'Fright Night':
in de ban
van de vampier
Complexe zwart-
witfilm over
kunstenaarschap
ook In de
BIOSCOOP
Joegoslavische familieleven mooi
geobserveerd in Gouden Palm-winnaar
VRIJDAG 21 FEBRUAR11
'PLENTY': FILM MET ONDUIDELIJK VERHAAL
'VADER GAAT OP ZAKENREIS'
Veteranen
Vietnam
anti-Rambo
Nieuw op video
ANDREI ROEBLOV' VAN TARKOVSKI
Speelfilms op tv
VRIJDAG
21 FEBRUAR11986
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
en Wiske:
dppie Happie in
Meryl Streep weer
ongewoon en vol
duistere emoties
Door Marjan Mes
Meryl Streep - de lieve
ling van een groot pu
bliek - blijft fascineren,
al lijken al haar rollen
op elkaar. Misschien
juist ook daarom. Ze is
kwetsbaar, verstrooid
en tevens ongrijpbaar,
onafhankelijk en oncon
ventioneel in praktisch
al haar creaties. Nu ook
weer in 'Plenty' naar
een toneelstuk van Da
vid Hare en geregis
seerd door de Australiër
Fred Schepisi ('The
Chant of Jimmy Blacks
mith'). Met haar talent
om alle accenten van de
wereld te kunnen weer
geven, speelt Streep
thans een Britse vrouw
Susan, met een gepast
Britse tongval, al blijft
de Britse stijfheid nogal
op een afstand.
Als jong meisje fungeert ze
tijdens de Tweede Wereldoor
log in Frankrijk als koerier
ster. Op een nacht, de film
opent daar veelbelovend mee,
landt een landgenoot met een
parachute met wie ze de ul
tieme liefdesbeleving ervaart.
Haar hele leven daarna lijkt,
net als in 'The French Lieute
nant's Woman', in het teken te
staan van die kortstondige,
bijna anonieme liefde. Ten
minste, zo kun je de film op
vatten. In ieder geval is Susan
een onconventionele vrouw,
die naar zelfstandigheid
smacht en zelfs al in de jaren
vijftig moeder wil worden
zonder dat ze er een man bij
wil hebben.
Terug in Engeland heeft ze
allerlei banen en gaat ze met
een excentrieke vriendin (pop
ster Tracey Ullman) samen
wonen. Kennelijk kan ze al die
vrijheid toch niet aan, want op
een gegeven moment is ze
geestelijk in de war. De Britse
diplomaat (Charles Dance), die
ze tijdens haar terugtocht
naar Engeland in Brussel
leerde kennen en met wie ze
een tijdlang een verhouding
had, komt haar uit de inrich
ting halen. Als getrouwd paar
zien we hen terug in de woes
tijn van Jordanië, waar de
echtgenoot als diplomaat
werkt en Susan schijnbaar
door de rustige omgeving - en
met pillen - een aangenaam
leventje lijdt.
Niets is minder waar, zoals
ook de vriendin voor het leven,
die haar komt opzoeken, con
stateert. Haar saaie maar
sympathieke echtgenoot
maakt ze door haar onaange
paste gedrag, waarin ze de
waarheid tegen hoge gasten
pleegt te zeggen, onmogelijk.
Toch houdt ze op haar manier
van hem, wat bewezen wordt
met een scène waarin zij zijn
meerdere smeekt hem niet
naar een onaanzienlijke posi
tie over te plaatsen.
Hotel
De parachutist van weleer
(Sam Neill) ziet zij na jaren te
rug. Ook zijn leven blijkt na
die opwindende tijden van
weleer niet aan de verwach
tingen te hebben voldaan. In
een hotel beminnen zij elkaar
opnieuw. Maar hoe het nu ver
der moet met Susan wordt niet
verteld. De slotscène laat haar
zien in het zonnige landschap
van het zojuist bevrijde
Frankrijk, waar zij het leven
optimaal beleefde.
Hoewel het aangenaam
schouwen is naar Meryl
Streep, blijft het filmverhaal
buitengewoon onbevredigend.
