Publieksprijzen
voor Bill Cosby
en Meryl Streep
Baarle-Hertog
Nederlands filmfestival in Parijs
Ivoor kritische, veeleisen-]
Fiat Regata Quarzo.
|t Regata als overtreffende
70.
it de Fiat Regata Quarco
|ijzonder prominent door
zo metallic-lak.
I uiterlijk verder nog extra
bumpers, dito kofferdek-
Itlankbescherming
I vlakke aërodynamische
htenne, striping en de niet
[nduiding "Quarzo" vullen
nog verder aan.
[ir krijgen Quarzo-extra's
e, exklusieve stoel- en deur-
^genbrede vloerbedekking]
achterbankleuning
ervoer van grote, onhandel-
pn een riante Philips stereo]
1 van topklasse met een
belastbaarheid,
leer. Ook de techniek krijgt]
rensie. En wel met een
Ingsbak.
Is natuurlijk z'n prijs. In het
zo-extra's komt die officieel
[Regata 70 Quarzo zou
I,- moeten kosten U betaalt
is dus f 2.585.-. Tenminste]
Int dit Quarzo-aanbod gewj
ptrekt!
PRESTATIE. BBESl
Lijfwachten
van Prince
voor straf
naar kliniek
MIDI 'I
>1 'NAME
Subtiel
- 7115 60 (WERKPLAATS -
[OSTVOGELS, NIJVERHEIDS-
;.V„ ERASSTRAAT 1,
KEIWEG 57,
LRG B.V., BURG. FREIJTERS-
AMERS B.V., TUINSTRAAT 2TI
Vrouwen
Plezierig
Zundert
T2
/vierige strik in opvallend
latuurlijk van leer.
33
OOSTBURG
Tel. 01170-2726
laandag gesloten
lr/.o slechts I' 22.790 - In plaats van t' 25 375-I
Van een oneer verslaggevers
Rond middernacht passeert de
Furopese ruimteverkenner
riotto de kern van de komeet
HaUey op minder dan 500
L a(stand. Het is de eerste
jr'jr dat de komeet zo dicht
j rdt benaderd. Camera's aan
van de Giotto zullen op
t moment kleurenfoto's
naar de aarde zenden, die door
bet ontvangststation in Darm
stadt worden opgevangen. De
«OS, die met dit station in
verbinding staat, zal de foto's
vervolgens rechtstreeks op het
scherm brengen.
1 oe uitzending is op Neder
land 2 en duurt van 23 tot 1.30
Lur In afwachting van deze
belangrijke ontmoeting wor
den voorafgaand beelden van
byssische en Japanse satellie
ten uitgezonden, die in een
vroeger stadium foto's van
Hal ley hebben gemaakt.
Voordat vanavond het pro-
1 «ramma 'Giotto ontmoet Hal-
fey' wordt uitgezonden, brengt
het ZDF (Duitsland 2) eerst
een aflevering van de rubriek
Lus Forschung und Technik',
I (he volledig aan de komeet van
HaUey is gewijd (20.50 uur). In
de uren voor de ontmoeting
Giotto-Halley verzorgen Joa
chim Bublath en Bernd Heller
een programma met live-
schakelingen naar alle delen
van de wereld, alsook natuur
wetenschappelijke experi
menten, afgewisseld met film
fragmenten en muzikale
showgedeelten. Gasten in de
studio zijn: prominente ge
leerden, astrologen, astrono
men, jonge onderzoekers en
mensen, die de komeet reeds in
11910 hebben gezien.
Vannacht raast de Europese
I ruimteverkenner Giotto met
een snelheid van zeventig ki
lometer per seconde langs de
[kern van de komeet van Hal-
lley. De reis van de robot, die
acht maanden geleden begon,
moet tijdens dit nachtelijk
frendez-vous zijn bekroning
[vinden. In luttele uren moet
[Giotto - dan 147 miljoen kilo
meter van de aarde - meer in-
|formatie over de mysterieuze
[staartster naar de aarde zen-
Iden dan we in eeuwen van
[moeizaam sterrenkundig on-
[derzoek vanaf de grond heb-
[ben kunnen vergaren.
