van gooi CURSUS LEERT KINDEREN KRITISCH KIJKEN Ronduit Als je dingen n| Liever een taart dan een vuist in het gezicht Marcel van Dam gast bij Adriaan van Dis Video-vloed ZATERDAG 22 FEBRUAR11 ZATERDAG 22 FEBRUAR11986 PAGINA GIDS Keuze uit meer dan 75 slaap- en jeugdkamers Zondags open slaapkamerspecialist - nrtiMM G K DEBUUTROMAN VAN „We blijven reëel. Ik reken op rond de twintig plaatsen in de Tweede Kamer. Dat betekent meeregeren" Woordvoerder Partij voor de Middengroepen Agressie neemt toe juist in kinder-uur Door Jan Koesen Een Amerikaanse scholier heeft tegen zijn/haar zes tiende ongeveer 13.000 mensen gewelddadig zien sterven. Op de televisie, welteverstaan. Tijdens de avond-uitendingen wordt daar om de 10 minuten geweld gepleegd. In het week einde krijgen de kinderen zelfs om de 3 minuten een af grijselijke dood te zien. Cijfers voor Nederland zijn nauwe lijks bekend. Maar ook bij ons gaat het er niet zachtzinnig aan toe. Tussen acht en half elf 'si avonds krijgen wij uit Hilversum om het kwartier zware agressie te zien. En net als in Amerika komen ook bij ons uitgerekend in de kinder programma's de meeste ge welddaden voor. Hamvraag: is dit schadelijk voor de kinderziel (en natuur lijk ook die van de volwasse ne)? Zo ja, wat is er dan tegen te doen? Over beide antwoor den zijn de geleerden het niet eens. De ene groep zweert bij de katharsis-hypothese: de ontlading van je agressieve energie als je kijkt naar The A-Team, Magnum, Hill Street Blues enz. De filosofie daar achter is dat we ons dan zo lekker woest hebben gemaakt, dat we onze toorn, onvrede, noem maar op, voorlopig kwijt geraakt zijn. Groep twee is aanhanger van de theorie van het sociaal leren. Door agressie van ande ren te zien, nemen we die agressie over. Vertaald: geeft Mr.T. een hengst met zijn M- 16 tegen een boevekaak, dan lopen we ook met de gebalde vuisten door de Kerkstraat loerende vanuit de ooghoeken naar aanvallers. Jaren lang speuren ge dragswetenschappers al naar de Steen der Wijzen. Vooral in de Verenigde Staten gebeurt dit grondig. Daar wordt ge weld gemeten en bestaan er zelfs leergangen over kritisch kijken. In Nederland zijn deze onderzoekingen veel beschei dener van opzet. Af en toe staat er een doctorandus op die doctor wil worden en die bij zijn werk veelvuldig ge bruik maakt van arbeid van voorgangers, waarbij men el kaar keurig citeert. De nieuw ste hiervan is de 30-jarige Dr.Marcel W.Vooijs, univer sitair docent aan de kersverse afdeling 'Kind en Media' bin nen de vakgroep klinische en orthopedagogiek van de Rijks universiteit van Leiden. Maar Vooijs heeft niet al leen met academische afstan delijkheid zijn bevindingen op papier gezet, maar heeft zijn hoofd op het hakblok gelegd. Hij heeft een cursus gemaakt voor de praktijk, 'Anders Kij ken' die hij op enkele basis scholen heeft uitgeprobeerd met, naar hij zegt in zijn dezer dagen verschenen proefschrift 'Kritisch TV kijken,' het resul taat dat kinderen niet meer klakkeloos naar dat geknok kijken. Integendeel, reeds na 9 schriftelijke lessen samen met enkele video-beelden weten zijn 'proefkonijnen' nu dat Magnum een holle show-bink is, Charlie's drie voorge vormde Angels niet kunnen bestaan en de twee pluche cops van Miami Vice hun po ten en hun .38 thuis moeten houden. School-tv De instructies van de verse doctor zijn heel boeiend en ko men straks ook op de schoolte levisie. De scholieren krijgen een .boekje met tekeningen en een eenvoudige tekst. Boven dien staat de televisie aan met spannende fragmenten. Voor beeld: Marshall McCloud knalt een verdachte neer en vervolgt onaangedaan zijn weg. Is dit realistisch? Nee, zegt Dr.Vooijs en hij