KEITH RICHARDS VAN DE ROLLING STONES Spielbergs nieuwe film leidt tot heftige discussie in Amerika 4Schoolconcerten moeten blijven Gouden Beer van Berlijn voor 'Stammheim' DINSDAG 25 FEBRUAR11986 Stones- surprise IWARTE MAN IN THE COLOR PURPLEAFGESCHILDERD ALS BRUUT TOONKUNSTENAARS ZIJN BOOS OP BRINKMAN: Gratis taxeren van kunst en antiek Tienduizendste deelnemer cursus Chinees I „Voor twee dingen kun je me altijd uit bed halenVor bamihapj es en voor toneel" Paul de Leeuw, komiek A58 Wie zegt dat ik geen recht heb op een gezinsleven LONDEN - „Waarom sturen ze toch gitaarspelers op me af om me te interviewen?", vraagt Keith Richards vermoeid. Johnnie Mar, gitarist van The Smiths, ijsbeert beneden in de hal van het Londense Savoy Hotel heen en weer, hopend op een interview met Keith Richards voor iet popblad New Music Express. „Het doet me denken aan de tijd dat ik 21 was en BB King wilde opzoeken". Maar moet echter on verricht ter zake weer naar huis. Beneden in de lobby zorgen in jacquet geklede obers er voor dat hun welgestelde gast niet lastig gevallen wordt. Het lijn dezelfde obers, die vroeger niet wisten hoe snel ze de Rolling Stones de deur uit moesten wer ken. „Andrew (Oldham, de eerste manager van de Stones) bracht ons hier naar toe, zoge naamd voor de lunch. We wer den er natuurlijk uitgesmeten: joed voor de publiciteit", zegt Keith, glimlachend bij de her innering aan hun provoce rende gedrag. Terwijl Mick Jagger nog al tijd vooraan in de schijnwer pers paradeert en met scherpe jpmerkingen strooit voor iedereen die ze maar horen wil, benadert Keith Richards rijn weinige interviews met sn combinatie van integriteit, nerlij kheid en intelligentie die reldzaam is in de rockwereld. Hij schenkt bourbon in. rote glazen, met veel ijs. .Wanneer de Stones niet be tonden, zou ik de wereld rondzwerven - in bars spelen, roor consumpties", zegt Keith iet jeugdig enthousiasme. Hij is ouder geworden in rijn gezicht. De jukbeenderen steken niet meer zo uit, de holle junkie-look is verdwe ten. Hij heeft nooit gepro beerd de wereld te veranderen ioor via de versterker een mo- iieuze politieke boodschap de wereld in te sturen. Hij is in iart en nieren een gitaarspe er en geeft de indruk dat hij werkelijk voor niets zou wil- en spelen, wanneer dat zou moeten. Maar zo liggen de zaken niet. Een miljoenen-deal met Keith Richards zware drugsverslaving overleefd. LIVE spelen is ook voor de Stones, dik twintig jaar na oprichting, een behoefte waaraan van tijd tot tijd moet worden toegegeven. De lol van het spelen staat daar bij voorop. Zodoende werden Londense kroegbezoekers vorige week verrast toen de Stones ineens op het café-podium stonden. En of de aanwezigheid van de Stones alleen nog niet genoeg was, werd de groep nog eens versterkt door illustere grootheden als Jeff Beck, Pete Town- send en Eric Clapton. platenmaatschappij CBS heeft geleid tot een ambitieuze nieuwe elpee, die uitkomt op 21 maart. Aan de nieuwe elpee, die of 'Dirty Work' of 'Too ru de' gaat heten, is in Parijs tien maanden gewerkt. Tien maanden van hard werken, tien maanden ook van flink ruzie maken, iets dat altijd kenmerkend is geweest voor het werk van de Stones. Op merkelijke vocale bijdragen worden geleverd door Tom Waits en Patty Scialfa uit Bruce Springsteens E Street Band. Spanningen „Natuurlijk waren er span ningen, maar dat is niets nieuws", grijnst Keith, de ogen schitterend van plezier. Mick Jaggers lauw ontvangen solo- LP 'She's the boss' kwam uit op de dag dat de groep moest beginnen met het opnemen van Dirty Work. „Slecht geti med", beaamt Richards. „De meeste bandleden dachten dat het een slechte tijd was om een solo-LP te maken. Maar je kan maar één keer zeggen dat-ie niet zo stom moet zijn, daarna moet je weer gewoon samen aan de slag". „Ik denk niet dat de Stones bij elkaar zouden blijven, als we niet allemaal het idee had den dat we nog niet alles ge daan hebben. Het is wonder baarlijk, maar hoe lang je ook