Minder campingvluchten
prijsverlaging nog onzeker
New York en de geheimen van
de lucratieve luchthandel
VLIEGMARKT IN BEWEGING:
Beenmergtransplantatie
'Du&teu^e
dCai&fm,
Automobilis!
bij ongeval
PROVINCIE: 01
JANSEN b.v.
Gewapende
overval
Vlissingen
MAANDAG 10 MAART 1986
WAAROM WOLKENKRABBERS STEEDS SLANKER EN HOGER WORDEN
MEDISCHE
RUBRIEK
Duivelbanner
gebruikte auto's z.g.a.n.
PAGINA ZEELAND 1 ti 5
INL
Yi
vei
BENZINESTATION
T48
EXTRA OP MAANDAG
Als je een nieuwe auto
koopt, is het altijd leuk
om even met de buur
man een rondje te rij
den om het kostbare
vehikel te showen. Zo
gaat het met vliegtui
gen ook. Chartermaat
schappij Transavia
kreeg deze week de
eerste nieuwe Boeing
737-300 en vloog zater
dagochtend de 'maiden
trip' naar Allicante.
Onze redacteur sprak
insiders over de
groeiende vliegvakan-
tiemarkt en de daar
mee gepaard gaande
ontwikkelingen.
Door Willem Reijn
Het gaat goed met de econo
mie. Het herstellende ver
trouwen van de consument
in de toekomst vertaalt zich
in stijgende verkopen van
auto's en vakantiereizen.
Wachttijden bij leveringen
van nieuwe wagens en een
groot aantal 'njets' van de
vriendelijke dame van het
reisbureau zijn er het gevolg
van.
Inkoop-manager Hans
Kok van Holland Internatio
nal, de touroperator met het
grootste aandeel in de Ne
derlandse marktaandeel, is
voorzichtig optimistisch over
het groeiend aantal boekin
gen. „Ik oordeel pas aan het
einde van het seizoen hoe we
hebben gedraaid", zegt hij.
En om te verduidelijken dat
hij geen platitude uitspreekt:
„Het zou best eens kunnen
zijn, dat de mensen dit jaar
gewoon veel vroeger hebben
geboekt. Dan is de stijging
van twintig procent die nu
wordt geconstateerd, slechts
een voorbode van een veel
geringer aantal boekingen in
de komende maanden". Ge
rekend wordt, ook bij HINT,
op een uiteindelijke groei
van tien tot vijftien procent.
dan tussen olie en benzine.
Blijft het gegeven dat
vooralsnog alleen de vlieg
tuigmaatschappijen profite
ren van de goedkopere kero
sine. Maar, zo werpt Verburg
tegen, toen de kerosine in
voorgaande jaren snel duur
der werd, hoefde de consu
ment in Nederland niet bij te
betalen, zoals eerder met
brandstoftoeslagen wel het
geval was.
Lijnvlucht
Rugzak
Wie waarschijnlijk iets
gaat voelen van de vakantie
hausse die zich nu reeds
vroeg in het seizoen heeft in
gezet, is de rugzakreiziger,
die een campingvlucht wil
boeken. Het is voor de tour
operator veel interessanter
om een compleet vakantie
pakket van vliegreis met ac
commodatie aan te bieden
dan een kale vlucht, waar
slechts een marginale winst
op wordt geboekt.
De touroperator biedt
campingreizen aan, enerzijds
om de vrije consument van
dienst te zijn maar meer nog
omdat hij bij de inkoop van
een groot aantal vliegtuig-
stoelen aanmerkelijke kor
tingen kan bedingen. Een
deel van die stoelen wordt
voor campingvluchten ge
bruikt en een deel voor ac-
commodatiereizen. In de ver
houding tussen die twee za
ken wordt naar gelang het
aantal boekingen geschoven.
Het vroege boeken zal zeer
waarschijnlijk tot gevolg
hebben dat het overschot
stoelen en dus het aantal
campingvluchten gering zal
zijn. Griekse 'island-hop
pers' zijn gewaarschuwd.
