Minder campingvluchten prijsverlaging nog onzeker New York en de geheimen van de lucratieve luchthandel VLIEGMARKT IN BEWEGING: Beenmergtransplantatie 'Du&teu^e dCai&fm, Automobilis! bij ongeval PROVINCIE: 01 JANSEN b.v. Gewapende overval Vlissingen MAANDAG 10 MAART 1986 WAAROM WOLKENKRABBERS STEEDS SLANKER EN HOGER WORDEN MEDISCHE RUBRIEK Duivelbanner gebruikte auto's z.g.a.n. PAGINA ZEELAND 1 ti 5 INL Yi vei BENZINESTATION T48 EXTRA OP MAANDAG Als je een nieuwe auto koopt, is het altijd leuk om even met de buur man een rondje te rij den om het kostbare vehikel te showen. Zo gaat het met vliegtui gen ook. Chartermaat schappij Transavia kreeg deze week de eerste nieuwe Boeing 737-300 en vloog zater dagochtend de 'maiden trip' naar Allicante. Onze redacteur sprak insiders over de groeiende vliegvakan- tiemarkt en de daar mee gepaard gaande ontwikkelingen. Door Willem Reijn Het gaat goed met de econo mie. Het herstellende ver trouwen van de consument in de toekomst vertaalt zich in stijgende verkopen van auto's en vakantiereizen. Wachttijden bij leveringen van nieuwe wagens en een groot aantal 'njets' van de vriendelijke dame van het reisbureau zijn er het gevolg van. Inkoop-manager Hans Kok van Holland Internatio nal, de touroperator met het grootste aandeel in de Ne derlandse marktaandeel, is voorzichtig optimistisch over het groeiend aantal boekin gen. „Ik oordeel pas aan het einde van het seizoen hoe we hebben gedraaid", zegt hij. En om te verduidelijken dat hij geen platitude uitspreekt: „Het zou best eens kunnen zijn, dat de mensen dit jaar gewoon veel vroeger hebben geboekt. Dan is de stijging van twintig procent die nu wordt geconstateerd, slechts een voorbode van een veel geringer aantal boekingen in de komende maanden". Ge rekend wordt, ook bij HINT, op een uiteindelijke groei van tien tot vijftien procent. dan tussen olie en benzine. Blijft het gegeven dat vooralsnog alleen de vlieg tuigmaatschappijen profite ren van de goedkopere kero sine. Maar, zo werpt Verburg tegen, toen de kerosine in voorgaande jaren snel duur der werd, hoefde de consu ment in Nederland niet bij te betalen, zoals eerder met brandstoftoeslagen wel het geval was. Lijnvlucht Rugzak Wie waarschijnlijk iets gaat voelen van de vakantie hausse die zich nu reeds vroeg in het seizoen heeft in gezet, is de rugzakreiziger, die een campingvlucht wil boeken. Het is voor de tour operator veel interessanter om een compleet vakantie pakket van vliegreis met ac commodatie aan te bieden dan een kale vlucht, waar slechts een marginale winst op wordt geboekt. De touroperator biedt campingreizen aan, enerzijds om de vrije consument van dienst te zijn maar meer nog omdat hij bij de inkoop van een groot aantal vliegtuig- stoelen aanmerkelijke kor tingen kan bedingen. Een deel van die stoelen wordt voor campingvluchten ge bruikt en een deel voor ac- commodatiereizen. In de ver houding tussen die twee za ken wordt naar gelang het aantal boekingen geschoven. Het vroege boeken zal zeer waarschijnlijk tot gevolg hebben dat het overschot stoelen en dus het aantal campingvluchten gering zal zijn. Griekse 'island-hop pers' zijn gewaarschuwd. De vliegmarkt is de laatste twee jaar snel in beweging gekomen. Niet alleen door de grotere vraag, maar ook door de verschijning van Air Hol land van directeur John Block. Vorig jaar bood Block nog vijftigduizend stoelen aan, dit jaar is dat aantal al verdubbeld, hetgeen gelijk staat aan een marktaandeel van ongeveer twaalf procent. Bij' een stijgende vraag zijn de prijzen door een ver scherpte concurrentie zo toch gedaald. Geen haast Geen wonder dus dat de de vliegtuigmaatschappijen on danks de dalende olieprijzen geen haast maken met het verlagen van de vliegprijzen. Konsumenten