BOEKEN Oorlogsverhaal dat zichzelf over zijn cliché's heentilt 'Blik op oneindig' brengt sterren hemel dichterbij In het land van Guido Gezelle m iU y. Ik Een literaire methode om sporen achter te laten ji; i /J^|J 1^7 Tv -A— O ouhc boeken Vijfde Nacht van het Boek in Tilburg 2* j Ni YVONNE MULDER ENV VAN GLAS' Sterretjes zien op OVER GESPROKEN t %V>, ZATERDAG 8 MAART 1986 Eenzaamheid Qnbekende Verdriet Geuzen li Kinderen in de rij voor het planetariul iske en Wiske: „De bo\ éL**r Ji <7/ J fPpie Happie in Waar 'Verdorie, ik kan méér in het leven dan dit' Door Henk Egbers „Zo ik iets mag ver wachten van deze ver halen is het, dat ze vrou wen zullen prikkelen en laten denken: verdorie, ik kan méér in het leven dan dit!" Toch heeft Yvonne' Mulder uit het Brabantse Son ze niet geschreven om een boodschap te brengen. De uitgever spoorde haar aan om verhalen te schrijven. Een andere schrijfster, Hermine de Graaf, reageerde heel positief op haar literaire debuut. En nu haar 'Vrouwen van glas' ge drukt in de boekwinkels ligt krijgt ze ook nogal wat reacties van man nen. „Mannen en vrou wen blijken situaties te herkennen. En daar gaat het mij ook om." Het boek bevat veertien korte verhalen over vrouwen, die op een of andere manier in hun leven tot de ontdekking komen dat ze vastgelopen zijn. „Ze was heel wat luxe gewend. Spanning niet. Haar vertrou wen in mannen was geschon den, geknakt. Leerde ze het dan nooit?... Maar het jaren lang ingesleten patroon, doen wat van je verwacht wordt, won. Genieten van het onver wachte was er niet meer bij. Waar was ze de fout inge gaan?... Een stuk van het meu bilair was ze geworden. Vier kinderen had ze grootge bracht. Wat wist ze eigenlijk van het leven zelf? Wanneer begon de jeu er af te gaan? Was het nadat hij promotie maakte en van de ene ver plichting in de andere viel? Steeds minder tijd had voor haar en de kinderen?... Drie vrouwen, hetzelfde probleem. Die stress-situaties ontvluch ten, rechtvaardiging zoeken bij zichzelf voor ieder falen. Maar bovenal brengt hij hen tot wanhoop, de alcohol?" et cetera. Dit zijn wat 'willekeurige' - uit hun verband gehaalde - citaten. Clichématige smart lappen? Het Boek Van De Grote Teleurstelling? Yvonne Mulder: „Ik zie het niet zo. Het ligt ook aan jezelf als je het leest; je stemming. Ik heb de verhalen bewust met open einden geschreven. Je kunt er iets mee doen. Eigenlijk weet ik zelf niet goed waar de stof vandaan komt. Mijn uitgever zei: 'Jij bent een vat waar 25 jaar van alles in gegooid is en waaruit nu het een en ander opborrelt'. Om een of andere reden is het gebeurd, dat ik deze ver halen schreef. Ik weet nog niet goed hoe. Ik ben allang met poëzie bezig. Had op dat ge bied wat gepubliceerd. Hans Elzenga, de uitgever, zei in mei Yvonne Mulder: „Zelf heb ik geen last van deze zaken. In tegendeel, ik weet duidelijk wat ik wil". - foto archief de stem 1984 tegen me: 'Schrijf eens verhalen; voor juli wil ik er enkele hebben'. Ik deed het. Hij zei: doorgaan. In vier maanden heb ik toen de hele bundel geschreven. Ik ga ach ter mijn typmachine zitten zonder vooropgezet plan. Als de eerste regels er staan volgt de rest als het ware vanzelf. Nog steeds". „In 'Vrouwen van glas' springt er voor mij uit de een zaamheid waarin veel vrou wen zitten. Bij heel wat vrou wen, ook bij hen die van bui ten zo'n goed leven lijken te hebben, is veel eenzaamheid. De titel 'van glas' slaat op be grippen als kwetsbaarheid, hardheid, doorzichtigheid en ook letterlijk op 'het glas' - al cohol -. Nee, ik