diep tepunten, toch heeft hij eigenlijk nooit zwakke pla ten afgeleverd. De ene keer CSheffield steel' met Sly en Robbie) zat hij wel eens wat dichter bij de heersende trend aan dan de andere keer, maar toch is er steeds sprake geweest van artistiek verantwoorde elpees met voor wat mij betreft een ab solute uitschieter in de vorm van de door Allen Toussaint geproduceerde elpee 'Lu xury you can afford'. 'Cocker' is wederom een geslaagde elpee met op voorhand klassieke vertol kingen van Randy New mans 'You can leave your hat on' en Marvin Gayes 'In ner city blues'. De rest van de elpee bestaat uit onbe kender of nieuw materiaal, maar ook daarin toont Joe Cocker zich van zijn aller beste kant en die kant staat nog steeds voor de beste blanke rhythm blues-zan ger. Joe Cocker heeft een inle vingsvermogen dat zijn weerga niet kent. Anders dan bijvoorbeeld Tina Tur ner heeft Joe geen dik aan gezette arrangementen no dig om een song op zijn ma nier over te brengen. Joe Cocker is volgens mij zelfs in staat om van een nummer van BZN iets hartverscheu- Joe Cocker: levende le gende. - FOTOEMI rends te maken. Joe Cocker is een levende legende, die in staat is muziek 'bigger than life' te doen zijn. ER Lopen in de popmu ziek figuren rond, die in hun eentje in staat zijn om een groep te dragen. Mark Reilly van Matt Bianco is zo iemand. Op de eerste Matt Bianco-elpee, 'Whose side are you on', duldde hij Basia Trzetrzelewska en Danny White nog naast zich als groepsleden. Op de nieuwe elpee, die gewoon 'Matt Bianco' heet, is ene Mark Fisher zijn muzikale ven noot, maar het is Reilly die met zijn stem en ideeën ge- luidsbepalend is. De verandering van per soneel heeft in ieder geval op de muziek een positieve uitwerking gehad. 'Whose side are you on' was bij vla gen leuk, maar hier en daar toch te eenvormig en te zeer geconcentreerd op een geda teerd jazzy geluid. Dit keer' is voor een bredere opzet ge kozen. Naast genoemde jazzy invloeden zit er ook wat rock in. De belangrijk ste veranderingen is echter de inkleuring van het geluid. Gebeurde dat op de vorige elpee met een nadruk op het vocale element, op 'Matt Bianco' is gekozen voor een zeer stevige muzikale basis, waarin vooral blazers en percussie opvallen. Daar door doet Matt Bianco in eens stukken moderner aan en doet de groep, merkwaar dig genoeg, zo nu en dan aan Steely Dan denken. 'Whose side are you on' was de juiste plaat op het juiste moment. Er bleek in eens behoefte aan jazzy mu ziek en daardoor kon Matt Bianco net ais Sade en in mindere mate Everything But The Girl de ene hit na de andere scoren. Ook 'Matt Bianco' heeft zijn hits in.de vorm van het oude Georgie Fame-succes 'Yeh Yeh' en de nieuwe single 'Just can't stand it'. Maar 'Matt Bianco' heeft op zijn voorganger voor dat het geheel consistenter is en daardoor in staat langer te boeien. Mark Reilly blijkt tot zeer veel in staat te zijn en met Paddy MacAloon van Prefab Sprout behoort hij tot de beste jonge Engelse componisten van dit mo ment. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Matt Bianco, 29 maart in Nijme gen (Vereeniging), 2 april in Utrecht (Vredenburg) en 3 april in Rotterdam (Doelen) John Martyn, 26 maart in Utrecht (Tivoli), 27 maart in Nij megen (Stadsschouwburg) en 31 maart in Rotterdam (Arena) Jonathan Klchman, 29 maart in Goes ('t Beest) Talk Talk, 27 maart in Utrecht (Vredenburg) Motörhead, Manowar en Exiter, 1 april in Kaatsheuvel (Earth quake) Robert Cray, 2 april in Amster dam (carré) Cramps, 5 april in Nijmegen (Vereeniging) Roger Chapman, 7 april in Nij megen (Vereeniging) John Hiatt U Loudon Walnw- rlght III, 22 april in Nijmegen (Stadsschouwburg), 1 mei in Rotterdam (Luxor) James Brown, 21 april in Rotter dam (Ahoy) Siouxte and the Banshees, 22 april in Brussel (Vorst) en 23 april in Amsterdam (Edenhal) Elton John, 23 en 24 april in Rot terdam (Ahoy) Suzanne Vega, 23 april in Nijme- gen (Vereeniging) Chris Rea, 23 april in Dienze (Brielpoort) en 24 april in Utrecht (Vredenburg) Twisted Sister, 25 april in Am sterdam (Edenhal) Twisted Sister, Accept en Dok ken, 27 april in Brussel (Vorst) Joe Jackson, 21 mei in Rotter dam (Ahoy)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25