o" d- iing- iwerki 34* het prettige leed van een chauffeur in een wielerkaravaan: Vijf lege banden IUYZE B.V. Benzine voor uw anecdote m de en ^tallatie lor ons jrd. >en I n den ces ïeer en se veel nieuw 7 <e |6 uur 1411 (aravaanslaven Vermoeiend HET prof-wieler- seizoen is van start gegaan en dat is een goede gelegenheid om in een autobijlage eens een aardige onthulling te doen; ook achter de laat ste coureur wordt nog heftig geleden in het rondtrek kende wielercir- cus. Het wagen park piept, kraakt en verslijt en de chauffeurs zweten en zwoegen dat het een aard heeft. Dit soort afzien wordt zelden be licht, omdat de chauffeurs de echte koelies zijn voor wie niemand aandacht heeft. De Opel Kadett: wie rijdt er in en hoe bevalt-ie?? Autowereld meteen verliefd op nieuwe 480 ES van Volvo De 309: nieuwste loot aan Peugeot-stam Een ambitieuze personenauto In truckcabines gaat het om de centimeters Stayeren Miniatuurtje voor de prijs van 'n Eend Amerikaanse Amish liever in 'n koetsje dan in een automobiel I153-137B CUSHION HOLES ngen voorbehouden de voorraad strekt 'Ze rijden de klink van je deur' Door Chris van Nijnatten je laagst geplaatste renner in de Tour de france krijgt nog publiciteit. De piloot van de ploegleider, de official, de journalist, de recla- newagen, is de schlemiel onder de volgers. Als [lij honger krijgt, is er net een belangrijke ont- Inapping, waar zijn 'baas' achter heen wil. En dus is er nog maar net tijd genoeg voor een taai Ituk stokbrood, gekocht in een minuscuul dorp op het Franse platteland en in het slechtste geval belegd met Inwelriekende, zacht glimmende hoofdkaas. Het is altijd hollen of stil aan aéhter het peloton. Of er hoet geraced worden om een jolgeworden klassementsrij- £r voor te blijven, of er is een pllectieve baaidag opgeno men door de uitbundig ge- ponsorde beroepsfietsers en i duurt een etappe van 200 jilometer bij wijze van spre ien een week. Na afloop van jen rit, of het nu een klassie- |er of een etappe betreft, mag chauffeur in de schaduw n zijn vehikel even uitpuf- i. Soms wordt hij blij ge haakt met een petje, een Jiirtje of een flesje mineraal- later. 1 Tijdens de Tour de France an het aan het slot van een ag hard werken in enkele ge- jallen onverwacht meevallen, ■bals bijvoorbeeld in de streek pnd Reims, waar men wel wil teten dat Champagne een fodukt is om trots op te zijn. de etappeplaatsen daar la in de gemeentebesturen hele Enten overeind hijsen en men Brgast daar de 'volgers' op jtatis drank en stokbrood met ■rima paté. Daar kan een slimme en Brutale chauffeur zijn slag Baan. Hij draait zijn door Le- Ktan verstrekte identiteits- »art om, zodat niemand kan pen dat hij geen journalist, onsor of official is maar een fewone chauffeur, wurmt zich [issen de officiële genodigden i doet zich tegoed aan cham- lagne en een luxe gesoigneerd iroodje. Dat scheelt weer op pe dagvergoeding. Een deel der 'karavaansla- jen in de Tour rijdt namelijk ïgen een vooraf bepaalde ergoedmg. Voor dat bedrag ervoert hij zijn passagiers oor heel Frankrijk. Waar togelijk wordt dus bezuinigd, |at verhoogt de winst. Het hier ge'schetste beeld oet mogelijk wat deprime- end aan. Daar moet echter hders tegenaan gekeken 'orden. In de ogen van de teeste wielerliefhebbers zijn hauffeurs in een Tour de rance, of in andere aanspre- ?nde wielerwedstrijden, Sterst bevoorrechte lieden, ■ij zitten immers met hun ieus op de vedetten en ruiken et zweet der kampioenen, Pf*8 telt zwaar bij de modale lefhebber van het wielrennen. Een van die zogenaamde ge- aksvogels is Sjef Verhulst, aragehouder in Dorst bij 'teda Hij volgde verschei- ene wielerspektakels. Niet oi den brode, maar gewoon s befhebber. Zo reed hij twee iar geleden de Tour de iTance als chauffeur van '-verslaggever Hein jroothuis. Maar ook in de i'onde va" Vlaanderen, de «onde van de iee prettige