Infill Concert voor Afrika: I miljoenen verwacht LEUREN MET IDEEËN IN OMROEPLAND Filmmakers: omroepen verminken films op de tv I Amerikaanse filmacteur Ray Milland overleden WOENSDAG 12 MAART 1986 T2 ROND HET omroepbastion Hilversum krioelt het van de creatieve geesten, die de omroep- ambtenaren proberen te verrassen met 'fan tastische aanbiedingen'. De oude omroepen zijn geestelijk en financieel leeg. Slimme jon gens liggen op de loer om een paar centen te verdienen aan de passiviteit van de Hilver- sumse tv-bazen. Gevoeligheden Advertentie Wordt vervolgd Artiesten De Mol Joop Reinboud (65) overleden Moreel W0ENSDAG12MA/ NEDERLAND 1 BELGIE NED 2 „Mannen bij de film pogen altijd te bewijzen hoe geweldig ze wel niet zijn. Kennelijk trekt onze industrie dat soort mannen aan Meg Tilly, actrice. Vrije tv-jongens breken Hilversum langzaam open Door Dirk Vellenga Onafhankelijke producenten hebben zich de laatste jaren een vaste plaats verworven op de parkeerterrei nen bij de omroepvilla's. De macht van de 'vrije jon gens' bleek onlangs heel duidelijk toen Belbo niet met de VARA tot overeenstemming kon komen over 'Klasgenoten' van Koos Postema en het programma toen probleemloos onderbracht bij Veronica. Belbo, van Ben Eikerbout en Ludi Boeken, is een van de grote vrije producenten in ons land. Invloedrijk zijn ook Re- né Stokvis, John de Mol, ID productions, Han Peekei en natuurlijk Joop van den Ende, de man die goed is voor een hele avond zendtijd per week met zijn tv-series en shows. Wat hebben deze buiten staanders wat Hilversum niet heeft? Het Idee! Met Het Idee •breekt men de deur bij de KRO of de AVRO open. Op briefpapier met een dyna misch logo wordt Het Idee uit gewerkt en worden de kosten zichtbaar gemaakt. Belang stelling? De producent biedt het kant en klaar aan, want hij heeft zelf alle faciliteiten. Nee, de omroep kan niet zeg gen: „Dat ideetje kan ik wel gebruiken, maar we maken zelf het programma wel". Dat is niet mogelijk, zegt de pro ducent: Het Idee is mijn eigen dom. Ben Eikerbout zei hij heel duidelijk: „Wij zijn er niet om formules te bedenken voor de VARA, die vervolgens door de VARA zélf geproduceerd wor den. Daar zijn we mordicus te gen". Zo werken de vrije jon gens zich naar binnen. Bij de opzet van het uiteindelijke programma worden vaak ook mensen van de omroep zelf betrokken. „Wij streven meestal naar een co-produktie met een omroep. Dat werkt perfect", zegt Harry de Winter van ID Productions. Harry de Winter werkte ooit als dj bij de KRO, begon daarna popconcerten en -fes tivals te regisseren (Pinkpop) en maakte documentaires voor de tv (o.a. over bokser Bep van Klaveren). Hij kent de verhou dingen en de gevoeligheden van Hilversum. Nu heeft hij een kantoor aan de Sarphatikade in Am sterdam, waar 10 mensen wer ken. Zelf snelt hij van af spraak naar afspraak en re gelt hij tussendoor nog een en ander via de autotelefoon. Harry de Winter is een mana ger, die zendgemachtigden probeert te interesseren in zijn ideeën. De KRO betrekt bij hem '50+' (op zondagmiddag) en de VARA 'Je ziet maar', 'Clipparade', 'Filmnieuws' en 'Videonieuws'. De Winter re gelt alles, de betreffende om roep levert 'het gezicht' in de persoon van Frank Kramer, Hanneke Kappen of Dieu- wertje Blok. ID Productions bracht ook de marathonuitzending van 'Live Aid' in Nederland, hielp de VARA aan de Urbanus- shows en werkt verder voor Music Box. Het muzikale on derdeel in de shows van Sonja