'Fright Night': in de ban van de vampier Complexe zwart- witfilm over kunstenaarschap ook In de BIOSCOOP Joegoslavische familieleven mooi geobserveerd in Gouden Palm-winnaar VRIJDAG 21 FEBRUAR11 'PLENTY': FILM MET ONDUIDELIJK VERHAAL 'VADER GAAT OP ZAKENREIS' Veteranen Vietnam anti-Rambo Nieuw op video ANDREI ROEBLOV' VAN TARKOVSKI Speelfilms op tv VRIJDAG 21 FEBRUAR11986 NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 en Wiske: dppie Happie in Meryl Streep weer ongewoon en vol duistere emoties Door Marjan Mes Meryl Streep - de lieve ling van een groot pu bliek - blijft fascineren, al lijken al haar rollen op elkaar. Misschien juist ook daarom. Ze is kwetsbaar, verstrooid en tevens ongrijpbaar, onafhankelijk en oncon ventioneel in praktisch al haar creaties. Nu ook weer in 'Plenty' naar een toneelstuk van Da vid Hare en geregis seerd door de Australiër Fred Schepisi ('The Chant of Jimmy Blacks mith'). Met haar talent om alle accenten van de wereld te kunnen weer geven, speelt Streep thans een Britse vrouw Susan, met een gepast Britse tongval, al blijft de Britse stijfheid nogal op een afstand. Als jong meisje fungeert ze tijdens de Tweede Wereldoor log in Frankrijk als koerier ster. Op een nacht, de film opent daar veelbelovend mee, landt een landgenoot met een parachute met wie ze de ul tieme liefdesbeleving ervaart. Haar hele leven daarna lijkt, net als in 'The French Lieute nant's Woman', in het teken te staan van die kortstondige, bijna anonieme liefde. Ten minste, zo kun je de film op vatten. In ieder geval is Susan een onconventionele vrouw, die naar zelfstandigheid smacht en zelfs al in de jaren vijftig moeder wil worden zonder dat ze er een man bij wil hebben. Terug in Engeland heeft ze allerlei banen en gaat ze met een excentrieke vriendin (pop ster Tracey Ullman) samen wonen. Kennelijk kan ze al die vrijheid toch niet aan, want op een gegeven moment is ze geestelijk in de war. De Britse diplomaat (Charles Dance), die ze tijdens haar terugtocht naar Engeland in Brussel leerde kennen en met wie ze een tijdlang een verhouding had, komt haar uit de inrich ting halen. Als getrouwd paar zien we hen terug in de woes tijn van Jordanië, waar de echtgenoot als diplomaat werkt en Susan schijnbaar door de rustige omgeving - en met pillen - een aangenaam leventje lijdt. Niets is minder waar, zoals ook de vriendin voor het leven, die haar komt opzoeken, con stateert. Haar saaie maar sympathieke echtgenoot maakt ze door haar onaange paste gedrag, waarin ze de waarheid tegen hoge gasten pleegt te zeggen, onmogelijk. Toch houdt ze op haar manier van hem, wat bewezen wordt met een scène waarin zij zijn meerdere smeekt hem niet naar een onaanzienlijke posi tie over te plaatsen. Hotel De parachutist van weleer (Sam Neill) ziet zij na jaren te rug. Ook zijn leven blijkt na die opwindende tijden van weleer niet aan de verwach tingen te hebben voldaan. In een hotel beminnen zij elkaar opnieuw. Maar hoe het nu ver der moet met Susan wordt niet verteld. De slotscène laat haar zien in het zonnige landschap van het zojuist bevrijde Frankrijk, waar zij het leven optimaal beleefde. Hoewel het aangenaam schouwen is naar Meryl Streep, blijft het filmverhaal buitengewoon onbevredigend. Wordt er de levensgang en ontwikkeling van een buiten issige vrouw geschetst? Of gaat het meer over de geschie denis van Engeland? Belang