„toittiof"
Ouderen enthousiast over
plannen nieuw rijbewijs
Alle schuiven op
een na geplaatst
Forse boeten en
celstraffen voor
rijders met drank
Zeeland krijgt zijn
eigen COC-afdeling
A
A
'IK VRAAG ME AF WAARMEE WE BEZIG ZIJN
Katholiek Vrouwengilde
vierde 35-jarig bestaan
iharme
Iets te vieren
HET WEER
i Een vleugje roman-
I tiek.
s\
BR GRATIS 06-0309.
Teteringen - 076-713381
vrijdag
21 februari 1986
Griepweer
pagina zeeland 1
BOUW STORMVLOEDKERING
MIDDELBURG - Het bedrijfsleven blijft aan-
hikken tegen de zuiveringseisen van het pro
vinciebestuur voor lozingen van afvalwater op
de Wester schelde.
Belgisch schip
aan de grond
bij Saaftinge
Slib
Smeerpijp
Bulkcarrier
in problemen
op Wester
schelde
Weer
in Europa
Zeeuwse jonker
A52
I De kollektie «tedereh
I bankstellen» van
1 I'ECO staat te kijk in
i de grote toonzalen.
i Een unieke vename-
1 ling van ambachtelijk
I gestoffeerde salons
II an aparte klasse.
Deze kollektie is
tijdens de show op
22 en 23 februari
te koop tegen speciale
voorwaarden.
Een kans om kennis
te maken met de uit-
I gebreide kollektie
ambachtelijk ge-
maakte salons.
Bij VECO:
Kwaliteit
Prijs
Service
'O WUUSTWEZEL
[nderdag gesloten
let koperen kern, tran-
Inacht op de 309
latwerk werd zo
[vaste wegligging.
f edstrijd meedoen, met
Peugeot Talbot dealer en
pr het stuur.
I motoren, van 55 tot 105 DiN pk Prijzen ziin vanaf
|v Afleveringskosten f 450.- Verbruik 309 Gl
llgens ECE -norm bij 120 km/u constant 1:15,8;
Lerkeer 1.12,9. Wijzigingen voorbehouden.
Jneer informatie schrijf naar
|or<fnummer 309, 3500 VE Utrecht.
1, tel.: 01684-2390.
23a, tel.:01170-2255,
leluxweg, tel.: 01620-22150.
550-36328/36450.
lierstraat 3, tel.: 01670-66721.
tnweg21, tel.: 01150-12035.
Doortstraat 4, tel.: 01176-1409.
10-22, tel.: 01680-23380.
date
nazin
bruiloften, jubilea, recepties etc. etc.
specialiteiten-restaurant
VAN STAD EN STREEK
T27
Van een onzer verslaggevers
flSRNEUZEN - Ouderenbon
den in Zeeland reageren en
thousiast op de plannen om
het nieuwe rijbewijs, dat per 1
juli wordt ingevoerd, geldig te
laten blijven vanaf het tijdstip
van uitgifte tot en met de 70-
jarige leeftijd van de eigenaar.
Daarna kan het rijbewijs na
een medische keuring steeds
voor een periode van vijf jaar
worden verlengd.
„Een groot voordeel, dat er
geen keuring tot 70 jaar nodig
is", reageert J. Jordaan, voor-
htter van een afdeling van de
Algemene Nederlandse Bond
van Ouderen (ANBO).
„Uitstekend! We zijn blij,
dat we echt mee gaan tellen.
Dit is een stap in de goede
richting", vindt Jan Rooijak-
kers (penningmeester van het
diocees West-Brabant en Zee
land) van de Katholieke Bond
van Ouderen (KBO). In zijn
organisatie, vertelt hij, wer
ken heel wat vrijwilligers van
65 en ouder, die het rayon per
auto moeten kunnen bestrij
ken. Het 'oogjes bekijken' op
60-jarige leeftijd ervaren zij
als tamelijk betuttelend.
