UITBLAZEN Echte verkiezingskoorts ontbreekt in Frankrijk VN-toetreding dilemma voor neutraal Zwitserland K Gonzalez behaalde overwinning met bittere nasmaak even..; CDA 'DWI1 Plaatselijke partijen POS Zure regen van VRIJDAG 14 MAART 1986 BIB ■ACHTERGROND' PAGINA 2 ik/RlJPAG 14 MAART 198 Daling hypotheekrente, De rente van de Postbankhypotheken is gedaald en is nu vanaf: SPAANSE PREMIER BETAALT IN OKTOBER DE REKENING den HAAG - Het giste I 0ver de nieuwe mediawe uit op een forse botsing tu DESTEMCOIV WIM KOCK POLITICI praten naar gelang het ze uit komt. De PvdA bij voorbeeld, nooit te lui om een lans te breken voor de kleinschalige democratie, laat de beoogde opvolger Wim Kok in een verkie zingstoespraak de vloer aanvegen met 'plaatselijke lijs ten'. Die moeten nu maar eens een beslissende tik voor de kie zen krijgen. Plaatselijke par tijen spelen immers niets klaar bij gebrek aan banden met de 'landelijke politiek'. Het zal wel niet toevallig zijn geweest dat Kok dit zei in een Brabantse gemeente waar sinds jaar en dag een relatief grote plaatse lijke partij meeblaast in het po litiek concert en dat analyses van vorige .verkiezingen hebben uitgewezen dat deze plaatse lijke partij bij gemeenteraads verkiezingen ook veel kiezers weet te binden die landelijk PvdA stemmen. Een week eerder al had de CDA-staatssecretaris mr. Ger- rit Brokx iets soortgelijks ge zegd en Brokx kan weten wat het hebben van banden met de landelijke politiek betekent. Vijfentwintig jaar geleden, toen Brokx nog jong was, net afge studeerd in de rechten en zijn militaire dienstplicht achter de rug had, werd in zijn woon plaats een plaatselijke politieke partij opgericht. Brokx was een ideale kandidaat en werd dus gevraagd. Aanvankelijk had hij er wel oren naar, maar kort voor de lijsten moesten worden gedeponeerd, kwam hij erop te rug. Hij was er heel open over, daar niet van. „Ik heb ambities die verder reiken dan deze stad", zo ongeveer sprak Brokx, „en daarom is uw partij voor mij een doodlopende weg." Brokx kreeg een plaats op de lijst van de KVP, werd in de raad gekozen, werd wethouder, werd statenlid en vervolgens gedeputeerde van Noord-Bra- bant en is nu al voor de tweede keer staatssecetaris. Naar in de Haagse wandelgangen verluidt moet de heer Brokx (nu 52) nog altijd 'ministeriabel' worden geacht, zeker indien er een ka binet CDA-PvdA zou komen. Ik heb niet zo veel verstand van gemeentepolitiek al heb ik in het verleden jarenlang als verslaggever raadsvergaderin gen bijgewoond, maar ik denk wel eens dat 'goede banden' met de landelijke politiek voor sommige plaatselijke politici meer effect sorteren dan voor de gemeente. Het zijn altijd de wethouders met de stevigste banden met de landelijke poli tiek die je burgemeester, gede puteerde of dijkgraaf ziet wor den. Het is ook ondankbaar van Kok om de plaatselijke partijen de grond in te stampen. Niet zelden zijn zij immers, vooral in de voormalige KVP-bolwerken in het zuiden, de wegbereiders geweest voor andere partijen. Zij waren het die de mensen het eerst heten zien dat hel en ver doemenis niét over hen neer daalden indien ze het waagden lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllf niét op de partij van de pastoor te stemmen. Als journalist heb ik van heel dichtbij gezien hoe in de gemeente waar ik toen werkte zo'n plaatselijke partij de KVP-hegemonie doorbrak. De burgemeester, drie wet houders en 18 van de 19 raads leden waren allen KVP-ers. In een hoek van de raadszaal zat, sinds jaar en dag, eenzaam en alleen een PvdA-lid vergeefs zijn stem te verheffen. Er werd niet eens naar hem geluisterd, al werd hij één keer per jaar over de onwillige bol geaaid en om zijn 'constructieve bijdrage aan de