had geen con crete gevallen voor ogen, toen ik schreef. Hoewel er, bij na der inzien, ook autobiografi sche trekjes in de verhalen zit ten heb ik geen persoonlijke problematiek van me afge schreven. Toch herken ik het en heb het mogelijk als een soort bezwering - afkloppen - opgeschreven. Hermine de Graaf liet me weten dat ze ge troffen werd door 'een ver bluffende inleving in persona ges'. Ik denk dat onwillekeurig invloed is uitgegaan van het feit dat ik op verschillende manieren bij het maatschap pelijke leven, en met name bij dat van vrouwen, betrokken ben geweest en nog ben. Zo ben ik jaren bestuurslid van de 400 leden tellende Vereni ging van Nederlandse Huis vrouwen, afdeling Son en Breugel. Ik ben lid van het landelijke Vrouwen Netwerk (1600 vrouwen met goede posi ties) en zit in het landelijk be stuur van Jantje Beton. Ook ben ik betrokken bij werk zaamheden voor bejaarden en dubbelgehandicapten. Alleen met politiek bemoei ik me niet! Wat ik om me heen zie en ervaar is dus nogal wat een zaamheid. Mensen, en in dit boek vooral vrouwen, durven zich vaak te weinig vragen daaromtrent te stellen; zich bewust te maken wat de ach tergrond van die eenzaamheid is. In een verhaal als 'Breek punt' krijgt een vrouw de moed om dat wél te doen. En in 'Droesem' wordt de hoofd persoon opgenomen in een buurtgemeenschap door zelf een initiatief te nemen. Het komt anderzijds te vaak voor dat mensen mensen laten val len. Men loopt met een grote boog om eenzame mensen heen. Vermeden worden per sonen met drankproblemen, psychische inzinkingen of ziekten". Ik ben ervan overtuigd," al dus Yvonne Mulder, „dat er in onze samenleving veel mede menselijkheid is. Maar goed nieuws is nog steeds geen nieuws, zodat dit niet op de voorgrond komt. De verhalen accentueren echter de eigen verantwoordelijkheid. Ieder mens leeft zijn eigen leven en is daarvoor aansprakelijk. Te genover talrijke negatieve prikkels als roddel, leegheid, onmacht, sarcasme probeer ik positieve reacties op te roe pen". Dat doet ze met name door in verhalen op het slot vragen in te bouwen. „Wat hebben de jaren met haar, met hen ge daan? Hoeveel jaren al een partner die haar niet wezen lijk raakt? Welke beschadi ging heeft het haar. aange daan, en hem? Ze gaat steeds meer beseffen dat twee levens slechts apart geleefd worden. Spijt, onmacht, onbegrip en verdriet strijden om voorrang en delven het onderspit in een grote leegte," (citaat uit Zij spiegel, waarin de erkenning van lesbiciteit aan de orde is). Yvonne: „De vrouw die mij voor ogen staat behoort tot een grote middenmoot, met een re delij ke opleiding. Ze heeft nooit écht de mogelijkheden voor haar leven beproefd, maar is dan ook geen barrica de-vrouw. Met deze verhalen hoop ik ze te prikkelen: 'Ver dorie, ik kan méér dan dit!' Zelf heb ik geen last van deze zaken. Integendeel, ik weet duidelijk wat ik wil. Nu mijn drie dochters van 14, 17 en 19 jaar, bezig zijn om op eigen benen te gaan staan, ben ik gaan studeren (cultuurhisto rie). Het is een groot goed in deze tijd, dat die mogelijkhe den bestaan. Vrouwen zouden vaak meer gebruik kunnen maken van de bibliotheek, meer lezen om zich te (her) oriënteren. Zich kunnen af vragen: Hoe doen andere vrouwen dat? Attenter zijn op de drukwerken die in je bus komen. Je moet het zelf en vaak alleen doen. Ik ben een beetje at van die groepsont wikkeling, omdat je dan te snel meegaat met wat de groep aangeeft en niet doet wat je zélf wilt". „Van mannen krijg ik ook nogal wat reacties op de ver halen", vertelt