Arts J. Bakers kan zich vin
den in de op handen zijnde re
geling. Volgens hem komt het
vrijwel niet voor, dat mensen
tussen de 60 en 70 jaar worden
afgekeurd. Wel zet hij er
vraagtekens bij, dat het rijbe
wijs boven de 70 steeds voor
vijf jaar geldig blijft. Hij ziet
er meer in die periode steeds
wat te verkorten, zodat men
pakweg boven de tachtig
steeds elk jaar wordt gekeurd
voor men de weg weer op mag.
„Tussen de 70 en 80 neemt het
gezichts- en gehoorsvermogen
sterk af", zegt Bakers. Voor
het eveneens afnemende reac
tievermogen in het verkeer
zou volgens hem een speciaal
testje kunnen worden gedaan.
In rijschoolkringen vindt
men de regeling prima voor
mensen, die al lang een rijbe
wijs hebben. „Het probleem
zijn de mensen, die op latere
leeftijd opeens een rijbewijs
willen halen. Als bijvoorbeeld
hun partner is overleden", zegt
een rijschoolhoudster. Zij
vindt de keuring een rugge-
steuntje om de oudere op het
verkeer los te laten. „Voor ik
de aanvraag doe, zijn ze ge
keurd. Ik zou het moeilijk vin
den om tegen iemand te moe
ten zeggen, dat ik hem niet be
kwaam acht".
Bedrijfsleven hikt aan
tegen zuiveringseisen
Van een onzer verslaggevers
ZIERIKZEE - In de Oosterscheldemonding is gisteren de op een
na laatste stalen schuif voor de stormvloedkering - de 61e - op
zijn plaats gezet in het sluitgat Roompot. Dat gebeurde door de
Taklift IV, een immense drijvende bok.
Alle schuiven zijn in de af
gelopen maanden vanaf de
Oosterscheldekant in de door
laatbare kering gezet, maar
met de laatste schuif, die begin
juni wordt geplaatst, gaat het
anders. De Taklift IV vaart
dan door de enige opening die
er op dat moment nog in de
stormvloedkering is en zet
vanaf de zeekant de laatste
schuif in het sluitgat. De bok
wordt daarna weggesleept.
Inmiddels wordt door Rijks
waterstaat en Dosbouw, de
aannemerscombinatie die de
stormvloedkering in de Oos
terscheldemonding bouwt, on
derzocht of de bovenbalk van
1150 ton, die onlangs in Kats
(Noord-Beveland) uit een por
taalkraan gleed en in het wa
ter viel, nog gebruikt kan wor
den, dan wel of er een nieuwe
balk gemaakt moet worden.
Begin april hoopt men dit on
derzoek af te ronden.
Dosbouw is voor deze
schade verzekerd.
Van een onzer verslaggevers
Gedeputeerde Staten hebben het zuiveringsbeleid
enigszins versoepeld door de zogenaamde nitrificatie-
eis los te laten -dit in navolging van het rijk, de eigen
lijke beheerder van de Westerschelde-, maar dat biedt
in de ogen van het bedrijfsleven te weinig soelaas.
In de Zeeuwse Raad voor
het Milieu merkte de verte
genwoordiger van de indu
strie, A. Feijen, gisteren op dat
de zuurstof huishouding in de
Westerschelde (het gedeelte
bij de Belgische grens uitge
zonderd) goed is. Daarom
heeft het volgens hem geen zin
om veel geld te steken in de
(afvoer van afvalwater naar)
zuiveringsinstallaties. Hij
wees er daarbij op dat deze in
stallaties voornamelijk be
doeld zijn om stoffen uit het
afvalwater te halen die het
zuurstofgehalte in de Wester
schelde afbreken.
