IT3 «filKlSP v/: 'Ik stoot de professionals het brood niet uit de V„ Duur Niet alles Vrij beroep Plagiaat Behoudend Verkeerd bezig Slechte smaak Geld ZATERDAG 22 FEBRUARI ZATERDAG 22 FEBRUAR11986 rvFN echte galerie voor amateur- kunstenaars. Is dat een goede zaak? Hoe dan ook, in Breda floreert er al bijna twee jaar een. Waarschijnlijk de enige in Nederland. Galeriehoudster Ien van der Kroon is van mening dat ook hobbyisten stimulerende reacties uit het publiek nodig hebben en wat geld moeten kunnen terugverdienen voor hun dure hobby. Lex van Buij tenen, directeur van een centrum voor beeldende vorming, is van mening dat zijn instituut daarvoor mensen niet opleidt. Professioneel beeldend kunstenaar Sam Parabirsingh vindt het allemaal prima zolang je het maar geen 'kunst' noemt. En beroeps- galeriehoudster Resy Reynen ziet, onder voorwaarden, deze ontwikkeling niet als een bedreiging. Door Henk Egbers „MET mijn galerie wil ik de creati- tiviteit van hen, die daarvoor de we gen niet kennen, naar buiten bren gen." Op het visitekaartje staat: 'Galerie Gaffelaer - voor niet-be- roepsmatige kunst Baronielaan 244, Breda'. Ien van der Kroon- Verheggen heeft ruim anderhalf jaar geleden de vrij grote ruimte zelf ingericht. Met tien exposities per jaar geeft ze schilderende, boet serende en textiel verwerkende mannen en vrouwen (werklozen, artsen, gepensioneerden, huisvrou wen, timmerlui, bakkers en noem maar op) de ruimte om van hun hobby te getuigen en wat kosten te rug te verdienen. Wanneer ik mijn eigen gebakken brood, dat zelfs beter is dan dat van mijn warme bakker, voor mijn huiskamerraam leg om te verkopen, word ik in de kraag gegrepen. Er worden wettelijk allerlei voorwaarden gesteld. Maar met galeries kan iedereen beginnen en aan de leveran ciers (van kunst) worden geen juridische eisen gesteld. Ien van der Kroon: „Ik ben het met deze vergelijking niet eens. Met boetieks kan ook iedereen maar beginnen. Voor galeriehouder is er bovendien geen vak opleiding. Zelf ben ik heel mijn leven met kunst bezig geweest. Ik zat één jaar op Sint Joost en volg nu de tekencursus op de academie in het Belgische Aren- donk. Ik wil nog kritischer worden voor mezelf. Ik schilder ook. Je kunt het creëren van kunst niet ver gelijken met het bakken van brood. Met 'niet-beroepsmatige kunstenaars' bedoel ik geen mensen, die maar wat aanklunge- len, maar wel degenen die niet van hun schilderen en dergeüjke moeten leven. Hier exposeerde onlangs iemand, die de Rietveld-academie deed, maar die door huiselijke omstandigheden er niet toe kwam beroepsmatig bezig te zijn. Maar als hobby is schilderen duur. Je moet wel op zo'n vijftig gulden materiaalkosten per schilderij rekenen. Tijdens mijn lessen bij de kunstenaar Ad Witteveen in Bavel en tijdens de zes jaar op het instituut voor beeldende vor ming De Beeldenaar kwam ik nogal wat mensen tegen die wel wilden verkopen wat ze er maakten. Maar overal kregen ze 'neen'Bovendien wil men graag stimulerende waardering. Daarvoor zijn exposities zeer geschikt. Steeds meer mensen gaan over meer vrije tijd be schikken en creatief aan de slag. Maar als je bijvoorbeeld een klein pensioen hebt zijn de investeringen daarvoor nogal hoog en soms niet te dragen. Ik wilde daaraan iets doen! Hier krijgen ze waardering en verdienen wat terug om hun hobby in stand te houden. Geen winstbejag. Als ik merk dat het om de kassa gaat, word ik huiverig. Daarom zijn de prijzen hier dan ook laag. Dat heeft onder meer ook als