debatten' geprezen. Toen rukte de nieuwe partij de raadszaal binnen, vijf man sterk, van wie er één voldoende juridisch geschoold was om met de gemeentewet in de hand te eisen dat B&W voortaan de agenda en de toelichting daarop vóór de raadsvergade ringen aan de raadsleden thuis zou sturen. Het is in die gemeente nooit meer geworden zoals het was. Het is nu een gezonde en rede lijk goed bestuurde gemeente met een 'gewone' raad, be staande uit fracties van CDA, PvdA. WD, D66, PSP en ja nog altijd die plaatse lijke partij die destijds de door braak bewerkstelligde en nu een 'storende, vertroebelende factor' is geworden voor politici die in de gemeenteraadsverkie zingen nauwelijks iets meer zien dan een uitgebreide poll voor hun 'echte' verkiezingen Het aardige van gemeente raadsverkiezingen in niet al te grote gemeenten is dat je kunt stemmen op mensen die je kent, van wie je weet wat ze voorstellen in het sociale leven van alledag. Zonder te willen beweren dat plaatsehjke par tijen daarvan het monopolie hebben, bestaan ze meestal uit mensen die ook op andere ge meenschapsterreinen dan het plaatselijk bestuur hun man netje (of vrouwtje) staan. Dat alleen geeft hen niet het recht op een raadszetel, maar dat recht ontlenen ze wel aan het vertrouwen dat ze bij hun acti viteiten hebben verworven bij de mensen die op hen stem men. Plaatselijke partijen (we derom: zij niet alleen, maar zij wel bij uitstek) leveren het type 'verenigingsmensen' dat ge makkelijk bereikbaar en aan spreekbaar is en zo de burger een soort persoonlijke band met het gemeentebestuur ver schaft. Soms zijn ze wat 'onpoli tiek' bezig, maar ze stellen ge meenschapszin dan ook ver bo ven ideologie. Dat is een legi tieme keuze waarover Brokx en Kok niet zo'n aanmatigend oordeel hebben te vellen. Laat die maar in hun tv-studios campagne blijven voeren. Wij stemmen op onze eigen men sen. De Haagse kanonnen ko men straks aan de beurt. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie. L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14. 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag-van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ponk rplntiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 1 Door Helen Gorter (ANP) HOEWEL DE politici in Frankrijk de laatste weken nogal wat tumult maken, lijkt er onder de Franse burgers nauwelijks van verkiezingskoorts sprake te zijn. De felle politieke debatten die de Fransen vroe ger aan de televisie gekluisterd hielden, ontbreken nu. De gang naar de stembus in 1981 bijvoorbeeld, toen de socialisten na 23 jaar van rechtse regeringen aan de macht kwamen, werd voorafgegaan door een spectaculaire campagne die een keiharde strijd te zien gaf tussen rechts en links. Ondanks het feit dat de huidige campagne voor de verkiezingen van zondag op het laatste moment een an dere wending heeft gekregen door het gijzelingsdrama in Libanon, wacht de Franse burger nu ogenschijnlijk rustig af tot hij overmorgen naar het stembureau kan. De verschillen tussen rechts en links van het poli tieke spectrum in Frankrijk zijn vervaagd. Het 'echte, Franse socialisme' heeft plaats gemaakt voor beleid dat eerder sociaal-democra tisch is georiënteerd, zo me nen deskundigen. Ideologisch zouden de socialisten vastge lopen zij n. Een duidelijke eigen ver klaring voor de spectaculaire ommezwaai die de regering onder Francois Mitterrand in 1982-1983 in haar beleid maakte hebben de socialisten niet gegeven. In de politiek is het altijd moeilijk toe te ge ven dat men van standpunt is veranderd, zo schrijft het Franse weekblad Le Point. Frankrijk heeft vooruitgang kunnen boeken omdat het oorspronkelijke socialisti sche beleid overboord is ge zet. Door