Verschrikkingen 4.98 98 1.68 2.95 De andere Raveel in het Van Abbe \GUY MORTIER LEIDT BELGISCH NAAR CULT-STATUS IgUY MORTIER is hoofdredacteur, maar dat zie je niet aan hem af. Geen driedelig pak en zijden das, wel spitse witte schoenen en een uiterlijk dat het midden houdt tussen Bueno de Mesquita en Frank Zappa. Boerengerief Structuren Journalisten Oogstrelend Jstianas, i pers, llo anse Golden elicious, Q QO ik 2 kilo «J.i/U ten, uren, elen in deze advertentie kunt u in Is kopen, behalve de artikelen fertjes bij staan. Die artikelen kopen in AH winkels waar één op de deur staat n gelden van donderdag m zaterdag 1 maart as je voorraad strekt Een kop in Humo moet Door Mart van der Sanden Mortier gedraagt zich ook anders dan de gemid delde hoofdredacteur; hij maakt onderschriften bij foto's en verzint koppen boven verhalen. Die verhalen staan in Hu- I mo, een blad dat in Nederland zijn gelijke niet heeft. Humo is tv-gids, popperiodiek, opinie weekblad en comic-strip tege lijk. Een serieus blad, waarin flink tegen de schenen van de machthebbers wordt geschopt, maar altijd doorspekt met op merkingen om de lezer aan het lachen te krijgen. „Humor moet overal inzit- I ten, ook in serieuze artikelen", zegt Mortier. „Er valt veel te weinig te lachen. En toch heb ben de mensen daar behoefte aan, omdat het de enige ma nier is om te overleven". Hu mor is leuk, en Humo ook, maar niet altijd. Soms gaat het blad zich te buiten aan pure ongein. Boven een verhaal |over computers stond onlangs /De zwoele liefdesnachten van Lady O.' Het slaat nergens op, maar anders wordt het ver paal misschien niet gelezen. Mortier: „Die kop was toe- Ivallig niet van mij, maar ik [heb hem maar laten doorgaan, [omdat er haast bij was. In een goede kop staat een knipoog, [die de hoogdravendheid van het artikel dat eronder staat, [relativeert". Nu ja, Mortier [geeft zelf toe dat de ideale [Humo niet elke week wordt gemaakt. Toch heeft het blad in Ne derland een soort van cult- status verworven. Terecht, [want de vaderlandse omroep bladen ('saai, voorspelbaar en nooit eens iets vervelends over de eigen zuil') worden in kwa liteit met straatlengten ver slagen. Maar de wet be schermt ze. Humo is niet in de Nederlandse kiosken te koop; alleen via de post is het te krij gen. Enkele honderden Neder landers krijgen elke woensdag hun Humo in de bus. In België schommelt de oplage in de vrije verkoop rond de 220.000. HET VLAAMSE weekblad Humo bestaat deze week vijftig jaar. De ruggegraat van Humo is informatie over televisie. „Daardoor ligt Humo zeven dagen per week op tafel", zegt hoofdredacteur Guy Mortier. Hij nam Humo in 1969 over en maakte het tot een magazine, waarin humor, pop en 'muckra king' elkaar aanvullen. Een interview met een hoofdredacteur die het eenvoudige handwerk niet schuwt. knipogen r Guy Mortier rechts op de foto bij de uitreiking van de jaarlijkse Humo-onderscheidingen: „Op den duur ga je denken dat journalistiek niet meer is dan een spelletje," - foto hermansellesugs Luis in peis Mortier werd in 1969 hoofd redacteur van Humo. Hij maakte van het brave familie blad een luis in de pels van de Belgische autoriteiten. Humo begon heel voorzichtig met geëngageerde artikelen, waarin misstanden aan de kaak werden gesteld en de ge vestigde orde belachelijk werd gemaakt. Als daaraan één of twee pagina's per week wer den besteed, was het veel. Toch was dat al genoeg om de directie van uitgeverij Jean Dupuis, eigenares van