IBBC OVER COMMERCIËLE TV IN ENGELAND
JUBILEUM
AANBIEDING
m<
m«
z
m
z
Dichtende politici
bij Koos Postema
\3LTBL-
BON
m
O
m
oo
O
r
'W
30
30
F dat partijpo-
1'~i voor
Aanval
Samenwerking
kV/
10 JAAR „EVEN..UITBLAZEN"
HET BOEK „EVEN UITBLAZEN
W4
ZATERDAG 8 MAART 1986
ipeel geboren.
I jonge boeren
speelde. Grote
ig voor wie de
pns net op tijd
le niet anders
nst was. Land
sndstudie HBS
lintig jaar gele-
1 bij de Neder-
de Noordbra-
59 zat Braks er
ambtelijke be
kaken in het al-
man om Van
Is minister van
[niet mee doen
je de manier
1st terug in het
r ik richt m'n
belangrijker
fderlandse sa-
I het me dat je
ind dat al de
couperen met
Irkeerde prio-
laarom ik dat
Jlde. Omdat ik
fabinet als eer
dat punt en ik
lp geen enkele
lMaar het ver-
lit de minister
ren tot in dat
iir optredende
dit onderwerp
fn maar zeggen
ken in het ka-
laar als ik Sta
J agrarisch Ne-
deze mestpro-
rginale invloed
van de toe-
fss ik voor die
[akteriseert me
Iw en daar ben
lad Braks, spre-
een typische
Ije me ook ken-
oners kunt toe
traditie be-
I het gevoel min-
I staan dan velen
lis ter van Land-
heeft in zijn visie
It zwakke maat-
Ivoel me erg soli-
1 en de grote ge-
vengoed met de
te kathoheke ar
ts -kortom met
fature in zwakke
een beetje voor
lit moeite gehad
(juist op het punt
Ide zwakken
at ik van mening
en fundament te
ng wardoor de
ld worden. Toen
ren met het stel-
Id was het uitga-
lard. We zitten nu
lljard. In die tijd
In op één uitke-
de verhouding
elt met de klom-
niet crisisbesten
en stelsel in dat,
fde zwakken meer
|ehad met het feit,
eleid de mensen
Iden nog iets ster-
en de zwakkeren
gegaan
goed anders kan.
ertuigd. Omdat je
de maatschappij
:n aan de andere
:goïstisch zijn. Als
tschappij leefden
was zijn talenten
:e brengen, ja dan.
"ig om de maat-
louden, er leiding
imigen laten zich
:talen. We zijn als
urende concurren-
dat het best kun-
i moet je het ene
prestatie- en het
zwakke echt op de
vind dat wij daar-
zijn."
gaat met Neder-
van dan het eerst
is alleen het met
over de vraag wie
ervaring wetén.
rtijd beschouw ik
:tje sterk. Juist om-
geweest. Je moet
onmiddellijk te in-
behoevend. Dat be-
in rol en positie. Ik
ed is voor de echte
die je als individu
laals: respect voor
taar niet per defini-
je in de moeilijkhe-
eschouwen. Je moet
atie creëren waarin
itie de toekomst als
:n. Er moet dus ook
:n."
'Concurrentie geen
vloek, maar zegen'
OP 18 maart begint In de
Tweede Kamer het media
debat. Een van de heetste
hangijzers is commerciële
tv. Als lichtend voorbeeld
wordt steevast het Britse
model aangehaald. De le
gendarische BBC moet het
al meer dan dertig Jaar op
nemen tegen ITV (Indepen
dent Television), een groep
van 16 commerciële tv-ma-
kers.
Volgens VARA-voorzltter
Marcel van Dam gaat de
BBC hieraan echter kapot.
Van Dam vermeldde som
ber dat de BBC wel duizen
den medewerkers had
moeten ontslaan en dat de
kwaliteit van de program
ma's van de BBC ook ten
onder was gegaan In de
dans rond het kijkcijfer. Is
dit wel zo? Onze rtv-redac-
teur Jan Koesen ging het
de BBC zelf vragen en
bracht ook een bezoek aan
de IBA (Independent
Broadcasting Authority).
Door Jan Koesen
I HARTJE Londen. Bush House. Van buiten een Romeinse tempel, van
binnen een mengsel van Queen Victoria en de computer. Bush House is
het hart van de BBC, een eerbiedwaardige legende.
rden de programma's
[geboren die de hele we
reld bewondert, die een
standaard zijn geworden
voor televisie-makers.