het daarop vol gende 'liberale' economische beleid hebben de socialisten anderzijds veel wind uit de zeilen genomen van de rechtse partijen. De oppositie kan moeilijk toegeven dat de socialisten een politiek voe ren die globaal gezien nau welijks afwijkt van wat zij zelf op poten wil zetten. „Hoe kleiner de verschillen, des te luidruchtiger zij naar voren moeten worden gebracht. Maar dat is een politiek spel dat de kiezers doorzien", al dus Le Point. De 37 miljoen Franse kies gerechtigden zijn voor zon- 'dag uitgenodigd naar de stembus te gaan om behalve de Nationale Assemblee ook nieuwe regionale raden aan te wijzen. Voor de 577 zetels van de nieuwe Assemblee - 555 in het Franse moederland en 22 in de overzeese gebie den - hebben zich 7.000 kan didaten gemeld. Voor de nieuwe regionale raden in de 22 districten van het moeder land en de vier in de over zeese gebieden Martinique, Réunion, Guadeloupe en Guyana zijn er 2.000 kandi daten. Het tot voor kort roe rige Nieuw Caledonië boycot de verkiezingen. Vorig jaar voerde presi dent Mitterrand een nieuw kiesstelsel in, waarbij verte genwoordiging van de par tijen in het parlement even redig is aan het percentage stemmen dat in elk departe ment wordt behaald. Mitter- rands maatregel ontlokte felle kritiek aan de complete oppositie die hem politiek op portunisme verweet. De pre sident zou met deze stelsel wijziging hebben willen voorkomen dat er een desas treus verlies aan parlemen taire invloed voor de socialis ten zou ontstaan. De socialis tische partij, die een jaar ge leden op een dieptepunt lag in de opiniepeilingen, zou het meeste profijt hebben van deze ingreep. Volgens het nieuwe kies systeem (van evenredige ver tegenwoordiging) wordt een kandidaat niet gekozen op grond van zijn persoonlijke merites maar is het aantal stemmen dat zijn partij krijgt bepalend. De plaats van een kandidaat op de door de partij opgestelde kieslijst is essentieel. Degene wiens Francois Mitterrand bij het uitbrengen van zijn stem tijdens de presidentsverkiezingen in '81. naam boven aan staat heeft de meeste kans gekozen te worden. Is iemand onderaan de lijst geplaatst, dan kan hij de hoop op een zetel wel op geven. Het gevolg hiervan is dat van de 577 nieuwe leden in de Assemblee er rond de 450 op verkiesbare plaatsen staan. De programma's van de grote partijen zijn afgestemd op de mogelijke samenwer king tussen de president (die van plan is vast te houden aan zijn tot nu gevoerde be leid) en een premier uit een rechtse meerderheid. Hoe een dergelijke 'politieke samen leving', ook cohabitation ge noemd, er in de praktijk zal uitzien is niet te zeggen. Zo- - FOTO ANP wel de socialisten als de rechtse oppositie laten de kiezers gissen naar wat er gaat gebeuren. Op binnenlands gebied hebben de meeste rechtse lei ders beloofd niet aan de so ciale verworvenheden onder Mitterrand - zoals de 39- urige werkweek, verhoging van de minimumlonen en pensioenen en de vijfde va kantieweek - te zullen tor nen. Het verbale geweld tus sen de twee kampen laait echter op wanneer de natio nalisaties in het bedrijfsle ven aan de orde komen. De oppositie heeft verklaard de banken en de grote indus- triegroepen die in 1982 door de socialistische staat wer den overgenomen te zullen denationaliseren. De socialisten willen van denationalisering dan wel niets horen, de regering heeft vorig jaar toch laten blijken niet meer vierkant tegen een gedeeltelijke privatisering te zijn van de genaaste con cerns. Het ziet er meer en meer naar uit dat de houd stermaatschappijen geheel in handen van de staat zullen blijven, terwijl de dochteron dernemingen voor een ge deelte in privé handen over gaan. Terwijl de goed van de tongriem gesneden