:ORTBUS
U.S
\KANTIE.
ET
1PERVERHUUR
DST-EUROPA
Inksterreis naar polen
RIEKENLAND
SPANJE
ra u instapt,
nruimte, video, toilet,
gevallen airconditioning,
jn. Hieronder enkele
emming te brengen,
heen wilt.
NTION4L
je-Lente-Zomer-1986!!
urs 070-650523/990059.
TROPICAL 4 km van Benidorm
BREDA - Het voorspel is geweest.
De eerste schermutselingen in
Zuid-Europa, en ook de Neder
landse Achterhoek, mogen, zeker
de laatste jaren, niet als onbelang-
vielercircus vandaag pas echt met
le voorstellingen.
De rij wordt geopend door de Omloop
let Volk, de 41ste uitgave met start en
inish in Sint- Amandsberg.
kaprun. Hele jaar skiën. Watersport in
I.a. 350,- p.w. Inl. 013-552440.
rijkse families, zeer voordelige com-
Igeriehte vak. won. in boerderij of chalet 4-
Iter - Pasen - zomervakantie. 05910-22293.
li in dit prachtige en goedkope land (1300
fcon en warme meren. Ook res. van camp.
■older Gégé 085-435050 Lid SGR.
overhuur en -verkoop. Huur va.
en, Maasstr. 52, Arcen, tel. 04703-1273.
ter- en zomervakantie
z. luxe uitv. o.a wc, douche, koelk., kachel
iesel en benz. Rijbew. BE v.a 775,- pw. all-
autop autoverh. 04744-2345, Zandstr. 58
s verh. v. pers.- en bestelauto's busjes.
lm 25 mei, geheel verzorgde tocht
IjAN - WARSCHAU - KRAKOW
1.080-555926 b.g.g 04108-6784 (na 18.00 uur)
Idreis Griekenland. Vertrek 31-5. Incl.
exc., busverv. Schiphol v.v. 1680,-
5NDEN v. GRIEKENLAND. 04490-18334.
ET DE MAR
voor 2 personen, logies.
Vanaff 245f p.p.
js f 30,- p.p.
A LIGURE
ner-app. voor 5 pers., logies.
Vanaf f 299" p.p.
lOVIGRAD f
ion. Vanaf T *5 VI/" p.p.
-REIFNITZ f CIC
ision. VanafT JIJf p.p.
langs bij uw reisadviseur.
re kleurenbrochures liggen voor u klaar!
ineda-Calella-Sitges-Salou, incl. luxe
>uringcar met video, bar, toilet,
l dgn. appartement v.a. 199,-.
10 dgn. hotel vp. v.a. 299,-
7 dgn. hotel ontbijt v.a. 399,-.
rkorting en vele opstapplaatsen. Bel even
voor uw gratis brochure.
COSTA BRAVA/BLANES
^tementen. Inl. 050-415210 (ook 's avonds).
e zonovergoten le klas-camping
aft voor elk wat wils en biedt aan:
EET INGER. STACARAVANS
>0,- P.P./P.W. (min. 2 pers.)
water BUSREIZENa 255,- p.p
?ugdreizena 465,- p.p
tent welke voor u klaar staat op onze cara
enten al v.a. 82,- p.p/p.w.
rs opgelet caravanplaatsen al v.a. 10,- p.<
ochure op 04902-14653 of 40989.
De wielerploegen
De voorstellingen beginnen weer
Door Jacques Eestermans
"iik worden ppzipn maar crpwnnn-
cgcuuuw utfgiiii iiei pruiessioneie
In het vaderlandse prof-
netier hebben zich in de
anloop naar het seizoen be-
angwekkende wijzigingen
oor gedaan. Kleine ploegen
bestaan niet meer, een en
kele individueel gespon
sorde renner zal mogelijk
nog zijn weg vinden in de
criteriums. Vier grote for
maties (Panasonic, Skala/
Skil, Kwantum en PDM) en
een middelgroot team
(Transvemij/Van Schilt)
vormen de markt. Alle be
roepsrenners zijn voortaan
werknemers, de geldschie
ters van de ploegen werkge
vers in de zin der wet. Met
alle verplichtingen en rech
ten van dien.
De profs zijn gelukkig met
de huidige situatie, uiter
aard voorzover zij onderdak
hebben gevonden bij één
van de voornoemde werkge
vers. Maar hoe denken de
ploegleiders er eigenlijk
over? Zijn zij content met de
voorwaarden, zien ze grote
nadelen aan het gehanteerde
systeem, voorzien ze moei
lijkheden? Een rondgang
langs die groep levert het
volgende beeld op.