Kontakt riep vorige week op tot een prijs verlaging van zes procent. De kerosineprijs is sinds half november met twintig pro cent gedaald, dus die prijs verlaging is heel goed moge lijk, zo meende KK. Charter-sales-manager A. Verburg van Transavia is het niet met de stelling eens. Hij wijst erop dat in de con tracten tussen touroperators en vliegtuigmaatschappijen al jaren vijftien oktober als peildatum voor de brand stofprijzen geldt. Een gra fiekje maakt duidelijk, zo zegt hij, dat de brandstof prijs juist in oktober een dieptepunt bereikte, in no vember weer steeg, om ver volgens in december weer te gaan dalen. Het prijsverschil tussen november en nu is dan misschien wel twintig procent, maar van oktober tot heden is de daling nog minder dan tien procent. Pas bij vijftien procent da ling (of stijging overigens) ten opzichte van vijftien ok tober, moet er opnieuw tus sen touroperators en vlieg maatschappijen worden overlegd over de prijs van de vliegtuigstoel. Tien procent daling wordt zonder meer in de prijs doorberekend, over de resterende vijf procent moet worden onderhandeld. Wat betekent een en ander nu voor de consument? Om dat brandstof gemiddeld on geveer twintig procent van de kale vliegreisprijs uit maakt, scheelt dat op een vlucht een paar tientjes. Op De niéuwe Boeing 737 - 300 van Transavia: uitbrei ding is niet voor de vakan- tiemarkt maar voor lijn- vluchten en leasen. - FOTO TRANSAVIA. de prijs van een volledig aangeklede vakantie naar een A-klasse-hotel in het hoogseizoen is dat een mar ginaal verschil, op de prijs van een camping vlucht loopt dat bedrag dus percen tueel op. Naijlen Verburg zegt dat het nog maar zeer de vraag is of de kerosineprijzen zo snel da len, dat de consument nog dit jaar voordeel aan de brand stofprijzen zal halen. De prijs van kerosine ijlt na ten opzichte van de prijs van olie, omdat tussen de aan koop van de olie en de ver koop van kerosine een veel langer raffinageproces zit In de woelige vliegmarkt wil Transavia minder af hankelijk worden van de chartertak. De uitbreiding met drie toestellen - kosten 25 miljoen per stuk - is be doeld om meer vliegtuigen te kunnen verhuren aan bui tenlandse maatschappijen ('leasing') en om te penetre ren in de markt voor lijn- vluchten. Bij het twintigja rig bestaan van Transavia eind dit jaar hoopt de maat schappij de eerste lijnvlucht op Londen te openen. De ver binding Schiphol - Londen is door Nelie Smit-Kroes en de Engelsen geheel geliberali seerd en is dus een aantrek kelijk beginpunt voor Trans avia om ervaring op te doen. Transavia wil overigens geen prijsbreker zijn, on danks verwchtingen dat er een overcapaciteit van tien tallen procenten zal ont staan. „Dat wachten we maar af", zegt Verburg. Als Transavia zijn zin krijgt, zullen straks ook lijn- vluchten op Spanje en Grie kenland worden geopend. Onder voorbehoud, want deze plannen zijn nog niet geheel uitgekristalliseerd. En als bedacht wordt dat de KLM juist weer op de char- termarkt penetreert door lijnvluchtstoelen op popu laire vakantiebestemmingen aan te bieden, dan mag de consument nog heel Wat prettige verwachtingen koesteren. Door onze correspondent WASHINGTON - Iemand die in hartje New Vork de edele professie der makelaardij be oefent, handelt niet alleen in grond en gebouwen, maar vooral in lucht. De New Yorkse lucht is zeer fel be geerd en wordt dan ook duur betaald. Aan de betere kanten van Manhattan vinden op dit ogenblik miljoenengevechten om niets dan lucht plaats on der het aan de borreltafels der makelaars veelgehoorde mot to: „Air is money." Een makelaar die niet is in gewijd in de geheimen van de New Yorkse luchthandel kan het wel vergeten. Voor hem is in en rond het klokkenhuis van de Big