voordeel, dat mensen die over weinig geld beschikken - bijvoorbeeld jongelui - hier in staat zijn om toch kunst aan te schaffen." „Nee, ik heb niet het gevoel dat ik de professionals onder de duiven schiet. Ik wil niemand het brood uit de mond ha len en verpest de markt niet. De beroeps kunstenaars hebben een andere markt en betalen ook méér aan galeries voor be middeling (Gaffelaer vraagt dertig pro cent). Ik krijg van beroepsmensen zelfs positieve reacties. Zij moeten de conse quenties van hun beroep accepteren. Dat betekent dat er minder handel voor hen is, omdat kunst toch in zekere zin een luxe in het leven is," aldus Ien van der Kroon. Zij accepteert ook niet zo maar alles in haar galerie. „Ik vond het aanvankelijk moeilijk om mensen af te wijzen. Maar nu doe ik dat soms wel. Als bijvoorbeeld het werk er slordig uitziet. Als ik merk dat ze pas begonnen zijn. Ook geef ik wel eens aanwijzingen in de geest van Je moet nog wat meer oefenen met het per spectief Tevens bekijk ik de prijzen en kan zeggen: Je bent te duur; er moet daarbij geen sprake zijn van een beroeps opstelling. Dan weer stuur ik mensen door naar creatieve centra of naar be roeps-beeldende kunstenaars voor lessen. Twee keer per jaar geef ik de ruimte aan iedereen die maar wil. Zo rond de kerst tijd en in de grote vakantieperiode mag iedereen zonder meer hier zijn spullen neerzetten." De 'echte' exposities duren telkens Ien van der Kroon in haar galerie: „Amateur-kunstenaars krijgen hier waardering en verdienen wat terug om hun hobby in stand te houden. Geen winstbejag. Als ik merk dat het om de kassa gaat, word ik huiverig.- mo s de stem johan van gurp Een galerie voor hobbyisten drie weken. Op het moment van ons ge sprek hangen er niet al te best geschil derde landschappen en stillevens, hoewel de maker jaren de avondcursus van St. Joost volgde. Er blijken drie doeken ver kocht. „Ik heb ook meegemaakt dat alle 41 schilderijen van een expositie ver kocht werden. Maar mij gaat het daar niet om. Ik ken een schilder die kopieën maakt die, nauwelijks opgehangen, tel kens verkocht worden. Dat is niet mijn doel. Maar smaken verschillen. Laatst had ik drie schilderijen van één kunste naar naast elkaar hangen. Het linkse werd vooral door mannelijke bezoekers geapprecieerd; het rechtse door de vrou wen en de artistiek gevormden kozen het middelste. Het bezoek is overigens goed te noemen. De laatste tentoonstelling trok in drie weken (telkens vier dagen) ruim 300 mensen. Daaronder zitten be halve vrienden en bekenden ook regel matige galeriebezoekers." Galeriehoudster Resy Reynen van Ko- kon - een professionele onderneming in Tilburg - heeft weinig moeite met het bestaan van de Gaffelaer. „Voorwaarde is wel, dat aan het pubhek goed duidelijk gemaakt moet worden dat het om niet- beroepsmensen, maar hobbyisten gaat. Die kunnen ook verkoopbare produkten maken. Het galeriewezen is vrij, zoals voorheen de beroepen van architect of advocaat. Als je daarmee moeite hebt moet je bij de overheid maar om maatre gelen vragen. Ik ben van mening dat beeldende kunst een vrij beroep moet blijven." Nee, ik vind niet dat er sprake is van concurrentievervalsing," aldus Resy Reynen. „Als de galeriehoudster van Gaffelaer teveel of te weinig vraagt moet ze er binnen afzienbare tijd wel mee op houden. Ik vind dat een dergelijke galerie zelfs klimaat-verbeterend kan werken. Op de eerste plaats zijn er mensen die bij zo'n galerie wél naar binnen durven en bij de professionele