rijk
maak
Consumentenbond: 'Eigen vervoer neemt toe'
Heropening van hartluchtbrug
CDA DWINGTMINISTER VVD-PLAN AF TE KEUREN
Tamils bedreigen bestuurder
Verhoging belasting
motorrijtuigen
stuit op bezwaren
MAROKKAANSE
BERBERS
Daniels perzen
K
DE STEM COMMENTAAR
Zure regen van onvrede
OP OP
BERBER TAPIJTEN
DSM-chef bij
arrestanten
ABP-affaire
INITIA TIEF HAR TP A TIENTENVERENIGING
PAGINA 2
Daling
potheekrente.
)e rente van de
tbankhypotheken
is gedaald
en is nu vanaf:
OS
BINNENLAND
PRIJZEN TAXI EN TOURINGCAR NIET OMLAAG
DEN HAAG - Het gisteren begonnen debat
over de nieuwe mediawet loopt rechtstreeks
uit op een forse botsing tussen CDA en VVD.
Volvo Car daagt
bonden
voor de rechter
'King Kong-graf
niet zonder
voorwaarden open'
Ontslag 172 man
DA F Trucks
I ïe^elFd
AS W 15
'Hypotheekrente
30 jaar vast
belachelijk'
Oproepkaarten zoekgeraakt
T5 I
ter van Parijs
hirac zal naar
45 procent van
n krijgen. Dit zou
dat de alliantie 292
s krijgt. De socia-
de afgelopen tijd
-pulariteit hebben
zouden 28 31
halen, wat neer-
136 a 201 zetels,
blijven zij wel de
rtij in de Assem-
eem-rechtse Na-
-nt van Jean-Ma-
dat geen enkele
ering zegt te steu-
'tterrand aanblijft,
et eerst in de As-
"ationale kunnen
vertegenwoordigd,
reputatie van de
nende. De moord
id van het Front op
listische militant,
lopen weekeinde,
ende reacties ont-
le politieke hoeken
rijk. Of zij de zes
rspelde procenten
valt nog te bezien,
munisten, die hun
de afgelopen vijf
aar hebben zien
ebben zich de af ge
en in de peilingen
en procent gestabi-
et aantal stemmen
ilieu-partij Ecolo-
eerder per departe-
kenis hebben, dan
aal niveau,
i Mitterrand, de
de tous les fra-
u niet verkiesbaar,
ft zich wel duidelijk
van de socialisten
Daarbij roept hij
s op te stemmen"
rtzetting van het
onomische bestuur'
ocialisten, die erin
agd de inflatie te-
ingen tot onder de
nt. De perspectie-
de economie zijn
n, met de daling van
koers en van de olie
iet slecht,
sitie wijst daaren-
de groei van de
heid onder de socia-
ndanks de beloften
e te maken aan dit
is het Franse
heidscijfer gestegen
iljoen.
ADVERTENTIE)
te 2 jaar vast: 6,7% (7,01%).
te 5 jaar vast: 7,3% (7,66%).
te 7 jaar vast: 7,5% (7,87%).
De rentes gelden voor
otheken met gemeente-
tie en maandbetaling
sen haakjes staan de ef-
ieve rentes vermeld).
Wilt u meer weten over
bstbankhypotheken?
020 -5918011 of haal de
Ier op het postkantoor.
had gedacht.
:ien de uitslag van het
endum heeft Gonzalez
ag' ditmaal gered: 52,5
int stemde ja en zo'n 40
nt stemde nee. De winst
Gonzalez is echter ver-
elijk maar betrekkelijk.
zal namelijk bijzonder
duren voordat zijn
mers zijn vergeten dat
en ditmaal met de rug
de muur heeft gezet. De
istanders van het
rnse NAVO-lidmaat-
p denken al hardop over
iprichten van een eigen
fistische partij. Rechts
ije lacht ondertussen in
vuist. Want hoewel de
.onthouding wellicht niet
root was als de conserva-
AP had verwacht, heb-
de centrum-rechtse NA-
voorstanders precies be-
wat ze altijd hebben be-
d: Spanje blijft lid van
1AVO en tegelijkertijd is
socialistische achterban
een belangrijk deel in
ken gescheurd. Zo bezien
t nog de vraag wie afge-
n woensdag echt de over
ling heeft behaald.