De vliegmarkt is de laatste
twee jaar snel in beweging
gekomen. Niet alleen door de
grotere vraag, maar ook door
de verschijning van Air Hol
land van directeur John
Block. Vorig jaar bood Block
nog vijftigduizend stoelen
aan, dit jaar is dat aantal al
verdubbeld, hetgeen gelijk
staat aan een marktaandeel
van ongeveer twaalf procent.
Bij' een stijgende vraag zijn
de prijzen door een ver
scherpte concurrentie zo toch
gedaald.
Geen haast
Geen wonder dus dat de de
vliegtuigmaatschappijen on
danks de dalende olieprijzen
geen haast maken met het
verlagen van de vliegprijzen.
Konsumenten Kontakt riep
vorige week op tot een prijs
verlaging van zes procent.
De kerosineprijs is sinds half
november met twintig pro
cent gedaald, dus die prijs
verlaging is heel goed moge
lijk, zo meende KK.
Charter-sales-manager A.
Verburg van Transavia is
het niet met de stelling eens.
Hij wijst erop dat in de con
tracten tussen touroperators
en vliegtuigmaatschappijen
al jaren vijftien oktober als
peildatum voor de brand
stofprijzen geldt. Een gra
fiekje maakt duidelijk, zo
zegt hij, dat de brandstof
prijs juist in oktober een
dieptepunt bereikte, in no
vember weer steeg, om ver
volgens in december weer te
gaan dalen. Het prijsverschil
tussen november en nu is
dan misschien wel twintig
procent, maar van oktober
tot heden is de daling nog
minder dan tien procent.
Pas bij vijftien procent da
ling (of stijging overigens)
ten opzichte van vijftien ok
tober, moet er opnieuw tus
sen touroperators en vlieg
maatschappijen worden
overlegd over de prijs van de
vliegtuigstoel. Tien procent
daling wordt zonder meer in
de prijs doorberekend, over
de resterende vijf procent
moet worden onderhandeld.
Wat betekent een en ander
nu voor de consument? Om
dat brandstof gemiddeld on
geveer twintig procent van
de kale vliegreisprijs uit
maakt, scheelt dat op een
vlucht een paar tientjes. Op
De niéuwe Boeing 737 -
300 van Transavia: uitbrei
ding is niet voor de vakan-
tiemarkt maar voor lijn-
vluchten en leasen.
- FOTO TRANSAVIA.
de prijs van een volledig
aangeklede vakantie naar
een A-klasse-hotel in het
hoogseizoen is dat een mar
ginaal verschil, op de prijs
van een camping vlucht
loopt dat bedrag dus percen
tueel op.
Naijlen
Verburg zegt dat het nog
maar zeer de vraag is of de
kerosineprijzen zo snel da
len, dat de consument nog dit
jaar voordeel aan de brand
stofprijzen zal halen. De
prijs van kerosine ijlt na ten
opzichte van de prijs van
olie, omdat tussen de aan
koop van de olie en de ver
koop van kerosine een veel
langer raffinageproces zit
In de woelige vliegmarkt
wil Transavia minder af
hankelijk worden van de
chartertak. De uitbreiding
met drie toestellen - kosten
25 miljoen per stuk - is be
doeld om meer vliegtuigen te
kunnen verhuren aan bui
tenlandse maatschappijen
('leasing') en om te penetre
ren in de markt voor lijn-
vluchten. Bij het twintigja
rig bestaan van Transavia
eind dit jaar hoopt de maat
schappij de eerste lijnvlucht
op Londen te openen. De ver
binding Schiphol - Londen is
door Nelie Smit-Kroes en de
Engelsen geheel geliberali
seerd en is dus een aantrek
kelijk beginpunt voor Trans
avia om ervaring op te doen.
Transavia wil overigens
geen prijsbreker zijn, on
danks verwchtingen dat er
een overcapaciteit van tien
tallen procenten zal ont
staan. „Dat wachten we
maar af", zegt Verburg.
Als Transavia zijn zin
krijgt, zullen straks ook lijn-
vluchten op Spanje en Grie
kenland worden geopend.