niet. Ik denk ook dat Gaffelaer vooral aan familie en kennis sen zal verkopen. Op de tweede plaats zullen mensen die geregelde galeriebe zoekers zijn het verschil wel zien of gaan zien. Het feit dt je op een academie een vakopleiding hebt gehad is nog geen ga rantie voor goede kunst. Soms zijn gren zen moeilijk te trekken. Ik heb ook wel autodidacten in mijn galerie. Ook niet- beroepsmatigen exposeren hier; ik be doel mensen die lessen geven om uit de BKR te blijven en dan in de tijd die over blijft kunst maken." Resy: „Het meest bang in zo'n galerie als Gaffelaer ben ik voor plagiaat en 'diefstal' (dat is wat anders dan kopië ren); voor mensen die op de Beeldenaar techniekjes en foefjes leren en dan af treksels maken van grote voorbeelden in de kunstwereld. En dan spreekt de prijs natuurlijk wel een woordje mee. Het is zaak dat zo'n galeriehoudster dat door heeft Ja, het is waar dat het vak van galerie- V houder in de praktijk geleerd moet wor den. Als een galeriehouder dan nog niet helemaal goed op de hoogte is moet de kunstenaar het hem of haar maar uitleg gen. Waarom niet! Ik ben vijftien jaar geleden in Tilburg begonnen omdat, naar mijn gevoel, deze stad tentoonstel lingsruimte nodig had. Een galerie opzet ten is niet zo'n leuk werkje dat je er even bij doet. Het is keihard werken. Je moet lef hebben om het vol te houden. Het is een vreemd beroep, waarin je alleen met idealisme professioneel kunt worden. Het is een heerüjk beroep waarin je men sen wegwijs kunt maken en wijzen op de inhoud van echte kunst. Je moet wel een heel open beleid voeren en het publiek goed voorlichten over datgene wat er te zien is. En dat geldt zeker voor een gale rie met zo'n typische eigen invulling als Gaffelaer. Is dat het geval, dan ben ik daarvoor niet bang. Ik denk dat ik er eens ga kijken," aldus Resy Reynen van Kokon. 'Olga schildert haar dromen', zo staat op één van de uitnodigingen. „Nee, avant-gardistische kunst tref je hier niet aan. Simpel, omdat ik deze niet aangebo den krijg. Ik sta open voor alles, maar wat hier binnenkomt is over het alge meen tamelijk behoudend." Zelf vindt ze het schilderwerk van de arts Paul Hou- ben uit Mierlo, die er binnenkort expo seert, nogal vooruitstrevend. Ze komen overal vandaan (Bunnik, Oudenbosch, Dordrecht, 's-Gravenmoer, Schoonhoven etc.). „Of er méér van dit soort galerieën in Nederland zijn zou ik niet weten." „Natuurlijk kan ik dit doen in afhan kelijkheid van mijn man, die een baan heeft. Maar de opzet is zakelijk hier. Ik leg er niet op toe. De naam Gaffelaer heeft ook met mijn man te maken, die graag jaagt. Het slaat op het gaffelvor mige gewei. Verder staat dit woord van ouds voor een Brabants beurtschip. Het scheepje staat op de kaartjes van dé gale rie. Gaffelaer is gewoon een fijn woord. 1 Werk van amateurs bij de Gaffelaer. Ons huis heet ook zo. Ik zie de galerie als werk, dat goed gedaan moet worden. Als ik niet getrouwd was had ik waarschijn lijk de academie afgemaakt. De mensen van nu hebben, in tegenstelling tot mijn jeugdtijd, veel meer ruimte om creatieve dingen te doen. Mijn galerie heeft daar mee te maken," aldus Ien van der Kroon. Lex van Buij tenen, directeur van De Beeldenaar - instituut voor beeldende vorming in Breda -, reageert hierop met: „Als cursisten van De Beeldenaar op deze manier hun werkstukken gaan slij ten heb ik het gevoel, dat wij op ons in stituut verkeerd bezig geweest zijn. Wan neer zij denken zo met hun schilderijen aan de weg te moeten timmeren