VRIJDAG 14 MAART 1986
T28 PAGINA 3
nrN HAAG - Omdat touring-
■arbedrijven, luchtvaart, taxi-
fndernemingen en openbaar
rvoer de sterk gedaalde
Kandstofprijzen met ten
""de laten komen aan de con
sument jagen ze de mensen de
aUpa'tn'zegt de Consumenten-
tónd nu de groep Toeringcar-
Sn van de Algemene Ne-
Llandse Vereniging van
Sbureaus (ANVR) heeft be
lten de tarieven niet te ver
een, hoewel de literprijs
oor diesel vanaf 1 november
„et minstens 20 procent is ge-
0Volgens directeur Couvreur
„an de ANVR hebben de tou-
ringcarbedrijven hem onlangs
laten weten een prijsverlaging
niet de moeite te vinden. Cou
vreur: „Ze hebben het uitgere
kend op basis van een prijsda
ling per liter met 20 cent. Die
toeringcars rijden 1 op 4. Ze
draaien gemiddeld 300 kilome
ter per dag, met 40 passa
giers."
De uitkomst van het som
metje is dat die prijsdaling be
tekent „dat de ondernemingen
per passagier en per dag
slechts 40 cent goedkoper rij
den. Op grond van die cijfers
zeggen de bedrijven dat er
geen sprake kan zijn van een
verlaging van de reissom. Bo
vendien moet je nog maar af
wachten of die prijsdaling
blijvend is en hoe het afloopt
met de gesuggereerde accijns
verhogingen", aldus Couvreur.
Ook de taxi wordt voorlopig
niet goedkoper. Het Konink
lijk Nederlands Verbond van
Transportondernemingen
(KNVTO): „We zijn uitgegaan
van de dieselprijs van 1 no
vember. Voor 1986 hebben we
geen verlagingen ingecalcu
leerd. Als de prijsontwikke
ling zich zo voortzet dan is
aanpassing wellicht alsnog
noodzakelijk." Maar dat ge
beurt dan achteraf -bijvoor
beeld eind 1986- als zou blij
ken dat de prijs inderdaad op
een te hoog niveau lag. De
woordvoerder: „Bij de vast
stelling van de taxitarieven
speelt de gemeente mee. Ja -
een papierwinkel, het duurt
allemaal nogal lang. Vandaar
dat we niet tussentijdse prijs
verlagingen invoeren."
De Consumentenbond ver
oordeelt de voorgenomen
prijsverhoging voor de 15-
strippenkaart voor bus en
tram met 40 cent tot ƒ8,45.
„Dat tarief zou, gezien de
brandstofprijzen, juist omlëëg
moeten." De verlaging van de
tarieven bij de NS gaat de
bond niet ver genoeg. „Vorig
jaar al was besloten tot een
prijsdaling met 1 procent.
Daar moet, vanwege de forse
korting op de de stroomtarie-
ven voor grootverbruikers
- en daar hoort de NS toch ze
ker bij - nog wel meer af kun
nen."
Eerder al liet Konsumenten
Kontakt weten dat vliegreizen
tenminste 6 procent goedkoper
zouden kunnen in verband
met de daling van de kerosine-
prijs met 20 procent sinds no
vember. De ANWB verwacht
een verdere toename van de
vakanties per eigen auto naar
niet te verre streken, die ten
koste zou gaan van met name
touringcarbedrijven en de
trein.
Intussen ligt volgens de eer
ste indrukken van de ANVR
het aantal boekingen voor de
Paas- en zomervakantie zo'n
10 procent hoger dan in 1985,
toen er volgens Couvreur ook
al sprake was van een goed
jaar. Hij schrijft het toe aan
het groeiend economisch ver
trouwen bij de consument.
