Middenschool: overmorgen of toch iets later Enrile: opportunist of bekeerd democraat? c even..u UITBLAZEN Landbouw krijgt opnieuw grootste klappen BE Gezonde beweging ADVIES BASISVORMING LEGT HYPOTHEEK OP CONGRES IN LELYSTAD NIEUWE FILIPPIJNSE MINISTER VAN DEFENSIE EG IN ERNSTIGE FINANCIËLE ZORGEN Deel treinen rijdt met gevaarlijke condensatoren DE STEM COMMI Niet zeuren WIM KOCK WOENSDAG 12 MAART 1986 ACHTERGROND WOENSDAG 12 MAART 1986 Ze zoeken wat uit te genwoordig. U las gisteren zeker ook wel dat bericht over de Duitse enquête waaruit zou zijn gebleken dat er op elke vrijdag de 13de op de Duitse wegen meer on gelukken gebeuren dan op gewone (vrij)dagen. Toch vreemd niet? Op de radio hoorde ik van morgen een fragment van een programma over verkoudheids- onderzoek in Engeland. Waar het precies allemaal over ging weet ik niet omdat ik slechts dat ene stukje hoorde en toen de auto uit moest. Dat stukje was op zichzelf al intrigerend genoeg. „Mensen van wie bij psychologisch onderzoek wordt vastgesteld dat ze introvert zijn, blijken meer last te hebben van neusvocht en dat vocht blijkt bovendien meer verkoudheids- virussen te bevatten dan het schaarsere neusvocht van een extravert." Daar kwam het op neer wat de professor zei. Een introvert, zegt het woordenboek, is een 'naar bin nen gekeerd persoon'. Als het nu nog een binnenstebuiten ge keerd persoon was, dan zou ik het verband begrijpen. Wie met zijn inwendige organen op de tocht gaat staan vat gemakke lijk een kou. Maar waarom een 'binnenvetter' vaker een snot neus met meer verkoudheidsvi- russen heeft dan een extravert (of extrovert, mag allebei), een naar de buitenwereld gericht persoon dus, dat is mij een compleet raadsel. Het zou evenwel aanleiding kunnen ge ven tot een onderzoek naar de stoelgang van respectievelijk de introvert en de extravert. Mis schien heeft de binnenvetter ook meer last van verstoppin gen dan de extravert. Intussen herinnerde dat ra diobericht me aan een verhaal dat ik een dag of wat terug uit de Herald Tribune knipte. Daarin werd melding gemaakt van een uitgebreid en zeer lang lopend Amerikaans onderzoek waaruit zou blijken dat li- het leven kan I dat hebt u va ker horen beweren, maar toch was dit een bijzonder verhaal. Ten eerste ging het om een ge matigde lichaamsbeweging. Dus niet dat fanatieke joggen en fietsen, maar bijvoorbeeld een flink wandeltempo of een paar partijtjes tennis. Aan het onderzoek werkten 16.936 mannen mee die tussen 1916 en 1950 ingeschreven had den gestaan aan de Harvard Universiteit. Deze mannen vul den in 1962, toen het onder zoek begon, en in 1966 uitge breide vragenlijsten in over hun gezondheidstoestand, hun li chaamsbeweging en allerlei an dere aspecten van hun levens stijl. Vervolgens werden de le vens van de deelnemers ge volgd tot 1978. Er waren toen 1413 mannen gestorven; 45 pet. g aan hartziekten, 32 pet. aan kanker, 13 pet. aan andere na- S tuurlijke oorzaken en 10 pet. als gevolg van ongelukken. j| Uit de studie bleek dat voor ee mannen die lichamelijk actief waren het sterftecijfer 25 tot 33 g procent lager lag dan voor mannen die helemaal niet aan E§ lichaamsbeweging deden. Bij g iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiwiiiMiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiMiiiwiiiiwiiiiwiiiiiiimii! de ouderen was voor de actie- g ven de kans om voortijdig te sterven zelfs de helft kleiner g dan voor de stilzitters. Voorts g bleek dat lichaamsbeweging de s sterfterisisco's, veroorzaakt g door hoge bloeddruk en roken g beperkte. De groep van deelne- mers die problemen met de g bloeddruk had vertoonde even- g eens frappante verschillen in le- vensverwachting tussen licha- g melijk actieven en niet-actie- ven. Ej 1 Wat betreft de lichaamsbe- g weging zelf viel het op dat het g niet eens om zulke hevige in- g spanningen hoeft te gaan. Een sportief verbruik van 2000 ca- lorieën per week bleek