kandida ten elkaar over alles en nog wat in de haren vliegen, gaat het meestal meer om de vorm dan om de inhoud. In de woordenoorlog heerst echter een grote rust rond twee es sentiële thema's: defensie en buitenlandse politiek. De eenstemmigheid waar het gaat om de verdediging van Frankrijks belangen blijkt nu duidelijk tijdens de gijzelingsaffaire in Libanon. Vooral de linkse pers is vol lof dat er 'consensus' is tus sen de partijen over de ma nier waarop deze zaak wordt aangepakt door de regering- Fabius. Het is een goed teken voor het 'politieke samenwo nen' na zondag, zo luiden de commentaren. Rechts heeft weliswaar wat kritiek, maar die betreft details. Het gaat hier ook weer om de vorm, om de politiek. Want als het bewind er nog voor zondag in slaagt de gijzelingsaffaire te beëindigen, dan kunnen de socialisten daarmee pronken tegenover de kiezers. In het geval dat het slecht afloopt, kan de oppositie de socialis ten er nog van beschuldigen de zaak niet goed te hebben afgewikkeld, zo is een veel gehoorde opvatting. Als men de laatste opinie peilingen moet geloven zijn de rechtse partijen verzekerd van de zege. De alliantie van de Union pour la Démocratie Frangaise (UDF) van ex-pre sident Valery Giscard d'Es- taing en de Rassemblement pour la République (RPR) van voormalig premier en burgemeester van Parijs Jacques Chirac zal naar schatting 42 45 procent van de stemmen krijgen. Dit zou betekenen dat de alliantie 292 309 zetels krijgt. De socia listen, die de afgelopen tijd weer aan populariteit hebben gewonnen, zouden 28 31 procent behalen, wat neer komt op 136 201 zetels. Daarmee blijven zij wel de grootste partij in de Assem blee. Het extreem-rechtse Na tionale Front van Jean-Ma- rie Le Pen, dat geen enkele rechtse regering zegt te steu nen als Mitterrand aanblijft, zou voor het eerst in de As semblee Nationale kunnen worden vertegenwoordigd. Maar de reputatie van de partij is tanende. De moord door een lid van het Front op een socialistische militant, het afgelopen weekeinde! heeft woedende reacties ont lokt uit alle politieke hoeken van Frankrijk. Of zij de zes a acht voorspelde procenten zal krijgen valt nog te bezien. De communisten, die hun aanhang de afgelopen vijf jaar almaar hebben zien slinken, hebben zich de afge lopen weken in de peilingen rond de tien procent gestabi liseerd. Het aantal stemmen voor de milieu-partij Ecolo- gistes zal eerder per departe ment betekenis hebben, dan op nationaal niveau. Frangois Mitterrand, de 'president de tous les fra- ngais' is nu niet verkiesbaar, maar heeft zich wel duidelijk als leider van de socialisten opgesteld. Daarbij roept hij de kiezers op te stemmen' voor voortzetting van het 'goede economische bestuur' van de socialisten, die erin zijn geslaagd de inflatie te rug te dringen tot onder de vijf procent. De perspectie ven voor de economie zijn bovendien, met de daling van de dollarkoers en van de olie prijzen, niet slecht. De oppositie wijst daaren tegen op de groei van de werkloosheid onder de socia listen. Ondanks de beloften een einde te maken aan dit probleem is het Franse werkloosheidscijfer gestegen tot drie miljoen. WORDT DE veertig jaar lange 'verloving' tussen Zwitserland en de Verenigde Naties omge zet in een huwelijk? Dat is de vraag waar de Zwitserse kie zers zich komende zondag over moeten uitspreken bij het refe rendum over de toetreding van hun land tot de VN. Hoewel Zwitserland sinds 1946 lid is geworden van bijna alle gespecia liseerde VN-organen en in datzelfde jaar ook de status van waarnemer kreeg, is de stap naar een volledig lidmaatschap nooit gezet omdat dit niet strookte met de neutrale tradi tie. Na een discussie die al bijna net zo oud is als de VN