In zijn werkkamer zet Ri-
I chard McCarthy, hoofd voor-
I lichter buitenlandse pers,
(zorgzaam een mok thee met
veel melk neer voor zijn Ne-
I derlandse gast die komt infor-
I meren hoe de BBC het rooit
met al die commerciële con-
I currenten. In Holland worden
zorgelijke geluiden daarover
I vernomen. De BBC zou 4000
[medewerkers de zak hebben
[gegeven en de kwaliteit van
haar programma's zou achter-
luit hollen.
Niet waar, zegt McCarthy.
[Helemaal niet waar. Er zijn
mensen ontslagen, maar bij
lange na geen 4000, en dit was
het gevolg van inflatie en de
beroerde economie. En wat de
[kwaliteit betreft: „We zijn
ruw wakker geschud. We za-
ten in een comfortabele groef
[toen dertig jaar geleden com-
[nerciële tv in Engeland een
(feit gaan. Toen zijn we hard
(met onze neus op de werke
lijkheid gedrukt. Opeens
(moesten we ons weer be wij -
(zen, moesten we vechten om
de aandacht van het publiek.
En we hebben het gered door
kwaliteit. De competitie is een
[zegen gebleken, geen vloek.
Wat ITV overigens brengt is
(prima, en hun behandeling
van het nieuws is zelfs excel
lent te noemen. Ze brengen
(echter geen serieuze consu-
mentenrubriek."
Het Engelse omroepstelsel is
I volstrekt anders dan het onze.
Ruim zestig jaar geleden werd
(de BBC de enige zendgemach-
tigde. Niks geen verzuiling
(voor de Britten, geen eigen
[ether voor de roomsen, de
I rooien, de christelijken enz. De
[BBC mocht het Woord wor-
|den, maar op bepaalde voor-
waarden. Zo was het door de
[licentiegever (het Minister van
(Binnenlandse Zaken) perti-
nent verboden dat er enige re-
I clame werd gebracht, zelfs
[geen sluwe, verholen bood-
I schap. Bovendien moest de
(BBC zich volstrekt neutraal
opstellen.
Aan het hoofd werd een
Raad gesteld van 12 Gover-
nors, gerecruteerd uit alle sec-
toren van de maatschappij,
[maar niet uit hoofde van een
[organisatie of partij. De BBC
j kreeg in de loop der tijd de be-
schikking over 60 adviesorga-
nen en bijna 30.000 werkne
mers. De centen kwamen uit
I het publiek. Op dit ogenblik is
de omroepbijdrage 58 pond.
Alles was pais en vree en
zelfgenoegzaamheid, totdat op
j 22 september 1955 het systeem
werd opengebroken. De com
merciële televisie deed zijn en-
[tree. Van meet af aan is de
[Britse commerciële tv in een
ijzeren corset gehouden.
Compromis
Een heel vernuftig compro-
mis kwam tot stand. Naast de
I BBC verscheen een tweede
I zendgemachtigde: de Indepen
dent Broadcasting Authority,
I een publiek, neutraal door het
Parlement ingesteld orgaan
I met 1500 medewerkers en ver-
I fegaande volmachten. De IBA
is een soort van strenge vader
®e tiet beducht is om corrige-
1 rend met de lat op vingers te
|™I)[neren- De IBA wijst aan
™®"te commerciële maat-
schappij op het scherm mag
men en gooit die maat
schappij er even gemakkelijk
af als zij buiten het potje pist.
De IBA controleert voorts de
programma's en de reclame
spots al op het script, dus ver
voor er iets op de buis ver
schijnt. Voldoet dat pro
gramma of die spot niet aan de
strenge eisen van de Code dan
zet de IBA een rode streep
door het werkstuk en mag de
maker het opnieuw proberen.
Niet zelden wordt ook een
tweede versie afgekeurd. Ook
beheert de IBA het zender
park.
De commerciëlen hebben
zich verenigd in de ITV, de In
dependent Television. Dit zijn
vijftien lokale maatschap
pijen, over heel het Koninkrijk
verspreid. (Londen heeft er
twee: Londen Weekend Tele
vision en Thames). De vijftien
moeten zich in eerste instantie
tot hun eigen regio beperken,
maar hebben ook nationale
mogelijkheden. Dan is er nog
een zestiende lid, TV-AM die
ochtend-tv verzorgt.