Apple geen droog brood meer te verdienen. Lucht is inderdaad geld. Wie tot de geheimen van de 'luchthandel' wil doordringen, moet zich eerst omstandig be zig houden met een verorde ning die de stad New York in 1961 aannam en die poogde de ruimte in vooral Manhattan enigszins te ordenen. Die verordening bepaalde dat de hoogte van een gebouw afhankelijk moest zijn van de oppervlakte grond. Met an dere woorden: hoe meer vier kante meters aan de basis, hoe meer kubieke meters in de lucht; dat alles om te voorko men dat op slechts enkele vierkante meters grond al te massieve en vrijwel tegen el kaar leunende wolkenkrab bers zouden verrijzen. Verder stond in de verorde ning dat iedere eigenaar van een perceel of een gebouw, be paalde 'luchtrechten' had. Af hankelijk van de grootte van zijn perceel en van de hoogte van zijn onroerend goed, ver wierf hij het recht een vastge steld aantal kubieke meters in de hoogte uit te breiden. Iedere eigenaar kon dus precies bere kenen welke uitbreidingsmo gelijkheden in de hoogte hij nog had. Zijn 'luchtrechten' bepaalden daarom ook de werkelijk waarde van zijn eigendom. Tenslotte stond in die veror dening ook nog dat er be paalde 'luchtbonussen' konden worden verworven door die bouwers, aannemers, make laars en projectontwikkelaars die bereid waren geld te ste ken in publieke doelen. Wie bijvoorbeeld een metrostation in de buurt van zijn bouwpro ject opknapte, verwierf 20 pro cent meer luchtrechten en kon dus hoger bouwen. Wie een subsidie van ettelijke miljoe nen verstrekte aan een cultu rele instelling kreeg opnieuw een aanzienlijke luchtbonus. Gewiekste advocaten van de grote projectontwikkelaars sprongen dan ook een gat in de peperdure New Yorkse lucht toen ze ontdekten dat de luch trechten onderling verhandel baar waren. Zo kon iemand die op een betrekkelijk kleine strook grond bouwde, de luch trechten van de eigenaar van het belendend gebouw of per ceel kopen. Voorbeeld van een specta culaire luchthandel is een gi gantische woontoren die op dit ogenblik aan de 56ste straat in hartje Manhattan verrijst. Een projectontwikkelaar is daar bezig met het bouwen van de Cityspire die, met zijn 72 verdiepingen, de hoogste woontoren van geheel New York gaat worden. Tot voor kort lag op de plaats waar nu koortsachtig wordt gewerkt een vervallen parkeergarage. De eigenaar ervan verkocht zijn grond aan de bouwers van de Cityspire in de veronderstelling dat die niet veel waard was. De projectontwikkelaar pakte de zaken evenwel met grote voortvarendheid en nog grotere vindingrijkheid aan. Hij kon, op grond van de 'luchtverordening' weliswaar niet hoger bouwen dan vijf verdiepingen, maar de veror dening bood hem tal van lu cratieve ontsnappingsmoge lijkheden. Naast zijn perceel lag immers het bekende City Center Theater. De project ontwikkelaar bood aan dat theater grondig te renoveren. Dat leverde hem een bonus van 20 procent lucht op. Het City Center Theater was bo vendien een lang en plat ge bouw dat dus over een aan zienlijke hoeveelheid luch trechten beschikte. Die kon de goedgeefse projectontwikke laar kopen en vervolgens aan zijn eigen Cityspire toevoegen. Vervolgens bleek de New Yorkse verordening nog wat bijkomende bepalingen te be vatten. Zou de benedenverdie ping van de Cityspire voor het publiek toegankelijk gemaakt worden, dan kon aan de bo venkant van de woontoren op nieuw wat lucht worden toe gevoegd. Zouden op die bene denverdieping bovendien win kels gevestigd worden, dan was nog eens een luchtbonus mogelijk. Tenslotte gaf de projectont wikkelaar nog eens een ruime subsidie aan de City Opera en het City Ballet. Met de aldus verworven bonussen bereikte hij tenslotte de 72ste verdie ping van zijn Cityspire. Dat op die manier de