14 t/m 23 maart HIS WA weer uit rustig vaarwater Wereldprimeurs hebben \mk al een eigenaar Zeeland gast op de HISWA Weinig surf nieuws op HISWA Varen in de RAI Lawaai op het water neemt af AMSTERDAM ZELF AFBOUWEN BOTEN WINT TERREIN Ruim miljoen Nederlanders op het water Iferknet anisatie DONDERDAG 13 MAART 1986 EXTRA Omzet Waterbus Klassiek Wendbaar ii Marathon It voor de nieuwste iar laten hem liever i bij Actief, de zaak n je meteen bellen me) 15. SW Breda. a 9.30-21.00 uur uur. Gelegen aan de weg 160 - 369 42. Van vrijdag 14 tot en met zondag 23 maart liggen in de RAI vouw- en opblaasboten, kano's, zeil planken, roei-, vis- en bijboten, zeilvliegtuigen, open zeilboten, kajuitzeiljachten, catamarans, motorzeilers, sportboten, dag- en weekendkrui sers en motorjachten 'afgemeerd'. Ook accessoi res en toebehoren zijn er te vinden. De tentoonstelling, die in zes hallen van het RAI-complex wordt gehouden, is dagelijks van 1000 tot 17.00 nuur geopend. Van maandag 17 tot en met vrijdag 21 maart kan men ook 's avonds terecht van 1900 tot 2200 uur. De toegangsprijs bedraagt 12,50 per per soon; voor jeugd tot 12 jaar en houders van Pas 65 is de toegangsprijs 7,-. T47 Door Jack Arentsen DE watersportbranche speelt in de Nederlandse economie wel een be scheiden rol, maar de omzet is nog altijd res pectabel te noemen. Sinds 1982, toen de eco nomische recessie zijn sterkste greep op het va derlandse watersportge- beuren had, is toch weer langzaam maar zeker de weg naar herstel ingesla gen. „Deze positieve ontwikke ling heeft er tevens toegeleid dat vele ondernemers weer nieuwe produkten op de markt durven te brengen", zegt de voorzitter van de HIS- WA, Wim Jeths. De stijgende belangstelling voor alles wat in en rond het water plaats vindt, wordt het duidelijkst bewezen tijdens de 31ste HISW A-tentoonstelling die van 14 tot en met 2iknaart in het Europacomplex $»n de RAI wordt gehouden. Voor het eerst sinds 6 jaar is ook weer de RAI-haven bij de tentoon stelling betrokken. In deze ha ven, die aan de Amstelhal grenst, liggen vele klassieke jachten en vaartuigen afge meerd. Het beeld van de HISWA is de laatste jaren ook duidelijk aan het veranderen. Voorzit ter Jeth daarover: „De expo sant op de tentoonstelling richt zich niet uitsluitend meer op de jonge aspirant wa tersporter of surfer, maar in toenemende mate ook op de groep van consumenten die de beschikking heeft over veel vrije tijd. Op de HISWA zijn dit jaar een groot aantal ple ziervaartuigen te zien die in een verschillende afbouw-sta- dia zijn; al dan niet samen met een afbouwpakket. De fabri kanten houden duidelijk reke ning met de wensen en de mo gelij kheden van deze steeds groter wordende groep consu menten". De totale watersportbran che had vorig jaar een omzet van rond 800 miljoen gulden; ongeveer 310 miljoen in de nieuwbouwsector; 290 miljoen gulden in boottoebehoren en accessoires en zo'n 200 miljoen in de jachthavens en het ver huur. De watersport biedt ver der aan zo'n 6000 Nederlan ders de kans op werk. Ondanks het feit dat de slechtse zomer van 1985 beslist niet bevordelijk is geweest voor een belangrijke investe ring in de watersport, zijn er toch voldoende tekenen die erop wijzen dat de vraag naar nieuw en vervangend mate riaal, gestaag zal blijven toe nemen. De komende HISWA biedt niet alleen een erg ruim over zicht van alle waterrecreatie- produkten die op de Neder landse markt zijn, maar heeft ook een aantal aantrekkelijke extra's