gaan ze in wezen onzuiver te werk. Er is daarbij wel degelijk sprake van concurrentie-ver- valsing. De galerie verdient eraan en vraagt de exposanten geld (dertig pro cent); dwingt op die manier de mensen om prijzen te maken. Een tijdje geleden was er in de Grote Kerk in Breda ook een expositie met werk van 'amateurs, waartegen op zich geen bezwaar bestaat. Maar als je dan bijvoorbeeld de prijs van 1700,- ziet bij een van de doeken, vraag je je toch af Vraag je veel minder - bijvoorbeeld 200,- voor een schilderij - dan is het probleem, dat je binnen zo'n galerie-ge- beuren de indruk wekt voor weinig geld ook kunst te kunnen kopen, terwijl het geen kunst is. Voor zo'n zelfde bedrag kun je bij de artotheek veel meer doen met kunst. Er was aan de Haagdijk in Breda een zaak waar je voor 200,- zi geunerinnen kon kopen. Die zaak be staat nu niet meer,omdat dit soort schil derijen vervangen zijn door nog goedko pere posters. Ik ben bang dat je met het stichten van een galerie voor amateurs dit soort zaken weer op een andere ma nier aan het oprichten bent." „Kijk, mensen worden op De Beelde naar niet opgeleid voor een beroep of vak," aldus Lex van Buijtenen. „Het gaat hier om beeldvorming en niet om het le ren maken van verkoopbare stukken. Ik V.en er wel voor dat ze af en toe laten zien - exposeren - waarmee ze bezig zijn, hoe ze vorderen en kijkers inzicht ver schaffen in de processen waarmee we doende zijn. Dat gebeurt dan ook met tentoonstellingen hier op De Beeldenaar en daarbuiten soms in een of andere ga lerie, maar dan duidelijk buiten de sfeer van het commerciële. In een gemeen schapshuis in Breda Noord hangt, op ini tiatief van de beheerder, regelmatig werk van cursisten van De Beeldenaar. Maar dat heeft tot doel anderen te stimuleren ook creatief bezig te zijn. Natuurüjk is er talent aanwezig bij onze cursussen. Het is zelfs opvallend, dat een steeds grotere groep jongeren, die van de middelbare school komen, hier naar toe komt om als tussenfase voor een vakopleiding (lera renopleiding of kunstacademie) zich te testen en te ontwikkelen. Voor ouderen vervalt dat aspect. Ik vind het voortreffe lijk dat er exposities zijn met werk van amateurs - dat zou nog best meer kun nen gebeuren maar dan om inzicht te verschaffen in de mogelijkheden én de beperkingen ervan en niet om commercie te plegen," aldus de directeur van De Beeldenaar. „Het is leuk voor hobbyisten, maar je moet het geen 'kunst' noemen," zo rea geert professioneel beeldend kunstenaar Sam Parabirsingh uit Dongen op het Gaffelaer-gebeuren. „Iedereen heeft het recht om te maken wat hij wil. Je zou het kunnen vergelijken met hetgeen er op de Place Pigalle in Parijs gebeurt. Hoewel daar aan de lopende band verkocht wordt, treft dat de harde kunstwereld van Parijs niet. Het nadeel van dit soort zaken is, dat je het pubhek een slechte smaak aansmeert, omdat de kwaliteit niet goed is. Het mag, maar het werkt niet vormend op gebied van kunst. Het is plezierige creativiteit en geen kunst. Dat moet het pubhek ook weten. Iemand met ;oede smaak en gevoel voor werkelijke unst gaat ook niet in de Hema een schilderij kopen. Als de mensen maar niet in de waan verkeren, dat ze kunst kopen, mag het allemaal van mij," aldus Sam Parabirsingh. „Wat de galeriehouders betreft: Mijn ervaringen met hen zijn vaak niet best. De meesten kennen vaak niet eens de technieken waarmee iets gemaakt wordt. Dat is kwalijk. Ik hoorde een galeriehou der spreken over een mooi schilderij, ter