toe komstige kopers van de in de woontoren ondergebrachte studio's, flats en apartementen bijzonder duur uit zijn, mag de pret nauwelijks drukken. Wie op dit ogenblik op de beste plekjes van Manhattan een eenvoudig flatje wil kopen, doet er goed aan alvast 350.000 dollar bij de hand te houden. Navraag bij verschillende grote makelaars leert dat een 'ruime' flat met twee slaapka mers onder de 600.000 dollar niet te koop is. Wie een luxe onderkomen met een 'suite' wil kopen, heeft aan een mil joen dollar meestal niet ge noeg. Toch zullen de honderden luxe onderkomens in de Citys pire straks grif van de hand gaan. Immers, de drang om op Manhattan te wonen is zo groot, dat menigeen bereid is onbeperkte sommen geld te fourneren. Voor de aanblik van New York is de luchthandel van niet geringe betekenis. Omdat de luchtverordening nog steeds bepaalt dat tussen de gebouwen voldoende afstand bewaard moet worden, moeten op de beperkte percelen der halve steeds slankere en ho gere wolkenkrabbers worden neergezet. Of zoals de make laars aan hun borreltafels zeggen: „Als je de dunne, ijle lucht bereikt, wordt het pas echt interessant." Door Jan Paalman Elk jaar wordt bij ongeveer 150 kinderen en 500 volwasse nen de diagnose acute leuke mie gesteld. Een ernstige ziekte, want onbehandeld ga je er binnen enkele maanden aan dood. De klassieke be handeling met bestraling en cytostatica, geeft je een spor tieve kans om de leukemie te overleven. Sinds 6 jaar wordt in Nederland een behande ling toegepast die nog betere overlevingskansen biedt: beenmergtransplantatie. In het beenmerg van borst been, bekken en ruggewer- vels worden per seconde mil joenen bloedcellen aange maakt. Een broedplaats van menselij kebloedcellen: rode bloedcellen voor het zuur stoftransport, witte bloedcel len om infecties te bestrijden en bloedplaatjes om het bloed te laten stollen. In een enkel geval kan het deel van het beenmerg dat witte bloedcel len maakt, volkomen op hol slaan. Door zijn ongeremde groei drukt het de rest van de beenmerg weg. Er worden dan te weinig rode bloedcel len en bloedplaatjes gemaakt met als gevolg bloedarmoe en bloedingsneiging. De over maat aan witte bloedcellen zijn van zo'n slechte kwaliteit dat infecties vrij spel hebben. In het bloed zul je dus vooral witte bloedcellen aantreffen, en omdat leukos Grieks is voor wit, en hemos Grieks voor bloed, heet deze rampza lige toestand leukemie. De klassieke behandeling bestaat uit het uitroeien van de op hol geslagen witte bloedcellen met bestraling en cytostatica (celgiffen). Bij 95% van de acute leukemie- gevallen lukt dat. Maar he laas. Je kunt er nooit zeker van zijn dat je alle ont spoorde witte bloedcellen knock out hebt geslagen. Als die na bijvoorbeeld een jaar weer de kop opsteken, en dat gebeurt nogal eens, dan zijn de kansen op genezing stuk ken minder. Geen wonder dat men op het idee kwam om dan maar gelijk het hele beenmerg te vervangen. Op zich is dat heel eenvou dig. Men haalt wat beenmerg uit de botten van een donor, spuit dat in een ader van de ontvanger en dat is dat. De cellen van het donor-been merg vinden zelf hun weg naar het beenmerg van de ontvanger. De praktijk viel behoorlijk tegen. Pas in 1977 kon Thomas en zijn team overtuigender resultaten la ten zien. De problemen zijn dan ook niet gering. Een BMT gaat tegenwoor dig ongeveer als volgt. Eerst wordt het oude beenmerg to taal uitgeroeid met inten sieve bestraling en een over maat aan cytostatica. Het do- nor- beenmerg kan nu niet meer worden afgestoten, want de eigen witte bloedcel len die zich zonder mankeren op het donor-beenmerg zou- den storten, zijn allemaal dood. Bovendien ben je nu ook van alle kwaadaardige cellen af. Goed, het donor- beenmerg wordt