K>
Kunst- en Antiekbeurs
Breda viert jubileum
id buffet
LAATSTE LUGUBERE ROL IN FILM 'THE HITCHER'
Speurtocht naar het leven en het heelal
Boevenrollen van Hauer
Bestseller van dochter
Patti klap voor
Ronald en Nancy Reagan
Blad Stern
klaagt
NOS aan
DU NORD
'iaal voor pasen uw
"el. 01150-18122
ragen naar mevr. Vrancken
WÜ
Hollywood
Dieren
KRO BRENGT ZONDAG DOCUMENTAIRE VAN NU EN OOIT
Vragen
Strijd om
programmagegevens
verzorgen door
iatie en vele mogelijkheden
daarom onze fotoserie
olijvend een prijsopgave maken.
jstr. 40, Terneuzen
i lÉtat
f
WOENSDAG 19 MAART 1986
c:
Rutger Hauer wil nooit
meer de schurk spelen
k. In blue en
5.-) t/m 140(99.-1.
met vrolijke strip
oen en geel. Mt
8(39-)
len broek In grijs,
[urquoise. Mt 104
5-)
Katoenen piqué polo. In 9r°eJw
kobalt turquoise en geel. Mt
(19.-) t/m 188 (29-)
Vanaf 19.-
Sweat5hirt met kontraststukkeff
In kobalt wit en groen. Van oor
katoen Mt 104 (39.-) t/m 18°
(55.-). Vanaf 39.-
Katoenen ruitbroek. In grijs1
diverse kleuren. Mt 104 (39.-)
182 (65.-). Vanaf 39.-
Door Hans Toonen
Zeker weten dat litters in
Amerika sinds eind februari
(nog) langer met de duim
omhoog staan.
Begrijpelijk, want wie
The Hitcher' heeft over
leefd, bedenkt zich wel twee
keer om af te remmen voor,
al dan niet langgejaste lif
ters.
In deze thriller stopt Jim
Halsey, die op weg is van
Chicago naar San Diego om
er een rode Cadillac af te le
veren, ergens op een 'high
way' in Texas voor een ver
regende lifter, die zich voor
stelt als John Ryder.
Als hij optrekt, passeert
de jonge Jim een langs de
weg geparkeerde VW. Hal
sey vraagt zich af of ze hulp
nodig hebben. „Nee, hoor",
grijnst de lifter, terwijl hij
met een stiletto speelt, „hulp
helpt hier niet meer
Als de lijkbleke Jim dan
vraagt wat de lifter van hem
verlangt, antwoordt Ryder:
„I want you to stop me".
Aha!.'The Hitcher' is niet
zomaar een thriller die je
naar de keel grijpt. Er zit
een dubbele bodem onder.
Ryders moordlust is zoge
naamd functioneel. Hij sym
boliseert de moraal dat er in
eenieder van ons een moor
denaar schuilt. Ryder is dus
het angstaanjagende alter
ego van de j onge J im.
Of elke Amerikaanse bio
scoopbezoeker meteen de
bloedstollende scènes van
zich afschudt als moralise
rende inkijkjes, mag ernstig
worden betwijfeld.
Ook Robert Harmon, re
gisseur van 'The Hitcher',
noch Eric Red, schrijver van
deze moordfilm, wijken af
van de enige reden waarom
Hollywood films uitbrengt:
om er geld mee te verdienen.
De rest is fraaie verpakking.
Of Rutger Hauer ook om
die reden opnieuw de schur
kenrol heeft aanvaard, had
ik hem graag willen vragen.
Even bellen met Nancy Selt
zer, zijn agente in Holly
wood. Mister Hauer is wel
'in town', maar wil graag
met rust gelaten worden.
Andere 'binnendoortjes'
brengen me echter ook geen
stap verder. Rutger is op
weg naar New York, weten
zijn vakvrienden te melden.
Daags daarop pronkt de
Los Angeles Herald Exami
ner met eèn interview met
de 'Holland-bom Rutger
Hauer'. Toch benieuwd wat
Nederlands enige filmacteur
van internationale allure
Amerika te vertellen heeft.
„Ik zat eigenlijk helemaal
niet om weer een schurken
rol te springen", geeft de 42-
jarige Hauer ruiterlijk toe
aan deze LA-krant, „ik
aasde op betere rollen, maar
van deze raakte ik echter
helemaal in de greep."
Als de verslaggeefster
onthult dat zij na 'The Hit-
kop van een hond in de koel
kast leggen. Dat ging me
veel te ver. Dat je aanrot-
zooit met mensenokee,
maar met dieren moet je dit
soort geintjes niet uithalen."
