GODSDIENSTEN LEVEN IN TWEE-VERDIEPINGEN-WERELD llELE [ER ;N ZOON BV 'Zelf denken, zelf kiezen zelf beslissen i Roosendaal IDIGE DIENST I.V. «WIJZER m/v EURS HET ZUIDEN RAVANS ÏARAVANS m HT ENGELS BERT VAN VELZEN De Kringloop beurs ZATERDAG 1 MAART 1986 Katten KLEINTJE Streekschool zeeland Klein groepje Gemengd zwemmen Geen zuil anwezig A59 Aan- en verkoop, bemk deling van nieuwe- en ge bruikte goederen. Kringloopbeurs, Wilhelm nastr. 82a, St. Jansteei Tel 01140-10257. DE KAT, dat moet u zijn opgevallen, zit altijd in een magi sche cirkel. En wel precies in het midden. Ik heb daar ooit een bijzondere ervaring mee ge had, toen ik de voorzitter van een hengelsportvereniging die 25 jaar bestond, bereid had ge vonden tot een vraaggesprek. Ik begaf me naar zijn woning, waar ik in een heetgestookte woonkamer op hem moest wachten, want de voorzitter van 'de Voorn' zat ergens tus sen de rietkragen te vissen en zijn afspraken te vergeten. Ik zat in een diepe dommelstoel en kreeg onmiddellijk het ge voel dat ik bespied werd. Ik keek rond en ontwaarde een kat, die me wantrouwig aan keek. Katten boezemden me wel belang in, want ik was in die tijd in de ban geraakt van een veelbelovende schilderes, die zich met katten had omringd die haar liefdevolle aandacht kregen. Zij bejegende mij met lichte achterdocht; wellicht omdat mijn geveinsde liefde voor katten niet overtuigend genoeg was. Terwille van haar echter was ik bereid alle katten van de wereld op schoot te ne men en er iets lulligs tegen te zeggen. Eigenlijk vond ik de kat zijn losse haren niet waard, maar ik zou wel gek zijn ge weest als ik voor die overtui ging zou zijn uitgekomen. Dat ik honden beter begreep dan katten hield ik natuurlijk zorg vuldig geheim. Dat honden be reid waren te sterven op de grafzerk van hun dode baas, terwijl de kat zich thuis onver schillig zit te wassen, houdt ver band met het feit dat honden bazen hebben en katten niet. De hond volgt, de kat gaat zijn eigen weg. Zo zij het. Mijn valse üefde voor de kat veroorzaakte bij de schilderes een voorkeur voor iemand an ders. Ik had er wel mijn best voor gedaan. Want toen ik in de huiskamer van de voorzitter van de hengelsportvereniging 'de Voorn' die kat zag zitten, besloot ik mijn tijd goed te ge bruiken en een relatie aan te gaan met die kat, waarover ik later een lyrische uiteenzetting zou kunnen geven, een meesle pend relaas van kattenpsycho- logische schoonheid. Welnu. De kat van de voor zitter van de hengelsportvereni ging 'de Voorn' zat midden in haar magische cirkel en ik be sloot die cirkel heel voorzichtig te verkleinen totdat we oog in oog zouden staan om kopjes uit te wisselen. Ik daalde neder op handen en kniëen om de kat zoveel mogelijk op haar eigen niveau te kunnen benaderen. De kat hield me scherp in het oog toen ik voorzichtig, de kat negerend, dunne randjes van de magische cirkel begon af te kruipen. Zij moest gaan denken dat ik een ongeïnteresseerde, wat domme en ongevaarlijke soortgenoot was. Dus begon ik zachtjes te spinnen, mijn gelaat te wassen, de denkbeeldige pels te likken, te geeuwen en te rek ken, waarbij de achterbenen tot brekens toe werden gestrekt. Ik besloot niet op tafel te springen maar kroop, ae blik gericht op een Friese hangklok, dichter naar de kat. Ze keek licht gea museerd toe. Als u bij Adriaan van Dis toevallig die Engelse deskun dige hebt gehoord die gebroken 'kats' spreekt, dat weet u dat ik destijds, in de huiskamer van de voorzitter van de hengel sportvereniging 'de Voorn' heel positief en op de juiste wijze bezig was. De kat kwam na het geeuwen en de rek-oefeningen inderdaad