ingespoten en dan volgt een merkwaar dige periode. De patiënt is zijn eigen witte bloedcellen kwijt, maar het duurt nog minstens drie weken voordat het nieuwe beenmerg vol doende witte bloedcellen kan aanmaken. Al die tijd is de patiënt bij gebrek aan witte bloedcellen volmaakt weer loos: de knulligste bacterie kan hem zonder moeite vloe ren, zelfs de bacteriën in de darm kunnen dan gevaarlijk worden. De eerste kwetsbare weken moet de patiënt on derduiken in een volmaakt „ieriele ruimte. Nog een eigenaardig pro bleem. Witte bloedcellen zijn de soldaten van het menselijk lichaam en beoorlogen on verbiddelijk elke vreemde binnendringer. In feite haal je met een BMT een vreemd leger in huis. Als de nieuwe witte bloedcellen in het bloed uitzwermen dreigen ze on middellijk in de slag te gaan met de lichaamscellen van de ontvanger. Een omgekeerde afstotingsreactie: het trans- plantaat valt de ontvanger aanAls een beenmerg transplantatie mislukt, dan is dat meestal door deze Graft versus Host reactie. De kans op deze ongunstige reactie kun je verkleinen door donor-beenmerg te kie zen dat precies op dat van de ontvanger lijkt. Een pro bleem, want de kans dat een broer of zus dat gelijkende beenmerg bezit is maar 1 op 4. Andere familieleden komen niet (of nog niet, want bij ge brek aan donors experimen teert men daar al ijverig mee) in aanmerking. Verder zijn i er allerlei truken bedacht om de Graft versus Host reactie in de kiem te smoren. Het zijn vooral de T-lymfocyten die zich als een pak wolven op de lichaamscellen van de ontvanger storten. In Nijme gen halen ze die met een cen trifuge uit het donor-been merg (een vinding van de analist Das en internist De Witte), in andere centra ge bruiken ze antistoffen die op deze T-lymfocyten zijn afge richt. Helaas komt niet ieder een voor de behandeling in aanmerking. Van de ontvan ger wordt lichamelijk (en niet te vergeten geestelijk) heel veel gevergd. Bij mensen boven de 40, 45 jaar stijgt het aantal mislukkingen zozeer dat die niet in aanmerking komen. Bij jongeren kan BMT alleen als de ziekte in het beginstadium met de klassieke middelen kan wor den teruggedrongen en dan nog alleen maar als er een ge schikte donor wordt gevon den. Zijn aan die voorwaar den voldaan dan is de kans op blijvend succes 50%, heel wat meer dan met de klas sieke methode. 1 S M ie bezeten is van W V de duivel, kan j T hem in Londen voor 10 pond kwijt. Dat is 1 het vaste honorarium^^^- van dominee Christ- f OÜ' opher Neil-Smith, /s. E de beste duivel- Si/ banner van de E Kerk van Enge- S land. Hij verjaagt Satan gemiddeld' zesmaal per week, een1 klus van telkens 10 mi ll nuten. De weleerwaarde heer Neil- E Smith (65) is al 30 jaar dominee. In die lange tijd joeg hij min- S stens 5000 baardige duivels op E de vlucht. Zijn patiënten zijn meestal mensen, maar dominee j§ Neil-Smith zuivert ook gebou- E wen van kwade geesten. De eigenaar van een louche sauna in Essex ontbood hem j§ kortgeleden. „Ik heb het gevoel E dat mijn masseuses vrij geregeld worden geplaagd door gemeen satansgebroed", klaagde deze man. „Dat is slecht voor de bu- E siness. Als ik toevallig in mijn zaak aanwezig ben en de duivel komt op bezoek, dan nemen al E mijn zintuigen zijn aanwezig- li heid waar." S Duivelbanner Neil-Smith be- zocht die sauna buiten de nor- male openingstijd. Hij trok er E zijn koorhemd aan, spreidde de E armen wijd open en dreunde de vaste gebeden af. Engelse duivels houden ken- neüjk niet van een dergelijke S vertoning. De saunahouder E wordt nu geen satanskinderen E meer gewaar. Hij is erg tevreden met het bereikte resultaat, want de zaak draait veel beter. „Die S dominee was zijn tien pond j§ waard", zegt de eigenaar blij. §j Christopher Neil-Smith heeft