het blad, in de gordijnen te jagen. Dupuis is inmiddels een failliete boedel, al doet de riante huisvesting aan de Kunstlaan in hartje Brussel het anders voorkomen. Op dit moment althans nog, want het gebouw, twee jaar geleden voor 45 miljoen Belgische francs betrokken, wordt bin nenkort ontruimd. De strips (Robbedoes en co) werden uit verkocht aan Hachette. Het Vlaamse Humo kwam terecht bij een Franse uitgeverij, Editions Mondiales in Parijs. Mortier haalt nu dan ook on geremd uit naar de leiding van Dupuis. Hij spuit zijn gal voornamelijk in de richting van vader Rene en zoon Pierre Matthews daarin. Slopend „Ik heb jaren lang een slo pende strijd gevoerd met de heren Matthews, die familie banden hadden met het ge slacht Dupuis. Door en door verkrampt denkende, streng katholieke mannen. Zij haal den gedeelten uit verhalen weg zonder de redactie daar over te raadplegen. Als ik dan bij hen eiste dat zij met hun handen van de tekst moesten afblijven, kreeg ik als een snotneus de mantel uitge veegd. Maar ze waren wel zo walgelijk hypocriet dat ze de winst die Humo bij Dupuis binnenbracht, graag opstre ken. Ik verwacht van direc teuren dat zij zakelijk inzicht tonen en niet met hun eigen geweten blijven worstelen en met de Heer, daarboven er gens", wijst Mortier met zijn wijsvinger in de richting van het plafond. Humo drukte ooit eens een persiflage van Gerrit Komrij op de romans van Wolkers af. De directiekamer was te klein. Matthews, de jongere in dit geval, stuurde Mortier een aangetekende brief met een laatste waarschuwing. Het ge wraakte stuk bevatte pure pornografie, meende de direc teur. Nog één keer en Mortier kon zijn biezen pakken. De brief lekte uit via Mortiers se cretaresse en toen was de red actiekamer te klein. Uiteinde lijk liep de rel met een sisser af. Mortier: „Ik werd gered door de machtsstrijd in de di rectie. De ene directeur zag graag dat de ander op zijn kop kreeg. Toen Matthews polste of de rest ook voor mijn ont slag voelde, kreeg hij nul op het rekest. Die onderlinge ru zies hebben overigens wel ge leid tot de uiteindelijke ophef fing van Dupuis, want het be drijf werd volkomen onbe stuurbaar doordat de ene af deling niet wist wat de andere deed.". Limbourg Overigens zijn ook na de overname nog niet alle proble men de wereld uit. Onlangs werd voor het Nederlandsta lige Humo een Franstalige corrector aangenomen. Wel een beetje lastig natuurlijk. In de eerstvolgende uitgave stond dan ook prompt ergens Lim bourg in plaats van Limburg. Maar Mortier voelt er niets voor nu al veel te zeggen over de verhouding met zijn nieuwe uitgever. Daarvoor is het nog te vroeg en er heeft zich nog niets voorgedaan dat echt zijn ergernis heeft ge wekt. Bovendien is bij de overname in een protocol vastgelegd dat de redactie vol komen onafhankelijk kan werken. Mortier is sceptisch, wan neer hem wordt gevraagd welke resultaten Humo met zijn onthullende journalistiek in de afgelopen jaren heeft be reikt. „De optelsom geeft een deprimerende uitkomst te zien. Op den duur ga je denken dat journalistiek niet meer is dan een spelletje. Wij hebben er altijd op gehamerd dat mensen in een belangrijke po sitie verantwoording moeten afleggen over hun daden, dat zij de fatsoensnormen (een rotwoord, maar wel juist) in acht moeten nemen en dat zij zich iets menselijker, met een wat ruimere blik moeten op stellen. In de jaren zeventig kreeg ik op sommige momen ten de indruk dat dat begon door te