rijke historische momenten bevinden zich op de achter grond van het verhaal van Su san; de oorlog natuurlijk, maar daarna ook de kroning van Elisabeth II, de Suez-cri sis en de pas opgerichte EEG. De titel 'Plenty' verwijst naar de overvloed in het na oorlogse Engeland, die Susan's man als oneigenlijk be schouwt. Maar die trouwens samenvalt met de afnemende grandeur van het voormalige imperium. Susan zelf schijnt vooral teleurgesteld in haar eentonige, na-oorlogse be staan waaraan de opwinding van het avontuur ontbreekt. Kan ze niet zonder? Het blijft raden naar de bedoelingen van regisseur Schepisi. Hij plaatst de scènes gelijkwaar dig naast elkaar zonder be paalde indicaties te accentue ren. Bovendien werkt het ver warrend, dat de plaatsen van handeling nauwelijks te iden tificeren zijn. Zit je nog in Mery l Streep en Charles Dance poseren naast sir John Gielgud in 'Plenty'. - foto frank connor Frankrijk of al in België? Het verstrijken van de tijd wordt zo ook niet aannemelijk ge maakt. Toch bevat de film vele, be- Zoals die waarin John Gielgud als ambassadeur een Kore- aans echtpaar tijdens een ont vangst, die Susan met haar onvoorspelbare gedrag ook al nummer zet. Ondanks de be zwaren boeit 'Plenty' van be gin tot eind. 'Plenty' van Fred Schepisi. Cinesol 1 in Breda en Ambas- paald niet-onbenullige scènes, versteert, op zijn onbenullige sades in Antwerpen. Grand Theater in Breda gaat door met de musical verfilming 'A Chorus Li ne'. Voor treffelijke zang en dans, maar te weinig dramatische spanning. Zestien jonge talenten doen auditie voor een Broadway-musical en worden hard aangepakt door een regisseur (Mi chael Douglas). Ook in Midi in Tilburg. Casino 1 in Breda en Heuvelpoort 4 in Tilburg prolongeren 'De Aanslag', de prachtige verfilming door Fons Rademakers van de roman van Harry Mulisch. Mooie hoofdrollen van Marc van Uchelen als de jonge en Derek de Lint als de oudere Anton Steen- wijk wiens famlie in 1945 door de Duitsers wordt doodgeschoten. Zijn hele leven wordt door die ge beurtenis bepaald, terwijl de juiste toedracht van de fatale gebeurtenis in span nende flash-backs wordt opgehelderd. Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst brengen de andere Nederlandse verzetsfilm, 'In de scha duw van de overwinning' van Ate de Jong, met Je roen Krabbé en Edwin de Vries als twee tegenpolen in de bezettingsjaren. Cinésol 3 in Breda en Rubens in Antwerpen ver tonen opnieuw 'White Nights'; mengeling van spannende thriller en dansfilm, zich afspelend in Leningrad waar een naar Amerika overgelopen, Russische balletdanser (Mikhail Baryshnikov) wordt vastgehouden. Een naar Rusland overgelopen zwarte Amerikaanse tap- danser (Gregory Hines) met hem in de gaten hou den. Totdat beiden beslui ten te vluchten. Ongeloof waardig maar wel span nend. Luxor in Terneuzen en Mignon in Breda gaan door met de amusante en spannende Spielberg-fan- tasie 'Back tot the future'. Casino 2 in Breda en De Koning in Hulst prolonge ren 'Commando'; vecht film met Arnold Schwar zenegger. 'Rocky 4' is al te zien in Sinjoor in Antwer pen en Memling in Brugge. 