E ook bijzonder goede herinnerin- gen aan een barbaarse 'Heli's Angel', die voor zijn baldadighe- E den per zware motorfiets in de E gevangenis was beland. Daar had deze boze jongen veel last van duivelse bevliegingen. Op een mooie zondagmorgen pre- E dikte dominee Ned-Smith in de kapel van de bajes. Na verloop van tijd begon die B HeU's Angel te brullen dat ho- ren en zien verging. Dominee Ned-Smith haastte zich naar E hem toe en improviseerde een oplegging van de handen. De HeU's Angel verloor onmiddel- üjk het bewustzijn. Toen hij E korte tijd later weer bijkwam, jjjjj riep de HeUs' Angel opgelucht: „Het is weg!" en vroeg dringend E om een bijbel. Zo gezien heeft de duivel in Engeland dus een vruchtbaar S werkterrein. Bezeten zijn is er B een modeverschijnsel. Poütici, jg popartiesten, junkies, werkloze jongeren, schoolkinderen en j§ voetbalsupporters doen eraan jjj mee. Volgens duiveljager Neil- Smith heeft de Amerikaanse fdm 'The Exorcist' van 1974 ij daar iets mee te maken. „Hij was nog maar pas in roulatie gebracht, of er werd al bij mij aangebeld door mensen die verlangden dat ik hun duivel Ëilimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!! uit zou bannen", vertelt de Lo dense exorcist. „Sommigeny deze lieden waren inderdaad! zeten van boze geesten; ander wilden gewoon niet achterlj ven op de nieuwe trend." Satanisme trekt momenten Engeland weer de aandachu gens een merkwaardig pi, met als kroongetuige een voudige predikant, Michael ij ling, die zich voor 200OC" had laten belazeren door diii, aanbidder Jerry Mainw® Knight. Met dat geld moes; Door Roger Simons „satanische schulden" woi betaald. Knight, die kennel een aartsbedrieger was, „onih de" voor de rechtbank in Mj stone, dat het hoofdkwartier! de duivelaanbidders zich Londen bevindt en dat onde meer een roomskatholieke 1 dinaal daar geregeld de 'eredit sten' bijwoont. Duiveljager Neil-Smith, huwd en vader van twee (lij zonen, meent te weten dal Groot-Brittannië vandaag dag zo'n 5000 'satanisten' 90.000 heksen (zowel van vrouwelijke als van het mat lijke geslacht) bedrijvig j „En hun getal neemt nog sta toe", zegt hij. Tot dominee Neil-Smith »t den zich vaak mensen, die nen dat de geest van een ora den persoon hen onderdrj Deze indringer wordt prompt door de duivelbat op de vlucht gejaagd. „Maai geef hem eerst nog een i uitbrander", zegt de vriendeli dominee, die sedert 27 jaari bonden is aan de St. Savio, kerk in Londens Camden Tor Of het nu een geest is of Bed bub zelf, die verjaagd moet» den, Neil-Smiths honoraiii bedraagt onveranderlijk pond. Deze wijze dominee is ech lang niet de enige exorcist! de Anglicaanse kerk. Hij he wel twintig confraters, diet zoals hij duivels uitham Britse roomskatholieken d# uiteraard een beroep op duiv jagers van hun eigen overtuiging. Maar de g die tijdens katholieke en prot tantse bezweringen worden reciteerd, zijn praktisch iet de. Zo draagt Lucifer in En land telkens onrechtstreeks steentje bij tot de oecumenis. harmonie. O'Mill: Knijp jij 'm ook zo, als die sirenes weer gaan loeien? v.d. M: Welke sirenes? O'Mill: Die van het lucht alarm, elke eerste maandag van de maand om 12 uur 's middags. v.d. M: Hoe zo? Wat valt daar nou te knijpen? O'Mill: De beide billen bij een van klamme angst voor die atoomraketten die on derweg zijn naar ons.' v.d. M: Maar daar loeien ze niet voor, eikeloen! Het is helemaal geen alarm. Het is alleen om te kijken of ze het nog doen voor 't geval de raketten werkelijk zijn afgevuurd. O'Mill: Weet ik wel, maar als die raket voor R'dam en die voor Antwerpen ooit werkelijk onderweg zijn, zal dit natuurlijk tussen twaalf en één zijn op de eerste maandag van de maand. v.d. M: Hoe kommie daar nu bij? O'Mill: Nou als de vijand aanvalt, doet