De afgelopen week hebben
[twee Russische verkenners al
[het voorwerk gedaan: de
a-1 en 2. Zij passeerden de
kern op zo'n achtduizend kilo-
neter afstand en leverden
|elke twintig seconden een
kleurenfoto, afgezien nog van
formatie over de opbouw
[van de komeet en zijn staart
van geladen deeltjes en stof.
kan de hand van die nauw
keurige informatie kan, dank
zij een voorbeeldige samen-
verking, de Europese verken
ner nog iets worden bij ge
tuurd, zodat hij op 500 kilo-
neter langs de komeet zal
[snellen. Dichterbij wordt niet
Op prijs gesteld, omdat het
pverzicht dan verloren gaat,
net name voor de camera.
Elke vier seconden zal Giotto
en kleurenfoto maken.
Aanvankelijk, als Giotto
op grote afstand van de
kern is, zullen die beelden erg
Ontmoeting met Hal ley
rechtstreeks op de tv
BEVERLY HILLS (UPI) -
Twee lijfwachten van de rock
ster Prince zijn veroordeeld
tot 100 uur werk in een kliniek
voor mishandelde vrouwen
omdat zij twee fotografen
hadden afgetuigd die hadden
geprobeerd foto's te maken
van de niet op dit soort publi
citeit gestelde ster voor een
nachtclub op Sunset Boule
vard.
De 27-jarige Lawrence Gib
son en de 26-jarige Wallace
Safford werden ook veroor
deeld tot twee jaar voorwaar
delijk en een boete van ruim
duizend gulden.
Prince. - fotoari
Door Bob van Huët
PARIJS - Met 'A strange love
affair* van Eric de Kuyper en
Paul Verstraten is in de Cine
matheque Frangaise in Parijs
deze week een retrospectieve
begonnen gewijd aan de Ne
derlandse film. In het kader
van de door het ministerie van
WVC gesubsidieerde culturele
uitwisselingsmanifestatie 'Les
Pays-Bas en France' worden
tot en met 8 april 23 Neder
landse films in het Palais de
Chaillot vertoond.
Ter gelegenheid hiervan
waren de filmregisseurs
George Sluizer, Johan van der
Keuken, Orlow Seunke, Eric
de Kuyper en Paul Verstraten
in Parijs aanwezig om de
Franse pers voor te lichten
over de weinig bekende Ne
derlandse filmproduktie.
Met uitzondering van 'De
lift' van Dick Maas is tot op
heden geen enkele Neder
landse speelfilm tot in de
Franse bioscoop doorgedron-
Filmregisseur
Orlow Seunke.
- foto archief de stem
gen. Joris Ivens en in mindere
mate Johan van der Keuken
zijn eigenlijk de enige cineas
ten die in Frankrijk een ze
kere mate van bekendheid ge
nieten. Van hun beiden zal de
komende weken resp.
'Spaanse aarde' uit 1937 en 'De
meester en de reus' uit 1980
worden gedraaid.
Verder zullen in Parijs on
dermeer zijn te zien (in origi
nele versie met Franse onder
titeling): 'Het meisje met het
rode haar', 'Max Havelaar',
'De vierde man', en 'De stilte
rond Christine M'. De selectie
voor dit zogeheten 'Panorama
du cinema Neerlandais' is ge
maakt door de Cinema teque in
samenwerking met het minis
terie van WVC en het Institut
Neerlandais in Parijs. Ver
wacht wordt dat per film on
geveer 300 Fransen komen kij
ken.
Deze foto van de Komeet
van Halley werd onlangs
ontvangen in het La Silla
observatorium in Chili.
- foto ap
op elkaar lijken. Maar als de
verkenner de kern passeert zal
er telkens iets anders te zien
zijn: bergen en dalen, ijs,
damp, steeds wisselende scha
duwen. Tenzij de mist boven
de kern (waardoor de gaskop
en de staart ontstaan) zo dicht
is dat er niks te zien valt. Maar
daar maken de wetenschap
pers zich niet zo ongerust over.
Zij hopen nog dingen van vijf
tig meter doorsnee te kunnen
zien op de kern, die overigens
maar zes kilometer in door
snee is. Waarschijnlijk al
thans, want nog nooit heeft
iemand een komeetkern ge
zien.
Giotto's eigenaar, de Euro
pese ruimtevaartorganisatie,
werkt intussen al aan een
nieuwe komeetverkenner die
zelfs in staat is komeetstof op
te scheppen.
H/)iLey
ovTMoerifjiSr n
13-3-86
L nVc'CAL /a/cJ-
2 7 f985
BAtirJ 6
S/OTTO
6-1 ftfiZDAfiHH'
;i IMtfl
M 11 SChii|vfl
De ontmoeting tussen de Giotto en de Komeet van Halley in kaart gebracht
SANTA MONICA (UPI) - De
komiek Bill Cosby is uitgeroe
pen tot favoriete mannelijke
entertainer en televisieacteur,
bij de uitreiking van de 'Peop
le's Choice'-prijzen, terwijl
zijn hoog aangeslagen 'Cosby
Show" tot 'beste televisieko
medie' werd uitgeroepen.