Over het hele seizoen ver
wacht hij een toename van 7
8 procent ten opzichte van vo
rig jaar.
Forse botsing over derde net
Van onze Haagse redactie
De CDA-Tweede Kamerfractie eist van haar eigen
minister Brinkman (Cultuur), dat deze niet akkoord
gaat met de invoering van commerciële televisie.
WD-er Hermans, die giste
ren nog niet aan het woord
kwam, is echter voor de invoe
ring van een volledig commer
cieel TV-net, geëxploiteerd
door zendgemachttigden en
uitgevers van gedrukte media
tezamen.
„Wanneer begin 1988 het
zenderpark zodanig zal zijn
uitgebouwd dat Nederland
over drie volwaardige televi
sienetten kan beschikken, zou,
naar de mening van de VVD
één daarvan commercieel ge
ëxploiteerd moeten worden,"
aldus Hermans.
Volgens de VVD komt er
door een dergelijk net meer
ruimte voor de bestaande om
roepen op de niet-commerciële
netten. „Dat biedt de geprofi
leerde omroepen, die voor het
niet-commerciëel geörien-
teerde deel kiezen, betere mo
gelijkheden zich te ontplooi-
Het CDA, dat in eerdere de
batten liet Weten, dat het eigen
gezicht van de bestaaande om
roepen niet aangetast mag
worden, weigert echter aan
een dergelijk commercieel net
mee te werken. Het CDA-ka-
merlid Van der Sanden ver
weet de VVD dat zij zich niet
houdt aan het regeerakkoord.
„Het CDA heeft bij de forma
tie van het kabinet Lubbers
vastgelegd, dat commerciële
programma's met speciaal op
Nederland gerichte reclame
zullen worden geweerd.
Het antwoord van het CDA
is vrij simpel: wij wensen aan
deze nieuwe Mediawet mee te
werken, mits vaststaat, dat zij
in haar non-commerciële op
zet uitvoerbaar is en ook
daadwerkelijk uitgevoerd zal
worden."
Van der Sanden zette ver
volgens CDA-minister Brink
man onder zware politieke
druk. „Wij verlangen van de
minister dus de harde toezeg
ging, dat hij bereid en in staat
is de uitvoering van de wet af
te dwingeji."
De kleinere, linkse, partijen
die gisteren aan het woord
kwamen (ook de PvdA komt
volgende week pas aan het
woord), protesteerden heftig
tegen de wijze waarop het Me
diadebat gevoerd wordt. Zoals
bekend werd de behandeling
ervan deze week alsnog op de
agenda geplaatst, terwijl CDA
en VVD het volstrekt met el
kaar oneens zijn. PPR-woord-
voerder Lankhorst zag er,
vlak voor de gemeenteraads
verkiezingen, alleen een ver
kiezingsstunt' van PvdA en
WD in.
I -
„De standpunten, die door
de PvdA de afgelopen tijd zijn
ingenomen, werden dikwijls
meer bepaald door partijpoli
tiek gewin dan door een prin
cipiële stellingname. Het
stemgedrag van afgelopen
dinsdag om nu met dit debat te
beginnen is er een duidelijk
voorbeeld van. Terwijl de
PvdA al meer dan een jaar
roept, dat deze Mediawet door
die fraktie niet gesteund zal
worden, helpt ze de WD wel
aan een meerderheid om de
wet nu te behandelen. Het
enige doel is om minister
Brinkman is het stof te doen
bijten. De intentie van de WD
zal wel geen andere zijn. Het is
duidelijk, dat de verkiezingen
naderen," aldus Lankhorst.
Werklozen die zich niet aan de voorschriften houden - bij voor
beeld door niet genoeg te solliciteren - zullen voortaan worden
beboet. Staatssecretaris De Graaf (Sociale Zaken) heeft hiervoor
richtlijnen uitgevaardigd. De boetes kunnen oplopen tot de helft
Ween minimum uitkering. Eigen schuld, dikke bult? Zo eenvou-
b'9 ligt het niet. Een paar honderdduizend werklozen kunnen
voor het arbeidsproces worden afgeschreven. Zij zijn te weinig
geschoold. Wat heeft het dan voor zin om hen te dwingen te blij
ven solliciteren? Laat het toch aan de gemeentelijke sociale
dienst over om voor deze mensen van geval tot geval een rege-
'ing te treffen.
