KEITH RICHARDS VAN DE ROLLING STONES
Spielbergs nieuwe film
leidt tot heftige
discussie in Amerika
4Schoolconcerten
moeten blijven
Gouden Beer van
Berlijn
voor 'Stammheim'
DINSDAG 25 FEBRUAR11986
Stones-
surprise
IWARTE MAN IN THE COLOR PURPLEAFGESCHILDERD ALS BRUUT
TOONKUNSTENAARS ZIJN
BOOS OP BRINKMAN:
Gratis taxeren
van kunst
en antiek
Tienduizendste
deelnemer
cursus Chinees
I
„Voor twee dingen kun je me altijd
uit bed halenVor bamihapj es en
voor toneel"
Paul de Leeuw, komiek
A58
Wie zegt dat ik
geen recht heb op
een gezinsleven
LONDEN - „Waarom sturen ze toch gitaarspelers op me af om me te
interviewen?", vraagt Keith Richards vermoeid. Johnnie Mar, gitarist
van The Smiths, ijsbeert beneden in de hal van het Londense Savoy
Hotel heen en weer, hopend op een interview met Keith Richards voor
iet popblad New Music Express. „Het doet me denken aan de tijd dat ik
21 was en BB King wilde opzoeken".
Maar moet echter on
verricht ter zake weer
naar huis. Beneden in de
lobby zorgen in jacquet
geklede obers er voor dat
hun welgestelde gast niet
lastig gevallen wordt. Het
lijn dezelfde obers, die
vroeger niet wisten hoe
snel ze de Rolling Stones
de deur uit moesten wer
ken.
„Andrew (Oldham, de eerste
manager van de Stones)
bracht ons hier naar toe, zoge
naamd voor de lunch. We wer
den er natuurlijk uitgesmeten:
joed voor de publiciteit", zegt
Keith, glimlachend bij de her
innering aan hun provoce
rende gedrag.
Terwijl Mick Jagger nog al
tijd vooraan in de schijnwer
pers paradeert en met scherpe
jpmerkingen strooit voor
iedereen die ze maar horen
wil, benadert Keith Richards
rijn weinige interviews met
sn combinatie van integriteit,
nerlij kheid en intelligentie die
reldzaam is in de rockwereld.
Hij schenkt bourbon in.
rote glazen, met veel ijs.
.Wanneer de Stones niet be
tonden, zou ik de wereld
rondzwerven - in bars spelen,
roor consumpties", zegt Keith
iet jeugdig enthousiasme.
Hij is ouder geworden in
rijn gezicht. De jukbeenderen
steken niet meer zo uit, de
holle junkie-look is verdwe
ten. Hij heeft nooit gepro
beerd de wereld te veranderen
ioor via de versterker een mo-
iieuze politieke boodschap de
wereld in te sturen. Hij is in
iart en nieren een gitaarspe
er en geeft de indruk dat hij
werkelijk voor niets zou wil-
en spelen, wanneer dat zou
moeten.
Maar zo liggen de zaken
niet. Een miljoenen-deal met
Keith Richards zware
drugsverslaving overleefd.
LIVE spelen is ook voor
de Stones, dik twintig
jaar na oprichting, een
behoefte waaraan van
tijd tot tijd moet worden
toegegeven. De lol van
het spelen staat daar bij
voorop. Zodoende werden
Londense kroegbezoekers
vorige week verrast toen
de Stones ineens op het
café-podium stonden. En
of de aanwezigheid van
de Stones alleen nog niet
genoeg was, werd de
groep nog eens versterkt
door illustere grootheden
als Jeff Beck, Pete Town-
send en Eric Clapton.
platenmaatschappij CBS heeft
geleid tot een ambitieuze
nieuwe elpee, die uitkomt op
21 maart. Aan de nieuwe elpee,
die of 'Dirty Work' of 'Too ru
de' gaat heten, is in Parijs tien
maanden gewerkt. Tien
maanden van hard werken,
tien maanden ook van flink
ruzie maken, iets dat altijd
kenmerkend is geweest voor
het werk van de Stones. Op
merkelijke vocale bijdragen
worden geleverd door Tom
Waits en Patty Scialfa uit
Bruce Springsteens E Street
Band.