poot ver volgens een echte agent op het scherm die vertelt dat hij maanden niet heeft kunnen slapen toen hij een keer iemand moest neerschieten die zijn collega wilde doodsteken. The A-Team doet van alles wat ongezond is voor de di recte omgeving. Auto's explo deren, mitrailleurs maken ga tenkaas van het landschap, een helikopter stort brandend tegen een rotswand, maar olijk kruipen de boeven het wrak uit, een tikkeltje zwart om de kaken en wit om de Het A-team. Blue Thunder. Een basisschool. Vijf jongens en vijf meisjes van 10, 11 tot 13 jaar kijken naar Mr.T., top-knokker van het A- Team. Mr.T. heeft goede zin. Zo juist heeft hij de Sterkste Man van de Wereld over vier tafels en door drie ruiten en vijf stapelrekken geslagen, ietwat gehinderd door de aanwezigheid van zes klei nere boeven Tien minuten heeft het scherm gedreund. Een magazijn is aan flarden, daar ploft de Sterkste Man van de Wereld op zijn rug, de ogen rollen verwilderd, maar geen tand eruit, geen schram, zelfs geen bloed neus. Ook Mr.T. ziet er fris en gezond uit, compleet met moderne coiffure en modieus herfstjack. De tien kijkers hebben het gebeuren lakoniek aan schouwd. Af en toe een in stemmend gegrinnik als een kansarme door een 96-delig servies wordt geworpen en ook de scène waarin een on verlaat een metalen emmer op zijn hersens krijgt, ge volgd door een geroffel met een plank, oogst waardering. Van de 10 scholieren mo gen 9 vrijwel alles van hun ouders zien, een van hen werd tot voor kort het A- Team ontzegd, maar deze achterstand is nu ingehaald, zij het dat zijn ouders er niet gelukkig mee zijn. Een korte enquête wijst uit dat ze alle 10 heel goed het verschil tus sen fictief en reëel geweld weten. 6 van de 10 vertellen dat ze liever minder geweld op het scherm willen, 3 zijn wel tevreden maar willen eigenlijk meer geweld en 1 is neutraal. Michiel: Ik heb laatst ge weld geturfd. Er werd 48 keer geslagen. Marieke: Het doet me wei nig. Mark: Je ziet dat het niet kan wat ze vertonen. Een man overwint altijd en bij een arrestatie wordt iemand keihard geslagen, terwijl hij in het echt alleen handboeien aankrijgt. Michiel: Je zou minstens na zo'n klap bewusteloos moeten zijn. Maarten: Ik zou het veel echter vinden als er ook een beetje bloed getoond werd. Inge: Ik voel me er niet slechter door worden. Loes: Ik zie dat geweld niet erg graag. Bram: Ik vind geweld wel leuk. En dan graag het geluid harder. Dan hoor je de klap pen beter, Maarten 2: Dat geluid is overdreven. Laatst gaf ik iemand een dreun en dat klonk lang niet zo hard. Ruth: Bij het A-Team is overdreven veel geweld. Ik vind het niet leuk meer. Stefanie: Een beetje lol in een verhaal vind ik wel zo fijn. Ik zie liever dat iemand een taart in zijn gezicht krijgt, dan een vuist. Mark: Laatst zag ik wor stelaars en de een sprong de ander op zijn lijf. Nou, dan moet je toch bewusteloos zijn! Marieke: Maar ze zijn ste vig gebouwd. Bang, bang, daar gaat er weer een! Ruth: Op straat, bij een ongeluk, zie je bloed. Dat is echt. Dat is wel eng. Marieke: Maar bij een auto-botsing op de tv weet je dat het niet echt gebeurt. Maarten: Maar het typi sche is, dat je toch blijft kij ken. Het A-Team dreigt in het begin altijd te verliezen. Dan gaan ze naar voren en worden ze gevangen geno men en komen ze eruit door een bankje los ..te rukken. Dan bouwen ze iets dat ze meteen weer vernietigen. Dan krijgen ze een kleine te rugslag en dan winnen ze. Bram: En dat bouwen klopt ook niet. In een halve minuut is een ouwe tank om gebouwd tot een splinter nieuwe met allerlei mitrail leurs. Marieke: De ramp in het Heizelstadion is veel erger. En 8 doden van de Challen ger hebben meer