Hauer vervolgt: „Ik ben
gek op dieren. Als ik een
script goedkeurend door
neem en plotseling komt er
een scène in voor, waarin
een hond wordt afgeranseld
dan....ik kan daar in het
echte leven niet tegen, dus
wens ik het ook niet in films
tegen te komen. Mensen ku
ren hun woede te gemakke
lijk af op dieren. Dat noem
ik pas echt verdorven ge
weld".
Vandaar dat Hauer met
plezier terugdenkt aan 'La-
dyhawke' waar heel teder
wordt omgegaan met de ha
vik en waarin zelfs de wolf
een verre van boze rol
speelt.
Rutger Hauer als John Ryder, het boosaardige alter-ego van Jim Halsey, in de thriller
'The Hitcher'.
In 'Nighthawks' zet hij, met een knipoog naar het winkelmeis
je, een tas met explosieven naast de toonbank. In 'The Blade
Runner' Jaagt hij meedogenloos op Harrison Ford, de agent
In Los Angeles, anno 2010.
In 'The Osterman Weekend' is hij een Ijskoude verslagge
ver. In 'The Rise and Fall ot the Third Reich' portretteert hij
Albert Speer, de architect van Hitlers nachtmerrie. In 'Lady-
hawke' Is hij als uitzondering op de regel geen schitterende
schurk, maar een gekwelde ridder die na zonsondergang In
een woll verandert.
Precles: Rutger Hauer, Nederlands enige acteur van wie
'Hollywood' opkijkt.
En opnieuw baart Hauer opzien In Amerika, nu als de psy-
chopatlsche lifter In 'The Hitcher'. Zijn laatste schurkenrol.
cher' amper heeft kunnen
slapen, excuseert Hauer
zich. En legt uit dat John
Ryder een psychopaat is die
echter allerminst van plan is
de jonge Jim dood te marte
len. Ryder is Jims alter-ego,
maar dan de boosaardige
kant.
Hauer geeft toe dat ook
hij moest kokhalzen bij de
scène waarin Jim tussen z'n
frietjes een afgesneden vin
ger aantreft. „We moesten
aan de kijkers laten zien dat
Ryder echt een hele slechte
vent isvery, very bad."
Waarom Hauer bijna uit
sluitend schurkenrollen
speelt in Amerikaanse
films?
Hauer grijpt deze gele
genheid aan om zijn imago
van 'bad guy' wat af te
zwakken. „Ik speelde hele
maal geen schurk in 'Blade
Runner'. De echte schurk
was in feite Harrison Ford.
Hij was de beroepsmoorde
naar en niet die kerels die
ergens vanuit de ruimte
neerstreken op onze aarde
omdat zij wilden leven. De
wil tot leven, is dat niet pre
cies wat een held overeind
houdt.
Terugblikkend op vijf
voorbije filmjaren in Ame
rika beschouwt Rutger
Hauer de ontmoeting met de
nu wijlen Sam Peckinpah
als onvergetelijk. Peckin-
pahs recht-voor-de-raap-
aanpak sprak Hauer wel
aan tijdens de opname van
'The Osterman Weekend'.
Juist vanwege wederzijds
respect durfde Hauer over
een bepaalde scène in dis
cussie te gaan met de legen
darische filmregisseur.
„Sam wilde de afgesneden
Na 'Soldaat van Oranje'
met als aanloop 'Turks
Fruit', Nederlandse enige
film die ooit een serieuze
kans heeft gekregen op een
Oscar, kierde de deur naar
Amerika open voor Rutger
Hauer.
„Menigeen wist me te ver
tellen dat ik best werk zou
kunnen vinden in Amerika.
Eerlijk gezegd is dit ook een
film-paradijs. Dus heb ik
het er maar op gewaagd."
Achteraf gezien prijst hij
zich gelukkig met 'Nigh-
thawks', zijn Amerikaans
debuut waarin hij als inter
nationale terrorist dood en
verderf zaait om uiteinde
lijk te worden opgejaagd
door Sylvester Stallone.
