„toittiof" Ouderen enthousiast over plannen nieuw rijbewijs Alle schuiven op een na geplaatst Forse boeten en celstraffen voor rijders met drank Zeeland krijgt zijn eigen COC-afdeling A A 'IK VRAAG ME AF WAARMEE WE BEZIG ZIJN Katholiek Vrouwengilde vierde 35-jarig bestaan iharme Iets te vieren HET WEER i Een vleugje roman- I tiek. s\ BR GRATIS 06-0309. Teteringen - 076-713381 vrijdag 21 februari 1986 Griepweer pagina zeeland 1 BOUW STORMVLOEDKERING MIDDELBURG - Het bedrijfsleven blijft aan- hikken tegen de zuiveringseisen van het pro vinciebestuur voor lozingen van afvalwater op de Wester schelde. Belgisch schip aan de grond bij Saaftinge Slib Smeerpijp Bulkcarrier in problemen op Wester schelde Weer in Europa Zeeuwse jonker A52 I De kollektie «tedereh I bankstellen» van 1 I'ECO staat te kijk in i de grote toonzalen. i Een unieke vename- 1 ling van ambachtelijk I gestoffeerde salons II an aparte klasse. Deze kollektie is tijdens de show op 22 en 23 februari te koop tegen speciale voorwaarden. Een kans om kennis te maken met de uit- I gebreide kollektie ambachtelijk ge- maakte salons. Bij VECO: Kwaliteit Prijs Service 'O WUUSTWEZEL [nderdag gesloten let koperen kern, tran- Inacht op de 309 latwerk werd zo [vaste wegligging. f edstrijd meedoen, met Peugeot Talbot dealer en pr het stuur. I motoren, van 55 tot 105 DiN pk Prijzen ziin vanaf |v Afleveringskosten f 450.- Verbruik 309 Gl llgens ECE -norm bij 120 km/u constant 1:15,8; Lerkeer 1.12,9. Wijzigingen voorbehouden. Jneer informatie schrijf naar |or<fnummer 309, 3500 VE Utrecht. 1, tel.: 01684-2390. 23a, tel.:01170-2255, leluxweg, tel.: 01620-22150. 550-36328/36450. lierstraat 3, tel.: 01670-66721. tnweg21, tel.: 01150-12035. Doortstraat 4, tel.: 01176-1409. 10-22, tel.: 01680-23380. date nazin bruiloften, jubilea, recepties etc. etc. specialiteiten-restaurant VAN STAD EN STREEK T27 Van een onzer verslaggevers flSRNEUZEN - Ouderenbon den in Zeeland reageren en thousiast op de plannen om het nieuwe rijbewijs, dat per 1 juli wordt ingevoerd, geldig te laten blijven vanaf het tijdstip van uitgifte tot en met de 70- jarige leeftijd van de eigenaar. Daarna kan het rijbewijs na een medische keuring steeds voor een periode van vijf jaar worden verlengd. „Een groot voordeel, dat er geen keuring tot 70 jaar nodig is", reageert J. Jordaan, voor- htter van een afdeling van de Algemene Nederlandse Bond van Ouderen (ANBO). „Uitstekend! We zijn blij, dat we echt mee gaan tellen. Dit is een stap in de goede richting", vindt Jan Rooijak- kers (penningmeester van het diocees West-Brabant en Zee land) van de Katholieke Bond van Ouderen (KBO). In zijn organisatie, vertelt hij, wer ken heel wat vrijwilligers van 65 en ouder, die het rayon per auto moeten kunnen bestrij ken. Het 'oogjes bekijken' op 60-jarige leeftijd ervaren zij als tamelijk betuttelend. Arts J. Bakers kan zich vin den in de op handen zijnde re geling. Volgens hem komt het vrijwel niet voor, dat mensen tussen de 60 en 70 jaar worden afgekeurd. Wel zet hij er vraagtekens bij, dat het rijbe wijs boven de 70 steeds voor vijf jaar geldig blijft. Hij ziet er meer in die periode steeds wat te verkorten, zodat men pakweg boven de tachtig steeds elk jaar wordt gekeurd voor men de weg weer op mag. „Tussen de 70 en 80 neemt het gezichts- en gehoorsvermogen sterk af", zegt Bakers. Voor het eveneens afnemende reac tievermogen in het verkeer zou volgens hem een speciaal testje kunnen worden gedaan. In rijschoolkringen vindt men de regeling prima voor mensen, die al lang een rijbe wijs hebben. „Het probleem zijn de mensen, die op latere leeftijd opeens een rijbewijs willen halen. Als bijvoorbeeld hun partner is overleden", zegt