K> Kunst- en Antiekbeurs Breda viert jubileum id buffet LAATSTE LUGUBERE ROL IN FILM 'THE HITCHER' Speurtocht naar het leven en het heelal Boevenrollen van Hauer Bestseller van dochter Patti klap voor Ronald en Nancy Reagan Blad Stern klaagt NOS aan DU NORD 'iaal voor pasen uw "el. 01150-18122 ragen naar mevr. Vrancken WÜ Hollywood Dieren KRO BRENGT ZONDAG DOCUMENTAIRE VAN NU EN OOIT Vragen Strijd om programmagegevens verzorgen door iatie en vele mogelijkheden daarom onze fotoserie olijvend een prijsopgave maken. jstr. 40, Terneuzen i lÉtat f WOENSDAG 19 MAART 1986 c: Rutger Hauer wil nooit meer de schurk spelen k. In blue en 5.-) t/m 140(99.-1. met vrolijke strip oen en geel. Mt 8(39-) len broek In grijs, [urquoise. Mt 104 5-) Katoenen piqué polo. In 9r°eJw kobalt turquoise en geel. Mt (19.-) t/m 188 (29-) Vanaf 19.- Sweat5hirt met kontraststukkeff In kobalt wit en groen. Van oor katoen Mt 104 (39.-) t/m 18° (55.-). Vanaf 39.- Katoenen ruitbroek. In grijs1 diverse kleuren. Mt 104 (39.-) 182 (65.-). Vanaf 39.- Door Hans Toonen Zeker weten dat litters in Amerika sinds eind februari (nog) langer met de duim omhoog staan. Begrijpelijk, want wie The Hitcher' heeft over leefd, bedenkt zich wel twee keer om af te remmen voor, al dan niet langgejaste lif ters. In deze thriller stopt Jim Halsey, die op weg is van Chicago naar San Diego om er een rode Cadillac af te le veren, ergens op een 'high way' in Texas voor een ver regende lifter, die zich voor stelt als John Ryder. Als hij optrekt, passeert de jonge Jim een langs de weg geparkeerde VW. Hal sey vraagt zich af of ze hulp nodig hebben. „Nee, hoor", grijnst de lifter, terwijl hij met een stiletto speelt, „hulp helpt hier niet meer Als de lijkbleke Jim dan vraagt wat de lifter van hem verlangt, antwoordt Ryder: „I want you to stop me". Aha!.'The Hitcher' is niet zomaar een thriller die je naar de keel grijpt. Er zit een dubbele bodem onder. Ryders moordlust is zoge naamd functioneel. Hij sym boliseert de moraal dat er in eenieder van ons een moor denaar schuilt. Ryder is dus het angstaanjagende alter ego van de j onge J im. Of elke Amerikaanse bio scoopbezoeker meteen de bloedstollende scènes van zich afschudt als moralise rende inkijkjes, mag ernstig worden betwijfeld. Ook Robert Harmon, re gisseur van 'The Hitcher', noch Eric Red, schrijver van deze moordfilm, wijken af van de enige reden waarom Hollywood films uitbrengt: om er geld mee te verdienen. De rest is fraaie verpakking. Of Rutger Hauer ook om die reden opnieuw de schur kenrol heeft aanvaard, had ik hem graag willen vragen. Even bellen met Nancy Selt zer, zijn agente in Holly wood. Mister Hauer is wel 'in town', maar wil graag met rust gelaten worden. Andere 'binnendoortjes' brengen me echter ook geen stap verder. Rutger is op weg naar New York, weten zijn vakvrienden te melden. Daags daarop pronkt de Los Angeles Herald Exami ner met eèn interview met de 'Holland-bom Rutger Hauer'. Toch benieuwd wat Nederlands enige filmacteur van internationale allure Amerika te vertellen heeft. „Ik zat eigenlijk helemaal niet om weer een schurken rol te springen", geeft de 42- jarige Hauer ruiterlijk toe aan deze LA-krant, „ik aasde op betere rollen, maar van deze raakte ik echter helemaal in de greep." Als de verslaggeefster onthult dat zij na 'The Hit- kop van een hond in de koel kast leggen. Dat ging me veel te ver. Dat je aanrot- zooit met mensenokee, maar met dieren moet je dit soort geintjes niet uithalen." Hauer vervolgt: „Ik ben gek op dieren. Als ik een script goedkeurend door neem en plotseling komt er een scène in voor, waarin een hond