'La Historia Oficial', de schitterende Argentijnse film van Hector Puenza, draait nu in het Westbra bants Filmcircuit. Van daag in Filmhuis Ooster hout, 23 februari in Don gen en 25 februari Film club De Borg in Breda. Over de politieke bewust wording van een lerares kort na de val van het ge- neraalsregime. Zij wordt geconfronteerd met het feit, dat haar schattige, geadopteerde dochtertje wellicht een kind is van vermoorde ouders en ont moet ook de mogelijke grootmoeder, een van de 'dwaze moeders', die de monstreert op de Plaza del Mayo in Buenos Aires. Een ontroerend menselijk ver haal. Op donderdag 27 fe bruari draait in Theater Achterom in Breda 'Gent lemen prefer blondes' uit 1953, de komedie van Ho ward Hawks naar het boek van Anita Loos. Marilyn Monroe en Jane Russell spelen twee sexy dames, die mannen het hoofd op hol brengen en daar zelf veel lol om hebben. Veel show en dans. Door Marjan Mes Dat de Joegoslavische film 'When father was away on bu siness' (Vader gaat op zaken reis) vorig jaar tijdens het filmfestival van Cannes de Gouden Palm won, schijnt niemand verwacht te hebben. Het is dan ook geen 'grote' film met een belangrijk onder werp, maar wel een heel char mante, 'warme' observatie van het leven van een familie in de periode 1950-1952 tijdens de destalinisatie in Joegoslavië. De maker, Emir Kusturica, won in 1981 met zijn debuut, 'Do you remember Dolly Bell?' ook al de Gouden Leeuw in Venetië, hetgeen toen evenzeer verbazing heeft opgewekt. Kusturica is nog maar 31 en heeft de betreffende periode dus niet zelf meegemaakt. Niettemin lijkt zijn film een authentieke schildering van de beginjaren vijftig toen Tito zich losmaakte van Rusland en zuiveringen uitvoerde. On danks alle problemen ging het Scène uit 'Vader gaat op zakenreis'. - foto; movies. Van ome filmredactie Krakende deuren, ijzingwek kend gekrijs, bloedzuigende vampiers en houten kruizen waarmee ze onschadelijk kun nen worden gemaakt... De de buterende Amerikaanse regis seur Tom Holland waagt zich er ook eens aan in 'Fright Night'. Tiener Charley kijkt 's avonds, met het buurmeisje waar hij verliefd op is, vaak naar een griezelprogramma op tv. Dan komt er een knappe maar sinistere jongeman naast hem wonen, die hij, ter- xxhil vm noot* •fvr lri'ilrt -sf» v-»ö+ donker een doodskist het huis binnen ziet dragen. Charley is ervan overtuigd, dat het bij de nieuwe buurman niet pluis is. Enkele avonden later ziet hij een vrouw voor het raam van de buurman, die door hem omstrengeld wordt en hij meent heel lange nagels te zien. Charley waarschuwt de politie, die een onderzoek in stelt, maar geen enkel spoor van misdaad kan ontdekken. Toch geeft de jongen het niet op. De speciale effecten zijn soms fraai uitgevoerd en het gegriezel wordt ook wat door mqtjr De hoofdpersoon (Jerry Dandridge) en zijn door een vam pier begeesterde vriendinnetje in 'Fright Night' - foto columbia pictures voor het overige is 'Fright Night' een opeenstapeling van overbekende situaties. De Bre dase bioscoop, waar de film (in Dolby-stereo) draait, heeft trnrvr tnHoro triifticfctp pri ipHorp honderdste bezoeker een ver rassing in petto, waaronder een vampiergebitje. 