Mode voor junioren link en onwijs gaaf Softlook tassen die passen bij kleding looflijk... mwne, rstisclic (lektie! node blijft lant-sportiê JAPONNEN lederwaren 'lend absoluut 't ernieuwste! Je beste huizen uit 'land. In alle stijlen in tgfijne stofjes, ieuwtjes en chique kiezen en zeker wilt laar Bruidsboetiek list. 6 welkom! ■specialist - Bruidsboetie'i A104 [j maar liefst vier ken Elegance, lerge de Paris. Iven van deze tijd. Isbewust. te is èén van prm bewijst hiermee koenen met een perfekte kunnen zijn. be draagt u hen kleur. enigszins gebaseerd op de college-look van algelopen winter. Het gaat om sportieve, comfortabele kleding met invloeden uit bepaalde actieve sporten. Zowel voor jongens als meisjes worden pantalons met bandplooi en bermuda's in frisse ruiten gecombineerd met poloshirts en jacks. Jurkjes met ruches, biesjes of kantjes en overgooiers in dezelfde stijl staan garant voor romantiek. Bloemetjes- en streepdessins zijn troef. Het thema 'exoticjue' wordt gekenmerkt door opvallende kleuren en dessins en is uitstekend te combineren met indigo. peuters en kleuters worden veelal op een hagelwitte ondergrond gebruikt. Naast allerlei ruiten, strepen en bloemenprints zijn er grappige motieven in Hawaï- sfeer met exotische inslag, gralfiti-kreten, prints die aan stripverhalen doen denken en fruitmötieven. .De kleintjes nemen al lang geen genoegen meer met 'een lijn'. Ze willen nu al kiezen. En dat kunnen ze, want er zijn zo'n vier hoofdthema's, waarop de mode voor de kleintjes gebaseerd is: neoklassiek, romantiek, exotique en indigo. De neoklassieke lijn is Veel modetrends voor peuters en kleuters zijn weliswaar afgeleid van die in de dames- en herenmode, maar gelukkig zijn niet alle 'grote' impulsen gevolgd. Feit is wel, dat ook de mode voor peuters en kleuters, ja zelfs voor baby's rijke schakeringen in kleuren, dessins en materialen te zien geeft. Voor de allerkleinsten zijn de kleuren over het algemeen nog vrij zacht, bijvoorbeeld pastels in roze, bleu en geel. Vanaf de kruipleeftijd worden de tinten feller en vrolijker, zoals pink, smaragdgroen, kobaltblauw en turkoois. Zowel de pastels voor baby's als de 'knalkleuren' voor )form Nieuw b.v. AB Drunen Junioren hebben hun eigen mode, die vaak nogal snel wisselt. Wat vandaag nog 'link' of 'onwijs gaaf' is, kan morgen al weer 'stom en truttig' zijn. Geen nood, de confectionairs spelen daar handig en razendsnel op in. Hoewel de juniordames de broek meer en meer zullen verruilen voor een korte, sluike rok, ja zelfs voor een lange rok met splitten, zal de broek toch een belangrijke rol blijven spelen. De skibroek blijft voorlopig nog razend populair, maar krijgt stevige concurrentie van de 'nieuwe jeansbroek' bedrukt met ruiten, strepen en zelfs bloemen! Ook voor de junioren onder de heren zal de broek van 'nieuwe jeans' een must zijn. Verder zal hun voorkeur zeker uitgaan naar kleding met Amerikaanse invloeden, zoals baseball-shirts met dikke, stoere schouders, Hawaï-hemden, T- en sweatshirts met opvallende prints. Voor alle junioren geldt: brede schouders, smalle heupen. ja een scheerkwast- Kt- letterlijke vertaling i blaireau-te bereiken den zijkanten en iterkant van het - lange - vin een carree geknipt. M Tri-angle is een ontwerp in carree-vorm vanuit de nekpartij. De haren worden naar voren gewerkt, wat eindigt in een driehoek (tri angle) op de wang. ir het Syndicat de la Haute Iffure Fran^aise et Coiffure plion wordt twee keer per jaar Ihaarmodelijn gepresenteerd. ir deze zomer hebben de pteurs van het SHCF de Ligne [metric bedacht. Bigne' kent vier versies pen van de fraaie namen Tri- Be, boule, flau