een rijschoolhoudster. Zij vindt de keuring een rugge- steuntje om de oudere op het verkeer los te laten. „Voor ik de aanvraag doe, zijn ze ge keurd. Ik zou het moeilijk vin den om tegen iemand te moe ten zeggen, dat ik hem niet be kwaam acht". Bedrijfsleven hikt aan tegen zuiveringseisen Van een onzer verslaggevers ZIERIKZEE - In de Oosterscheldemonding is gisteren de op een na laatste stalen schuif voor de stormvloedkering - de 61e - op zijn plaats gezet in het sluitgat Roompot. Dat gebeurde door de Taklift IV, een immense drijvende bok. Alle schuiven zijn in de af gelopen maanden vanaf de Oosterscheldekant in de door laatbare kering gezet, maar met de laatste schuif, die begin juni wordt geplaatst, gaat het anders. De Taklift IV vaart dan door de enige opening die er op dat moment nog in de stormvloedkering is en zet vanaf de zeekant de laatste schuif in het sluitgat. De bok wordt daarna weggesleept. Inmiddels wordt door Rijks waterstaat en Dosbouw, de aannemerscombinatie die de stormvloedkering in de Oos terscheldemonding bouwt, on derzocht of de bovenbalk van 1150 ton, die onlangs in Kats (Noord-Beveland) uit een por taalkraan gleed en in het wa ter viel, nog gebruikt kan wor den, dan wel of er een nieuwe balk gemaakt moet worden. Begin april hoopt men dit on derzoek af te ronden. Dosbouw is voor deze schade verzekerd. Van een onzer verslaggevers Gedeputeerde Staten hebben het zuiveringsbeleid enigszins versoepeld door de zogenaamde nitrificatie- eis los te laten -dit in navolging van het rijk, de eigen lijke beheerder van de Westerschelde-, maar dat biedt in de ogen van het bedrijfsleven te weinig soelaas. In de Zeeuwse Raad voor het Milieu merkte de verte genwoordiger van de indu strie, A. Feijen, gisteren op dat de zuurstof huishouding in de Westerschelde (het gedeelte bij de Belgische grens uitge zonderd) goed is. Daarom heeft het volgens hem geen zin om veel geld te steken in de (afvoer van afvalwater naar) zuiveringsinstallaties. Hij wees er daarbij op dat deze in stallaties voornamelijk be doeld zijn om stoffen uit het afvalwater te halen die het zuurstofgehalte in de Wester schelde afbreken. „Ik vraag me in gemoede af waarmee we bezig zijn", aldus feijen in zijn reactie op het provinciale waterkwaliteits plan. Volgens hem kan er be ter geld worden gestoken in het bestrijden van de micro verontreiniging (de vervuiling Van onze correspondent TERNEUZEN - Woensdag avond is het Belgische schip Belvaux 3454 brt op de Wes terschelde aan de grond ge raakt. Het schip was geladen met traktoren, kranen en trai lers onderweg van Antwerpen Jaar Egypte toen omstreeks half acht ter hoogte van Zuid- Saaftinge de hoofdmotor uit- viel en het schip onbestuur baar raakte. De Belvaux ging ter hoogte van de lichtboei 81 ten anker maar deze boei raakte verward in de schroef van het schip waardoor alle voortstuwing uitviel. In eerste instantie weigerde Je kapitein de aangeboden hulp van de Unie van Red- "rng- en Sleepdienst uit Ant werpen en wilde proberen op dgen gelegenheid nog uit de moeilijkheden te komen. Maar nadat het schip omstreeks middernacht aan de grond raakte en niet op eigen kracht vlot kon komen, tekende de kapitein een contract op basis pri.' Lloyds open form. De Jkepboten Wielingen, Wes- mnder en Antwerpen maak- yast aan het gestrande chip en trokken de Belvaux om twee uur vlot en sleepten et schip voor onderzoek naar Bath PPelzak ter hoogte van Nadat een duiker het schip "Jd onderzocht bleek dat de J0® tussen de schroef en het oer geklemd zat en de ketting n de boei rond de schroefas gedraaid. De Belvaux is onderdagmorgen naar de jf" yatl de Zandvlietsluis ge- rifu waar de ankersteen van ha Ju?6! uit de