:ORTBUS U.S \KANTIE. ET 1PERVERHUUR DST-EUROPA Inksterreis naar polen RIEKENLAND SPANJE ra u instapt, nruimte, video, toilet, gevallen airconditioning, jn. Hieronder enkele emming te brengen, heen wilt. NTION4L je-Lente-Zomer-1986!! urs 070-650523/990059. TROPICAL 4 km van Benidorm BREDA - Het voorspel is geweest. De eerste schermutselingen in Zuid-Europa, en ook de Neder landse Achterhoek, mogen, zeker de laatste jaren, niet als onbelang- vielercircus vandaag pas echt met le voorstellingen. De rij wordt geopend door de Omloop let Volk, de 41ste uitgave met start en inish in Sint- Amandsberg. kaprun. Hele jaar skiën. Watersport in I.a. 350,- p.w. Inl. 013-552440. rijkse families, zeer voordelige com- Igeriehte vak. won. in boerderij of chalet 4- Iter - Pasen - zomervakantie. 05910-22293. li in dit prachtige en goedkope land (1300 fcon en warme meren. Ook res. van camp. ■older Gégé 085-435050 Lid SGR. overhuur en -verkoop. Huur va. en, Maasstr. 52, Arcen, tel. 04703-1273. ter- en zomervakantie z. luxe uitv. o.a wc, douche, koelk., kachel iesel en benz. Rijbew. BE v.a 775,- pw. all- autop autoverh. 04744-2345, Zandstr. 58 s verh. v. pers.- en bestelauto's busjes. lm 25 mei, geheel verzorgde tocht IjAN - WARSCHAU - KRAKOW 1.080-555926 b.g.g 04108-6784 (na 18.00 uur) Idreis Griekenland. Vertrek 31-5. Incl. exc., busverv. Schiphol v.v. 1680,- 5NDEN v. GRIEKENLAND. 04490-18334. ET DE MAR voor 2 personen, logies. Vanaff 245f p.p. js f 30,- p.p. A LIGURE ner-app. voor 5 pers., logies. Vanaf f 299" p.p. lOVIGRAD f ion. Vanaf T *5 VI/" p.p. -REIFNITZ f CIC ision. VanafT JIJf p.p. langs bij uw reisadviseur. re kleurenbrochures liggen voor u klaar! ineda-Calella-Sitges-Salou, incl. luxe >uringcar met video, bar, toilet, l dgn. appartement v.a. 199,-. 10 dgn. hotel vp. v.a. 299,- 7 dgn. hotel ontbijt v.a. 399,-. rkorting en vele opstapplaatsen. Bel even voor uw gratis brochure. COSTA BRAVA/BLANES ^tementen. Inl. 050-415210 (ook 's avonds). e zonovergoten le klas-camping aft voor elk wat wils en biedt aan: EET INGER. STACARAVANS >0,- P.P./P.W. (min. 2 pers.) water BUSREIZENa 255,- p.p ?ugdreizena 465,- p.p tent welke voor u klaar staat op onze cara enten al v.a. 82,- p.p/p.w. rs opgelet caravanplaatsen al v.a. 10,- p.< ochure op 04902-14653 of 40989. De wielerploegen De voorstellingen beginnen weer Door Jacques Eestermans "iik worden ppzipn maar crpwnnn- cgcuuuw utfgiiii iiei pruiessioneie In het vaderlandse prof- netier hebben zich in de anloop naar het seizoen be- angwekkende wijzigingen oor gedaan. Kleine ploegen bestaan niet meer, een en kele individueel gespon sorde renner zal mogelijk nog zijn weg vinden in de criteriums. Vier grote for maties (Panasonic, Skala/ Skil, Kwantum en PDM) en een middelgroot team (Transvemij/Van Schilt) vormen de markt. Alle be roepsrenners zijn voortaan werknemers, de geldschie ters van de ploegen werkge vers in de zin der wet. Met alle verplichtingen en rech ten van dien. De profs zijn gelukkig met de huidige situatie, uiter aard voorzover zij onderdak hebben gevonden bij één van de voornoemde werkge vers. Maar hoe denken de ploegleiders er eigenlijk over? Zijn zij content met de voorwaarden, zien ze grote nadelen aan het gehanteerde systeem, voorzien ze moei lijkheden? Een rondgang langs die groep levert het volgende beeld op. Piet Bos, eerste ploeglei der bij Transvemij/Van Schilt: „Ik zie zowel posi tieve als