Infill
Concert voor Afrika: I
miljoenen verwacht
LEUREN MET IDEEËN IN OMROEPLAND
Filmmakers: omroepen
verminken films op de tv I
Amerikaanse filmacteur
Ray Milland overleden
WOENSDAG 12 MAART 1986 T2
ROND HET omroepbastion Hilversum krioelt
het van de creatieve geesten, die de omroep-
ambtenaren proberen te verrassen met 'fan
tastische aanbiedingen'. De oude omroepen
zijn geestelijk en financieel leeg. Slimme jon
gens liggen op de loer om een paar centen te
verdienen aan de passiviteit van de Hilver-
sumse tv-bazen.
Gevoeligheden
Advertentie
Wordt vervolgd
Artiesten
De Mol
Joop Reinboud
(65) overleden
Moreel
W0ENSDAG12MA/
NEDERLAND 1
BELGIE NED 2
„Mannen bij de film pogen altijd te
bewijzen hoe geweldig ze wel niet
zijn. Kennelijk trekt onze
industrie dat soort mannen aan
Meg Tilly, actrice.
Vrije tv-jongens breken
Hilversum langzaam open
Door Dirk Vellenga
Onafhankelijke producenten hebben zich de laatste
jaren een vaste plaats verworven op de parkeerterrei
nen bij de omroepvilla's. De macht van de 'vrije jon
gens' bleek onlangs heel duidelijk toen Belbo niet met
de VARA tot overeenstemming kon komen over
'Klasgenoten' van Koos Postema en het programma
toen probleemloos onderbracht bij Veronica.
Belbo, van Ben Eikerbout en
Ludi Boeken, is een van de
grote vrije producenten in ons
land. Invloedrijk zijn ook Re-
né Stokvis, John de Mol, ID
productions, Han Peekei en
natuurlijk Joop van den Ende,
de man die goed is voor een
hele avond zendtijd per week
met zijn tv-series en shows.
Wat hebben deze buiten
staanders wat Hilversum niet
heeft? Het Idee! Met Het Idee
•breekt men de deur bij de
KRO of de AVRO open. Op
briefpapier met een dyna
misch logo wordt Het Idee uit
gewerkt en worden de kosten
zichtbaar gemaakt. Belang
stelling? De producent biedt
het kant en klaar aan, want
hij heeft zelf alle faciliteiten.
Nee, de omroep kan niet zeg
gen: „Dat ideetje kan ik wel
gebruiken, maar we maken
zelf het programma wel". Dat
is niet mogelijk, zegt de pro
ducent: Het Idee is mijn eigen
dom.
Ben Eikerbout zei hij heel
duidelijk: „Wij zijn er niet om
formules te bedenken voor de
VARA, die vervolgens door de
VARA zélf geproduceerd wor
den. Daar zijn we mordicus te
gen". Zo werken de vrije jon
gens zich naar binnen. Bij de
opzet van het uiteindelijke
programma worden vaak ook
mensen van de omroep zelf
betrokken. „Wij streven
meestal naar een co-produktie
met een omroep. Dat werkt
perfect", zegt Harry de Winter
van ID Productions.
Harry de Winter werkte
ooit als dj bij de KRO, begon
daarna popconcerten en -fes
tivals te regisseren (Pinkpop)
en maakte documentaires voor
de tv (o.a. over bokser Bep van
Klaveren). Hij kent de verhou
dingen en de gevoeligheden
van Hilversum.
Nu heeft hij een kantoor
aan de Sarphatikade in Am
sterdam, waar 10 mensen wer
ken. Zelf snelt hij van af
spraak naar afspraak en re
gelt hij tussendoor nog een en
ander via de autotelefoon.
Harry de Winter is een mana
ger, die zendgemachtigden
probeert te interesseren in zijn
ideeën. De KRO betrekt bij
hem '50+' (op zondagmiddag)
en de VARA 'Je ziet maar',
'Clipparade', 'Filmnieuws' en
'Videonieuws'. De Winter re
gelt alles, de betreffende om
roep levert 'het gezicht' in de
persoon van Frank Kramer,
Hanneke Kappen of Dieu-
wertje Blok.
ID Productions bracht ook
de marathonuitzending van
'Live Aid' in Nederland, hielp
de VARA aan de Urbanus-
shows en werkt verder voor
Music Box. Het muzikale on
derdeel in de shows van Sonja
wordt ook aangebracht door
Harry de Winter.