Het is een van de griezelige ontwikkelingen van deze tijd, dat
oen sociaal verzorgingssysteem dat, zoals het een beschaafd
land betaamt, gebaseerd is op respect vöor de menselijke waar
digheid, bij stukjes en beetjes wordt onttakeld. De ene dag wor
den de minima gekort, de andere kansarme kinderen, bejaarden,
psychiatrische patiënten of werklozen. Boos opzef? Van iemand
as De Graaf mag dit niet worden verwacht. De man zit eenvoudig
Hem tussen de noden van behoeftigen en de eisen van actieve
beroepsbeoefenaren. In de financiële situatie van vandaag en de
eerstkomende tijd staan hem en zijn collega's in het kabinet te
weinig middelen ter beschikking om zowel de ene groep als de
andere tevreden te stellen. Gevolg: een zure regen van onvrede
bver het gehele land.
n zo een situatie is er voor alles behoefte aan een duidelijke
Politieke keuze. Dat zal dan een prioriteitsstelling moeten zijn van
Nederlandse samenleving als geheel: of wij geven met elkaar
voorrang aan de instandhouding van een sterk sociaal vangnet
oor mensen, die werkelijk niet in staat zijn zichzelf te onderhou
den - in dat geval zullen medische specialisten, ambtenaren,
ooeren, militairen, onderwijzers, ondernemers en werknemers in
el Particuliere bedrijfsleven opnieuw moeten inleveren - of we
door de zwakkeren aan hun lot over te laten, voor een
weedeling in de samenleving met de actieven aan de zonnige
kant
j®' Cabinet-Lubbers heeft geprobeerd zowel het een als het
dp ner ,e doen Zo een beleid van pappen en nathouden lijkt door
te 'inancië|e tegenvallers die het land in de komende jaren
voe h6n s,aan' voor de naaste toekomst nog moeilijker uit
ten? dan het 'n de afgelopen periode al was. Tenzij
telon Nederlandse samenleving ophoudt met klagen over de
toek van het welvaartsparadijs van de jaren zeventig en
tekstgericht hard aan de slag gaat: op scholen en universitei-
W _°P cultureel, gebied, bij de overheid, in bedrijven en daar
ge°r On ruime mate) geld beschikbaar is voor nieuwe investerin-
^Uopia? £en dwaze ,jroonn? |S pet pan niet de moeite waard om
Wa anden ineen te slaan voor het behoud van een beschaving
wordt?6' tlet recht van de s,erks,e heerst maar geprobeerd
broed '6Ven naar het oude ideaal van vrijheid, gelijkheid en
irschap?
DEN HAAG (ANP) - Er valt nog een lange weg te gaan alvorens
in Nederland een systeem van variabele autokosten kan worden
ingevoerd.
Dit zei staatssecretaris Ko
ning in de Tweede Kamer tij
dens het debat over de bevor
dering van het gebruik van
ongelode benzine. Een aantal
Kamerleden had de staatsse
cretaris van Financiën tot
spoed gemaand met de invoe
ring van zo'n systeem, waarbij
de accijns op benzine wordt
verhoogd en de motorrijtui
genbelasting verlaagd opdat
het aantal gereden kilometers
meer bepalend wordt voor de
kosten van autorijden.
De regering streeft naar va-
riabilisatie, aldus de staatsse
cretaris. Een interdeparte
mentale stuurgroep onder
zoekt de effecten van een be
perkte variabilisatie, waarbij
een deel van de motorrijtui
genbelasting wordt omgezet in
accijns. Maar de problemen
zijn niet gering.
Met name de zogenaamde
grenseffecten spelen Neder
land parten. In het overleg
met de Bondsrepubliek stuit
Nederland op een zeer afhou
dende Duitse benadering. Dat
komt doordat in de Bondsre
publiek de motorrijtuigenbe
lasting een zaak is van de
Lander.