wordt ook aangebracht door Harry de Winter. De tv heeft voortdurend be hoefte aan nieuwe ideeën. Om de blik te verruimen plaatste ID Productions een adverten tie ln een aantal bladen met de tekst: „Een goed Idee? Bel ID. Als wij het ook goed vinden realiseren wij het voor je". Onbekend talent wordt gemo biliseerd. Levert dat Iets op? Harry de Winter: „Er zijn veel reacties binnengekomen, waarvan er enkele zeker ge realiseerd kunnen worden. Het zijn ideeën voor tv-series en spelletjes en dat soort din gen. Het zijn mensen van bui ten het vak die een idee inge stuurd hebben, er zijn scholie ren bij, en werklozen. Ze zijn opener, naïever ook, hun plan nen zijn verfrissend. Er zit na tuurlijk een hoop onzin bij, maar sommige ideetjes durf ik uniek te noemen". Wat gaat er gebeuren met een idee dat jullie bruikbaar vinden? „Wij, onfafhankelijke pro ducenten, vormen de schakel tussen ideeën-makers en Hil versum. In eerste instantie tussen onze creativiteit en Hil versum, maar met deze adver tentie hebben we nieuwe Han Peekei. bronnen aangeboord. Dat idee ga ik uitwerken tot een ver koopbaar plan. Ik vertaal het naar een omroep toe. Ik heb dan al in mijn hoofd aan welke omroep ik het wil slijten en wat men daar ongeveer verlangt. Het kan een jaar du ren voor het idee is omgezet in een tv-programma". Een leek kan dus met een idee geld verdienen in om roepland. „Een idee levert geld op, ja. Maar het is niet zoveel, je wordt er niet rijk van. Als je er zelf mee naar Hilversum gaat, krijg je geen poot aan de grond. Na 10 jaar weet ik pre cies de weg in Hilversum. Ik weet zo langamerhand wel waar je moet zijn. Als ik er gens aan de bel trek, heb ik een realiseerbaar plan in m'n zak. Voor mensen die ideeën aanbrengen is de sky de limit. Op papier is alles mogelijk. Ik ben degene die de limit aan brengt". De vrije producenten zijn steeds belangrijker geworden. „Vroeger had je alleen Max Appelboom die op deze manier werkte. Nu is het gewoonte geworden dingen uit te beste den aan derden. De behoefte aan hulp van buiten is sterk gestegen toen er middag-telvi- sie kwam". De bezuinigingen bij de om roepen zullen veel free-lance medewerkers de kop kosten. Hoe is de toekomst voor de on afhankelijke producers? „We gaan gewoon door. We hebben een gigantisch con tract met de VARA en ik ver moed dat dat wel wat minder gaat worden. In april, mei gaan we weer onderhandelen. De samenwerking is altijd prima geweest. Feit blijft dat wij veel goedkoper werken dan de omroepen zelf. Men heeft ons gewoon nodig". Zitten jullie te hopen op commerciële tv? „Die is er al. Wij werken voor Music Box en Europa TV. Wij zijn natuurlijk altijd blij met uitbreiding van zendtijd. René Stokvis. Commerciële tv als in Ame rika met al die reclame-on derbrekingen zie ik niet zitten. Channel 4 in Engeland is per fect, vind ik. Die is niet echt commercieel. De leiding moet niet zelf produceren, maar de programma's uitbestreden. De programma's moeten hele maal los staan van de recla me". Opvallend is ook de opmars van Han Peekei, ooit luister liedjes-zanger en later Wim Ibo-achtige cabaret-documen talist en interviewer in het KRO-programma 'Heel de mens' (1977). Hij is nu met Wouter Stips en Kees de Bree directeur van PeekelStips Produkties BV. Deze maat schappij is 5 jaar op deze ma nier actief en maakt 'Wordt vervolgd' (met bijbehorende strip-activiteiten) voor de AVRO, 'Dit is Disney' en 'Schatten en schieten' voor de NCRV. Veel