'Fright Night' van Tom Hol land. Casino 1 in Breda en Me- jrn «w a nliimmon leven gewoon door en dat laat 'Vader gaat op zakenreis' op een aanstekelijke wijze zien. De politiek speelt maar zijde lings een rol. De observatie van een gezin met twee zoontjes, waarvan de vader wegens een onvoorzich tige opmerking in een werk kamp wordt gestopt, is be langrijker. De moeder heeft hen wijsgemaakt, dat vader op zakenreis is en' zij spelen in hun argeloze wijsneuzigheid het spel mee. De vriendin van de rokkenjagende, maar ruim hartige vader heeft hem onbe wust verraden aan haar an dere minnaar, de broer van de echtgenote; een partijbons. Na het werkkamp en een verbanning naar het kille, vochtige Bosnië-Herzegowina, waar zijn gezin hem mag ver gezellen, wordt de vader als een goede Tito-communist aangemerkt en mag hij met zijn gezin terug naar Seraje- wo, waarvan de hele familie droomt en zingt. De meeste ge beurtenissen worden gezien door de ogen van het jongste zoonje Malik, die ruzies en verwijderingen tussen zijn ouders met Argus-ogen gade slaat. Erotische toenaderingen en andere situaties die hem niet zinnen, weet hij te voor komen door zijn gebruikelijke manier van slaapwandelen op deze ongelegen momenten te simuleren. Dat voorziet in me nige geestige scène. Aardig is ook hoe Kusturica laat zien, dat op een jong kind maat schappij- en andere proble men niet echt vat hebben, om dat zo'n kind kan terugtrek ken in zijn eigen wereldje. Er wordt verschrikkelijk goed en natuurlijk geacteerd en de scènes in het familiele ven zijn onopgesmukt en soms op het humoristische af. Een drama wordt het in ieder ge val nooit' 'Vader gaat op zakenreis' door Emir Kusturica draait in Cinésol 2 in Breda. CAMBRIDGE (AP) - Onder protest van 100 Amerikaanse Aziaten en Vietnam-vetera- nen is acteur-regisseur Syl vester Stallone deze week de Man van het Jaar 1986-prijs uitgereikt van het Hasty Pud ding Theater in Cambridge, Massachussetts. Stallone, de spierbal uit di verse Rocky- en Rambofilms werd voor het theater opge wacht door demonstranten die protesteerden tegen de manier waarop hij Aziaten uitbeeldt in zijn films en waarop hij de oorlog erin verheerlijkt. 'The River". Boerendrama van Mark Rydell (bekend van 'On Golden pond'), sentimenteel maar zeer boeiend. Sissy Spacek en Mel Gibson spelen echt paar met boerderij, dat te gengewerkt wordt door een rijke grootgrondbezit ter die hun grond wil ko pen en door een rivier die regelmatig buiten zijn oevers treedt. Gibson gaat in fabriek werken en wordt ongewild stakings breker. Spacek doet onder tussen het werk op de boerderij. Aan het slot lij ken de arme boeren hun heroïsche strijd in de blub ber te verliezen, maar het loopt anders. 'Rear Window'. Vijf oude films van Alfred Hitchcock zijn op video uitgebracht. In 'Rear Window' uit 1954 spelen James Stewart en Grace Kelly de hoofdrol len. Stewart is aan een rol stoel gekluisterd en is ge tuige van een moord in een flatgebouw aan de over kant. Kelly is zijn vriendin. De moordenaar ontdekt hoeveel Stewart weet en wil deze getuige uit de weg ruimen. De spanning is groot als de onbekende het huis van Stewart binen- dringt. "The trouble with Harry'. Hitchcock-film uit 1955, die komische en spannend is. Mensen met een slecht ge weten slepen met een lijk. Shirley MacLaine speelt een van de hoofdrolen. 'Rope'. Eerste kleurenfilm van Hitchcock uit 1948 met James Stewart. Twee stu denten vermoorden een vriend bij wijze van we tenschappelijke test en ge ven anderen aanwijzingen. 'The man who knew too much'. Hitchcock maakte deze nieuwe versie van een van zijn eerstelingen in .1956. Moord in de Albert Hall in Londen. Doris Day en James Stewart spelen de hoofdrollen. 