dringen. Maar toen sloegen de jaren tachtig toe. De angst voor de crisis zit er nu weer goed in en iedereen klapt toe. Leiders hebben hier zelden klasse, ze proberen zich alleen maar aan hun macht vast te klampen. Wanneer er over een misstand op een mi nisterie wordt gepubliceerd, reageren de verantwoordelij ken niet eens, uit angst dat er misschien drie Humo's meer worden verkocht. Het enige resultaat is dat er een heksen jacht wordt ontketend om te achterhalen waar het lek zit". Toch is Mortier niet echt een gefrustreerd konijn. „Eigen lijk is het ook niet aan ons om de wereld te verbeteren of om een minister ten val te bren gen. Wij moeten er alleen bij zijn, wanneer ergens een lou che zaak speelt, wanneer de machtigen de machtelozen be lazeren. Bij onze lezers kun nen we dan onrechtstreeks be reiken dat zij wat minder op kijken naar gezagsdragers. Misschien hebben we op die manier dan toch bijgedragen tot een wat grotere openheid, hoewel het eigenlijk belache lijk is dat over België te zeg gen. En af en toe worden onze dossiers ook direct gebruikt. Inspecteurs zijn op pad gegaan nadat wij over wantoestanden in ziekenhuizen, bejaarden huizen en psychiatrische in richtingen hadden geschreven. Het is toch al mooi meegeno men als bejaarden daardoor minder doorligwonden hebben of psychiatrische patiënten korter in hun eigen uitwerpse len hoeven te liggen". Resultaten of niet, de 'slachtoffers' van Humo ma ken zich nog steeds boos. Twee weken geleden is vrij naar Günther Wallraff een serie gestart over de behandeling van gastarbeiders door Belgi sche bedrijven. Niet fris, zo meldt Humo niet geheel on verwacht. De bedrijven die van schandalige praktijken worden beticht, komen in het artikel niet aan het woord. Mortier: „Het was al moeilijk genoeg om buitenlanders te vinden die hierover wilden praten. Anonimiteit was een voorwaarde. Als je dan naar een bedrijf toegaat om het verhaal te checken, zegt dat: 'Vertelt u maar mij eens waar dat precies is gebeurd'. Als je je bronnen wilt beschermen, kun je dat dan natuurlijk niet zeggen en op een algemene aanklacht wordt toch niet ge reageerd. Ik vind trouwens helemaal niet dat je altijd twee klokken moet laten ho ren (hoor en wederhoor, red.). De aangeklaagden krijgen achteraf wel recht op weer woord". Het schoonmaakbedrijf Emibel, genoemd als uitbuiter van buitenlandse werkpaar den, wenst daarvan in ieder geval al gebruik te maken. In een brief aan Humo wordt het artikel 'volledig betwist'. Er dwarrelen wel meer boze brie ven neer op Mortiers bureau. De rijkswacht diende een klacht tegen het blad in nadat een foto van een gemaskerde man met een rijkswachtpet op was afgedrukt. Die verbeeldde de door Humo beschreven ver bindingen tussen de Belgische veiligheidsdiensten en ter reurgroepen als de CCC, ove rigens een bijna onuitputte lijke bron voor Humo-artike- len, op prangende wijze. Vorige week nog verzocht politiecommissaris Keppens een interview met hem uit het blad te' verwijderen. De man brak daarin de staf over de ge brekkige samenwerking tus sen de verschillende veilig heidsdiensten. Het interview was al eens in overleg met Keppens bijgeschaafd. Maar de man kreeg toch buikpijn en slapeloze nachten uit vrees door zijn superieuren te wor den gekapitteld. Keppens' brief kwam te laat. De Humo lag al bij de drukker. En zo valt er elke week toch wel weer iets leuks te beleven Voor Mortier en zijn redactie. Roger Raveel, tekeningen en schilderijen. Van