lof kregen Peekei en de zijnen voor de serie 'Kwart eeuw kleinkunst'. Mede-directeur Kees de Bree is niet bang voor de fi nanciële problemen in Hilver sum: „Men gaat in de eerste plaats bezuinigen in de eigen kring. Als je 500 mensen in dienst hebt, moet je 500 sala rissen uitbetalen en die over- head-kosten drukken zwaar op al je programma's. Het blijkt altijd dat de onafhanke lijke producenten veel goed koper kunnen leveren. Onze invloed zal nog groter worden, als de omroepen straks de NOS moeten betalen voor de faciliteiten". Volgens De Bree heeft Pee- keVStips aan de KRO '100 jaar tekenfilm' en een science fic tion-special verkocht. Verder heeft men een serie populair- wetenschappelijke program ma's gemaakt die in het nieuwe seizoen op de tv komt. In het videotijdperk zijn er steeds meer bedrijfjes geko men die de omroepen hun Joop van den Ende. diensten aanbieden. Het blad Film- en TV-maker publi ceerde onlangs een lijst van 190 firma's met opname-appa- ratuur, die meehappen uit de koek die eigenlijk voor het grote Facilitair Bedrijf van de NOS bestemd is. Dat Facilitair Bedrijf moet zich waar maken op de commerciële markt met een zich nu al openbarende technologische achterstand. Maar de invloed van derden in Hilversum heeft een veel langere historie. Joop van den Ende maakte in 1972 al 'Ci troentje met suiker' voor de KRO. Hij bracht de shows van André van Duin op de buis en vestigde zijn naam als de Ko ning der Vrije Jongens met de zeer succesvolle tv-serie 'Dag boek van een herdershond'. Onder de papaplu van Van den Ende werden verder de series 'De fabriek', 'Heren straat 10', 'De weg' en 'Dossier Verhulst' (voor volgend sei zoen) geproduceerd. De liefda digheidsshows van Van den Ende zijn inmiddels legenda risch geworden: de '1-2-3 show', 'Showbizquiz' en 'Wed den dat'. Ook de 'Playback show' van de KRO wordt door hem aangeleverd. Van den Ende Produkties begon als theaterbureau en is nog actief op het toneel en in de sector bedrijven en jubilea. Theatershows van André van Duin, Ted de Braak en Mini en Maxi worden vanuit het hoofdkantoor in Badhoeve dorp het land in gestuurd. Als deze artiesten op de tv ver schijnen is dat uiteraard in een Joop van den Ende-pro- duktie. Ook René Stokvis en John de Mol zitten deels in het tv- werk en deels in de artiesten bemiddeling. Het bureau En tertainment Productions van René Stokvis behartigt de be langen van onder meer Robert Paul en Henk Elsink. Voor de AVRO maakt Stokvis 'Gol- drush' en de NCRV krijgt van - FOTO'S ARCHIEF DE STEM hem 'It's all in the game'. Stokvis sloeg zijn grote slag in 1973 toen zijn ideetje voor een zomerspelletje bij de TROS een succes bleek. Jaar in jaar uit glijdt 'Te land, ter zee en in de lucht' in de zomer over het scherm en Stokvis heeft er de handen vol aan. John de Mol maakt zich sterk voor de Dolly Dots en Roberto Jacketti. 'De kip en het ei' produceert hij voor de TROS en verder zorgde hij dat 'Hemd van je lijf' rond kwam. Muziekprogramma's van de TROS, 'Popformule' en 'Mu ziek uit eigen land in de pol- derpopparade', worden ge maakt door John de Mol, die verder Sky Channel helpt aan de 'Eurochart' op de zondag middag. Linda de Mol, de zus van John, doet mee aan de presentatie van 'Eurochart' en 'Polderpopparade'. Hoe worden de onafhanke lijke producenten bekeken door de omroepmensen in vaste dienst? Harry de Winter: „Scep tisch, mag ik wel zeggen. Ze vinden het niet echt leuk. Maar dan zeg ik: dan hadden jullie het zelf maar bedacht moeten hebben. Het is een strijd: wie is er creatiever? Het is gezond, want zo is er weer concurrentie. Wie lang in Hilversum werkt, valt op den duur in slaap. Na 30 jaar ben je daar helemaal vastgeroest. Wij kunnen het ons niet ver oorloven om in slaap te vallen, want dan verliezen we geld. Wij schudden Hilversum wak ker". Kees de Bree: „Naijver heb je altijd. Als je iets fout gaat, zijn er mensen die roepen: zie je wel! Maar over het alge meen valt het mee. Han Peekei is zelf jarenlang in dienst van de KRO geweest. Het unieke feit doet zich voor dat wij, als onafhankelijke maatschappij, alle reclamespotjes voor de AVRO en voor Televizier ma ken". AMSTERDAM (ANP) -Nederlandse filmmakers heb-1 ben gisteren geprotesteerd tegen de manier waarop del omroepen volgens hen films op de televisie vermin-1 ken. De Vevam, de Nederlandse vereniging ter be l scherming van de rechten van filmmakers, wijst er in I een brief aan de omroepen op dat de veranderingen in I de films een inbreuk zijn op het auteursrecht. Zij ver-f zoekt de omroepen zich in de toekomst van verande-1 ringen in films te onthouden. Volgens de filmmakers worden onder andere groot formaat-films op 'normaal' formaat uitgezonden, titels weggedraaid en scènes wegge knipt en wordt gebruik ge maakt van kwalitatief slechte kopieën. TORRANCE (UPI/AFP/RTR) - De Amerikaanse filmacteur Ray Milland, het best bekend als de getourmenteerde dronken schrijver in de klassiek geworden The Lost Weekend', is maan dag op 78-jarige leeftijd aan kanker overleden. Milland, die in een carrière van ruim een halve eeuw in meer dan 120 films speelde, was als Reginald Trüscott-Jones geboren in Neath in het zuiden van Wales. Hij begon zich Jack Milland te noemen toen hij in zijn geboorteland toneelrolletjes kreeg. Het 'Ray' kwam later. Na een korte periode in het leger bij de Household Caval ry, het koninklijke bereden re giment in Londen, werd hij steeplechase-j ockey Zijn eerste film in Engeland dateert uit 1929. Zijn debuut in Hollywood volgde twee jaar later. Hij speelde met Clark Gable en Marion Davies in 'Polly of the Circus'. Niemand had Ray Milland ooit voor een serieus acteur gehouden tot aan zijn realisti sche uitbeelding van de inne mende alcoholicus in 'Lost Weekend' uit 1945. Hij kreeg er niet alleen een Oscar als beste acteur van het jaar voor, maar ook de internationale Grote Prijs voor beste rol van het filmfestival van Cannes. De acteur speelde doorgaans gladde mannen van de wereld of cynische opmerkingen plaatsende vrouwenverover aars. Onder zijn topfilms wa ren voorts Alfred Hitchcocks 'Dial M for Murder' met Grace Kelly, en 'Beau Geste' met Gary Cooper, In het begin van de jaren ze ventig baarde Milland opzien bij zijn fans toen hij als kale en bejaarde establishment- vader van Ryan O'Neal te zien was in 'Love Story'. In 1979 herhaalde hij de rol van schat rijke fabrieksdirecteur in New England in het vervolg 'Oli ver's Story'. Ray Milland genoot een goede gezondheid en werkte tot in de zeventig. Onder zijn laatste rollen zijn 'Sea Ser pent', met Timothy Bottoms, 'Mask of Death', een televisie film met de onlangs overleden Anne Baxter en de terugke rende rol van Stefanie Powers' vader in de televisieserie 'Hart to Hart'. Ray Milland was in de jaren veertig Amerikaan geworden. Ray Milland in 'Dial M for Murder' van Hitchcock (1954). - FOTO ARCHIEF DE STEM In de jaren zeventig woonde hij vijf