Onder voorbehoud, want
deze plannen zijn nog niet
geheel uitgekristalliseerd. En
als bedacht wordt dat de
KLM juist weer op de char-
termarkt penetreert door
lijnvluchtstoelen op popu
laire vakantiebestemmingen
aan te bieden, dan mag de
consument nog heel Wat
prettige verwachtingen
koesteren.
Door onze correspondent
WASHINGTON - Iemand die
in hartje New Vork de edele
professie der makelaardij be
oefent, handelt niet alleen in
grond en gebouwen, maar
vooral in lucht. De New
Yorkse lucht is zeer fel be
geerd en wordt dan ook duur
betaald. Aan de betere kanten
van Manhattan vinden op dit
ogenblik miljoenengevechten
om niets dan lucht plaats on
der het aan de borreltafels der
makelaars veelgehoorde mot
to: „Air is money."
Een makelaar die niet is in
gewijd in de geheimen van de
New Yorkse luchthandel kan
het wel vergeten. Voor hem is
in en rond het klokkenhuis
van de Big Apple geen droog
brood meer te verdienen.
Lucht is inderdaad geld.
Wie tot de geheimen van de
'luchthandel' wil doordringen,
moet zich eerst omstandig be
zig houden met een verorde
ning die de stad New York in
1961 aannam en die poogde de
ruimte in vooral Manhattan
enigszins te ordenen.
Die verordening bepaalde
dat de hoogte van een gebouw
afhankelijk moest zijn van de
oppervlakte grond. Met an
dere woorden: hoe meer vier
kante meters aan de basis, hoe
meer kubieke meters in de
lucht; dat alles om te voorko
men dat op slechts enkele
vierkante meters grond al te
massieve en vrijwel tegen el
kaar leunende wolkenkrab
bers zouden verrijzen.
Verder stond in de verorde
ning dat iedere eigenaar van
een perceel of een gebouw, be
paalde 'luchtrechten' had. Af
hankelijk van de grootte van
zijn perceel en van de hoogte
van zijn onroerend goed, ver
wierf hij het recht een vastge
steld aantal kubieke meters in
de hoogte uit te breiden. Iedere
eigenaar kon dus precies bere
kenen welke uitbreidingsmo
gelijkheden in de hoogte hij
nog had. Zijn 'luchtrechten'
bepaalden daarom ook de
werkelijk waarde van zijn
eigendom.
Tenslotte stond in die veror
dening ook nog dat er be
paalde 'luchtbonussen' konden
worden verworven door die
bouwers, aannemers, make
laars en projectontwikkelaars
die bereid waren geld te ste
ken in publieke doelen. Wie
bijvoorbeeld een metrostation
in de buurt van zijn bouwpro
ject opknapte, verwierf 20 pro
cent meer luchtrechten en kon
dus hoger bouwen. Wie een
subsidie van ettelijke miljoe
nen verstrekte aan een cultu
rele instelling kreeg opnieuw
een aanzienlijke luchtbonus.
Gewiekste advocaten van de
grote projectontwikkelaars
sprongen dan ook een gat in de
peperdure New Yorkse lucht
toen ze ontdekten dat de luch
trechten onderling verhandel
baar waren. Zo kon iemand
die op een betrekkelijk kleine
strook grond bouwde, de luch
trechten van de eigenaar van
het belendend gebouw of per
ceel kopen.
Voorbeeld van een specta
culaire luchthandel is een gi
gantische woontoren die op dit
ogenblik aan de 56ste straat in
hartje Manhattan verrijst.
Een projectontwikkelaar is
daar bezig met het bouwen
van de Cityspire die, met zijn
72 verdiepingen, de hoogste
woontoren van geheel New
York gaat worden.
Tot voor kort lag op de
plaats waar nu koortsachtig
wordt gewerkt een vervallen
parkeergarage. De eigenaar
ervan verkocht zijn grond aan
de bouwers van de Cityspire
in de veronderstelling dat die
niet veel waard was.
De projectontwikkelaar
pakte de zaken evenwel met
grote voortvarendheid en nog
grotere vindingrijkheid aan.