De tv heeft voortdurend be
hoefte aan nieuwe ideeën. Om
de blik te verruimen plaatste
ID Productions een adverten
tie ln een aantal bladen met de
tekst: „Een goed Idee? Bel ID.
Als wij het ook goed vinden
realiseren wij het voor je".
Onbekend talent wordt gemo
biliseerd. Levert dat Iets op?
Harry de Winter: „Er zijn
veel reacties binnengekomen,
waarvan er enkele zeker ge
realiseerd kunnen worden.
Het zijn ideeën voor tv-series
en spelletjes en dat soort din
gen. Het zijn mensen van bui
ten het vak die een idee inge
stuurd hebben, er zijn scholie
ren bij, en werklozen. Ze zijn
opener, naïever ook, hun plan
nen zijn verfrissend. Er zit na
tuurlijk een hoop onzin bij,
maar sommige ideetjes durf ik
uniek te noemen".
Wat gaat er gebeuren met
een idee dat jullie bruikbaar
vinden?
„Wij, onfafhankelijke pro
ducenten, vormen de schakel
tussen ideeën-makers en Hil
versum. In eerste instantie
tussen onze creativiteit en Hil
versum, maar met deze adver
tentie hebben we nieuwe
Han Peekei.
bronnen aangeboord. Dat idee
ga ik uitwerken tot een ver
koopbaar plan. Ik vertaal het
naar een omroep toe. Ik heb
dan al in mijn hoofd aan
welke omroep ik het wil slijten
en wat men daar ongeveer
verlangt. Het kan een jaar du
ren voor het idee is omgezet in
een tv-programma".
Een leek kan dus met een
idee geld verdienen in om
roepland.
„Een idee levert geld op, ja.
Maar het is niet zoveel, je
wordt er niet rijk van. Als je
er zelf mee naar Hilversum
gaat, krijg je geen poot aan de
grond. Na 10 jaar weet ik pre
cies de weg in Hilversum. Ik
weet zo langamerhand wel
waar je moet zijn. Als ik er
gens aan de bel trek, heb ik
een realiseerbaar plan in m'n
zak. Voor mensen die ideeën
aanbrengen is de sky de limit.
Op papier is alles mogelijk. Ik
ben degene die de limit aan
brengt".
De vrije producenten zijn
steeds belangrijker geworden.
„Vroeger had je alleen Max
Appelboom die op deze manier
werkte. Nu is het gewoonte
geworden dingen uit te beste
den aan derden. De behoefte
aan hulp van buiten is sterk
gestegen toen er middag-telvi-
sie kwam".
De bezuinigingen bij de om
roepen zullen veel free-lance
medewerkers de kop kosten.
Hoe is de toekomst voor de on
afhankelijke producers?
„We gaan gewoon door. We
hebben een gigantisch con
tract met de VARA en ik ver
moed dat dat wel wat minder
gaat worden. In april, mei
gaan we weer onderhandelen.
De samenwerking is altijd
prima geweest. Feit blijft dat
wij veel goedkoper werken
dan de omroepen zelf. Men
heeft ons gewoon nodig".
Zitten jullie te hopen op
commerciële tv?
„Die is er al. Wij werken
voor Music Box en Europa TV.
Wij zijn natuurlijk altijd blij
met uitbreiding van zendtijd.
René Stokvis.
Commerciële tv als in Ame
rika met al die reclame-on
derbrekingen zie ik niet zitten.
Channel 4 in Engeland is per
fect, vind ik. Die is niet echt
commercieel. De leiding moet
niet zelf produceren, maar de
programma's uitbestreden. De
programma's moeten hele
maal los staan van de recla
me".
Opvallend is ook de opmars
van Han Peekei, ooit luister
liedjes-zanger en later Wim
Ibo-achtige cabaret-documen
talist en interviewer in het
KRO-programma 'Heel de
mens' (1977). Hij is nu met
Wouter Stips en Kees de Bree
directeur van PeekelStips
Produkties BV. Deze maat
schappij is 5 jaar op deze ma
nier actief en maakt 'Wordt
vervolgd' (met bijbehorende
strip-activiteiten) voor de
AVRO, 'Dit is Disney' en
'Schatten en schieten' voor de
NCRV. Veel lof kregen Peekei
en de zijnen voor de serie
'Kwart eeuw kleinkunst'.