Yvonne Mul der. „Mannen zijn vaak ge neigd om tegen vrouwen te zeggen: 'Zeur niet zo'. Nu zeg gen ze tegen mij, dat ze wat meer inzicht gekregen hebben in het gevoelsleven van vrou wen en begrijpen waarom vrouwen op gegeven moment dan zo zeuren. Vrouwen die dan toch vaak carrière maken, doen dat vaak ten koste van de stabiliteit in eigen leven. Net als bij mannen..." Hoewel het Yvonne Mulder lukte om het grote gevaar van 'verhaaltjes met moraaltjes', dat op de loer ligt, te vermij den zegt ze: „Toch hoop ik in de toekomst met wat meer hu mor te kunnen schrijven. Zelfs over deze onderwerpen. De tendens van de jaren tachtig is: op naar een maatschappij met mooie, gezonde en sterke mensen. Als de verhalen in 'Vrouwen van glas' vragen op roepen en hier en daar aan het denken zetten, hebben ze mijns inziens aan hun doel be antwoord." Yvonne Mulder: 'Vrouwen van glas'. Uitg. Hans Elzenga, prijs 19,50. Door Eugene Verstraeten Een heldere zwoele zomer avond. Lekker onderuit in de tuin of op het terras. De blik omhoog naar de ontelbare twinkelende lichtjes aan het firmament. Een voortdurende bron van verwondering. En vooral van vragen. Welke 'ge heimen' gaan er verborgen achter die vriendelijk knippe rende sterrenhemel? Ingewikkelde onderwerpen vragen om een duidelijke uit leg. Daarin is Govert Schilling geslaagd in zijn boek 'Blik op oneindig', waarin zo'n beelje de meest spectaculaire onder werpen uit de sterrenkunde bij elkaar zijn gebracht. De lezer hoeft echter niet tot de zomer te wachten om dit boek aan te schaffen, want een heel hoofstuk is gewijd aan de komeet van Halley. En die is in onze streken dit voorjaar nog te zien aan de ochtendhe mel. Met enig knip- en plak werk kan iedereen deze veel besproken verschijning ge makkelijk opsporen. Als bij lage is bij het boek namelijk een draaibare sterrenkaart gestopt. Daarop zijn niet al leen de sterren te vinden die iedere avond aan de hemel staan, maar ook de baan van de koméet. Weinig opwekkend is wel licht het hoofstuk over projec tielen die met grote regelmaat op aarde vallen. Van klein ruimtepuin dat onze damp kring binnen dringt blijft veelal niet veel meer over dan wat gruis. De rest verbrandt onderweg. Dat proces zien we in de vorm van een 'vallende ster'. Maar er zijn ook heel wat grotere steenbrokken die de aarde bedreigen. Schilling meent dat de grote explosie in Siberië in 1908 het gevolg is van een 'komeetinslag'. Omdat er in het kilometers grote rampgebied geen spoor van een krater is gevonden, neemt hij aan dat het spul net boven de grond is ontploft. Maar heel wat wetenschappers geloven niet erg in die theorie. De schrijver geeft wel een heldere uiteenzetting over wat er zo allemaal aan de sterren hemel te zien, over kijkers en telescopen en de geavanceerde methoden die voor sterrenon- derzoek worden gebruikt. Over zwarte gaten, de grenzen van het heelal en het ontstaan daarvan. Hij toont aan dat de afstanden in het heelal zo groot zijn, dat het voor een aards ruimtetuig vrijwel on mogelijk zal zijn andere be woonde werelden te bezoeken. Geheel uit de toon valt het eerste hoofdstuk van 'Blik op oneindig'. Dat handelt over UFO'S (ongeïdentificeerde vliegende voorwerpen) en daarin toont de schrijver eerder kortzichtig. Zonder aJJ om de omvangrijke literati^ op dit gebied te bekommeren neemt hij klakkeloos de dachten over van het Gantois en De Loore (UFQ'J en andere natuurverschijnjt. len), die op hün beurt zweret bij de Amerikaanse 'UFO-hj. ter' Philip Klass. Schilling zegt zelf onder indruk te zijn