en blaireau. pne eerstgenoemde versies pen alle een korte nekpartij, irijl de vierde duidelijk beid is voor de liefhebbers [langer haar. lebben één ding met elkaar pen. ze zijn alle vier peerd op meetkundige [ren, zoals vierkanten, Ithoeken, driehoeken en De Ligne Geometric is ontworpen met de bedoeling de ovale vorm van het gezicht te accentueren en het natuurlijke aspect van een zomerkapsel te benadrukken. Het resultaat is een scherpe coupe met sprekende kleuren. Tot 1945 was het zo, dat wereldbekende couturiers als Dior en Fath zich niet alleen bezig hielden met het ontwerpen van kleding, maar ook van haarmodelijnen voor de vrouw. Daarna staken een aantal vooraanstaande Parijse kappers de koppen bij elkaar en kwamen tot de oprichting van de SHCF. Inmiddels heeft het 'syndicat' in totaal zo'n 1200 leden verspreid over dertig landen. Zoals altijd is de tassenmode gekoppeld aan de schoenmode. En daar komt nog bij, dat zowel tassen als schoenen moeten passen bij de kleding. Fabrikanten van beide zouden dat o zo graag dwingend willen voorschrijven. De praktijk is anders. Tassen en schoenen worden door het gros nog altijd als sluitpost beschouwd. Een tas moet op de eerste plaats bruikbaar zijn voor vele doeleinden. Ziet die tas er dan nog leuk uit ook, dan is dat laatste mooi meegenomen Een en ander impliceert zeker niet, dat die tas past bij alle kleding. Een aspect, dat door het gros afgedaan wordt als zijnde bijzaak. Of het nu gaat om klassiek of extravangant, modegevoelige lieden letten op dit soort details. Tas én schoen moeten op zijn minst dezelfde kleur hebben en als het effe kan ook nog van hetzelfde materiaal gemaakt zijn. Het kan. En wat heel belangrijk is, het hoeft niet duur te zijn. tweJ luchtig en glad na js er in de versie toch een Metrische lijn te turen. Om het llou-elfect (vlossig) te krijgen wordt het haar gepermanent en eventueel gekleurd. Aan de geometrie wordt voldaan door de driehoeksvorm aan de achterkant. De kleur hoeft geen probleem te zijn. In de tassenmode zijn alle modekleuren voor komend seizoen vertegenwoordigd en dat geldt ook voor de schoenmode Rest nog het model en het materiaal. De zogenaamde softlook overheerst. Een groot gedeelte van het tassenaanbod is naast leer gemaakt uit textiel en synthetische materialen. Reis-, shopping- en sportieve tassen zijn alle geïnspireerd op een militaire look en voorzien van veel riemen en gespen. Er is een doorbraak van de terugkomst van tassen, die hun oorsprong vinden in de oude beroepen, zoals jagers-, post-,dokters- en conducteurstassen. Letterlijk alle afmetingen zijn gangbaar. Er is dan ook geen sprake van groter wordende of hoofdzakelijk kleine tassen, die het gaan winnen. Nee, de realiteit moet zijn: kies de tas, die perfect aansluit bij de kleding. «Ie afgebeelde modellen zijn in •ederland te koop. Materiaal voor De Stem Modekrant werd 'eschikbaar gesteld door: Creaties van ontwerpers worden doorgaans 'bekroond' met fraaie hoofdtooien. Ze viariëren van bescheiden en trés chic tot groot en bijzonder extravagant of exotisch. In het straatbeeld en zeker in het Nederlandse is daar jammer genoeg weinig van terug te vinden. Op de shows, zowel in Parijs als in Milaan, waren de meest uiteenlopende 'hoofddeksels' te zien. Een bescheiden impressie van hoofdtooien, die te zien waren op shows van bekende couturiers, zoals Yves St. Lauran en Pierre Cardin. )XY fashion Gils 2ma'lecentrum voor lederwarenmode wear pYmborg pi Strauss r? Maggie ïen«ainds W°de Ins,ituut f^PsrConfex ,°^9eving: Paula Koster edcrcü'e; Marlise de long

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25