Hij kon, op grond van de
'luchtverordening' weliswaar
niet hoger bouwen dan vijf
verdiepingen, maar de veror
dening bood hem tal van lu
cratieve ontsnappingsmoge
lijkheden. Naast zijn perceel
lag immers het bekende City
Center Theater. De project
ontwikkelaar bood aan dat
theater grondig te renoveren.
Dat leverde hem een bonus
van 20 procent lucht op. Het
City Center Theater was bo
vendien een lang en plat ge
bouw dat dus over een aan
zienlijke hoeveelheid luch
trechten beschikte. Die kon de
goedgeefse projectontwikke
laar kopen en vervolgens aan
zijn eigen Cityspire toevoegen.
Vervolgens bleek de New
Yorkse verordening nog wat
bijkomende bepalingen te be
vatten. Zou de benedenverdie
ping van de Cityspire voor het
publiek toegankelijk gemaakt
worden, dan kon aan de bo
venkant van de woontoren op
nieuw wat lucht worden toe
gevoegd. Zouden op die bene
denverdieping bovendien win
kels gevestigd worden, dan
was nog eens een luchtbonus
mogelijk.
Tenslotte gaf de projectont
wikkelaar nog eens een ruime
subsidie aan de City Opera en
het City Ballet. Met de aldus
verworven bonussen bereikte
hij tenslotte de 72ste verdie
ping van zijn Cityspire.
Dat op die manier de toe
komstige kopers van de in de
woontoren ondergebrachte
studio's, flats en apartementen
bijzonder duur uit zijn, mag de
pret nauwelijks drukken. Wie
op dit ogenblik op de beste
plekjes van Manhattan een
eenvoudig flatje wil kopen,
doet er goed aan alvast 350.000
dollar bij de hand te houden.
Navraag bij verschillende
grote makelaars leert dat een
'ruime' flat met twee slaapka
mers onder de 600.000 dollar
niet te koop is. Wie een luxe
onderkomen met een 'suite'
wil kopen, heeft aan een mil
joen dollar meestal niet ge
noeg.
Toch zullen de honderden
luxe onderkomens in de Citys
pire straks grif van de hand
gaan. Immers, de drang om op
Manhattan te wonen is zo
groot, dat menigeen bereid is
onbeperkte sommen geld te
fourneren.
Voor de aanblik van New
York is de luchthandel van
niet geringe betekenis. Omdat
de luchtverordening nog
steeds bepaalt dat tussen de
gebouwen voldoende afstand
bewaard moet worden, moeten
op de beperkte percelen der
halve steeds slankere en ho
gere wolkenkrabbers worden
neergezet. Of zoals de make
laars aan hun borreltafels
zeggen: „Als je de dunne, ijle
lucht bereikt, wordt het pas
echt interessant."
Door Jan Paalman
Elk jaar wordt bij ongeveer
150 kinderen en 500 volwasse
nen de diagnose acute leuke
mie gesteld. Een ernstige
ziekte, want onbehandeld ga
je er binnen enkele maanden
aan dood. De klassieke be
handeling met bestraling en
cytostatica, geeft je een spor
tieve kans om de leukemie te
overleven. Sinds 6 jaar wordt
in Nederland een behande
ling toegepast die nog betere
overlevingskansen biedt:
beenmergtransplantatie.
In het beenmerg van borst
been, bekken en ruggewer-
vels worden per seconde mil
joenen bloedcellen aange
maakt. Een broedplaats van
menselij kebloedcellen: rode
bloedcellen voor het zuur
stoftransport, witte bloedcel
len om infecties te bestrijden
en bloedplaatjes om het bloed
te laten stollen. In een enkel
geval kan het deel van het
beenmerg dat witte bloedcel
len maakt, volkomen op hol
slaan. Door zijn ongeremde
groei drukt het de rest van de
beenmerg weg. Er worden
dan te weinig rode bloedcel
len en bloedplaatjes gemaakt
met als gevolg bloedarmoe en
bloedingsneiging. De over
maat aan witte bloedcellen
zijn van zo'n slechte kwaliteit
dat infecties vrij spel hebben.