„Ik vraag me in gemoede af
waarmee we bezig zijn", aldus
feijen in zijn reactie op het
provinciale waterkwaliteits
plan. Volgens hem kan er be
ter geld worden gestoken in
het bestrijden van de micro
verontreiniging (de vervuiling
Van onze correspondent
TERNEUZEN - Woensdag
avond is het Belgische schip
Belvaux 3454 brt op de Wes
terschelde aan de grond ge
raakt. Het schip was geladen
met traktoren, kranen en trai
lers onderweg van Antwerpen
Jaar Egypte toen omstreeks
half acht ter hoogte van Zuid-
Saaftinge de hoofdmotor uit-
viel en het schip onbestuur
baar raakte. De Belvaux ging
ter hoogte van de lichtboei 81
ten anker maar deze boei
raakte verward in de schroef
van het schip waardoor alle
voortstuwing uitviel.
In eerste instantie weigerde
Je kapitein de aangeboden
hulp van de Unie van Red-
"rng- en Sleepdienst uit Ant
werpen en wilde proberen op
dgen gelegenheid nog uit de
moeilijkheden te komen. Maar
nadat het schip omstreeks
middernacht aan de grond
raakte en niet op eigen kracht
vlot kon komen, tekende de
kapitein een contract op basis
pri.' Lloyds open form. De
Jkepboten Wielingen, Wes-
mnder en Antwerpen maak-
yast aan het gestrande
chip en trokken de Belvaux
om twee uur vlot en sleepten
et schip voor onderzoek naar
Bath PPelzak ter hoogte van
Nadat een duiker het schip
"Jd onderzocht bleek dat de
J0® tussen de schroef en het
oer geklemd zat en de ketting
n de boei rond de schroefas
gedraaid. De Belvaux is
onderdagmorgen naar de
jf" yatl de Zandvlietsluis ge-
rifu waar de ankersteen van
ha Ju?6! uit de schroef is ge-
da L bleek niet mogelijk
si onder water uit de
te balen. Hiervoor
drwfcH l16- schip naar een
ln Antwerpen wor-
en gebracht.
door giftige stoffen als zware
metalen).
In 1990, zo verklaarde Feij
en, smaakt Zeeland het twij
felachtige genoegen dat de
heffingen voor de zuivering
van het afvalwater in vier wa-
terschapsgebieden (Hulster
Ambacht, de Bevelanden, het
Vrije van Sluis en de Drie
Ambachten) tot de hoogste
van Nederland behoren. „Ik
spreek hier niet zozeer namens
de industrie, maar ook voor de
inwoners die met deze hoge
belasting worden geconfron
teerd".
Provinciaal woordvoerder
N. Oskam gaf toe dat de mi
cro-verontreiniging veelal
ernstiger vormen heeft aange
nomen dan de verontreiniging
door zuurstofbindende stoffen,
maar zo zei hij: „Je kunt het
een niet doen zonder het ander
te laten". Hij wees erop dat de
zuiveringsinstallaties ook veel
micro-verontreiniging uit het
afvalwater halen.
Het gaat daarbij onder meer
om stoffen die door de gootste
nen worden gespoeld en om
stoffen, bijvoorbeeld in uit
laatgassen, die via het regen
water mee de riolen in worden
gevoerd. Veel van deze stoffen
binden zich met het slib dat in
de zuiveringsinstallaties
wordt afgezonderd. Daardoor
ontstaat overigens weer het
probleem dat dit slib in som
mige gevallen niet meer voor
landbouwdoeleinden kan wor
den gebruikt.
Oskam concludeerde desal
niettemin: „Biologische zuive
ring gaat ook de micro-ver
ontreiniging in niet onzien
lijke mate tegen". Hij werd
bijgevallen door de Zeeuwse
milieu-inspecteur G. Beyen.
Vooral de laatste jaren is vol
gens Beyen duidelijk gewor
den hoe belangrijk biologische
zuivering is, vooral ook in de
strijd tegen verdere vervuiling
van de onderwaterbodems,
een nog ernstiger zaak dan de
waterverontreiniging.