vol- g doende om in het vakje 'ge- g zond' te belanden. Volgens de onderzoekers raak je die 2000 ee calorieën al kwijt wanneer je g per week 32 km wandelt in een g flink tempo. De piek van het nuttig effect op de levensver- g wachting bleek op 3500 calo- ee rieën per week te liggen ofwel g drie a vier uur (single) tennis- g sen of 32 km snelwandelen of ee draven. g Boven de 3500 calorieën viel g er geen vooruitgang meer te be- speuren, mogelijk - aldus de onderzoekers - als gevolg van g de gevaren die aan overmatige g lichaamsbeweging verbonden g kunnen zijn. Zo bleek uit de onderzoeksgegevens dat man- E nen, die inspannende sporten g bedreven, als squash en basket g ball (het echte, niet de mini-va- riant) gedurende drie of meer uren per week, een iets hoger g sterftecijfer vertoonden dan de-' g genen die zich bij deze sporten g beperkten tot twee uur per ee week. g „De resultaten van het on- g derzoek wijzen erop", zeggen g de onderzoekers, „dat een ver- standige en niet overdreven ü- ee chaamsbeweging belangrijker is g voor een langer leven dan de g erfelijke douceurtjes van een g 'gezond geslacht'. Zoals de meeste onder- ee zoeken leverde ook dit een g raadsel op: de magerste man- g nen hadden een hogere sterfte- s kans dan 'gematigd zware' ee mannen. De onderzoekers von- den daar wat op: aangenomen g mag worden dat mannen die g ziek zijn zowel mager als inac- ee tief worden terwijl lichamelijk ee actieve mannen zwaarder wor- g den als gevolg van de toename g van de spiermassa. Voorwaarde jg voor de zwaardere man om in g de categorie 'gezond' te komen g en te blijven bleek dan ook be- wegen te zijn. Maar gold dat al g niet voor allemaal? g Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41, 076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28. ©01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150 Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: J 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand. 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur ©076-236394/236911.) R^nlr roldtipc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Frans van Mourik VRIJDAG en zaterdag wordt in Lely stad het vijfde congres van de Mid denschoolvereniging gehouden. Oud- minister van Onderwijs, prof. dr. Jos van Kemenade zal daar prominent aanwezig zijn met een toespraak on der de titel 'Overmorgen - of iets la ter'. En waar Van Kemenade zich in het verleden meer dan eens heeft op geworpen als een kampioen van de middenschool, is er weinig fantasie voor nodig om te bedenken 'wat er overmorgen zal gebeuren'. Alleen, er is in de weken dat het congres werd voorbereid wel iets gebeurd. De Weten schappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) bracht een rapport (advies) uit over de basisvorming in met name de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Dat advies legt in ieder een geval een hypotheek op het con gres, of dat advies nu gelezen wordt als een afwijzing van de middenschool of juist als een pleidooi voor invoering ervan. Dat laat ste vindt bijvoorbeeld het Nederlands Ge nootschap van Leraren (NGL), maar be- stuurderen van dat genootschap plegen nu eenmaal een rood waas voor de ogen te krij gen zodra iets zweemt naar een midden schoolgedachte. De WRR-voorstellen komen op het vol gende neer. Er moeten spijkerharde politieke afspraken komen voor een algemene en ge meenschappelijke basisvorming voor alle leerlingen tot vijftien a zestien jaar. De ba sisvorming moet bestaan uit een pakket van veertien vakken met onder meer techniek, informatica, twee moderne talen en muziek. In het rooster zit dan een vrije ruimte ruimte voor ongeveer 20 procent van de tijd, waarin leerlingen afhankelijk van aanleg en inte resse andere vakken kunnen kiezen. Alle vakken moeten op twee niveaus worden aan geboden en geëxamineerd. Leerlingen mogen drie of vier jaar over de basisvorming doen. De scholen krijgen