In het bloed zul je dus vooral
witte bloedcellen aantreffen,
en omdat leukos Grieks is
voor wit, en hemos Grieks
voor bloed, heet deze rampza
lige toestand leukemie.
De klassieke behandeling
bestaat uit het uitroeien van
de op hol geslagen witte
bloedcellen met bestraling en
cytostatica (celgiffen). Bij
95% van de acute leukemie-
gevallen lukt dat. Maar he
laas. Je kunt er nooit zeker
van zijn dat je alle ont
spoorde witte bloedcellen
knock out hebt geslagen. Als
die na bijvoorbeeld een jaar
weer de kop opsteken, en dat
gebeurt nogal eens, dan zijn
de kansen op genezing stuk
ken minder. Geen wonder
dat men op het idee kwam
om dan maar gelijk het hele
beenmerg te vervangen.
Op zich is dat heel eenvou
dig. Men haalt wat beenmerg
uit de botten van een donor,
spuit dat in een ader van de
ontvanger en dat is dat. De
cellen van het donor-been
merg vinden zelf hun weg
naar het beenmerg van de
ontvanger. De praktijk viel
behoorlijk tegen. Pas in 1977
kon Thomas en zijn team
overtuigender resultaten la
ten zien. De problemen zijn
dan ook niet gering.
Een BMT gaat tegenwoor
dig ongeveer als volgt. Eerst
wordt het oude beenmerg to
taal uitgeroeid met inten
sieve bestraling en een over
maat aan cytostatica. Het do-
nor- beenmerg kan nu niet
meer worden afgestoten,
want de eigen witte bloedcel
len die zich zonder mankeren
op het donor-beenmerg zou-
den storten, zijn allemaal
dood. Bovendien ben je nu
ook van alle kwaadaardige
cellen af. Goed, het donor-
beenmerg wordt ingespoten
en dan volgt een merkwaar
dige periode. De patiënt is
zijn eigen witte bloedcellen
kwijt, maar het duurt nog
minstens drie weken voordat
het nieuwe beenmerg vol
doende witte bloedcellen kan
aanmaken. Al die tijd is de
patiënt bij gebrek aan witte
bloedcellen volmaakt weer
loos: de knulligste bacterie
kan hem zonder moeite vloe
ren, zelfs de bacteriën in de
darm kunnen dan gevaarlijk
worden. De eerste kwetsbare
weken moet de patiënt on
derduiken in een volmaakt
„ieriele ruimte.
Nog een eigenaardig pro
bleem. Witte bloedcellen zijn
de soldaten van het menselijk
lichaam en beoorlogen on
verbiddelijk elke vreemde
binnendringer. In feite haal
je met een BMT een vreemd
leger in huis. Als de nieuwe
witte bloedcellen in het bloed
uitzwermen dreigen ze on
middellijk in de slag te gaan
met de lichaamscellen van de
ontvanger. Een omgekeerde
afstotingsreactie: het trans-
plantaat valt de ontvanger
aanAls een beenmerg
transplantatie mislukt, dan is
dat meestal door deze Graft
versus Host reactie.
De kans op deze ongunstige
reactie kun je verkleinen
door donor-beenmerg te kie
zen dat precies op dat van de
ontvanger lijkt. Een pro
bleem, want de kans dat een
broer of zus dat gelijkende
beenmerg bezit is maar 1 op 4.
Andere familieleden komen
niet (of nog niet, want bij ge
brek aan donors experimen
teert men daar al ijverig mee)
in aanmerking. Verder zijn
i er allerlei truken bedacht om
de Graft versus Host reactie
in de kiem te smoren. Het
zijn vooral de T-lymfocyten
die zich als een pak wolven
op de lichaamscellen van de
ontvanger storten. In Nijme
gen halen ze die met een cen
trifuge uit het donor-been
merg (een vinding van de
analist Das en internist De
Witte), in andere centra ge
bruiken ze antistoffen die op
deze T-lymfocyten zijn afge
richt. Helaas komt niet ieder
een voor de behandeling in
aanmerking.
