Publieksprijzen voor Bill Cosby en Meryl Streep Baarle-Hertog Nederlands filmfestival in Parijs Ivoor kritische, veeleisen-] Fiat Regata Quarzo. |t Regata als overtreffende 70. it de Fiat Regata Quarco |ijzonder prominent door zo metallic-lak. I uiterlijk verder nog extra bumpers, dito kofferdek- Itlankbescherming I vlakke aërodynamische htenne, striping en de niet [nduiding "Quarzo" vullen nog verder aan. [ir krijgen Quarzo-extra's e, exklusieve stoel- en deur- ^genbrede vloerbedekking] achterbankleuning ervoer van grote, onhandel- pn een riante Philips stereo] 1 van topklasse met een belastbaarheid, leer. Ook de techniek krijgt] rensie. En wel met een Ingsbak. Is natuurlijk z'n prijs. In het zo-extra's komt die officieel [Regata 70 Quarzo zou I,- moeten kosten U betaalt is dus f 2.585.-. Tenminste] Int dit Quarzo-aanbod gewj ptrekt! PRESTATIE. BBESl Lijfwachten van Prince voor straf naar kliniek MIDI 'I >1 'NAME Subtiel - 7115 60 (WERKPLAATS - [OSTVOGELS, NIJVERHEIDS- ;.V„ ERASSTRAAT 1, KEIWEG 57, LRG B.V., BURG. FREIJTERS- AMERS B.V., TUINSTRAAT 2TI Vrouwen Plezierig Zundert T2 /vierige strik in opvallend latuurlijk van leer. 33 OOSTBURG Tel. 01170-2726 laandag gesloten lr/.o slechts I' 22.790 - In plaats van t' 25 375-I Van een oneer verslaggevers Rond middernacht passeert de Furopese ruimteverkenner riotto de kern van de komeet HaUey op minder dan 500 L a(stand. Het is de eerste jr'jr dat de komeet zo dicht j rdt benaderd. Camera's aan van de Giotto zullen op t moment kleurenfoto's naar de aarde zenden, die door bet ontvangststation in Darm stadt worden opgevangen. De «OS, die met dit station in verbinding staat, zal de foto's vervolgens rechtstreeks op het scherm brengen. 1 oe uitzending is op Neder land 2 en duurt van 23 tot 1.30 Lur In afwachting van deze belangrijke ontmoeting wor den voorafgaand beelden van byssische en Japanse satellie ten uitgezonden, die in een vroeger stadium foto's van Hal ley hebben gemaakt. Voordat vanavond het pro- 1 «ramma 'Giotto ontmoet Hal- fey' wordt uitgezonden, brengt het ZDF (Duitsland 2) eerst een aflevering van de rubriek Lus Forschung und Technik', I (he volledig aan de komeet van HaUey is gewijd (20.50 uur). In de uren voor de ontmoeting Giotto-Halley verzorgen Joa chim Bublath en Bernd Heller een programma met live- schakelingen naar alle delen van de wereld, alsook natuur wetenschappelijke experi menten, afgewisseld met film fragmenten en muzikale showgedeelten. Gasten in de studio zijn: prominente ge leerden, astrologen, astrono men, jonge onderzoekers en mensen, die de komeet reeds in 11910 hebben gezien. Vannacht raast de Europese I ruimteverkenner Giotto met een snelheid van zeventig ki lometer per seconde langs de [kern van de komeet van Hal- lley. De reis van de robot, die acht maanden geleden begon, moet tijdens dit nachtelijk frendez-vous zijn bekroning [vinden. In luttele uren moet [Giotto - dan 147 miljoen kilo meter van de aarde - meer in- |formatie over de mysterieuze [staartster naar de aarde zen- Iden dan we in eeuwen van [moeizaam sterrenkundig on- [derzoek vanaf de grond heb- [ben kunnen vergaren. De afgelopen week hebben [twee Russische verkenners al [het voorwerk gedaan: de a-1 en 2. Zij passeerden de kern op zo'n achtduizend kilo- neter afstand en leverden |elke twintig seconden een kleurenfoto, afgezien nog van formatie over de opbouw [van de komeet en zijn staart van geladen deeltjes en stof. kan de hand van die nauw keurige informatie kan, dank zij een voorbeeldige samen- verking, de Europese verken ner nog