Op dit ogenblik heeft Enge
land vier zenders die van 's
morgens heel vroeg tot 's
avonds heel laat in de ether
zijn. Dat zijn de BBC 1 en 2
(die geen enkele reclame voe
ren). De ITV vult het derde net
en dan is er sinds enige jaren
Channel 4, ook commerciëel
van geboorte, maar tegelijk
ideëel. Ja, die onmogelijke
combinatie is toch mogelijk.
ITV en Channel 4 worden ge
heel door adverteerders be
taald, maar die hebben vol
strekt geen zeggenschap over
het produkt. Dat is te vergelij
ken met de Nederlandse dag
bladen, waarin de adverteer
ders weliswaar geld stoppen,
maar niets te vertellen hebben
over de inhoud van de redac
tie-pagina's.
BBC's perschef Richard
McCarthy is zeer tevreden
over het systeem. „Dertig jaar
geleden maakten wij ons net
als jullie nu in Nederland zor
gen over de gevolgen van com
merciële tv. We vreesden een
zee van onnozel amusement.
Alleen de kijkcijfers zouden
tellen en dat betekende het
einde van onze geroemde
kwaliteit. Maar die vrees is
niet terecht gebleken. Een
commissie had de regering
zelfs het advies gegeven om
commerciële tv niet toe te la
ten. Maar de regering legde
dat advies naast zich neer.
Toen de onafhankelijken
kwamen, dachten we in onze
arrogantie dat wij niets te
vrezen hadden. De BBC was
toch niet te verslaan. Maar de
commerciëlen hadden zich zo
goed georganiseerd en voorbe
reid, dat wij overrompeld wa
ren. Van meet af aan werden
we weggeslagen. Op een gege
ven ogenblik keek 70% naar
ITV en wij kregen maar een
miezerige 30%. En dat terwijl
we al vele jaren bijna iedereen
in het Koninkrijk bereikt had
den, op die ene schapeherder
in de Shetlands na.
De commerciëlen kwamen
met heel aantrekkelijke, ver
leidelijke programma's en lok
ten onze kijkers daarmee weg.
En wij van de BBC moesten
even hard gaan nadenken, wat
zo kon het niet lang meer du
ren. Die situatie bestaat nog
steeds tot op de dag van van
daag. ITV en Channel 4 hou
den ons voortdurend in een
staat van rood alarm, we krij
gen het niet voor niks, we
moeten voortdurend op onze
tenen lopen, maar nu is het zo
dat het kijk-publiek fifty fifty
verdeeld is. Wij hebben iets
minder dan de helft van de
kijkers."
Een eigenaardig verschijn
sel heeft zich in die dertig jaar
voorgedaan. De BBC heeft
ITV bevrucht en andersom. De
ITV is zich in de loop der tijd
steeds meer op kwaliteit gaan
toeleggen en de BBC heeft
enig water in haar wijn ge
daan en is nu bereid het volk
enig amusement te verschaf
fen, zij het met opgetrokken
neus.
Een nieuwe wolk drijft nu
naar de BBC-horizon. De cen
ten. De omroepbijdragen zijn
niet meer in evenwicht met
deze dure tijden. En het paard
van Troje staat te trappelen
voor de poort van Bush House,
in de gedaante van de Pea
cock-Committee. Deze com
missie, genoemd naar haar
professorale voorzitter, moet
de regering gaan adviseren
over de wenselijkheid ook op
de BBC 1 en 2 reclame te zet
ten. Dikke rapporten vliegen
over en weer.
De BBC is vastbesloten deze
laatste aanval op haar respec
tabiliteit te weerstaan. Kort
gezegd komt haar verweer er
op neer dat de omroepbijdra
gen maar weer eens opge
schroefd moeten worden. Een
parallel discussie vindt in Ne
derland plaats. Uiteindelijk
kijkt of luistert toch praktisch
iedereen naar de BBC, die dan
het sommetje maakt dat de
kijker, slechts 2 penny betaalt
per BBC-uur.
„Kijkgeld kost per dag min
der dan een pint melk, een
brood of een dagblad. Een
week kijken kost nog geen
pakje sigaretten," jammeren
de Lords in het Bush House.