zelf, gaven de re gering en de meerderheid van het parlement uiteindelijk hun goedkeu ring aan toetreding. Het Zwitserse systeem van directe democratie vereist dat kwesties die de grondwet raken moeten worden voorgelegd aan de kiezers, zodat het bindende eindoordeel nu ligt bij de Zwitserse burgers en de kantons. De jongste opiniepeilingen zijn een weerspiegeling van de verhitte woordenstrijd tussen voor- en tegen standers van de afgelopen maanden, die niet alleen gevoerd werd tussen de politieke partijen, maar ook door speciaal opgerichte actiecomités. Uit een begin deze week gepubliceerd onderzoek van de krant La Suisse blijkt dat 48 procent tegen en 34 pro cent van de kiezers voor toetreding is. De overige 18 procent die nog geen standpunt heeft ingenomen, kan de balans nog beide kanten doen laten uitslaan. Maar de verwachtingen van poli tieke waarnemers zijn weinig be moedigend. Zij houden rekening met een 'nee' en een opkomstpercentage van maar 40 procent op een totaal van circa 4 miljoen kiezers. Boven dien lijkt de overgrote meerderheid van de 26 kantons tegen te zullen stemmen. De voorgeschiedenis van het refe rendum gaat terug naar 1967 toen in de Nationale Raad (Tweede Kamer) werd voorgesteld de verhouding tus sen Zwitserland en de VN nader te onderzoeken en de mogelijkheden en vooruitzichten aan te geven van een eventuele Zwitserse toetreding, waarbij de neutraliteit gegaran deerd moest blijven. Na het instellen van enkele commissies kwam de Bondsraad, de uit zeven leden be staande regering, in 1977 tot de con clusie dat toetreding 'wenselijk' was. Pas vier later lag er een concreet voorstel, waarin vervolgens het par lement zijn tanden zette. In maart 1984 werd het met 112 tegen 78 stem men aangenomen door de Nationale Raad en in december van datzelfde jaar met 24 tegen 16 stemmen door de Standerat, de Zwitserse Eerste Ka mer. Een hoofdargument van de voor standers is dat de status van waar nemer de afgelopen tien jaar is uit gehold door de toetreding van be langrijke waarnemerlanden zoals de Bondsrepubliek Duitsland in 1973. Daardoor zijn de politieke invloed en participatiemogelijkheden afgeno men en dreigt de behartiging van de Zwitserse economische, sociale en politieke belangen in het gedrang te raken. Zwitserland wordt nu gelijk gesteld met Noord- en Zuid-Korea - die beiden het alleenvertegenwoor- digingsrecht in de VN eisen - en mi nistaatjes als Monaco, Vaticaanstad, Andorra, alsmede met in de jaren ze ventig toegelaten bevrijdingsbewe gingen als de PLO en de Swapo, die bovendien nog het recht hebben ge kregen qm mee te praten in de Alge mene Vergadering. De toetreding wordt voorgesteld als een daad van solidariteit met de internationale gemeenschap in het algemeen - door mee te werken aan het oplossen van de problemen der mensheid - en de westerse democra tieën in het bijzonder. Voorts zou het gaan om een versterking van de neu traliteitspolitiek. Om dit te illustre ren wordt graag gewezen op de uit spraak van VN-secretaris-generaal Javier Perez de Cuellar, dat Zwitser land niet ondanks maar juist van wege zijn neutraliteit welkom is in de VN. Met name het aspect van neutraliteit heeft in de discussie van de afgelopen maanden centraal ge staan. De tegenstanders vinden echter dat er niets is veranderd en dat de toetreding het einde zal betekenen van de neutraliteit en de Zwitserse souvereiniteit. „We staan op het punt het eerstgeboorterecht van onze neu traliteit te verkopen voor de linzen- schotel van de VN-toetreding", aldus een van hen. Aan de toezegging van de regering dat er bij toetreding een zgn. plechtige neutraliteitsverkla- ring zal worden afgegeven, wordt weinig waarde gehecht. Door de mo gelijkheid van de VN