met geheven staart op me af, met een zacht prutte lend geluid. In het midden van de magische cirkel gaven we el kaar een kopje, waarna we ons naar haar voederbak begaven, waarin nog enkele brokjes kat- tebrood lagen. Ik deed alsof ik mij de aangeboden maaltijd goed liet smaken en maakte smakkende geluiden met schokkende bewegingen van mijn kop. De kat liep weg, licht verveeld. Achter mij klonk de stem van een man: „U heeft vanmorgen zeker niet gegeten". De kat keek tevreden. Zij had haar duivelswerk vol tooid. Een plaatsen: resultaten boe ken. „Ook in het humanisme gaal hel om de totale mens in zijn verhouding lol de totale werkelijkheid in denken, voelen, willen en doen. Wij leven in déze wereld die je kunt voelen, proeven, ruiken en niet altijd even lekker is; godsdiensten hebben een twee verdiepingen-wereld. - FOTO'S FOTOBURO JOHN CLAESSENS dat m.i.v. maandag 3 f van de Rechtskundige neuzen weer op iedere i de maand van 19.00 )pstandingskerk door de heer J.M. Hame- f-genomen. Mr. J.W.M. Augustin ge indiensttreding, een Let Humanistisch Verbond bestond op 17 ebruari van dit jaar op de kop af 40 jaar. Het verbond viert dit jubileum op dinsdag 4 maart in de ;leine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam net een conferentie over 'gelijkberechtiging' met orumleden als Joop den Uyl, Hans van Mierlo en :d Nijpels. Het kerkelijk monopolie op evensbeschouwelijk terrein staat haaks op de ïedendaagse werkelijkheid en het wordt tijd dat iaaraan een eind komt, is de onderliggende gedachte. De betrekkingen tussen het Humanistsich Verbond en de kerken zijn altijd van aparte aard >eweest. Het verbond nestelde zich 40 jaar geleden jok in het katholieke zuiden. Seine van de Belt was n Eindhoven een van de leden van het eerste uur. I mm fendienst in ons houtbe- INB). lout en bekendheid met fallageindustrie is ge- aties te richten aan; I Landsmeer. Ihool voor beroepsbegeleidend onderwijs [evens bevoegd gezag proetproject KMBO) slbus 279.4330 AG Middelburg lolanvuater 8. telefoon (01180) 16457 Imogelijk li.v.m. >lof van deze lessen in het ptr behoort tot de dzaak lessen in onze 'e worden op maandag (1) gegeven. kunnen solliciteren. n verstrekt door de heer rivé 01192-2319) egevens omtrent g en eventuele referenties, dag 7 maart 1986 te ecteur van de school. Hulst is in het overdekte re- iriehoek" plaatsingsmoge- 2 uur per week tenen van toezicht tijdens emmen, het lesgeven aan ticulieren, alsmede andere 'kzaamheden, die voor het functie nodig zijn. maanden zal de kandidaat en in een van de buitenba- Jiploma zwemonderwijzer ploma EHBO. Technische t tot aanbeveling. lijk van leeftijd en ervaring aris minimaal 2027,79 en ï4,53 bruto per maand ite gebruikelijke rechtsposi- van toepassing. citaties binnen 10 dagen na van dit blad te richten aan Wethouders van Hulst. 'ent deze vacature kunnen Snen ter gemeentesecreta- oneelszaken (dhr. W. Eve- 3755 tst. 31). ap i der lingen worden aange- Door Jan Bouwmans „WAT humanisme is, weet ik niet. Ik weet wel wat het niet is." Seine van de Belt uit Eindhoven - 67 jaar, rijzige ge stalte- zegt het na een gesprek van twee uur over humanisme en Humanis tisch Verbond. In het maandblad 'EGO' voor de humanistische geestelijke ver zorging in de krijgsmacht heeft hij ooit ook geschreven: „Humanisten zijn in fi losofische zin principiële twijfelaars." „Lang niet iedere humanist zal het eens zijn met wat ik allemaal zeg", meldt hij nog bij het afscheid aan de deur. Hij woont aan de rand van de 'Philips-stad' waar het oude Stratum overgaat in de Leenderheide. De zeer lage, witte huisjes lijken oorspronkelijk