Mede-directeur Kees de
Bree is niet bang voor de fi
nanciële problemen in Hilver
sum: „Men gaat in de eerste
plaats bezuinigen in de eigen
kring. Als je 500 mensen in
dienst hebt, moet je 500 sala
rissen uitbetalen en die over-
head-kosten drukken zwaar
op al je programma's. Het
blijkt altijd dat de onafhanke
lijke producenten veel goed
koper kunnen leveren. Onze
invloed zal nog groter worden,
als de omroepen straks de
NOS moeten betalen voor de
faciliteiten".
Volgens De Bree heeft Pee-
keVStips aan de KRO '100 jaar
tekenfilm' en een science fic
tion-special verkocht. Verder
heeft men een serie populair-
wetenschappelijke program
ma's gemaakt die in het
nieuwe seizoen op de tv komt.
In het videotijdperk zijn er
steeds meer bedrijfjes geko
men die de omroepen hun
Joop van den Ende.
diensten aanbieden. Het blad
Film- en TV-maker publi
ceerde onlangs een lijst van
190 firma's met opname-appa-
ratuur, die meehappen uit de
koek die eigenlijk voor het
grote Facilitair Bedrijf van de
NOS bestemd is. Dat Facilitair
Bedrijf moet zich waar maken
op de commerciële markt met
een zich nu al openbarende
technologische achterstand.
Maar de invloed van derden
in Hilversum heeft een veel
langere historie. Joop van den
Ende maakte in 1972 al 'Ci
troentje met suiker' voor de
KRO. Hij bracht de shows van
André van Duin op de buis en
vestigde zijn naam als de Ko
ning der Vrije Jongens met de
zeer succesvolle tv-serie 'Dag
boek van een herdershond'.
Onder de papaplu van Van
den Ende werden verder de
series 'De fabriek', 'Heren
straat 10', 'De weg' en 'Dossier
Verhulst' (voor volgend sei
zoen) geproduceerd. De liefda
digheidsshows van Van den
Ende zijn inmiddels legenda
risch geworden: de '1-2-3
show', 'Showbizquiz' en 'Wed
den dat'. Ook de 'Playback
show' van de KRO wordt door
hem aangeleverd.
Van den Ende Produkties
begon als theaterbureau en is
nog actief op het toneel en in
de sector bedrijven en jubilea.
Theatershows van André van
Duin, Ted de Braak en Mini en
Maxi worden vanuit het
hoofdkantoor in Badhoeve
dorp het land in gestuurd. Als
deze artiesten op de tv ver
schijnen is dat uiteraard in
een Joop van den Ende-pro-
duktie.
Ook René Stokvis en John
de Mol zitten deels in het tv-
werk en deels in de artiesten
bemiddeling. Het bureau En
tertainment Productions van
René Stokvis behartigt de be
langen van onder meer Robert
Paul en Henk Elsink. Voor de
AVRO maakt Stokvis 'Gol-
drush' en de NCRV krijgt van
- FOTO'S ARCHIEF DE STEM
hem 'It's all in the game'.
Stokvis sloeg zijn grote slag in
1973 toen zijn ideetje voor een
zomerspelletje bij de TROS
een succes bleek. Jaar in jaar
uit glijdt 'Te land, ter zee en in
de lucht' in de zomer over het
scherm en Stokvis heeft er de
handen vol aan.
John de Mol maakt zich
sterk voor de Dolly Dots en
Roberto Jacketti. 'De kip en
het ei' produceert hij voor de
TROS en verder zorgde hij dat
'Hemd van je lijf' rond kwam.
Muziekprogramma's van de
TROS, 'Popformule' en 'Mu
ziek uit eigen land in de pol-
derpopparade', worden ge
maakt door John de Mol, die
verder Sky Channel helpt aan
de 'Eurochart' op de zondag
middag. Linda de Mol, de zus
van John, doet mee aan de
presentatie van 'Eurochart' en
'Polderpopparade'.
Hoe worden de onafhanke
lijke producenten bekeken
door de omroepmensen in
vaste dienst?
Harry de Winter: „Scep
tisch, mag ik wel zeggen. Ze
vinden het niet echt leuk.