Hauer legt uit: „Ik kon
kiezen tussen 'Sphinx' en
'Nighthawks'. Hoewel
'Sphinx' heel aanlokkelijk
was - beroemde regisseur
Franklin Schaffner en drie
keer zo veel geld - koos ik
toch vooï de rol van terro
rist. Mijn gevoel zei me dat
'Nighthawks' een betere in
druk zou achterlaten. Klopt,
want 'Sphinx' is in het niets
verdwenen en menigeen
herinnert zich nog 'Nigh
thawks'
Hollywood, het magische
middelpunt van de ge
droomde werkelijkheid,
weet Rutger Hauer echter
niet voorgoed aan zich te
binden. „Nederland blijft
mijn open plek, waar ik al
tijd naar terugkeer", vertelt
hij de Herald-verslaggeef-
ster, aan wie hij ook best
kwijt wil dat hij in Neder
land een huis laat bouwen.
Van daaruit vliegt hij uit om
waar ook ter wereld te acte
ren.
Alleen voor schurkenrol
len is Rutger Hauer niet
langer te porren. Slechter
dan John Ryder in 'The Hit
cher' weet Hauer ze niet
meer te spelen.
WASHINGTON - De meeste
ouders zouden opgetogen zijn.
Stel je voor, het boek van je
dochter vliegt omhoog in de
bestsellerlijst, zijzelf holt van
tv-show naar tv-show en is
uitgebreid - met blote benen,
in de lotushouding - te bewon
deren op de voorplaat van de
weekbladen.
De 33-jarige Patti Davis is
echter niet zomaar een kind
van zomaar wat ouders. Ze is
de 'eerste dochter' van de Ver
enigde Staten van Amerika en
pa en ma zijn absoluut niet te
spreken over haar succes.
Dat is nog zachtjes uitge
drukt. Het boek, 'Thuisfront',
dat Patti onder de meisjes
naam van haar moeder, Davis,
geschreven heeft, ligt on
geopend op het nachtkastje
van moeder Nancy Reagan. De
president, die zich wat tole
ranter heeft opgesteld, heeft er
even doorheen gebladerd. Bei
den voelen zich naar verluidt
'diep gekwetst'.
Patti Davis, die samen met
schrijfster Maureen Strange
Foster dit opmerkelijke pro-
dukt van haar verbeelding
aan elkaar schreef, deelt
vanaf pagina één venijnige
steken onder water uit. Het
boek begint met de benoeming
van Robert Canfield, een Rea-
gan-achtige figuur, tot presi
dent van de VS.
De vrouw aan zijn zij wordt
afgeschilderd als een nuffige
moeder, die zich uitsluitend
bezig houdt met uiterlijkhe
den en haar vriendinnen wil
imponeren. Vader Canfield is
een enigzins afwezige man, die
geregeld de Reader's Digest
raadpleegt over uiteenlopende
zaken zoals de oorlog in Viet
nam en de strijd tegen verdo
vende middelen. Zijn spreek
trant zal een ieder, die wel
eens een persconferentie van
Reagan heeft gezien, bekend
voorkomen.
In haar vele interviews laat
Patti duidelijk merken dat ze
de rol van dochter van een be-
Patti Davis met haar vader, Ronald Reagan.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
kende persoonlijkheid hard-
grondig verfoeit. „Het begon al
heel vroeg. Ik was al 'iemands
dochter' voordat ik wist wie ik
zelf was. Ik ben in therapie ge
gaan en dat was heel goed,
maar ik wou dat ik daar eer
der aan begonnen was, toen ik
vier was, bijvoorbeeld." aldus
Patti.
Haar ouders denken daar
waarschijnlijk net zo over.
„Natuurlijk zijn ze ge
kwetst. zou jij dat soms niet
zijn, wanneer je kind zoiets
schreef?", zo deelde iemand uit
het Witte Huis het Ameri
kaanse blad Newsweek mee.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Is de Schepping begonnen zo
groot als een 'speldeknop': een miljard maal
kleiner dan de atoomkern, die in nog korter
dan een flits, zich explosief uitbreidde tot een
bal twintig miljard lichtjaar groot?
Bestaat er een gemeenschappelijke voorou
der die genen van moeder op dochter door
geeft? Waarom kunnen vrijwel alleen mensen
spreken? Ligt aan de Zuidpool de oplossing
van het raadsel van het leven? Krijgen we een
nucleaire winter of stijgt het niveau van de zee
met 60 meter?
Deze en vele andere nogal brede vragen
worden gesteld en deels beantwoord in 'Van
Nu en Ooit ('Origins'), een twee uur durende
dokumentaire over de oorsprong van het
heelal en van het leven op Aarde. Het pro
gramma is een co-produktie van de KRO,
BBC, Group-W TV New York, NHK-TV Tokio,
Sender Freies Berlin, SR 1 Stockholm, RAI 1
Rome en MTV Helsinki. Het leeuwendeel is
door de BBC geleverd. 180 geleerden zijn voor
de camera geroepen en er is gefilmd in labora
toria over de gehele wereld. Voor de KRO
heeft Simon van Adelberg een Nederlandse
versie gemaakt. Han van der Meer is presenta
tor. De uitzending is zondagavond om 21.20 op
Nederland 1.