strafmaatrege len te treffen, zal de politieke bewe gingsvrijheid van Zwitserland wor den beperkt en daarmee de neutrali teit in gevaar komen. Hoewel Zwitserland geen lid is, onderhoudt het wel zeer nauwe ban den met de VN. Naast het optreden als gastland voor het Europese hoofdkwartier in Gerieve, participe ren de Zwitsers in vrijwel alle gespe cialiseerde organisaties, nevenor- gangen en programma's zoals het Kinderfonds (UNICEF), de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO), de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), het Algemene Verdrag inzake Tarieven en Handel (GATT) en het Hoge Commissariaat voor de Vluch telingen (UNCHR). Sinds december vorig jaar staat er zelfs een Zwitser, Jean-Pierre Hocké, aan het hoofd van de UNCHR. Ook is Zwitserland al sinds 1948 lid van het Internatio naal Gerechtshof. Tot dusverre is Zwitserland om handelspolitieke en monetaire redenen niet toegetreden tot het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank, maar hierin lijkt in de toekomst ver andering te gaan komen. In 1984 bedroeg de totale Zwitserse bijdrage aan de VN-organisaties circa 226 miljoen gulden. Voor het volledige VN-lidmaatschap zou daar circa 27 miljoen gulden bijkomen. Een koopje, zo meent de regering, ze ker gezien het geld dat de in Zwit serland gevestigde VN- en andere internationale organisaties achterla ten. Op jaarbasis bedraagt dat aan salarissen, investeringen, etc. onge veer 1,5 miljard gulden. (ADVERTENTIE) 6,7 Rente 2 jaar vast: 6,7% (7,01%). Rente 5 jaar vast: 7,3% (7,66%). Rente 7 jaar vast: 7,5% (7,87%) De rentes gelden voor hypotheken met gemeente garantie en maandbetaling (tussen haakjes staan de ef fectieve rentes vermeld). Wilt u meer weten over de Postbankhypotheken? Bel 020-5918011 of haal de folder op het postkantoor. Door Paul van. der Voort DE SPAANSE socialisti sche premier Felipe Gonzalez heeft met zijn hardnekkig doorgezette NAVO-referendum waarschijnlijk de groot ste fout gemaakt in zijn politieke carrière. Het is weliswaar niet uitgeslo ten dat hët politieke prestige van Gonzalez na het referendum van afgelopen woensdag bij de lidstaten van de NAVO in het buitenland aanzienlijk gestegen is. Gonzalez is er immers op ontegenzeglijk magistrale wijze in geslaagd om tegen alle opiniepeilingen in op het laatste nippertje alsnog de meerderheid van zijn bevol king over te halen om bij het referendum de steun te ge ven aan het Spaanse NAVO- lidmaatschap. Deze ogen schijnlijk schitterende over winning heeft echter een bit tere nasmaak: Gonzalez zal bij de komende algemene verkiezingen in oktober van dit jaar de rekening moeten betalen voor de fouten die hij heeft gemaakt. De Spaanse premier heeft door de manier waarop hij de NAVO-zaak afgehandeld heeft, diepe gaten geslagen in de tien miljoen man tellende gelederen die hem in oktober 1982 hebben gekozen tot de eerste socialistische premier die Spanje in een halve eeuw heeft gehad. Premier Gonzalez heeft de laatste maanden altijd ge dacht dat hij het NAVO-re- ferendum op zijn sloffen zou kunnen winnen. Hij bezat een enorm prestige en een in drukwekkende overtuigings kracht. Indien hij slechts een deel van zijn eigen tien mil joen stemmers zou kunnen overhalen om 'ja' te stemmen tegen de NAVO, dan was er voor hem geen vuiltje aan de lucht. Hij dacht immers ook te kunnen rekenen op de overtuigde NAVO-voorstan- ders die bij de algemene ver kiezingen van oktober 1982 op de conservatieve en cen trum-rechtse partijen had den gestemd. Gonzalez re kende echter buiten de waard. De grootste politieke oppo sitiepartij Alianza Popular (AP) weigerde om het presti- gespel van Gonzalez mee te spelen en raadde haar kie zers aan om blanco te stem men