Wordt er de levensgang en
ontwikkeling van een buiten
issige vrouw geschetst? Of
gaat het meer over de geschie
denis van Engeland? Belang
rijke historische momenten
bevinden zich op de achter
grond van het verhaal van Su
san; de oorlog natuurlijk,
maar daarna ook de kroning
van Elisabeth II, de Suez-cri
sis en de pas opgerichte EEG.
De titel 'Plenty' verwijst
naar de overvloed in het na
oorlogse Engeland, die Susan's
man als oneigenlijk be
schouwt. Maar die trouwens
samenvalt met de afnemende
grandeur van het voormalige
imperium. Susan zelf schijnt
vooral teleurgesteld in haar
eentonige, na-oorlogse be
staan waaraan de opwinding
van het avontuur ontbreekt.
Kan ze niet zonder? Het blijft
raden naar de bedoelingen
van regisseur Schepisi. Hij
plaatst de scènes gelijkwaar
dig naast elkaar zonder be
paalde indicaties te accentue
ren. Bovendien werkt het ver
warrend, dat de plaatsen van
handeling nauwelijks te iden
tificeren zijn. Zit je nog in
Mery l Streep en Charles Dance poseren naast sir John Gielgud in 'Plenty'. - foto frank connor
Frankrijk of al in België? Het
verstrijken van de tijd wordt
zo ook niet aannemelijk ge
maakt.
Toch bevat de film vele, be-
Zoals die waarin John Gielgud
als ambassadeur een Kore-
aans echtpaar tijdens een ont
vangst, die Susan met haar
onvoorspelbare gedrag ook al
nummer zet. Ondanks de be
zwaren boeit 'Plenty' van be
gin tot eind.
'Plenty' van Fred Schepisi.
Cinesol 1 in Breda en Ambas-
paald niet-onbenullige scènes, versteert, op zijn onbenullige sades in Antwerpen.
Grand Theater in Breda
gaat door met de musical
verfilming 'A Chorus Li
ne'. Voor treffelijke zang
en dans, maar te weinig
dramatische spanning.
Zestien jonge talenten
doen auditie voor een
Broadway-musical en
worden hard aangepakt
door een regisseur (Mi
chael Douglas). Ook in
Midi in Tilburg.
Casino 1 in Breda en
Heuvelpoort 4 in Tilburg
prolongeren 'De Aanslag',
de prachtige verfilming
door Fons Rademakers
van de roman van Harry
Mulisch. Mooie hoofdrollen
van Marc van Uchelen als
de jonge en Derek de Lint
als de oudere Anton Steen-
wijk wiens famlie in 1945
door de Duitsers wordt
doodgeschoten. Zijn hele
leven wordt door die ge
beurtenis bepaald, terwijl
de juiste toedracht van de
fatale gebeurtenis in span
nende flash-backs wordt
opgehelderd.
Roxy 1 in Bergen op
Zoom en De Koning van
Engeland in Hulst brengen
de andere Nederlandse
verzetsfilm, 'In de scha
duw van de overwinning'
van Ate de Jong, met Je
roen Krabbé en Edwin de
Vries als twee tegenpolen
in de bezettingsjaren.
Cinésol 3 in Breda en
Rubens in Antwerpen ver
tonen opnieuw 'White
Nights'; mengeling van
spannende thriller en
dansfilm, zich afspelend in
Leningrad waar een naar
Amerika overgelopen,
Russische balletdanser
(Mikhail Baryshnikov)
wordt vastgehouden. Een
naar Rusland overgelopen
zwarte Amerikaanse tap-
danser (Gregory Hines)
met hem in de gaten hou
den. Totdat beiden beslui
ten te vluchten. Ongeloof
waardig maar wel span
nend.
Luxor in Terneuzen en
Mignon in Breda gaan
door met de amusante en
spannende Spielberg-fan-
tasie 'Back tot the future'.
Casino 2 in Breda en De
Koning in Hulst prolonge
ren 'Commando'; vecht
film met Arnold Schwar
zenegger. 'Rocky 4' is al te
zien in Sinjoor in Antwer
pen en Memling in Brugge.
'La Historia Oficial', de
schitterende Argentijnse
film van Hector Puenza,
draait nu in het Westbra
bants Filmcircuit. Van
daag in Filmhuis Ooster
hout, 23 februari in Don
gen en 25 februari Film
club De Borg in Breda.