tien jaar om haar in te voeren. Ligt er dus nu een een advies op tafel voor de invoering van de middenschool zoals die altijd bepleit is? „Nee", zegt Ivar Labordus, coördinator van Ivar Labordus oorspronkelijke mid denschool komt niet voor in dit advies - FOTOSLO de Stichting voor de Leerplanontwikkeling (SLO) voor de eerste fase van het voortgezet onderwijs. „Dit is niet de middenschool waarover we het in de zeventiger jaren had den. Dat zou uitdrukkelijk een eigen school zijn met een open afsluiting. Kinderen die de middenschool doorlopen hadden, gingen daarna naar een andere school. Als je de middenschool namelijk niet ontdoet van een bepaald afsluitingssysteem met een maat schappelijke waardering, is het geen ge meenschappelijke school. Als je het over die middenschool hebt, denk ik dat die is wegge schreven in het WRR-advies. Die komt er niet in voor". Labordus beschouwt dit advies als een pa- cificatievoorstel, dat een einde moet maken aan zo'n vijftien jaar opgewonden en vaak grimmige discussies over het wel of niet in voeren van een middenschool. Die leidde tot zoveel politieke tweespalt, dat de zaak einde loos werd getraineerd. Minister Deetman produceerde weliswaar een Ontwikkelings wet, waarmee het WRR-advies veel overeen komsten vertoont, maar die wet zal waar schijnlijk niet meer in deze kabinetsperiode worden behandeld. Belangrijkste verschil met die wet is dat het WRR-advies zegt 'alle scholen moeten na tien jaar de inhoud van de basisvorming hebben doorgevoerd', terwijl de wet de uiteindelijke richting open laat. De Ontwikkelingswet opent slechts wettelijke mogelijkheden voor scholen die met het voortgezet basisonderwijs (VBaO) willen be ginnen, maar laat het bestaande systeem vol ledig in tact. Met andere woorden als het WRR-advies politiek wordt aanvaard, worden er daarna geen afwijkende aanvragen voor leerplannen en vakken meer gehonoreerd. Dat is een zware beslissing, die Deetman op dit moment kennelijk niet aandurft. In het blad 'School' van deze maand zegt hij weliswaar dat 'de tijd van vrijblijvende discussies nu voorbij is', maar tegelijk pleit hij voor een staats commissie, die de structurele knopen moet doorhakken. Want politiek Den Haag acht de minister daartoe kennelijk niet in staat. Een soortgelijk voorstel werd ook al eens gedaan door prof. Leune, die vond dat je maar een commissie op de Veluwe neer moest zetten met de opdracht er op korte termijn uit te ko men. Maar dat is niet de enige hobbel die geno men zal moeten worden. Het WRR-advies hakt inderdaad structureel de knoop door, maar het wordt ten onrechte bejubeld als een advies dat ook de inhoud van de basisvor ming regelt. Ivar Labordus: „Het zegt iets over de kaders en marges, waarbinnen de basisvorming moet plaats vinden. Over de inhoud van de vakken zegt het niets". Hij vindt het teleurstellend dat er geen koppeling is gemaakt met een ruim tevoren aan minis ter Deetman aangeboden SLO-rapport. Daarin staat wel een complete inhoudsbe schrijving van alle vakken die in de eerste fase van het voortgezet onderwijs worden gegeven. Maar om een of andere duistere re den is dit twee delen tellende rapport van een toch officiële adviesinstantie tot op heden on besproken gebleven. En juist op de inhoudelijk opvatting van de WRR valt het een en ander af te dingen. Ivar Labordus, die het advies toch een 'knap werkstuk' vindt, heeft er problemen mee dat de WRR de basisvorming er definieert in ter men van basiskennis en basisvaardigheden. „Er is", zegt hij, „weinig aandacht voor de so ciologische factoren, die op een gegeven mo ment bepalen wat er van het onderwijsaan bod in de vorming van de kinderen terecht komt. Wat kinderen van onderwijs opsteken wordt in heel belangrijke mate bepaald door de groep waarin ze dat krijgen. De wrr de finieert het aantal vakken en de uren, is voor brede scholen, maar tegelijk ook voor catego rale (red. zelfstandige) scholen. Ik