Maar dan zeg ik: dan hadden
jullie het zelf maar bedacht
moeten hebben. Het is een
strijd: wie is er creatiever?
Het is gezond, want zo is er
weer concurrentie. Wie lang in
Hilversum werkt, valt op den
duur in slaap. Na 30 jaar ben
je daar helemaal vastgeroest.
Wij kunnen het ons niet ver
oorloven om in slaap te vallen,
want dan verliezen we geld.
Wij schudden Hilversum wak
ker".
Kees de Bree: „Naijver heb
je altijd. Als je iets fout gaat,
zijn er mensen die roepen: zie
je wel! Maar over het alge
meen valt het mee. Han Peekei
is zelf jarenlang in dienst van
de KRO geweest. Het unieke
feit doet zich voor dat wij, als
onafhankelijke maatschappij,
alle reclamespotjes voor de
AVRO en voor Televizier ma
ken".
AMSTERDAM (ANP) -Nederlandse filmmakers heb-1
ben gisteren geprotesteerd tegen de manier waarop del
omroepen volgens hen films op de televisie vermin-1
ken. De Vevam, de Nederlandse vereniging ter be l
scherming van de rechten van filmmakers, wijst er in I
een brief aan de omroepen op dat de veranderingen in I
de films een inbreuk zijn op het auteursrecht. Zij ver-f
zoekt de omroepen zich in de toekomst van verande-1
ringen in films te onthouden.
Volgens de filmmakers
worden onder andere groot
formaat-films op 'normaal'
formaat uitgezonden, titels
weggedraaid en scènes wegge
knipt en wordt gebruik ge
maakt van kwalitatief slechte
kopieën.
TORRANCE (UPI/AFP/RTR) - De Amerikaanse filmacteur
Ray Milland, het best bekend als de getourmenteerde dronken
schrijver in de klassiek geworden The Lost Weekend', is maan
dag op 78-jarige leeftijd aan kanker overleden.
Milland, die in een carrière van ruim een halve eeuw in meer
dan 120 films speelde, was als Reginald Trüscott-Jones geboren
in Neath in het zuiden van Wales. Hij begon zich Jack Milland te
noemen toen hij in zijn geboorteland toneelrolletjes kreeg. Het
'Ray' kwam later.
Na een korte periode in het
leger bij de Household Caval
ry, het koninklijke bereden re
giment in Londen, werd hij
steeplechase-j ockey
Zijn eerste film in Engeland
dateert uit 1929. Zijn debuut in
Hollywood volgde twee jaar
later. Hij speelde met Clark
Gable en Marion Davies in
'Polly of the Circus'.
Niemand had Ray Milland
ooit voor een serieus acteur
gehouden tot aan zijn realisti
sche uitbeelding van de inne
mende alcoholicus in 'Lost
Weekend' uit 1945. Hij kreeg er
niet alleen een Oscar als beste
acteur van het jaar voor, maar
ook de internationale Grote
Prijs voor beste rol van het
filmfestival van Cannes.
De acteur speelde doorgaans
gladde mannen van de wereld
of cynische opmerkingen
plaatsende vrouwenverover
aars. Onder zijn topfilms wa
ren voorts Alfred Hitchcocks
'Dial M for Murder' met Grace
Kelly, en 'Beau Geste' met
Gary Cooper,
In het begin van de jaren ze
ventig baarde Milland opzien
bij zijn fans toen hij als kale
en bejaarde establishment-
vader van Ryan O'Neal te zien
was in 'Love Story'. In 1979
herhaalde hij de rol van schat
rijke fabrieksdirecteur in New
England in het vervolg 'Oli
ver's Story'.
Ray Milland genoot een
goede gezondheid en werkte
tot in de zeventig. Onder zijn
laatste rollen zijn 'Sea Ser
pent', met Timothy Bottoms,
'Mask of Death', een televisie
film met de onlangs overleden
Anne Baxter en de terugke
rende rol van Stefanie Powers'
vader in de televisieserie 'Hart
to Hart'.
Ray Milland was in de jaren
veertig Amerikaan geworden.