Bovendien is langzamerhand
het einde in zicht van de recla
me-koek. De adverteerders
kunnen niet eindeloos hun
portemonnee trekken, eens
raakt die leeg. Als de commer
cials nu over vier zenders ver
deeld moeten worden plus
over losser spul ais Sky Chan
nel en de aankomende Super-
channel, dan wordt de spoe
ling wel erg dun, voorspelt de
BBC met staatjes en grafie
ken. „En wij vrezen dat de re
gering het dan wel mooi vindt.
De commerciële tv-maatschappij Granada heeft gezorgd voor succesvolle series, van 'Coro
nation Street' tot 'Brideshead Revisited'. FOTO'S ARCHIEF DE STEM
Dan zal geen bestuurder zich
wagen aan de onpopulair
ogende maatregel van kijk
geldverhoging (de radio is
gratis), maar de economische
redding van de BBC overlaten
aan het vrije krachtenspel van
de maatschappij."
Dan gaan (en ook hier krij
gen we een weerspiegeling
van de discussie in Nederland)
de belangrijkste, maar niet
veel kijkers scorende pro
gramma's er aan en .moet de
serieuze tv plaats maken voor
buik-vermaak. Trouwens,
ITV maakt duurdere pro
gramma's dan de BBC. Doet
de BBC het een uur lang nog
voor 40.000 pond, de ITV is ze
ker 10.000 pond prijziger.
In Engeland -nog steeds de
BBC aan het woord- wordt
voor bijna 100 procent met de
antenne gekeken. Voor kabel
en satelliet is toch geen be
langstelling. Geef ons dat geld
maar, dan is iedereen tevre
den. Maar, zegt de BBC met
een zucht, maar met die Britse
hunkering naar fair play, de
IBA doet het geweldig.
Op dus naar de opzichter
van de commerciëlen. Drie
haltes met de Underground
verderop, tegenover het plu
che warenhuis Harrods, be
vindt zich een modern kan
toorgebouw van waaruit de
IBA haar decreten uitvaar
digt. Miss Jenny Crick van de
voorlichting spreekt met de
vertedering van een schooljuf
Hilversum (anp> - Bij
005 (zaterdag 19.12 - 20.22
I a!L N£lerland 2) besteedt
IB??'aan de dichtende po-
weïk pn/°0rlezen uit "Sen
nHio de vraa« waarom de
K Va" ^BHebets niet om-
laag gaat
|r.. ,n het Hollands
WW nemen de
I ^'Wd.e-Kamerleden J.
lm iaiJnvrld"wouters (cda)
iHkaar nn i<PvdA) het (egen
leen Postema heeft
met Jasperina de
I gekkin6 ee"stuk zingt uit 'De
l& van de gracht'. JefRa-
laantu s.preekt met een
«-
In de KRO-televisierubriek
Brandpunt wordt zondag
(Ned. 1, 17.35 uur) aandacht
besteed aan het referendum in
Spanje, waaruit moet blijken
of dit land lid moet blijven van
de NAVO.
Voorts een repor
tage over mode en jongeren. In
het sportgedeelte van deze
editie een verslag van een
voetbalwedstrijd uit de eredi
visie en van de halve mara
thon in Alphen aan den Rijn.
In VPRO-nieuws zondag
(Ned.2, 20.32 uur) aandacht
voor een congres over censuur,
dat dit weekeinde in Amster
dam wordt gehouden. Voorts
gesprekken met de direkteur
van het Franse persbureau
AFP, Claude Wauthier en met
Eduardo Rabossi, staatssecre
taris voor mensenrechten in
Argentinië. Diogenes, buiten
lands politiek-cultureel maga
zine van de VPRO, houdt zich
zondag (Nederland 2, 21.40
uur) bezig met de vraag: is
Frankrijk wel links genoeg?.
De uitzending van het NOS-
televisieprogramma Het Capi-
tool is zondag (Nederland 2,
12.00 uur) gewijd aan de
vraag: de VVD waarheen?
Aan de discussie nemen deel:
J.H. Christiaanse (fractievoor
zitter van het CDA in de Eer
ste Kamer), H.J.L. Vonhoff
(commissaris der koningin te
Groningen) en H. Jacobse
(Tweede Kamerlid voor de
VVD).
over haar pupillen, de com
merciëlen.