Van de ontvan
ger wordt lichamelijk (en
niet te vergeten geestelijk)
heel veel gevergd. Bij mensen
boven de 40, 45 jaar stijgt het
aantal mislukkingen zozeer
dat die niet in aanmerking
komen. Bij jongeren kan
BMT alleen als de ziekte in
het beginstadium met de
klassieke middelen kan wor
den teruggedrongen en dan
nog alleen maar als er een ge
schikte donor wordt gevon
den. Zijn aan die voorwaar
den voldaan dan is de kans
op blijvend succes 50%, heel
wat meer dan met de klas
sieke methode.
1
S M ie bezeten is van
W V de duivel, kan
j T hem in Londen
voor 10 pond kwijt. Dat is
1 het vaste honorarium^^^-
van dominee Christ- f OÜ'
opher Neil-Smith, /s.
E de beste duivel- Si/
banner van de
E Kerk van Enge-
S land. Hij verjaagt
Satan gemiddeld'
zesmaal per week, een1
klus van telkens 10 mi
ll nuten.
De weleerwaarde heer Neil-
E Smith (65) is al 30 jaar dominee.
In die lange tijd joeg hij min-
S stens 5000 baardige duivels op
E de vlucht. Zijn patiënten zijn
meestal mensen, maar dominee
j§ Neil-Smith zuivert ook gebou-
E wen van kwade geesten.
De eigenaar van een louche
sauna in Essex ontbood hem
j§ kortgeleden. „Ik heb het gevoel
E dat mijn masseuses vrij geregeld
worden geplaagd door gemeen
satansgebroed", klaagde deze
man. „Dat is slecht voor de bu-
E siness. Als ik toevallig in mijn
zaak aanwezig ben en de duivel
komt op bezoek, dan nemen al
E mijn zintuigen zijn aanwezig-
li heid waar."
S Duivelbanner Neil-Smith be-
zocht die sauna buiten de nor-
male openingstijd. Hij trok er
E zijn koorhemd aan, spreidde de
E armen wijd open en dreunde de
vaste gebeden af.
Engelse duivels houden ken-
neüjk niet van een dergelijke
S vertoning. De saunahouder
E wordt nu geen satanskinderen
E meer gewaar. Hij is erg tevreden
met het bereikte resultaat, want
de zaak draait veel beter. „Die
S dominee was zijn tien pond
j§ waard", zegt de eigenaar blij.
§j Christopher Neil-Smith heeft
E ook bijzonder goede herinnerin-
gen aan een barbaarse 'Heli's
Angel', die voor zijn baldadighe-
E den per zware motorfiets in de
E gevangenis was beland. Daar
had deze boze jongen veel last
van duivelse bevliegingen. Op
een mooie zondagmorgen pre-
E dikte dominee Ned-Smith in de
kapel van de bajes.
Na verloop van tijd begon die
B HeU's Angel te brullen dat ho-
ren en zien verging. Dominee
Ned-Smith haastte zich naar
E hem toe en improviseerde een
oplegging van de handen. De
HeU's Angel verloor onmiddel-
üjk het bewustzijn. Toen hij
E korte tijd later weer bijkwam,
jjjjj riep de HeUs' Angel opgelucht:
„Het is weg!" en vroeg dringend
E om een bijbel.
Zo gezien heeft de duivel in
Engeland dus een vruchtbaar
S werkterrein. Bezeten zijn is er
B een modeverschijnsel. Poütici,
jg popartiesten, junkies, werkloze
jongeren, schoolkinderen en
j§ voetbalsupporters doen eraan
jjj mee. Volgens duiveljager Neil-
Smith heeft de Amerikaanse
fdm 'The Exorcist' van 1974
ij daar iets mee te maken.
„Hij was nog maar pas in
roulatie gebracht, of er werd al
bij mij aangebeld door mensen
die verlangden dat ik hun duivel
Ëilimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!!
uit zou bannen", vertelt de Lo
dense exorcist. „Sommigeny
deze lieden waren inderdaad!
zeten van boze geesten; ander
wilden gewoon niet achterlj
ven op de nieuwe trend."