Ray Milland in 'Dial M for Murder' van Hitchcock
(1954). - FOTO ARCHIEF DE STEM
In de jaren zeventig woonde
hij vijf jaar in het zuiden van
Frankrijk en in Marbella in
Spanje, maar hij keerde terug
naar het zuiden van Califor-
nië. Hij was getrouwd met
Muriel Webster Milland en zij
hadden twee kinderen, Daniel,
geboren in 1940, en Victoria,
geadopteerd in 1948.
(AL) V KRTF.NTTF.I
HILVERSUM (ANP) - Oud-
KRO-programmamaker Joop
Reinboud is maandag op 65-
jarige leeftijd overleden in
zijn woonplaats in Hilversum.
Reinboud was volgens de KRO
een 'beminnelijk mens en een
bezield vakman'. Hij heeft
ruim 40 jaar bij de omroep ge
werkt, eerst als freelancer en
in '67 in vaste dienst bij de
KRO. In september vorig jaar
ging hij met pensioen, aldus de
KRO gisteren.
Reinboud werd bij de KRO
met name bekend om zijn do
cumentaires, die vaak een his
torisch karakter droegen en
zich kenmerkten door een de
gelijke research. Zijn laatste
programma, 'Titus Brandsma,
journalist en martelaar' werd
in november uitgezonden.
Opvallend was voorts zijn
bewerking en presentatie van
de 26-delige BBC-serie 'De
wereld in oorlog', die de KRO
in '74 op het scherm bracht.
Enkele andere documentaires
waren 'De Nederlandse revo
lutie' en 'De afzwering van
Philips II'.
Als voorbeelden van
laatste maanden worden ge-1
noemd de uitzending van 'B
Hur' (EO), 'MacCabe and Mrs
Miller' (VPRO) en 'The mar,
who would be king' (Vara).
De Vevam is een nog jonge I
vereniging op het gebied varl
het auteursrecht, vergelijk-
baar met de Buma en Stemra
In diverse landen bestaat 1
dergelijke organisaties var,
filmregisseurs en scenario-
schrijvers die zich verenigt
hebben in 'Aïdaa' dezelfde be-1
zorgdheid, aldus een woord-f
voerder van de Vevam.
Volgens Harry Hosman vat]
de VPRO komt het probleem]
van een slechte copie vooral
om de hoek kijken bij de niet]
courante films, waarmee del
VPRO vaak van doen heeft
Het gaat dan niet zozeer i
films uit de Verenigde Staten I
maar wel bij voorbeeld bij]
Turkse of Indiase films I
Voorts is het vaak moeilijk ill
Europa een goede copie te vin- f
den, omdat de filmmaatschap-1
pij al niet meer bestaat of in-|
middels is gefuseerd.
Wat betreft de beeldveran-l
dering zegt Hosman dat het mi
eenmaal lastig is een film o
bioscoop-formaat op een tele-]
visiebeeldscherm over
brengen. Als je de film origij
neel brengt komt het voor dall
er acteurs uit het beeld vallen I
Het televisiebeeldscherm is ml
feite niet geschikt voor
soort films. Het knippen in|
films komt overigens bij
VPRO niet voor.
Bij de EO wordt toegegeve]
dat er wel eens scènes uit e
film worden geknipt. „M|
heeft te maken met onze nw|
rele verplichtingen ten
zichte van onze achterban!
aldus Peter Maris. „Er fflj'l
films met een verhaal dat uit-f
stekend geschikt is voor (fel
EO, maar soms komt daar Kr
voorbeeld een naaktscène i«|
voor die niet ter zake doet. KI
dat geval nemen wij contac'l
op met de filmmaatschappij
en vragen wij toestemmi'J
voor een ingreep. Krijgen vfl]
die niet, dan wordt de film ni'fl
aangekocht. Het weglaten vïl
de aftiteling gebeurt wel «ffl
een enkele keer als er tijd tf|
kort is", aldus Maris.
Ook Veronica erkent Wl
eens in een film te knipP®1]
Maar dit gebeurt dan alWI
uit overwegingen van tijdbe-|
sparing. In principe wordt t-l
niet geknipt, aldus een Verf]
nica-woordvoerder. Het wefl
laten van de aftiteling gebeu-1
alleen als het om een buiten-J
landse film gaat, waarbij 'J
rol zonder overlappend bee'-l
en geluid minuten lang voort'1
duurt. Wat betreft de kwaij
teit van de kopieën zegt ®l
woordvoerder dat dit een pt0"!
bleem is dat bij de distribjjJ
teurs gezocht moet worden. 1*1
suggestie van de filmmate"]
dat je dan een film maat hejf
maal niet uit moet
vindt hij te ver gaan.