geweest vaneen zwak oplichtende 'boemeraw die hij geruisloos langs sterren zag zweven. Aan het eind geeft hij de oplossing. zwerm vogels, waarvan de derkant werd verlicht door straatverlichting. Het is hier niet de plaats om te gaan re- detwisten, maar omdat de 'vo. gels' op grote hoogte vlogen omdat straatverlichting doe gaans naar beneden schijnt en niet naar boven, lijkt die vet. klaring nogal 'gezocht'. Voor de rest is 'Blik op on. eindig' een zeer lezenswaardig boekje voor iedereen die be langstelling heeft voor de ster- renhemel, maar niet meteen bedolven wil worden ondei puur wetenschappelijke ver handelingen. Govert Schilling: 'Blik op on. eindig'. Uitg. Unieboek Weesp, #7 O O Dit is een bladzij uit een Chinees school: persje dat de kinderen van de Chinese sci pertaald: iY is een rivier, die soms smal is, nms lang en breed. re kunt hem niet met een lineaal meten, nin voeten komen uit in de zee, war zijn kop ligt hoog in de bergen. „Vlaanderen, ik heb U lief ge kregen. Ik bewonder U, niet alleen om uw verleden, maar ook om uw heden. Gij hebt mij veel geleerd. Eerbiedig groet ik u< Vlaanderen vaarwel"! In het jaar 1913 verscheen voor het eerst het boek 'In het land van Guido Gezelle', ge schreven door H.S.S. Kuyper. In 1925 kwam, in een lelijk zakjesblauwachtig bandje, de tweede druk uit van dit koste lijke werkje. De dichter Geer- ten Gossaert schreef er een voorwoord in, dat een pleidooi inhoudt voor samenvoeging van alle Nederlandse gewes ten. Geerten Gossaert was een voorstander van de Grootne derlandse gedachte en hij was klaarblijkelijk een overbuur man van de schrijfster. Zijn inleiding is overigens oninte ressant. Het boekje van de on bekende Henriëtte S.S. Kuy per daarentegen is een van de meest verrukkelijke boeken die ik ooit over Vlaanderen en over Guido Gezelle heb gele zen. Henriëtte Kuyper is een on bekende literaire verschijning. Uit haar eigen inleiding blijkt dat zij protestants was en in 1913 nog op een kasteel woonde (Westhove). Uit de protestantse literatuur ken ik slechts Hendrika Kuyper-van Oordt. Volgens de nog be staande uitgeverij La Rivière en Voorhoeve is Henriëtte Kuyper een dochter van de grote anti-revolutionaire staatsman Abraham Kuyper. Het heel bijzondere van dit tamelijk onooglijke werkje is dat het een verslaggeving is van een literaire reis door Vlaanderen, in de kiemjaren van de Vlaamse Beweging, toen nog vele figuren, die Guido Gezelle persoonlijk hebben gekend, nog in leven waren. De schrijfster heeft een reis door Vlaanderen ge maakt, beschrijft uitvoerig en altijd enthousiast welke kunsthistorische ontdekkin gen zij op die reis doet maar op die rondreis keert zij toch Guido Gezelle. altijd weer terug bij haar uit gangspunt, Vlaanderen, het land van Guido Gezelle, zoals de Vlaamse taal en de Vlaamse Beweging altijd weer van zelf uitkomen bij de man, die het volk met zijn taal in beweging heeft gezet. - foto archief de stem De schrijfster is wel een beelje een dweperig aanhang ster van de Vlaamse idealen, maar irritant is dat niet. De charme van dit boek over Vlaanderen van vóór de eerste wereldoorlog is de aandach tige manier waarop zij naar Vlamingen van het eerste uur heeft geluisterd. Vooral de be gaafde leerling van Guido Ge zelle, pastor Hugo Verriest, heeft haar veel wetenswaar digheden verteld over de dich ter en over de taal van de dichter. 