schroef is ge- da L bleek niet mogelijk si onder water uit de te balen. Hiervoor drwfcH l16- schip naar een ln Antwerpen wor- en gebracht. door giftige stoffen als zware metalen). In 1990, zo verklaarde Feij en, smaakt Zeeland het twij felachtige genoegen dat de heffingen voor de zuivering van het afvalwater in vier wa- terschapsgebieden (Hulster Ambacht, de Bevelanden, het Vrije van Sluis en de Drie Ambachten) tot de hoogste van Nederland behoren. „Ik spreek hier niet zozeer namens de industrie, maar ook voor de inwoners die met deze hoge belasting worden geconfron teerd". Provinciaal woordvoerder N. Oskam gaf toe dat de mi cro-verontreiniging veelal ernstiger vormen heeft aange nomen dan de verontreiniging door zuurstofbindende stoffen, maar zo zei hij: „Je kunt het een niet doen zonder het ander te laten". Hij wees erop dat de zuiveringsinstallaties ook veel micro-verontreiniging uit het afvalwater halen. Het gaat daarbij onder meer om stoffen die door de gootste nen worden gespoeld en om stoffen, bijvoorbeeld in uit laatgassen, die via het regen water mee de riolen in worden gevoerd. Veel van deze stoffen binden zich met het slib dat in de zuiveringsinstallaties wordt afgezonderd. Daardoor ontstaat overigens weer het probleem dat dit slib in som mige gevallen niet meer voor landbouwdoeleinden kan wor den gebruikt. Oskam concludeerde desal niettemin: „Biologische zuive ring gaat ook de micro-ver ontreiniging in niet onzien lijke mate tegen". Hij werd bijgevallen door de Zeeuwse milieu-inspecteur G. Beyen. Vooral de laatste jaren is vol gens Beyen duidelijk gewor den hoe belangrijk biologische zuivering is, vooral ook in de strijd tegen verdere vervuiling van de onderwaterbodems, een nog ernstiger zaak dan de waterverontreiniging. Dat alles leidde er niet toe dat Feijen zijn bedenkingen liet varen. De vertegenwoordi gers van de andere belangen groepen in de -overigens door ziekte zwaar uitgedunde raad- uitten nauwelijks nog bezwa ren tegen de hoofdlijnen van het waterkwaliteitsplan. Unaniemde bezorgdheid was er wel over de Belgische smeerpijp, die bij Antwerpen in de Schelde uitmondt. Men kwam tot de conclusie dat de Vlaamse minister van Leefmi lieu, J. Lenssens, te weinig ga- rantie$ biedt voor toereikende zuiveringsmaatregelen wan neer de smeerpijp in werking wordt gesteld. De brief die de minister eind vorig jaar naar Zeeland stuurde, werd weinig geruststellend genoemd. Van onze correspondent TERNEUZEN - Donderdag morgen omstreeks half twaalf is op de Westerschelde de Britse bulkcarrier Kast Mus- kox van 40.294 brt in moeilijk heden geraakt. Het schip was geladen met 56.000 ton lading onderweg van Antwerpen naar Bremerhaven en werd omdat het machineschade had, geassisteerd door twee sleep boten om de bulkcarrier in de vaargeul te houden. Ter hoogte van Baalhoek liep het schip uit zijn roer en om een stranding te voorko men werd het anker uitgewor pen. De ankerketting raakte verward in de ketting van de lichtboei 61a, waardoor de boei beschadigd werd. Met assistentie van de sleepboot Laurent Letzer en Wielingen van de Unie van Redding- en Sleepdienst uit Antwerpen, werd het schip weer in de vaargeul getrok ken, waarna het zijn reis kon voortzetten. De weersverwachting voor vrij dag: Matige of zwakke oosten tot noordoosten wind. Min. temp. van min 5 tot min 13 gr. Het blijft koud en gedeeltelijk bewolkt met nog kans op lichte sneeuwval. Max. van 0 gr. tot min 5 gr. De vooruitzichten van zater dag tot dinsdag: aanhoudend koud, eerst bewolkt met opkla ringen en vanaf maandag sneeuwbuien. (Bron: Ukkei) Amsterdamsneeuwbui-1 gr Eindhovensneeuw-1 gr Vlissingenonbewolkt-2 gr AberdeensneeuwOgr Athenehaltbew.19 gr Barcelona.haltbew.15 gr Berlijnsneeuw-5 gr Boedapestzwaar bew2 gr Bordeauxonbewolkt5 gr Brusselzwaar bew-4 gr Dublinlicht bew.4 gr Frankfortsneeuw-4 gr Genèvezwaar bew.