invloed dat 8 die zomaar gestorven zijn, ook al zijn het vrijwilligers. De groep discussieert even over het thema van echt ge weld. Dat is veel aangrijpen der voor hen dan de spetters op de buis. Over de vraag of ze slecht slapen na een ge- weldserie wordt smakelijk gelachen, maar na een echte ramp is die nachtrust veel meer verstoord. Maarten: Ik durf niet meer over een kerkhof te lopen, vroeger wel. Bram: Laatst zag ik Buck Rogers tegen een vampier. En toen werd de muziek heel rustig en daar vond ik niks aan. Ik wil meer aktie. Knight Rider. ogen, maar net zo gezond als toen de film werd gestart. In werkelijkheid, heft Dr. Vooijs het vingertje, vallen er dan doden en laten we elkaar geen mietje noemen, geweld heeft bijna altijd nare gevol gen, maar in TV-films schen ken ze daar geen aandacht aan. Magnum scheurt in zijn blitse patsmobiel tandenblik- kerend door Hawaii, schiet, knalt §n vrijt door zijn afleve ring. Dr. Vooijs huurt de echte, Hollandse detective Hoffmann in, keurig 'Meneer Hoffmann' genoemd die vertelt dat zijn detectives niet in een rooie Ferrari maar in een grijze Ka- dett rijden, dat ze nog veel minder mogen dan de politie, dat ze alleen tegen betaling zaken oplossen en dat ze nooit, nooit en nog eens nooit het pis tool mogen trekken. Eindsprint Kogels fluiten royaal door de straten van San Francisco. Meneer Kolfschoten uit Am sterdam wijst de kijkertjes op de strenge schietinstructie van de politie. En zo gaat de cursus door. Kinderen die de negen lessen hebben gevolgd kijken kritischer, zegt Vooijs en zijn minder geneigd geweld als op lossing te zien. Een lagere school-kind kijkt meer dan één uur per dag. In landen als Canada, Australië en Amerika kijken de kinde ren twee tot drie keer zoveel, maar Nederland is aan een machtige eindsprint bezig. Volgens de Nederlandse on derzoekers Van der Voort en Beishuizen zullen onze kinde ren over enkele jaren ook ge middeld 2 tot 3 uur voor de buis zitten. Is dat zo erg, zal nu de kij ker vragen. Bezien we het kijkpatroon. Kinderen kijken meer tv naarmate ze ouder worden. De piek ligt op het dertiende levensjaar. Daarna neemt, onder meer door huis werk, sport, vrijen enzovoort dat kijken wat af. Kinderen uit de laagste welstandsklas sen kijken net als hun ouders het meest. De Amerikaanse onder zoeker Gerbner splitste een groep volwassenen in 'lichte' en 'zware' kijkers. Bij de zware kijkers, de aan de buis verslaafden dus, constateerde hij dat deze de kans om slacht offer te worden van een mis drijf tien maal hoger inschat ten dan die in werkelijkheid was. En ze verbonden daar ook gevolgen aan. De zware kij kers bleken vaker waakhon den, alarminstallaties en pi stolen aan te schaffen dan die genen die slechts af en toe ke ken. Andere onderzoekers kwamen tot de bevinding dat kinderen zo gewend raken aan grof geweld dat ze alledaagse agressie nauwelijks als zoda nig ervaren. Zij keuren ge weld ook niet af, nog sterker, kinderen die veel geweld zien, beschouwen agressie vaak als een geoorloofd middel om hun doel te bereiken. De 'good guy' mag van alles, die staat boven de wet. Dr. Tom van der Voort, co- promotor van Dr. Vooijs en ook gespecialiseerd in tv en geweld, moet niets hebben van de katharsis-theorie. Vooijs schrijft echter in zijn proef schrift dat de gevolgen minder ernstig zijn dan vaak wordt aangenomen. Zo schijnt het le zen van boeken niet te lijden onder tv-kijken. Onderwijs krachten (67%) zijn er echter heilig van overtuigd dat het huiswerk door tv in het ge drang komt en 39% van de be roepsopvoeders meent zelfs dat televisie leidt tot afstom ping, overbelasting, luiheid en - FOTO'S ARCHIEF DE STEM passiviteit. Dr. Vooijs