'De Hollandse juffrouw' krijgt het soms zwaar te ver duren vooral wanneer pastor Verriest, zelf naar Ingoyghem verbannen vanwege zijn Vlaamse sympathieën, haar ongevraagd lessen in Neder lands verstrekt. In die conver satie zitten vele taalvondsten verstopt, die aantonen hoe ver Door Henk Egbers Deze deserteur werd bekroond met de Mathias Kempprijs. De Aarts' Letterkundige Alma nak, die zelfs de meest obscure prijzen meldt, noemt deze niet. De flap van het boek geeft ook geen nadere informatie over de auteur. Zeker de aanzet van het boek is nogal clichématig van toon. Ben je wat taalgevoelig dan heb je moeite om door het begin van het boek heen te ko men. 'Zijn hart klopte snel als de wervelwind, die de opruk kende Duitse tankdivisies zo onheilspellend had voortge dreven'... Doorlezen, want op den duur wint waarschijnlijk de spanning het, al willen we de oververzadiging aan oorlogs verhalen niet onderschatten. Yvonne Dubois is arts-we duwe in de Ardennen, waar de Duitsers hun bekende offen sief hadden op het einde van de oorlog. Zij helpt een Ameri kaanse militair onderduiken in het bezette gebied. Het blijkt een Duitser te zijn, die in Amerikaans uniform ge kleed, mentaal in de proble men kwam. 'Ik kon nauwelijks ademhalen, mijn hart was be kneld geraakt in de wurg greep van de dood' (Tja). Laat er nu iets moois ontbloeid zijn tussen beide vijanden. wat voor de hand liggend. Scholtes blijkt inderdaad een goed verteller, die in staat is het verhaal over zijn eigen cli chés heen te tillen. Lezers die van oorlogsverhalen houden en daarbij een couleur locale op prijs stellen, zullen deze liefde voor een deserteur ge spannen lezen. Louis Scholtes: 'Liefde voor een deserteur". Uitg. Streng- holt, prijsj 19,90. TILBURG - In de Katho lieke Hogeschool in Tilburg wordt volgende week vrij dag de vijfde 'Nacht van het Boek' gehouden. De organi satie van dit festijn is in handen van de Stichting J.H. Leopold en boekhandel Gianotten. Het wordt om half negen geopend door Cees Nooteboom en zal tot diep in de nacht duren. Na hem zullen Willem Brakman, Elly de Waard, Monica van Paemel, Hugo Claus, Harry Mulisch, Tom Lanoye, Edgar Cairo, A.F.Th, van der Heijden, Jana Beranové en Astrid Roemer voorlezen uit eigen werk. Publicist en presenta tor Johan Anthierens zal de schrijvers na afloop van hun optreden interviewen. 1 A.F.Th, van der Heijden. - foto archief de stem Rond middernacht wordt het nieuwe letterkundig tijdschrift 'SIC' ten doop ge- Johan Anthierens: pre sentator. - foto archief de stem houden. 'SIC' zal ieder kwartaal verschijnen en 64 pagina's omvatten. De in- Hugo Claus. - foto archief de stem houd zal bestaan uit roman fragmenten van auteurs van naam en beginnende schrij vers, essays en beschouwin gen. Er zal in het tijdschrift ook, zij het beperkt, ruimte zijn voor poëzie en andere kunstvormen. Ieder num mer zal een portfolio bevat ten over het werk van één kunstenaar. De 'Nacht van het Boek' zal regelmatig muzikaal worden 'onderbroken', zowel voor pop, jazz, klassiek als experimenteel. Daarvoor zorgen onder meer de Cor Witjens-band, de dichter Ton Lannoye met orkest en de muziektheatergroep Olim. Verder zijn er films, video's en theateracts. De toegang kost een tientje. Kaarten zijn vanaf 20 uur te krijgen bij de kassa of in de voorverkoop bij de betere boekhandel. wij met onze taal van de sta verwijderd zijn geraakt. Henriette S.S. Kuyper hö van Gezelle's zuster en le's secretaresse, maar natw| lijk ook van andere nab staanden, hoezeer de Vlaa priesterdichter moet heb geleden onder zijn verbar uit de poëzie en hoe mo hij dat verdriet onder woor heeft kunnen brengen. Nietj brieven, niet in gesprekken e slechts heel