-1 gr Helsinkionbewolkt....-11 gr Innsbruckhaltbew.-2gr Kopenhagensneeuw-4 gr Lissabonregen14 gr Locarnoonbewolkt8 gr Londensneeuwbui2gr Luxemburghalf bew-5 gr Madridzwaar bew.11 gr Malagazwaar bew.19 gr Mallorcazwaar bew.14 gr Moskouonbewolkt14 gr Münchensneeuw.-3gr Nicelicht bew13 gr Oslo.. licht bew.-10gr Parijszwaar bew.-2 gr Praaghalf bew.:.-6gr Romehaltbew13gr Splitzwaar bew11 gr Stockholmzwaar bew-5 gr Warschausneeuw-8 gr Wenenzwaar bew.-2 gr Zurichlicht bew.-3 gr Tuniszwaar bew.17 gr De jury van de taartbakwedstrijd toont de produktie. Van onze correspondente HULST - Het Katholiek vrouwengilde Hulst vierde gisteren op feestelijke wijze haar 35-jarig jubileum. In Den Dullaert werd een avondvullend programma afgewerkt. In de namiddag hadden enkele keukenprinsessen hun mooiste en lekkerste creatie ingeleverd, De taar ten konden echter niet die nen als traditionele tractatie van gebak bij de koffie. want de toeloop was 's avonds te groot om iedereen van het lekkers te laten proeven. De baksels werden daarom verloot. Behalve de vele woordjes aan het begin van de avond door bestuursleden en voor zitsters werd er ook een spandoek onthuld dat. spe ciaal voor deze feestelijke gelegenheid was gemaakt. - FOTO DE STEM COH J DE BOER Ontwerpster Paula van Putte lichtte dit toe. De ongeveer 40 dames die eveneens meejubileerden, werden allen naar voren ge haald en kregen een attente bloemenhulde. De rest van de avond werd gevuld met dans, toneel en zelfs opera, al was het dan een heel ko mieke. Frans de Schepper en Marie-Chantal Bakx gaven een semi profesioneel staaltje van hun kunnen. De meer dan 340 feestvierende Gilde-dames beleefden in ieder geval een gezellige avond. Van onze correspondente MIDDELBURG - Met een bloedalcoholpromillage van 2.42 was de 32-jarige D. R. uit Veere donderdag tijdens de zitting van de politierechter in Middelburg de onbetwiste re cordhouder. R. had 26 oktober in een Middelburgs café ge probeerd zijn angst voor een komende operatie weg te drin ken. Laat in de avond werd hij aangehouden toen hij zich slingerend met zijn auto naar huis begaf. Voor R. was het de vijfde keer dat hij voor een derge lijke zaak voor het beklaag- denhekje stond, reden waarom officier van justitie mr. Nij- meijer een gevangenisstraf eiste van vijf weken waarvan twee weken voorwaardelijk en een rij-ontzegging van twee jaar. Politierechter mr. Nomes wilde na het pleidooi van R.'s raadsman rekening houden met het feit dat een langdurige rij-ontzegging het einde zou betekenen van de baan van verdachte en hij verlaagde de straf tot vijftien maanden niet rijden, terwijl hij van de gevangenisstraf Van een onzer verslaggeefsters GOES - Zeeland krijgt per 1 maart een eigen afdeling van het COC, de Nederlandse Ver eniging tot Integratie van Ho moseksualiteit. Woordvoerder Jan Willem Ypeij woordvoer der van de vereniging, vertelt dat tot nu toe de 50 Zeeuwse leden van het COC bij de afde ling Bergen op Zoom waren ondergebracht. In Slot Ostende aan de Sin gelstraat 5 in Goes wordt za terdag 1 maart het Zeeuws af delingsbestuur en enkele leden voor de congrescommissie ge kozen. Bij deze oprichtings vergadering, die om 20.00 uur begint, is ook het landelijk be stuur van de vereniging aan wezig. De Zeeuwse afdeling van het COC wordt in drie regio's onderverdeeld, Zeeuwsch- Vlaanderen, Walcheren en De Bevelanden waartoe ook de le- den van Schouwen-Duiveland behoren. houden ondanks het COC-lid- maatschap toch hun eigen identiteit. In vergelijking met Amster- dam is Zeeland