Abbe- museum, Eindhoven. Open: maandag-zondag 10 (zondag 13)-17 uur. Tot 24 maart. Als je met het voor de hand liggende beeld van de Vlaamse kunstenaar Raveel in je hoofd zit kom je moge lijk wat in de war. Het ac cent bij deze expositie ligt op zijn tekenwerk, dat hij - naar zijn zeggen (zie catalo gus) - op deze manier opge vat heeft om zijn tè gemak kelijke virtuositeit de baas te blijven. Verder is hijzelf van mening dat hij in zijn schilderijen redicaler is dan in zijn tekeningen. En dat is hier te zien. Honderd tekeningen uit de afgelopen dertig jaar il lustreren op zeer uiteenlo pende manieren allerlei in vloeden, belevingen en ver werkingen, die zouden lei den naar zijn nogal persoon lijke stempel op de schilder kunst: een soort dubbelzin nigheid tussen figuratie en abstratie, tussen werkelijk heid en illusie. Hij maakte onder meer naam door samen met Rei- nier Lucassen, Raoul de Keyser en Etienne Elias kel dergangen van een kasteel in België te beschilderen. Zoekend naar een weergave van een eigentijdse mentali teit zette hij zich allereerst af tegen een traditioneel acedemisme om de relatie tussen schilderij en werke lijkheid te vereenvoudigen. In zijn tekeningen zie je vaak een relatie met zijn, in tenser uitgewerkte, schilde rijen. Er zit een bedrieglijke simpelheid in die tekeningen met hun typisch eigen hand schrift. Bijna een soort spij kerschrift van de werkelijk heid, die geen arceringen of doezelaar verdraagt. Enkele schilderijen en geschilderde wanden met anecdotische il lustraties en objecten schrij ven niet 'Roger is gek' aan de straatkant, maar de wer kelijkheid is zot. Roger Raveel: Hulde aan Giotto, 1956 (Van Abbemu- seum, Eindhoven). Johan Claassen, schilde rijen, beelden, mixed media op papier. Galerie Tegen- bosch, Keizergracht 1, Eind hoven. Open: dinsdag-zater dag 12-18 uur. Tot 2 april. Lambert Tegenbosch heeft sinds kort, naast zijn galeries in Heusden en Am sterdam, ook in Eindhoven een bijna museale ruimte om coryfeeën te tonen. De Brabantse 'Boerenkunste- naar' Johan Claassen heeft nu de bijna landschappe lijke ruimten van deze gale rie op een boeiende wijze in gevuld met zijn laatste ont wikkelingen. Daarbij is een fraaie catalogus (ƒ35,-) ge maakt. Claassen maakte in de ze ventiger jaren vooral naam door zijn boerenobjecten; voorwerpen uit het land- bouwersbestaan, zo ver vreemdend gearrangeerd dat behalve nostalgie zelfs het milieubewustzijn ge prikkeld werd. De kunstkri- Hetty Oom-Mutsaerts, textiele vormen. NBKS, Markt 1, Oirschot. Open: dinsdag-zondag 13-17 uur. Tot 14 april. Deze Bredase kunstena res, onder meer docent Te- hatex Möller-instituut Til burg, toont hoe veelzijdig en vrij je met het weefgetouw kunt omgaan. De expositie laat daarbij een ontwikke ling van een jaar of vijf zien; globaal gesproken van een tamelijk rationeel-statische be'nadering naar een roman- tisch-schilderachtige wijze van omgaan met draad en kleur. In de zo-doe-je-dat (vorm en structuur)-periode zocht zij vooral het platte vlak (aansluiting bij het tra ditionele wandtapijt), ter wijl in de volgende zo-bleef- je-dat (het spel met het ma teriaal) het drie dimensio nale object zich aandient. De aanvankelijk hoekige struc turen ontwikkelen zich naar vrij hangende rondingen, die alleen nog maar de ge strengheid van het weefge touw laten raden. De bere kening, het fraai uitgekien de, wordt meer overgegeven aan de inherente kenmerken en mogelijkheden van draad en kleur