De KRO heeft vroeger meer samengewerkt
met de BBC in grote projecten zoals 'Sleutel tot
het heelal' en 'De Rusteloze Aarde'. 'Van nu en
ooit' is een speurtocht naar het begin van alles,
het is een balans van theorieën, bevindingen
en verwachtingen van wetenschappers en filo
sofen. De vragen over het leven hebben de
mensheid al vanaf het begin geïntrigeerd. We
tenschap, de Bijbel en het natte vingertje zijn
hierbij de voornaamste informanten geweest.
De mens van nu heeft veel meer instrumen
ten tot zijn beschikking dan vroeger. Moest
Galilei met zijn kijkertje nog opboksen tegen
de Kerk die de Aarde als middelpunt van het
heelal bepaalde, nu kan men oneindig diep te
rug en vooruit blikken, miljarden jaren en is
de wetenschap niet zo in een keurslijf van
vooroordelen en taboes werkzaam. Antwoor
den liggen in het allerkleinste van het heelal,
de subatomaire deeltjes, maar ook in ondenk
baar grote massa's zoals galaxieën.
De Nobelprijswinnaar Steven Weinberg
lanceert zes dimensies die verloren zijn ge
gaan, een duizelingwekkend concept voor ster
velingen die al tobben met de bekende dimen
sies lengte, breedte, diepte en tijd. Onderzeeërs
zakken met rokende schoorstenen af naar de
bodem van de oceaan om te zoeken naar Het
Begin. In Amerika staan 'denkende' machines
op. Een Duitse ingenieur heeft een mutatie
machine gebouwd die versneld de evolutie na
bootst.
Niet alleen de beta-denkers komen in 'Van
Nu en Ooit' aan de bak. Ook diegenen die voor
hun antwoorden geen gebruik maken van de
rekenlat en de reageerbuis krijgen een kans
hun zegje te doen. Duiden de grottekeningen
van onze oerouders op een begin van abstract
denken? Ja, zegt een Amerikaanse prof. Heb
ben wij een gemeenschappelijke voorouder? In
China lijkt een vondst daarop te wijzen. Heeft
een ster het einde betekend van de reuze-ha
gedissen? Zijn meteorieten de postpakketjes
van het heelal?
De BBC heeft zijn toverdoos opengetrokken
om deze vragen en hun antwoorden te visuali
seren. De computer is natuurlijk duchtig inge
schakeld, maar ook moderne grafiek-technie
ken verschijnen op het scherm. De Radiopho-
nic Workshop van de BBC heeft zelfs speciale
muziek voor de dokumentaire gecomponeerd.
'Van Nu en Ooit' is schitterende educatie. Het
scherm gaat weer ergens over.
^STERDAM (ANP) - Het
Westdultse geïllustreerde fa-
«Uteweekblad Stern heeft bij
Europese Commissie in
ssel en minister Brinkman
vui WVC een klacht inge
diend tegen de de NOS en
tUna alle andere omroeporga-
oisaties, omdat die het Duitse
Wad willen verhinderen pro-
Rammagegevens van de Ne
derlandse omroep te publlce-
Deze pogingen zijn in
"hid met een aantal EG-re-
Rls, aldus de Stern en zijn Ne-
wrlandse raadsman, mr
•W.M. Boukema uit Amster
dam.
Nadat de Nederlandse om-
°ap met de rechter dreigde
Stern, dat in Nederland
"[een oplage van 10.000 exem-
P'aren verschijnt, besloten
^spreiding van de omroep-
se8evens verder te staken.
Volgens Stern handelen de
rjfoepbladen zelf in strijd
hoKF Nederlandse wet. Zij
hot i n nameüjk steeds meer
den *a,rakter van familiebla-
fam! egen' waarmee zij de
^K^laden zoals Stern on-
en a concurrentie aandoen
in o7armee °°k no6 handelen
Wf, met Wetgeving ter
iden ming van Familiebla-
Mr Boukema heeft bij de
klacht een rapport gevoegd
van een onderzoek naar de
verenigbaarheid van de in
houd van programmabladen,
met wat wordt bepaald in ar
tikel 14 van het Omroepbe-
sluit. In dat rapport wordt met
talrijke voorbeelden aangege
ven dat de wettelijke normen
zouden worden overschreden.