zet hier echter zijn vraagtekens bij. Het is volgens hem de vraag of tv hieraan schuld heeft. Hij heeft echter ruimhartig toe, dat de effecten van de tv op de activiteiten van kinderen ge brekkig zijn. Er is weinig be kend over wat kinderen via de tv aan kennis opdoen. Wel meent hij dat het zien van veel tv-geweld tot een agressievere houding kan lei den en vooral dat kinderen hierdoor een scheef beeld van de maatschappij krijgen. Maar daar is niet alleen ge weld, maar ook de tv-reclame debet aan. Televisie kijken is in veel gezinnen een ritueel, bijna een religie. Het leven zonder tv wordt als een ramp bezien. Media-opvoeding is broodno dig. In Amerika zijn curricula ontwikkeld die 'critical vie wers' willen kweken. De ouders zijn echter de primaire opvoeders. Zij zijn de eerst aangewezenen om hun kind te helpen. Ook als ze niet kijken, kijken ze mee. Als vader of moeder aanzit aan de He-Man of the Universe en de sterktste man van het heelal zijn zwaard grijpt om een griezel te klieven, en het kind de leu ning vastgrijpt, kan een rela tiverende opmerking veel goeds doen. Dan ziet het kind ook wel dat hij /zij naar al dan niet vermakelijke onzin zit te kijken. Maar als Pa meebrult, 'sla die rotzak zijn schedel in', dan zal het kind de serie ook als veel agressiever ondergaan met dito gevolgen. Instem mend dan wel afkeurend com mentaar van de ouder beïn vloedt de houding van het kind tegenover het geziene. Het geweldaanbod op de Nederlandse tv zal toenemen. Pogingen in Amerika dit pro ces via initiatieven van het parlement of aktiegroepen aan banden te leggen, zijn falikant mislukt. Er is gewoon niks aan te doen. 30% van de kinderen uit de klasse 3 en 4 van de ba sisschool heeft al een voorkeur voor geweld en dit percentage stijgt met de leeftijd. Is er dan geen redden meer aan? Tv-geweld, zegt Dr. Vooijs, heeft echter allerminst een injectienaaldwerking. Of geweld negatieve gevolgen heeft, hangt van een complex van factoren af. Ook kan ge weld positief werken. Een se rie als 'Holocaust' waarin de systematische vernietiging van het joodse volk in beeld is gebracht, roept positieve ge volgen op, in dit geval een gro tere afkeer van anti-semitis- me. Een leuke knul, die Jan van den Bosch. Gelovig en toch vlot. De levensblijheid van de EO zit overal, in zijn scheiding, in zijn eigentijdse colbertje en in zijn witte sokjes. Hij presenteerde het EO-j ongerenprogramma 'Ronduit-Magazine' afgelo pen donderdag weer op de jolige manier van de jonge dominee die niet te beroerd is zich met een glaasje cola losjes te mengen onder de jongeren die in het wijkhuis op zoek zijn naar God en zichzelf. Een reportage over weggelo pen jongeren in Amerika, een filmpje over rollerska ters, een gospel-clip met Debbie Boone en verder een positieve inbreng uit de zaal. Jan van den Bosch maakt echt werk van zijn 'magazi ne'. „We hebben de grootste jeugdige achterban na Vero nica", zegt hij glunderend. Met een Ronduit-pasje heb ben al die EO-jongeren recht op concerten van Elly en Rikkert en andere fijne dingen. Jan van den Bosch draait de klok met Ongelooflijke Blij heid terug naar lang gele den. De tijd van jeugdlei ders, jongerenwerk en sok- kenbals. Toen radio en tv een uurtje per week vrij maakten om iets voor de jongeren te doen: een mu ziekje, een goede raad. Herman Stok, Skip Voogd en Jos Brink presenteerden op de radio in het begin van de jaren zestig muziekpro gramma's als 'Tijd voor tee nagers' en 'Tussen tien plus en twintig min'. Daar kon de jeugdige luisteraar het mee doen. In 1961 ging de tv mee doen. 