Spanningen
„Natuurlijk waren er span
ningen, maar dat is niets
nieuws", grijnst Keith, de ogen
schitterend van plezier. Mick
Jaggers lauw ontvangen solo-
LP 'She's the boss' kwam uit
op de dag dat de groep moest
beginnen met het opnemen
van Dirty Work. „Slecht geti
med", beaamt Richards. „De
meeste bandleden dachten dat
het een slechte tijd was om een
solo-LP te maken. Maar je
kan maar één keer zeggen
dat-ie niet zo stom moet zijn,
daarna moet je weer gewoon
samen aan de slag".
„Ik denk niet dat de Stones
bij elkaar zouden blijven, als
we niet allemaal het idee had
den dat we nog niet alles ge
daan hebben. Het is wonder
baarlijk, maar hoe lang je ook
al samen bent, toch ontdek je
telkens nog nieuwe dingen
over muziek en samenspelen".
Richards is op het puntje
van z'n stoel gaan zitten. „Wy-
man is goed op de keyboards
en Ronnie (co-gitarist Ronnie
Wood) speelt ongeveer alles.
Het maken van een LP heeft
tegenwoordig veel weg van
een beetje puzzelen."
Soms passen de stukjes niet
zo goed. Drummer Charlie
Watts lag overhoop met pro
ducer Steve Lilleywhite en
was voortdurend in een knor
rige bui. „Ach, werken met de
Stones vereist een zekere
stijl", zegt Keith grinnikend.
Keith en zijn vrouw Patti.
Elke popgroep heeft zo z'n
eigen legendes. De Stones
staan er om bekend dat ze
's nachts werken en overdag
slapen.
„Het is zoiets als op vakan
tie gaan in een gekkenhuis.
Maar aan de andere kant zie
ik niet in waarom je naar bed
zou moeten als het donker
wordt. Wanneer ik een idee
heb, dan moet dat uitgewerkt.
Ik heb waarschijnlijk meer
uren in opnamestudio's door
gebracht dan thuis in m'n
bed." In feite is de studio de
enige plaats die Keith een
paar uur ongestoorde privacy
biedt.
Het leven in de schijnwer
pers heeft z'n prijs. Richards is
een ex-drugsverslaafde en
heeft genoeg overdoses drugs
door zijn lichaam gejaagd om
een aantal mensen verschil
lende malen te doden. Hij
heeft het overleefd. „Er valt
niet veel meer over te zeggen,
nietwaar?" vraagt hij rustig.
Schoonmoeder t
Keith Richards is de 'Street-
fighting man', de 'Midnight
gambler', de piratenkoning
van de rock 'n roll. „Het is een
reputatie die je volgt als een
schaduw, het licht tegenhoudt
en achterloopt bij wat je wer
kelijk bent."
FOTO'S ARCHIEF DE STEM
Wanneer hij wil ontsnap
pen, laadt Richards zijn hele
familie in de auto.
„Jazeker, ik neem de kinde
ren mee naar de schoonmoe
der. Gewoon om even te ont
snappen aan die schaduw-fi-
guur, aan het hele 'hee Keith,
wees een piraat'-gedoe. Ik
denk dat ik het er zelf wel
enigzins naar gemaakt heb.
Wanneer je me op het ver
keerde moment betrapt, ge
draag ik me ook als een pi
raat". Hij schenkt zich nog
eens in.
Richards is een tegenwoor
dig een echte familieman. Zijn
dochter Theodora Dupree Ri
chards, vorig jaar geboren, is
vernoemd naar Keiths groot
vader aan moederskant, een
muzikale opa die saxofoon, gi
taar en viool speelde en in de
jaren dertig een eigen dansor-
kest had. „De grappigste ouwe
heer die je je kan voorstellen",
aldus Keith. „Toen ik klein
was speelde ik op zijn gitaar."