'Vertigo'. Hitchcock-hoog- tepunt uit 1958. James Ste wart speelt een agent met hoogtevrees. Vanwege zijn angst kan hij zijn vriendin niet tegenhouden als ze een toren beklimt en naar be neden springt. Later ont moet hij haar evenbeeld. De ruim drie uur durende zwart-wit film (alleen het slot is itl kleur), 'Andrei Roeblov' uit 1967, wordt algemeen beschouwd atl het belangrijkste werk van de thans in het westen wonende Ruil Andrei Tarkovski. Het was ook de eerste film waarmee de d l neast zich niet langer aan de officiële Sovjet-richtlijnen hielil Vandaar dat de film in Rusland werd gecensureerd en nu pas lil zijn volledige versie in de Nederlandse filmhuizen draait. Roeblov was een Middel- drachtgever beweerd, dat r l eeuwse monnik en ikonen- schilder wiens werk overigens pas aan het eind van de film wordt getoond. We zullen de hoofdpersoon ook geen enkele maal zien schilderen, omdat het Tarkovski niet te doen was om diens exacte biografie. Roeblov (Anatoli Solonizin) fungeert eerder als waarne mer van de verschrikkingen van zijn tijd, als personificatie van het kunstenaarschap en als spreekbuis van Tarkovski zelf. We zien hem door de jaren heen ouder worden, terwijl hij door Rusland trekt waar wrede heersers absolute macht uitoefenen. In de figuur van Roeblov schildert de ci neast vooral het eeuwige con flict van de individualistische kunstenaar en zijn verlangen naar volledige vrijheid met de maatschappij en haar ver plichtingen. Juist vanwege deze botsing - opdrachten moeten maken voor despoten in plaats van het gehele volk - trekt hij zich terug in een klooster waar hij tot volledig stilzwijgen is gedoemd. Bejaard geworden, ontmoet hij een jonge klokkengieter, die hem op andere gedachten zal brengen. De jongeman heeft tegen een adellijke op- het geheim kent van een zui-l vere klank. Als de enorm! klok, die hij moest maken, n<| keiharde inspanningen in bruik wordt genomen en dtl aanwezige hoogwaardigheids f bekleders verrukt zijn van hel resultaat, blijkt dat de jongeil maar wat gelogen had. Hui-f lend biecht hij zijn overmoe| digheid op aan Roeblov, verheugd ontdekt, dat eei| kunstenaar dus tegen de ver f drukking in kan slagen; midi dels doorzettingsvermogen al flair. Hij besluit dan zijn kun| stenaarschap weer voort 4 zetten. Herinnering, fantasiel beeldsymboliek en reële han-J deling gaan ongemerkt in kaar over waardoor ze soffil nauwelijks van elkaar te or-l derscheiden zijn. Landschap-I pen, architectuur, voorwerpel en mensen worden traag, in-r dringend en bijna schilder! kunstig onderzocht. Misschiet! iets minder dan bij o.a| 'Nostalghia' moet men zich inl spannen om al Tarkovsksd| bedoelingen te doorgronden. 'Andrei Roeblov' van A| Tarkovski. Filmhuis dia in Breda. Dagelijks halve zondag) tot woensdg februari om 20.00 uur. ZATERDAG Avalanche Express (USA 1978, Did. 1, 22.05 uur). Spionage in internationale trein. Met Lee Marvin, Ro bert Shaw en Maximilian Schell. Gray lady down (USA 1976, Did. 1, 23.30 uur). Rampen film met atoomduikboot van David Greene met Charlton Heston en David Carradine. Die Abenteuer des Grafen Bobby (Oostenrijk 1961, Did. 2,15.45 uur). Schlager- film met Peter Alexander en Vivi Bach. The Count of Monte Christo (USA 1975, Did. 2, 20.15 uur). Verfilming boek van Alexandre Dumas met Richard Chamberlain als de jonge zeeman Dantes. Un dramma borghese (Ita lië 1979, Ddl.3 WDF, 22.15 uur). Vader en dochter worden ziek tijdens ee reis. Met Franco Nero en Lara Wendel. The devil and Miss Jones (USA 1941, België 