jaar in het zuiden van Frankrijk en in Marbella in Spanje, maar hij keerde terug naar het zuiden van Califor- nië. Hij was getrouwd met Muriel Webster Milland en zij hadden twee kinderen, Daniel, geboren in 1940, en Victoria, geadopteerd in 1948. (AL) V KRTF.NTTF.I HILVERSUM (ANP) - Oud- KRO-programmamaker Joop Reinboud is maandag op 65- jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats in Hilversum. Reinboud was volgens de KRO een 'beminnelijk mens en een bezield vakman'. Hij heeft ruim 40 jaar bij de omroep ge werkt, eerst als freelancer en in '67 in vaste dienst bij de KRO. In september vorig jaar ging hij met pensioen, aldus de KRO gisteren. Reinboud werd bij de KRO met name bekend om zijn do cumentaires, die vaak een his torisch karakter droegen en zich kenmerkten door een de gelijke research. Zijn laatste programma, 'Titus Brandsma, journalist en martelaar' werd in november uitgezonden. Opvallend was voorts zijn bewerking en presentatie van de 26-delige BBC-serie 'De wereld in oorlog', die de KRO in '74 op het scherm bracht. Enkele andere documentaires waren 'De Nederlandse revo lutie' en 'De afzwering van Philips II'. Als voorbeelden van laatste maanden worden ge-1 noemd de uitzending van 'B Hur' (EO), 'MacCabe and Mrs Miller' (VPRO) en 'The mar, who would be king' (Vara). De Vevam is een nog jonge I vereniging op het gebied varl het auteursrecht, vergelijk- baar met de Buma en Stemra In diverse landen bestaat 1 dergelijke organisaties var, filmregisseurs en scenario- schrijvers die zich verenigt hebben in 'Aïdaa' dezelfde be-1 zorgdheid, aldus een woord-f voerder van de Vevam. Volgens Harry Hosman vat] de VPRO komt het probleem] van een slechte copie vooral om de hoek kijken bij de niet] courante films, waarmee del VPRO vaak van doen heeft Het gaat dan niet zozeer i films uit de Verenigde Staten I maar wel bij voorbeeld bij] Turkse of Indiase films I Voorts is het vaak moeilijk ill Europa een goede copie te vin- f den, omdat de filmmaatschap-1 pij al niet meer bestaat of in-| middels is gefuseerd. Wat betreft de beeldveran-l dering zegt Hosman dat het mi eenmaal lastig is een film o bioscoop-formaat op een tele-] visiebeeldscherm over brengen. Als je de film origij neel brengt komt het voor dall er acteurs uit het beeld vallen I Het televisiebeeldscherm is ml feite niet geschikt voor soort films. Het knippen in| films komt overigens bij VPRO niet voor. Bij de EO wordt toegegeve] dat er wel eens scènes uit e film worden geknipt. „M| heeft te maken met onze nw| rele verplichtingen ten zichte van onze achterban! aldus Peter Maris. „Er fflj'l films met een verhaal dat uit-f stekend geschikt is voor (fel EO, maar soms komt daar Kr voorbeeld een naaktscène i«| voor die niet ter zake doet. KI dat geval nemen wij contac'l op met de filmmaatschappij en vragen wij toestemmi'J voor een ingreep. Krijgen vfl] die niet, dan wordt de film ni'fl aangekocht. Het weglaten vïl de aftiteling gebeurt wel «ffl een enkele keer als er tijd tf| kort is", aldus Maris. Ook Veronica erkent Wl eens in een film te knipP®1] Maar dit gebeurt dan alWI uit overwegingen van tijdbe-| sparing. In principe wordt t-l niet geknipt, aldus een Verf] nica-woordvoerder. Het wefl laten van de aftiteling gebeu-1 alleen als het om een buiten-J landse film gaat, waarbij 'J rol zonder overlappend bee'-l en geluid minuten lang voort'1 duurt. Wat betreft de kwaij teit van de kopieën zegt ®l woordvoerder dat dit een pt0"! bleem is dat bij de distribjjJ teurs gezocht moet worden. 