Dat alles leidde er niet toe
dat Feijen zijn bedenkingen
liet varen. De vertegenwoordi
gers van de andere belangen
groepen in de -overigens door
ziekte zwaar uitgedunde raad-
uitten nauwelijks nog bezwa
ren tegen de hoofdlijnen van
het waterkwaliteitsplan.
Unaniemde bezorgdheid
was er wel over de Belgische
smeerpijp, die bij Antwerpen
in de Schelde uitmondt. Men
kwam tot de conclusie dat de
Vlaamse minister van Leefmi
lieu, J. Lenssens, te weinig ga-
rantie$ biedt voor toereikende
zuiveringsmaatregelen wan
neer de smeerpijp in werking
wordt gesteld. De brief die de
minister eind vorig jaar naar
Zeeland stuurde, werd weinig
geruststellend genoemd.
Van onze correspondent
TERNEUZEN - Donderdag
morgen omstreeks half twaalf
is op de Westerschelde de
Britse bulkcarrier Kast Mus-
kox van 40.294 brt in moeilijk
heden geraakt. Het schip was
geladen met 56.000 ton lading
onderweg van Antwerpen
naar Bremerhaven en werd
omdat het machineschade had,
geassisteerd door twee sleep
boten om de bulkcarrier in de
vaargeul te houden.
Ter hoogte van Baalhoek
liep het schip uit zijn roer en
om een stranding te voorko
men werd het anker uitgewor
pen. De ankerketting raakte
verward in de ketting van de
lichtboei 61a, waardoor de boei
beschadigd werd.
Met assistentie van de
sleepboot Laurent Letzer en
Wielingen van de Unie van
Redding- en Sleepdienst uit
Antwerpen, werd het schip
weer in de vaargeul getrok
ken, waarna het zijn reis kon
voortzetten.
De weersverwachting voor vrij
dag: Matige of zwakke oosten
tot noordoosten wind. Min.
temp. van min 5 tot min 13 gr.
Het blijft koud en gedeeltelijk
bewolkt met nog kans op lichte
sneeuwval. Max. van 0 gr. tot
min 5 gr.
De vooruitzichten van zater
dag tot dinsdag: aanhoudend
koud, eerst bewolkt met opkla
ringen en vanaf maandag
sneeuwbuien. (Bron: Ukkei)
Amsterdamsneeuwbui-1 gr
Eindhovensneeuw-1 gr
Vlissingenonbewolkt-2 gr
AberdeensneeuwOgr
Athenehaltbew.19 gr
Barcelona.haltbew.15 gr
Berlijnsneeuw-5 gr
Boedapestzwaar bew2 gr
Bordeauxonbewolkt5 gr
Brusselzwaar bew-4 gr
Dublinlicht bew.4 gr
Frankfortsneeuw-4 gr
Genèvezwaar bew.-1 gr
Helsinkionbewolkt....-11 gr
Innsbruckhaltbew.-2gr
Kopenhagensneeuw-4 gr
Lissabonregen14 gr
Locarnoonbewolkt8 gr
Londensneeuwbui2gr
Luxemburghalf bew-5 gr
Madridzwaar bew.11 gr
Malagazwaar bew.19 gr
Mallorcazwaar bew.14 gr
Moskouonbewolkt14 gr
Münchensneeuw.-3gr
Nicelicht bew13 gr
Oslo.. licht bew.-10gr
Parijszwaar bew.-2 gr
Praaghalf bew.:.-6gr
Romehaltbew13gr
Splitzwaar bew11 gr
Stockholmzwaar bew-5 gr
Warschausneeuw-8 gr
Wenenzwaar bew.-2 gr
Zurichlicht bew.-3 gr
Tuniszwaar bew.17 gr
De jury van de taartbakwedstrijd toont de produktie.
Van onze correspondente
HULST - Het Katholiek
vrouwengilde Hulst vierde
gisteren op feestelijke wijze
haar 35-jarig jubileum. In
Den Dullaert werd een
avondvullend programma
afgewerkt.