Dan heb je nog Keiths vader
Bertie, die zich na een ruzie
van twintig jaar met zijn zoon
verzoende en nu vlakbij
woont. Keith verliet zijn
ouderlijk huis in een vlaag
van rebellerende woede. Pa
Richards zorgt nu voor Mar
lon, de vijftienjarige zoon van
Keith en Anita Pallenberg.
Keiths andere dochter Dan
delion (paardebloem) wordt
tegenwoordig Angela ge
noemd en woont in Engeland
bij Keiths moeder.
„Wie zegt dat ik geen recht
heb op een gezinsleven?",
vraagt hij op zacht-beschuldi-
gende toon. „Ik heb er recht
op, net als iedereen. Maar die
naar kopij hongerende idioten
in Fleet Street durven tegen
woordig tenminste niet meer
bij elke Stones-LP te schrijven
dat dit de laatste wel zal zijn",
zegt Keith met trots en voldoe
ning in zijn stem.
„Natuurlijk gok ik, ik ben
een optimist, en ik zet de re
gels ook wel eens naar eigen
hand.gedraag me mis
schien onconventioneel. Ik
speel de kaarten zoals ze lig
gen, dat heb ik altijd al ge
daan".
In tegenstelling tot veel an
dere popgroepen zijn de leden
van de band nog altijd goede
vrienden. De Rolling Stones
zijn in zekere zin Keiths 'oud
ste familie'. Het hervonden
muzikale enthousiasme van de
Stones is volgens Keith gro
tendeels te danken aan Ronnie
Wood. „Na de vorige LP zei
den we dat we regelmatig sa
men zouden spelen en deze
keer hielden Woodie en ik ons
aan de afspraak. Je moet blij
ven oefenen, blijven zoeken
naar nieuwe ideeën. Misschien
dat we, nu we wat ouder zijn,
een hoop nieuwe dingen kun
nen doen."
Eind vorig jaar bezochten
Richards en Jagger een optre
den van de Big Band van
Charlie Watts. De aanwezige
fotografen verdrongen zich
om de beroemde Stones voor
de camera te krijgen. Drie te
gelijkertijd op één plek is een
zeldzame gebeurtenis. Mick
maakte het alleen maar erger
door te achter zijn hand te gie
chelen en mompelen, Keith
deed net of ze er niet waren
(„het hoort bij het vak, zo
langzamerhand raak je eraan
gewend") en concentreerde
zich op de muziek. Jagger
maakte z'n ronde en verdween
toen, Richards bleef tot het
einde en omhelsde de rustige
man die al twintig jaar achter
hem op het podium zit.
Keith blijft zijn vrienden
trouw. Ook Mick Jagger. Zoals
hij vorig jaar zei in het tijd
schrift American Spin: „Je
geeft niet af op je vrienden,
vooral niet wanneer je nog
met hen in de zandbak hebt
gespeeld."
„Zie je, ik heb de naam een
moeilijk persoon te zijn, maar
hoeveel mensen die me ont
moet hebben zeggen dat? Je
hoort het juist van de mensen
die me nooit persoonlijk ge
sproken hebben. Ik hou ervan
om met mensen te praten en in
interviews probeer ik de men
sen op hun gemak te stellen.
Zij doen hun werk, ik het mij
ne. Maar moeten ze nu echt gi
taristen van andere groepen
op me af sturen? Ik weet het
niet hoor. Maar ik zal heel
braaf zijn.
COPYRIGHT THE GUARDIAN
Van onze correspondent Jo Wijnen
WASHINGTON - In Amerika
erdringen zich op dit moment
honderdduizenden filmlief-
'ebbers voor de bioscopen om
teven Spielbergs nieuwste
fni 'The Color Purple' te zien.
'bar het zijn niet alleen de
Iwrgewinterde liefhebbers en
'et grote leger van Spielberg-
ans die zich naar de biosco-
ien reppen. Veel Amerikanen
ivillen zich'namelijk zelf een
Wdeel vormen over deze,
'oor de VS hoogst controver
sie film. 'Purple' is namelijk
'et onderwerp van een natio
nale discussie geworden, om
it de zwarte man erin wordt
geschilderd als een ver
dachter, een tiran en een lief
deloze bruut.