wijl er sprake was van een htho. Er is te weinig branchekennis in deze sector. Daarvan worden kunstenaars en pubhek de dupe. Ik vermoed dat galerie Gaffe laer op een handige manier een gat in de markt gevonden heeft, als er goed ver kocht wordt. Er is duidelijk een pubhek voor die creativiteitsprodukten. Daar is niet zoveel tegen in te brengen. Alleen vraag je je wel af rtoe het moge- F ki hjk is dat in een stad als Breda de ene ga lerie na de andere het loodje legt! Kijk die amateurs hebben waarschijnlijk een grote vriendenkring. En voor f 75,- laat je je vriendje niet vallen, als hij apetrots is op zijn schilderij. Dat stimuleert de verkoop. Maar het wordt moeihjker als het voor de derde Heer is en de amateur op de vrije markt gaat opereren, waar met met de prijzen gesjoemeld kan wor den," zegt de vakman Parabirsingh. Wat is er aan de hand met het spraakmakende programma 'Gouden Bergen' van de zwevende bolide-ver slaggevers Lex en Feike (VPRO), die mysterieuze speur tochten ondernemen in de we- reld van het geld? Is het een sa tire, een scheefhangende po ging om Watergate-reporters Bob Woodward en Carl Bern stein tot leven te brengen op polderniveau? Krijgen we straks een Neder landse 'Deep Throat', een ge- heimenfluisteraar te zien die zijn geraniums van de venster bank neemt als hij in het holst van de nacht in een kille, duis tere garage een tip kwijt wil en dan aankomt met een oude be lastingconstructie van de heer Lubbers? Of zijn de 'Gouden Bergen' overgroeid met bittere, solemnele ernst? Satire of ernst, in beide gevallen ben ik er niet van onder de indruk. Lex en Feike beloven koeien met gou den horens, maar leveren niet veel meer dan een opgewarmde oude hap. Ik denk dat de Hitchcock- muziek, de computerbeelden en de wapperende dossiers al te hoge verwachtingen wekken van monumentale onthullin gen, die de regeringsmacht doen sidderen. 'Gouden Ber gen' heeft een ambitieus for maat. Het is geen documentai re, maar iets dat Amerikanen, gezien de vermenging van fei ten (facts) en fictie (fiction) 'faction' hebben genoemd. Het is een nieuwe loot aan de stam van de tv-journalistiek, een ge romantiseerde documentaire. Ik ben er geen liefhebber van. 'Gouden Bergen' ging over het al dan niet sinistere streven van de huidige regering om de afstand tussen het minimum in komen en het gemiddelde loon wat te vergroten, maar het pièce de résistance was een ge heim rapport van het ministerie van Financiën, waarvan slechts 8 exemplaren in de hele wereld in omloop zijn. Het rapport, dat al enigszins verouderd is, concentreert zich voornamelijk op constructies die door schrandere mensen met een fle xibele belastingmoraal worden bedacht om op legale wijze de belasting te ontwijken. Voorbeeld: een medisch spe cialist maakt een jaarwinst van 437.000 gulden en ziet kans zijn belastbaar inkomen terug te dringen tot 30.000 gulden. Een arts te Assen bespaart met be hulp van de bankiers van Lan- schot twee ton aan inkomsten belasting. Ja, daar past toch wel een kribbige toon bij, maar wettigt dat een door professor Stevens, fiscoloog aan de Eras mus Universiteit onderschreven uitspraak dat „een miljonair er in kan slagen van zijn laatst verdiende gulden niets af te dragen, terwijl iemand met een minimum inkomen toch zeker 50 cent moet afdragen." Vijftig cent? Dan komt er bij die mini mumlijder wel een forse schep geld binnen. Ik heb het gevoel dat je alle minima die op dat tarief zitten best kunt uitnodi gen voor een pilsje, zonder