1, 16.05 uur). Komedie van Sam Wood over een ongewone warenhuiseigenaar. Met Charles Coburn en Jean Arthur. ZONDAG Stranger than paradise (USA 1984, Ned. 2, 22.45 uur). Film van Jim Jar- musch over randfiguren (beste debuut Cannes 1984). Liebling der Götter (W. Duitsland 1960, Did. 2, 20.15 uur). Levensverhaal van filmactrice Renate Müller, die in 1937 door onbekende oorzaak stierf. Met Ruth Leuwerik. MAANDAG Les grands enfants (Ca nada 1979, Did. 1, 23.00 uur). Film van Paul Tana over jonge mensen in Montreal. DINSDAG C'est pas moi, c'est lui (Frankrijk 1979, Did. 2, 20.15 uur). Komedie van en met Pierre Richard, die scenarioschrijver speelt. WOENSDAG La communion solennelle (Frankrijk 1976, Did. 2, 23.15 uur). Film van René Feret over de lotgevallen van drie generaties vanaf 1890 tot de jaren zestig. El pisito (Spanje 1960, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Man trouwt met zijn 80-jarige hospita om huis te kunnen erven. Regie: Marco Ferre- ri. The harder they fall (USA 1956, België 2, 20.20 uur). Humphrey Bogart als een vermoeide, corrupte sport journalist. DONDERDAG Never say goodbye (USA 1956, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Arts ontmoet na ja- ren zijn doodgewaande echtgenote. Met Rock Hud son en Cornell Borchers. Megall az idö (Hongarije 1982, België 2, 20.20 uur). Film van Peter Gothat over het leven in Hongarije na de opstand van 1956. T2 PAGINA GIDS 1 'AVRO's Televizier' doet om 22. onderzoek naar de manier waar< ontwikkelingshulp besteedt. Ht 1: derlandse bedrijfsleven profitee geillustreerd door een reportage maakte. Voor de studio-discussi< het gebied van ontwikkelingshul Eveline Herfkens (PvdA) uitgeno Rutger Hauer in 'Blade Runner' (Nederland 1,0.15 uur). - foto archief de stem Een paradijs voor schurken De satirische misdaadkome die 'Een paradijs voor schurken' is een productie, die in samenwerking met de Oostenrijkse televisie en het ZDF werd gemaakt. Voor drie Nederlandse acteurs was er een rol in weggelegd: Cox Habbema, Jeroen Krabbé en Kees Brusse. Het verhaal gaat over de figuur van Otto Flamm, die een manier heeft ontdekt om bij de rekeningnummers van een Zwitserse bank de pas sende namen van de houders te vinden. Samen met zijn vriendin Madeleine probeert Flamm de rekeninghouders te chanteren. Een van hun slachtoffers is Kees Brusse. Blade Runner De sf-thriller 'Blade Run ner' met Rutger Hauer in een van de hoofdrollen speelt in het jaar 2019. De overbevolkte aarde kent buitenaardse koloniën, waar menselijke replica's het vuile werk verrichten. Soms gaan deze robots zich als mensen gedragen en trach ten dan naar de aarde terug te keren. Speciaal getrainde detectives, zgn. 'blade run ners' moeten hen opsporen en elimineren. Rutger Hauer behoort tot een viertal ro bots, dat erin geslaagd is naar de aarde terug te ke ren. Detective Dick Reckard (Harrison Ford) krijgt de opdracht achter hen aan te gaan. Postkoets naar Cheyenne lie KRO brengt vanavond 'Stagecoach', een remake van de niet te evenaren wes tern uit 1939 met John Way ne. Uit Dryfork vertrekt een postkoest met bestemming Cheyenne in Wyoming. Aan boord bevindt zich een tlaluurljk1 De laat- stc keer dat we bi/ hem op bezoek te- veest zi/n werkte hij aaneen nieuw tqpe balhustaaf SmejeMnteenkei T36£/SS- VÖOfi?Z/TT£R MrESZF?1 GCSfSJeK V/A/DT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16