'Top of flop' kwam wekelijks op de buis vanuit een zaal in Nederland. De man die het belletje luidde of de klaag-hoorn indrukte, was weer Herman Stok. Hij liet platen beoordelen door een jury van bekende Ne derlanders, die zich allemaal terdege bewust waren van hun opvoedkundige taak. 'Top of flop' verdween in 1965 en toen kregen de 'beat- fans' af en toe zwart-wit beelden te zien van Engelse popgroepjes in programma's als 'Moef Ga Ga', 'Rooster' en 'Fanclub'. De presentatie werd toevertrouwd aan veelbelovende jongelui als Sonja Barend, Jeroen Krab bé (allebei in Fanclub), Lon- neke Hoogland en Thijs van Leer. Het jeugdige publiek was dankbaar voor elke in beeld gebrachte noot. Na het journaal hield Hilversum het jarenlang op familie shows met Gert en Hermieri en Willy en Willeke. Dat is de goede, oude tijd, die Jan van den Bosch op. roept. Toen de jongelui eerst in hun eigen programmaatje 'ronduit' mochten zeggen wat ze wilden en verder de hele avond moesten luiste- ren. .HGG Popmuziek is ondertussen een van de belangrijkste factoren geworden in de ra dio- en tv-wereld. Video clips dreunen de huiskamers binnen op alle mogelijke tijdstippen. Sky Channel en Music Box hebben niks an ders en ook Nederland 1 en 2 gooien bijna dagelijks met muziekfilmpjes. Daarnaast worden informatieve pro gramma's na een kwar tiertje altijd onderbroken door een muzikaal inter mezzo. Na de doctorandus of de politicus komt steeds Frank Boeyen of BZN. Er is een overvloed aan voorgebakken muziek. De verschillende programma's putten uit hetzelfde arsenaal aan video-clips. De VARA spreekt op woensdagmiddag pretentieloos van 'Clippara de' (17.05 tot 17.30 uur). De TROS is elke maandag van 17.46 tot 18.25 uur actief met 'Popformule' (vroeger For mule Een), gepresenteerd door Erik de Zwart. De grootste populariteit ge niet 'Countdown' van Vero nica, 's zaterdags om 19.20 uur. Adam Curry wordt door zijn omroep in staat ge steld behalve de bekende vi deo-clips ook interviews uit te zenden met gasten van formaat. 'Countdown' heeft de positie ingenomen van het aloude 'Toppop', dat 15 jaar lang (dus na het hiervoor ge noemde jeugdwerk-tijd- perk) toonaangevend was in de Nederlandse popwereld Een dramatisch gevolg van de video-overdaad is dat de wegbereider van dit alles weggezakt is naar de mid denmoot. 'Toppop' wordt nu elke vrijdagavond van 19.25 uur tot 19.50 uur uitgezon den, maar is al lang geen must meer voor hitparade- volgers. Het programma gekortwiekt en de wijze hit- vader Ad Visser is vervan gen door Kas van Iersel. Je bent jong en je wilt wat, maar je kunt niet meer dan kiezen tussen voorgepro grammeerde muziek en een voorgeprogrammeerde Ronduit-discussie. Tussen de video-vloed en Jan van den Bosch. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - In het programma 'Hier isAdriaan vi Dis' zijn zondagavond om 20.47 uur op Nederland 2 de volgen gasten te verwachten: Vara-voorzitter Marcel van Dai schaakgrootmeester Jan Timman en de Engelse bioloog Rog Tabor. In het 'Brandpunt zondageditie' wordt zondag (Nederland 17.35 uur) aandacht besteed aan de risico's en verworvenhedi van het onderzoek naar erfelijkheidsfactoren (DNA-onderzoel Voorts de uitslag van een enquête naar de politieke voorkeuri van schoolverlaters van 16 en 17 jaar en een gesprek met CP! fractieleidster Ina Brouwer over euthanasie en het standpui daarin van haar partij. (ADVERTENTIE) Wie bevrijdend slaapt leeft prettiger, energieker Een goed bed is daarvoor belangrijk, maar niet het enige Daarom biedt slaapkamerspeciahsl Van Gooi u iets extras SlaapadviesGratis ideeën voor de totale inrichting van uw slaapkamer (wel de afmetingen meebrengen Wat waar te zetten, welke kleuren te gebruiken Kortom alle advies om van uw slaapkamer een