als het HISWA-Thea- ter (met vele spectaculaire de monstraties) en veel algemene voorlichting voor de water sporter en de waterrecreant. Wanneer men precies wil weten hoeveel geld het kost wanneer men 'het water op wil', dan zijn in de RAI infor matiebronnen voorhanden in de categorieën van: expertise, taxatie, boeken, tijdschriften, zeil- en surfscholen, verhuur van waterprodukten en lig plaatsen, financiëring, verze kering en natuurlijk overkoe pelende organsiaties als de ANWB, de HISWA en de KNWV. Tevens kan men alles te weten komen over stan daard koop- en verkoopvoor waarden en huurovereenkom sten voor lig- en bergplaatsen. Voor degenen die van buiten Amsterdam naar de HISWA komen, is er dit jaar een nieuw vervoersmiddel bijgekomen: de boot. Er vaart namelijk een De HISWA heeft dit jaar eert ongekend aantal wereldprimeurs naar de RAI getrokken. 'Waterbus' vanaf het Centraal Station naar de aanlegplaats bij de RAI-haven vlakbij de Amstelhal. De vertrektijden vanaf de steiger van Holland International tegenover het Centraal Station in Amster dam, zijn ieder uur tussen 9.00 en 14.00 uur en tijdens de da gen waarop de HISWA 's avonds geopend is ook om 18.00 uur. Vanaf de RAI-aanlegsteiger vertrekt de 'Waterbus' tussen 14.00enl7.00uurentij dens de avonduren om 22:00 uur. De 'rondvaart' die bijna een uur duurt, kost (inclusief toe gangsbiljet voor de tentoon stelling) 17,50 per persoon enkele reis; exclusief een toe gangsbiljet 7,50 per persoon; voor houders van een Trein/ Toegangsbiljet 5,- per per soon voor een enkele reis. ER ZIJN slechts weinig ;entoonstellingen die |voor het publiek zoveel wereldnieuws brengen Jals de HISWA in Am sterdam. Op zich is dat niet zo'n Teemde zaak, want in de wa tersportwereld is de seriepro- fluktie nog altijd niet echt op [gang gekomen. Dat betekent pat er nog altijd veel scheeps werven zijn die ieder jaar - in Be regel in opdracht van de [nieuwe eigenaar - een nieuw ichip bouwen. De vele wereldprimeurs die n de RAI een plaats hebben gekregen behoren danook tot 'e categorie van in opdracht gebouwde schepen, die meestal na de afbouw naar het Buitenland vertrekken met het perre Oosten en de Verenigde Etaten als de belangrijkste af- femers. De meest opvallende we reldprimeurs zijn ongetwij feld de Kolibri 800, de DEVO 10', een houten Texelse vlet, de rikmeerkruiser 1200, een mo- [orsloep/werkboot van 3,50 peter, de Swan 43', de Super favorite en de WATO-skibo- in. Als vervolg op de '900' heeft lewerf v.d. Brink Zn de jtolibri 800 gebouwd; een schip pet een rondspant verlij mde jouten romp. Dit schip is voor |e zelfbouwer ontworpen. De |loer is met de wrangen in de adem ingelamineerd, zodat er foor een dubbele bodem een pitra stijve en toch lichte prop is ontstaan. Het bouw- «kket voor de '800' is zo sa mengesteld dat de doe-het- Jelverer gemakkelijk mee kan ferken. I De constructie die de j acht- ferf DEVO heeft gebruikt eer de bouw van het stalen II alumimum zeegaande ka- juittacht DEVO '30 mag revo lutionair genoemd worden. Het 30 voet lange schip is ge bouwd uit aluminium delen, die geklonken en verlij md zijn. Alleen de .bodem is gelast. Een wereldprimeur van de Jachtwerp De Groot uit het Friese Grouw, specialist op het gebied van echte Nederlandse motorkruisers, is de Pikmeer kruiser 1200. Het schip is ge bouwd in de klassieke traditie. De romp is dus van 5 mm plaat en de opbouw van 4 mm. Na de bouw is het schip geheel ge straald. De Pikmeerkruiser kan binnen