Over de politieke bewust
wording van een lerares
kort na de val van het ge-
neraalsregime. Zij wordt
geconfronteerd met het
feit, dat haar schattige,
geadopteerde dochtertje
wellicht een kind is van
vermoorde ouders en ont
moet ook de mogelijke
grootmoeder, een van de
'dwaze moeders', die de
monstreert op de Plaza del
Mayo in Buenos Aires. Een
ontroerend menselijk ver
haal.
Op donderdag 27 fe
bruari draait in Theater
Achterom in Breda 'Gent
lemen prefer blondes' uit
1953, de komedie van Ho
ward Hawks naar het boek
van Anita Loos. Marilyn
Monroe en Jane Russell
spelen twee sexy dames,
die mannen het hoofd op
hol brengen en daar zelf
veel lol om hebben. Veel
show en dans.
Door Marjan Mes
Dat de Joegoslavische film
'When father was away on bu
siness' (Vader gaat op zaken
reis) vorig jaar tijdens het
filmfestival van Cannes de
Gouden Palm won, schijnt
niemand verwacht te hebben.
Het is dan ook geen 'grote' film
met een belangrijk onder
werp, maar wel een heel char
mante, 'warme' observatie van
het leven van een familie in de
periode 1950-1952 tijdens de
destalinisatie in Joegoslavië.
De maker, Emir Kusturica,
won in 1981 met zijn debuut,
'Do you remember Dolly Bell?'
ook al de Gouden Leeuw in
Venetië, hetgeen toen evenzeer
verbazing heeft opgewekt.
Kusturica is nog maar 31 en
heeft de betreffende periode
dus niet zelf meegemaakt.
Niettemin lijkt zijn film een
authentieke schildering van
de beginjaren vijftig toen Tito
zich losmaakte van Rusland
en zuiveringen uitvoerde. On
danks alle problemen ging het
Scène uit 'Vader gaat op zakenreis'.
- foto; movies.
Van ome filmredactie
Krakende deuren, ijzingwek
kend gekrijs, bloedzuigende
vampiers en houten kruizen
waarmee ze onschadelijk kun
nen worden gemaakt... De de
buterende Amerikaanse regis
seur Tom Holland waagt zich
er ook eens aan in 'Fright
Night'.
Tiener Charley kijkt 's
avonds, met het buurmeisje
waar hij verliefd op is, vaak
naar een griezelprogramma op
tv. Dan komt er een knappe
maar sinistere jongeman
naast hem wonen, die hij, ter-
xxhil vm noot* •fvr lri'ilrt -sf» v-»ö+
donker een doodskist het huis
binnen ziet dragen. Charley is
ervan overtuigd, dat het bij de
nieuwe buurman niet pluis is.
Enkele avonden later ziet
hij een vrouw voor het raam
van de buurman, die door hem
omstrengeld wordt en hij
meent heel lange nagels te
zien. Charley waarschuwt de
politie, die een onderzoek in
stelt, maar geen enkel spoor
van misdaad kan ontdekken.
Toch geeft de jongen het niet
op.
De speciale effecten zijn
soms fraai uitgevoerd en het
gegriezel wordt ook wat door
mqtjr
De hoofdpersoon (Jerry Dandridge) en zijn door een vam
pier begeesterde vriendinnetje in 'Fright Night'
- foto columbia pictures
voor het overige is 'Fright
Night' een opeenstapeling van
overbekende situaties. De Bre
dase bioscoop, waar de film (in
Dolby-stereo) draait, heeft
trnrvr tnHoro triifticfctp pri ipHorp
honderdste bezoeker een ver
rassing in petto, waaronder
een vampiergebitje.
'Fright Night' van Tom Hol
land. Casino 1 in Breda en Me-
jrn «w a nliimmon
leven gewoon door en dat laat
'Vader gaat op zakenreis' op
een aanstekelijke wijze zien.
De politiek speelt maar zijde
lings een rol.
De observatie van een gezin
met twee zoontjes, waarvan de
vader wegens een onvoorzich
tige opmerking in een werk
kamp wordt gestopt, is be
langrijker. De moeder heeft
hen wijsgemaakt, dat vader op
zakenreis is en' zij spelen in
hun argeloze wijsneuzigheid
het spel mee. De vriendin van
de rokkenjagende, maar ruim
hartige vader heeft hem onbe
wust verraden aan haar an
dere minnaar, de broer van de
echtgenote; een partijbons.