Satanisme trekt momenten
Engeland weer de aandachu
gens een merkwaardig pi,
met als kroongetuige een
voudige predikant, Michael ij
ling, die zich voor 200OC"
had laten belazeren door diii,
aanbidder Jerry Mainw®
Knight. Met dat geld moes;
Door Roger Simons
„satanische schulden" woi
betaald. Knight, die kennel
een aartsbedrieger was, „onih
de" voor de rechtbank in Mj
stone, dat het hoofdkwartier!
de duivelaanbidders zich
Londen bevindt en dat onde
meer een roomskatholieke 1
dinaal daar geregeld de 'eredit
sten' bijwoont.
Duiveljager Neil-Smith,
huwd en vader van twee (lij
zonen, meent te weten dal
Groot-Brittannië vandaag
dag zo'n 5000 'satanisten'
90.000 heksen (zowel van
vrouwelijke als van het mat
lijke geslacht) bedrijvig j
„En hun getal neemt nog sta
toe", zegt hij.
Tot dominee Neil-Smith »t
den zich vaak mensen, die
nen dat de geest van een ora
den persoon hen onderdrj
Deze indringer wordt
prompt door de duivelbat
op de vlucht gejaagd. „Maai
geef hem eerst nog een i
uitbrander", zegt de vriendeli
dominee, die sedert 27 jaari
bonden is aan de St. Savio,
kerk in Londens Camden Tor
Of het nu een geest is of Bed
bub zelf, die verjaagd moet»
den, Neil-Smiths honoraiii
bedraagt onveranderlijk
pond.
Deze wijze dominee is ech
lang niet de enige exorcist!
de Anglicaanse kerk. Hij he
wel twintig confraters, diet
zoals hij duivels uitham
Britse roomskatholieken d#
uiteraard een beroep op duiv
jagers van hun eigen
overtuiging. Maar de g
die tijdens katholieke en prot
tantse bezweringen worden
reciteerd, zijn praktisch iet
de. Zo draagt Lucifer in En
land telkens onrechtstreeks
steentje bij tot de oecumenis.
harmonie.
O'Mill: Knijp jij 'm ook zo,
als die sirenes weer gaan
loeien?
v.d. M: Welke sirenes?
O'Mill: Die van het lucht
alarm, elke eerste maandag
van de maand om 12 uur
's middags.
v.d. M: Hoe zo? Wat valt
daar nou te knijpen?
O'Mill: De beide billen bij
een van klamme angst voor
die atoomraketten die on
derweg zijn naar ons.'
v.d. M: Maar daar loeien ze
niet voor, eikeloen! Het is
helemaal geen alarm. Het is
alleen om te kijken of ze
het nog doen voor 't geval
de raketten werkelijk zijn
afgevuurd.
O'Mill: Weet ik wel, maar
als die raket voor R'dam en
die voor Antwerpen ooit
werkelijk onderweg zijn,
zal dit natuurlijk tussen
twaalf en één zijn op de
eerste maandag van de
maand.
v.d. M: Hoe kommie daar
nu bij?
O'Mill: Nou als de vijand
aanvalt, doet ie dat altijd
op het voor hem juiste mo
ment. Dat is het moment
dat niemand de aanval ver
wacht en dat is nou net die
maandag om 12 uur. Ieder
een hoort dan het lucht
alarm signaal maar nie
mand gelooft dat het dit
keer menens is en geen test.
Het element van verrassing
is strategisch altijd van de
grootste ivaarde geweest in
de 3000 oorlogen die we nu
al achter de rug hebben
sinds het begin van onze
beschaving.
v.d. M: Tsja, had ik niet aan
gedacht. Zit wel wat in,
maar als die twee raketten
eemaal onderweg zijn naar
Antwerpen en R'dam zie
de Duitse radarposten ze of
hun scherm en schieten ze
neer met lasergeschut.
O'Mill: Alle veertig?
v.d. M: Wat nou 40? Daar
net zei je, één voor Antwer
pen, één voor Rotterdam.