wordt afgeranseld dan....ik kan daar in het echte leven niet tegen, dus wens ik het ook niet in films tegen te komen. Mensen ku ren hun woede te gemakke lijk af op dieren. Dat noem ik pas echt verdorven ge weld". Vandaar dat Hauer met plezier terugdenkt aan 'La- dyhawke' waar heel teder wordt omgegaan met de ha vik en waarin zelfs de wolf een verre van boze rol speelt. Rutger Hauer als John Ryder, het boosaardige alter-ego van Jim Halsey, in de thriller 'The Hitcher'. In 'Nighthawks' zet hij, met een knipoog naar het winkelmeis je, een tas met explosieven naast de toonbank. In 'The Blade Runner' Jaagt hij meedogenloos op Harrison Ford, de agent In Los Angeles, anno 2010. In 'The Osterman Weekend' is hij een Ijskoude verslagge ver. In 'The Rise and Fall ot the Third Reich' portretteert hij Albert Speer, de architect van Hitlers nachtmerrie. In 'Lady- hawke' Is hij als uitzondering op de regel geen schitterende schurk, maar een gekwelde ridder die na zonsondergang In een woll verandert. Precles: Rutger Hauer, Nederlands enige acteur van wie 'Hollywood' opkijkt. En opnieuw baart Hauer opzien In Amerika, nu als de psy- chopatlsche lifter In 'The Hitcher'. Zijn laatste schurkenrol. cher' amper heeft kunnen slapen, excuseert Hauer zich. En legt uit dat John Ryder een psychopaat is die echter allerminst van plan is de jonge Jim dood te marte len. Ryder is Jims alter-ego, maar dan de boosaardige kant. Hauer geeft toe dat ook hij moest kokhalzen bij de scène waarin Jim tussen z'n frietjes een afgesneden vin ger aantreft. „We moesten aan de kijkers laten zien dat Ryder echt een hele slechte vent isvery, very bad." Waarom Hauer bijna uit sluitend schurkenrollen speelt in Amerikaanse films? Hauer grijpt deze gele genheid aan om zijn imago van 'bad guy' wat af te zwakken. „Ik speelde hele maal geen schurk in 'Blade Runner'. De echte schurk was in feite Harrison Ford. Hij was de beroepsmoorde naar en niet die kerels die ergens vanuit de ruimte neerstreken op onze aarde omdat zij wilden leven. De wil tot leven, is dat niet pre cies wat een held overeind houdt. Terugblikkend op vijf voorbije filmjaren in Ame rika beschouwt Rutger Hauer de ontmoeting met de nu wijlen Sam Peckinpah als onvergetelijk. Peckin- pahs recht-voor-de-raap- aanpak sprak Hauer wel aan tijdens de opname van 'The Osterman Weekend'. Juist vanwege wederzijds respect durfde Hauer over een bepaalde scène in dis cussie te gaan met de legen darische filmregisseur. „Sam wilde de afgesneden Na 'Soldaat van Oranje' met als aanloop 'Turks Fruit', Nederlandse enige film die ooit een serieuze kans heeft gekregen op een Oscar, kierde de deur naar Amerika open voor Rutger Hauer. „Menigeen wist me te ver tellen dat ik best werk zou kunnen vinden in Amerika. Eerlijk gezegd is dit ook een film-paradijs. Dus heb ik het er maar op gewaagd." Achteraf gezien prijst hij zich gelukkig met 'Nigh- thawks', zijn Amerikaans debuut waarin hij als inter nationale terrorist dood en verderf zaait om uiteinde lijk te worden opgejaagd door Sylvester Stallone. Hauer legt uit: „Ik kon kiezen tussen 'Sphinx' en 'Nighthawks'. Hoewel 'Sphinx' heel aanlokkelijk was - beroemde regisseur Franklin Schaffner en drie keer zo veel geld - koos ik toch vooï de rol van terro rist. Mijn gevoel zei me dat 'Nighthawks' een betere in druk zou achterlaten. Klopt, want 'Sphinx' is in het niets verdwenen en menigeen herinnert zich nog 'Nigh thawks' Hollywood, het magische middelpunt van de ge droomde werkelijkheid, weet Rutger Hauer echter niet voorgoed aan zich te binden. „Nederland blijft mijn open plek, waar ik al tijd naar terugkeer", vertelt