Na het werkkamp en een
verbanning naar het kille,
vochtige Bosnië-Herzegowina,
waar zijn gezin hem mag ver
gezellen, wordt de vader als
een goede Tito-communist
aangemerkt en mag hij met
zijn gezin terug naar Seraje-
wo, waarvan de hele familie
droomt en zingt. De meeste ge
beurtenissen worden gezien
door de ogen van het jongste
zoonje Malik, die ruzies en
verwijderingen tussen zijn
ouders met Argus-ogen gade
slaat. Erotische toenaderingen
en andere situaties die hem
niet zinnen, weet hij te voor
komen door zijn gebruikelijke
manier van slaapwandelen op
deze ongelegen momenten te
simuleren. Dat voorziet in me
nige geestige scène. Aardig is
ook hoe Kusturica laat zien,
dat op een jong kind maat
schappij- en andere proble
men niet echt vat hebben, om
dat zo'n kind kan terugtrek
ken in zijn eigen wereldje.
Er wordt verschrikkelijk
goed en natuurlijk geacteerd
en de scènes in het familiele
ven zijn onopgesmukt en soms
op het humoristische af. Een
drama wordt het in ieder ge
val nooit'
'Vader gaat op zakenreis'
door Emir Kusturica draait in
Cinésol 2 in Breda.
CAMBRIDGE (AP) - Onder
protest van 100 Amerikaanse
Aziaten en Vietnam-vetera-
nen is acteur-regisseur Syl
vester Stallone deze week de
Man van het Jaar 1986-prijs
uitgereikt van het Hasty Pud
ding Theater in Cambridge,
Massachussetts.
Stallone, de spierbal uit di
verse Rocky- en Rambofilms
werd voor het theater opge
wacht door demonstranten die
protesteerden tegen de manier
waarop hij Aziaten uitbeeldt
in zijn films en waarop hij de
oorlog erin verheerlijkt.
'The River". Boerendrama
van Mark Rydell (bekend
van 'On Golden pond'),
sentimenteel maar zeer
boeiend. Sissy Spacek en
Mel Gibson spelen echt
paar met boerderij, dat te
gengewerkt wordt door
een rijke grootgrondbezit
ter die hun grond wil ko
pen en door een rivier die
regelmatig buiten zijn
oevers treedt. Gibson gaat
in fabriek werken en
wordt ongewild stakings
breker. Spacek doet onder
tussen het werk op de
boerderij. Aan het slot lij
ken de arme boeren hun
heroïsche strijd in de blub
ber te verliezen, maar het
loopt anders.
'Rear Window'. Vijf oude
films van Alfred Hitchcock
zijn op video uitgebracht.
In 'Rear Window' uit 1954
spelen James Stewart en
Grace Kelly de hoofdrol
len. Stewart is aan een rol
stoel gekluisterd en is ge
tuige van een moord in een
flatgebouw aan de over
kant. Kelly is zijn vriendin.
De moordenaar ontdekt
hoeveel Stewart weet en
wil deze getuige uit de weg
ruimen. De spanning is
groot als de onbekende het
huis van Stewart binen-
dringt.
"The trouble with Harry'.
Hitchcock-film uit 1955, die
komische en spannend is.
Mensen met een slecht ge
weten slepen met een lijk.
Shirley MacLaine speelt
een van de hoofdrolen.
'Rope'. Eerste kleurenfilm
van Hitchcock uit 1948 met
James Stewart. Twee stu
denten vermoorden een
vriend bij wijze van we
tenschappelijke test en ge
ven anderen aanwijzingen.
'The man who knew too
much'. Hitchcock maakte
deze nieuwe versie van een
van zijn eerstelingen in
.1956. Moord in de Albert
Hall in Londen. Doris Day
en James Stewart spelen
de hoofdrollen.
'Vertigo'. Hitchcock-hoog-
tepunt uit 1958. James Ste
wart speelt een agent met
hoogtevrees. Vanwege zijn
angst kan hij zijn vriendin
niet tegenhouden als ze een
toren beklimt en naar be
neden springt. Later ont
moet hij haar evenbeeld.