In de namiddag hadden
enkele keukenprinsessen
hun mooiste en lekkerste
creatie ingeleverd,
De taar
ten konden echter niet die
nen als traditionele tractatie
van gebak bij de koffie.
want de toeloop was 's
avonds te groot om iedereen
van het lekkers te laten
proeven. De baksels werden
daarom verloot.
Behalve de vele woordjes
aan het begin van de avond
door bestuursleden en voor
zitsters werd er ook een
spandoek onthuld dat. spe
ciaal voor deze feestelijke
gelegenheid was gemaakt.
- FOTO DE STEM COH J DE BOER
Ontwerpster Paula van
Putte lichtte dit toe.
De ongeveer 40 dames die
eveneens meejubileerden,
werden allen naar voren ge
haald en kregen een attente
bloemenhulde. De rest van
de avond werd gevuld met
dans, toneel en zelfs opera,
al was het dan een heel ko
mieke. Frans de Schepper en
Marie-Chantal Bakx gaven
een semi profesioneel
staaltje van hun kunnen. De
meer dan 340 feestvierende
Gilde-dames beleefden in
ieder geval een gezellige
avond.
Van onze correspondente
MIDDELBURG - Met een
bloedalcoholpromillage van
2.42 was de 32-jarige D. R. uit
Veere donderdag tijdens de
zitting van de politierechter in
Middelburg de onbetwiste re
cordhouder. R. had 26 oktober
in een Middelburgs café ge
probeerd zijn angst voor een
komende operatie weg te drin
ken. Laat in de avond werd hij
aangehouden toen hij zich
slingerend met zijn auto naar
huis begaf.
Voor R. was het de vijfde
keer dat hij voor een derge
lijke zaak voor het beklaag-
denhekje stond, reden waarom
officier van justitie mr. Nij-
meijer een gevangenisstraf
eiste van vijf weken waarvan
twee weken voorwaardelijk
en een rij-ontzegging van
twee jaar.
Politierechter mr.
Nomes wilde na het pleidooi
van R.'s raadsman rekening
houden met het feit dat een
langdurige rij-ontzegging het
einde zou betekenen van de
baan van verdachte en hij
verlaagde de straf tot vijftien
maanden niet rijden, terwijl
hij van de gevangenisstraf
Van een onzer verslaggeefsters
GOES - Zeeland krijgt per 1
maart een eigen afdeling van
het COC, de Nederlandse Ver
eniging tot Integratie van Ho
moseksualiteit. Woordvoerder
Jan Willem Ypeij woordvoer
der van de vereniging, vertelt
dat tot nu toe de 50 Zeeuwse
leden van het COC bij de afde
ling Bergen op Zoom waren
ondergebracht.
In Slot Ostende aan de Sin
gelstraat 5 in Goes wordt za
terdag 1 maart het Zeeuws af
delingsbestuur en enkele leden
voor de congrescommissie ge
kozen. Bij deze oprichtings
vergadering, die om 20.00 uur
begint, is ook het landelijk be
stuur van de vereniging aan
wezig.
De Zeeuwse afdeling van
het COC wordt in drie regio's
onderverdeeld, Zeeuwsch-
Vlaanderen, Walcheren en De
Bevelanden waartoe ook de le-
den van Schouwen-Duiveland
behoren.
houden ondanks het COC-lid-
maatschap toch hun eigen
identiteit.
In vergelijking met Amster-
dam is Zeeland met 50 geregi- Campagne
streerde leden maar een klein
onderdeel van deze organisa
tie. Hoewel er sinds 1970 al een
Centrale Werkgroep Homofi
lie Zeeland bestaat en daaruit
enkele werkgroepen zijn
voortgevloeid, is Ypeij toch
overtuigd van het belang van
een Zeeuwse COC afdeling. De
reeds bestaande groepen be-
Het COC is enige tijd gele
den landelijk een grote cam
pagne gestart om de belangen
van homofielen op adequate
wijze te behartigen. Met bro
chures wordt voorlichting ge
geven over de gezondheids
zorg (op het ogenblik vooral
preventieve informatie om
trent AIDS). Ook de vraag hoe
vertel je je homoseksle ge
aardheid aan je ouders en de
homoseksualiteit in het over
heidsbeleid komen hierin ter
sprake.