hij de Herald-verslaggeef- ster, aan wie hij ook best kwijt wil dat hij in Neder land een huis laat bouwen. Van daaruit vliegt hij uit om waar ook ter wereld te acte ren. Alleen voor schurkenrol len is Rutger Hauer niet langer te porren. Slechter dan John Ryder in 'The Hit cher' weet Hauer ze niet meer te spelen. WASHINGTON - De meeste ouders zouden opgetogen zijn. Stel je voor, het boek van je dochter vliegt omhoog in de bestsellerlijst, zijzelf holt van tv-show naar tv-show en is uitgebreid - met blote benen, in de lotushouding - te bewon deren op de voorplaat van de weekbladen. De 33-jarige Patti Davis is echter niet zomaar een kind van zomaar wat ouders. Ze is de 'eerste dochter' van de Ver enigde Staten van Amerika en pa en ma zijn absoluut niet te spreken over haar succes. Dat is nog zachtjes uitge drukt. Het boek, 'Thuisfront', dat Patti onder de meisjes naam van haar moeder, Davis, geschreven heeft, ligt on geopend op het nachtkastje van moeder Nancy Reagan. De president, die zich wat tole ranter heeft opgesteld, heeft er even doorheen gebladerd. Bei den voelen zich naar verluidt 'diep gekwetst'. Patti Davis, die samen met schrijfster Maureen Strange Foster dit opmerkelijke pro- dukt van haar verbeelding aan elkaar schreef, deelt vanaf pagina één venijnige steken onder water uit. Het boek begint met de benoeming van Robert Canfield, een Rea- gan-achtige figuur, tot presi dent van de VS. De vrouw aan zijn zij wordt afgeschilderd als een nuffige moeder, die zich uitsluitend bezig houdt met uiterlijkhe den en haar vriendinnen wil imponeren. Vader Canfield is een enigzins afwezige man, die geregeld de Reader's Digest raadpleegt over uiteenlopende zaken zoals de oorlog in Viet nam en de strijd tegen verdo vende middelen. Zijn spreek trant zal een ieder, die wel eens een persconferentie van Reagan heeft gezien, bekend voorkomen. In haar vele interviews laat Patti duidelijk merken dat ze de rol van dochter van een be- Patti Davis met haar vader, Ronald Reagan. - FOTO ARCHIEF DE STEM kende persoonlijkheid hard- grondig verfoeit. „Het begon al heel vroeg. Ik was al 'iemands dochter' voordat ik wist wie ik zelf was. Ik ben in therapie ge gaan en dat was heel goed, maar ik wou dat ik daar eer der aan begonnen was, toen ik vier was, bijvoorbeeld." aldus Patti. Haar ouders denken daar waarschijnlijk net zo over. „Natuurlijk zijn ze ge kwetst. zou jij dat soms niet zijn, wanneer je kind zoiets schreef?", zo deelde iemand uit het Witte Huis het Ameri kaanse blad Newsweek mee. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Is de Schepping begonnen zo groot als een 'speldeknop': een miljard maal kleiner dan de atoomkern, die in nog korter dan een flits, zich explosief uitbreidde tot een bal twintig miljard lichtjaar groot? Bestaat er een gemeenschappelijke voorou der die genen van moeder op dochter door geeft? Waarom kunnen vrijwel alleen mensen spreken? Ligt aan de Zuidpool de oplossing van het raadsel van het leven? Krijgen we een nucleaire winter of stijgt het niveau van de zee met 60 meter? Deze en vele andere nogal brede vragen worden gesteld en deels beantwoord in 'Van Nu en Ooit ('Origins'), een twee uur durende dokumentaire over de oorsprong van het heelal en van het leven op Aarde. Het pro gramma is een co-produktie van de KRO, BBC, Group-W TV New York, NHK-TV Tokio, Sender Freies Berlin, SR 1 Stockholm, RAI 1 Rome en MTV Helsinki. Het leeuwendeel is door de BBC geleverd. 