met 50 geregi- Campagne streerde leden maar een klein onderdeel van deze organisa tie. Hoewel er sinds 1970 al een Centrale Werkgroep Homofi lie Zeeland bestaat en daaruit enkele werkgroepen zijn voortgevloeid, is Ypeij toch overtuigd van het belang van een Zeeuwse COC afdeling. De reeds bestaande groepen be- Het COC is enige tijd gele den landelijk een grote cam pagne gestart om de belangen van homofielen op adequate wijze te behartigen. Met bro chures wordt voorlichting ge geven over de gezondheids zorg (op het ogenblik vooral preventieve informatie om trent AIDS). Ook de vraag hoe vertel je je homoseksle ge aardheid aan je ouders en de homoseksualiteit in het over heidsbeleid komen hierin ter sprake. Jan Willem Ypeij heeft zelf eveneens stappen ondernomen om voorlichting te geven. Daartoe schreef hij dertig LBO-scholen op de Bevelan den aan. „Tot nu toe hebben zes scholen positief op het aanbod om eens wat vooroor delen uit de weg te komen rui men, gereageerd. Een les als maatschappijleer biedt bij uit stek gelegenheid jongeren met dit nog lang niet overal geac cepteerde verschijnsel in aan raking te brengen", is de me ning van Ypeij. Het COC vindt zijn oor sprong in de uit 1911 daterende Shakespeare-club, opgericht door de Zeeuwse jonkheer mr. Schorer. Zeeland heeft mo menteel maar weinig gelegen heden waar homoseksuelen elkaar kunnen ontmoeten. De soos in Goes wordt wekelijks gehouden, in Middelburg zoekt de gemeente naarstig naar een geschikt onderkomen maar tot op heden zonder re sultaat en Vlissingen heeft volgens Jan Willem Ypeij één homo-bar. In Terneuzen wor den regelmatig soosavonden gehouden door de aldaar werkzame COC-afdeling. drie wenen voorwaardelijk oplegde. De 40-jarige Vlissinger J. S. reed op 22 oktober met een al coholpromillage van 2.30 tegen een geparkeerde auto. Hij kreeg een voorwaardelijke ge vangenisstraf opgelegd van twee weken, een boete van vijftienhonderd gulden en een rijontzegging van negen maanden. Ook de 33-jarige P. V. uit Goes reed na overmatig alco holgebruik (2.16) tegen een stilstaande auto. Dit gebeurde op 18 oktober, nadat V. in een café 'zo'n zes pilsjes' had ge dronken. Voor de politierech ter gaf hij toe dat dit er waar schijnlijk wel wat meer waren geweest. De geëiste straf tegen V. was gelijk aan die van zijn voorganger, maar politierech ter mr. Nomes verlaagde, in verband met de werkzaamhe den van deze verdachte de rij ontzegging door hiervan vier maanden voorwaardelijk op te leggen. Der 52-jarige Vlissinget L. S. reed op 24 oktober met zijn auto frontaal op een tegenlig ger. S. bleek bij nader onder zoek 'volkomen dronken' (1.91), door de vele alcoholische ver snaperingen die hij op een re ceptie van zijn werkgever had genuttigd. Vanaf het moment waarop hij in zijn auto was gestapt om naar huis te rijden tot aan de behandeling van een hoofdwond in het zieken huis herinnerde hij zich niets meer. Ook S. kon zijn rijbewijs voor het werk niet missen, re den waarom officier van justi tie mr. Nijmeijer behalve een voorwaardelijke gevangenis straf van twee weken een boete eiste van vierduizend gulden en een eveneens geheel voorwaardelijke rijontzegging van twaalf maanden. Maar wat zelden gebeurt: politierechter mr. Nomes vond de geëiste straf, gezien de ernst van de zaak, te mild, vooral voor wat de rijontzeg ging betrof. Hij was van oor deel dat S. hier in ieder geval iets van zou moeten voelen en zo kwam hij tot een rijontzeg ging Van negen maanden, waarvan zes maanden voor» waardelijk. Daarnaast ver laagde hij de boete tot twee duizend gulden. De voorwaar delijke gevangenisstraf nam mr. Nomes conform de eis

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 11