iets worden bij ge tuurd, zodat hij op 500 kilo- neter langs de komeet zal [snellen. Dichterbij wordt niet Op prijs gesteld, omdat het pverzicht dan verloren gaat, net name voor de camera. Elke vier seconden zal Giotto en kleurenfoto maken. Aanvankelijk, als Giotto op grote afstand van de kern is, zullen die beelden erg Ontmoeting met Hal ley rechtstreeks op de tv BEVERLY HILLS (UPI) - Twee lijfwachten van de rock ster Prince zijn veroordeeld tot 100 uur werk in een kliniek voor mishandelde vrouwen omdat zij twee fotografen hadden afgetuigd die hadden geprobeerd foto's te maken van de niet op dit soort publi citeit gestelde ster voor een nachtclub op Sunset Boule vard. De 27-jarige Lawrence Gib son en de 26-jarige Wallace Safford werden ook veroor deeld tot twee jaar voorwaar delijk en een boete van ruim duizend gulden. Prince. - fotoari Door Bob van Huët PARIJS - Met 'A strange love affair* van Eric de Kuyper en Paul Verstraten is in de Cine matheque Frangaise in Parijs deze week een retrospectieve begonnen gewijd aan de Ne derlandse film. In het kader van de door het ministerie van WVC gesubsidieerde culturele uitwisselingsmanifestatie 'Les Pays-Bas en France' worden tot en met 8 april 23 Neder landse films in het Palais de Chaillot vertoond. Ter gelegenheid hiervan waren de filmregisseurs George Sluizer, Johan van der Keuken, Orlow Seunke, Eric de Kuyper en Paul Verstraten in Parijs aanwezig om de Franse pers voor te lichten over de weinig bekende Ne derlandse filmproduktie. Met uitzondering van 'De lift' van Dick Maas is tot op heden geen enkele Neder landse speelfilm tot in de Franse bioscoop doorgedron- Filmregisseur Orlow Seunke. - foto archief de stem gen. Joris Ivens en in mindere mate Johan van der Keuken zijn eigenlijk de enige cineas ten die in Frankrijk een ze kere mate van bekendheid ge nieten. Van hun beiden zal de komende weken resp. 'Spaanse aarde' uit 1937 en 'De meester en de reus' uit 1980 worden gedraaid. Verder zullen in Parijs on dermeer zijn te zien (in origi nele versie met Franse onder titeling): 'Het meisje met het rode haar', 'Max Havelaar', 'De vierde man', en 'De stilte rond Christine M'. De selectie voor dit zogeheten 'Panorama du cinema Neerlandais' is ge maakt door de Cinema teque in samenwerking met het minis terie van WVC en het Institut Neerlandais in Parijs. Ver wacht wordt dat per film on geveer 300 Fransen komen kij ken. Deze foto van de Komeet van Halley werd onlangs ontvangen in het La Silla observatorium in Chili. - foto ap op elkaar lijken. Maar als de verkenner de kern passeert zal er telkens iets anders te zien zijn: bergen en dalen, ijs, damp, steeds wisselende scha duwen. Tenzij de mist boven de kern (waardoor de gaskop en de staart ontstaan) zo dicht is dat er niks te zien valt. Maar daar maken de wetenschap pers zich niet zo ongerust over. Zij hopen nog dingen van vijf tig meter doorsnee te kunnen zien op de kern, die overigens maar zes kilometer in door snee is. Waarschijnlijk al thans, want nog nooit heeft iemand een komeetkern ge zien. Giotto's eigenaar, de Euro pese ruimtevaartorganisatie, werkt intussen al aan een nieuwe komeetverkenner die zelfs in staat is komeetstof op te scheppen. H/)iLey ovTMoerifjiSr n 13-3-86 L nVc'CAL /a/cJ- 2 7 f985 BAtirJ 6 S/OTTO 6-1 ftfiZDAfiHH' ;i IMtfl M 11 SChii|vfl De ontmoeting tussen de Giotto en de Komeet van Halley in kaart gebracht SANTA MONICA (UPI) - De komiek Bill Cosby is uitgeroe pen tot favoriete mannelijke entertainer en televisieacteur, bij de uitreiking van de 'Peop le's Choice'-prijzen, terwijl zijn hoog aangeslagen 'Cosby Show" tot 'beste televisieko medie' werd uitgeroepen. Meryl Streep werd de favo riete filmactrice en zij deelde de prijs voor beste vrouwe lijke entertainer met country- zangeres Barbara Mandrell. 