als tijde lijke noodwoningen in het bos te zijn rondge strooid en later tegen wil en dank de status van permanente tijdelijkheid te hebben gekre- gen. Seine van de Belt woont al sinds 1944 in Eindhoven. Hij zat er in het onderwijs, maar in 1964 werd hij een van de eerste vier huma nistische raadslieden in de Nederlandse krijgsmacht. Zijn werkterrein besloeg alles wat in Noord-Brabant, Zeeland en Limburg met militair te maken had. Maar lid van het Humanistisch Verbond was hij van de oprich ting in 1946 af van de 'gemeenschap Eindho ven' zoals verbondsafdeur duid. „Bij de oprichting van de Eindhovense ge meenschap was ik niet betrokken. Ik heb er ook nooit bestuursfuncties in vervuld. Ik weet niet of Eindhoven in die beginjaren de eerste en de enige humanistische gemeenschap was in het zuiden. Eindhoven was wel een wat bij zondere stad; anders dan Den Bosch of Bre da, om over Maastricht maar niet te spreken. Heerlen is wellicht wat vergelijkbaar. Eindho ven had in elk geval veel import uit het noor den en onder hen waren veel onkerkelijken." „In het begin waren we maar een klein groepje. Al vrij snel groeide dat uit tot plusmi nus 300 leden en dat is het altijd wel gebleven. Er is maar een betrekkelijk aantal mensen dat op dit niveau belangstelling heeft om over le vensbeschouwing te praten. Dat is in de ker ken niet anders; ook daar is een relatief klein deel geïnteresseerd in de organisatie. Het type mens waar het Humanistisch Verbond het van moet hebben, is niet zo organisatiegevoelig. Dat is een van de redenen waarom het ver bond in ledental altijd betrekkelijk klein is ge weest." Zo vlak na de oorlog was het zuiden nog een echt katholiek bolwerk. Zeker de geeste lijkheid moet het verbond beschouwd hebben als propagandist van een nieuw heidendom waartegen verzet geboden was. Van de Belt: „De weerstand was heel betrekkelijk. Men kon de oprichting niet tegenhouden. Maar de vereniging Humanitas voor maatschappelijk werk op humanistische grondslag kreeg van de gemeenteraad geen subsidie. Wij moesten als burgers wel meebetalen aan de katholieke instellingen, maar we kregen zelf niets. Dat ging uit van de KVP die Tater in de Tweede Kamer niet wenste mee te werken aan huma- nistsiche geesteüjke verzorging in het leger. 'Geen stenen voor brood', zei pater Stokmans in het Kamerdebat toen nog." De humanistische gemeenschap Eindho ven, die zich over de wijde omgeving uitstrek te, was in het begin onbedoeld een vrij beslo ten clubje. Ze wilde zich best wel manifeste ren in de maatschappij, maar had daar moei lijkheden mee, weet de heer Van de Belt zich te herinneren. „Het Eindhovens Dagblad bij voorbeeld wenste op aandrang van de geeste lijk adviseur geen berichten over het Huma nistisch Verbond op te nemen. Maar van een Humanisten hebben geen wegwijzer actieve bestrijding, van polemieken tegen ons was geen sprake. Men stond kritisch tegen over ons, maar wij bekommerden ons daar niet over." Vlak na de oorlog, aldus Van de Belt, was er een korte periode een grotere levensbe schouwelijke openheid. Het was de periode dat algemeen het gevoel leefde dat alles an ders zou worden. „We hadden hier bijeen komsten met verschillende groeperingen. Daar zaten ook priesters en katholieke leraren bij. Maar dat brak al gauw op hele gewone vragen. Ik zei een keer: 'Zeg, julüe gaan toch weer niet die onzin invoeren dat er niet ge mengd gezwommen mag worden in de zwem baden.' Daarop kreeg ik de reactie: 'O, maar dat kan hier in het zuiden niet.' Later werd de afscheiding tussen mannen- en vrouwenbad grotendeels opgeheven. Totdat een stel man nen, die het hele