O'Mill: Ja, maar als de vij
and ooit zo overstuur raakt
van ons verdedigingsge-
weid dat ie besluit zelf
moord te plegen door de
eerste klap uit te delen
schiet hij natuurlijk voor
elke echte atoomraket ge
lijkertijd 19 dummies af
zonder atoomkop. Hoe we
ten die Duitse laserkanon
niers nou welke van die H
de echte twee zijn?
v.d. M: Tsja, hoor eens, dat
weten ze niet en daarom
nemen ze geen risico et
schieten ze alle veertil
neer.
O'Mill: Zou dat lukken
denk je?
v.d. M: Nou je 't vraagti
eerlijk gezegd, nee.
O'Mill: Kijk, daarom knijP
ik 'm altijd zo als ik die
krengen weer hoor, elke
eerste maandag van de
maand.
met 12 mnd. garantie incl.
accu en uitlaat. I
-jtou
KIMENAl AUTOHUIS DO
Bolkensteeq4 5I04JA Donqen Telefoon 0I623 13970
Van een onzer verslaggevers
SLUIS - Het Sluise zwem
bad kan mogelijk veranderd
worden in een waterspeel
tuin. Dit voorstel zal de D66
raadsfractie vandaag lance
ren tijdens de bijeenkomst
van de gemeentelijke ad
viescommissie voor sportza-
ken.
Het college van B en W
wil van de commissie horen
wat de gemeente moet doen
met het zwembad. Het ver
keert in een zeer slechte
staat en het is momenteel
onverantwoord om zonder
aanpassingen het zwembad
te gebruiken. Het gehele bad
dusdanig opknappen dat het
weer voor lange tijd bruik
baar is, gaat zeer veel geld
kosten. Een bijkomend pro-
bleem j
teit sle
kanaal)
voor h|
en he
kwalit
jaar w|
maar i
erg sne|
Het
momeri
baar.
Insp
beja
(ADVERTENTIE)
gedlpl. orthopedisch
schoentechnicus
GESPECIALISEERD IN
orthop.
schoenen,
semor orthop.
schoenen.
steunzolen en
inlays «oor
alle sport- en
trimscbnenen.
Van onze correspondent
VLISSINGEN - Zaterdag
avond werd een gewapende
overval gepleegd op een benzi
nestation aan de President
Rooseveltstraat te Vlissingen.
Drie gemaskerde mannen in
de leeftijd van ongeveer 20
jaar dwongen onder bedrei
ging met een mes en een op
een pistool lijkend voorwerp
de bediende de kassa te ope
nen.
Hoe groot de buit was wilde
de politie niet zeggen. Wel dat
het drietal lopend wist te ont
komen.
TERl
gen
dezel
sten I
bejaq
Om
in de j
het pl^
provir
zocht
den.
De l
eerste I
jaarde
bewon
is vd
ouderq
wonen
ste ui
toekon
dat od
zelfstq
daar
krijgel
BeliT
inspra
groot
de ti
welkel
ben
ouder!
bejaaij
spelen
achteil
zelfst
behoef
de pra
makes
samen
gratisf
een va
postkl
DeT
plaat
Bij het ongeval balandden beide atl
Van onze correspondent
^■"SLAG - Bij een ver-
Keersongeval op de provin
ciale weg Hoek-Terhole nabij
Het 'D g werd de automobi
le™?' V' uit Terneuzen ge-
®n Per ambulance over-
ri»ba<?t naar het Elisabeth-
"ekenhuis te Sluiskil.
etr-eJ.1 re,ed zatermiddag om-
son^ f vi)f met zijn per-
°.ln de richting Ter-
ven^' H':' wilda °P een gege-
denri ment een voor hem rij-
dn^r-6 Personenauto, bestuurd
inhm213" Plaatsgenoot W. de Z,
vre k6n' idens deze manoeu-
mend 8r^e hÜ tegemoetko-
verkeer dat reeds te
dichfl
haalil
voltij
bedq
voer
den.l
kwa
het
raaM
het I
ten
zijnl
pros
Ook
auti
het I
kwJ
tersl
si ooi
werl