De ruim drie uur durende zwart-wit film (alleen het slot is itl
kleur), 'Andrei Roeblov' uit 1967, wordt algemeen beschouwd atl
het belangrijkste werk van de thans in het westen wonende Ruil
Andrei Tarkovski. Het was ook de eerste film waarmee de d l
neast zich niet langer aan de officiële Sovjet-richtlijnen hielil
Vandaar dat de film in Rusland werd gecensureerd en nu pas lil
zijn volledige versie in de Nederlandse filmhuizen draait.
Roeblov was een Middel- drachtgever beweerd, dat r l
eeuwse monnik en ikonen-
schilder wiens werk overigens
pas aan het eind van de film
wordt getoond. We zullen de
hoofdpersoon ook geen enkele
maal zien schilderen, omdat
het Tarkovski niet te doen was
om diens exacte biografie.
Roeblov (Anatoli Solonizin)
fungeert eerder als waarne
mer van de verschrikkingen
van zijn tijd, als personificatie
van het kunstenaarschap en
als spreekbuis van Tarkovski
zelf.
We zien hem door de jaren
heen ouder worden, terwijl hij
door Rusland trekt waar
wrede heersers absolute
macht uitoefenen. In de figuur
van Roeblov schildert de ci
neast vooral het eeuwige con
flict van de individualistische
kunstenaar en zijn verlangen
naar volledige vrijheid met de
maatschappij en haar ver
plichtingen. Juist vanwege
deze botsing - opdrachten
moeten maken voor despoten
in plaats van het gehele volk -
trekt hij zich terug in een
klooster waar hij tot volledig
stilzwijgen is gedoemd.
Bejaard geworden, ontmoet
hij een jonge klokkengieter,
die hem op andere gedachten
zal brengen. De jongeman
heeft tegen een adellijke op-
het geheim kent van een zui-l
vere klank. Als de enorm!
klok, die hij moest maken, n<|
keiharde inspanningen in
bruik wordt genomen en dtl
aanwezige hoogwaardigheids f
bekleders verrukt zijn van hel
resultaat, blijkt dat de jongeil
maar wat gelogen had. Hui-f
lend biecht hij zijn overmoe|
digheid op aan Roeblov,
verheugd ontdekt, dat eei|
kunstenaar dus tegen de ver f
drukking in kan slagen; midi
dels doorzettingsvermogen al
flair. Hij besluit dan zijn kun|
stenaarschap weer voort 4
zetten.
Herinnering, fantasiel
beeldsymboliek en reële han-J
deling gaan ongemerkt in
kaar over waardoor ze soffil
nauwelijks van elkaar te or-l
derscheiden zijn. Landschap-I
pen, architectuur, voorwerpel
en mensen worden traag, in-r
dringend en bijna schilder!
kunstig onderzocht. Misschiet!
iets minder dan bij o.a|
'Nostalghia' moet men zich inl
spannen om al Tarkovsksd|
bedoelingen te doorgronden.
'Andrei Roeblov' van A|
Tarkovski. Filmhuis
dia in Breda. Dagelijks
halve zondag) tot woensdg
februari om 20.00 uur.
ZATERDAG
Avalanche Express (USA
1978, Did. 1, 22.05 uur).
Spionage in internationale
trein. Met Lee Marvin, Ro
bert Shaw en Maximilian
Schell.
Gray lady down (USA 1976,
Did. 1, 23.30 uur). Rampen
film met atoomduikboot
van David Greene met
Charlton Heston en David
Carradine.
Die Abenteuer des Grafen
Bobby (Oostenrijk 1961,
Did. 2,15.45 uur). Schlager-
film met Peter Alexander
en Vivi Bach.
The Count of Monte
Christo (USA 1975, Did. 2,
20.15 uur). Verfilming boek
van Alexandre Dumas met
Richard Chamberlain als
de jonge zeeman Dantes.
Un dramma borghese (Ita
lië 1979, Ddl.3 WDF, 22.15
uur). Vader en dochter
worden ziek tijdens ee reis.
Met Franco Nero en Lara
Wendel.
The devil and Miss Jones
(USA 1941, België 1, 16.05
uur). Komedie van Sam
Wood over een ongewone
warenhuiseigenaar. Met
Charles Coburn en Jean
Arthur.