bestuurd worden, maar er is ook een buiten- stuurstand met windscherm. Een kajuitcatamaran van ruim 10 meter en een kleine overnaadse houten Texelse vlet, behoren tot de parade- paardjes van Evecom. De ca tamaran biedt de mogelijk heid van 5 tot 7 slaapplaatsen in 3 afzonderlijke hutten. De werf Mobach behoort tot een van de laatste werven die nog klassieke houten vaartui gen bouwt. Nieuw op de HISWA is de motorsloep/ werkboot van 3,50 meter. Het scheepje is overnaads ge bouwd van teakhout en op de landen is loodwit en katoen gebruikt voor de afdichting. Natuurlijk heeft ook de we reldvermaarde Finsejacht werf Nautor voor een wereld primeur gezorgd. In de Swan '43 cruiser/racer heeft ontwer per Ron Holland de nieuwe ontwikkelingen in j ach ton t- werp uit de grote Swan j ach ten verwerkt. Na lange tijd is de werf Schotel uit Warmond weer te rug in de wereld van de ple ziervaartuigen. Lange tijd heeft deze werf zich uitslui tend bezig gehouden met het bouwen van bedrijfsvaartui- gen. Met de Schottel gaat de werf zich weer op een ander terrein concentreren. Het ont werp van de Schottel is voor een deel gebaseerd op de stan daard patrouilleboot van de Rijkspolitie en de Rijkswater staat. Het nieuwe motorjacht heeft een lengte van 15.60 me ter. De 'Super Favorite' van Jachtwerf 'de Watersport' heeft een lengte van 1400 me ter. De meest opvallende de tails van dit schip zijn de ge ringe strijkhoogte van 2.45 meter en de 2 dieselmotoren. Doordat ook de besturing plaats kan vinden door middel van een dubbel roer, is dit schip uiterst wendbaar. De vaak lawaaierige en kwets bare boegschroef is bij dit jacht overbodig geworden. Twee toer-/skiboten en een roei-/visbootje beleven in de RAI hun werelddebuut bij 'de Watertoerist' uit Kampen. De WATO-skiboten hebben een lengte van respectievelij k 450 meter en 510 meter. De boten zijn gebouwd van polyester en de dubbele bodem met ingela- minererde verstijvingen bevat luchtkussens. De schepen zijn daardoor vrijwel onzinkbaar. De Jachwerf Westerloo is al vele jaren bekend als Zuidne derlandse aluminiumbouwer van de serie POLKA-jachten. Primeur op de HISWA is de Polka '35. Ook deze nieuwe loot aan de Kesteloo-stam is geheel gebouwd uit een zee- waterbestendige aluminium- legering. Het jacht leent zich uitstekend voor de vaart op groot water, met zowel een fors aantal opvarenden als met een kleine bemanning. DE HISWA heeft de laatste jaren altijd een van de Nederlandse provincies in de RAI te gast. Dit jaar is dat de provincie Zeeland. tekent natuurlijk dat de Zeeuwse mosselen volop op de 'kaart' staan. Het overheidsbeleid rond de verschillende zee-armen en de In de Europahal is een Zeeuws paviljoen ingericht op een oppervlakte van zo'n 1.200 vierkante meter. Ruim 50 be drijven en instellingen geven op deze plaats informatie over alles wat er op watersportge bied in het Zeeuwse land is te beleven. Het Zeeuwse paviljoen heeft de vorm van een vestigings stadje aan het water. Niet al leen het Zeeuws watergebied komt aan'de orde, ook op het gebied van de culinaire ge neugten kan men in het pavil joen aan zijn trekken komen. Het RAI-restaurant staat tij dens de HISWA ook in het te ken van de Zeeland en dat be- wereldwijd bekende water staatkundige prestaties rond de Oosterscheldewerken,wor den natuurlijk ook uitvoerig belicht. In de 'haven' van het Zee- land-paviljoen ligt als grote trekpleister een originele Hoogaar uit 1912. Dit platbo- demjacht is het bekendste