'We are the World', de ster renplaat die miljoenen bijeen bracht voor verlichting van de hongersnood in Afrika, werd 'favoriete song' van 1985. Bruce Springsteen en Ma donna bleken de populairste muziekvertolkers. De 'keuze van het publiek'- prijzen worden toegekend aan de hand van een landelijke opiniepeiling van het instituut Gallup. Sylvester Stallone werd uit gekozen tot favoriete filmac teur, maar zijn films 'Rocky IV' en 'Rambo, First Blood Part H', moesten het afleggen tegen 'Back to the Future' van Steven Spielberg. De televisieserie Dynasty van ABC en 'Miami Vice' van NBC, werden ex-aequo favo riet televisietoneel. Zij ver sloegen 'Hill Street Blues' van NBC en de loot van Dynasty, The Colby's'. Linda Evans versloeg haar collega in Dynasty, Joan Col lins en Phylicia Ayers-Allen Rashad uit de Cosby Show, en werd favoriete televisieactri- Meryl Streep. - foto afichief de stem Bill Cosby. foto archief de stem ■■■■■■■■■■ÉS Mare Koreman, beelden en tekeningen; Michaël de Kok, tekeningen en schilde rijen. Rijksacademie voor beeldende kunsten; Stad houderskade 86, Amster dam. Open: ma. t/m do. 10- 21 uur en vrij. 10-16 uur. Tot 15 maart. De De sculputeren van Mare uit het beeldende Bre dase geslacht Koreman zijn van een intieme soberheid. Eon nauwelijks bewerkte boomstam gezet binnen het frame van een stoel demon streert zijn relatie met het materiaal. Uit de afgepelde oost rijzen fragiele figuren, subtiel als man en vrouw, omhoog. Hetzelfde hout en loeh met een hele andere zwaartekracht'. Een arider stadium is de uitgeholde boomstam de silhouet van figuur. Houtsplinters rosten in gelijksoortige, 2 meter hoge gestalten uit kippengaas, die veel meer wt uitdrukking brengen dan Je daarover kunt verbalise ren. Merkwaardig zijn zijn j)vee dimensionale gestal- in grillige „getekende" Besloten vormen, al vraag je ur t"als buitenstaander" af wat de tekenwaarde van eze platte vlakken is? Mare foreman is met zijn acade mische speurtochten op weg aar een veelbelovend beel- dend vermogen. bi °PvaUende monumen tale doeken van Michaël de "Ieken bij intensere be bouwing, vanuit verschil lij, koeken en wisselende t„ ""al, het decoratieve ver overstijgen. Kosmische tekens, bouwdi gevat in strak opge- le grote vlakken, ruig uderd in goed afgewo- n kleuren, lichten op. Op D. """antions (al gezien in Plastiek van Mare Koreman (Rij ksacademie). Tony Lansdaal, schilde rijen en aquarellen; Ma- riëtte van Berkel, beelden. Kunst onder de Toren. To renpassage Breda. Open woe.-za. 13-17 uur. Tot 30 maart. Op Wereldvrouwendag werd in deze; galerie een ex it positie geopend met werk van twee vrouwen, die de professionele kunstbeoefe ning, als hun „tweede kans" - zo heet dat dan nu eenmaal - gegrepen hebben. Beiden zijn op een wat oudere leef tijd dan het meisje, dat nu zo maar van de middelbare school naar de kunstacade mie 'stapt, aan hun studie begonnen. Tony Lansdaal deed St. Joost in Breda en Mariëtte van Berkel de aca demie van Eindhoven. Bij beiden wordt heel sterk de lichaamservaring, het hebben van een lijf, tot uitdrukking gebracht in hun kunst. Mannen hebben meestal een lichaam, terwijl de meeste vrouwen li chaam-zijn. Zo heeft de hier getoonde kunst typische vrouwelijk trekken. Bij Tony Lansdaal wordt die li chamelijke ervaring min of meer geobjectiveerd en