paradijs te maken Dat, de aanpassing aan uw beschikbare ruimte, plus de uniek grote keuze in elke prijsklasse en voor alle leeftijden zijn de extra's van de slaapkamerspectalist Van Gooi slapen wordt genieten dankzij advies en keuze Spijker 57 - ESSEN - Tel 03/667 38 43 Openingsuren week van 9 tot 12 30 u en van 13.30 tot 18.30 u - zat en zon van 10 tot 18 00 u - vrijdag gesloten ^^edove^^Yv||&o0, Geldig vooT Door Gerard van Herpen OUDEREN onder ons herinneren zich onge twijfeld de Lyceum- herdrukken, die Uit geverij Wolters in de jaren dertig verzorgde. Klassieken uit de Ne derlandse literatuur werden voor gebruik in het onderwijs op nieuw uitgegeven, van tekstverklaringen voorzien en rijkelijk geïllustreerd. Voor een breder pu bliek is er nog altijd de Pantheon-uitgave, die qua prijsstelling en verzorging vergelijk baar is met de be roemde Reclam- uit gaven in de BRD en de DDR. Met subsidie van het Prins Bernhard Fonds is door Querido Am sterdam nu de zo ge noemde Griffioen reeks uitgebracht. Zes deeltjes zijn er tot nu toe verschenen en ze hebben voor een deel betrekking op erkende literaire verschijnin gen in de Nederlandse literatuur, Coornhert, Bredero en sinds kort ook Belle van Zuylen. Voor een ander deel zijn ze terreinverrui- mend van aard, als het gaat om 'de schelmen literatuur' uit de late middeleeuwen, de wonderbaarlijke ver halen (exempelen) uit de middeleeuwen en het journalistieke proza van de onbe kende Gerrit Paape in de patriottentijd. Even anders gerang schikt zou je deze dub- bel-stellen kunnen be denken: de middeleeu wen met de wonder baarlijke tegenstelling tussen vromen en schavuiten, de renais sance met de Hol landse tegenstellingen tussen de ondeugende dichter en de tolerante theoloog en tenslotte de satiricus en de geë mancipeerde vrouw in Franse pruiken- en re volutietijd. Naar de maatstaven van de traditionele litera tuurverkenning ko men er in deze zes af leveringen in de perso nen van Bredero en I Door Henk l IS DE constructie van 'All en zijn netjes genoemd' va of zoeken naar originality mentarisch opgebouwd, een veelkleurige eenheid j eenheid wordt bijeen geil lijk behang' uit een gedici De onmogelijke titel var heeft daarmee ook van dc Anecdotische episodes uit hetl met de naam Eva raken allerlt dochter; middelbare schooltijd etc. Vereenzaamde mensen kna) ook in hun eenzaamheid en sluiij hang vol vertekeningen. De mo jeugd iets te verzwijgen heeft, spoor naar haar werkelijkheid I is als een soort symbolische cons Tijdens de middelbare schoolt met de schoolkrant. Dat bezorg met het schrijven. Maar het s) nooit meer loslaten, om Lodeizeq merk je overigens niet zoveel. I in het ziekenhuis terecht was daarvan invloed onderging - voor de doorsnee lezer niet zó hd Wat er wél uitkomt is het ong met autoritaire ziekenhuisprakfi dert haar 'zoals er met menser afhankelijkheidssituatie. Maar) Wijkt ze aardig op de hoogte m< de zogeheten Gooie matras. Die guur uit dat milieu. Als ze me naar Rusland reist worden er' doende uitgewerkte, relaties ge| pok nog sprake van een konti honkbal-ster, die uiteindelijk snede/lidteken in haar buik. E lief desbloemetjes verwelken ol Het alternatief blijkt een soor luchtliteratuur geënt op een t\ een kind duidelijk maaljt dat hek zijn. Inderdaad: al die dingen g» noemd. Irene Kraft heeft het al 'nventariseren met het oogmerl jnan kan maken met het door hi Is wantrouwen niet gerechtvaa /elfbouwpaketten-cultuur ook tuur en zijn wij te lui. 'Mensen: te denken over de mogelij khed| veelzeggend citaat uit deze rom Else Flim: 'Al die dingen gebeu. u'tg. Bert Bakker, prijs 19.50J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 32