Dat zou vooral het geval zijn
met bladen als AVRO-bode/
Televizier, KRO/Studio, Vero
nica en de VARA-gids die een
dergelijke omvang en inhoud
hebben dat niet meer gespro
ken zou kunnen worden van
programmabladen.
Volgens mr Boukema dis
crimineren de omroepen
Stern.-Zij stellen namelijk wel
programmagegevens beschik
baar aan sommige buiten
landse bladen (de Duitse tijd
schriften Bunte, Hör Zu, en
Bild'Funk en de Belgische bla
den Knack, Humo en TV-
strip). De Nederlandse omroe
pen doen dat met het argu
ment dat dit buitenlandse pro
grammabladen zijn, waarvoor
in het Omroepbesluit geen
steun te vinden is, aldus mr
Boukema.
Stern drukt de Nederlandse
programmagegevens in West-
Duitsland, aldus de raadsman,
en pleegt daarmee geen in
breuk op auteursrecht naar
Duits recht. Zo'n inbreuk ont
staat pas wanneer de edities
van Stern met Nederlandse
programmagegevens naar Ne
derland worden geëxporteerd.
Op die manier ontstaat éen
soort auteursrecht door grens
overschrijding, wat volgens
Boukema in strijd is met de
kern van het EEG-verdrag.
Het door de Nederlandse
wetgever geschapen (pseudo-)
auteursrecht op omroepgege
vens staat op gespannen voet
met het EEG-verdrag. Het aan
Nederlandse omroeporganisa
ties toegekende monopolie op
die gegevens is in strijd met
dat verdrag. De wijze waarop
de Nederlandse omroepen van
hun machtspositie op dit punt
gebruik maken is zowel in
strijd met het Nederlands
recht als met dat EEG-ver-
drag, zo luidden enkele con
clusies van mr Boukema.
Van de kunstredactie
BREDA-Van 22 tot en met 31
maart wordt in het Turfschip
te Breda voor de twintigste
keer de Nederlandse Kunst
en Antiekbeurs gehouden.
Veertig handelaren, aangeslo
ten bij het Nederlands Anti
quairs Genootschap brengen
weer veel goed voor zowel de
beginnende- als de gevorderde
collectioneur. Als extra at
tractie is er een afzonderlijke
tenstoonsteiing, 'Samenspel',
waarin getoond wordt hoe an
tiek past in een modern inte
rieur.
De beurs wordt op vrijdag
21 maart om 15 uur geopend
door dr. ir. F.J. Philips. Daar
aan voorafgaand hebben een
interne- en externe commissie
van deskundigen alle stukken
aan een keuring onderworpen.
Daarbij worden, wat ouder
dom betreft, de volgende
grens- normen gehanteerd:
beeldende kunst 1915; meubels
en algemeen antiek 1840; zil
ver en juwelen 1880. Breda
heeft ook al jaren goede stuk
ken uit de Art Nouveau en Art
Déco gebracht, hetgeen door
andere beurzen is nagevolgd.
Deze beurs heeft in zijn
twintigjarig bestaan een zeer
grote veelzijdigheid opge-
bouw: meubels, juwelen, glas,
tin, uurwerken, porselein,
sculptuur etc. Deze keer zijn er
ook weer opvallende zaken als
het complete interieur van een
kruidenierswinkel uit onge
veer 1800, een vijfoctaafs ta
felpiano van ongeveer 1785,
een loden plaquette met de
brabantse pensionaris Abra
ham van den Heuvel uit
Maastricht, Chine de Com-
mande porselein uit de 18e
eeuw, drie onbekende houten
beelden van de brabantse
beeldmaker Walter Pompe en
een Louis XVI contra-baro
meter van de Middelburgse
maker B. Valegia (omstreeks
1800).
Op de toegift-expositie, Sa
menspel, laten zeven decora-
teursbntwerpers (o.a. Jan Des
Bouvries en Roger Hageman)
zien hoe je antiek kunt combi
neren met hedendaagse meu
bels en stoffen. De traditionele
gids van de beurs is vervangen
door een nummer van het tijd
schrift Antiek, waarin des
kundigen stukken van de
beurs uitvoerig toelichten. De
beurs is dagelijks open van 14-
22 uur; zondag, goede vrijdag
en de paasdagen 11-18 uur.
Ivoren bedelaar op kruk
ken, versierd met robijnen
knoopjes; Zuid Duitsland, ca
1780-16 cm.