al samen bent, toch ontdek je telkens nog nieuwe dingen over muziek en samenspelen". Richards is op het puntje van z'n stoel gaan zitten. „Wy- man is goed op de keyboards en Ronnie (co-gitarist Ronnie Wood) speelt ongeveer alles. Het maken van een LP heeft tegenwoordig veel weg van een beetje puzzelen." Soms passen de stukjes niet zo goed. Drummer Charlie Watts lag overhoop met pro ducer Steve Lilleywhite en was voortdurend in een knor rige bui. „Ach, werken met de Stones vereist een zekere stijl", zegt Keith grinnikend. Keith en zijn vrouw Patti. Elke popgroep heeft zo z'n eigen legendes. De Stones staan er om bekend dat ze 's nachts werken en overdag slapen. „Het is zoiets als op vakan tie gaan in een gekkenhuis. Maar aan de andere kant zie ik niet in waarom je naar bed zou moeten als het donker wordt. Wanneer ik een idee heb, dan moet dat uitgewerkt. Ik heb waarschijnlijk meer uren in opnamestudio's door gebracht dan thuis in m'n bed." In feite is de studio de enige plaats die Keith een paar uur ongestoorde privacy biedt. Het leven in de schijnwer pers heeft z'n prijs. Richards is een ex-drugsverslaafde en heeft genoeg overdoses drugs door zijn lichaam gejaagd om een aantal mensen verschil lende malen te doden. Hij heeft het overleefd. „Er valt niet veel meer over te zeggen, nietwaar?" vraagt hij rustig. Schoonmoeder t Keith Richards is de 'Street- fighting man', de 'Midnight gambler', de piratenkoning van de rock 'n roll. „Het is een reputatie die je volgt als een schaduw, het licht tegenhoudt en achterloopt bij wat je wer kelijk bent." FOTO'S ARCHIEF DE STEM Wanneer hij wil ontsnap pen, laadt Richards zijn hele familie in de auto. „Jazeker, ik neem de kinde ren mee naar de schoonmoe der. Gewoon om even te ont snappen aan die schaduw-fi- guur, aan het hele 'hee Keith, wees een piraat'-gedoe. Ik denk dat ik het er zelf wel enigzins naar gemaakt heb. Wanneer je me op het ver keerde moment betrapt, ge draag ik me ook als een pi raat". Hij schenkt zich nog eens in. Richards is een tegenwoor dig een echte familieman. Zijn dochter Theodora Dupree Ri chards, vorig jaar geboren, is vernoemd naar Keiths groot vader aan moederskant, een muzikale opa die saxofoon, gi taar en viool speelde en in de jaren dertig een eigen dansor- kest had. „De grappigste ouwe heer die je je kan voorstellen", aldus Keith. „Toen ik klein was speelde ik op zijn gitaar." Dan heb je nog Keiths vader Bertie, die zich na een ruzie van twintig jaar met zijn zoon verzoende en nu vlakbij woont. Keith verliet zijn ouderlijk huis in een vlaag van rebellerende woede. Pa Richards zorgt nu voor Mar lon, de vijftienjarige zoon van Keith en Anita Pallenberg. Keiths andere dochter Dan delion (paardebloem) wordt tegenwoordig Angela ge noemd en woont in Engeland bij Keiths moeder. „Wie zegt dat ik geen recht heb op een gezinsleven?", vraagt hij op zacht-beschuldi- gende toon. „Ik heb er recht op, net als iedereen. Maar die naar kopij hongerende idioten in Fleet Street durven tegen woordig tenminste niet meer bij elke Stones-LP te schrijven dat dit de laatste wel zal zijn", zegt Keith met trots en voldoe ning in zijn stem. „Natuurlijk gok ik, ik ben een optimist, en ik zet de re gels ook wel eens naar eigen hand.gedraag me mis schien onconventioneel. Ik speel de kaarten zoals ze lig gen, dat heb ik altijd al ge daan". In tegenstelling tot veel an dere popgroepen zijn de leden van de band nog altijd goede vrienden. De Rolling Stones zijn in zekere zin Keiths 'oud ste familie'. Het hervonden muzikale enthousiasme van de Stones is volgens Keith gro tendeels te danken aan Ronnie Wood. „Na de vorige LP zei den we dat we regelmatig sa men zouden spelen en deze keer hielden Woodie en ik ons aan de afspraak. Je moet blij ven oefenen, blijven zoeken naar nieuwe ideeën. Misschien dat we, nu we wat ouder zijn, een hoop nieuwe dingen kun nen doen." Eind vorig jaar bezochten Richards en Jagger een optre den van de Big Band van Charlie Watts. De