leed, dat achter het peloton geleden wordt. Leed, dat niet alleen de chauffeur treft, maar ook zijn vehikel. „Wat er gebeurt onder die volgers is eigenlijk onbe schrijflijk. Ze rijden de klink van je deur als je niet uitkijkt. Dat giert en suist en claxo- neert, niet te geloven. En als je als gewone wagen in de Tour niet rap maakt dat je weg komt als er ploegleiders, ren ners of officials naderen, dan komt Levitan. En dat is geen gewone baas hé. Meteen luis teren naar hem of ophoepelen, zo simpel redeneert die me neer", verhaalt Verhulst. „Als chauffeur een Tour volgen is niet mis. Het is zeer vermoeiend, zeer zwaar. Je kunt niet zeggen: 'ik rijd eens rond en ga eens lekker genie ten'. Er zijn momenten dat je met 100 tot 120 kilometer per uur bumper aan bumper door de bocht gaat. Dan moetje niet zitten te slapen natuurlijk". „In de Tour kom je alles te gen. Regen, hitte, zon, demon stranten, smalle paadjes, snel wegen, alles. Kijk, het maakt misschien indruk om daar met een grote Mercedes of een Re nault 30 aan te komen rijden, dat zijn goede wagens, maar je hebt in zo'n ronde meer aan kleinere wagens als Golfjes of Opeltjes. Die zijn vooral in bergritten handig. Het ma noeuvreren gaat een stuk een voudiger. Okay, ploegleiders rijden nogal eens in een Peu geot Break of een Mercedes TD, maar die gasten hebben een hoop te vervoeren. Boven dien rijden ze met die echt grote wagens niet de moeilijk ste trajecten, denk ik. Dat la ten ze aan anderen over". Volgens de garagehouder verdient het zeker geen aan beveling om al te vaak met de zelfde auto achter wielrenners aan te jakkeren. „Een wagen lijdt veel in zo'n koers. Echt, als je sommige mensen bezig ziet. Ze verbranden hun kop pelingsplaten voor ze er erg in hebben. Dat is niet zo verwon derlijk. Je zit constant te scha kelen. Dat moet ook wel. Maar „Wat er gebeurt onder die volgers is eigenlijk onbeschrijflijk, deur als je niet uitkijkt." Ze rijden de klink van je - FOTO C0R VOS Iedere maand beloont de autoredactie van De Stem de inzender van de leukste anecdote met 100 gulden benzinegeld. Die anecdote moet betrekking hebben op auto's of autorijden. Inzendingen kunt u sturen naar Autoredactie De Stem, Postbus 3229 4800 MB Breda. Sjef Verhulst toont borden van de koersen, waarin hij als volger actief was. - FOTODESTEM/JOHANVANGURP slechte chauffeuis gaan ouder of boven hun loeien rijden. Dat kost ie dan dus onmiddel lijk geld, zo'n rijstijl kan een auto niet velen. Meestal tref je onder de volgers ervaren chauffeurs aan. Er zijn echter ook uitzonderingen. Ik leerde een Limburger kennen, die stapte 's ochtends lijkbleek achter het stuur en kwam er aan het eind van de middag nog witter achter vandaan. Dat is niks natuurlijk. Hoewel, Middellandse Nice-Alassio en Milaan- an Remo stuurde hij al eens inter de coureurs aan. Als aragehouder en tevens ken- ?r van het metier der pedaal- ,'fs ™eet hi) als geen ander ■n beeld te schetsen van het ik moet toegeven, ik ben rede lijk ervaren in het auto rijden, maar ook mij viel het tegen. Ik had het onderschat. Je moet constant alert blijven. Ik wilde tijdens een bergrit een keer een sigaar opsteken. Even lette ik niet op en gelijk reed ik op een paar centimeter na een ra vijn in. Zulke dingen gebeu ren. Ze vertelden me dat er in de Tour ieder jaar een dode of zwaargewonde valt bij een on geluk in de volgerskaravaan". Jarenlang heb ik als auto monteur in diverse garages gewerkt."Door mijn vak manschap op autogebied werd in de buurt waar ik toen woonde dan ook dik wijls een beroep op mij ge daan om de helpende hand te bieden als er eens proble men waren met een of an dere brommer of auto. Ik had toen een overbuurman, die altijd paraat stond als er in de buurt een geintje uit gehaald werd. Zelf was hij moeilijk te vangen, hij was wat dat betreft altijd of z'n hoede. Maar op een keer ging