gedoe zat waren, op een dag gewoon het vrouwenbad indoken. Dat leverde toen nog een rel op." Ook in meer persoonlijke omstandigheden moesten humanisten wel eens onder het christelijke juk door. Mevrouw Van de Belt heeft dat eens ondervonden toen ze in het zie kenhuis lag. „Ik lag alleen op een kamer. Je had toen nog zo'n luidspreker ergens boven in een hoek zitten. Daar zat op een gegeven mo ment een kerkdienst op vanuit de kapel van het ziekenhuis. Churchill was die dagen net overleden. De dominee dankte God dat hij Churchill had gezonden om ons te verlossen van Hitler. Wat is het in hemelsnaam voor een God die ons eerst Hilter stuurt en dan nog eens Churchill om hem te verjagen, maar goed. Ik had nogal hoofdpijn en aan de dienst geen boodschap en ik vroeg de luidspreker op mijn kamer uit te zetten. Maar dat mocht niet. Het was een protestants ziekenhuis en elke patiënt moest naar de kerkdienst luisteren, verplicht." Dat was in de jaren vijftig, lang geleden en voorbij. Maar het is minder voorbij dan je zou denken. Dat vinden althans de humanisten zelf. Het onderwerp van de jubileumconferen tie op 4 maart is met voor niets 'gelijkberech tiging'. Niet dat er helemaal niets veranderd zou zijn. Het Vaticaanse concilie wijzigde ook de relatie tot de humanisten. Had bisschop Bekkers het Humanistisch verbond en de NVSH nog betiteld als één pot nat en gevaar lijk, zijn opvolger Bluyssen nodige behalve protestanten ook het Humanistisch Verbond uit om een waarnemer naar de Bossche Dioce sane Pastorale Raad af te vaardigen. Het werd Seine van de Belt, die dat 15 jaar is geweest. „Dat begon in 1968 of 1969, ik weet het niet meer zo precies. Het klonk toen allemaal wel hoopvol. Maar ik moet nu toch zeggen dat de afstand op het plaatseüjke weer groter is geworden; katholieken en humanisten zijn weer gescheiden werelden." Op dit punt aangeland wil de heer Van de Belt even wat meer kwijt over wat humanisme zoal is: „Zich rekenschap geven van de vragen die zich voordoen in een wereld waar de mens zelf zijn weg moet zoeken, zelf zijn vragen moet stellen en zijn antwoorden moet geven, zelf denken, zelf kiezen, zelf beslissen, niet omdat het zo leuk is, maar omdat niemand anders die vragen beantwoordt. Godsdiensten hebben - soms nadrukkelijk, soms minder na drukkelijk- een wegwijzer.- Maar ook in het humanisme gaat het om de totale mens in zijn verhouding tot de totale werkelijkheid in den ken, voelen, willen en doen. Wij leven in déze wereld die je kunt voelen, proeven, ruiken en niet altijd even lekker is; godsdiensten hebben een twee-verdiepingen-wereld." Wordt het Humanistisch Verbond als le vensbeschouwelijke organisatie ongelijk be handeld? „Ja!", is het directe antwoord van Seine van de Belt en op de achtergrond knikt ook zijn vrouw bevestigend. Het is een kwes tie die ook landelijk door het verbond stelsel matig aan de orde wordt gesteld. Het gaat dan om achterstelling in het aantal geestehjke ver zorgers in de krijgsmacht, om het moeilijk toegankelijk zijn van humanistische geeste lijke verzorging in ziekenhuizen, om achter stelling van humanistische vorming in het on- bouwd, nu maar onder dank voor bewezen diensten moeten afstaan Past het humanis ten niet inzake hun vermeende achterstelling de hand in eigen boezem te steken Seine van de Belt ziet de zaken zeker ge nuanceerder. Hij ontkent niet dat de geringe organisatiegraad een zwak punt is van huma nisten. Maar dat is zijn inziens toch niet de kwestie. „Politiek gezien wortelt het huma nisme van ouds in het liberalisme en het so cialisme. De liberalen konden voor zichzelf zorgen en de