Ofschoon critici en liefheb-
irs zeer hoog opgeven over
de artistieke kwaliteit van de
"f, zeggen tegenstanders
'at 'Purple' dat de zeer nega
te schildering van de
Warte man, de beeldvorming
'an de gehele zwarte bevol-
titg in de slechtste zin van het
"oord heeft beïnvloed.
De film zou opnieuw tal van
egatieve vooroordelen over
'e zwarte bevolking aanwak-
'eren.
Overigens durft vrijwel nie
tend Spielberg te verwijten,
it hij zich als blanke een oor-
tel heeft aangematigd over
zwarten. Immers de film is
ïbaseerd op het gelijknamige
jtek van Alice Walker, dat in
'82 verscheen en dat toen ook
opzien baarde. Alice Walker
s zwart.
Boek en film vertellen het
terhaal van het negermeisje
'elie, dat wordt verkracht
°°r een man die ze altijd voor
aar vader heeft aangezien.
Whoopie Goldberg speelt
de hoofdrol in 'The Color
People'.
Uit deze zeer ongelukkige ver
bintenis komen twee kinderen
voort, die door de man worden
weggegeven. De man dwingt
Celie vervolgens te trouwen
met een andere man, die Mis
ter heet. Mister houdt er even
wel een geliefde op na die hij
samen met Celie in zijn huis
brengt.
De twee vrouwen vatten, in
deze hoogst emotionele om
standigheden, liefde voor el
kaar op en ze besluiten dan
ook samen het huis van Mister
te verlaten, na tot het uiterste
vernederd te zijn.
Alice Walker heeft haar
boek geschreven om de liefde
van twee zwarte vrouwen
voor elkaar zichtbaar te ma
ken en dat thema heeft Spiel
berg vrij nauwkeurig gevolgd.
Overigens wil niemand in
Amerika de vertoning van de
film tegenhouden, zo goed als
niemand twijfelt aan de artis
tieke kwaliteiten van Spiel
bergs werkstuk.
Het draait in de soms hef
tige discussie vooral om het
probleem van de negatieve
beeldvorming. Of zoals colum
nist en filmproducer Tony
Brown zei: „Er zijn toch al
weinig films die zich diep
gaand met het leven van de
zwarten bezighouden. Daarom
wordt deze film - wellicht on
gewild gezien als een soort
uitleg over het karakter van
de zwarte man".
Verkrachters
„De mannen in deze film
zijn verkachters, ze plegen in
cest, spreken grove taal,
scheuren mensen los uit hun
families, maar kunnen in huis
niet eens een simpele pot ko
ken. De film versterkt het idee
dat de zwarte man een soort
beest is", zegt Leroy Clark, een
rechtsgeleerde verbonden aan
de katholieke universiteit van
Washington.
Clark voegt daaraan toe:
„De zwarte wordt nog steeds
gezien als een uitstekende ba-
seballspeler, maar de vooroor
delen tegen hem zijn zo sterk,
dat grote groepen mensen er
aan twijfelen, of hij bijvoor
beeld ook een goede dokter zou
kunnen zijn. De media drin
gen de zwarte man nog steeds
een negatief image op."
In Washington werd dezer
dagen een seminar georgani
seerd, om de voors en tegens
van Spielbergs film te bespre
ken. De deelnemers aan de
discussie kwamen er niet uit.
De opmerkelijkste conclusie
tijdens dat seminar werd ge
trokken door E. Ethelbert Mil
ler, een zwarte dichter ver
bonden aan de Howard Uni
versiteit in de Amerikaanse
hoofdstad.
Miller zei: „De meeste zwar
ten zijn helaas niet in staat
Alice Walker, schrijfster van het boek waarop de film ge
baseerd is. - FOTO'S ARCHIEF DE STEM
deze film te begrijpen. Ze mis
sen er de training voor. Hun
omstandigheden hebben hen
tot weinig gerijpte filmkijkers
gemaakt. Ze kunnen hun eigen
realiteit niet zien. Daarom
willen ze alleen maar geamu
seerd worden".