Meryl Streep werd de favo
riete filmactrice en zij deelde
de prijs voor beste vrouwe
lijke entertainer met country-
zangeres Barbara Mandrell.
'We are the World', de ster
renplaat die miljoenen bijeen
bracht voor verlichting van de
hongersnood in Afrika, werd
'favoriete song' van 1985.
Bruce Springsteen en Ma
donna bleken de populairste
muziekvertolkers.
De 'keuze van het publiek'-
prijzen worden toegekend aan
de hand van een landelijke
opiniepeiling van het instituut
Gallup.
Sylvester Stallone werd uit
gekozen tot favoriete filmac
teur, maar zijn films 'Rocky
IV' en 'Rambo, First Blood
Part H', moesten het afleggen
tegen 'Back to the Future' van
Steven Spielberg.
De televisieserie Dynasty
van ABC en 'Miami Vice' van
NBC, werden ex-aequo favo
riet televisietoneel. Zij ver
sloegen 'Hill Street Blues' van
NBC en de loot van Dynasty,
The Colby's'.
Linda Evans versloeg haar
collega in Dynasty, Joan Col
lins en Phylicia Ayers-Allen
Rashad uit de Cosby Show, en
werd favoriete televisieactri-
Meryl Streep.
- foto afichief de stem
Bill Cosby.
foto archief de stem
■■■■■■■■■■ÉS
Mare Koreman, beelden
en tekeningen; Michaël de
Kok, tekeningen en schilde
rijen. Rijksacademie voor
beeldende kunsten; Stad
houderskade 86, Amster
dam. Open: ma. t/m do. 10-
21 uur en vrij. 10-16 uur. Tot
15 maart.
De De sculputeren van
Mare uit het beeldende Bre
dase geslacht Koreman zijn
van een intieme soberheid.
Eon nauwelijks bewerkte
boomstam gezet binnen het
frame van een stoel demon
streert zijn relatie met het
materiaal. Uit de afgepelde
oost rijzen fragiele figuren,
subtiel als man en vrouw,
omhoog. Hetzelfde hout en
loeh met een hele andere
zwaartekracht'. Een arider
stadium is de uitgeholde
boomstam de silhouet van
figuur. Houtsplinters
rosten in gelijksoortige, 2
meter hoge gestalten uit
kippengaas, die veel meer
wt uitdrukking brengen dan
Je daarover kunt verbalise
ren. Merkwaardig zijn zijn
j)vee dimensionale gestal-
in grillige „getekende"
Besloten vormen, al vraag je
ur t"als buitenstaander" af
wat de tekenwaarde van
eze platte vlakken is? Mare
foreman is met zijn acade
mische speurtochten op weg
aar een veelbelovend beel-
dend
vermogen.
bi °PvaUende monumen
tale doeken van Michaël de
"Ieken bij intensere be
bouwing, vanuit verschil
lij, koeken en wisselende
t„ ""al, het decoratieve ver
overstijgen. Kosmische
tekens,
bouwdi
gevat in strak opge-
le grote vlakken, ruig
uderd in goed afgewo-
n kleuren, lichten op. Op
D. """antions (al gezien in
Plastiek van Mare Koreman
(Rij ksacademie).
Tony Lansdaal, schilde
rijen en aquarellen; Ma-
riëtte van Berkel, beelden.
Kunst onder de Toren. To
renpassage Breda. Open
woe.-za. 13-17 uur. Tot 30
maart.
Op Wereldvrouwendag
werd in deze; galerie een ex
it
positie geopend met werk
van twee vrouwen, die de
professionele kunstbeoefe
ning, als hun „tweede kans"
- zo heet dat dan nu eenmaal
- gegrepen hebben. Beiden
zijn op een wat oudere leef
tijd dan het meisje, dat nu zo
maar van de middelbare
school naar de kunstacade
mie 'stapt, aan hun studie
begonnen. Tony Lansdaal
deed St. Joost in Breda en
Mariëtte van Berkel de aca
demie van Eindhoven.