incidenteel in pot| zie. Hugo Verriest vertelt I hoe de dichter op momenti van verslagenheid en verd geen woord kon uitbreng» alleen maar heen en weeri de kamer liep of stil zat te i ken. Zowel Caesar Gezelle Hogo Verriest vertellen Guido Gezelle 'een eenling oj-j der de mensen was', 'een i temidden van een schare mid i delmatigen'. Hugo Verriesl heeft er voor gezorgd dat Gel zelle's dichtwerken bij Lil Veen in Nederland kondal worden uitgegeven. Gezelkl was al overleden, toen een bel kend Brugs boekhandelaa| (uiteraard in het Frans) weten, dat hij de dichtwerk» van G. Gezelle toch maar te| rugstuurde, omdat het volgei verscheidene deskundigen vai nul en gener waarde was. Dal was twee en een half jaar i Gezelle's dood. Niemand, halve zijn vrienden, wist nog dat Gezelle een groot Ne derlands dichter was. Kuyper beschrijft curiei ontmoetingen met Vlaai schrijvers, zoals Streuvel Cyriel Buysse, Hugo Verrii Pol de Mont, Virginie Loi ling, Gustave en Gabriêlli| Verriest, maar zij vergeet alle adoratie voor het kathol lieke Vlaanderen ook eigen afkomst niet. Zij bezoekll ook de kleine geuzengemeenti| van Maria Hoorebeke en hoofdstuk wordt dan vanzell het meest aandoenlijke ver[ haal in dit boekje. Ik koester dit kostelijkfl boekje (met ezelsoor, voor dril guldens gekocht), omdat hei zoveel informatie uit de eerste| hand bevat over Gezelle over land en taal van Gen Henriëtte Kuyper is behalve een onderhoudend en dachtig journaliste, ook vrouw die Vlaanderen tot it het diepst van haar Hollands hart heeft lief gekregen. Mijj| tweede herziene druk is in lf zonder een greintje fantasies] zonder enige illustratie uil geven bij La Rivière en Voor-I hoeve in Zwolle. Met een he ruitgave zouden velen in Nej derland en Vlaanderen diend zijn, maar de uitgeven] ziet dat na zovele jaren meer zo zitten. lis je op een heldere avond laar de sterrenhemel kijkt, üe je steeds meer lichtjes, laar waar staat nou precies ie Grote of de Kleine ;r... er is geen beer te iintdekken. En waarom ko len de zon en de sterren in iet oosten op en gaan in het resten onder? In een plane- irium kun je daar makke- ijk achter komen, maar dat meestal niet naast de deur in de treinkaartjs zijn duur. iaarom is er sinds een laand Apollo, een reizend planetarium, dat bij jou op chool kan komen! Het is ïn soort opblaasbare pad- lestoelenhoed die precies in ïn lokaal past. Binnen staat ïn apparaat waarmee alle ïrren en wat erbij hoort op ie wand geprojecteerd rordt. Rob Walrecht en tuud Schornagel, oud-me iewerkers van het Amster- lamse planetarium, geven utleg, duidelijk en leuk. Er ijn steeds twee klassen be- ig, één binnen en één krijgt het eigen lokaal van alles 1 zien over telescopen en zo. Ie kunt er op handenarbeid elfs echte ruimtepakken Ifoor maken. Als je zoiets releens bij jou op school wil leemaken, moet je je leraar gek zien te krijgen om te ïllen naar: Apollo Reizend 'lanetarium 03200-55551. Vertel er gelijk bij dat het 'iet zo duur is. op één dag kunnen meer ze Dat kosfl hoe ver| treinkaa Vorigq gen van hi geledet World' kiezini stichtii 20 krai Vo Abeelel Ivo del serre-jl KIK el de veri tariur Toen bleek op die I was ni4 krantet Soms worder, zijn. satie! Dais naar ed ten niq jury Daar l van k| Daarin 'I I StopBen 1 frt tpvoróm Hij heelt Sthmllelie vcrmoA len pi/i ówdrs éoor heer I J* ie valt /Ieuw i i HemelUal Help me ire£i yv* Er filmr]? Door Henk Egbers 'De methode' is geen technisch, maar een literair produkt. Zo staat in de verantwoording van deze 382 pagina's tellende verhandeling, geschreven in 'statement?'