Feit blijft dat, vooral in de
zwarte gemeenschap, de ver
bittering over 'Purple' zeer
groot is. Tal van zwarten boy
cotten de film en voelen zich
erdoor vernederd. Er zijn ove
rigens ook zwarten die The
Color Purple zeer bewonderen
als een werkstuk dat artistiek
van hoog gehalte is en boven
dien de discussie over de
plaats en de beeldvorming van
de zwarte opnieuw in gang
heeft gezet.
WEST-BERLIJN (DPA) - De Grote Prijs van het 36e internatio
nale Filmfestival van West- Berlijn, de Gouden Beer, is gisteren
toegevallen aan de film 'Stammheim' uit de Bondsrepubliek.
Het besluit van een meer
derheid van leden van de in
ternationale jury onder voor
zitterschap van de Italiaanse
ex-actrice en fotografe Gina
Lollobrigida, werd 'na een
verhit debat' genomen, zo
heette het in een bekendma
king van de jury.
De Zilveren Beer als spe
ciale prijs werd gegeven aan
de Italiaanse film (Duitse ver
taling) 'De mis is over' van
Nanni Moretti. De Georgische
regisseur Georgi Sjengelaja
verwierf voor zijn (Russische)
film 'De reis van een jonge
componist', een Zilveren Beer
voor Beste Regie.
De Japanse film 'Gonza, de
lansvechter' van Masahiro
Sjinoda, werd bekroond met
een Zilveren Beer voor 'har
monische compositie'. De jury
verleende ook een Zilveren
Beer aan 'Caravaggio' van de
Brit Derek Jarman.
Zilveren Berlijnse Beren
waren er ex-aequo voorts voor
Charlotte Valandrey voor
haar rol in "Rouge Baiser" van
Vera Belmont (een Frans-
Westduitse coproduktie) en
Marcelia Cartaxo voor haar
rol in "A Hora da Estrela" van
de Braziliaanse Suzana Ama-
ral, in de categorie Beste Ac
trice.
Beste Acteur met een Zilve
ren Beer was de Turk Tuncel
Kurtiz, die vroeger aan veel
films van Ylmaz Güney mee
werkte, voor zijn rol in, ver
taald uit het Duits, 'Het lachen
van het Lammetje' van Shi
mon Dotan uit Israël.
Beste korte film met een
Gouden Beer werd, vertaald
uit het Duits, 'Tom duikt de
kroeg in' van de Amerikaan
Dean Parisot en een Zilveren
Beer kreeg 'Auguszta voedert'
(Duitse vertaling) van Csaba
Varga.
Stammheim kreeg ook de
prijs voor Beste Film van de
internationale recensenten,
verenigd in FIPRESCI, voor
'heldere en geëngageerde uit
beelding van het probleem
van de eerbiediging van de
Mensenrechten op een politiek
proces'.
Van de films 'im Internatio
nalen Forum des Jungen
Films' kregen prijzen van de
kritiek, 'Shoah' (thema en
nieuwe optiek) van de Frans
man Claude Lanzmann, de
Poolse film (in Duitse verta
ling) "De vrouw uit de provin
cie" (dichterlijke dramatise
ring van sociologisch thema)
van Andrzej Baranski en de
Chinese film "Geschiedenis
van een voorbije jeugd" (uit
werking van nieuwe filmstijl
met betrekking tot het uit
drukken van menselijke ge
voelens) van Hou Hsiao Hsien
uit Taiwan.
AMSTERDAM (ANP) - De Koninklijke Nederlandse Toonkun
stenaarsvereniging (KNTV) heeft ernstig bezwaar tegen de
plannen van minister Brinkman van WVC om per 1 januari 1987
de subsidiëring van het NIKOS stop te zetten. Deze organisatie -
een fusie tussen de stichting WIKOR en de stichting Het School-
concert - verzorgt theatervoorstellingen en concerten voor on
derwijsinstellingen. De minister is van oordeel dat deze taak
moet worden gedecentraliseerd, en wil de taken die resteren -
informatie, documentatie - onderbrengen bij het Landelijk On
dersteuningscentrum Kunstzinnige Vorming.