Bij beiden wordt heel
sterk de lichaamservaring,
het hebben van een lijf, tot
uitdrukking gebracht in hun
kunst. Mannen hebben
meestal een lichaam, terwijl
de meeste vrouwen li
chaam-zijn. Zo heeft de hier
getoonde kunst typische
vrouwelijk trekken. Bij
Tony Lansdaal wordt die li
chamelijke ervaring min of
meer geobjectiveerd en ge-
styleerd in klassieke dans
bewegingen. De aquarel
techniek daarbij heeft ove
rigens iets van het vluchtige
van de dans. Haar beste
aquarellen zijn die waarbij
met de verf het papier heel
lichtvoetig geraakt is en mo
nochroom van toon zijn. Het
dansbeeld is dan meestal
ook verrassender dan wan
neer een bepaalde pas of
vorm uitgebeeld wordt.
Op haar olieverfdoeken
zit de beweging duidelijk in
de driftig zichtbare
streek(jes), die uitgroeien tot
kleurrijke viakken, gevat in
harmonische belijningen.
Heldere, teer aangebrachte
kleuren maken wezenlijk
deel uit van het min of meer
geabstraheerde gebeelde. De
laatste tijd gaat haar schil
deren in de rich.w —n het
ironisch-anecdotische.
In een doek als „De Rod
delaars" lijkt dit een veelbe
lovende ontwikkeling. Ma
riëtte van Berkel Iaat in
haar plastieken ook duide
lijk een ontwikkeling zien.
Ze maakte kleine, mooie
bronsjes van dansbewegin
gen en aardse torsen. Van
Pallandt-invloed lijkt posi
tief aanwezig. De opbouw is
mathematisch, zodat je kunt
spreken van een beheerste
sensualiteit. Haar houten en
marmeren vormen - groter -
zijn veel losser en versprei
den een monumentale teder
heid ten toon. Ze durven
suggereren. Steen en hout
zijn vanuit een krachtige
vrouwelijke erotiek, met een
goed gevoel voor het verwij -
zende karakter in de struc
tuur van het materiaal zelf,
gehakt en gepolijst tot ge
voelige lichaams-tekens.
niek, waardoor het invullen
van vlakken en vlakjes de
beelden vaak plat slaat.
Desondanks heel plezierig
werk, waarop je met genoe
gen veel kunt zien dat tot
een glimlach uitnodigt
EXPOSITIES
bruiken bij hun kunstwer
ken (o.a. Marie Bot, Malou
Busser en Verena Nuding)
en acht interieur ontwerp
sters (o.a. Els Staal, Ank van
der Meer en Mieke Kuppens)
laten tot 6 april zien wat ze
kunnen. Open di.-za. 10-17
uur.
Huub van Dalsum,
schilderijen. Praktijk dokter
Gommers; Koningin Emma-
laan 33, Breda. Open: tijdens
spreekuren. Tot eind maart.
Al vijftien jaar laat me
vrouw Gommers-Simonis
kunstenaars exposeren in
deze praktijk. Een derge
lijke volharding valt zelden
waar te nemen. Een verte
genwoordiger van een ander
artistiek Bredaas geslacht
toont hier nu olieverfschil
derij tjes, die met liefde en
geduld geschilderd zijn.
Goed, maar net niet goed ge
noeg om officieel bij „de
naïeven" in te lijsten; ander
zijds ook weer te goed om
hem tot een zondagsschilder
te verklaren. Van Dalsum
schildert koddige- en wat
meewarige taferelen, die een
wat Jeroen Boschachtig ka
rakter hebben. Zijn manier
van schilderen lijkt wat ge
hinderd door een tekentech-
TILBURG - Tot 7 april
brengt galerie Resy Muij-
sers, Nieuwlandstraat 22,
werken op papier van Siet
Zuyderland, die bekend
werd met zijn gevangenis-
en metro-schilderijen. Hij is
op zoek naar onderwerpen
die niet of nauwelijks te zijn
categoriseren. Tevens zijn er
recente tekeningen van
Hugo de Vlercq uit Gent te
zien en dat kan nergens an
ders in Nederland. Open
woe.-za. 12-17 uur.
EINDHOVEN - Een
„aantrekkelijke buitenbeen"
heet Lotte Broos, die op St.
Joost in Breda en de Van
Eijck in Maastricht haar op
leiding kreeg. Ze zwierf veel
in het buitenland. Ze be
schilderde een hotel in New
York en gebruikt tenten om
haar schilderijen te maken.