Bij variabilisatie verschuift
het belastinggebied van de
Lander naar de federatie. En
dat zijn dan nog problemen
met de naaste buren. Het zal
meer voeten in de aarde heb
ben om tot een uniforme rege
ling in de twaalf EG-landen te
komen, zo meent Koning.
De 25-jarige R. Kanaka-
lyngam uit Barchem is om
het leven gekomen toen hij
op zijn fiets onverwacht de
Lochemseweg in Barchem
overstak. Hij werd aangere
den door een personenwa
gen, aldus de politie. Enkele
omstanders die het ongeluk
zagen gebeuren, raakten zo
danig geëmotioneerd dat zij
de 66-jarige bestuurder van
de auto bedreigden. De poli
tie ontzette de bejaarde man,
maar kon niet voorkomen
dat zijn auto vernield werd.
Later wierp de groep een
blokkade op om te proteste
ren tegen de gevaarlijke ver
keerssituatie ter plaatse. Re
centelijk is daar ook al
iemand verongelukt. - fotoanp
(ADVERTENTIE)
Wij hebben nog diverse
voor zéér lage prijzen
Zware handgeknoopte originele Marokkaanse
375.- iïZZ0 510.-
CAe 300X200 7|-A
Omii3 nu voor t OW.—
Hoek Ginnekenstr.-v. Coothplein Breda
Donderdag koopavond. Telefoon 076-134666
200x150
nu voor
250x200
nu voor
HELMOND (ANP) - Volvo
Car BV heeft de bonden voor
de rechter gedaagd in een con
flict over de uitvoering van de
arbeidstijdverkorting.
De vakorganisaties moeten
donderdag 20 maart voor de
kantonrechter in Eindhoven
verschijnen. Dat heeft G. van
Os van de Unie BLHP meege
deeld.
Van Os verwacht dat de
rechter zich niet ontvankelijk
zal verklaren. „Voor dit soort
geschillen is er juist een ge
schillencommissie. Ik vind het
dan ook uitermate vreemd, dat
Volvo naar de rechter is ge
stapt".
ROTTERDAM (ANP) - De
twee kinderen van Chris Lin
demans alias King Kong gaan
niet zonder meer akkoord met
de opening van het familie
graf op de Rotterdamse be
graafplaats Crooswijk. Ook H.
Lindemans, de in Rotterdam
wonende broer van de officieel
dood verklaarde dubbelspion,
zal voorwaarden stellen aan
opening van het graf.
Lindemans is teruggekeerd
uit Frankrijk waar hij de twee
kinderen van zijn broer heeft
opgezocht. Hij wilde geen na
dere mededelingen doen over
hun en zijn standpunt, maar
liet doorschemeren dat zij niet
zonder meer toestemming zul
len geven. Hij heeft vandaag
een gesprek met burgemeester
Peper.
MAASTRICHT - De rechter
commissaris bij de rechtbank
Maastricht beslist vandaag of
de vier mannen, die deze week
in verband met de ABP-zaak
zijn aangehouden, nog langer
zullen worden vastgehouden.
Hoewel het openbaar minis
terie niets wil bekendmaken
over de achtergronden van de
vier verdachten werd gisteren
bij DSM bevestigd dat een van
hen het hoofd Concern Perso
neelszaken, mr. F. is. F. werkte
tot 1982 als hoofd Onroerend
Goed bij het Algemeen Bur
gerlijk Pensioenfonds. Hij be
gon daarna zijn werkzaamhe
den bij DSM als adjunct-di
recteur van het gelijknamige
pensioenfonds.
Onder de arrestanten be
vinden zich verder het hoofd
van de dienst marktonderzoek
van het ABP, P. B. en een me
dewerker van hem, J. B. Ook
de eerder gearresteerde R., een
inmiddels geschorste mede
werker van de afdeling On
roerend Goed van het Heer-
lense pensioenfonds, zou op
nieuw in hechtenis zijn geno
men. R. was voor zijn schor
sing hoofd van de afdeling
NiëdWböü'Wzaken.