In een boze brief aan Brink
man noemt de KNTV deze
stap volstrekt onjuist. „De mi
nister breekt daarmee een be
middelingsfunctie volledig af
en zet 2000 concerten per jaar
op de tocht, want een verzor
gingsstructuur op lokaal ni-
Van de kunstredactie
AMSTERDAM - Morgen (27
februari) organiseert Sothe
by's een speciale taxatie- en
informatiedag in het Kasteel
van Brasschaat, Miksebaan 40
te Brasschaat bij Antwerpen
(telefoonnummer die dag: 03-
6156537). Specialisten van So
theby's Amsterdam taxeren
dan gratis schilderijen, teke
ningen, ceramiek, zilver, ju
welen, glas, kristal, tin, koper,
klokken, meubelen, tapijten,
speelgoed en alle overige
kunstvoorwerpen en antiqui
teiten.
Tevens kunnen geïnteres
seerden vrijblijvend informa
tie en advies over het verza
melen van kunst en antiek en
over de mogelijkheden tot vei
ling in Amsterdam, Londen,
New York, Genève of Monte
Carlo verkrijgen.
Sotheby's houdt in Amster
dam jaarlijks ongeveer zestien
grote gespecialiseerde kunst
veilingen waarop niet zelden
recordprijzen worden behaald.
Daarnaast vinden iedere zes
weken zogenaamde 'kleine
kunstveilingen' plaats die een
regelmatig terugkerende mo
gelijkheid tot verkoop en aan
koop bieden. Dagelijks kan
men bij Sotheby's Amsterdam
terecht met kunstvoorwerpen
(of een duidelijke foto wan
neer het een groot object be
treft) voor vrijblijvende taxa
tie, advies en inbreng. Omdat
Amsterdam niet direct naast
de deur ligt heeft Sotheby's
deze service een dag naar
Brasschaat verplaatst.
Een ieder die kunst of an
tiek bezit - misschine geërfd
of al jaren in de familie - en
graag wil weten wat dit waard
is, kan hiermee op 27 februari
tussen 9.00 en 17.00 uur terecht
in het Kasteel van Brasschaat.
veau ontbreekt", aldus de
brief.
Via bemiddeling van het
NIKOS werden in het verle
den ongeveer 2000 schoolcon
certen per jaar uitgevoerd,
hetgeen werk opleverde voor
350 musici. Dat aantal is de af
gelopen jaren al gehalveerd,
aldus de KNTV, doordat de
minister de subsidiëring stel
selmatig heeft verlaagd.
Volgens de KNTV zijn de
plannen bovendien lijnrecht in
tegenspraak met het stand
punt dat minister Brinkman
vier maanden geleden nog
huldigde. Toen liet hij de
Tweede Kamer weten dat hij
wilde bezien of een fusie tus
sen NIKOS en LOKV mogelijk
was. Nu is hij, op advies van
de Raad voor de Kunst, volko
men van gedachten veran
derd, aldus de KNTV. De or
ganisatie houdt staande dat de
commissie die het advies heeft
voorbereid zeer eenzijdig was
samengesteld, en wijst erop
dat zelfs het LOKV het advies
van de raad voor de Kunst 'be
paald geen proeve van rijpe
doordenking' heeft genoemd.
UTRECHT (ANP) - Teleac
heeft de tienduizendste cursist
voor de cursus Chinees 'Ni
Hao' ingeschreven. De belang
stelling voor de cursus is aan
merkelijk groter dan Teleac
had voorzien.
Aanvankelijk was de ver
wachting dat zo'n vierduizend
mensen aan de cursus zouden
meedoen. Het duurde bijna
een half jaar voor Teleac de
vijfduizendste cursist kon in
schrijven, maar daarna volg
den binnen vijf weken de
tweede vijfduizend deelne
mers. Omdat zich dagelijks
nog zo'n honderd nieuwe cur
sisten aanmelden, verwacht
Teleac dat uiteindelijk zo'n
15.000 Nederlanders en Belgen
'Ni Hao' volgen. Het cursus
pakket is inmiddels aan de
vierde druk toe. Het drukwerk
is vanwege de Chinese karak
ters uitbesteed aan een druk
kerij in Hong Kong.