ZONDAG
Stranger than paradise
(USA 1984, Ned. 2, 22.45
uur). Film van Jim Jar-
musch over randfiguren
(beste debuut Cannes 1984).
Liebling der Götter (W.
Duitsland 1960, Did. 2, 20.15
uur). Levensverhaal van
filmactrice Renate Müller,
die in 1937 door onbekende
oorzaak stierf. Met Ruth
Leuwerik.
MAANDAG
Les grands enfants (Ca
nada 1979, Did. 1, 23.00 uur).
Film van Paul Tana over
jonge mensen in Montreal.
DINSDAG
C'est pas moi, c'est lui
(Frankrijk 1979, Did. 2,
20.15 uur). Komedie van en
met Pierre Richard, die
scenarioschrijver speelt.
WOENSDAG
La communion solennelle
(Frankrijk 1976, Did. 2,
23.15 uur). Film van René
Feret over de lotgevallen
van drie generaties vanaf
1890 tot de jaren zestig.
El pisito (Spanje 1960, Did.
3 WDF, 22.30 uur). Man
trouwt met zijn 80-jarige
hospita om huis te kunnen
erven. Regie: Marco Ferre-
ri.
The harder they fall (USA
1956, België 2, 20.20 uur).
Humphrey Bogart als een
vermoeide, corrupte sport
journalist.
DONDERDAG
Never say goodbye (USA
1956, Did. 3 WDF, 20.15
uur). Arts ontmoet na ja-
ren zijn doodgewaande
echtgenote. Met Rock Hud
son en Cornell Borchers.
Megall az idö (Hongarije
1982, België 2, 20.20 uur).
Film van Peter Gothat
over het leven in Hongarije
na de opstand van 1956.
T2 PAGINA GIDS 1
'AVRO's Televizier' doet om 22.
onderzoek naar de manier waar<
ontwikkelingshulp besteedt. Ht 1:
derlandse bedrijfsleven profitee
geillustreerd door een reportage
maakte. Voor de studio-discussi<
het gebied van ontwikkelingshul
Eveline Herfkens (PvdA) uitgeno
Rutger Hauer
in 'Blade Runner'
(Nederland 1,0.15 uur).
- foto archief de stem
Een paradijs
voor schurken
De satirische misdaadkome
die 'Een paradijs voor
schurken' is een productie,
die in samenwerking met de
Oostenrijkse televisie en het
ZDF werd gemaakt. Voor
drie Nederlandse acteurs
was er een rol in weggelegd:
Cox Habbema, Jeroen
Krabbé en Kees Brusse. Het
verhaal gaat over de figuur
van Otto Flamm, die een
manier heeft ontdekt om bij
de rekeningnummers van
een Zwitserse bank de pas
sende namen van de houders
te vinden. Samen met zijn
vriendin Madeleine probeert
Flamm de rekeninghouders
te chanteren. Een van hun
slachtoffers is Kees Brusse.
Blade
Runner
De sf-thriller 'Blade Run
ner' met Rutger Hauer in
een van de hoofdrollen
speelt in het jaar 2019. De
overbevolkte aarde kent
buitenaardse koloniën, waar
menselijke replica's het
vuile werk verrichten. Soms
gaan deze robots zich als
mensen gedragen en trach
ten dan naar de aarde terug
te keren. Speciaal getrainde
detectives, zgn. 'blade run
ners' moeten hen opsporen
en elimineren. Rutger Hauer
behoort tot een viertal ro
bots, dat erin geslaagd is
naar de aarde terug te ke
ren. Detective Dick Reckard
(Harrison Ford) krijgt de
opdracht achter hen aan te
gaan.
Postkoets
naar Cheyenne
lie KRO brengt vanavond
'Stagecoach', een remake
van de niet te evenaren wes
tern uit 1939 met John Way
ne. Uit Dryfork vertrekt een
postkoest met bestemming
Cheyenne in Wyoming. Aan
boord bevindt zich een
tlaluurljk1 De laat-
stc keer dat we bi/
hem op bezoek te-
veest zi/n werkte
hij aaneen nieuw
tqpe balhustaaf
SmejeMnteenkei
T36£/SS- VÖOfi?Z/TT£R
MrESZF?1 GCSfSJeK V/A/DT