Jan Willem Ypeij heeft zelf
eveneens stappen ondernomen
om voorlichting te geven.
Daartoe schreef hij dertig
LBO-scholen op de Bevelan
den aan. „Tot nu toe hebben
zes scholen positief op het
aanbod om eens wat vooroor
delen uit de weg te komen rui
men, gereageerd. Een les als
maatschappijleer biedt bij uit
stek gelegenheid jongeren met
dit nog lang niet overal geac
cepteerde verschijnsel in aan
raking te brengen", is de me
ning van Ypeij.
Het COC vindt zijn oor
sprong in de uit 1911 daterende
Shakespeare-club, opgericht
door de Zeeuwse jonkheer mr.
Schorer. Zeeland heeft mo
menteel maar weinig gelegen
heden waar homoseksuelen
elkaar kunnen ontmoeten. De
soos in Goes wordt wekelijks
gehouden, in Middelburg
zoekt de gemeente naarstig
naar een geschikt onderkomen
maar tot op heden zonder re
sultaat en Vlissingen heeft
volgens Jan Willem Ypeij één
homo-bar. In Terneuzen wor
den regelmatig soosavonden
gehouden door de aldaar
werkzame COC-afdeling.
drie wenen voorwaardelijk
oplegde.
De 40-jarige Vlissinger J. S.
reed op 22 oktober met een al
coholpromillage van 2.30 tegen
een geparkeerde auto. Hij
kreeg een voorwaardelijke ge
vangenisstraf opgelegd van
twee weken, een boete van
vijftienhonderd gulden en een
rijontzegging van negen
maanden.
Ook de 33-jarige P. V. uit
Goes reed na overmatig alco
holgebruik (2.16) tegen een
stilstaande auto. Dit gebeurde
op 18 oktober, nadat V. in een
café 'zo'n zes pilsjes' had ge
dronken. Voor de politierech
ter gaf hij toe dat dit er waar
schijnlijk wel wat meer waren
geweest. De geëiste straf tegen
V. was gelijk aan die van zijn
voorganger, maar politierech
ter mr. Nomes verlaagde, in
verband met de werkzaamhe
den van deze verdachte de rij
ontzegging door hiervan vier
maanden voorwaardelijk op te
leggen.
Der 52-jarige Vlissinget L.
S. reed op 24 oktober met zijn
auto frontaal op een tegenlig
ger. S. bleek bij nader onder
zoek 'volkomen dronken' (1.91),
door de vele alcoholische ver
snaperingen die hij op een re
ceptie van zijn werkgever had
genuttigd. Vanaf het moment
waarop hij in zijn auto was
gestapt om naar huis te rijden
tot aan de behandeling van
een hoofdwond in het zieken
huis herinnerde hij zich niets
meer. Ook S. kon zijn rijbewijs
voor het werk niet missen, re
den waarom officier van justi
tie mr. Nijmeijer behalve een
voorwaardelijke gevangenis
straf van twee weken een
boete eiste van vierduizend
gulden en een eveneens geheel
voorwaardelijke rijontzegging
van twaalf maanden.
Maar wat zelden gebeurt:
politierechter mr. Nomes vond
de geëiste straf, gezien de
ernst van de zaak, te mild,
vooral voor wat de rijontzeg
ging betrof. Hij was van oor
deel dat S. hier in ieder geval
iets van zou moeten voelen en
zo kwam hij tot een rijontzeg
ging Van negen maanden,
waarvan zes maanden voor»
waardelijk. Daarnaast ver
laagde hij de boete tot twee
duizend gulden. De voorwaar
delijke gevangenisstraf nam
mr. Nomes conform de eis