aanwezige fotografen verdrongen zich om de beroemde Stones voor de camera te krijgen. Drie te gelijkertijd op één plek is een zeldzame gebeurtenis. Mick maakte het alleen maar erger door te achter zijn hand te gie chelen en mompelen, Keith deed net of ze er niet waren („het hoort bij het vak, zo langzamerhand raak je eraan gewend") en concentreerde zich op de muziek. Jagger maakte z'n ronde en verdween toen, Richards bleef tot het einde en omhelsde de rustige man die al twintig jaar achter hem op het podium zit. Keith blijft zijn vrienden trouw. Ook Mick Jagger. Zoals hij vorig jaar zei in het tijd schrift American Spin: „Je geeft niet af op je vrienden, vooral niet wanneer je nog met hen in de zandbak hebt gespeeld." „Zie je, ik heb de naam een moeilijk persoon te zijn, maar hoeveel mensen die me ont moet hebben zeggen dat? Je hoort het juist van de mensen die me nooit persoonlijk ge sproken hebben. Ik hou ervan om met mensen te praten en in interviews probeer ik de men sen op hun gemak te stellen. Zij doen hun werk, ik het mij ne. Maar moeten ze nu echt gi taristen van andere groepen op me af sturen? Ik weet het niet hoor. Maar ik zal heel braaf zijn. COPYRIGHT THE GUARDIAN Van onze correspondent Jo Wijnen WASHINGTON - In Amerika erdringen zich op dit moment honderdduizenden filmlief- 'ebbers voor de bioscopen om teven Spielbergs nieuwste fni 'The Color Purple' te zien. 'bar het zijn niet alleen de Iwrgewinterde liefhebbers en 'et grote leger van Spielberg- ans die zich naar de biosco- ien reppen. Veel Amerikanen ivillen zich'namelijk zelf een Wdeel vormen over deze, 'oor de VS hoogst controver sie film. 'Purple' is namelijk 'et onderwerp van een natio nale discussie geworden, om it de zwarte man erin wordt geschilderd als een ver dachter, een tiran en een lief deloze bruut. Ofschoon critici en liefheb- irs zeer hoog opgeven over de artistieke kwaliteit van de "f, zeggen tegenstanders 'at 'Purple' dat de zeer nega te schildering van de Warte man, de beeldvorming 'an de gehele zwarte bevol- titg in de slechtste zin van het "oord heeft beïnvloed. De film zou opnieuw tal van egatieve vooroordelen over 'e zwarte bevolking aanwak- 'eren. Overigens durft vrijwel nie tend Spielberg te verwijten, it hij zich als blanke een oor- tel heeft aangematigd over zwarten. Immers de film is ïbaseerd op het gelijknamige jtek van Alice Walker, dat in '82 verscheen en dat toen ook opzien baarde. Alice Walker s zwart. Boek en film vertellen het terhaal van het negermeisje 'elie, dat wordt verkracht °°r een man die ze altijd voor aar vader heeft aangezien. Whoopie Goldberg speelt de hoofdrol in 'The Color People'. Uit deze zeer ongelukkige ver bintenis komen twee kinderen voort, die door de man worden weggegeven. De man dwingt Celie vervolgens te trouwen met een andere man, die Mis ter heet. Mister houdt er even wel een geliefde op na die hij samen met Celie in zijn huis brengt. De twee vrouwen vatten, in deze hoogst emotionele om standigheden, liefde voor el kaar op en ze besluiten dan ook samen het huis van Mister te verlaten, na tot het uiterste vernederd te zijn. Alice Walker heeft haar boek geschreven om de liefde van twee zwarte vrouwen voor elkaar zichtbaar te ma ken en dat thema heeft Spiel berg vrij nauwkeurig gevolgd. Overigens wil niemand in Amerika de vertoning van de film tegenhouden, zo goed als niemand twijfelt aan de artis tieke kwaliteiten van Spiel bergs werkstuk. Het draait in de soms hef tige discussie vooral om het probleem van de negatieve beeldvorming. Of zoals colum nist en filmproducer Tony Brown zei: „Er zijn toch al weinig films die zich diep gaand met het leven van de zwarten bezighouden. Daarom wordt deze film - wellicht on gewild gezien als een soort uitleg over het karakter van de zwarte man". Verkrachters „De mannen in deze film zijn verkachters, ze plegen in cest, spreken grove taal, scheuren mensen los uit hun families, maar kunnen in huis niet eens een simpele pot ko