Piet Bos, eerste ploeglei
der bij Transvemij/Van
Schilt: „Ik zie zowel posi
tieve als negatieve aspecten.
Het is een uitstekende zaak,
dat de renners nu een gega
randeerd inkomen hebben
en dat zij volledige sociale
zekerheid hebben. Boven
dien rijden zij allemaal een
goed programma, hetgeen
een betere selectie met zich
mee brengt. Aan de andere
kant meen ik dat er renners
buiten de prijzen zijn geval
len, die een plaatsje in het
peloton verdienen. Subtop
pers toch. Daarbij voorzie ik
problemen met betrekking
tot de doorstroming van
amateurs naar profs. De
kosten zijn dermate hoog
geworden, dat de sponsors
hun risico's zo veel mogelijk
zullen trachten uit te ban
nen. Zij zullen zich vele ma
len bedenken om een ama
teur, die ze ook nog eens een
verbintenis van minimaal
twee jaar dienen voor te leg
gen, een kans te geven. Voor
veel organisatoren van cri
teriums wordt het er even
eens niet gemakkelijker op.
De spoeling is immers dun
ner geworden. De tijd zal
moeten uitwijzen of de voor
delen de nadelen overvleu
gelen".
Peter Post, hoofd van het
driemanschap dat aan het
roer staat bij Panasonic: „Ik
heb die kleine ploegen en de
individuelen altijd gezien
als opvulling. In de huidige
situatie is dat niet meer no
dig. Ik ben daar blij mee.
Een goede competitie, waar
bij op zijn beurt veel publi
citeit behoort, is verzekerd.
Voor de wielersport in Ne
derland prima. Problemen
zie ik niet. In de meeste ge
vallen zullen er genoeg
goede renners beschikbaar
zijn voor de criteriums. Die
horen er bij, al zie ik dus
persoonlijk veel liever com
petitie in grote koersen. Wat
betreft de regeling met de
zogenaamde A-contracten:
wij werken daar al jaren
mee, omdat dat zo hoort en
niet anders".
Hennie Libregts, assistent
van Roger Swerts bij het
grootste team, Skala/Skil:
„De sociale zekerheid is op
zich een prima zaak natuur
lijk. Echter, naar mijn me
ning zijn bepaalde zaken
overtrokken. Renners zon
der ploeg krijgen nu geen li
centie. Dat betekent dat ze
het recht op arbeid wordt
onthouden. Dat is tegen alle
geldende maatschappelijke
normen. Ik ben daar erg
boos over. Bij mij bestaat de
indruk, dat de mensen van
de wielerbond een model
organisatie nastreven, zodat
ze in aanzien stijgen bij de
wereld-organisatie. Er is
met weinig tact gewerkt.
Teveel coureurs zijn de dupe
geworden. Teveel jongens
staan aan de kant, die eigen
lijk op de fiets zouden beho
ren te zitten. Dat geeft mij
een nare bijsmaak".
•Jan Raas, eerst verant
woordelijke bij Kwantum,
tot slot: „Ik vel liever een
oordeel over een half jaar.
Dan kan je alles overzien.
Maar ik verwacht eerlijk
gezegd de nodige moeilijk
heden. Het kostenaspect
dreigt de pan uit te vliegen.
Ik voorzie een concurrentie
slag tussen de ploegen om
bepaalde renners aan zich te
binden. Die categorie zal
duur betaald moeten wor
den. Niets aan de hand, als
het gaat om de toppers.
Maar wat met de subtop
pers. Ik denk dat straks
blijkt dat ze de weelde niet
kunnen verdragen. Ze wor
den gemakzuchtig, vallen op
den duur buiten de boot en
kunnen nergens anders
meer terecht dan bij het ar
beidsbureau. Uiteraard is
het goed, dat de sociale
rechtspositie is geregeld,
maar er wordt in mijn ogen
een aanslag gedaan op de
karaktervorming bij de ren
ners. Aan vijf ploegen heb
ben we in Nederland overi
gens genoeg. De besten zijn
onder dak. Degenen, die zijn
overgebleven, zijn gewogen
en niet goed genoeg bevon
den. Zo werkt dat, en ik heb
daar geen enkele moeite
mee".