twijfel er aan hoe je binnen die voorwaarden kunt voorkomen, dat we over een jaar of tien op nieuw tot de conclusie moeten komen dat het soort vorming dat we in de lagere technische school geven toch wezenlijk verschilt van die in het vwo. Ook al zijn basisvorming en vak ken over hele linie hetzelfde, dan nog geloof ik er absoluut niets van dat de instroom van de verschillende schooltypen gelijkvormig zal zijn. Ouders kiezen de school voor hun kinderen toch niet op wat er in de eerste drié of vier jaar gebeurt. Daarvan hebben ze toch geen flauw benul. Nee ze kiezen op basis van het afsluitingsprogramma en de maatschap pelijke waarde van het diploma". Tegen die achtergrond is het vreemd dat de WRR voorstelt om 'ruime mogelijkheden te scheppen voor scholen, die zich speciaal wil len toeleggen op het onderwijs in de basis vorming gedurende de eerste fase van het voortgezet onderwijs'. Een soort 'kwaliteits middenscholen' zonder een afsluiting bij voorbeeld van een havo- of vwo-top dus? Die scholen zullen tegenover brede scholenge meenschappen met wel een eigen bovenbouw geen schijn van kans hebben en zijn dood voor ze geboren zijn. En dat leidt alleen tot een verdere versterking van de maatschap pelijke tweedeling die nu al sterk in het voortgezet onderwijs aanwezig is: lbo-mavo- scholen kruipen bij elkaar en datzelfde geldt havo- en vwo-scholen. Daar waren de be staande experimentele middenscholen ook al lang achter, vandaar hun inmiddels op de valreep gehonoreerde verzoek om een eigen 'kop'. Er is dus nog geen enkele reden om te stel len dat de race rond de 'middenschool' nu ge lopen is. Er valt nog genoeg te discussiëren, zowel inhoudelijk als structureel. En dat de WRR stelt dat een belangrijke voorwaarde voor succes 'een duidelijke en principiële wil suiting van regering en Staten-Generaal' is, kun je gezien de voorgeschiedenis als 'oud nieuws' bestempelen. Door Denis Gray (Associated Press) BIDDEND met een Uzi om de schouder maakte Juan Ponce Enrile grote indruk op televisie schermen over de hele wereld. Duizenden men sen juichten de dappere minister van defensie toe toen hij zich na 20 jaar trouwe dienst keerde tegen president Ferdinand Marcos. Maar Marcos was nog maar net vertrokken, of de twijfels braken los: zou de taaie Enrile achteraf geen bedreiging kunnen vormen voor het nog prille democra tische experiment van presi dent Aquino? De 62-jarige jurist vormt een vreemde eend in de bijt van Aquino-gezinde demo craten die nu de regering vormen. Vrijwel tot het einde diende hij de nu verdreven dictator Marcos. Hij was de man die aan het hoofd stond van het leger in de acht jaar dat Marcos heerste onder de Staat van Beleg. Hij was als minister van defensie ver antwoordelijk voor een strijdmacht die corrupt en incompetent was en die zich schuldig maakte aan ernstige schendingen van de mensen rechten. In 1984 zei hij nog tegen het blad Far Eastern Economie Review dat hij zich in de toe komst misschien kandidaat zou stellen voor het presi dentschap, maar voegde daaraan toe: „Wie weet wat morgen zal brengen?" Enrile was nog maar net geïnstalleerd als minister van defensie in het kabinet Enrile in een van de meest dramatische momenten tijdens de Filippijnse 'revolutie'. Aquino, of hij benadrukte dat hij 'geen enkele reden' kon bedenken waarom hij een greep naar de macht zou doen. "Er mag in dit land nooit meer iemand boven de wet staan," verklaarde hij en beloofde te zullen helpen de regering van Aquino te sta biliseren, het leger te hervor men en binnen drie jaar af te zullen treden. De minister beloofde ver der dat hij zich niet bij enige politieke partij zou aanslui ten en dat hij ervoor zou zor gen dat ook soldaten zich niet met politiek bemoeien. De pro-Amerikaanse en anti communistische Enrile zei voorstander te zijn van de aanwezigheid van Ameri kaanse bases op de Filippij nen en beloofde een 'voor zichtige' aanpak