dal je er straatarm van wordt. Het is wel jammer natuurlijk dat een kleine, selecte groep in ons land zoveel geld verdient, dal zij zich de luxe kunnen veroor loven om via de diensten van een fiscaal constructeur door manshoge gaten in de wet heen te wandelen. In 'Gouden Bergen' wordt de bloeddruk opgestuwd door dra matische muzieken en op sa menzweerderige, wat pompeuze toon wordt gezegd: „Dit pro gramma doet verslag van een journalistieke speurtocht. Som mige informatie is openbaar, andere is geheim. Om bronnen te beschermen die vertrouwt lijke inlichtingen verstrekten is één situatie gereconstrueerd." Op die mededeling volgt thril- lermuziek, we arriveren op Schiphol en vernemen een ru zieachtig geluid uit een hotelka mer. Ik meende te verstaan: „This is a fake, it's not perfect" Ruzie om een vervalsing. Zou den Lex en Feike het geheim' belastingrapport met een valst diamant hebben betaald? Een minzaam uitgesproken „Be dankt, tot ziens" bij hun ver trek rijmt niet met een forse ru zie. In de reconstructie is slechts een half geopende deur te zien. Wat gebeurde daarbin nen? Was de boze man een Chinees? Hoorde ik iemand roepen „This is insane" (waan zinnig), of kwam die kreet uit een andere kamer? Dat heb je met 'faction', je weet niet waf je aan toe bent. EenlJy het Pa ierhonderdvijftig jat Twee dagen voor Maria Op 31 januari 1536 stapl Menno Simonsz van het Witmarsum uit de katho Enkele dagen geleden is Peter terechtgesteld bij I Menno Simonsz, toch al door twijfel, is priester a over een smalle moddert dorp uit. Hij begeeft ziel Christus drukkend kruis een zwerver, een opgejaa vluchteling. In de daaroj jaren groeit hij uit tot lei revolutionaire en gevreei hervormingsbeweging. IV Simonsz en de Wederdoj schrik van de gevestigde predikten geweldloosheit afschaffing van de doods pleitten voor een scheidi: en staat. Menno Simons; 'Uytgang uyt het Pausch tentoonstelling in Midde en met 1 maart) en een tt Door Paul de Schip „HUICHELARIJ en dig vleselijk leven, eer doop en valse godsdier Heeren woord". Als hij den schrijft, twijfelt monsz al lang aan de d de katholieke kerk. Hi een zekere liederlijkheid lega-pastoors en elke ke mis opdraagt bekruipt 1 twijfel: „Zijn het brood wel het lichaan en het Christus?" Hij schrijft ten toe aan 'inblazingen vel'. Maar met het lezer matorische geschriften vervolgens de duivel ver Om de innerlijke strijd Simonsz te doorgrondei tijdsbeeld. Het einde van de middel kende een crisis in de kat Op 31 oktober 1517 nage Luther zijn vijfennegentig op de deur van de slotkapé berg. De zestiende eeuw gaf ee te zien van allerlei religi mingsbewegingen, samenv schreven als de Reformatie nen zijn er vijf verschillend te onderscheiden. Allereerst het Lutherani: weging die van het Ht Roomse Rijk een religieuze maakte. De godsdienstwet maakte een einde aan de on logen van katholieke en Li vorsten. Wiens gebied, wien zo luidde het compromis. Dan zijn er de zogenaamt maties van de prediker Zwii en Straatsburg. Hier kregei steun van de stadsbesturen. Een derde hervorming i Engelse koning Hendrik V jaren '30 van de zestiende ec caanse kerk grondvestte. I kreeg ruzie met de paus om ger van Petrus z'n echtst goed wilde keuren. Een vierde stroming is dit vinisme. De Fransman Joh; wilde op aarde een godsrijl stichten. Hij kreeg veel vt Frankrijk, Schotland en de 1 In onze gewesten zijn het d 'gereformeerden' die in 156 tegen het katholieke Spanje

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 28