1*1 suggestie van de filmmate"] dat je dan een film maat hejf maal niet uit moet vindt hij te ver gaan. Achter het Nieuws heeft vai U m het kader van de ger taae over Groningen en Zei het Komltee Zuidelijk Afrlks interview met Bogdanov, ad lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll AMSTERDAM (ANP) - Reeds 30 artiesten uit Jamaica, Groot-1 Brittannië, Nederland en de Verenigde Staten hebben toegezegd gratis op te treden tijdens een tweedaags benefiet-popconcert 'Holland for Africa', op 11 en 12 juli in het Olympisch Stadion ij Amsterdam. De organiserende stichting heeft dit gisteren bekend gemaakt I Om welke artiesten het gaat, wordt nog niet gezegd. De opbrengst van het concert is bestemd voor 'de hulpbehoe- venden in Afrika'. Het geld zal via organisaties als Unesco, Uni. I cef, Rode Kruis en Novib 'op de juist wijze worden besteed', al- dus Holland for Africa. Uit een voorlopig dekkingsplan blijkt dat een opbrengst vanI een kleine vijf miljoen gulden haalbaar is. De kosten worden nul geraamd op ruim 3,5 miljoen gulden; de inkomsten op ruim acht I miljoen gulden. De kaarten voor het concert kosten -zoals het er nu naar uit-1 ziet- 80 tot 100 gulden. Het Olympisch Stadion, waarmee al af-1 spraken zijn gemaakt, heeft plaats voor 50.000 mensen, aldus de initiatiefnemers. Het organisatiecomité van Holland for Africa (H. Erkens, AI Winter en M. van Gemert) schrijft dat Nederland 'al veelI staaltjes van generositeit' heeft laten zien. De organisatoren I verwijzen naar andere benefiet-concerten: Live-aid, Band-aid I Anglia for Africa etcetera. De popmuziek kan garant staan voor I het bijeenbrengen van miljoenen guldens, aldus Holland for Af- P lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll! t 1 Scene uit 'Kort gekv 20.20 uur). 19.23 Filmnieuws In VARA's Filmnieuws avond aandacht voor Spielberg-producties twee tekenfilms. Een van meest genomineerde fi voor de Oscaruitreiking 24 maart is 'Color Pur] die door Steven Spielt zelf werd geregisseerd. A het scenario, dat ook een minatie heeft gekregen, i in Amerika wonende Ne< lander Menno Meyers n verantwoordelijk. In uitzending hoopt Dieuwe Blok via de telefoon een sprek met hem te heb Ook Oscar-nominaties i ving de tekenfilm 'Anm Bella', een Nederlandse i ductie, die werd gere seerd door de hier wonc Zweed Borge Ring. 22.25 De speurder Faber krijgt een rapport der ogen over een schiet tij in de rosse buurt. Bi incident is agent Hartm op de parkeerplaats tei over de New York Bar d geschoten. Volgens de klaring van Hartmanns lega Brenig zaten agenten achter een stel autodieven aan. Deze klaring wekt Fabers act docht en des te meer al ontdekt, dat Brenigs houding met de vrouw Hartmann niet zuiver c giaal is. 20.10 Kortgeknipt In de satirische film 'Pos ziny' schildert de bekej Tsjechische regisseur Menzel met milde sport] leven in een Boheems dol tijdens de jaren twintig] saaie bierbrouwer Fraa is getrouwd met de aantl kelijke, maar ondeugq Marja. Ze bruist van en brengt alle mannen hoofd op hol. Wie ook vo Suske en Wisk\ na Ze wil me met meer tien! lanfe trouwe rrundsitiap (n m stom toeral isis Hl Oe moed met opterenhfukt1 ut kunnen Sininullclu not rtddti JU tal haar opereren tty ik er bij tyn 1 -A jKj e* 4pp ie Happiel H0£g£tOÊi,J£?r JE, CLSwesrjÊ HElfl&J? IK.-EW-I VERTEI! jou cel <SO£/& i//c

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16