DE directie van de Nieuwe
Noordnederlandse Scheeps
werven Groningen te Gronin
gen heeft het faillissement
aangevraagd van deze onder
neming, nadat de NMB de kre
dietverlening heeft stopgezet.
Dit houdt in, dat 172 werkne
mers ontslagen worden. Vol
gens de directie werden de
laatste jaren positieve resulta
ten geboekt en verliep de
bouw van een schip voorspoe
dig.
DAF Trucks heeft van de
Turkse havenstad Izmir op
dracht gekregen voor de leve
ring van 209 wagens. Met de
bestelling is ongeveer f 26 mil
joen gemoeid. Het gaat om le
vering van huisvuilwagens,
betonmengers, straatveegwa
gens, diepladers en vrachtwa
gens met containeropbouw.
J
„Goedemorgen, ik ben van heel
goede partij die heel veel voor
u wil doen. U stemmen op mij,
u veel plezier krijgen. Handje
geven?"
Ja, de politieke partijen gaan
op jacht naar de buitenlandse
kiezers. Ze hongeren naar de
stemmen van de 'medelan
ders'. Ze verdringen zich voor
moskeeën en uitheemse groen
tewinkels en vallen enthou
siast op de knieën voor de ver
baasde Turken en Marokka
nen.
„Wat zegt? Nieuw kleedje in
uw bidhuis? U geduld hebben,
wij voor zorgen. Ik gewoon
zeggen in Den Haag: Achmet
moet nieuw kleedje. Last van
knietjes bij bidden".
Het is een meelandwekkende
vertoning.
Er is het een en ander misge
gaan met de oproepkaarten
voor de gemeenteraadsverkie
zingen. Duizenden volwasse
nen kregen niks. Babj/s daar
entegen ontvingen een be
leefde uitnodiging hun stem
uit te brengen.
Die zetten het gelijk op een
schreeuwen.
De bedelende politici kunnen
die baby's natuurlijk niet links
laten liggen. „Ta ta ta. Wat
zegt-ie dan? Doet-ie fijn stem
men op Veeveedeetje? Oh, wat
een flinke jongen".
Dan nog even langs het be
jaardentehuis, want daar zit
ten ook kiezers. „Onze partij is
een partij met toekomst, echt
iets voor u dus. Wij kunnen u
met een comfortabele BMW
naar het stemlokaal brengen.
Dat maar doen?"
„U hebt liever een Mercedes?
En dan eentje van 1986? An
ders komt u niet? Nou, dat re
gel ik voor u".
Zo zit de politiek in elkjaar. De
stemmenronselaar vertelt er
niet bij dat hij achterin die
Mercedes nog drie baby's en
tien medelanders propt.
MERIJN
NIEUWEGEIN (ANP) - De
Nederlandse Vereniging van
Makelaars in onroerende goe
deren (NVM) vindt het bela
chelijk bij een annuïteitenle
ning voor een hypotheek de
rente voor 30 jaar vast te zet
ten. Deze hypotheek is dus ook
ernstig af te raden, zo schrijft
de NVM in de Nieuwsbrief die
zij haar leden regelmatig toe
stuurt.
De NVM geeft in haar
nieuwsbrief een aantal reken
voorbeelden waaruit volgens
haar blijkt dat omwille van
die zekerheid de consument
extra rente betaalt over de
naar verhouding hoge eerste
renteheift. Uitgaande van een
annuïteitenlening met een
rentepercentage van 8,4 pro
cent blijkt de hypotheeknemer
omwille van die zekerheid on
geveer 0,8 procent meer rente
te betalen dan bij een andere
hypotheekvorm het geval zou
zijn. Belachelijk, maar inte
ressant voor de geldverstrek-
ker die een hoge rente vangt
over een groot geldbedrag,
concludeert de NVM.