ken. De film versterkt het idee dat de zwarte man een soort beest is", zegt Leroy Clark, een rechtsgeleerde verbonden aan de katholieke universiteit van Washington. Clark voegt daaraan toe: „De zwarte wordt nog steeds gezien als een uitstekende ba- seballspeler, maar de vooroor delen tegen hem zijn zo sterk, dat grote groepen mensen er aan twijfelen, of hij bijvoor beeld ook een goede dokter zou kunnen zijn. De media drin gen de zwarte man nog steeds een negatief image op." In Washington werd dezer dagen een seminar georgani seerd, om de voors en tegens van Spielbergs film te bespre ken. De deelnemers aan de discussie kwamen er niet uit. De opmerkelijkste conclusie tijdens dat seminar werd ge trokken door E. Ethelbert Mil ler, een zwarte dichter ver bonden aan de Howard Uni versiteit in de Amerikaanse hoofdstad. Miller zei: „De meeste zwar ten zijn helaas niet in staat Alice Walker, schrijfster van het boek waarop de film ge baseerd is. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM deze film te begrijpen. Ze mis sen er de training voor. Hun omstandigheden hebben hen tot weinig gerijpte filmkijkers gemaakt. Ze kunnen hun eigen realiteit niet zien. Daarom willen ze alleen maar geamu seerd worden". Feit blijft dat, vooral in de zwarte gemeenschap, de ver bittering over 'Purple' zeer groot is. Tal van zwarten boy cotten de film en voelen zich erdoor vernederd. Er zijn ove rigens ook zwarten die The Color Purple zeer bewonderen als een werkstuk dat artistiek van hoog gehalte is en boven dien de discussie over de plaats en de beeldvorming van de zwarte opnieuw in gang heeft gezet. WEST-BERLIJN (DPA) - De Grote Prijs van het 36e internatio nale Filmfestival van West- Berlijn, de Gouden Beer, is gisteren toegevallen aan de film 'Stammheim' uit de Bondsrepubliek. Het besluit van een meer derheid van leden van de in ternationale jury onder voor zitterschap van de Italiaanse ex-actrice en fotografe Gina Lollobrigida, werd 'na een verhit debat' genomen, zo heette het in een bekendma king van de jury. De Zilveren Beer als spe ciale prijs werd gegeven aan de Italiaanse film (Duitse ver taling) 'De mis is over' van Nanni Moretti. De Georgische regisseur Georgi Sjengelaja verwierf voor zijn (Russische) film 'De reis van een jonge componist', een Zilveren Beer voor Beste Regie. De Japanse film 'Gonza, de lansvechter' van Masahiro Sjinoda, werd bekroond met een Zilveren Beer voor 'har monische compositie'. De jury verleende ook een Zilveren Beer aan 'Caravaggio' van de Brit Derek Jarman. Zilveren Berlijnse Beren waren er ex-aequo voorts voor Charlotte Valandrey voor haar rol in "Rouge Baiser" van Vera Belmont (een Frans- Westduitse coproduktie) en Marcelia Cartaxo voor haar rol in "A Hora da Estrela" van de Braziliaanse Suzana Ama- ral, in de categorie Beste Ac trice. Beste Acteur met een Zilve ren Beer was de Turk Tuncel Kurtiz, die vroeger aan veel films van Ylmaz Güney mee werkte, voor zijn rol in, ver taald uit het Duits, 'Het lachen van het Lammetje' van Shi mon Dotan uit Israël. Beste korte film met een Gouden Beer werd, vertaald uit het Duits, 'Tom duikt de kroeg in' van de Amerikaan Dean Parisot en een Zilveren Beer kreeg 'Auguszta voedert' (Duitse vertaling) van Csaba Varga. Stammheim kreeg ook de prijs voor Beste Film van de internationale recensenten, verenigd in FIPRESCI, voor 'heldere en geëngageerde uit beelding van het probleem van de eerbiediging van de Mensenrechten op een politiek proces'. Van de films 'im Internatio nalen Forum des Jungen Films' kregen prijzen van de kritiek, 'Shoah' (thema en nieuwe optiek) van de Frans man Claude Lanzmann, de Poolse film (in Duitse verta ling) "De vrouw uit de provin cie" (dichterlijke dramatise ring van sociologisch thema) van Andrzej Baranski en de Chinese film "Geschiedenis van een voorbije jeugd" (uit werking van nieuwe filmstijl met betrekking tot het uit drukken van menselijke ge voelens) van Hou Hsiao Hsien uit Taiwan. AMSTERDAM (ANP) - De