negatieve aspecten. Het is een uitstekende zaak, dat de renners nu een gega randeerd inkomen hebben en dat zij volledige sociale zekerheid hebben. Boven dien rijden zij allemaal een goed programma, hetgeen een betere selectie met zich mee brengt. Aan de andere kant meen ik dat er renners buiten de prijzen zijn geval len, die een plaatsje in het peloton verdienen. Subtop pers toch. Daarbij voorzie ik problemen met betrekking tot de doorstroming van amateurs naar profs. De kosten zijn dermate hoog geworden, dat de sponsors hun risico's zo veel mogelijk zullen trachten uit te ban nen. Zij zullen zich vele ma len bedenken om een ama teur, die ze ook nog eens een verbintenis van minimaal twee jaar dienen voor te leg gen, een kans te geven. Voor veel organisatoren van cri teriums wordt het er even eens niet gemakkelijker op. De spoeling is immers dun ner geworden. De tijd zal moeten uitwijzen of de voor delen de nadelen overvleu gelen". Peter Post, hoofd van het driemanschap dat aan het roer staat bij Panasonic: „Ik heb die kleine ploegen en de individuelen altijd gezien als opvulling. In de huidige situatie is dat niet meer no dig. Ik ben daar blij mee. Een goede competitie, waar bij op zijn beurt veel publi citeit behoort, is verzekerd. Voor de wielersport in Ne derland prima. Problemen zie ik niet. In de meeste ge vallen zullen er genoeg goede renners beschikbaar zijn voor de criteriums. Die horen er bij, al zie ik dus persoonlijk veel liever com petitie in grote koersen. Wat betreft de regeling met de zogenaamde A-contracten: wij werken daar al jaren mee, omdat dat zo hoort en niet anders". Hennie Libregts, assistent van Roger Swerts bij het grootste team, Skala/Skil: „De sociale zekerheid is op zich een prima zaak natuur lijk. Echter, naar mijn me ning zijn bepaalde zaken overtrokken. Renners zon der ploeg krijgen nu geen li centie. Dat betekent dat ze het recht op arbeid wordt onthouden. Dat is tegen alle geldende maatschappelijke normen. Ik ben daar erg boos over. Bij mij bestaat de indruk, dat de mensen van de wielerbond een model organisatie nastreven, zodat ze in aanzien stijgen bij de wereld-organisatie. Er is met weinig tact gewerkt. Teveel coureurs zijn de dupe geworden. Teveel jongens staan aan de kant, die eigen lijk op de fiets zouden beho ren te zitten. Dat geeft mij een nare bijsmaak". •Jan Raas, eerst verant woordelijke bij Kwantum, tot slot: „Ik vel liever een oordeel over een half jaar. Dan kan je alles overzien. Maar ik verwacht eerlijk gezegd de nodige moeilijk heden. Het kostenaspect dreigt de pan uit te vliegen. Ik voorzie een concurrentie slag tussen de ploegen om bepaalde renners aan zich te binden. Die categorie zal duur betaald moeten wor den. Niets aan de hand, als het gaat om de toppers. Maar wat met de subtop pers. Ik denk dat straks blijkt dat ze de weelde niet kunnen verdragen. Ze wor den gemakzuchtig, vallen op den duur buiten de boot en kunnen nergens anders meer terecht dan bij het ar beidsbureau. Uiteraard is het goed, dat de sociale rechtspositie is geregeld, maar er wordt in mijn ogen een aanslag gedaan op de karaktervorming bij de ren ners. Aan vijf ploegen heb ben we in Nederland overi gens genoeg. De besten zijn onder dak. Degenen, die zijn overgebleven, zijn gewogen en niet goed genoeg bevon den. Zo werkt dat, en ik heb daar geen enkele moeite mee".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 9