ITV en Channel 4 valt niet
te verwijten dat zij pulp pro
duceren. De lijst van hun ver
diensten is lang en in
drukwekkend. Veel van wat in
Nederland automatisch aan de
BBC wordt toegedacht, stamt
uit koopmansbeurzen. Hoe
men ook over 'Spitting Image'
mag denken, geen mens zal
beweren dat dit een kruiperig
produkt van een kapitalisti
sche kaste is. 'Coronation
Street' is vele jaren het troe
telkind van onze VARA, ja, ja,
maar even zo goed is dit arbei
dersepos gemaakt door Gra
nada in Manchester die niet in
eerste instantie gericht is op
verheffing van de heffe, maar
gewoon poen wil verdienen.
'The Jewel in the Crown',
veelvuldig bekroond, 'Inspec
tor Dalgliesh' en de in
drukwekkende reportage over
de honger in Ethiopië die aan
leiding gaf tot de massaalste
media-aktie aller tijden zijn
tv-produkten waar de grootste
idealist zich niet voor heeft te
generen.
Ook nieuws, met name
nieuws en actualiteiten, wor
den door ITV gebracht en be
geleid op een wijze waarom de
Hieren en Nu's ën Brandpun
ten een puntje aan kunnen
zuigen. Wekelijks wordt er 9
uur kinder-tv gebracht waar
bij de leerkracht rustig buiten
onder de platanen kan kuie
ren, want de kinderen zijn niet
van het scherm te slaan.
Een blik in een tv-gids
maakt duidelijk dat het werk
van de commerciëlen aantrek
kelijk is en zeer informatief.
En dan verbaast het je, dat
vanuit de Nederlandse bas
tions zo misprijzend om niet te
zeggen arrogant gesproken en
gedacht wordt over commer
ciële tv. Bij ons is dat begrip
doordrenkt van sombere vi
sioenen over Sky Channels en
Music Boxen. Nergens wordt
toegegeven dat het ook anders
kan. Een enkele roepende in de
woestijn als ex-NOS-voorzit-
ter Erik Jurgens heeft ons al
jaren voorgehouden dat het
Engelse model zeer best te
pruimen is voor ons verzuilde
landje met 35 vullers van ka
nalen.
Mies Ipnnv rviok snuift als
het woord 'commercieel' valt.
Ze verkiest, net als de BBC, de
term 'onafhankelijken.' „Dat
woord 'commercieel' is kleine
rend, en het wordt vooral ge
bezigd door mensen die treu
ren dat ITV en Channel 4 het
monopolie van de BBC hebben
gebroken. Het is absoluut niet
zo dat de adverteerders het
programma controleren. Toen
ITV begon, moet een vooraan
staand geestelijke eens hebben
gezegd: 'Commerciële tv is het
ergste wat Engeland is over
komen sedert de Grote Pest'
(een jaar of 300 geleden). Nou,
dat zal die man nu niet meer
hard kunnen maken. Wat hier
gebeurd is, is wel eens be
schreven als een monument
voor het genie van het Britse
compromis".
ITV brengt voor 40% nieuws
en informatie, voor 30% drama
en slechts voor 30% amuse
ment. De eisen die aan ITN
(het commerciële Journaal)
worden gesteld zijn even ri
gide als die aan de BBC. Accu
raat, onpartijdig nieuws met
begrip voor het feit dat je niet
dagen kunt sleutelen aan de
presentatie van het heetste
nieuws. Advertenties mogen
niet aanzetten (ook niet sub
tiel) tot misdaad, geweld, alco
holgebruik, onzinnig kopen
van zogenaamde medische
produkten enz. Als er een
'dokter' komt op het scherm,
moet het publiek duidelijk ge
maakt worden dat die dokter
maar een acteur is en geen
autoriteit op voeding en geluk.
De kinderuren zijn totaal ver
schoond van spots.
Per uur mag er maar 6 mi
nuten aan reclame besteed
worden. De reclame mag mid
den in een film komen, maar
niet op het moment dat de held
van een rots dondert, nee, al
leen maar bij een natuurlijke
pauze. IBA heeft 1500 man in
dienst en kan een beroep doen
op ongeveer 80 specialisten.