180 geleerden zijn voor de camera geroepen en er is gefilmd in labora toria over de gehele wereld. Voor de KRO heeft Simon van Adelberg een Nederlandse versie gemaakt. Han van der Meer is presenta tor. De uitzending is zondagavond om 21.20 op Nederland 1. De KRO heeft vroeger meer samengewerkt met de BBC in grote projecten zoals 'Sleutel tot het heelal' en 'De Rusteloze Aarde'. 'Van nu en ooit' is een speurtocht naar het begin van alles, het is een balans van theorieën, bevindingen en verwachtingen van wetenschappers en filo sofen. De vragen over het leven hebben de mensheid al vanaf het begin geïntrigeerd. We tenschap, de Bijbel en het natte vingertje zijn hierbij de voornaamste informanten geweest. De mens van nu heeft veel meer instrumen ten tot zijn beschikking dan vroeger. Moest Galilei met zijn kijkertje nog opboksen tegen de Kerk die de Aarde als middelpunt van het heelal bepaalde, nu kan men oneindig diep te rug en vooruit blikken, miljarden jaren en is de wetenschap niet zo in een keurslijf van vooroordelen en taboes werkzaam. Antwoor den liggen in het allerkleinste van het heelal, de subatomaire deeltjes, maar ook in ondenk baar grote massa's zoals galaxieën. De Nobelprijswinnaar Steven Weinberg lanceert zes dimensies die verloren zijn ge gaan, een duizelingwekkend concept voor ster velingen die al tobben met de bekende dimen sies lengte, breedte, diepte en tijd. Onderzeeërs zakken met rokende schoorstenen af naar de bodem van de oceaan om te zoeken naar Het Begin. In Amerika staan 'denkende' machines op. Een Duitse ingenieur heeft een mutatie machine gebouwd die versneld de evolutie na bootst. Niet alleen de beta-denkers komen in 'Van Nu en Ooit' aan de bak. Ook diegenen die voor hun antwoorden geen gebruik maken van de rekenlat en de reageerbuis krijgen een kans hun zegje te doen. Duiden de grottekeningen van onze oerouders op een begin van abstract denken? Ja, zegt een Amerikaanse prof. Heb ben wij een gemeenschappelijke voorouder? In China lijkt een vondst daarop te wijzen. Heeft een ster het einde betekend van de reuze-ha gedissen? Zijn meteorieten de postpakketjes van het heelal? De BBC heeft zijn toverdoos opengetrokken om deze vragen en hun antwoorden te visuali seren. De computer is natuurlijk duchtig inge schakeld, maar ook moderne grafiek-technie ken verschijnen op het scherm. De Radiopho- nic Workshop van de BBC heeft zelfs speciale muziek voor de dokumentaire gecomponeerd. 'Van Nu en Ooit' is schitterende educatie. Het scherm gaat weer ergens over. ^STERDAM (ANP) - Het Westdultse geïllustreerde fa- «Uteweekblad Stern heeft bij Europese Commissie in ssel en minister Brinkman vui WVC een klacht inge diend tegen de de NOS en tUna alle andere omroeporga- oisaties, omdat die het Duitse Wad willen verhinderen pro- Rammagegevens van de Ne derlandse omroep te publlce- Deze pogingen zijn in "hid met een aantal EG-re- Rls, aldus de Stern en zijn Ne- wrlandse raadsman, mr •W.M. Boukema uit Amster dam. Nadat de Nederlandse om- °ap met de rechter dreigde Stern, dat in Nederland "[een oplage van 10.000 exem- P'aren verschijnt, besloten ^spreiding van de omroep- se8evens verder te staken. Volgens Stern handelen de rjfoepbladen zelf in strijd hoKF Nederlandse wet. Zij hot i n nameüjk steeds meer den *a,rakter van familiebla- fam! egen' waarmee zij de ^K^laden zoals Stern on- en a concurrentie aandoen in o7armee °°k no6 handelen Wf, met Wetgeving ter iden ming van Familiebla- Mr Boukema heeft bij de klacht een rapport gevoegd van een onderzoek naar de verenigbaarheid van de in houd van programmabladen, met wat wordt bepaald in ar tikel 14 van het Omroepbe- sluit. In dat rapport wordt met talrijke voorbeelden aangege ven dat de wettelijke normen zouden worden overschreden. Dat zou vooral het geval zijn met bladen als AVRO-bode/ Televizier, KRO/Studio, Vero nica en de VARA-gids die een dergelijke omvang en inhoud hebben dat niet meer gespro ken zou kunnen worden van programmabladen. Volgens mr Boukema dis crimineren de omroepen Stern.