DEN BOSCH (ANP) - De gemeente Den Bosch gaat in
drie kiesdistricten in totaal 4500 nieuwe oproepkaarten
voor de gemeenteraadsverkiezingen verspreiden omdat
gebleken is dat een aantal mensen geen kaart had gekre
gen. Dit heeft de gemeente meegedeeld.
Meer dan vijfhonderd voerde. Waar de kaarten
mensen uit de wijk De
Kruiskamp in Den Bosch
hadden geen oproep gekre
gen, zo bleek uit een telefo
nische enquête die de ge
meente na klachten uit
gebleven zijn is de ge
meente een raadsel.
Om
verwarring te voorkomen
krijgen nu alle mensen in
de wijk een nieuwe oproep.
Van een onzer verslaggevers
ROERMOND - De Neder
landse Hartpatiënten Vereni
ging heropent binnenkort
hartluchtbruggen naar het
buitenland. De vereniging
staat zelf garant voor de ver
goeding van de kosten. Dat
heeft de Roermondse voorzit
ter P. van Overveld van deze
vereniging bevestigd.
In september vorig jaar
werden de luchtbruggen naar
buitenlandse hartcentra opge
heven, omdat de wachttijd
voor een operatie in Neder
land acceptabel was. Intussen
zijn de wachttijden weer op
gelopen. Uit een enquête onder
hartcentra bleek dat 2000 pa
tiënten onaanvaardbaar lang
moeten wachten. Ook zouden
die wachttijden mensenlevens
kosten.
In het verleden geschiedde
de organisatie van de lucht
bruggen in overleg tussen
ziektekostenverzekeraars,
hartchirurgen en de Zieken
fondsraad. De hartpatiënten
vereniging wil de procedure
nu op een andere leest
schoeien.
Dat moet ook wel, want de
overheid en de Ziekenfonds
raad stemmen niet in met her
opening van de luchtbruggen
in oude vorm. „Wij willen de
procedure nu zelf regelen.
Iedere verzekerde heeft een
contract. Daarin staat dat de
ziektekostenverzekeraar ver
plicht is middelen te verstrek
ken als de arts zegt dat een in
greep nodig is. Als de artsen
van die 2000 patiënten, die on
acceptabel lang moeten wach
ten, een operatie noodzakelijk
vinden, dan moet de verzeke
raar daarmee binnen redelijke
termijn instemmen", aldus
voorzitter P. van Overveld
van de hartpatiëntenvereni
ging.
Hij inventariseert momen
teel de reacties, die zijn bin
nengekomen op advertenties
over de wachttijden. Uit de
ongeveer 70 brieven en tele
foontjes haalt Van Overveld
de zeer dringende gevallen.
Voor hen regelt de vereniging
een operatie in Engeland. Ook
wordt contact opgenomen met
de verzekeraar van de betrok
kene. „Als een verzekeraar
achteraf meent niet te moeten
betalen, gaat onze jurist aan
het werk", aldus Van Over
veld.
Volgens hem zijn verzeke
raars verplicht om de behan
deling te betalen, omdat het
Europees parlement heeft uit
gesproken dat inwoners van
een EG-lidstaat, die niet of
niet tijdelijk in eigen land kan
worden geholpen, in een an
dere lidstaat moet worden be
handeld.
Van Overveld hoopt niet dat
de nieuwe luchtbrug lang
stand hoeft te houden. Hij ziet
liever uitbreiding van de ope
ratiecapaciteit in Nederland
zelf. De uitspraak van staats
secretaris Van der Reijden
van Volksgezondheid dat som
mige centra nog overcapaciteit
hebben, noemt Van Overveld
volksverlakkerij. „Als je de
cijfers uit de enquête er naast
legt, weetje wel beter."
Secretaris J. Bultman van
de Ziekenfondsraad is niet ge
lukkig met de actie van de
hartpatiëntenvereniging. Vol
gens hem valt het mee met de
wachttijden en kunnen alle
urgente gevallen meteen wor
den geholpen. „We moeten
geen paniek schoppen. Wij
hebben ook contact met an
dere hartpatiëntenverenigin
gen en die zijn helemaal niet
blij met deze ontwikkeling."