van het groeiende gewapende verzet van het communistische Nieuwe Volksleger. „Iedereen kan het uitzoe ken. Ik heb niets gestolen," riposteerde Enrile toen hem gevraagd werd hoe hij zich persoonlijk had verrijkt tij dens het Marcos-regime. Marcos moet in 20 jaar tijd miljarden hebben verdeeld onder zijn aanhangers. Enrile was de onwettige zoon van een straatarme moeder en een welgestelde jurist, die hem pas erkende toen hij al een tiener was. Na een moeilijke jeugd in de provincie kwam hij uiteinde lijk terecht op de beste scho len van Manila en uiteinde lijk zelfs aan de Harvard Universiteit in Amerika. Hü werd partner in de advoca tenpraktijk van zijn vader en gaf les tot 1966, toen hij ging werken voor de net aan de macht gekomen Marcos. In september 1972 riep Marcos de staat van beleg uit, nadat op Enrile een aan slag zou zijn gepleegd. En nu pas, nadat hij Marcos de rug had toegekeerd, verklaarde Enrile dat die aanslag in scène was gezet. Hij maakte het bekend nadat hij jaren lang de op een na machtigste man van het land was ge weest. In de jaren na 1980 raakte minister Enrile echter steeds meer de greep op het leger kwijt aan generaal Fabian Ver die zich als stafchef op wierp als rechterhand van Marcos. Nu zegt Enrile dat 'de kliek van Ver' in 1982 heeft geprobeerd hem te ver moorden. Zelf zou hij zich steeds meer hebben gedis tantieerd van de kleine groep Marcos-getrouwen die de tragische realiteit in het lahd steeds meer uit het oog begon te verliezen. Enrile en zijn bondgenoot generaal Fidel Ramos, nu stafchef, deden voorzichtige pogingen tot hervormingen in de strijdmacht. Enrile werd door de machtige Imelda Marcos beschuldigd van 'defaitisme' toen hij een weinig opwekkend beeld schetste van de snel toene mende gewapende opstand. De minister van defensie kwam ook ongedeerd naar voren uit het schandaal rond de moord op Benigno Aquino, de echtgenoot van de huidige president. Ver werd voor de rechter gesleept en uiteinde lijk vrijgesproken, maar de naam van Enrile werd niet genoemd. Tijdens de spannende laat ste dagen van het bewind Marcos verscheen Enrile ta melijk kwetsbaar in de open baarheid. Hij ontving de ab solutie van een priester en zei dat hij bereid was te sterven. Hij ontving luide toejui chingen toen hij zich met zijn opstandelingen verschanste, het leger verdeelde, en de echte 'volksmacht" de kans gaf de straten te bezetten. Zijn verleden was daarmee echter niet uitgewist. Het vraagstuk Enrile is nog niet opgelost en hij is niet het enige probleem dat boven het npg zo kwetsbare hoofd van de onervaren nieuwe rege ring hangt. Door Aad Jongbloed ER ZAL niet aan te ont komen zijn: de land bouw zal de grootste klappen moeten opvan gen van de bezuinigin gen, die nodig zijn om de financiële crisis binnen de Europese Gemeen schap het hoofd te bie den. De crisis openbaarde zich maandag in volle hevigheid, toen de ministers van Finan ciën in Brussel werden ge confronteerd met ramingen, die er op wijzen dat de EG dit jaar vermoedelijk meer dan zeven miljard gulden extra nodig zal hebben. Het sommetje was vrij eenvoudig. Omdat de land bouwprijzen op de wereld markt in dollars worden uit gedrukt en de dollar bijna dramatisch in prijs zakte, zijn er dus hogere exportsub sidies nodig om het gat tus sen de Europese en werreld- prijzen te dichten. Kosten: ƒ3,75 miljard. Verplichtin gen uit het verleden gaan dan nog eens 2 miljard kos ten, teruggave van BTW aan Groot-Brittannië vergt nog eens 1,25 miljard en de te genvallende invoerrechten worden geraamd op ƒ360 miljoen. De meest recente finan ciële crisis binnen de EG deed zich voor in 1984, toen berekend werd dat de toen malige 'contributie' van de lidstaten, onder meer 1 pro cent van de BTW-afdracht, onvoldoende zou zijn om de uitgaven te dekken en dat er zeker geen geld zou zijn voor, wat genoemd wordt, nieuw beleid, bij voorbeeld ten aan zien van de technologie. Met