Koninklijke Nederlandse Toonkun stenaarsvereniging (KNTV) heeft ernstig bezwaar tegen de plannen van minister Brinkman van WVC om per 1 januari 1987 de subsidiëring van het NIKOS stop te zetten. Deze organisatie - een fusie tussen de stichting WIKOR en de stichting Het School- concert - verzorgt theatervoorstellingen en concerten voor on derwijsinstellingen. De minister is van oordeel dat deze taak moet worden gedecentraliseerd, en wil de taken die resteren - informatie, documentatie - onderbrengen bij het Landelijk On dersteuningscentrum Kunstzinnige Vorming. In een boze brief aan Brink man noemt de KNTV deze stap volstrekt onjuist. „De mi nister breekt daarmee een be middelingsfunctie volledig af en zet 2000 concerten per jaar op de tocht, want een verzor gingsstructuur op lokaal ni- Van de kunstredactie AMSTERDAM - Morgen (27 februari) organiseert Sothe by's een speciale taxatie- en informatiedag in het Kasteel van Brasschaat, Miksebaan 40 te Brasschaat bij Antwerpen (telefoonnummer die dag: 03- 6156537). Specialisten van So theby's Amsterdam taxeren dan gratis schilderijen, teke ningen, ceramiek, zilver, ju welen, glas, kristal, tin, koper, klokken, meubelen, tapijten, speelgoed en alle overige kunstvoorwerpen en antiqui teiten. Tevens kunnen geïnteres seerden vrijblijvend informa tie en advies over het verza melen van kunst en antiek en over de mogelijkheden tot vei ling in Amsterdam, Londen, New York, Genève of Monte Carlo verkrijgen. Sotheby's houdt in Amster dam jaarlijks ongeveer zestien grote gespecialiseerde kunst veilingen waarop niet zelden recordprijzen worden behaald. Daarnaast vinden iedere zes weken zogenaamde 'kleine kunstveilingen' plaats die een regelmatig terugkerende mo gelijkheid tot verkoop en aan koop bieden. Dagelijks kan men bij Sotheby's Amsterdam terecht met kunstvoorwerpen (of een duidelijke foto wan neer het een groot object be treft) voor vrijblijvende taxa tie, advies en inbreng. Omdat Amsterdam niet direct naast de deur ligt heeft Sotheby's deze service een dag naar Brasschaat verplaatst. Een ieder die kunst of an tiek bezit - misschine geërfd of al jaren in de familie - en graag wil weten wat dit waard is, kan hiermee op 27 februari tussen 9.00 en 17.00 uur terecht in het Kasteel van Brasschaat. veau ontbreekt", aldus de brief. Via bemiddeling van het NIKOS werden in het verle den ongeveer 2000 schoolcon certen per jaar uitgevoerd, hetgeen werk opleverde voor 350 musici. Dat aantal is de af gelopen jaren al gehalveerd, aldus de KNTV, doordat de minister de subsidiëring stel selmatig heeft verlaagd. Volgens de KNTV zijn de plannen bovendien lijnrecht in tegenspraak met het stand punt dat minister Brinkman vier maanden geleden nog huldigde. Toen liet hij de Tweede Kamer weten dat hij wilde bezien of een fusie tus sen NIKOS en LOKV mogelijk was. Nu is hij, op advies van de Raad voor de Kunst, volko men van gedachten veran derd, aldus de KNTV. De or ganisatie houdt staande dat de commissie die het advies heeft voorbereid zeer eenzijdig was samengesteld, en wijst erop dat zelfs het LOKV het advies van de raad voor de Kunst 'be paald geen proeve van rijpe doordenking' heeft genoemd. UTRECHT (ANP) - Teleac heeft de tienduizendste cursist voor de cursus Chinees 'Ni Hao' ingeschreven. De belang stelling voor de cursus is aan merkelijk groter dan Teleac had voorzien. Aanvankelijk was de ver wachting dat zo'n vierduizend mensen aan de cursus zouden meedoen. Het duurde bijna een half jaar voor Teleac de vijfduizendste cursist kon in schrijven, maar daarna volg den binnen vijf weken de tweede vijfduizend deelne mers. Omdat zich dagelijks nog zo'n honderd nieuwe cur sisten aanmelden, verwacht Teleac dat uiteindelijk zo'n 15.000 Nederlanders en Belgen 'Ni Hao' volgen. Het cursus pakket is inmiddels aan de vierde druk toe. Het drukwerk is vanwege de Chinese karak ters uitbesteed aan een druk kerij in Hong Kong.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21