Een sponsor mag zich niet
koppelen aan een succesvolle
serie, een magere vermelding
aan het einde van de 'credits'
moet voldoende zijn. Hij moet
er trots op zijn dat hij mag
meebetalen aan het creatieve
proces. Een acteur in een serie
mag niet tot 2 uur voor en na
zijn programma in een spot
verschil nen
DE afbrokkeling van de
eens zo trotse NOS gaat in
hoog tempo verder.
Verschillende
'ontmoetingsprogramma's'
verdwijnen naar andere
omroepen. Het grote
verkiezingsdebat tussen de
lijsttrekkers van de grote
politieke partijen wordt
bijvoorbeeld niet door de
NOS maar door de NCRV
uitgezonden. Maanden van
onderhandelingen tussen de
campagneleiders van de
partijen en de NOS zijn aan
dit opvallende besluit
voorafgegaan.
Het debat vindt plaats op
dinsdag 20 mei, een dag voor
de Kamerverkiezingen. Op
die dag zenden de NCRV en
de NOS uit. De politieke
campagneleiders wilden een
uiterst neutrale
debatvoorzitter. Hun eerste
keus was Jaap van Meekren,
maar die is ondertussen het
Nieuwslijn-gezicht van
Veronica geworden. De NOS
wilde verder een andere
opzet, terwijl de
campagneleiders alles bij
het oude wilden houden.
Vooral CDA en WD waren
tegen het plan het debat op
te delen in kortere discussies
met verschillende
gespreksleiders.
Tenslotte werd besloten
voor de NCRV te kiezen.
René Eijbersen van Hier en
Nu wordt de gespreksleider.
Hij is zo neutraal als maar
mogelijk is en dus ook
acceptabel voor CDA en
VVD. De mogelijkheid om
de politieke voormannen
onder te brengen in het
probleem-programma
'Rondom Tien' van Henk
Mochel is kennelijk niet
overwogen.
De Fabeltjeskrant is
weliswaar officieel geen
NOS-programma meer,
maar een produkt van
samenwerking tussen vier
omroepen (en de NOVIB).
Het ministerie van WVC
heeft echter de subsidie
stopgezet en nu lijkt ook aan
die samenwerking een eind
te komen. KRO, VARA en
TROS voelen er niet veel
voor ermee door te gaan, als
de kosten stijgen.
De vierde omroep, de AVRO,
roept nu luid zich over de
Fabeltjeskrant te willen
ontfermen. Wibo zelf gaat de
reddingsoperatie in het
Grote Dierenbos leiden.
Gevolg van deze
verschuiving is wel dat de
Fabeltjeskrant niet drie,
maar één keer per week op
het scherm zal komen en het
Praathuis de rest van de tijd
leeg zal staan.
De Nederlandse voorronde
voor het Eurovisie
Songfestival op 1 april blijft
wel in NOS-handen, maar
de uitzending van het
Songfestival zelf, op 3 mei in
Bergen in Noorwegen, wordt
voor het eerst verzorgd door
Veronica. Deze omroep
zendt uit op zaterdagavond
en was bereid de show onder
eigen vlag op het scherm te
brengen en zo de NOS te
helpen de schulden niet
hoger op te laten lopen. Leo
van der Goot, bekend van
'Op jacht naar de schat',
verzorgt de presentatie, als
zijn helicopter tenminste op
tijd arriveert.
(ADVERTENTIE)
r
40r~
H V«wij,ft'
Wim Koek thuis, langs de lijn, in de
politiek, te land, ter zee en in de lucht
en Engeland natuurlijk.
Een selectie van 50 colums in april in
boekvorm, geïillustreerd, 180
pagina's. Uitgegeven door De Stem
JA. ik bestel nu voor 10.-
Na de publicatie in april, dat het boek klaar is,
betaal en haal ik het boek op bij een van de
onderstaande Stem rayonkantoren
BREDA NWE. GINNEKENSTRAAT, OOSTERHOUT,
ETTEN, ROOSENDAAL, BERGEN OP ZOOM,
TERNEUZEN, HULST, GOES EN VUSSINGEN.
Naam
Adres
Postcode
Woonplaats
Telefoon
Aantal
Ik betaal en haal het boek
op bij rayonkantoor
Handtekening
Deze bon ingevuld vóór 15 maart in een gefran
keerde enveloppe insturen naar De Stem
afd. Promotion, Postbus 3229,4800 MB Breda.
m
ALLEEN BIJ VOORINTEKENEN TOT 15 MAART
z