zelf. Wat je te zien krijgt zijn rechtlijnig opge bouwde fragiele weefsels die accentueren hoe ketting en inslagdraden samen met kleur zeer gevarieerd hun ruimte kunnen bepalen. Het licht speelt daarbij een grote rol, mede door de wat 'glas achtige' kunstvezels. Verder zie naar objecten uit groeiende 'draperieën, die met een geheel ander ritme aansluiting zoeken bij 'weefsels' uit de natuur (on der anderen zoals die in pauweveren te zien zijn). Heel interessant. tiek eigende zich deze din gen met een rimram aan woorden toe. De laatste tijd zijn ze uitgegroeid tot plas tieken met ruimteschipach tige allures en een nieuwe esthetiek, die genoemde spullen blijken te kunnen opleveren. Inmiddels had hij kleine artefacten uit het boerenleven ook ingelijst als reliquien, waarvoor binnen de idolatrie een markt is. Voor hemzelf had dit ech ter wel indringende gevol gen. Die zijn op zijn schilde rijen mooi te volgen. Hij ging deze boerentekens schilderen. Aanvankelijk wat geometrisch geordend op 'velden', maar steeds meer (enigszins volgens de trend) 'schilderend' op weg naar het estheticeren van het 'primitieve' boerenge rief. Dat leverde verrassend mooie schilderijen op; nogal divers en zoekend naar nieuwe vormen. De kunst kritiek wil altijd - hetzij uit onzekerheid (grip krijgen op) of epaterend - vergelij ken en zo wordt Johan op deze expositie onderge bracht bij niemand minder dan Miro, Matisse en de late Klee. Dat kan. Maar Claas sen blijft 'boerser', mis- schein daardoor zelfs ont wapenden Een mooie ten toonstelling in een mooie ga lerie. De klad in de pers. 't Weefhuis, Lucas van Hau- themlaan 1, Nuenen. Open: dinsdag-zondag 14 (zondag 13)-17 uur. Tot 24 maart. De stelregel dat je alleen maar mag/kunt oordelen over zaken die je zelf kunt hanteren gaat niet op. Toch kan het soms irritant zijn dat 'die journalisten' (en ze ker ook kunstcritici) maar ongestraft 'alles' in de krant kunnen zetten en zelf niet onder publiekelijk gedrukte kritiek staan. Van kunstbe schouwers wordt soms wel gezegd dat ze zelf met de vingers van de kwast af moeten blijven Ze behoren alleen te schrijven. Zeven j ournalisten/ kunstcritici Maria van Dijck, schilderijen, Galerie Seegeren, Raadhuis straat 8-10, Breda, open dinsdag tin vrijdag van 10.00-18.00 uur, donderdag tot 21.00 uur, zaterdag tot 15.00 uur, tin 22 maart. Maria van Dijck schildert de verschrikkingen van oorlog en vernietiging. Haar motieven zijn mededogen en angst. En dat komt perfect over. Onbewust beïnvloed door velen heeft zij, die als autodidacte zo'n vijftien jaar werkzaam is, een eigen stijl opgebouwd. Die herkenbaar is in de contrasten. In elk van haar naïeve schilderijen is de spanning voelbaar. Soms in vorm, soms in kleur, soms in beide. Het kan een reusachtige rode roos zijn, als eerbetoon neergelegd in een groene vallei, of twee zwarte kleine menselijke silhouetten naast een grote witte verbrandingsoven. Deernis en verdriet zijn in alle soberheid weergegeven op een kinderlijk spon tane manier. De schilderkunstige kwaliteiten van dit werk zijn erg wisselvallig. Sommige schilderijen zitten lekker in de verf, terwijl daar bij anderen totaal geen aandacht aan besteed is en het alleen maar om de beeldvorming op schrift gaat. De agressiviteit waarmee het mensdom bezig is zichzelf om zeep te helpen, is in ieder geval een onderwerp dat Maria op het lijf is ge schreven, gezien de souplesse waarmee ze uiteenspattende werelden vol vuur en geweld in beeld