hij toch voor de bijl. Het was op een zondag morgen dat ik naar buiten geroepen werd. De over buurman had namenlij k pas zijn rijbewijs en als eer ste wagen had hij een oud Fordje gekocht. De hele buurt stond z'n olieman- Fordje te bewonderen toen ik er bij kwam. Als auto monteur moest ik er mijn mening over zeggen. Na links en rechts aan m'n buurtgenoten wat knipoog jes te hebben uitgedeeld, ging ik zijn Fordje van honderdvijftig gulden eens bekijken, om hem toch wat op te beuren vertelde ik hem dat het nog een be hoorlijk wagentje was, op de banden na. Ik ging die banden uitgebreid en be denkelijk op m'n knieën zitten bekijken. Ik keek hem een beetje zorgelijk aan, hij vroeg me gelijk 'is er wat met de banden Ik wees hen op een paar droogscheurtjes en maakte hem wijs dat het aan de lucht lag die in de banden zat, dat die lucht bedorven was en dat die om de drie maanden vernieuwd moest worden. Buurtgenoten die ook een auto hadden beves tigden mijn zogenaamde bevindingen. Op de vraag wat hij moest doen vertelde ik hem dat hij alle banden plus reserve-band moest la ten leeglopen en dan op nieuw oppompen. Deze keer hadden wij hem zitten, in een mum van tijd zette hij al z'n banden plat. Met een geleend voetpompje heeft hij tot grote hilariteit van de buurt uren staan trappen om zijn banden weer vol te krijgen. Toen hem later werd verteld dat hij flink bij de neus genomen was, kon hij mij eigenlijk wel schieten, maar kon zïchzelj wel voor de kop slaan dat hij erin getrapt was. Later probeerde hij dit zelfde geintje bij anderen te flik ken, maar dat is hem bij mijn weten nooit gelukt. Dit voorval is zeker al vijf entwintig jaar geleden ge beurd, maar als m'n ex- overbuurman en ik elkan der af en toe ontmoeten, wordt dit geintje toch weer opgehaald en na zoveel ja ren moeten wij er nog steeds om lachen. Breda L.T. v.d. Kaa „Genieten van de bmgeving is er niet bij. We reden door Lourdes. Die stad wilde ik even van dichtbij bekijken. Ja, vergeet het dus maar, niks ge zien". Toch onderging Ver hulst ook aardige ervaringen als karavaanrijder. "Ja, na tuurlijk. Vooral in de Ronde van Frankrijk. Dat ik daar in mee mocht, dat was de vervul ling van een jeugddroom. Als automobilist kun je je daarin ook zeker verdienstelijk ma ken voor de coureurs. Als er een renner was achter geble ven en er was geen jury in de buurt, dan 'stayerden' we die even terug naar voren. Dat gaat heel snel als je die gasten maar goed uit de wind zet. Het chauffeuren wordt er alleen niet eenvoudiger op. Je moet dan constant je spiegels in de peiling houden. Niet te snel remmen, kijken of er geen an dere renners aanklampen. Maar toch, mooi werk is dat". De gelegenheidschauffeurs in grote ronden zijn in de meeste gevallen mensen die hun eigen tijd in kunnen de len; werklozen of 'eigen ba zen'. Verhulst behoort tot de tweede categorie. Maar zelfs in de Tour liet de autohandel hem niet los. „Omdat mijn zoon in de zaak zit, kon ik weg. Anders gaat dat niet. In de autobranche gooi je je tent geen drie weken dicht. Wij zijn maar een klein bedrijfje hoor. In de Tour reed ik tij dens etappes iedere dag een keer vooruit om naar huis te bellen. Even kijken hoe het met de handel staat. Ik heb een keer in een etappe telefo nisch een wagen verkocht". Zou Verhulst ooit nog een keer willen aantreden als chauffeur in een zware wie lerronde? „Ik weet het niet. Ik heb er geen spijt van, maar het viel me tegen, alles bij elkaar. Voor je auto gaat het nog wel. Als die kapot gaat, dan repa reer je die even. Daar heb ik natuurlijk niet zo'n moeite mee. Je hebt meer problemen met je eigen gestel. Ik wilde sport zien, de omgeving zien. Man, ik was iedere dag blij dat ik na het eten mijn bed in kon stappen. Het is leuk, maar af zien. Net zoiets als de wieler sport, eigenlijk".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 15