of om zich van stem ming te onthouden. De AP heeft met haar oproep ge deeltelijk succes gehad: veer tig procent van de kiezers bleef thuis en ruim 6,5 pro cent van de stemmen werd blanco uitgebracht. Het to taal van 46,5 procent niet- uitgebrachte stemmen kan volgens de verkiezingssocio logen niet allemaal worden beschouwd als pure 'winst' voor het standpunt van de AP. Bij dit soort verkiezin gen in Spanje schommelt het percentage van 'normale thuisblijvers' tussen de 20 en 35 procent. Bij het NAVO-re ferendum van afgelopen woensdag kan dus waar schijnlijk slechts 10 tot maxi maal 20 procent worden geïnterpreteerd als proteste rende stemmen van de AP. De politieke strategie van de socialistische premier Gonzalez werd echter de af gelopen weken niet alleen geblokkeerd door de oproep om niet te gaan stemmen van de conservatieve AP-partij. Ook de machtige conserva tieve nationalistische par tijen in Baskenland en Cata- lonië lieten hun aanhangers duidelijk weten dat het mo ment was aangebroken om de centrale socialistische re gering in Madrid af te straf fen voor het soms betutte lende beleid dat de socialis ten de afgelopen jaren ten opzichte van de nationale streekregeringen hebben ge voerd. Het referendum- resultaat wijst uit dat de boycot-actie van de conservatieve natio nalistische partijen door hun achterban bijzonder goed is gevolgd. Het pro-NAVO- standpunt van premier Gon zalez won met grote voor sprong in dertien van de ze ventien autonome Spaanse gewesten. De tegenstanders van de NAVO wonnen echter niet alleen op de Canarische eilanden (50 procent nee; 43 procent ja) maar vooral ook in de altijd weerbarstige autonome gewesten Basken land (65 procent nee; 31 pro cent ja), in het aangrenzende 'Baskische' gewest Navarra (52 procent nee; 40 procent ja) en in Catalonië (50 procent nee; 43 procent ja). Basken land en Catalonië worden al jarenlang bestuurd door sterk gewortelde rechtse streekregeringen die net als de AP weigerden om Gonza lez te steunen bij het referen dum om het omstreden NA- VO-lidmaatschap. De kansen om de volks stemming te winnen, namen voor Gonzalez geweldig af door de onverwachte tegen stand van de partijen die normaal gesproken allemaal uitgesproken voorstander zijn van het NAVO-lidmaat- schap. De laatste opiniepei lingen die in de campagne mochten worden gepubli ceerd, weerspiegelden de grote moeilijkheden van de socialistische premier. Vol gens praktisch alle peilingen hadden de tegenstanders van de NAVO ruim tien procent voorsprong op de voorstan ders van het NAVO-lidmaat- schap. Premier Gonzalez moest daarom redden wat er te redden viel en moest zijn eigen achterban bestoken met politiek geschut dat veel zwaarder was dan hij voor heen had gedacht. Gezien de uitslag van het referendum heeft Gonzalez de 'slag' ditmaal gered: 52,5 procent stemde ja en zo'n 40 procent stemde nee. De winst voor Gonzalez is echter ver moedelijk maar betrekkelijk Het zal namelijk bijzonder lang duren voordat rijn stemmers zijn vergeten dat hij hen ditmaal met de rug tegen de muur heeft gezet. De tegenstanders van het Spaanse NAVO-lidmaat- schap denken al hardop over het oprichten van een eigen pacifistische partij. Rechts Spanje lacht ondertussen in zijn vuist. Want hoewel de stemonthouding wellicht niet zo groot was als de conserva tieve AP had verwacht, heb ben de centrum-rechtse NA- VO-voorstanders precies be reikt wat ze altijd hebben be geerd: Spanje blijft lid van de NAVO en tegelijkertijd is de socialistische achterban voor een belangrijk deel in stukken gescheurd. Zo bezien is het nog de vraag wie afge' lopen woensdag echt de over winning heeft behaald. nfN HAAG - Omdat touring- ^bedrijven, luchtvaart, taxi- „dernemingen