brengt. Haar onfeil bare gevoel om voor een bepaalde sfeer de juiste kleuren en beelden te kiezen maakt nieuwsgierig naar wat nog komen gaat. LIA ROOSE van de Brabant Pers hebben het aangedurfd om te laten zien wat zij in hun vrije uren 'kliederen' en dit onder kritiek te stellen. Ze hoeven zich niet te schamen. Om hiërarchisch te begin nen (de krant is een trapsge wijs geordend en betaald berijf): hoofdredacteur Cas van Houtert kun je, als aquearellist, onder de 'naie- ven' in dit gezelschap reke nen. En zo hoort het ook Het andere uiterste zijn Anna van der Burgt en Waldy Vastrick. Maar dat zijn dan artiesten, die op een academie wél het vak ge leerd hebben en óók nog zijn gaan schrijven. De anecdoti sche pastels, met hier en da ar wat de sfeer van Cha gall, van Anna en de air brush landschappelijke sug gesties van Waldy mogen gezien worden. Ferd op de Coul en Rob Sanders - de eerste wat sterker en Vlaams beïvloed - beleven duidelijk plezier aan felle gouache-kleuren en land schappelijke inspiratie. Huub Niessen steelt de show met zijn fijne kritische teke ningen. Maarten Beks mengt illustratief tekenen en schrijven op een pitoresk snedige manier. Er zijn er onder deze artiesten die be ter schrijven dan schilderen, maar ook het omgekeerde is het geval. De kritische kij ker/lezer moet dat zelf maar uitmaken. Birgitt van Bracht, pastels, Jan Vaes, beelden. Galerie Zero, Willem Il-straat 18, Tilburg, open donderdag, vrijdag, zaterdag van 14.00- 18.00 uur, tin 13 maart. De pasteltekeningen vah Birgitt van Bracht hebben de afmetingen en de allure van een schilderij. Ze ade men ruimte en vrijheid uit en zijn expressief van ka rakter. In visueel opzicht valt het werk uiteen in een rationeel en een emotioneel deel. Met tekenkrijt schil dert Birgitt vlakken. Vlak ken die binnen lijnen gevan gen zijn. Strakke gespannen staande lijnen, als contouren van een zeil, omdat anders de kleur eruit barst. Dit ge vecht tussen kleur en lijn - felle rode kleuren en strenge zwarte lijnen - vindt plaats tegen een oneindig blauwe, achtergrond. Alle vormon- derdelen hangen logisch met elkaar samen in deze ratio nele serie vol fraaie 'bere kende' effecten. De kleine emotionele serie is minder gestructureerd. De vormen zijn bijna amorf en op een sensuele manier loopt het ene vlak in het andere over. De rijkdom van hel dere kleuren en wonderlijke organische vormen maken dit onderdeel boeiender dan de oogstrelende, eerderge noemde serie. Jan Vaes maakt borst beelden, hommages aan ver vlogen machthebbers en eerbiedwaardigen. Zoals de tands des tijds zijn persona ges heeft vervormd en aan gevreten, zo heeft hij dat ook gedaan met de door Jan Vaes gebruikte materialen. Hij vond zijn koningen in spé in de vorm van oude bal ken met spijkers en stukken ijzer. De beelden kregen hun vorm doordat driekwart van de balk tot een uit zijn krachten gegroeide tafelpoot werd gedraaid en zo als sok kel dienst kon doen voor de buste van de vergane glorie in eigen persoon. De kwets baarheid van deze objets trouvées is aandoenlijk. Het meest sprekende komt pas tot uiting bij de figuur, die is samengesteld uit een met een ijzeren plaat beklede balk, die als een ondersteu nende mantel een aantal bamboestokken krijgt met witte windsels als verbin dingen tussen een en ander. De prijzen voor het werk van beide Bredase exposan ten zijn overigens aan de schrikbarend hoge kant. LIA ROOSE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19