pijn en moeite besloot men toen de 'contributie' te verhogen tot 1,4 procent BTW-afdracht, een operatie waar alle parlementen van de lidstaten aan te pas kwa men om dat besluit te ratifi ceren. Er werd opgelucht adem gehaald in Brussel, want men zou nu immers nieuwe wegen kunnen in slaan zonder dat de bekende uitgaven daaronder zouden lijden. We zijn nu nauwelijks een jaar verder en de zorgen sta pelen zich weer op. Binnen het 1,4-plafond is nog ruimte voor ƒ6,25 miljard, terwijl nu blijkt dat de uitgaven al met ƒ7,3 miljard worden overschreden. Er zijn drie oplossingen binnen handbereik en elk van die oplossingen zal tot tweespalt binnen de EG lei den tot men uiteindelijk, door de nood gedreven, er één als heilig zal bestempelen. De eerste oplossing is om het 1,4 procent-plafond op te hij sen tot 1,6 procent. Zo kort na de laatste verhoging der 'contributies' zullen niet veel lidstaten daarvoor voelen. Een voorstel daartoe zal het in verscheidene parlementen wellicht zelfs niet halen. Een tweede mogelijkheid is dat de lidstaten het tekort over dit jaar zullen bijspijke ren. Maar drie landen, Groot-Britttannië, de bonds republiek en Nederland, de kampioenen van de strakke begrotingsdiscipline, zullen daar mordicus tegen zijn. De Nederlandse minister van Financiën, Onno Ruding, liet maandag direct al weten: „Ik voel daar niets voor. In ons land moeten we ook binnen de begroting blijven." Blijft over dat er sterk bezuinigd moet worden. Aangezien de landbouw-uitgaven met ruim 53 miljard tweederde van de begroting uitmaken zal een bezuinigingsoperatie de landbouw in ernstige mate treffen. De landbouw heeft zeer veel kosten aan het opslaan van voorraden uit de over productie. De Nederlandse commissaris voor landbouw, mr. Frans Andriessen, diende daarom een voorstel in om tegen ƒ2,5 miljard per jaar in drie jaar van die over schotten verlost te zijn. Maar Ruding en met hem zijn Britse en Duitse collega's ga ven als eerste reactie op de onthutsende financiële te genvallers al te kennen dat Andriessen maar op een an dere manier van zijn voorra den moet zien af te komen. „Ik denk dat hij het binnen de landbouwbegroting moet zien te vinden", aldus Ru ding. Afgaande op die veronder stelling zou de landbouw niet alleen de ƒ3,75 miljard, ver oorzaakt door de dollarkoers, moeten zien te vinden, maar ook de 2,5 miljard voor het opruimen van de voorraden, samen ƒ6,25 miljard op een begroting van 53 miljard. De EG-landbouwminis- ters, die al enigszins onder curatele werden gesteld van wege het verzoek voorlopig geen beslissingen te nemen die geld kosten, krijgen dat hun op hun bord met de dwingende opdracht: „Los het maar op." Die opdracht is nauwelijks uit te voeren zon der dat zich dramatische din gen voordoen in het land bouwbeleid. Het is dus zon der meer duidelijk dat er zich ernstige aanvaringen voor gaan doen tussen de land bouwministers en hun colle ga's van financiën, waarbij de financiële moeilijkheden wellicht in verhevigde mate in de loop van het jaar terug keren. De droom dat er geld beschikbaar zou komen voor nieuw beleid is in ieder geval weer voor lange tijd vervlo gen. HOOGLERAAR: Kamermotie speeltuig geen wapen den haag (anp) - Een uitspraak (motie) van de Tweede Kamer heeft minder grote betekenis dan in het algemeen wordt aangenomen. Dat schrijft prof. mr. J. Prins, hoogleraar staatsrecht in Amsterdam De Amsterdamse hoogleraar meent dat met het aanvaarden van een motie de Kamer in het algemeen slechts haar mening geeft, die politiek van belang kan zijn, maar als zodanig geen bindend karakter heeft. Het functioneren van de motie komt in het al gemeen gesproken veel meer tegemoet aan de wensen van de vertegen woordigers dan aan de eisen die het regeren stelt. Hij noemt moties dan ook 'meer geschikt als speeltuig voor het po litieke spel dan voor een nauwkeurig afgemeten bijdrage aan het rege ringsbeleid'. Prins schrijft het ge voel van teleurstelling over het functioneren van het parlement mede toe aan te hoge verwach tingen over de politieke bestuurbaarheid van de samenleving. 