Van 16-23 maart is haar
werk te zien in De Fabriek,
Baarsstraat 38, Eindhoven,
waar op 15 maart om 20.30
uur Vivien Lisle een per-
formnce rond Jeanne d'Arc
brengt.
ROTTERDAM - In re
latie met de Wereldvrou
wendag: „De Verbeelding
van Vrouwen" in het Cen
trum Beeldende Kunst,
Nieuwe Binnenweg 75. Zes
vrouwen, die fotografie ge-
Marietta Kouwenberg,
schilderijen en aquarellen,
gemeentehuis Zundert, open
Jan Radersma, gemengde technieken, Willem Pak Fo Tjon,
beelden. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle-
Hertog. Open vrijdag, zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur,
it en met 24 maart.
Het interesseert Jan Radersma al jaren hoe de structuur van
menselijke onderkomens door lijnen en vlakken wordt be
paald. De ruimtelijke structuren zijn niet met behulp van
een herkenbaar soort perspectief weergegeven. Ze zijn volko
men tweedimensionaal. Het is op een bedachtzame en zorg
vuldige manier veel meereen gevisualiseerde filosofische uit
drukking van ruimte.
De zorgvuldigheid geldt voor de formele opbouw ofwel
voor de kleurkeuze, die ondersteunend moet werken maar in
het jongste werk uitbundiger is. Ook wat materiaalkeuze be
treft wikt en weegt Radersma wat het beoogde effect het best
op zal leveren en hij komt via onderzoek tot hoogst ongebrui
kelijke materiaalcombinaties, zoals bitumen en hemt.
Gevolg van deze rationele benadering, die de betrokken
heid en de emoties waaraan het werk ten grondslag ligt ooi-
strekt niet uitsluit, is ragfijn werk met een mystiek karakter.
De term ragfijn gebruik ik om het evenwicht tussen plaats,
vorm en kleur aan te duiden; niet voorstelbaar en vol span
ning. Het is meer dan alleen maar esthetiek.
Zijn vriend Willem Pak Fo Tjon heeft een dergelijke bena
dering naar hout toe. Zijn beelden zijn eveneens ruimtelijke
structuren. Vormen die als bouwelementen in elkaar grijpen
en uiterst kwetsbaar in wan kei evenwicht met hun omgeving
staan. De afgeronde vormen met glanzend gepolijste en/of
gestructureerde oppervlakken heeft Willem gehakt en gesne
den van uitgebleekt strandhout en gloedvol roodhout. Het is
een tijdrovend en intensief proces opi via intuïtie tot de uit
eindelijke volmaakte vorm te komen. Een vorm die een
hoopvol teken is van een harmonisch leven.
L.R.
maandag t/m vrijdag van
8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot
17.30 uur, tot en met 31
maart.
Mariette Kouwenberg blijkt
een keuze uit haar in
drukwekkende produktie
gemaakt te hebben op basis
van de omgeving. Het leven
dige metselwerk van het
stadhuisinterieur als ach
tergrond was te geweldda
dig en zo ontstond de be
hoefte alleen het meest ac
centvolle werk te tonen. Een
begrijpelijke keuze die ech
ter niet representatief is.
Vijftien jaar schilderen le
vert een rijker beeld op dan
deze eerste solo-tentoonstel
ling laat zien. Het zij u ge
zegd.
Mariette Kouwenberg is
autodidact en voortreffelijk
aquarelliste. Dit is het me
dium waarin ze op de meest
ongedwongen wijze van het
figuratieve loskomt om zich
via kleur en vlek te uiten.
Bijna al het werk toont een
streven naar abstractie. Dat
blijkt uit de decoratieve
bloemvlinders, maar ook uit
het sprankelende klaprozen-
veld waarvan de rode vlek
ken de sfeer bepalen.
Het sterkst zijn echter de
bloemstillevens, opgebouwd
uit verticale vegen.- trefze
ker en speels. Al het werk
berust op fantasie, wat ook
de decoratieve aanpak en
het ontbreken van lichtef
fecten verklaart. De aqua
rellen echter -het zijn er te
weinig- zijn naar de natuur
geschilderd. Ze zijn met hun
lichte tere tinten rijk aan
koloriet. Ze zijn vooral de
moeite waard omdat hierbij
de kunst van het weglaten is
beoefend op een wijze die
nieuwsgierig maakt naar
meer.
Lia Roose
DONDERDAG 13 MAART 1986
„Ik heb de indruk dat Fei j enoord op
dit moment iedere speler tegen elk
aannemelijk bod wil verkopen"
Simon Tahamata, voetballer