en openbaar vervoer de sterk gedaalde brandstofprijzen niet ten ,„7de laten komen aan de con sent jagen ze de mensen de ""oaW.egt de Consumenten hond nu de groep Toeringcar- °rizen van de Algemene Ne derlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR) heeft be sloten de tarieven niet te ver- f' en hoewel de literprijs 1 yVwr diesel vanaf 1 november ïnet minstens 20 procent is ge- /aVolgens directeur Couvreur „an de ANVR hebben de tou- pe ringcarbedrijven hem onlangs -,J la in vr ke lir to dr te gH m< tel sl< Fors Van onze Haagst De CDA-Tweede Kamerfra minister Brinkman (Cultuur) gaat met de invoering van con VVD-er Hermans, die giste ren nog niet aan het woord kwam, is echter voor de invoe ring van een volledig commer cieel TV-net, geëxploiteerd door zendgemachttigden en uitgevers van gedrukte media tezamen. „Wanneer begin 1988 het zenderpark zodanig zal zijn uitgebouwd dat Nederland over drie volwaardige televi sienetten kan beschikken, zou, naar de mening van de VVD I één daarvan commercieel ge ëxploiteerd moeten worden," aldus Hermans. Volgens de VVD komt er door een dergelijk net meer ruimte voor de bestaande om- roepen op de niet-commerciële netten. „Dat biedt de geprofi leerde omroepen, die voor het niet-commerciëel geörien- teerde deel kiezen, betere mo- 1 gelijkheden zich te ontplooi- Het CDA, dat in eerdere de batten liet Weten, dat het eigen gezicht van de bestaaande om roepen niet aangetast mag worden, weigert echter aan een dergelijk commercieel net mee te werken. Het CDA-ka merlid Van der Sanden ver weet de VVD dat zij zich niet houdt aan het regeerakkoord. „Het CDA heeft bij de forma tie van het kabinet Lubbers vastgelegd, dat commerciële programma's met speciaal op Nederland gerichte reclame zullen worden geweerd. Het antwoord van het CDA is vrij simpel: wij wensen aan I deze nieuwe Mediawet mee te werken, mits vaststaat, dat zij in haar non-commerciële op zet uitvoerbaar is en ook di w v< m d: m gi is te d: k VI w te d: b( ei ai et kc v< v! v< ki d< ill m ti ci si d b< VI P re d w a; w ei B b Zi d n Werklozen die zich niet aan de voc beeld door niet genoeg te sollicitei beboet. Staatssecretaris De Graat richtlijnen uitgevaardigd. De boete; van een minimum uitkering. Eigen s big ligt het niet. Een paar honde voor het arbeidsproces worden af< j geschoold. Wat heeft het dan voor ven solliciteren? Laat het toch a dienst over om voor deze mensen N te treffen. Het is een van de griezelige onti een sociaal verzorgingssysteem c betaamt, gebaseerd is op resf digheid, bij stukjes en beetjes wort den de minima gekort, de andere k I psychiatrische patiënten of werklo; a s De Graaf mag dit niet worden ve klem tussen de noden van behoef beroepsbeoefenaren. In de financii eerstkomende tijd staan hem en z weinig middelen ter beschikking o j andere tevreden te stellen. Gevolg over het gehele land. n zo een situatie is er voor alle Politieke keuze. Dat zal dan een pri oe Nederlandse samenleving als g voorrang aan de instandhouding oor mensen, die werkelijk niet in I oen - in dat geval zullen medisc ooeren, militairen, onderwijzers, or et particuliere bedrijfsleven opnie cloor ^e zwakkeren aan hi kan? 'n de samenleving met anil8' Cabinet-Lubbers heeft gepr< ®r *e doen. Zo een beleid van p te ,7 financiële tegenvallers die vrJ!*? en staan, voor de naaste .aar dan het in de afgelopen t„i 'I de Nederlandse samenlevinc tfl mgang van het welvaartsparal ten '9er'cht hard aan de slag c Wa'°P ooltureel. gebied, bij de gen ""O'Dte mate) geld beschikt deUhaP!?? Een dwaze droom? Is he waar - 'neen te slaan voor he Worrit ?8' het rech' van de sterk brooH 'even naar het oude idei moederschap?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2