ge- styleerd in klassieke dans bewegingen. De aquarel techniek daarbij heeft ove rigens iets van het vluchtige van de dans. Haar beste aquarellen zijn die waarbij met de verf het papier heel lichtvoetig geraakt is en mo nochroom van toon zijn. Het dansbeeld is dan meestal ook verrassender dan wan neer een bepaalde pas of vorm uitgebeeld wordt. Op haar olieverfdoeken zit de beweging duidelijk in de driftig zichtbare streek(jes), die uitgroeien tot kleurrijke viakken, gevat in harmonische belijningen. Heldere, teer aangebrachte kleuren maken wezenlijk deel uit van het min of meer geabstraheerde gebeelde. De laatste tijd gaat haar schil deren in de rich.w —n het ironisch-anecdotische. In een doek als „De Rod delaars" lijkt dit een veelbe lovende ontwikkeling. Ma riëtte van Berkel Iaat in haar plastieken ook duide lijk een ontwikkeling zien. Ze maakte kleine, mooie bronsjes van dansbewegin gen en aardse torsen. Van Pallandt-invloed lijkt posi tief aanwezig. De opbouw is mathematisch, zodat je kunt spreken van een beheerste sensualiteit. Haar houten en marmeren vormen - groter - zijn veel losser en versprei den een monumentale teder heid ten toon. Ze durven suggereren. Steen en hout zijn vanuit een krachtige vrouwelijke erotiek, met een goed gevoel voor het verwij - zende karakter in de struc tuur van het materiaal zelf, gehakt en gepolijst tot ge voelige lichaams-tekens. niek, waardoor het invullen van vlakken en vlakjes de beelden vaak plat slaat. Desondanks heel plezierig werk, waarop je met genoe gen veel kunt zien dat tot een glimlach uitnodigt EXPOSITIES bruiken bij hun kunstwer ken (o.a. Marie Bot, Malou Busser en Verena Nuding) en acht interieur ontwerp sters (o.a. Els Staal, Ank van der Meer en Mieke Kuppens) laten tot 6 april zien wat ze kunnen. Open di.-za. 10-17 uur. Huub van Dalsum, schilderijen. Praktijk dokter Gommers; Koningin Emma- laan 33, Breda. Open: tijdens spreekuren. Tot eind maart. Al vijftien jaar laat me vrouw Gommers-Simonis kunstenaars exposeren in deze praktijk. Een derge lijke volharding valt zelden waar te nemen. Een verte genwoordiger van een ander artistiek Bredaas geslacht toont hier nu olieverfschil derij tjes, die met liefde en geduld geschilderd zijn. Goed, maar net niet goed ge noeg om officieel bij „de naïeven" in te lijsten; ander zijds ook weer te goed om hem tot een zondagsschilder te verklaren. Van Dalsum schildert koddige- en wat meewarige taferelen, die een wat Jeroen Boschachtig ka rakter hebben. Zijn manier van schilderen lijkt wat ge hinderd door een tekentech- TILBURG - Tot 7 april brengt galerie Resy Muij- sers, Nieuwlandstraat 22, werken op papier van Siet Zuyderland, die bekend werd met zijn gevangenis- en metro-schilderijen. Hij is op zoek naar onderwerpen die niet of nauwelijks te zijn categoriseren. Tevens zijn er recente tekeningen van Hugo de Vlercq uit Gent te zien en dat kan nergens an ders in Nederland. Open woe.-za. 12-17 uur. EINDHOVEN - Een „aantrekkelijke buitenbeen" heet Lotte Broos, die op St. Joost in Breda en de Van Eijck in Maastricht haar op leiding kreeg. Ze zwierf veel in het buitenland. Ze be schilderde een hotel in New York en gebruikt tenten om haar schilderijen te maken. Van 16-23 maart is haar werk te zien in De Fabriek, Baarsstraat 38, Eindhoven, waar op 15 maart om 20.30 uur Vivien Lisle een per- formnce rond Jeanne d'Arc brengt. ROTTERDAM - In re latie met de Wereldvrou wendag: „De Verbeelding van Vrouwen" in het Cen trum Beeldende Kunst, Nieuwe Binnenweg 75. Zes vrouwen, die fotografie ge- Marietta Kouwenberg, schilderijen en aquarellen, gemeentehuis Zundert, open Jan Radersma, gemengde technieken, Willem Pak Fo Tjon, beelden. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle- Hertog. Open vrijdag, zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur, it en met 24 maart. Het interesseert Jan Radersma al jaren hoe de structuur van menselijke onderkomens door lijnen en vlakken wordt be paald. De ruimtelijke structuren zijn niet met behulp van een herkenbaar soort perspectief weergegeven. Ze zijn volko men tweedimensionaal. Het is op een bedachtzame en zorg vuldige manier veel meereen gevisualiseerde filosofische uit drukking van ruimte. De zorgvuldigheid geldt voor de formele opbouw ofwel voor de kleurkeuze, die ondersteunend moet werken maar in het jongste werk uitbundiger is. Ook wat materiaalkeuze be treft wikt en weegt Radersma wat het beoogde effect het best op zal leveren en hij komt via onderzoek tot hoogst ongebrui kelijke materiaalcombinaties, zoals bitumen en hemt. Gevolg van deze rationele benadering, die de betrokken heid en de emoties waaraan het werk ten grondslag ligt ooi- strekt niet uitsluit, is ragfijn werk met een mystiek karakter. De term ragfijn gebruik ik om het evenwicht tussen plaats, vorm en kleur aan te duiden; niet voorstelbaar en vol span ning. Het is meer dan alleen maar esthetiek. Zijn vriend Willem Pak Fo Tjon heeft een dergelijke bena dering naar hout toe. Zijn beelden zijn eveneens ruimtelijke structuren. Vormen die als bouwelementen in elkaar grijpen en uiterst kwetsbaar in wan kei evenwicht met hun omgeving staan. De afgeronde vormen met glanzend gepolijste en/of gestructureerde oppervlakken heeft Willem gehakt en gesne den van uitgebleekt strandhout en gloedvol roodhout. Het is een tijdrovend en intensief proces opi via intuïtie tot de uit eindelijke volmaakte vorm te komen. Een vorm die een hoopvol teken is van een harmonisch leven. L.R. maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30 en van 13.30 tot 17.30 uur, tot en met 31 maart. Mariette Kouwenberg blijkt een keuze uit haar in drukwekkende produktie gemaakt te hebben op basis van de omgeving. Het leven dige metselwerk van het stadhuisinterieur als ach tergrond was te geweldda dig en zo ontstond de be hoefte alleen het meest ac centvolle werk te tonen. Een begrijpelijke keuze die ech ter niet representatief is. Vijftien jaar schilderen le vert een rijker beeld op dan deze eerste solo-tentoonstel ling laat zien. Het zij u ge zegd. Mariette Kouwenberg is autodidact en voortreffelijk aquarelliste. Dit is het me dium waarin ze op de meest ongedwongen wijze van het figuratieve loskomt om zich via kleur en vlek te uiten. Bijna al het werk toont een streven naar abstractie. Dat blijkt uit de decoratieve bloemvlinders, maar ook uit het sprankelende klaprozen- veld waarvan de rode vlek ken de sfeer bepalen. Het sterkst zijn echter de bloemstillevens, opgebouwd uit verticale vegen.- trefze ker en speels. Al het werk berust op fantasie, wat ook de decoratieve aanpak en het ontbreken van lichtef fecten verklaart. De aqua rellen echter -het zijn er te weinig- zijn naar de natuur geschilderd. Ze zijn met hun lichte tere tinten rijk aan koloriet. Ze zijn vooral de moeite waard omdat hierbij de kunst van het weglaten is beoefend op een wijze die nieuwsgierig maakt naar meer. Lia Roose DONDERDAG 13 MAART 1986 „Ik heb de indruk dat Fei j enoord op dit moment iedere speler tegen elk aannemelijk bod wil verkopen" Simon Tahamata, voetballer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 29