. Een ander merk waardig citaat van de flap: „Dit boek biedt de lezer niet wat de titel belooft". Met deze contradicties voor ogen zou je ook kunnen zeggen dat de 282 •beweringen' over oorzaak en gevolg e.d. een soort gesecula riseerde theologie vormen. Rationele lyriek voor'deskun- dologische liefhebbers. Het" boek heeft enkele ach tergronden die van belang zijn. De auteur, Dick Raaijma kers, studeerde piano aan het conservatorium; werkte bij Philips op elektro-akoestisch gebied en was wetenschappe lijk medewerker aan de uni versiteit van Utrecht. Samen met Jan Boerman had hij daarna een studio voor elek tronische muziek, waarin hij componeerde. Vanaf 1966 is hij docent elektronische muziek aan het Haagse conservato rium. In 1984 trok hij, tijdens hët Holland Festival, aandacht met zijn versies op de eerste soundmovie van Laurel en Hardy, Nightowls, uit 1930. Model voor De Methode stond het uit 1878 stammende boek van de bekende Franse bewegingsonderzoeker en filmpionier Etienne-Jules Ma- rey, 'La Méthode Graphique'. Raaij makers wil in zijn voet spoor de relatie tussen beeld vorming van bewegingen en de constructiewij ze van daar toe ontworpen technische beeldapparaten aantonen. Een soort remake van Marey's me thode, aangepast aan de ver worvenheden van de twintig ste eeuw. De auteur: „Het komt er in feite op neer dat ik wilde pro beren in hoeverre het mogelijk was het gedrag van bewegin-' gen in de ruimste zin van het woord niet alleen te beschrij ven maar ook te immiteren; namelijk met woorden." Deze bundel statements is derhalve, als een filmlint, opgebouwd uit op elkaar inhakende mede delingen, waarbij de gra fisch/taalkundige vormgeving zoveel mogelijk de statische- dynamiek van een rolprent heeft. Voor de lezer bijvoorbeeld kan dat even vermoeiend zijn als de cirkelredenering van de klassieke perioden. Er zijn mensen die bewonderend naar prof. Diepenhorst luisteren (die daarvan een soort sport maakt), maar anderen vinden dat onuitstaanbaar. De lens van Raaij makers bekeek van uit twee verschillende hoeken, met concentrische bewegin gen, hetzelfde proces: vanuit de beweger en vanuit de waarnemer. De beweger is bezig met constructies de wereld rondom planmatig te veranderen. „Door de wijze waarop het kunstwerk geconstrueerd is, anticipeert het op de ruimte lijke slagorde waarbinnen het waarnemen plaatsvindt. Het betrekt die ruimte bij het ha re.Techniek is tot dat alles niet in staat. Zij schept geen ruimte maar integendeel: zij néémt ruimte!De beweger stelt met zijn gebaren de vorm van de werelddelen vast" etc. De waarnemer doet verslag van dit proces. „Een waarne mer is een echte nemer! Hij is een nemer van waar. De waar van bewegingen - voor waar nemers - is beelden. Een waarnemer van bewegingen is een nemer van beelden van bewegingen." Zo begint zijn speelse woordexegese van dit proces. Raaijmakers maakt cept-beelden; is een, we» waar originele, laatbloeier va] een kunstbeweging uit de 1' tiger jaren. Hij is een man v®| de letter, van de letterlijke t' tekenis, want de Nederlands basiswoorden bezitten in r tie tot genoemd proces lï*i vergeten betekenissen, mee hij. Hij wil deze wereld zelf i en voelen, bereizen en bevvSJ ken... „Wij willen er sporen in achterlaten", komt de aap uit de mouw,' zoveel woorden om woon Een zucht. Dick Raaijmakers: 'De mett de'. Uitg. Bert Bakker, 39,90 paperback en 49,90 f bonden. 'Nter/é&A// NIÊT TE4 tVSÜÉ FEES.-. I//ER, vetli 61R!»1 h vee

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 34