his torische vissersvaartuig uit de Zeeuwse wateren. Een oude mosselkotter uit Yerseke, heeft een opvallende plaats vóór het RAI-gebouw gekre gen. De 'Triton', een originele Zeeuwse Hoogaars uit 1912 vormt een van de grote blikvangers in de RAI. FOTO HISWA Het vakantieonderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek, heeft een aantal in teressante cijfers aan het licht gebracht rond de watersport. In 1984 bedroeg het aantal Nederlanders dat zich met deze vorm van ontspanning/ recreatie bezig hield, liefst 1.250.000. Het aantal zeilboten dat in het bezit was van Ne derlandse huishoudens be droeg volgens het CBS 117.000 stuks; het aantal motorboten 117.500; het aantal roeiboten 125.000; het aantal kano's 83500, liefst 610000 rubberbo ten (waaronder ook veel op blaasboten zijn te vinden), ter wijl totaal 350.000 surfplanken in het bezit van Nederlanders zijn. Planken De ontwikkeling rond de ver kopen van surfplanken heeft de laatste 10 jaar het volgende beeld te zien gegeven: in 1976 rond 15.000 stuks; in 1977 on geveer 20.000; in 1978 25.000; in 1979 30.000 planken; in 1980 35.000 stuks: in 1981 ongeveer 40.000; 1982 werd daarna een topper met 50.000 verkochte planken, terwijl het record op naam staat van 1983 toen liefst 55.000 nieuwe surfplanken werden aangeschaft. Daarna is de markt duidelijk gestabi liseerd. Zowel in 1984 als in 1985 lag het verkoopcijfer rond de 40.000. Tijdens de HISWA kan men in Amsterdam ook actief bezig zijn. Daar voor moet men naar het HISWA-theater in de Noordhal van de RAI. Het theater, met een basin van 20 x 50 meter, biedt hetrpubliek-de mo gelijkheid om zelf aktief deel te nemen aan een aantal watersport-activi teiten. In het HISWA-theater worden ook demonstra ties plankzeiien, wed strijdzeilen, waterskiën, kanopolo en races met mini-12-meter bootjes georganiseerd. Tevens staan er ook dit jaar weer een aantal mode-shows op het programma. il -H ONDANKS het feit dat op dit moment al 350000 surfplan ken in Nederlandse huishou dens staan of liggen, worden er jaarlijks toch nog 40000 nieuwe planken verkocht. De eerste jaren van dit de cennium mogen dan een veel grotere belangstelling teweeg gebracht hebben, de nieuw- en de vervangingsmarkt is op dit moment nog altijd zo groot dat ook dit jaar op de HISWA erg veel plaats is ingeruimd voor de surfers. Het surfsegment is dit jaar in de Noordhal gesitueerd om zo met het HISWA Theater in de aangrenzende Oosthal, tot een meer geïntegreerde pre sentatie te komen. In de surfwereld zal men de komende maanden tevergeefs zoeken naar echt grote nieuwtjes. De fabrikanten hebben zich voornamelijk toe gelegd op het perfectioneren van het materiaal, terwijl te vens veel aandacht is uitge gaan naar het nog eenvoudi ger maken van het onderhoud van alle SDullen die tot deze tak van de 'zeilsport' horen. Compacte en snelle surf planken, die door vormgeving en uiterlijk vertoon, een spec taculair beeld laten zien, zul len ongetwijfeld de grootste trekpleisters worden. Of de surfer - met zo'n imago plank - in de praktijk ook ge lukkig zal worden, blijft voor lopig nog een groot vraagte ken. De industrie heeft echter onmiddellijk ingespeeld op de laatste 'mode-verschijnselen' die via de importplanken uit de Verenigde Staten naar Europa zijn overgewaaid. Dat de surfplank ondertus sen een vaste plaats in de wa tersportwereld heeft gekre gen, wordt opnieuw bewezen door het feit dat zelfs de HISWA - waar de surffabri- kant in eerste