Achter het Nieuws heeft vai
U m het kader van de ger
taae over Groningen en Zei
het Komltee Zuidelijk Afrlks
interview met Bogdanov, ad
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
AMSTERDAM (ANP) - Reeds 30 artiesten uit Jamaica, Groot-1
Brittannië, Nederland en de Verenigde Staten hebben toegezegd
gratis op te treden tijdens een tweedaags benefiet-popconcert
'Holland for Africa', op 11 en 12 juli in het Olympisch Stadion ij
Amsterdam.
De organiserende stichting heeft dit gisteren bekend gemaakt I
Om welke artiesten het gaat, wordt nog niet gezegd.
De opbrengst van het concert is bestemd voor 'de hulpbehoe-
venden in Afrika'. Het geld zal via organisaties als Unesco, Uni. I
cef, Rode Kruis en Novib 'op de juist wijze worden besteed', al-
dus Holland for Africa.
Uit een voorlopig dekkingsplan blijkt dat een opbrengst vanI
een kleine vijf miljoen gulden haalbaar is. De kosten worden nul
geraamd op ruim 3,5 miljoen gulden; de inkomsten op ruim acht I
miljoen gulden.
De kaarten voor het concert kosten -zoals het er nu naar uit-1
ziet- 80 tot 100 gulden. Het Olympisch Stadion, waarmee al af-1
spraken zijn gemaakt, heeft plaats voor 50.000 mensen, aldus de
initiatiefnemers.
Het organisatiecomité van Holland for Africa (H. Erkens, AI
Winter en M. van Gemert) schrijft dat Nederland 'al veelI
staaltjes van generositeit' heeft laten zien. De organisatoren I
verwijzen naar andere benefiet-concerten: Live-aid, Band-aid I
Anglia for Africa etcetera. De popmuziek kan garant staan voor I
het bijeenbrengen van miljoenen guldens, aldus Holland for Af- P
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!
t 1
Scene uit 'Kort gekv
20.20 uur).
19.23
Filmnieuws
In VARA's Filmnieuws
avond aandacht voor
Spielberg-producties
twee tekenfilms. Een van
meest genomineerde fi
voor de Oscaruitreiking
24 maart is 'Color Pur]
die door Steven Spielt
zelf werd geregisseerd. A
het scenario, dat ook een
minatie heeft gekregen, i
in Amerika wonende Ne<
lander Menno Meyers n
verantwoordelijk. In
uitzending hoopt Dieuwe
Blok via de telefoon een
sprek met hem te heb
Ook Oscar-nominaties i
ving de tekenfilm 'Anm
Bella', een Nederlandse i
ductie, die werd gere
seerd door de hier wonc
Zweed Borge Ring.
22.25
De
speurder
Faber krijgt een rapport
der ogen over een schiet
tij in de rosse buurt. Bi
incident is agent Hartm
op de parkeerplaats tei
over de New York Bar d
geschoten. Volgens de
klaring van Hartmanns
lega Brenig zaten
agenten achter een stel
autodieven aan. Deze
klaring wekt Fabers act
docht en des te meer al
ontdekt, dat Brenigs
houding met de vrouw
Hartmann niet zuiver c
giaal is.
20.10 Kortgeknipt
In de satirische film 'Pos
ziny' schildert de bekej
Tsjechische regisseur
Menzel met milde sport]
leven in een Boheems dol
tijdens de jaren twintig]
saaie bierbrouwer Fraa
is getrouwd met de aantl
kelijke, maar ondeugq
Marja. Ze bruist van
en brengt alle mannen
hoofd op hol. Wie ook vo
Suske en Wisk\
na
Ze wil me met meer tien!
lanfe trouwe rrundsitiap (n
m stom toeral isis Hl
Oe moed met opterenhfukt1
ut kunnen Sininullclu not rtddti
JU tal haar opereren
tty ik er bij tyn 1
-A jKj
e*
4pp ie Happiel
H0£g£tOÊi,J£?r
JE,
CLSwesrjÊ
HElfl&J?
IK.-EW-I
VERTEI!
jou cel
<SO£/&
i//c