socialisten verwachtten de voor zieningen van de staat. Katholieken en protes tanten hebben ook voor eigen instellingen en voorzieningen gezorgd. Maar terwijl de ge loofsafval groot is geworden, blijven die in stellingen en voorzieningen alleen door hun besturen hun confessionele signatuur houden. Die besturen vullen namelijk zichzelf aan en houden zich zo in stand. Maar ze nemen iedereen als patiënt of als leerling aan. Toen met met personeelsgebrek kampte, was ook iedereen welkom. Wij willen echter geen ver zuiling en dus ook zelf geen zuil worden. Wij streven ernaar dat ziekenhuizen en scholen pluriform worden omdat de hele bevolking er gebruik van maakt en ze ook in stand houdt." Is Seine van de Belt als humanist dan tegen bijzondere instellingen en scholen Nee en ia. Ja vanuit zijn principiële overtuiging dat plu riforme samenwerkingsverbanden idealer zijn en dat die tot stand gebracht moeten worden. De argumenten die de Nederlandse bisschop pen enkele jaren geleden in hun nota aanvoer den voor katholiek onderwijs, vindt hij te zwak omdat het dezelfde idealen zijn als van de Franse revolutie. Ziin nee betreft de vraag of de bijzondere instellingen dan maar opge doekt moeten worden, want het is hun eigen zaak. „Als katholieke ziekenhuizen echter an dersdenkenden opnemen, moeten ze ook ruimte scheppen dat die mensen geestelijke verzorging kunnen krijgen naar hun eigen keuze en dus humanistische raadslieden in hun dienst geestelijke verzorging opnemen." Het eigenlijke verwijt aan vele bijzondere instellingen is dat ze in werkelijkheid niet bij zonder meer zijn en dat dus hun reden van be staan is weggevallen. Daar zouden ook bestu ren consequenties aan moeten verbinden. En daar valt weinig tegenin te brengen. Alleen dit misschien, dat de onverschilligheid van een substantieel deel van de gebruikers tegenover de signatuur minstens zo'n grote conserve- ringskracht is als de zelfinstandhouding van besturen. Het 40-jarige Humanistisch Ver bond timmert behoorlijk aan de weg, maar lijkt in zijn nog jeudige geestdrift z'n pijlen wel eens op het verkeerde doel af te schieten als het gaat om de vraag van achterstelling. derwijs. De grote grief is dat de christelijke kerken zich vastklampen aan hun historisch gegroeide machtspositie terwijl de feitelijke ontwikkelingen in de maatschappij die positie niet langer rechtvaardigen. Vanuit zijn vroegere ervaring geeft Van de Belt het voorbeeld van de legerplaats Venlo. „Oirschot was qua bevolking een veel Bra- bantsere kazerne. De bevolking van Venlo was een echte afspiegeling van het hele land. Een derde van de legerplaats koos voor de hu manistische raadsman en dat bleef in de loop van de jaren zo. Maar er kwam geen raads man bij, want dat zou ten koste gaan van de katholieke en protestantse geestelijke verzor ging" Moet je dit echter de kerken verwijten De minister van Defensie bepaalt toch hoeveel geestelijke verzorgers de krijgsmacht krijgt. Van de Belt geeft dat toe, maar het verschil is dat er een permanent overlegorgaan bestaat van overheid en kerken waarin dit soort zaken besproken en geregeld worden en daarvan maakt het Humanistisch Verbond geen deel uit; het verbond staat buitenspel. Moet het verbond zijn heil dan niet zoeken bij de poli tiek En in algemene zin, acht men het ge rechtvaardigd van de kerken en confessionele instellingen te eisen dat datgene, wat ze in het verleden aan bijvoorbeeld onderwijs- en ge zondheidszorgvoorzieningen hebben opge- „Op plaatselijk vlak zijn katholieken en hu manisten nog steeds gescheiden werelden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 29