-Zij stellen namelijk wel programmagegevens beschik baar aan sommige buiten landse bladen (de Duitse tijd schriften Bunte, Hör Zu, en Bild'Funk en de Belgische bla den Knack, Humo en TV- strip). De Nederlandse omroe pen doen dat met het argu ment dat dit buitenlandse pro grammabladen zijn, waarvoor in het Omroepbesluit geen steun te vinden is, aldus mr Boukema. Stern drukt de Nederlandse programmagegevens in West- Duitsland, aldus de raadsman, en pleegt daarmee geen in breuk op auteursrecht naar Duits recht. Zo'n inbreuk ont staat pas wanneer de edities van Stern met Nederlandse programmagegevens naar Ne derland worden geëxporteerd. Op die manier ontstaat éen soort auteursrecht door grens overschrijding, wat volgens Boukema in strijd is met de kern van het EEG-verdrag. Het door de Nederlandse wetgever geschapen (pseudo-) auteursrecht op omroepgege vens staat op gespannen voet met het EEG-verdrag. Het aan Nederlandse omroeporganisa ties toegekende monopolie op die gegevens is in strijd met dat verdrag. De wijze waarop de Nederlandse omroepen van hun machtspositie op dit punt gebruik maken is zowel in strijd met het Nederlands recht als met dat EEG-ver- drag, zo luidden enkele con clusies van mr Boukema. Van de kunstredactie BREDA-Van 22 tot en met 31 maart wordt in het Turfschip te Breda voor de twintigste keer de Nederlandse Kunst en Antiekbeurs gehouden. Veertig handelaren, aangeslo ten bij het Nederlands Anti quairs Genootschap brengen weer veel goed voor zowel de beginnende- als de gevorderde collectioneur. Als extra at tractie is er een afzonderlijke tenstoonsteiing, 'Samenspel', waarin getoond wordt hoe an tiek past in een modern inte rieur. De beurs wordt op vrijdag 21 maart om 15 uur geopend door dr. ir. F.J. Philips. Daar aan voorafgaand hebben een interne- en externe commissie van deskundigen alle stukken aan een keuring onderworpen. Daarbij worden, wat ouder dom betreft, de volgende grens- normen gehanteerd: beeldende kunst 1915; meubels en algemeen antiek 1840; zil ver en juwelen 1880. Breda heeft ook al jaren goede stuk ken uit de Art Nouveau en Art Déco gebracht, hetgeen door andere beurzen is nagevolgd. Deze beurs heeft in zijn twintigjarig bestaan een zeer grote veelzijdigheid opge- bouw: meubels, juwelen, glas, tin, uurwerken, porselein, sculptuur etc. Deze keer zijn er ook weer opvallende zaken als het complete interieur van een kruidenierswinkel uit onge veer 1800, een vijfoctaafs ta felpiano van ongeveer 1785, een loden plaquette met de brabantse pensionaris Abra ham van den Heuvel uit Maastricht, Chine de Com- mande porselein uit de 18e eeuw, drie onbekende houten beelden van de brabantse beeldmaker Walter Pompe en een Louis XVI contra-baro meter van de Middelburgse maker B. Valegia (omstreeks 1800). Op de toegift-expositie, Sa menspel, laten zeven decora- teursbntwerpers (o.a. Jan Des Bouvries en Roger Hageman) zien hoe je antiek kunt combi neren met hedendaagse meu bels en stoffen. De traditionele gids van de beurs is vervangen door een nummer van het tijd schrift Antiek, waarin des kundigen stukken van de beurs uitvoerig toelichten. De beurs is dagelijks open van 14- 22 uur; zondag, goede vrijdag en de paasdagen 11-18 uur. Ivoren bedelaar op kruk ken, versierd met robijnen knoopjes; Zuid Duitsland, ca 1780-16 cm.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19