'De politiek heeft er zelf aan meegewerkt de illusie te wekken meer vraagstukken te kunnen oplossen en meer verlan gens te kunnen bevredi gen dan de werkelijkheid toestaat'. DEN HA den door wetsvooi ning Soc ciëel nog nu al ziji gemaksh van uit i uitkering menwom minder men. Dat ze Vrouwei Zelfstan op de he sel van Van een onzer verslaggevers VSTRICHT - In Neder land rijden 58 locomotieven en 226 intercityrijtuigen die zijn uitgerust met PCB-houdende ondensatoren. De condensa- oren, die de stof polychloorbi- jfenyl (PCB's) bevatten, zijn gevaarlijk omdat bij verhit ting het uiterst giftige dioxine "kan ontsnappen. In België deed zich eind ja nuari een ongeluk voor met een PCB-condensator. Daarbij ?ou een machinist in aanra- ■ing zijn geweest met dioxine- gas. In ons land is begin jaren tachtig al een soortgelijk geval gemeld. Het gaat om de 58 locs van de 1600-serie en alle 226 nieuwe in territyrij tuigen (ICR's). De condensatoren staan in de hoogspannings ruimte van de rijtuigen. De NS zoeken naar een vervanger, naar die is tot op heden nog liet gevonden. DEN I voor s lozen Zaken bezwa fractie HetC de noot gen, de De no taris De van de een zegs lijke va) meenten Graaf n: rekening viduele de uitkc FNV vi strafma; zwaar, nieuw v, ging van werklozï zitten". De Gr voor dat scheid 'licht', 'n wijtbaar gen (die duren) c dan uit tweehon maand.r gemeent maatstai van sanc Lichte de visie ris het i bij het niet tijd inschrijv den-cate doendei ingaan overtred door eig( ren van niet mee scholing. De Pvi tie van i een felle op het I ten; het de voors vertrouv geweten: Vooral In het zuiden van het land spelen pli meenteraadsverkiezingen nog steeds een kikale partijtjes staan dikwijls dicht bij d< hechte banden met het verenigingsleven vervullen een soort van makelaarsrol tut moeilijk de weg kan vinden in ingewikkelde ten en het stadhuis. Een nuttige functie dus Landelijke partijen denken daar ander: P'aatselijke lijsten irritante concurrenten, d lda, PvdA, WD etc. op plaatselijk niveai vorige week kregen ze daarom een veeg ^secretaris Brokx; eergisteren haalde mrdA, oud-FNV-voorzitter Kok, in Oosterho Kok betoogde zo ongeveer dat bij geme siechts die stemmen tellen, die uitgebracht woordigers van landelijke partijen Alleen provinciaal en landelijk niveau een vuist ma, tische kroonprins. Hij riep zijn gehoor dai Pisten op 19 maart a.s. een 'beslissende tik vooral bij de PvdA is de ergernis over P'aatselijke lijsten wel te plaatsen. De soc en er op, dat 1986 het jaar zal zijn van hui ,el zuiden. Die doorbraak komt er niet erKiezmgen, als de kiezer de politiek op ngnjker vindt dan de nationale doelstellir var i?n; !->aarom wordt - ook door de ai n de landspolitiek - de belangenbehartr ocratie ondergeschikt gemaakt aan hun van ls niet correct. Een krachtig, voortvc |ma_,wez®nl'jke betekenis voor een goed le a/pp 'n k 9emeenten. Daarom gaat het srhn 9ebeurt. de gemeenteraadsverkiezing van ~Yen als een 9enerale repetitie voor eincn me' a s- Gemeenteraadsverkiezir diSn waarden gelaten te worden. Dat ge san Partijen. Plaatselijke lijsten, LS5 aa' stellen - het gaat tenslotte Iraariü ieerden - hebben daarom, wat ons oen,, n8ra ezin9en recht op dezelfde behan ae»dl9ers van landelijke partijen, tipr Ha u.nnen laatstgenoemden via hun ter i nt rt ,n'fl meer bereiken? In theorie wel der, „fn Kamerfracties zo overspoeld v naiiB„i.P^rt'igenoten °P lokaal en prov 6an ppn t0ekosnen aan het lezen van ar foepntD,;-yeran,woorcle prioriteitstelling op I ren For r,?en re9ionale beleid. Kok, Brolo help niHP v'sell'ke lijst, waarop mensen pen vnnfh i'ike 9emeenschap verdienste dezptiiri c van 9emeenschapszin, iets de bak te komIn8VentUele non"valeurs? Die

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2