ie dat altijd op het voor hem juiste mo ment. Dat is het moment dat niemand de aanval ver wacht en dat is nou net die maandag om 12 uur. Ieder een hoort dan het lucht alarm signaal maar nie mand gelooft dat het dit keer menens is en geen test. Het element van verrassing is strategisch altijd van de grootste ivaarde geweest in de 3000 oorlogen die we nu al achter de rug hebben sinds het begin van onze beschaving. v.d. M: Tsja, had ik niet aan gedacht. Zit wel wat in, maar als die twee raketten eemaal onderweg zijn naar Antwerpen en R'dam zie de Duitse radarposten ze of hun scherm en schieten ze neer met lasergeschut. O'Mill: Alle veertig? v.d. M: Wat nou 40? Daar net zei je, één voor Antwer pen, één voor Rotterdam. O'Mill: Ja, maar als de vij and ooit zo overstuur raakt van ons verdedigingsge- weid dat ie besluit zelf moord te plegen door de eerste klap uit te delen schiet hij natuurlijk voor elke echte atoomraket ge lijkertijd 19 dummies af zonder atoomkop. Hoe we ten die Duitse laserkanon niers nou welke van die H de echte twee zijn? v.d. M: Tsja, hoor eens, dat weten ze niet en daarom nemen ze geen risico et schieten ze alle veertil neer. O'Mill: Zou dat lukken denk je? v.d. M: Nou je 't vraagti eerlijk gezegd, nee. O'Mill: Kijk, daarom knijP ik 'm altijd zo als ik die krengen weer hoor, elke eerste maandag van de maand. met 12 mnd. garantie incl. accu en uitlaat. I -jtou KIMENAl AUTOHUIS DO Bolkensteeq4 5I04JA Donqen Telefoon 0I623 13970 Van een onzer verslaggevers SLUIS - Het Sluise zwem bad kan mogelijk veranderd worden in een waterspeel tuin. Dit voorstel zal de D66 raadsfractie vandaag lance ren tijdens de bijeenkomst van de gemeentelijke ad viescommissie voor sportza- ken. Het college van B en W wil van de commissie horen wat de gemeente moet doen met het zwembad. Het ver keert in een zeer slechte staat en het is momenteel onverantwoord om zonder aanpassingen het zwembad te gebruiken. Het gehele bad dusdanig opknappen dat het weer voor lange tijd bruik baar is, gaat zeer veel geld kosten. Een bijkomend pro- bleem j teit sle kanaal) voor h| en he kwalit jaar w| maar i erg sne| Het momeri baar. Insp beja (ADVERTENTIE) gedlpl. orthopedisch schoentechnicus GESPECIALISEERD IN orthop. schoenen, semor orthop. schoenen. steunzolen en inlays «oor alle sport- en trimscbnenen. Van onze correspondent VLISSINGEN - Zaterdag avond werd een gewapende overval gepleegd op een benzi nestation aan de President Rooseveltstraat te Vlissingen. Drie gemaskerde mannen in de leeftijd van ongeveer 20 jaar dwongen onder bedrei ging met een mes en een op een pistool lijkend voorwerp de bediende de kassa te ope nen. Hoe groot de buit was wilde de politie niet zeggen. Wel dat het drietal lopend wist te ont komen. TERl gen dezel sten I bejaq Om in de j het pl^ provir zocht den. De l eerste I jaarde bewon is vd ouderq wonen ste ui toekon dat od zelfstq daar krijgel BeliT inspra groot de ti welkel ben ouder! bejaaij spelen achteil zelfst behoef de pra makes samen gratisf een va postkl DeT plaat Bij het ongeval balandden beide atl Van onze correspondent ^■"SLAG - Bij een ver- Keersongeval op de provin ciale weg Hoek-Terhole nabij Het 'D g werd de automobi le™?' V' uit Terneuzen ge- ®n Per ambulance over- ri»ba<?t naar het Elisabeth- "ekenhuis te Sluiskil. etr-eJ.1 re,ed zatermiddag om- son^ f vi)f met zijn per- °.ln de richting Ter- ven^' H':' wilda °P een gege- denri ment een voor hem rij- dn^r-6 Personenauto, bestuurd inhm213" Plaatsgenoot W. de Z, vre k6n' idens deze manoeu- mend 8r^e hÜ tegemoetko- verkeer dat reeds te dichfl haalil voltij bedq voer den.l kwa het raaM het I ten zijnl pros Ook auti het I kwJ tersl si ooi werl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4