instantie maar schoorvoetend werd toegela ten - ook dit jaar weer een surfmarathon op de Amstel organiseert. Zondag 16 maart kunnen honderden surfer be ginnen aan een ongeveer 25 ki lometer lange tocht op de Am- stel. Om 11.00 start men bij het clubhuis van de Roeivereni ging Willem III aan de Jan Vroegopsingel 3 te Amster dam; vlakbij de Utrechtsebrug die men bereikt via de auto snelweg Utrecht - Amster dam. De surfers gaan dan in de richting van de Berlage- brug en vervolgens zuid waarts richting Ouderkerk aan de Amstel om vervolgens terug te keren naar het club huis van Willem III. Voor deze monster-surf - tocht op de Amstel kan men zich op de dag van het evene ment, tussen 930 en 1000 uur, nog bij de startplaats opgeven. Als men start moet men een surfpark en een zwemvest dragen, terwijl het surfzeil een maximaal oppervlak mag hebben van 68 vierkante me ter. Het inschrijfgeld bedraagt (inclusief een toegangskaart voor de HISWA), vijftien gul den. MOTORLAWAAI en -tril lingen vormen sinds jaar en dag niet alleen voor de wa tersportliefhebber, maar ook voor degenen die aan de wal staan, een bron van er gernis. De laatste jaren heeft de industrie zich nadrukkelijk bezig gehouden met het be- strijden van dit euvel. Door nieuwe technische vindin gen en toepassingen is men er ondertussen ingeslaagd om de belangrij kste onge makken uit de wereld te helpen. Om het lawaai van de motor te isoleren wordt op steeds meer schepen de mo torruimte bekleed met ge- luidwerend materialen, waarmee onder meer veel ervaring is opgedaan bij de bouw van generatoren en pompsets in de bouwnijver heid. Deze sets, die voorzien zijn van doorgaans nogal luidruchtige, luchtgekoelde dieselmotoren maken te genwoordig al minder la waai dan mensen die met elkaar praten. Het geluidsniveau van een generatorset met een 3- cilinder luchtgekoelde die- sel bedraagt op 4 meter af stand ongeveer 65 decibel. Voor het menselijk oor, dat anders reageert op motoren dan op stemmen, is dat het niveau van fluisteren. Trillingen Motortrillingen zorgen op het schip dikwijls voor een on aangename verstoring van de rust. Om te voorkomen dat de trillingen van de motor zich door het hele schip kunnen voortplanten, worden steeds verfijnder technieken van fle xibele motorinbouw toegepast. Door gebruik te maken van homokinetische koppelingen, waardoor de verbinding tus sen motor en schroefas een stuk soepeler wordt, heeft men op het schip nog maar weinig last van echt hinderlijke tril lingen. Andere ontwikkelingen die eveneens een gunstige uitwer king hebben gehad in de strijd tegen de geluidsoverlast, zijn gevonden door een verbeterde vormgeving van de verbran- digsruimte van de motor. Een verbrandingskamer die ge deeltelij k in de kop van de zui ger valt, geeft een minder luidruchtige explosie. De ideale vorm is nog niet gevon den, maar steeds meer moto ren worden uitgerust met uit geholde zuigerkoppen. Doordat steeds meer licht metalen zuigers worden toege past, hoeft ook minder gewicht in de cilinders verplaatst wor den en dat houdt ook weer in dat de kans op trillingen aan zienlijk minder is geworden. Alleen al door dit feit is het geluidsniveau bij luchtge koelde diesels met 7 decibels afgenomen. Op grotere jachten wordt de hele opbouw flexibel op het schip gemonteerd, waardoor het uitgesloten is dat trillingen in de romp van het schip wor den doorgegeven aan de ver- blij fsruimten aan dek.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 33